برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
🔴معنای بقیة الله در قرآن علاوه بر تفسیر و معنای ظاهری آیه👇
پیامبر خدا(ص) فرمود: «قرآن، ظاهرى دارد و باطنى، و باطن آن هم باطنى دارد تا هفت بطن». و تا هفتاد باطن هم در روایات آمده،
📚 إعجاز البیان فى تفسیر اُمّ القرآن، ص ۱۲۸.
◀️ آیات زیادی داریم که تفسیر باطنی و ظاهری متفاوتی دارند، مثل آیه لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ آیه هفتاد و نه سوره مبارکه واقعه که ظاهرش این که برای لمس کردن قرآن باید وضو داشت، اما باطنش این که جز پاکان یعنی پیامبر رحمت ص و امامان معصوم علیهم السلام به حقیقت قرآن دست پیدا نمی کنند و تفسیر صحیح آیات قرآن کریم رو پاکان می دانند، واژه بقیة الله با بررسی کتب لغت واژه ای عام است و با توجه به جامعیت و گستردگی ویژه قرآن میتوان بقیّة الله را بر هر وجود سودمند و پایداری که از سوی پروردگار برای بشر مانده و مایه رحمت و خیر و سعادت او شده باشد به کار برد.
💠از این رو انبیای الهی، امامان و رهبران دینی میتواننداز بارزترین مصادیق «بقیةالله» باشند، چنانکه در جوامع روایی بر ائمه طاهرین (علیهم السلام) تطبیق شده است.
🔷گواه این مدعا آن است کهافزون بر ادعیه و زیارات، در روایات فراوانی، از آن حضرت به «بقیّة اللّه» تعبیر شده است؛ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرگاه خواستید به او خطاب کنید بگویید: «السلام علیک یا بقیة اللّه». سپس به آیه شریفه «بقیةالله خیر لکم» [1] استشهاد فرمودند. [2]
بر پایه روایتی از امام باقر (علیه السلام)اولین جملهای که امام زمان (عج) هنگام ظهور بر زبان میآورند آیه شریفه «بَقِیَّةُ اللّهِ خَیرٌ لَکُم...» است و آنگاه میفرمایند: «أنابقیّة اللّه و حجّته و خلیفته؛ منم آنچه خداوند برای شما باقی گذارده و حجت و خلیفه او». . [3]
1. ↑ هود/سوره۱۱، آیه۸۶.
2. ↑ الکافی، ج۱، ص۴۱۱۴۱۲.
3. ↑ الصافی، ج۲، ص۴۶۸.
مقاله کامل در این باره 👇
http://wikifeqh.ir/بقیة_الله
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
🌹 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
🌹(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم در مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
📚 آیه 134 سوره آل عمران
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
.
. 🌹(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم در مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
.
. ◀️نکته ها👇
.
. 💠به دنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، آيه از انفاق و عفو وگذشت وتعاون تمجيد مىكند.
.
. 🔷روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است.
.
. 🔷بلافاصله گفت: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت:
.
. ◀️«وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو كردم. او گفت: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. «1»
.
. 💠امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست كه خشم خود را فرو برد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ ... وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اين پاداش فروبردن آن خشم است. «2»
.
. ◀️پیام ها👇
.
.
1- تقوا، از انفاق جدا نيست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ ...»
.
.
2- انفاق، سخاوت مىخواهد نه ثروت. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
.
.
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
.
.
4- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتناند. «الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»
.
.
5- تقوا، از سعهى صدر جدا نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
.
.
6- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مىكند. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ»
.
.
7- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
.
.
8- كسىكه مىخواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
.
.
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ، الْمُحْسِنِينَ»
.
.
📚پی نوشت :
.
. «1». تفاسير مجمعالبيان و روحالبيان.
.
. «2». كافى، ج 2، ص 110.
.
.
منبع تفسیر :تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی ،جلد 1 - صفحه 609
.
.
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran