برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
.
. 🌹(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم در مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
.
. ◀️نکته ها👇
.
. 💠به دنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، آيه از انفاق و عفو وگذشت وتعاون تمجيد مىكند.
.
. 🔷روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است.
.
. 🔷بلافاصله گفت: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت:
.
. ◀️«وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو كردم. او گفت: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. «1»
.
. 💠امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست كه خشم خود را فرو برد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ ... وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اين پاداش فروبردن آن خشم است. «2»
.
. ◀️پیام ها👇
.
.
1- تقوا، از انفاق جدا نيست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ ...»
.
.
2- انفاق، سخاوت مىخواهد نه ثروت. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
.
.
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
.
.
4- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتناند. «الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»
.
.
5- تقوا، از سعهى صدر جدا نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
.
.
6- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مىكند. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ»
.
.
7- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
.
.
8- كسىكه مىخواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
.
.
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ، الْمُحْسِنِينَ»
.
.
📚پی نوشت :
.
. «1». تفاسير مجمعالبيان و روحالبيان.
.
. «2». كافى، ج 2، ص 110.
.
.
منبع تفسیر :تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی ،جلد 1 - صفحه 609
.
.
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
.
.
.◀️#امیرالمؤمنین علیه السلام:
.
.◀️عَوِّدْ اُذُنـَكَ حُسْنَ الاِْسْتِماعِ وَ لا تُصغِ اِلى ما لا يَزيدُ فى صَلاحِكَ استِماعُهُ فَاِنَّ ذلِكَ يُصدِئُ الْقُلوبَ وَ يوجِبُ الْمَذامَّ
.
.♦️گوش خود را به شنيدن خوبى ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى افزايد گوش مسپار، زيرا اين كار، دل ها را زنگار مى زند و موجب سرزنش مى شود.
.
.📚#غررالحكم ، ص ۴۵۷
.
.
👂گوش انسان به منزله ی ورودی عقل و دل انسان است... اگر مطالب مفید وارد آن شود، طبیعتا بر روح و روان انسان هم تاثیر مثبت دارد و مفید است ولی اگر بی فایده باشد، موجب می شود که دل و جان انسان، زنگار ببندد؛مانند آهنی که زنگ می زند، که کم کم قدرت و خاصیت خود را از دست می دهد و بی فایده و شکننده می گردد...
.
. 👂👀گوش و چشم ما، خیلی با اهمیت تر از این است که هر چیزی را ببینیم و گوش کنیم...حواسمان به اعضاء و جوارحمان باشد...
.
.
#التماس_دعا .
.
👉 @AtreQuran 💯
🌹وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ ۚ قَلِيلًا مَا تَتَذَكَّرُونَ🌹
🌸و بینا و نابینا، یکسان نیستند و [نیز] آنان که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند با [مردم] بدکار برابر نمی باشند. اندکی متذکّر [این حقایق] می شوید.🌸
📚 آیه 58 سوره غافر
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
💠پیام ها👇
1- تكبّر، بزرگترين مانع حقّ بينى و حقّ پذيرى است. (متكبّر مانند كور است).
«ما يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ»
2- ايمان و بينش، بر عمل مقدّم است. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ...
3- آن چه محور است، علم و تذكّر است نه آمار و ارقام. أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ...
قَلِيلًا ما تَتَذَكَّرُونَ
4- انسان بىاعتنا به حقايق كور است. الْأَعْمى ... قَلِيلًا ما تَتَذَكَّرُونَ
5- تودهى مردم نمىدانند و گروه بينا و پندپذير، اندك هستند. أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ... قَلِيلًا ما تَتَذَكَّرُونَ
6- در آيهى قبل خوانديم كه: «اكثر مردم نمىدانند» در اين آيه فرمود: «افراد كمى متذكّر مىشوند و پند مىپذيرند» پس دانستن مهم نيست، هوشيار بودن مهم است. «قَلِيلًا ما تَتَذَكَّرُونَ»
📚تفسير نور(10جلدى)، ج8، ص: 278
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
🌹پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله :
◀️من پیامبر نشده ام که لعن و نفرین کنم، بلکه مبعوث شده ام تا مایه رحمت باشم.
📚کنزالعمال ،ح 8176
❤️ولادت پیامبر رحمت ص بر شما مبارک باد ❤️
✅پیامبر(ص)، مظهر رحمهًْللعالمین:
◀️خداوند در قرآن پیامبر اکرم(ص) را به عناوین و نامهایی چند ستوده و صفات بسیاری را برای او برشمرده است. در یک کلمه همه نامها و صفاتی که برای خدا در قرآن بیان شده، برای پیامبر اعظم(ص) نیز بیان شده است؛ زیرا از نظر قرآن، پیامبر(ص) مظهر اتم و اکمل اسماء و صفات الهی است. پس همه صفات و نامهای نیک خدا در پیامبر(ص) ظهور و تجلی یافته است. بر همین اساس است که خدا پیامبرش را به «خلق عظیم»(قلم، آیه 4) ستوده است؛
.
.
◀️ زیرا عظیم، مقام عظمت است که بیانگر همه صفات جمالی و جلالی است. پس همه کمالات الهی در پیامبر(ص) به عنوان مظهر کمال الهی تحقق دارد و خلقت و خوی آن حضرت(ص) را شکل داده است.
البته در این میان برخی از صفات به شکل خاص مورد توجه و عنایت الهی بوده و در آیات قرآن پیامبر(ص) بدان توصیف و ستوده شده است. از جمله این صفات میتوان به صفت رحمت اشاره کرد. خدا در توصیف پیامبر(ص) میفرماید: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ؛ و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم. (انبیاء، آیه ۱۰۷)
.
.
✅از این آیه به دست میآید که ایشان مظهر تمامی رحمت الهی است. بر این اساس، هم رحمت رحمانی و هم رحمت رحیمی، همچنین رحمت دنیوی و رحمت اخروی و نیز هر نوع رحمتی دیگر اگر فرض شود برای حضرت(ص) ثابت است. ایشان نه تنها رحمتی برای انسانها بلکه رحمتی برای جنیان و حتی دیگر مخلوقات الهی است. رحمت ایشان به شکل عام دربرگیرنده همه هستی و به طور خاص مخصوص مومنان از انسان و جنیان در دنیا و آخرت است.
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran