🌹 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
🌹(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم در مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
📚 آیه 134 سوره آل عمران
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
🌹 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
🍃(متّقين) كسانى هستند كه در راحت ورنج انفاق مىكنند وخشم خود را فرو مىبرند و از خطاى مردم در مىگذرند، و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
◀️نکته ها👇
💠به دنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، آيه از انفاق و عفو وگذشت وتعاون تمجيد مىكند.
🔷روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است.
🔷بلافاصله گفت: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت:
◀️«وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو كردم. او گفت: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. «1»
💠امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست كه خشم خود را فرو برد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ ... وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اين پاداش فروبردن آن خشم است. «2»
◀️پیام ها👇
1- تقوا، از انفاق جدا نيست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ ...»
2- انفاق، سخاوت مىخواهد نه ثروت. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
3- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
4- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتناند. «الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»
5- تقوا، از سعهى صدر جدا نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
6- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مىكند. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ»
7- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
8- كسىكه مىخواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
9- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ، الْمُحْسِنِينَ»
📚پی نوشت :
«1». تفاسير مجمعالبيان و روحالبيان.
«2». كافى، ج 2، ص 110.
📒منبع تفسیر :
تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی ،جلد 1 - صفحه 609
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
✅امیرالمومنین علیه السلام :
🌹همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود. 🍃
📚مکارم الاخلاق ،ص218
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
روایت را به صورت کامل از اینجا بخوانید 👇
.
.
🔶 حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
🌹«فدارها علی کل حال واحسن الصحبة لها فیصفو عیشک
.
.
🌹همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود .»
.
.
📚مکارم الاخلاق ،ص218
.
.
در روایتی دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
.
.
🌷«خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم
.
.
🔶️ بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند .»
.
.
📚مکارم الاخلاق ،ص216
.
.
👉 @AtreQuran 💯
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
🌹رسول خدا (ص) میفرماید:
🌹«غُضُّوا أَبْصَارَکُمْ تَرَوْنَ الْعَجَائِب»؛[1]
🌷چشمان خود را فرو بندید تا شگفتیها را ببینید.
◀️توضیح درباره این حدیث👇
💠معنای روایت آن است که هرچه بیشتر با نفس خود مبارزه کنیم به مقامات معنوی بالاتری خواهیم رسید. «چرا که به قدر بستن چشم ظاهر از محرّمات، چشمه نور و معرفت در دل، و نور دیده و باطن زیاد میشود، و علوم حقّه و معارف یقینیّه در نفس، حاصل میشود».[2]
◀️به عبارت دیگر ؛ چشم انسان، یکى از ورودیهاى قلب است که اگر مراقبت شود، ایمان و معرفت و عبادت حضرت حق را در پى خواهد داشت و لذت آنرا در کام مینشاند و اگر کنترل نشود، باعث ضعف عقلانیت و زیاد شدن هوا و هوسها و ارتکاب گناهان بزرگتر و شقاوت و بدبختى در دنیا و آخرت است. مهار چشم، شرط حتمى و اساسى براى دورى از گناهان و رسیدن به معارف و حقایق و سعادت است.
◀️البته در نگاهی وسیعتر میتوان گفت که «غضّوا ابصارکم» در این روایت، تنها به معنای گناهان ویژه چشم مانند نگاه به نامحرم و ... نیست، بلکه شامل چشمپوشی از هر نوع گناه میباشد حتی اگر چشم مادی نیز در انجام آن گناه هیچ دخالتی نداشته باشد و نیز دیدن عجایب نیز تنها به معنای دین آنها با چشم نیست، بلکه درک واقعیات هستی از هر راه، میتواند مصداقی از مشاهده عجایب باشد. در این بیان، حتی افراد نابینا نیز میتوانند با چشمپوشی از گناهان به مقامات عالی معنوی دست یابند.
📚منابع:
[1]. منسوب به جعفر بن محمد(ع)، مصباح الشریعة، ص 9، بیروت، مؤسسة الأعلمى للمطبوعات، چاپ اول، 1400ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 101، ص 41، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق، بحارالانوار، ج104، ص41
[2]. عبد الرزاق گیلانى، ترجمه و شرح مصباح الشریعة، ص 276، قم، پیام حق، چاپ اول، 1377ش.
👉 @AtreQuran 💯
💕 #پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
🍃اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَصْديقا لِلنّاسِ اَصْدَقُهُمْ حَديثا وَ اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَكْذيبا اَكْذَبُهُمْ حَديثا🍃
🌹هر كس راستگوتر است سخن مردم را بيشتر باور مى كند و هر كس دروغگوتر است مردم را بيشتر دروغگو مى داند.🌾
📚نهج الفصاحه
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
برای دریافت تصویر فوق با کیفیت بالا و در ابعاد مربعی و پس زمینه موبایل، به وب سایت عطرقرآن مراجعه کنید 👇
http://atrequran.ir
خُلِقَ الإِنسانُ مِن عَجَلٍ سَأُرِيكُم آياتِي فَلا تَستَعجِلُونِ (37)
🌺انسان از شتاب و عجله آفریده شده است [که با نخوت و غرور، عذابم را به شتاب می خواهد]؛ به زودی عذاب هایم را به شما نشان خواهم داد، پس [آن را] به شتاب از من نخواهید.
🌺(خُلِقَ الإِنسانُ مِن عَجَلٍ): اقوال زيادي در مفاد اينکه جمله پيش مفسرين است. بعضي گفتند:
👈مراد از انسان آدم است که هنوز روح در بدن او تمام نشده همين که به زانو رسيد خواست برخيزد و نتوانست و بر طبق اينکه قول حديثي از حضرت صادق عليه السلام نقل كردند، بعضي گفتند: مراد اينکه است که آدم را بتعجيل خلق كرديم مثل ساير اولاد آدم نبود که نطفه علقه مضغه و ساير مراحل را طي كند، بعضي گفتند: مراد نوع انسان است و مراد از عجل طين و گل است چنانچه ميفرمايد: «وَ بَدَأَ خَلقَ الإِنسانِ مِن طِينٍ» سجده آيه 6. بعضي گفتند: به مجرد اراده انسان خلق شده مثل آيه شريفه: «إِنَّما قَولُنا لِشَيءٍ إِذا أَرَدناهُ أَن نَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» نحل آيه 42، إِنَّما أَمرُهُ إِذا أَرادَ شَيئاً أَن يَقُولَ لَهُ كُن فَيَكُونُ» يس آيه 82. لكن تمام اينکه وجوه مخدوش است بلكه مفاد اينکه آيه مطابق است با آيه شريفه: «وَ يَدعُ الإِنسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالخَيرِ وَ كانَ الإِنسانُ عَجُولًا» اسري آيه 12. و مراد اينکه است که در كمون انسان است که بدون فكر و تأمل بمجرد آنكه نفس متمايل شد عمل ميكند و فكر عواقب و خيمه آن را نميكند که گفتند:
💟«العجلة من الشيطان و التأنّي من الرحمن».
✅(سَأُرِيكُم آياتِي): كفار و مشركين به انبياء که وعده عذاب ميدادند ميگفتند چنانچه در آيه بعد ميآيد: «مَتي هذَا الوَعدُ إِن كُنتُم صادِقِينَ» در جواب آنها ميفرمايد: «سَأُرِيكُم آياتِي» بزودي به شما ميرسد عذابهاي الهي هلاكتدنيوي و عقوبت اخروي.
✅(فَلا تَستَعجِلُونِ) عجله نكنيد و طلب عذاب نكنيد ميرسد به شما. و حديث مروي از حضرت صادق عليه السلام که نقل شد هم شاهد بر اينکه معني است که آدم عجله كرد در برخواستن.
📚منبع تفسیر: اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)جلد 13 - صفحه 176
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran
🌹وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
🌴و از نشانههاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و خداوند ميان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ بى شك در اين (نعمت الهى،) براى گروهى كه مىانديشند نشانههاى قطعى است.
📚«آیه 21 سوره روم»
ڪانال عطر قـــ💗ــــرآن
🆔 @AtreQuran