#حج
🔻 واقعاً این سفر حج، جزء جزءش اسرار است. هرجای این سفر، یک رقم تمام درس توحید است. همین سفر کافی است تا برای افراد ظاهراً و باطناً یک حرکتی ایجاد بشود.
🔸 چه ریاضتی بالاتر از این؟! مخصوصاً آن سبکی که در گذشته میرفتند. اهالی ایران به مدینه میرفتند و از مسجد شجره مُحرم میشدند، الان با ماشین چهار پنج ساعت راه است. آن زمان اینطور نبوده است، گاهی مَرکب نداشته و اثاثش به دوشش بوده است. گاهی رفتن آنها با تابستان مصادف میشده است.
🔹 در این بیابان گام به گام میرفته است. خار مغیلان بوده، بارش بوده، زیر سایه نمیتوانسته حرکت بکند. ببینید این سفر، از حاجی چه میساخته است! طبیعتاً برای احرام با دو حوله، لباسهایشان را باید درمیآوردند. اینها دستورات، غیر از دستور ریاضتی قوی برای کسی که توان این مسیر را ظاهراً و باطناً داشت، چیست؟! چه بهرهها میبردند!
🔸 کسی که به سمت مکه میرفت، باید پیاده و با این بار میرفت. حتی خاری به پایش نباید میرفته تا خون بیاید. با سختیهای این مسیر چه انسانی ساخته میشود! واقعاً وقتی که به منا میرسد قربانیای که میکند، سنگی که به جمرات میزند، آن وقت فهمیده است چهطور سنگ بزند یعنی با پراندن هر سنگی، قدرت ظاهری و باطنی دور کردن و توهین به معاندین را پیدا می کرده که چهطور سنگ را بزند و برای همیشه آسایش پیدا بکند یا قربانی که از خالص اموالش میکرده و یک گوسفندی را یا گاهی بیشتر، انجام میداده، چه صدماتی! چه سفر جالبی که یکپارچه توحید است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
#حج #حضرت_ابراهیم
🔻 هیچ سفری به زیبائی سفر حج نیست؛ البته اگر برای انسان مقدماتش فراهم بشود و هجرت معنوی کند. این سفر، حرکت معنوی است و ظاهر و باطن آن، منطبق بر سلوک الی الله است و تمام قواعدش برای یک حرکتی، چینش شده است.
🔸 چون حج سفرنامه انبیاست. پایهگذارش حضرت ابراهیم علیه السلام بوده است: «ملةَ أبیکم ابراهیم». (حج، 78) هر کسی بخواهد این سفر را برود، باید با حرکت حضرت ابراهیم(علیه السلام) آشنا شده باشد و باید حداقلهایی را گذرانده باشد؛
🔹 مثلا بداند که حضرت ابراهیم(علیه السلام) وقتی که سنگ به شیطان میزد، با آن ولایتی که داشت، شیطان را دور میکرد یا آن وقتی که شیطان سر راه حضرت اسماعیل(علیه السلام) آمده و دارد خیالپراکنی و مانعتراشی میکند، دستور سنگ زدن را میدهد یا فلسفه آن قربانیای که حضرت ابراهیم کرد را بداند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «نماز اول وقت، وسیله رسیدن به مقامات عالی!»
❓سؤال: اینکه حضرت آقای قاضی فرمودند: هرکس نماز اول وقت بخواند، به مقام میرسد، آیا نماز با حضور قلب مراد ایشان بوده یا نه؟
✅حضرت آیتالله بهجت:
نه! اگر نماز با حضور قلب [مرادشان باشد]، آنوقت سؤال میکنند که چگونه نماز [با حضور قلب] را بخواند؟ به چه سببی بخواند نماز کامل را؟ اینکه چیزی به دست نداد!
وقتی چیزی به دست میدهد که بگوید مطلق نماز، مطلق نماز را کسی مقید باشد در اول وقت، به نماز عالی میرسد؛ میرسد خودش، تکویناً! شیئاً فشیئاً، روزبهروز میرود بالاتر.
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/13183
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ عامل موفقیت در زندگی مشترک و شرایط ازدواج محمدی چیست؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️محبت بین طرفین و عمل هر كدام به وظایف شرعی نسبت به دیگری و اغماض هر یک از خطاهای دیگری.
🔷 فضایل و اعمال عرفه
به نقل از کتاب اقبالالاعمال سیدبنطاووس رحمهالله
🔹فضیلت روز عرفه:
سیدبنطاووس رحمهالله در اقبال می گوید: این روز از بهترین روزهای عید بندگان است اگر چه نام آن به عنوان عید [مشهور] نشده اما روزی سعید و نیک است که خداوند بندگانش را در آن به حمد و ستایش خود دعوت نموده است
🔹 اعمال روز عرفه:
١. غسل روز عرفه؛
٢. زیارت امام حسین علیهالسلام؛
٣. گرفتن روزه؛ مشروط به آنکه باعث ضعف در خواندن دعا نشود. که در این صورت، بهتر است روزه نگیرد و به دعا بپردازد.
۴. نماز روز عرفه. از امام صادق علیهالسلام روایت شده است هرکه در روز عرفه قبل از اینکه برای دعا خارج شود، دو رکعت نماز در فضای باز و زیر آسمان بخواند، و به گناهانش در محضر پروردگار اعتراف کند، و به اشتباهاتش اقرار نماید، به هر آنچه وقوفکنندگان در عرفه بدان دست میابند، مثل رستگاری و آمرزش گناهانِ پیشین و پسین، نایل خواهد آمد.
۵. نماز دیگری نیز در این روز وارد شده است، که ترتیب آن بدین گونه است: دوازده رکعت؛ در هر رکعت، حمد و آیتالکرسی و قلهواللهاحد یک بار. بعد از نماز هرمقدار میتواند قرآن بخواند. بعد این دعا را بخواند: سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ فَازَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْحِلْمِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ أَحْصى كُلَّ شَيْءٍ وَ عَلِمَ بِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي أَنْ يُسَبَّحَ سِوَاهُ سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ وَ الْقُدْرَةِ سُبْحَانَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ بِاسْمِكَ الْعَظِيمِ الْأَعْظَمِ وَ أَسْأَلُكَ بِالْمُسْتَجَابِ مِنْ دُعَائِكَ وَ بِنُورِ وَجْهِكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ.
۶. خواندن دعای امام حسین علیهالسلام در روز عرفه؛
٧. خواندن دعای چهلوهفتم صحیفه سجادیه.
#حضرت_ابراهیم #حضرت_اسماعیل
🔻 خواندن شرح حال حضرت ابراهیم یک دوره مصیبت خواندن میخواهد. ایشان بعد از هفتاد سال بچه دار شد، یک اولاد سالم و خوب پیدا کرد. طولی نکشید که بلافاصله از طرف خداوند دستور رسید: «مادر و بچه را بردار و در یک بیابان خشک و بی آب و علف بگذار.»
🔸 این کار هرچند با اشارات غیبی هست؛ اما اجرایش سخت است؛ عواطف اجازه نمیدهد! وقتی حضرت ابراهیم(علیه السلام)، حضرت اسماعیل(علیه السلام) و مادرش را کنار چاه زمزم گذاشت، به دستور الهی خود ایشان نباید از مرکب پیاده میشد و پیاده نشد؛ ولی وقتی برمیگشت در بعضی نقلها دیدم که گاهی صورتش را برمیگرداند و بلند بلند از شدت عاطفهای که نسبت به اینها داشت، گریه میکرد.
🔹 چه زمانی ما میتوانیم این کارها را بکنیم؟! فقط به خاطر اینکه فرمان الهی بود که پیاده نشو، پیاده هم نشد و برگشت و آنها را به خدا سپرد. فقط این بزرگوار میتواند این کار را بکند. ده هیجده سال کمتر یا بیشتر گاهی حضرت ابراهیم میآمد و به اینها سر میزد و باز هم مأمور بود که از مرکب پیاده نشود، این بزرگوار میآمد یک سری به حضرت اسماعیل میزد و برمیگشت.
🔸 حضرت اسماعیل بزرگ شد؛ جوان، رشید، قوی و خوب. مادر و هدایت الهی و ربوبیت الهی این بچه را تربیت کرد. فصل فراق حضرت ابراهیم تمام شد و اجازه پیدا کرد پیش زن و بچه خود برود. به مجرد اینکه نزد زن و بچه آمد، شاید چند شب بیشتر طول نکشید که از جانب خداوند دستور ذبح اسماعیل آمد؛ یعنی آن رؤیا (ذبح اسماعیل) باید محقّق شود.
🔹 آن وقت نگاه کنید بچه اینطور به دنیا آمده و حضرت ابراهیم آنها را تنها گذاشته و رفته، این بچه و مادر چقدر همراهی میکردند، چقدر تسلیم امر خدا بودند! چقدر اینها بزرگ بودند، در خاندان انبیا، امر الهی بود خیلی بزرگ شمرده میشد؛ لذا وقتی حضرت ابراهیم خواب خود را برای حضرت اسماعیل بیان کرد، حضرت اسماعیل فرمود: «پدر، امر الهی هرچه باشد، انجام بده.»
🔸 حضرت ابراهیم آمده جوان بیست سالۀ رشید بسیار زیبای منحصر بفرد را سر ببرد، ولی او پس نزد. خیلی سخت است! بچۀ خودش را خوابانده ، چاقو برداشته است. این قضیه از مادر حضرت اسماعیل، پنهان است، به مادر او گفته سرش را بشوی، میخواهم او را به مهمانی ببرم.
🔹 مادر او را شستوشو کرد، عطر و گلاب زده است. او را برد و در راه جریان را به او گفت. ببینید این بچه چقدر مقامش بلند است که عرض میکند: «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّابِرِينَ»(صافات، 102) (گفت: اى پدر من! آنچه را دستور يافتهاى انجام ده، اگر خدا بخواهد مرا از صابران خواهى يافت.)
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل...
🔻 اینکه یک جوان، چنین کاری را قبول کند، پیوند خودش با توحید را نشان میدهد. «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ» حضرت اسماعلی حتی نمیگوید: پدر، خواب دیدی یا غیرخواب، اینقدر به این پدر اطمینان دارد که میگوید: «يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ» نمیگوید «يا أَبَتِ افْعَلْ ماتری».
🔸 پیوند را قبول دارد، خواب حضرت ابراهیم را امر حق تعالی میداند، پدر را نبی میداند و می گوید «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ مِنَ الصَّابِرِينَ » نه «ماتری».
🔹 این پدر بچه را خوابانده، شاید دست و پایش را هم بسته است، چاقو را برداشته و به گلوی فرزند جوان تسلیمش گذاشته است. خیلی از پدرها نهایتا بتوانند در راه خدا پسرشان را به مسافرت بفرستند. ولی پدر داریم تا پدر، پسر داریم تا پسر، محبت داریم تا محبت. در حضرت ابراهیم همه این جهات، در کمال بود. هر پدری را نمیشود با حضرت ابراهیم مقایسه کرد. هر پسری را نمیشود با حضرت اسماعیل(علیه السلام) مقایسه کرد. هر محبتی را نمیتوان با محبت این پدر و پسر مقایسه کرد.
🔸 کسی که تا هفتاد سالگی، منتظر قدوم فرزندش بوده است، ببینید چه حالی پیدا میکند! چاقو را به گلوی بچهاش گذاشته است، محکم میکشد. تمام شد. تمام کاری که یک موحد میتوانست در راه خدا بکند، حضرت ابراهیم تا آخر خط انجام داد. منتها ارادۀ الهی نبود. خود همین چقدر سخت است!
🔹 چندین بار تکرار کرد دید چاقو نمیبرد، در بعضی از نقلها دارد که چاقو را به سنگی زد که آن سنگ دوپاره شد.( تفسير هدايت، ج:11، ص261) جبرائیل(علیه السلام) آمد و جریان ذبح عظیم را گفت و گوسفندی که آورده شد و بعضی نقل کردند گوسفند را سر بریدند.
🔸 حضرت ابراهیم عرض کرد که جبرائیل، من از خدا خواستم بر بلندترین قلهی مراتب معرفتی توحید قرار بگیرم. خدای متعال این امتحان را سر راه من قرار داد، من تمام آنچه را که باید انجام بدهم، انجام دادم؛ اما نمیدانم حال که بداء حاصل شد، در نصیب من هم بداء حاصل میشود یا نه؟
🔹 جبرائیل رفت و آمد. بعضی نقل ها دارد که جبرائیل یک دور راجع به ذبح عظیم و آقا سیدالشهدا(علیه السلام) مطالبی را گفت و این پدر و پسر بسیار گریه کردند. بعد جبرائیل عرض کرد یا نبیالله بعد از شنیدن این جریان و گریه بر آقا سیدالشهدا، شما بر بلندترین قلۀ توحید خواهی بود. (الخصال ج1 ؛ ص58)
🔸 مادری که در بیابان عربستان به تنهایی با این بچه بزرگ شده، وقتی جای خط چاقو را زیر گلوی بچهاش دید، تحمل نکرد و بعد از چند روز فوت کرد. اینقدر این ارتباط عاطفی بود؛ ولی این پدر که از او هم مهربانتر است چهطور راه را رفت فقط برای توحید و فقط برای رسیدن به اوج بندگی.
🔹 این راه پنهان مانده است؛ یعنی یک دوره سلوک عملی توحیدی یعنی همین. تمام ریزهکاریهایش هم یک دوره در جریان عمره یا حج غالباً آمده است مانند طواف و بقیهی برنامهها.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
السَّلامُ عَلیڪ یاعَلیابْنِمُوسَیالرِّضَاالمُرتَضٰۍ🧡
✨#امام_رضا علیه السلام میفرمایند: «حتـماً امــر به معــروف و نهــی از منڪــر ڪنید، وگرنه اشـرارتـان بر شمـا مسلّـط و حاڪم میشونـد، آنگاه خوبانتـان هم دعـا میکنند، امّا دعـایشان مستجـاب نمیشـود»
(وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۹۴)
🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊🎉🎊
😍آمــوزش مجـازی امــر بہ معــــروف😍
💫جهـت ثبـت نام ڪلمـهٔ "معـــــروف" را بہ آیدۍ زیر ارسـال کنید👇🏼
@vajeb123
در پیامرسانهای: ایتا🌟سروش🌟گپ🌟آیگپ🌟بله🌟روبیکا🌟واتس آپ
https://eitaa.com/joinchat/1655439360C3ac9fe7eda
با تدریس استاد توانمند کشوری، مدرس حوزه و دانشگاه🔰
#دکتر_علی_تقوی
🗓طول دوره : ۲۵ روز
⏰ با صرف روزی : ۱۵ دقیقه
🔔شروع دوره : ۱۵ ام هرماه
هزینهۍ دورھ در ازاۍ👇🏼
🌿ارائه محتوای آموزشی
🌿بهره مندی ازپشتیبان آموزشی
🌿ارائه گواهی الکترونیکی معتبر
🌿عضویت در باشگاه کاربران
🌿شرکت در جلسات آنلاین استاد
🌿اپلیکیشن(برنامه کاربردی) رایگان آموزشی
🌿دریافت فایل کتاب دوره
فقط 0⃣5⃣ هزار تومان🤩
و طرح #رایگان👇🏼
فقط ارائهۍ محتواۍ آموزشی
💥گواهی به عنـوان دوره ضمـن خدمـت در ادارات قابل پذیـرش است.
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
╔═💎💫═══╗
@aamerin_ir
╚═══💫💎═╝
به کانال آمرین بپیوندید👆
#شیطان
🔻 آیه ۲۷ سورهی اعراف می فرماید: «يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ» (اى فرزندان آدم! مبادا شيطان شما را به فتنه اندازد، چنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند كه جامهى [بندگى] آنها را از تنشان بر مىكند تا زشتىشان را بر آنها نمايان كند. بىشك او و گروهش از آن جا كه آنها را نمىبينيد شما را مىبينند. ما شياطين را سرپرستان كسانى قرار داديم كه ايمان نمىآورند.)
🔸 آیات قرآن قدم به قدمش حکمت و لطافت است. کار شیطان و جنسش اینطوری است که نگاه میکند ببیند چطور بدیهای یک نفر را رو بیندازد. این هم یک حسی است.
🔹 شیطان بیرحم است، به بدیها امر میکند ولی در اولین فرصت اگر بتواند لطمهی آبرویی بزند، میزند. اگر بتواند بدیها را رو بیندازد، رو میاندازد.
🔸 عقیدهاش این است که جهان را باید پستی و بدی بگیرد. سعی و تلاشش در همین جهت است. بنایش بر اشاعهی فحشا و بدیها است، حتی پایینترین و کمترین فحشا؛ مثلاً به یک نفر بگوید یکمقدار دیگر بخواب، هنوز تا اذان صبح مانده است. خیلی هم به کار خود وارد است. همه را پله پله به سمت پایین میبرد.
🔹 به یک نفر یکدفعه نمیگوید به درّه برو. یک قدم، یک قدم میبرد. تا نهایتش هم، به قول آیتالله بهجت رحمهاللهعلیه: «شیطان برای هیچ کس به کمتر از این قانع نیست که او را وسط جهنم کنار خودش ببیند.» اینکه بگوید حالا یک مقدار این کار را بکن و آن کار را بکن، اینها بهانه است. قدم به قدم میخواهد شخص را تا وسط جهنم ببرد و تا او را آنجا نبیند دلش آرام نمیگیرد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
💠 وضو ندارم تا نام مولا را بر زبان جاری کنم...
جناب حجّة الاسلام و المسلمين آقاى حاج شیخ عبد القائم شوشتری تعریف کردند: یک سال در روز عید غدیر خم با عدّه ای از دوستان خدمت حاج اسماعیل دولابی بودیم. بنا به امر ایشان ، آن روز به زیارت جناب آقای مجتهدی رفتیم و از رو به رو شدن جناب دولابی با آن مرد الهی استفاده کردیم.
جناب دولابی شروع به صحبت نمودند و پیوسته از مراتب عالیه ی توحید سخن گفتند.آن روز حضرت آیة الله کشمیری هم حضور داشتند.در همین حین یکی با صدای بلند گفت : آقای دولابی! از مولا بگو، از علی بگو ، امروز روز عید غدیر است.
آقای دولابی هم فوراً و بدون کوچک ترین مکثی به او فرمودند: وضو ندارم تا نام مولا را بر زبان جاری کنم؛ که با بیان فاخر ایشان ، تبسّم ملیحی بر لبان آقای مجتهدی و جناب آیةالله کشمیری نقش بست، و هرگاه به یاد آن روز می افتم، حال خوشی نصیبم می شود.
📚لاله ای از ملکوت ، جلد دوم ، صفحه 199