⚫ معرفی کفار ⚫ ( ۴ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نکنید (یعنی از غیر همدینان خود). آنها از هر گونه شر و فسادى دربارهء شما، کوتاهى نمى کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه هاى) دشمنى از سخنانشان آشکار شده. و آنچه در دلهایشان پنهان مى دارند، از آن هم مهمتر است. ما آیات (و راههاى پیشگیرى از شر آنها) را براى شما بیان کردیم اگر بیندیشید. ۱۱۸ آل عمران.
تفسیر: یعنى کفار، شایستگى دوستى شما را ندارند، و نباید آنان دوست و محرم اسرار شما باشند. کفار در رساندن شر و فساد نسبت به مسلمانان کوتاهى نمى کنند.
◾ آنها براى اینکه شما از مکنونات ضمیرشان آگاه نشوید، و رازشان فاش نگردد، معمولاً در سخنان و رفتار خود مراقبت مى کنند، و با احتیاط و دقت حرف مى زنند.
ولى با وجود این، آثار عداوت و دشمنى از لابلاى سخنان آنها آشکار است.
🌷 چه خوب فرموده اند امیر مؤمنان:
ما أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً اِلاّ ظَهَرَ فِى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ وَجْهِهِ:
هیچکس در ضمیر باطن، رازى را پنهان نمى دارد، مگر اینکه از چهره و لابلاى سخنان پراکنده و خالى از توجه او آشکار مى شود.
نهج البلاغه، کلمات قصار، شمارهء ۲۶.
👈 سپس در آیه بعد مى فرماید:
🌹 هَا أَنتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ...
شما کسانى هستید که آنها را دوست دارید. اما آنها شما را دوست ندارند. و (شما) به همهء کتابهاى آسمانى ایمان دارید ولى (آنها) هنگامیکه شما را ملاقات مى کنند، (بدروغ) مى گویند: ایمان آورده ایم. اما هنگامیکه تنها مى شوند، از شدت خشم بر شما، سر انگشتان (خود را به دندان) مى گزند! بگو: با همین خشم بمیرید! خدا از (اسرار) درون سینه ها آگاه است. ۱۱۹ آل عمران.
👈 در آخرین آیه، یکى از نشانه هاى کینه و عداوت آنها بازگو شده است. می فرماید:
🌹🌹إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا.....
اگر نیکى به شما برسد، آنها را ناراحت مى کند. و اگر حادثهء ناگوارى براى شما رخ دهد، خوشحال مى شوند. ولى اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، توطئه هاى آنان، به شما زیانى نمى رساند. زیرا خداوند بر آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد. ۱۲۰ آل عمران.
✅ بنابراین، طبق این آیه، در امان بودن مسلمانان در برابر نقشه هاى شوم دشمنان، مشروط است به:
👈 استقامت، هوشیارى و داشتن تقوا.
پس از آن باید توکل بر خدا کنیم و به یاری او امیدوار باشیم.
تنها در این صورت است که امنیتمان تضمین میگردد.
◾◾ با این اوصافی که خداوند از باطن دشمن برای ما بیان فرموده، چگونه میشود یک مقام ارشد دولت اسلامی بگوید:
ما هنوز منتظریم دولت جدید آمریکا سیاستهایش را مشخص کند و ما باتوجه به آن تنظیم میکنیم که سیاستهایمان چطور باشد!!!!!!!
⚫ منافق ⚫ ( ۵ )
🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا.
کسانیکه ایمان آوردند، سپس کافر شدند، و باز هم ایمان آوردند، و دیگر بار کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید، و آنها را به راه (راست) هدایت نخواهد کرد. ۱۳۷ نساء.
روزى در صف مؤمنان.
روز دیگر در صف کفار.
باز در صف مؤمنان.
■ تغییر پى در پى روشها، و هر روز به رنگى در آمدن، یا زائیدهء تلوّن و عدم تحقیق کافى در مبانى اسلام است، و یا نقشه اى است که افراد منافق و کفار از اهل کتاب، براى متزلزل ساختن مؤمنان واقعى، طرح و اجرا مى کنند که با این رفت و آمدهاى پى در پى، مؤمنان واقعى را در ایمان خود متزلزل سازند.
👈 سپس در آیهء بعد، صریحا این دسته از مومنان ظاهری و متزلزل را منافق نامیده و می فرماید:
🌹 بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا.
به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکی در انتظار آنهاست! ۱۳۸ نساء.
عذاب الیم، هم بشارت است برای مومنان حقیقی، و هم برای منافقان.
برای منافقان بشارت است تا با شنیدن این آیات تکان دهنده، به خودشان آیند و از مسیر باطل بسوی حق برگردند؛ و برای مومنان حقیقی بشارت است تا بدانند در پیشگاه خدا میان آنان و مومنان ظاهری تفاوت است از زمین تا آسمان و بر ایمان خود پایدار بمانند و از رشد دنیوی منافقان تعجب نکنند و حسرت نخورند که عاقبت از آن مومنان حقیقی است.
👈 سپس برای معرفی بیشتر این مومنان ظاهری که در صف منافقان قرار دارند در آیهء بعد می فرماید:
🌹 الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا.
(همان) کسانیکه کافران را به جاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى کنند. آیا عزّت و سربلندى را نزد آنان مى جویند با اینکه همهء عزّتها از آن خداست؟! ۱۳۹ نساء.
این آیه به همهء مسلمانان هشدار مى دهد که عزت خود را در همهء شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى، فرهنگى، سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوندى قرار دهند که سرچشمهء همهء عزت هاست، که دشمنان اسلام نه عزتى دارند که به کسى ببخشند و نه اگر مى داشتند قابل اعتماد بودند؛ زیرا هر روز که منافع آنها اقتضاء کند، حتی صمیمى ترین متحدان خود را هم رها کرده و به سراغ کار خویش مى روند، آنچنان که گوئى هرگز با هم آشنائى نداشتند، همهء تاریخ، بالاخص تاریخ معاصر شاهد بسیار گویاى این واقعیت است.
/ مراقب باشیم اگر ایمان خود را ارتقاء ندهیم ممکن است این ایمان ضعیف، ناخواسته ما را در صف منافقان قرار دهد /
⚫ منافق ⚫ ( ۶ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! یهود و نصارى را دوست و تکیه گاه خود، انتخاب نکنید. آنها اولیاى یکدیگرند. و کسانیکه از شما با آنان دوستى کنند، از آنها هستند. خداوند، گروه ستمکاران را هدایت نمى کند. ۵۱ مائده.
تفسیر: دقت کنیم خطاب آیه کسانی هستند که ایمان دارند.....
■ اما چرا با وجود فرمان صریح پروردگار و روشنگری او، باز هم بعضی از مسلمانان با غیر همدینان خود دوستی میکنند؟!!
👈 خداوند پاسخ این سوال را در آیهء بعد فرموده است:
🌹 فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنفُسِهِمْ نَادِمِينَ.
(ولى) کسانى را که در دلهایشان بیمارى است مى بینى که در (دوستى با) آنان، بر یکدیگر پیشى مى گیرند، و مى گویند: مى ترسیم حادثه اى براى ما پیش آید (و نیاز به کمک آنها داشته باشیم).
چه بسا خداوند پیروزى یا حادثه اى از سوى خود (به نفع مسلمانان) پیش آورد. و این گروه، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشیمان گردند. ۵۲ مائده.
⚫ اینکه مسلمانی بترسد که ممکن است در حوادث روزگار، به غیر همدینان خود نیاز پیدا کند - در صورتیکه قدرت مطلق، تنها خداست - و با وجود ممنوعیت خداوند از این ارتباط، باز با آنها رابطه برقرار کند، تنها دلیلش بیماری قلب آنهاست که ناشی از ضعف ایمان و نداشتن توکل است.
🟢 👈 منظور از جملهء أَوْ أَمْر مِنْ عِنْدِهِ که بعد از کلمهء فتح ذکر شده، اینست که ممکن است در آینده مسلمانان بر دشمنان خود از طریق جنگ و پیروزى غلبه کنند و یا آن قدر قدرت بیابند که دشمن، بدون جنگ تسلیم گردد.
به عبارت دیگر، کلمهء فتح، اشاره به پیروزى هاى نظامى مسلمانان است و أَمْر مِنْ عِنْدِهِ، اشاره به پیروزى هاى اجتماعى، اقتصادى و مانند آن مى باشد ( دقت کنیم ).
👈 و در آیهء بعد به سرنوشت این دسته از مسلمانان ظاهری اشاره فرموده است:
🌹 وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ ۚ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ.
کسانیکه ایمان آورده اند ( به یکدیگر ) مى گویند: آیا اینها (یعنی بیماردلان، منافقان) همان کسانى هستند که با نهایت تاکید، بخدا سوگند یاد کردند که با شما هستند؟! (ولى) اعمالشان نابود گشت، و زیانکار شدند. ۵۳ مائده.
در آن هنگام که فتح و پیروزى نصیب مسلمانان راستین شود، و کار منافقان برملا گردد، مؤمنان از روى تعجب مى گویند آیا این افراد منافق همان ها هستند که قسم یاد مى کردند که با ما هستند؟ چرا سرانجام کارشان به اینجا رسید؟
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام بقدرى مراقب این موضوع بودند که در جنگ احد هنگامیکه سیصد نفر از یهودیان براى همکارى با مسلمانان در برابر مشرکان اعلام آمادگى کردند، پیامبر آنها را از نیمهء راه باز گرداند و کمک آنها را نپذیرفت.
چرا پیامبر در آن لحظهء حساس، آن نیروی کمکی را نپذیرفتند؟
زیرا هیچ بعید نبود که آنها در آن لحظات حساس جنگ، با دشمن همکارى کنند و باقى ماندهء ارتش اسلام را نیز از بین ببرند!! شاید هم اعلام آمادگی شان از اساس دروغ بود (دقت کنیم).
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️خاطره عجیب از اشتباه #وزیر_امور_خارجه !!
🔹 کسانی که انگلیسی بلدند، زبان دنیا را میفهمند...
🔹#حجت_الاسلام_راجی
@AkhbareFori
⚫ منافق ⚫ ( ۷ )
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! کافران را به جاى مؤمنان، ولى و تکیه گاه خود انتخاب نکنید. آیا مى خواهید (با این عمل) دلیل آشکارى بر ضد خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟! ۱۴۴ نساء.
تفسیر: تکیه گاه قرار دادن کافران، یک جرم، قانون شکنى آشکار و شرک به خداوند است و با توجه به قانون عدالت پروردگار، موجب استحقاق مجازات شدیدى است لذا به دنبال آن مى فرماید: آیا مى خواهید دلیل روشنى بر ضد خود در پیشگاه پروردگار درست کنید؟!
👈 در آیهء بعد، این دسته از مسلمانان را منافق معرفی کرده و می فرماید:
🌹 إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا.
منافقان در پایین ترین درکات (و طبقات) دوزخ قرار دارند. و هرگز یاورى براى آنها نخواهى یافت. (بنابراین، از طرح دوستى با دشمنان خدا، که نشانهء نفاق است، بپرهیزید). ۱۴۵ نساء.
■ از این آیه به خوبى استفاده مى شود از نظر اسلام، نفاق بدترین انواع کفر، و منافقان دورترین مردم از خدا هستند و به همین دلیل، جایگاه آنها بدترین و پست ترین نقطهء دوزخ است.
زیرا خطراتى که از ناحیهء منافقان به جوامع انسانى مى رسد، با هیچ خطرى قابل مقایسه نیست.
■■■ آنان در سایهء اظهار ایمان، مصونیتی برای خود فراهم می کنند که در پناه این مصونیت، امنیت جامعهء اسلامی و مومنین را بر هم میزنند.
👈 سپس خداوند منان، و لطیف و مهربان، می فرماید حتى این افراد فوق العاده آلوده هم، راه بازگشت بسوى خدا و اصلاح موقعیت خویشتن را دارند:
🌹 إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا.
مگر کسانیکه توبه کنند، و اصلاح (و جبران) نمایند و به خدا تمسک جویند، و دین خود را براى خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود. و خداوند به افراد با ایمان، پاداش عظیمى خواهد داد. ۱۴۶ نساء.
👈 👈 در آیات فوق، سرنوشت منافقان را بطور مشخص بیان فرموده که پائین ترین مرحلهء دوزخ است، در حالیکه دربارهء مؤمنان به اجر عظیم که هیچگونه حد و مرزى در آن نیست و وابسته به عظمت لطف پروردگار است، اشاره شده. یعنی به آن مقدار که در ذهن بگنجد.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا...
اى کسانیکه ایمان آورده اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید. و (نیز) در امانتهاى خود خیانت روا مدارید، در حالیکه مى دانید (این کار، گناه بزرگى است). ۲۷ انفال.
تفسیر: خیانت به خدا و پیامبر از دو زاویه قابل بررسی است.
■ اول آنست که اسرار مسلمانان را در اختیار دیگران بگذارند، اعم از نظامی، سیاسی و اقتصادی. و یا دشمنان را در مبارزهء خود تقویت کنند.
■ و دوم اینست که بطور کلى واجبات و محرمات و برنامه هاى الهى را پشت سر بیفکنند.
آنگاه فرموده: در امانات خود نیز خیانت نکنید (وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ).
خیانت، در اصل، به معناى خوددارى از پرداخت حقى است که انسان پرداختن آنرا تعهد کرده. و آن ضد امانت است.
امانت در منطق قرآن مفهوم وسیعى دارد که تمام شئون زندگى اجتماعى، سیاسى و اخلاقى را در بر مى گیرد.
🌸 لذا در حدیث آمده:
أَلْمَجالِسُ بِالأَمانَةِ.
گفتگوهائى که در جلسات خصوصى مى شود امانت است.
اصول کافی، ج۲، ص۳۶۰.
🌸و در حدیث دیگرى مى خوانیم:
إِذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَدِیْث ثُمَّ الْتَفَتَ فَهُوَ أَمانَةٌ:
هنگامیکه کسى براى دیگرى سخنى نقل کند سپس به اطراف خود بنگرد (که آیا کسى آنرا شنید یا نه) این سخن امانت است.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید.
✅ پس اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، و قرآن مجید و تعلیماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مى شود. همچنین اسرار مردم و آنچه به امانت به انسان سپرده میشود مثل اموال و اولاد و اعضای بدن از جانب خدا و همچنین امانتهای مردم.
⚫ به هرحال، خیانت در امانت از منفورترین اعمال و از زشت ترین گناهان است، کسیکه در امانت خیانت مى کند در حقیقت منافق است.
🌸چنانکه پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
نشانهء منافق سه چیز است: هنگام سخن دروغ مى گوید، به هنگامیکه وعده مى دهد تخلف مى کند و به هنگامیکه امانتى نزد او بگذارند خیانت مى نماید، چنین کسى منافق است هرچند روزه بگیرد و نماز بخواند و خود را مسلمان بداند.
اصول کافی، ج۲، ص۲۹۰.
👈 در آیهء بعد، به مسلمانان هشدار مى دهد مواظب باشند علاقه به امور مادى و منافع زودگذر شخصى، پرده بر چشم و گوش آنها نیفکند و مرتکب خیانت هائى شوند که سرنوشت جامعهء آنها را به خطر مى افکند:
🌹 وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.
و بدانید اموال و فرزندان شما، وسیلهء آزمایش است. و (براى کسانیکه از عهدهء امتحان برآیند)، پاداش عظیمى نزد خداست. ۲۸ انفال.
فِتْنَة، در این آیه به معنای امتحان و آزمایش است و چون اموال و اولاد مهمترین سرمایه هایی است که انسان شدیدا به آنها علاقه دارد، خداوند این دو موهبت را برای امتحان و آزمایش نام برده است.
چگونگى بدست آوردن اموال، چگونگى خرج کردن آنها، طرز نگاهدارى آن، و میزان دلبستگى و علاقه به آن، همگى میدان هاى آزمایش بشر است.
به این معنی که گاهی یک انسان مومن که به همهء احکام دین حتی مستحبات عمل میکند، وقتی پای اموال و اولاد به میان آید، ممکن است اعتقاداتش سست شده و خلاف فرامین خدا عمل کند و مرتکب خیانت در امانت الهی شود.
حلال را حرام، و حرام را حلال کند و مرتکب گناه شود.
( قابل توجه بعضی از مسئولین ).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصور کنیم ایران، کوفه است....
و همانطور که کوفیان برای امام حسین دعوتنامه فرستادند، ما ایرانیان هم برای امام زمان دعوتنامه فرستاده ایم....
و همانطور که کوفیان به امام حسین قول دادند برای تشکیل یک حکومت اسلامی و قدرتمند آماده اند و همه جوره پشتیبانی و حمایت می کنند، ما ایرانیان هم به امام زمان همین قول را داده ایم......
💚 و حالا امام زمان در راه است.....
چقدر گوش به فرمان مسلم، نمایندهء امام زمان هستیم؟
چقدر از او حمایت می کنیم؟
آیا اجازه می دهیم اتفاق تلخی بیفتد و خبرش در میانهء راه، به امام زمان برسد؟
کوفیان بدست منافقان، و خواص سست ایمان و دنیاطلب، مدیریت شدند و شد آنچه نباید میشد.
در ایران ما هم کم نیستند منافقان، و خواص سست ایمان دنیاطلب.....
اما.....
من، تو ....... و همهء ما چقدر شبیه کوفیان هستیم؟
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ.
اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است. و بد فرجامى است! ۷۳ توبه.
تفسیر: طرز جهاد در برابر کفار، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، و مخصوصاً جهاد مسلحانه است، ولى در طرز جهاد با منافقان به این روشنی و وضوح نیست.
چرا که منافق کسى است که ظاهراً در صفوف مسلمین قرار دارد، هر چند در باطن کارشکنى مى کند. چه بسا افرادى هستند که مى دانیم ایمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام، نمى توانیم با آنها رفتار یک نامسلمان داشته باشیم.
لذا، همانگونه که از روایات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى شود، باید گفت، منظور از جهاد با منافقان، انواع و اشکال دیگر مبارزه، غیر از مبارزهء مسلحانه است، مانند مذمت، توبیخ، تهدید و رسوا ساختن آنها، و جملهء وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ نیز اشاره به همین معنى دارد.
⚫ 👈 در حقیقت منافقان، مادام که وضعشان آشکار، و اسرار درونشان بر ملا نشده، داراى احکام اسلامند.
اما هنگامیکه وضعشان مشخص شد، به حکم کفار حربى خواهند بود، و در این حال، نبرد مسلحانه نیز با آنها مجاز است.
آنچنانکه همان منافقینی که پیامبر بزرگوار با آنان نبرد مسلحانه نداشت (بخاطر اینکه نفاقشان را اظهار نمی کردند)، ولی بعد از پیامبر بواسطهء اینکه نفاقشان را علنی و آشکار کردند، و بی پرده در مقابل مومنین حقیقی ایستادند و بلکه آنانرا به جنگ مسلحانه تهدید کردند، امیر مومنان، به دفاع از خود و دین و شرف و ناموس مومنان، با آنها به نبرد مسلحانه پرداخت (دقت کنیم).
👈 سپس در آیهء بعد برای معرفی آنان بخش دیگری از روحیاتشان را بیان می فرماید:
🌹 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِم...
بخدا سوگند یاد مى کنند که (سخنان کفر آمیز) نگفته اند. در حالیکه به یقین سخنان کفرآمیز گفته اند. و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند. و تصمیم به امرى گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این ایراد مى گیرند که خداوند و پیامبرش، آنان را به فضل (و لطف) خود، بى نیاز ساختند. (با اینحال) اگر توبه کنند، براى آنها بهتر است. و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکى کیفر خواهد داد. و در سراسر زمین، نه ولی و سرپرستى دارند، و نه یاورى. ۷۴ توبه.
⚫ 👈 در این آیه، از روى یکى دیگر از اعمال منافقان پرده برداشته شده، و آن اینکه وقتى مى بینند اسرارشان فاش شده، واقعیات را انکار مى کنند، و حتى براى اثبات گفتار خود به قسم هاى دروغ متوسل مى شوند.
⚫ 👈 و تصمیم خطرناک آنان، اشاره به تمام کارها و فعالیت هائى دارد که، براى به هم ریختن سازمان جامعهء اسلامى، و تولید فساد و نفاق و شکاف، انجام مى دادند، که هرگز به هدف نهائى منتهى نشد.
قابل توجه اینکه هوشیارى مسلمین در حوادث مختلف، سبب مى شد منافقان و نقشه هاى آنها شناخته شود. مسلمانان همواره در کمین آنها بودند، تا اگر سخنى از آنها بشنوند، براى پیشگیرى، اقدام لازم را انجام دهند.
⚫ 👈 پس از آن، براى اینکه زشتى و وقاحت فعالیتهاى منافقان، و نمک نشناسى آنها کاملاً آشکار شود، اشاره می فرماید که، آنها خلافى از پیامبر ندیده بودند، و هیچ لطمه اى از ناحیهء اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلکه به عکس، در پرتو حکومت اسلام، به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسیده بودند.
شک نیست، بى نیاز ساختن و رفع احتیاجاتشان، در پرتو فضل پروردگار و خدمات پیامبر چیزى نبود که بخواهند انتقام آنرا بگیرند، بلکه جاى حق شناسى و سپاسگزارى داشت.
اما این حق ناشناسان زشت سیرت، خدمت و نعمت را با جنایت پاسخ گفتند.
👈 👈 و باز لطف و مهربانی، و حلم و صبر خدا آنها را به توبه و بازگشت دعوت می کند، اما هشدار می دهد اگر توبه و جبران نکنند، عذاب شدید، هم در دنیا و هم در آخرت، دامانشان را خواهد گرفت.
■■■ و این منافقان و روش منافقانه همچنان باقیست......
پس مومنین هم باید همچنان هوشيار باشند و سخنان و رفتار منافقان را رصد کنند
⚫ وصف منافق ⚫
🌹🌹 وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ.
خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعدهء آتش دوزخ داده. جاودانه در آن خواهند ماند، همان براى آنها کافى است. و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته. و عذابى پایدار براى آنهاست. ۶۸ توبه.
تفسیر: همین یک مجازات که تمام انواع عذابها و کیفرها را در بر دارد براى آنها کافى است (هِیَ حَسْبُهُمْ).
■ به تعبیر دیگر، آنها نیاز به هیچ مجازات دیگرى ندارند، زیرا در دوزخ همه نوع عذاب جسمانى و روحانى وجود دارد.
■ در پایان آیه برای تاکید بر عذاب آنان می افزاید: خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته و عذاب همیشگى نصیبشان نموده است.
بلکه این دورى از خداوند، خود بزرگ ترین عذاب، و دردناک ترین کیفر براى آنها محسوب مى شود.
👈 و در آیهء بعد، براى بیدار ساختن منافقان، آینهء تاریخ را پیش روى آنها مى گذارد، و با مقایسهء زندگى آنان، با منافقان و گردنکشان پیشین، عبرت انگیزترین درسها را به آنها مى دهد، و مى فرماید:
🌹 كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا فَاسْتَمْتَعُوا بِخَلَاقِهِمْ فَاسْتَمْتَعْتُم بِخَلَاقِكُمْ كَمَا اسْتَمْتَعَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُم بِخَلَاقِهِمْ وَخُضْتُمْ كَالَّذِي خَاضُوا ۚ أُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ.
(شما منافقان) همانند کسانى هستید که قبل از شما بودند (و راه نفاق پیمودند. بلکه) آنها از شما نیرومندتر، و اموال و فرزندانشان بیشتر بود. آنها از بهرهء خود (از مواهب الهى، در راه گناه و هوس) استفاده کردند. شما نیز از بهرهء خود، (در همین راه) استفاده کردید، همانگونه که آنها استفاده کردند. شما (در کفر و نفاق و استهزاء مؤمنان) فرو رفتید، همانگونه که آنها فرورفتند. (و سرانجام) اعمالشان در دنیا وآخرت نابود شد. و آنها همان زیانکارانند. ۶۹ توبه.
👈 👈 👈 نیاز به تفسیر ندارد غیر از اینکه، منافقان در همهء اعصار با یک تفکر و اندیشه، و با یک عملکرد ظاهر میشوند.
چه آن منافقانی که در صدر اسلام می زیستند، حتی قبل از آنان و چه آنها که در عصر حاضر زندگی می کنند.
👈 مشخصا در آیهء ۶۷ همین سوره، خداوند آنانرا اینگونه معرفی می فرماید:
🌹 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.
مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند. آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند. و دستهایشان را (از انفاق و بخشش) مى بندند. خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آنها را فراموش کرد (و رحمتش را از آنها قطع نمود). به یقین، منافقان همان فاسقانند. ۶۷ توبه.
👈 👈 👈 مراقب باشیم.
گرچه تفاوت منافقین و مومنین از زمین است تا آسمان، اما فاصلهء آنان، از زمین تا آسمان نیست.
بسیار دیده شده، مومنانی که الگوی دیگر مومنان بوده اند و در یک مرحله، با چرخش به سمت نفاق، تبدیل به عبرت میشوند برای همان مومنان.
چه در صدر اسلام (همانها که مقابل حضرت امیر ایستادند و آنچنان الگو بودند که بسیاری از مومنان بی بصیرت پشت سر آنان ایستادند)، و چه در عصر حاضر که با وجود تلمذ و تذکر فراوان و سواد کافی و در دسترس بودن کتب دینی فراوان، باز هم هستند منافقانی که در لباس ایمان، عقل و هوش مومنان را برده و آنها را به بیراهه می کشانند.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمُنكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ ۚ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ ۗ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ........
مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند، آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند و دست هایشان را (از انفاق) مى بندند، خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آنها را فراموش کرد ( و رحمتش را از آنها قطع نمود)، به یقین، منافقان همان فاسقانند. ۶۷ توبه.
تفسیر: روح نفاق به گونه اى است که در ابتدا جلب توجه نمی کند، اعم از زن و مرد. لذا نباید فریب تغییر چهره های نفاق را خورد، بلکه با دقت، روشن مى شود همه در یک سلسله صفات، شریکند، لذا مى فرماید: مردان منافق و زنان منافق همه از یک قماشند.
⚫ 👈 آنگاه پنج صفت مشترک منافقین را بیان می فرماید.
■ اول و دوم: آنها مردم را به منکرات تشویق، و از معروف باز مى دارند.
عفت عمومی را در سطح جامعه بی اهمیت نشان می دهند و اینگونه نهی از معروف می کنند.....
و با توبیخ قشر مومن و مجریان عفاف، به نشر بی عفتی دامن می زنند و اینگونه امر به منکر می کنند....
■ سومین مشخصهء منافقین اینست که دستهایشان از انفاق بسته است. یعنی بجای اینکه به فکر قشر ضعیف و محرومان جامعه باشند، بدنبال آسانتر کردن مسیر برای قشر مرفه هستند....
■ چهارمین مشخصه اینست که تمام این اعمال، گفتار و رفتارشان نشان مى دهد آنها خدا را فراموش کرده اند، خدا هم آنها را از برکات و توفیقات و مواهب خود فراموش می نماید.
■ و پنجم: منافقان، فاسقند و بیرون از دائرهء اطاعت فرمان خدا.
فاسق کسی است که قوانین را می داند ولی عمل نمی کند و قانون شکن است.
اعم از قوانین الهی و یا قوانین جامعه.
👈 👈 👈 آنچه در آیهء فوق، درباره صفات مشترک منافقان گفته شد، در هر عصر و زمانى دیده مى شود.
منافقان عصر ما، با چهره هاى جدیدى که به خود گرفته اند، در اصول فوق، همانند منافقان قرون پیشین هستند. و عجیب اینکه آنها نشانه های نفاق را دارند ولی مدعى ایمان به خدا، و اعتقاد محکم و مبرم به مبانى دینى و اسلامى نیز هستند!
👈 در آیهء بعد، مجازات شدید و دردناک آنها را بیان فرموده است:
🌹وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ....
خداوند به مردان و زنان منافق و کفّار، وعدهء آتش دوزخ داده. جاودانه در آن خواهند ماند. همان براى آنها کافى است. و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته. و عذابى پایدار براى آنهاست. ۶۸ توبه.
■ به تعبیر دیگر، آنها نیاز به هیچ مجازات دیگرى ندارند، زیرا در دوزخ، همه نوع عذاب جسمانى و روحانى وجود دارد.
در پایان آیه اضافه مى کند خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته.
دوری از رحمت پروردگار، بزرگ ترین عذاب، و دردناک ترین کیفر است، یعنی هرگز امکان ندارد رحمت خدا شامل حالشان شود.
👈 آنگاه خطاب به منافقان می فرماید:
🌹كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً.....
(شما منافقان،) همانند کسانى هستید که قبل از شما بودند ( بلکه) آنها از شما نیرومندتر، و اموال و فرزندانشان بیشتر بود. آنها از بهرهء خود (از مواهب الهى در راه گناه و هوس) استفاده کردند. شما نیز از بهرهء خود، (در این راه) استفاده کردید، همان گونه که آنها استفاده کردند. شما (در کفر و نفاق و استهزاى مؤمنان) فرو رفتید، همان گونه که آنها فرو رفتند. (و سرانجام) اعمالشان در دنیا و آخرت نابود شد و آنها همان زیانکارانند. ۶۹ توبه.
⚫ 👈 آنها با اقلیت خواندن مومنین حقیقی، آنها را به سُخره می گیرند....
گویا فراموش کرده اند قیامتی هم هست......
👈 گاها ناخواسته عملکردمان طوری است که در زمرهء منافقان قرار می گیریم.
قبل از اینکه دیر شود، خود را اصلاح کنیم.
⚫ منافق ⚫️
🌷 بخش مهمی از خطبهء صد و هفتاد و ششم نهج البلاغه🌷
حضرت امیر در این بخش از سخنانشان با ذکر یک آیه از قرآن مجید، به موعظهء مردم پرداخته و فرموده اند:
آگاه باشيد! آنچه پیشتر، مقدر بود، تحقق یافت و آنچه در ارادهء خداوند بود به وقوع پیوست. و تحقيقا من از وعدهء خداوند و حجت او سخن می گويم.
💚 خداوند متعال فرموده است:
کسانیکه گفتند: پروردگار ما (الله) است و سپس در تحقق بخشيدن به اين اعتقاد برين (و توحيد ناب) استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند (و به آنان می گويند) که مترسيد و اندوهگين مباشيد و بشارت باد شما را به بهشتی که وعدهء آن به شما داده شد. آیهء ۳۰ سورهء فصلت.
شما که گفتيد بزرگترين اعتقاد الهی را پذيرفته ايد، حال بر عمل به کتابش و به راه روشن و طريق شايستهء عبادت او استقامت بورزيد، سپس از اين طريق منحرف نشويد و بدعت در آن مگذاريد و با آن مخالفت نکنيد. زيرا منحرفان، از الطاف و عنايت خداوند در روز قيامت از مشکلاتشان کارگشایی نمی شود. سپس اخلاق خود را دگرگون مسازید و آنرا از دست ندهید..
👈 زبان را يکی کنيد و هر انسانی زبان خود را حفظ کند، زيرا اين زبان برای صاحبش سرکش و متمرد است. سوگند بخدا، من بنده ای را نمی بينيم که تقوا ورزيدن سودی بحال او داشته باشد مگر اينکه زبان خود را حفظ کند (بسیار مهم. دقت کنیم).
👈 👈 👈 قطعی است که زبان شخص باايمان در پشت قلب او و قلب منافق پشت زبان اوست. زيرا هنگامیکه مومن بخواهد سخنی بگويد، نخست دربارهء آن در نفس خود می انديشد، اگر خير و صلاح باشد، آنرا آشکار می کند و اگر شر و فسادی در آن باشد آن سخن را می پوشاند. قطعی است که شخص منافق هر چه به زبانش آيد، بدون اينکه بداند به نفع او يا به ضرر اوست، آنرا ابراز می کند.
👈 آنگاه ادامه دادند:
🌸 رسول خدا فرمودند:
ايمان هيچ بنده ای تکميل نمی شود مگر اينکه قلب او در مسير حق، استقامت داشته باشد و قلب او از استقامت محروم است تا زبانش در مسير حق استوار گردد. ( به این معنی که تا زبان فرد در مسیر حق، استقامت نداشته باشد، قلب او در مسير حق، استقامت نخواهد یافت).
👈 سپس ادامه دادند:
هر که از شما بتواند به ديدار خداوند متعال نائل گردد، با دستی پاک از خونهای مسلمانان و اموال آنان و با زبانی سالم از اهانت به نواميس آنان، بسوی چنين ديدار حرکت نمايد.
👈 و بدانيد ای بندگان خدا! شخص باايمان چيزی را در سال حاضر حلال می شمارد که در سال اول هم آنرا حلال شمرده بود و حرام می داند در امسال، چيزی را که در سال اول هم آنرا حرام می دانست و آنچه که مردم بدون دلیل شرعی ايجاد کرده اند، آنچه را که برای شما تحريم شده بود، حلال نمی کند. زيرا حلال همانست که خداوند آنرا حلال نموده و حرام همانست که خدا آنرا تحريم فرموده است.
👈 شما امور (حيات فردی و اجتماعی) را تجربه نموده و تحقيق و کاوش دقيق برای تفکيک حق و باطل از يکديگر انجام داده ايد و با آگاه ساختن شما به سرگذشت گذشتگان، شما را پند و اندرز داده اند و برای شما مثالها زده اند. شما به يک امر روشن دعوت شده ايد، پس ناشنوای حقيقی کسی است که آن نصايح را نشنود و نابينای واقعی کسی است که خود را از بينايی به آن حقايق تجربه شده و نصايح، محروم بسازد.
👈 و کسیکه خداوند به وسيلهء آزمايش و تجارب، نفعی به او نرساند، از هيچ اندرزی سود نمی برد و از پیش رو دچار تقصیر می شود، طوریکه ناشناخته را پندارد می شناسد و شناخته را گویی نمی شناسد. (منظور کسی است که آنقدر در مسیر انحراف پیش رفته که دیگر حق را از باطل تشخیص نمی دهد و خداوند، یاری رسان او نیست).
⚫ منافق ⚫️
🌷 بیست و هفتمین نامهء حضرت امیر در نهج البلاغه🌷
👈 حضرت امیر، خطاب به محمد بن ابی بکر، زمانیکه حکومت مصر را به او سپردند و خطاب به همهء مسئولین در بلاد اسلامی نوشتند:
بال فروتنی را بر مردم آن سرزمين بگستران، و با آنان با نرمش رفتار کن و همواره گشاده رو باش، و به آنان در هرگونه نگاه، چه گذرا و چه دقيق با تساوی بنگر تا فرصت طلبان جامعه، طمع ظلم از طرف تو دربارهء رعيت نداشته باشند و ناتوانان از دادگری تو نااميد نگردند. زيرا خداوند همهء شما بندگانش را از همهء اعمال کوچک و بزرگ و آشکار و نهان مسئول قرار خواهد داد. و اگر عذاب کند شما ستمکارتريد و اگر ببخشايد او کريم تر از همه است.
👈 👈 و بدانيد ای بندگان خدا! مردم با تقوا، بهره ها از دنيای گذرا و امتيازی از سعادت اخروی را بردند. آنان در امور دنيوی با مردم دنيا شرکت ورزيدند.
ولی اهل دنيا بهره ای از آخرت آنان ندارند. آن مردم با تقوا، از مزايای مسکن و خوردنی های دنيا به بهترين وجه برخوردار شدند و از همان امتيازاتی سهم گرفتند که دنیاطلبان در اين دنيا از آن بهره مند گشتند و از اين گذرگاه از همان سرمايه ها استفاده کردند که جباران روزگار، آنها را مختص خود می ديدند. سپس آن انسانهای باتقوا، با زاد و توشهء کامل و تجارت سودآور بسوی ابديت حرکت کردند (ولی دنیاطلبان و جباران، بهره ای در آخرت نخواهند داشت). لذت زهد و پارسايی دنيا را در دنيايشان چشيدند و یقین داشتند که فردا در آخرتشان، همسايگان خداوند خواهند بود. دعای آنان در پيشگاه خداوند، مردود نمی شود و هيچ نقصی به بهره ای از لذايذ (حقيقی) آنان وارد نمی گردد.
👈 👈 ای بندگان خدا! از مرگ و نزديکی آن برحذر باشيد و توشهء آنرا مهيا سازيد، زيرا مرگ، حقيقتی باعظمت و حادثه ای بزرگ با خود خواهد آورد 👇👇
يا خير (و سعادت) که هرگز شری پس از آن وجود نخواهد داشت و يا شر (و شقاوت) که هرگز خيری پس از آن نخواهد بود. پس چه کسی به بهشت نزديکتر است از کسیکه عمل برای آن انجام می دهد و چه کسی به آتش نزديکتر است از کسیکه نتايج کارش دوزخ است؟
و بدانيد شما رانده شده های مرگيد. اگر توقف کنيد شما را خواهد گرفت و اگر فرار کنيد شما را خواهد يافت. مرگ برای شما پيوسته تر از سايهء شماست. مرگ بر پيشانی های شما بسته است. (شما که حرکت می کنيد)، دنيا از پشت سرتان در نورديده (و پيچيده و جمع) می شود.
👈 👈 برحذر باشيد از آتشی که ژرفای آن دور و گرمايش شديد و عذابش در جريانی است نو به نو. دوزخ جايگاهی است که رحمتی در آن وجود ندارد و دعايی شنيده نمی شود و رهايی از هيچ مشتقی در آن نيست.
👈 👈 ترس شديد از خداوند سبحان را با خوش گمانی دربارهء او جمع کنيد (خوف و رجاء، بیم و امید)، زيرا جز اين نيست که حُسن ظن بندهء خدا به پروردگارش به اندازهء ترس او از آن مقام ربوبی است و خوش گمان ترين مردم به خدا، ترسنده ترين مردم از خداست.
👈 👈 و بِدان ای محمد بن ابی بکر! من تو را بر باعظمت ترين لشکريان در نظرم والی نمودم. پس تو ملزم هستی که با نفس خود مخالفت نمايی و از دين خود دفاع کنی، اگر چه برای تو از روزگار عمرت جز ساعتی نمانده نباشد و خدا را برای بدست آوردن خشنودی کسی از مخلوقاتش غضبناک مکن، زيرا اگر با خدا باشی بی نياز از همه ای ولی با هر چيز که باشی از خدا بی نياز نخواهی گشت.
💚 👈 نماز را در همان وقتی که برای آن مقرر شده است، بر پادار. نه به جهت داشتن فراغت برای ادای آن تعجيل کن و نه به جهت اشتغال، ادای آن را به تاخير بينداز.
و بِدان هر چيزی از کارهای تو فرعی برای نماز توست. (کارهایمان را با نماز هماهنگ کنیم، نه نماز را با کارهایمان).
👈 👈 هرگز يکسان نيستند پيشوای هدايت و پيشرو هلاکت، و ولی و جانشین پيامبر و دشمن آن بزرگوار.
🌸 رسول خدا به من فرمودند: من برای امت خود نه از مومن می ترسم و نه از مشرک، زيرا خداوند مومن را بوسيلهء ايمان، از خطاها و انحرافات باز می دارد و مشرک را به جهت شرکش ريشه کن می سازد. ولی من دربارهء شما از کسی می ترسم که در دل، منافق و در زبان، عالِم باشد، آنچه را که شما می دانيد و به آن عمل می کنيد به زبان می آورد و آنچه را که شما منکريد (و نمی پذيريد) انجام می دهد.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹لاتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ.....
هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند. آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحهء دلهایشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهائى از بهشت وارد مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است، جاودانه در آن مى مانند، خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند. آنها حزب الله اند. بدانید حزب الله پیروزان و رستگارانند. ۲۲ مجادله.
تفسیر: جمع میان محبت خدا و محبت دشمنان خدا در یک دل ممکن نیست.
آنها که دم از هر دو مى زنند، یا ضعیف الایمانند، و یا منافق.
در یک کلام: کسیکه خداوند، اولین اولویت اوست، دوست خداست اما کسانیکه خداوند را در اولویتهای پائینتر قرار می دهند، درجهء عشقشان به خدا کم میشود تا جایی که به دشمنی با او می رسند.
👈 خداوند، این منافقان و افراد ضعیف الایمان را در آیهء ۱۶ حشر معرفی فرموده:
🌹کَمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلاِْنْسانِ اکْفُرْ فَلَمّا کَفَرَ قالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِنْکَ إِنِّى أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ.
کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: کافر شو (تا مشکلات تو را حل کنم!) اما هنگامى که کافر شد گفت: من از تو بیزارم، من از خداوندى که پروردگار عالمیان است بیم دارم.
👈 یعنی این افراد، ظاهری حق گو و حق طلب دارند اما مسیر حرکت آنها چیز دیگریست..... و نمیتوان به یاری آنها امیدی داشت.
آنها افرادی منفعت طلب و دروغگو هستند.
✅ پس باید چه کنیم که جزء هیچیک از این دو گروه نشویم؟ چه آنها که باعث انحراف میشوند و چه آنها که گرفتار انحراف.
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید. و هرکس باید بنگرد که براى فردایش چه چیز از پیش فرستاده. و تقواى الهى داشته باشید که خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است. ۱۸ حشر.
👈 تعبیر به نَفس، به معنى یک نفر می باشد. یعنى هر انسانى باید به فکر فرداى خویش باشد.
👈 آیهء بعد، تأکید بر یاد خدا کرده، چنین مى فرماید:
🌹 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.
و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد. آنها فاسقانند. ۱۹ حشر.
اصولاً انسان ناسپاس، ارزشها، استعدادها و لیاقتهاى ذاتى خود را که خداوند برای به کمال رسیدن در او نهفته به دست فراموشى مى سپرد، و جز به خواب و خوراک و شهوت، به چیزی نمی پردازد.
و این خود فراموشى، بدترین مصداق فسق و خروج از طاعت خداست (أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
🚨 نکته مهمی که سردار باقری در صفحه ویراستی غیرمستقیم به آن اشاره کرده👇
🔹موانعی برای حمله وعده صادق۳ وجود دارد کسانی هستند که مانع شدهاند.
👈سردار باقری غیرمستقیم اشاره کردند که باید مطالبات مردمی در این زمینه شکل بگیره.
عکس از یاران آخر الزمان 313 ، زمینه سازان ظهور ، ظهور بسیار نزدیک است (https://t.me/Abasaleh_Abasaleh)
⚫ منافق ⚫
حضرت امیر در این خطبهء کوتاه، بخوبی زمانی را که منافقان در قدرت هستند را وصف فرموده:
🌷 خطبهء دویست و سی و سوم نهج البلاغه 🌷
پس از آنکه در جمعی، يکی از مردم در فضیلت اهل بیت پیامبر و بیان فساد حاکم بر زمانه، اقدام به سخن گفتن کرد و ناتوان گشت، در این هنگام حضرت امیر فرمودند:
آگاه باشيد! زبان پاره ای از انسان است، هنگامیکه زبان امتناع کند (و بند آيد)، صاحب آن از سخن گفتن ناتوان گردد و موقعی که زبان به فعاليت بيفتد، سخن گفتن مهلت به آن ندهد. و قطعا، ماييم فرمانروايان کلام که ريشه ها و رگهای آن در ما روييده و شاخه هايش بر ما خميده است.
و بدانيد! خدا شما را رحمت کند، شما در روزگاری زندگی می کنيد که گويندهء حق، اندک و زبان برای راستگويی کند است، و کسیکه ملتزم به حق است خوار شمرده می شود. مردم اين زمان، گرفتار گناهند و چرب زبانی و تملق در ميانشان شايع است. جوانشان بدخلق و خشن است و پيرشان گنهکار، عالمشان منافق و قاری (و زاهدشان) در محبت رياکار. کوچک ايشان بزرگشان را تعظيم نمی کند و توانگرشان فقير را در معيشت ياری نمیدهد.
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام در معرفی منافق فرموده اند:
سه چیز است که در هرکه هست منافق است، اگرچه روزه بدارد و نماز گزارد و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم.
آنکه وقتی سخن گوید دروغ گوید، و وقتی وعده دهد تخلف ورزد، و وقتی امانت بگیرد خیانت کند.
نهج الفصاحه حدیث شمارهء ۱۲۸۰.
🌷و باز فرمایش حضرت امیر در هشتادمین کلمات قصار در نهج البلاغه🌷
ایشان در بارهء حكمت فرموده اند:
حكمت را (به معنی سخن درست و موافق حق)، فرا گير هر جا که باشد (خواه از نيكوكار خواه از بدكار). كه حكمت در سينهء منافق و دو رو هم هست ولی در آنجا (كه شايستهء نگاهدارى حكمت نيست) در اضطراب و نگرانى است تا (از زبان او) بيرون آيد و در سينهء صاحب خود که مؤمنین هستند جاگيرد.
بنابراین اگر حکمتی از زبان منافق جاری شد تصور نکنیم او از نفاق مبراست و قابل اعتماد است!!
🌺 حضرت آقا امام جواد سخن کوتاهی در بارهء نفاق و منافق فرموده اند:
نفاق و دوروئی آنست که در پوشش اسلام، بر خلاف اسلام عمل می کنند و البته شناختن آنها برای عموم آسان نیست.
از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله.
⚫ منافق ⚫
🌷 و بخش مهمی از خطبهء سوم حضرت امیر که به شقشقیه معروف است. حضرت با توصیف ۳ خلیفهء اول چه خوب وضعیت حکمرانی نابخردان را روشنگری کرده اند 🌷
آگاه باشيد بخدا سوگند فلانی، جامهء خلافت را بر تن كرد، در حالیكه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند.
تا اينكه خليفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد.
هر دو از شتر خلافت سخت دوشيدند و از حاصل آن بهره مند گرديدند.
دومی مجموعه اى از خشونت، سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود. زمامدار، مانند كسى است كه بر شترى سركش سوار است، اگر عنان، محكم كشد، پرده هاى بينى حيوان پاره مى شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط مى كند. سوگند بخدا مردم در حكومت دومى، در ناراحتى و رنج مهمى گرفتار آمده بودند، و دچار دو رويى ها و اعتراض ها شدند، و من در اين مدت طولانى محنت زا، و عذاب آور، چاره اى جز شكيبايى نداشتم، تا آنكه روزگار دومی هم سپرى شد.
تا آنكه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد، عثمان آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافتهء او باز شد و اعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت.
🌸 نبی مکرم اسلام در معرفی منافق، فرموده اند:
دو خصلت است که در منافق جمع نمیشود:
نیکنامی و دانایی در امور دین.
حدیث شمارهء ۱۴۴۵ نهج الفصاحه.
👈 دانایی در امور دین، به گفتن نیست.....
باید در عمل نشان دهند جقدر در امور دید دانا هستند.
🌸🌸
👈 و چه خوب خداوند هشدار می دهد به نابخردانی که به رای و انتخاب همچون خودشان به راس امور می رسند و جز خسران ندارند:
🌹🌹 أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ.
آیا کسانیکه وارث روی زمین بعد از صاحبان قبلی آن میشوند عبرت نمیگیرند که اگر بخواهیم آنها را نیز به گناهانشان هلاک میکنیم و بر دلهایشان مُهر مینهیم تا (صدای حق را) نشنوند. ۱۰۰ اعراف.
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️کابوس همیشگی نتانیاهو
@AkhbareFori