eitaa logo
آیات الهی
48 دنبال‌کننده
53 عکس
14 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹لاتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ..... هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند. آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحهء دلهایشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهائى از بهشت وارد مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است، جاودانه در آن مى مانند، خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند. آنها حزب الله اند. بدانید حزب الله پیروزان و رستگارانند. ۲۲ مجادله. تفسیر: جمع میان محبت خدا و محبت دشمنان خدا در یک دل ممکن نیست. آنها که دم از هر دو مى زنند، یا ضعیف الایمانند، و یا منافق. در یک کلام: کسیکه خداوند، اولین اولویت اوست، دوست خداست اما کسانیکه خداوند را در اولویت‌های پائینتر قرار می دهند، درجهء عشقشان به خدا کم میشود تا جایی که به دشمنی با او می رسند. 👈 خداوند، این منافقان و افراد ضعیف الایمان را در آیهء ۱۶ حشر معرفی فرموده: 🌹کَمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلاِْنْسانِ اکْفُرْ فَلَمّا کَفَرَ قالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِنْکَ إِنِّى أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ. کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: کافر شو (تا مشکلات تو را حل کنم!) اما هنگامى که کافر شد گفت: من از تو بیزارم، من از خداوندى که پروردگار عالمیان است بیم دارم. 👈 یعنی این افراد، ظاهری حق گو و حق طلب دارند اما مسیر حرکت آنها چیز دیگریست..... و نمیتوان به یاری آنها امیدی داشت. آنها افرادی منفعت طلب و دروغگو هستند. ✅ پس باید چه کنیم که جزء هیچیک از این دو گروه نشویم؟ چه آنها که باعث انحراف میشوند و چه آنها که گرفتار انحراف. 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید. و هرکس باید بنگرد که براى فردایش چه چیز از پیش فرستاده. و تقواى الهى داشته باشید که خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است. ۱۸ حشر. 👈 تعبیر به نَفس، به معنى یک نفر می باشد. یعنى هر انسانى باید به فکر فرداى خویش باشد. 👈 آیهء بعد، تأکید بر یاد خدا کرده، چنین مى فرماید: 🌹 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ. و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد. آنها فاسقانند. ۱۹ حشر. اصولاً انسان ناسپاس، ارزشها، استعدادها و لیاقتهاى ذاتى خود را که خداوند برای به کمال رسیدن در او نهفته به دست فراموشى مى سپرد، و جز به خواب و خوراک و شهوت، به چیزی نمی پردازد. و این خود فراموشى، بدترین مصداق فسق و خروج از طاعت خداست (أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁨🚨 نکته مهمی که سردار باقری در صفحه ویراستی غیرمستقیم به آن اشاره کرده👇 🔹موانعی برای حمله وعده صادق۳ وجود دارد کسانی هستند که مانع شده‌اند. 👈سردار باقری غیرمستقیم اشاره کردند که باید مطالبات مردمی در این زمینه شکل بگیره.⁩ ⁨عکس از ⁨⁨یاران آخر الزمان 313 ، زمینه سازان ظهور ، ظهور بسیار نزدیک است⁩ (⁨https://t.me/Abasaleh_Abasaleh⁩)⁩⁩
⚫ منافق ⚫‍ حضرت امیر در این خطبهء کوتاه، بخوبی زمانی را که منافقان در قدرت هستند را وصف فرموده: 🌷 خطبهء دویست و سی و سوم نهج البلاغه 🌷 پس از آنکه در جمعی، يکی از مردم در فضیلت اهل بیت پیامبر و بیان فساد حاکم بر زمانه، اقدام به سخن گفتن کرد و ناتوان گشت، در این هنگام حضرت امیر فرمودند: آگاه باشيد! زبان پاره ای از انسان است، هنگامیکه زبان امتناع کند (و بند آيد)، صاحب آن از سخن گفتن ناتوان گردد و موقعی که زبان به فعاليت بيفتد، سخن گفتن مهلت به آن ندهد. و قطعا، ماييم فرمانروايان کلام که ريشه ها و رگهای آن در ما روييده و شاخه هايش بر ما خميده است. و بدانيد! خدا شما را رحمت کند، شما در روزگاری زندگی می کنيد که گويندهء حق، اندک و زبان برای راستگويی کند است، و کسیکه ملتزم به حق است خوار شمرده می شود. مردم اين زمان، گرفتار گناهند و چرب زبانی و تملق در ميانشان شايع است. جوانشان بدخلق و خشن است و پيرشان گنهکار، عالمشان منافق و قاری (و زاهدشان) در محبت رياکار. کوچک ايشان بزرگشان را تعظيم نمی کند و توانگرشان فقير را در معيشت ياری نمی‌دهد. 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام در معرفی منافق فرموده اند: سه چیز است که در هرکه هست منافق است، اگرچه روزه بدارد و نماز گزارد و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم. آنکه وقتی سخن گوید دروغ‌ گوید، و وقتی وعده دهد تخلف ورزد، و وقتی امانت بگیرد خیانت کند. نهج الفصاحه حدیث شمارهء ۱۲۸۰. ‍ 🌷و باز فرمایش حضرت امیر در هشتادمین کلمات قصار در نهج البلاغه🌷 ایشان در بارهء حكمت فرموده اند: حكمت را (به معنی سخن درست و موافق حق)، فرا گير هر جا که باشد (خواه از نيكوكار خواه از بدكار). كه حكمت در سينهء منافق و دو رو هم هست ولی در آنجا (كه شايستهء نگاهدارى حكمت نيست) در اضطراب و نگرانى است تا (از زبان او) بيرون آيد و در سينهء صاحب خود که مؤمنین هستند جاگيرد. بنابراین اگر حکمتی از زبان منافق جاری شد تصور نکنیم او از نفاق مبراست و قابل اعتماد است!! 🌺 حضرت آقا امام جواد سخن کوتاهی در بارهء نفاق و منافق فرموده اند: نفاق و دوروئی آنست که در پوشش اسلام، بر خلاف اسلام عمل می کنند و البته شناختن آنها برای عموم آسان نیست. از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ منافق ⚫ 🌷 و بخش مهمی از خطبهء سوم حضرت امیر که به شقشقیه معروف است. حضرت با توصیف ۳ خلیفهء اول چه خوب وضعیت حکمرانی نابخردان را روشنگری کرده اند 🌷 آگاه باشيد بخدا سوگند فلانی، جامهء خلافت را بر تن كرد، در حالیكه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند. تا اينكه خليفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد. هر دو از شتر خلافت سخت دوشيدند و از حاصل آن بهره مند گرديدند. دومی مجموعه اى از خشونت، سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود. زمامدار، مانند كسى است كه بر شترى سركش سوار است، اگر عنان، محكم كشد، پرده هاى بينى حيوان پاره مى شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط مى كند. سوگند بخدا مردم در حكومت دومى، در ناراحتى و رنج مهمى گرفتار آمده بودند، و دچار دو رويى ها و اعتراض ها شدند، و من در اين مدت طولانى محنت زا، و عذاب آور، چاره اى جز شكيبايى نداشتم، تا آنكه روزگار دومی هم سپرى شد. تا آنكه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد،  عثمان آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافتهء او باز شد و اعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت. 🌸 نبی مکرم اسلام در معرفی منافق، فرموده اند: دو خصلت است که در منافق جمع نمیشود: نیکنامی و دانایی در امور دین. حدیث شمارهء ۱۴۴۵ نهج الفصاحه. 👈 دانایی در امور دین، به گفتن نیست..... باید در عمل نشان دهند جقدر در امور دید دانا هستند. 🌸🌸 👈 و چه خوب خداوند هشدار می دهد به نابخردانی که به رای و انتخاب همچون خودشان به راس امور می رسند و جز خسران ندارند: 🌹🌹 أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ. آیا کسانیکه وارث روی زمین بعد از صاحبان قبلی آن می‏شوند عبرت نمی‏گیرند که اگر بخواهیم آنها را نیز به گناهانشان هلاک می‏کنیم و بر دلهایشان مُهر می‏نهیم تا (صدای حق را) نشنوند. ۱۰۰ اعراف.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ... بنام خداوند بخشنده مهربان. اى کسانیکه ایمان آورده اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبت مى کنید، در حالیکه آنها به آنچه از حق براى شما آمده کافر شده اند و پیامبر خدا و شما را بخاطر ایمان به خداوندى که پروردگار همهء شماست از شهر و دیارتان بیرون مى رانند. و اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت کرده اید. (پیوند دوستى با آنان برقرار نسازید.) شما مخفیانه با آنها رابطهء دوستى برقرار مى کنید در حالیکه من به آنچه پنهان یا آشکار مى سازید (از همه) داناترم. و هر که از شما چنین کند، از راه راست گمراه شده است. ۱ ممتحنه. تفسیر: قبل از تفسیر دقت کنیم به اینکه خداوند این خصلت منافقانه را به کسانی تذکر فرموده که ایمان دارند. یعنی منافقان از میان مومنان هستند که گاها اصلا قابل شناسایی هم نیستند. آنها، هم از راه معرفت خدا منحرف گشته اند که گمان میکنند چیزى بر خدا مخفى مى ماند، و هم، از راه ایمان و اخلاص و تقوا منحرف گشته اند که طرح دوستى با دشمنان خدا را می ریزند و تیشه به ریشهء زندگانى خود و دیگران می زنند. آنها دشمنان را از اسرار اسلام و مومنین، باخبر می سازند، و این بدترین انحرافى است که ممکن است به شخص مؤمن، بعد از وصول به سرچشمهء ایمان، دست دهد. 👈 سپس در آیهء بعد، روشن میسازد که اگر دشمنان به شما دست یابند با شما چه میکنند: 🌹 إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاءً... اگر آنها بر شما دست یابند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى نسبت به شما مى گشایند، و دوست دارند کافر شوید. ۲ ممتحنه. ■ به این معنی که آنان عداوتشان با شما چنان ریشه دار است که، اگر بر شما دست یابند، از هیچ کارى فروگذارى نمى کنند، و شما را با دست و زبان خود، مورد هرگونه آزار قرار مى دهند، آیا دوستی با چنین جماعتی، سزاوار است؟! و از همه بدتر اینست که آنها دوست دارند شما از اسلام بسوى کفر باز گردید و بزرگترین افتخار خود یعنى گوهر ایمان را از دست بدهید (وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ). و این دردناک ترین ضربه اى است که، مى خواهند بر مومنین وارد کنند. لذا می بینیم، برای گمراهی و انحراف مومنان تا کجا پیش رفته و چه هزینه ها که نمیکنند و البته متاسفانه و متاسفانه با همکاری و یاری همین مومنین ضعیف الایمان و منحرفی که در این آیات از آنها یاد شده، توانسته اند تا حدود زیادی هم به مقاصد شومشان برسند. 💚 اما خداوند یار و یاور مومنان حقیقی است و پیروزی از آن ماست إن شاءالله. 👈 و در سومین آیه، هشدار داده است که حتی اگر نزدیکان شما در بین دشمنان هستند، باز هم نباید طرح دوستی با آنان را بریزید زیرا: 🌹 لَن تَنفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ ۚ... هرگز خویشاوندان و فرزندانتان روز قیامت سودى به حالتان نخواهند داشت. خداوند میان شما جدایى مى افکند. و او به آنچه انجام مى دهید بیناست. ۳ ممتحنه. 👈 👈 اگر اولاد و بستگان، بى ایمان باشند، نه آبرو و سرمایه اى براى این دنیا خواهند بود، و نه وسیلهء نجاتى در آخرت، پس چرا افراد مؤمن بخاطر آنها، کارى کنند که موجب خشم خدا و بریدن از اولیاء او گردد؟! سپس مى افزاید: خداوند روز قیامت میان شما و آنها جدائى مى افکند. اهل ایمان بسوى بهشت مى روند، و اهل کفر بسوى دوزخ. و در پایان آیه، بار دیگر به همگان هشدار مى دهد که خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ). هم، از نیات شما آگاه است، و هم، از اعمالى که بطور سرّى انجام مى دهید، و اگر در مواردى اسرار شما را فاش نمى کند، در واقع منت میگذارد، نه این که نداند و آگاه نباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 نماز روز اول ماههای قمری: دو رکعت نماز با این کیفیت: در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید. و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر. 🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. زادالمعاد، ص ۴۶۲.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ منافق ⚫ 👈 پیغام اول: 🌹🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ... گروهى از مردم کسانى هستند که مى گویند: به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ایم. درحالیکه ایمان نیاورده اند. (به گمان خود) خدا و مؤمنان را فریب مى دهند. در حالیکه جز خودشان را فریب نمى دهند. ولى نمى فهمند. ۸ و ۹ بقره. تفسیر: اسلام در یک مقطع خاص تاریخى خود، با گروهى روبرو شد که نه اخلاص و شهامت براى ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرأت بر مخالفت صریح. و از آنجا که ظاهر اسلامى داشتند، غالباً شناخت آنها مشکل بود، ولى قرآن نشانه هاى دقیق و زنده اى براى آنها بیان مى کند که خط باطنى آنها را مشخص مى سازد و الگوئى در این زمینه به دست مسلمانان براى همهء قرون و اعصار مى دهد . ■ 👈 اولین نشانهء آنها اینست که می گویند به خدا و روز قیامت ایمان آورده ایم در حالیکه ایمان ندارند و یا خیلی ضعیف است. 👈 در واقع چنین انسانهایی دو رو، و یا چند رو هستند و این یعنی نفاق که در آیهء بعد خداوند، آنها را بیمار معرفی می کند: 🌹فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ. در دلهاى آنان یک نوع بیمارى است. خداوند بر بیمارى آنان افزوده. و بخاطر دروغهایى که مى گفتند، عذاب دردناکى در انتظار آنهاست. ۱۰ بقره. در حقیقت، انسان سالم یک چهره بیشتر ندارد، و در میان ظاهر و باطن او هماهنگی کامل وجود دارد. اگر مؤمن است، تمام وجود او فریاد ایمان مى کشد و اگر منحرف شود، باز هم ظاهر و باطن او نشان دهندهء انحراف است، اما دوگانگى ظاهر و باطن، یک نوع تضاد، ناهماهنگى و از هم گسستگى است که حاکم بر وجود انسان مى شود. 👈 و طبق نظام آفرینش که به فرمان خدا برپاست، همهء انسانها در هر مسیری که هستند، خوب یا بد، رو به جلو حرکت می کنند. یعنی انسان در همان مسیر خوب یا بدی که برای خود انتخاب کرده، پیش می رود، و این قانون خلقت است که خالق هستی در نظام آفرینش آنرا قرار داده. پس کسیکه بیماردل است و با این بیماری رو به جلو حرکت می کند، طبق نظام خلقت بر بیماریش افزوده می گردد، لذا می فرماید خدا بر بیماری او می افزاید. (دقت کنیم). ⚫ و از آنجا که سرمایهء اصلى منافقان، دروغ است و تا بتوانند، تناقض ها را با آن توجیه می کنند، در پایان آیه مى فرماید: براى آنها عذاب الیمى است بخاطر دروغهائى که مى گفتند. /ادامهء این آیات در شناخت خصوصیات نفاق در پیغام فردا إن شاءالله. تا اگر ذره ای از این خصلتها در ما وجود دارد، خود را پاک و زلال کنیم/ ✨ حدیث ۱۳۹۹ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر فرموده اند : چه خوب است که مرد (و همچنین زن) گاهی در خلوت، گناهان خود را به یاد آورد و از خدا آمرزش طلبد 💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ منافق ⚫ 👈 پیغام دوم: /در ادامهء معرفی منافقان که در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، در آیات بعد می فرماید: 🌹🌹وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. و هنگامیکه به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید مى گویند ما فقط اصلاح کننده ایم. ۱۱ بقره. تفسیر: اصرار و پافشارى آنها در راه نفاق، سبب شده که تدریجاً گمان کنند، این برنامه ها مفید، سازنده و اصلاح طلبانه است. در حقیقت، دو و چند رویی، حس تشخیص را از آنها گرفته، بلکه آنرا واژگونه مى کند. 👈 لذا در آیهء بعد می فرماید: 🌹أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ. آگاه باشید! اینها همان مفسدانند. ولى نمى فهمند. ۱۲ بقره. ■ 👈 نشانهء دیگر آنها اینست که خود را عاقل و هوشیار، و مؤمنان را در اقلیت، و سفیه و ساده لوح به حساب می آورند. 👈 لذا قرآن می فرماید: 🌹وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ. و هنگامى که به آنان گفته شود ایمان آورید، همانگونه که (سایر) مردم ایمان آورده اند، مى گویند آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟! آگاه باشید اینها همان ابلهانند ولى نمى دانند. ۱۳ بقره. ■ 👈 در واقع، افراد پاکدل، حق طلب و حقیقت جو را که در برابر دعوت و تعلیمات اسلام، سر تعظیم فرود آورده اند به سفاهت متهم مى کنند و شیطنت و دوروئى و نفاق خود را دلیل بر هوش و عقل و درایت مى شمرند. ⚫ لذا قرآن در پاسخ آنها فرمود بدانید سفیهان واقعى اینها هستند اما نمی دانند. آیا سفاهت واقعی این نیست که استعداد و نیروى خود را در طریق شیطنت و توطئه و تخریب به کار گیرد، و در عین حال خود را عاقل بشمرد؟! ■ 👈 و سومین نشانهء آنها اینست که هر روز، به رنگى در مى آیند و در میان هر جمعیتى با آنها هم صدا مى شوند. و در آیهء بعد خداوند در بارهء این نشانه فرموده است: 🌹وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ. و هنگامیکه افراد با ایمان را ملاقات مى کنند، مى گویند ما ایمان آورده ایم! ولى هنگامیکه با شیطانها (و هم کیشان) خود خلوت مى کنند، مى گویند ما با شماییم! ما فقط (آنها را) استهزا مى کنیم. ۱۴ بقره. ⚫ آنان به مومنان می گویند ما از شما هستیم و پیرو یک مکتبیم، از جان و دل اسلام را پذیرا گشتیم و با شما هیچ فرقى نداریم. اما هنگامیکه با دوستان شیطان صفت خود، ملاقات می کنند مى گویند ما با شمائیم و اگر کنار مومنین هستیم، و ادعا می کنیم که با آنهاییم، برای آنست که از درون و باطن ما آگاه نشوند و در واقع با اینکار آنانرا مسخره می کنیم. 👈 اما خداوند در پاسخشان می فرماید: 🌹اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ. خداوند آنان را استهزا مى کند. و آنها را در طغیانشان نگه مى دارد، تا سرگردان شوند. ۱۵ بقره. /ادامه فرداإن شاءالله/ 🖤 به یاد بچه های کوچکی که مادر جوانشان دیگر نیست..... به یاد نیمه شبهایی که از خواب می پرند و یادشان می آید که مادر نیست.... خانهء امیرمومنان، چه بغضها که به خود ندیده..... السلام علیکِ یا فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 تسلیت شهادت بانو، حضرت زهرای مرضیه 🖤 امروز نماز را در مسجد بخوانیم.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ منافق ⚫ 👈 پیغام سوم: /در ادامهء معرفی منافقان در سورهء بقره، آیهء ۱۶ را می خوانیم: 🌹🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ. آنان کسانى هستند که گمراهى را با (از دست دادن) هدایت خریده اند. و (این) تجارت آنها سودى نداده. و هدایت نیافته اند. ۱۶ بقره. تفسیر: آنان شرایط هدایت که عمدهء آنها عقل و پیامبران هستند را داده و گمراهی را خریده اند. عجب حماقتی. در حقیقت، تکرار گناه و خطا و فراموشی و غفلت، قدرت تشخیص حق از باطل را در اینان از بین برده و سعادت هدایت را به شقاوت گمراهی می فروشند و هیچ سودی هم از این تجارت نابخردانه نمی کنند. نه در آخرت و نه حتی در دنیا. 👈 در ادامه با تشبیهی پرمعنا می فرماید: 🌹مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ. آنان همانند کسانى هستند که آتشى افروخته اند (تا از تاریکى رهایى یابند)، ولى همینکه آتش، اطرافشان را روشن ساخت، خداوند روشنایى آنها را گرفته و در تاریکیها رهایشان مى سازد، در حالیکه (چیزى را) نمى بینند. آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمى گردند. ۱۷ و ۱۸ بقره. ■ 👈 منافقان با انتخاب راه نفاق، چنین مى پنداشتند که مى توانند در همه حال موقعیت خویش را حفظ کنند و از هر خطر احتمالى مصون بمانند، از منافعى که به هر دو طرف راست و چپ مى رسد، استفاده کرده، تا هر دسته که غالب شود، آنها را از خود بداند. اگر مؤمنان پیروز شوند در صف مؤمنان، و اگر غلبه با کافران باشد با آنها باشند. آنها خود را افرادى زیرک و باهوش مى پندارند!!! ولی با پیشرفت در این مسیر، بطور طبیعی، قدرت تشخیص را از دست داده و مانند انسانهای کر و لال و کور می مانند!! و این نهایت بدبختی و شقاوت است. 🌹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، (از راه حق) منحرف مگردان. و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زیرا تویى بخشنده! ۸ آل عمران. و باز اینکه از خدا می خواهیم ما را منحرف نگرداند، به این معنی است که در واقع از خدا می خواهیم تا در مسیر هدایت که مسیر اولیه است، ثابت قدم باشیم و کمکمان کند تا در چاله های انحراف سقوط نکنیم که در اینصورت بطور طبیعی و طبق قانون خلقت، در همین مسیر پیش می رویم تا جایی که آثار انحراف بر ما غالب میشود و دیگر راه بازگشتی نیست. وگرنه خداوند انسان را خلق کرد و مسیر هدایت را با روشنی به او نمایاند، ولی این انسان جاهل، با اختیار خود مسیر هدایت را به مسیر گمراهی می فروشد. ✨ حدیث ۱۱۸۸ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند : پیش از آنکه مرگ فرا رسد توبه کنید و پیش از آنکه گرفتار شوید کار نیک انجام دهید 💫 👈 یعنی اعمال نیک، مانع گرفتاری میشود. / ادامه فرداإن شاءالله/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ منافق ⚫ پیغام چهارم: /در پیغام قرآنی روز گذشته در آیات ۱۷ و ۱۸ سورهء بقره خواندیم، خداوند، منافقان را به کسانی تشبیه کرده است که در تاریکی، آتشی روشن میکنند ولی خیلی زود خاموش شده و در تاریکی فرو می روند. و آنها مانند انسانهای کر و لال و کور هستند. 👈 در ادامه، تشبیه زیبای دیگری در آیهء ۱۹ سورهء بقره می خوانیم که فرموده است: 🌹🌹أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِم مِّنَ الصَّوَاعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ ۚ وَاللَّهُ مُحِيطٌ بِالْكَافِرِينَ. یا همچون بارانى که از آسمان، در شب تاریک همراه با رعد و برق (در بیابان) ببارد. آنها از ترس مرگ، انگشتانشان را در گوشهاى خود مى گذارند. تا صداى صاعقه ها را نشنوند. و خداوند به کافران احاطه دارد. ۱۹ بقره. تفسیر: تشبیه منافقان است در میان مومنان: شبى است تاریک و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى بارد، و برق پرنورى مى جهد، صداى غرش وحشت زا و مهیب رعد، نزدیک است پرده هاى گوش را پاره کند، انسانى بى پناه در دل این دشت وسیع و ظلمانى و پر از خطر، حیران و سرگردان مانده است، نه پناهگاه مورد اطمینانى وجود دارد که به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى دهد گامى بسوى مقصد بردارد. آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مى گذارند تا صداى وحشت انگیز صاعقه ها را نشنوند. و سپس مى فرماید، خداوند به کافران احاطه دارد و آنها هر کجا بروند در قبضهء قدرت او هست. 👈 سپس در آیهء بعد می فرماید: 🌹يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ... (روشنایى خیره کنندهء) برق، نزدیک است چشمانشان را برباید. هر زمان که (برق صفحهء بیابان را) براى آنها روشن مى سازد، (چند گامى) در پرتو آن راه مى روند. و چون تاریکى آنها را فرا مى گیرد، مى ایستند. و اگر خدا مى خواست، گوش و چشم آنها را از بین مى برد. زیرا خداوند بر هر چیزى تواناست. ۲۰ بقره. شدت برق آنجنان زیاد است که هر لحظه ممکن است چشمانشان از دست برود. هر زمان که برقى مى زند و صفحهء بیابان تاریک، روشن مى شود، چند گامى در پرتو آن راه مى روند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مى شود و آنها در جاى خود متوقف مى گردند. آنها هر لحظه، خطر را در برابر خود احساس مى کنند، چرا که در دل این بیابان نه کوهى به چشم مى خورد، و نه درختى تا از خطر رعد، برق و صاعقه جلوگیرى کند، هر آن ممکن است هدف صاعقه اى قرار گیرند و در یک لحظه خاکستر شوند! 👈 چون صاعقه ها به هر بر آمدگى از زمین حمله مى کنند، اما در دل بیابان جز آنها بر آمدگى پیدا نمى شود که صاعقه متوجه آن گردد، بنابراین خطر، جدى و حتمى است. ■ 👈 خلاصه نمى دانند چه کنند؟ مضطرب و پریشان، حیران و سرگردان بر جاى خود ایستاده، نه راهى در میان شن هاى بیابان پیداست و نه راهنمائى که در پرتو هدایت او گام بر دارند. حتى این خطر وجود دارد که غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خیره کنندهء برق چشمشان را نابینا کند. اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از میان مى برد. چرا که خدا به هر چیزى تواناست. 👈 👈 به تعبیر دیگر، پیشرفت سریع اسلام، همچون برق آسمانى چشم آنها را خیره کرده، و آیات قرآن که پرده از رازهاى نهانیشان بر مى دارد همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار مى دهد. آنها در میان مؤمنانى که همچون سیل خروشان و بارانى پرپشت به هر سو پیش مى روند قرار گرفته اند، و چون به پناهگاه مطمئن ایمان، پناه نبرده اند از شر صاعقه هاى مرگبار مجازات الهى در امان نیستند و امید به راه نجات نیست. ✨ حدیث ۲۹۴۷ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: هر که ستمگری را کمک کند که بوسیله باطل خویش حقی را پایمال کند، از حمایت خدا و پیغمبر برون باشد. 👈 👈 آیا پاسخ ندادن به حملهء دشمن به خاک پاکمان، کمک به ستمگری نیست که بوسیلهء باطل خویش، حق را پایمال می کند؟!!
⚫️ منافق ⚫️ ■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها: ( ۱ ) 🌹🌹إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَن يَكْفِيَكُمْ أَن يُمِدَّكُمْ رَبُّكُم بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُنزَلِينَ. در آن هنگام که به مؤمنان مى گفتى: آیا کافی نیست که پروردگارتان، شما را به سه هزار نفر از فرشتگان، که (از آسمان) فرود مى آیند، یارى کند؟! ۱۲۴ آل عمران. 👈 در ادامه فرموده اند: 🌹 بَلَىٰ ۚ إِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُم مِّن فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ. آرى، اگر استقامت و تقوا پیشه کنید، و دشمن به همین زودى به سراغ شما بیاید، پروردگارتان شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشان دار، مدد خواهد داد. ۱۲۵ آل عمران. تفسیر: پس از پایان جنگ احد، لشکر اسلام به مدینه بازگشتند و لشکر پیروز مشرکان بسرعت بسوى مکه حرکت کردند، ولى در اثناى راه این فکر براى آنها پیدا شد که چرا پیروزى خود را ناقص گذاردند؟ چه بهتر که به مدینه بازگردند، شهر را غارت کنند و مسلمانان را در هم بکوبند. 👈 آیات فوق نازل شد و به مومنین، راه تازه و پراستقامتی را نشان داد و به دنبال آن یک فرمان عمومى از ناحیه پیامبر براى خروج از مدینه و حرکت بسوى مشرکان داده شد، و حتى مجروحان جنگ و در میان آنها حضرت امیر علیه السلام که بیش از شصت زخم بر تن داشت، آمادهء پیکار با دشمن شده و از مدینه خارج شدند. این خبر به گوش سران قریش رسید و از این روحیه عجیب مسلمانان سخت به وحشت افتادند! آنها احتمال دادند شاید جمعیت تازه نفسى از مدینه به مسلمانان پیوسته اند، و ممکن است برخورد جدید، نتیجهء نهائى جنگ را به زیان آنها تغییر دهد. لذا فکر کردند براى حفظ پیروزى خود، بهتر این است که به مکه بازگردند، همین کار انجام شد و به سرعت راه مکه را پیش گرفتند. 👈 سپس فرموده اند: 🌹وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ لَكُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ ۗ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ. ولى این (یارى فرشتگان) را خداوند فقط براى بشارت، و اطمینان خاطر شما قرار داده. وگرنه، پیروزى تنها از جانب خداوند تواناى حکیم است. ۱۲۶ آل عمران. 🌹لِيَقْطَعَ طَرَفًا مِّنَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنقَلِبُوا خَائِبِينَ. (این وعده را که خدا به شما داده) براى اینست که قسمتى از کافران را قطع کند. یا آنها را با ذلت برگرداند. تا مأیوس و ناامید، بازگردند. ۱۲۷ آل عمران. 👈 وعدهء پیروزی برای آن دسته از مومنان است که شرایط تحقق این وعدهء را داشته باشند حتی اگر در میدان نبرد به پیروزی نرسیده باشند 👇 فرمانبرداری بی چون و چرا از فرمانده، حفظ استقامت و استحکام در مقابل دشمن حتی اگر پیروز میدان نبرد است، و از دست ندادن امید و نشاط برای ادامهء راه، و کسب پیروزیهای بعدی. ✅ 👈 ( لازم به ذکر است که مؤمنان در جنگ احد هم مانند بدر، پیروز میدان بودند اما خود آنها باعث شدند نتیجهء جنگ تغییر کند. إن شاءالله خواهیم خواند). / ادامه، فرداإن شاءالله/
⚫️ منافق ⚫️ ■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها: ( ۲ ) در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، پس از آنکه مسلمانان در جنگ احد شکست خورده و به مدینه بازگشتند، لشکر پیروز دشمن در حال بازگشت بسمت مکه بود که تصمیم گرفت به مدینه برگردد و کار را یکسره کند. در این هنگام خداوند آیاتی نازل فرمود و فرمان بازگشت سپاه اسلام به میدان نبرد داده شد و مومنین، گوش به فرمان پیامبر راهی میدان شدند حتی مجروحانشان... و این باعث شد تا دشمن بترسد و به مکه بازگردد. 👈 پس از آن خداوند در بارهء لشکر اسلام فرمودند: 🌹🌹الَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِلَّهِ وَالرَّسُولِ مِن بَعْدِ مَا أَصَابَهُمُ الْقَرْحُ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَاتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ. کسانیکه دعوت خدا و پیامبر را، پس از جراحاتى که به ایشان رسید، اجابت کردند. (و بسوى میدان نبرد بازگشتند)، براى کسانى از آنها، که نیکى کردند و تقوا پیشه نمودند، پاداش بزرگى است. ۱۷۲ آل عمران. تفسیر: این آیات در مورد مومنانی است که به فرمان خدا و پیامبر در جنگ احد شرکت کردند و پس از شکست، دوباره جمع شدند و تا مسافتی بدنبال سپاه دشمن حرکت کردند تا دشمن تصور نکند مسلمانان بواسطهء شکستشان ضعیف و دچار تزلزل شدند. اما بعضی از مسلمانان به بهانه ای به فرمان دوم عمل نکردند و در مدینه باقی ماندند و بعضی از آنها که عمل کردند خلوص نداشتند، لذا خداوند فرموده برای بعضی از آنها پاداش بزرگی است نه برای همهء آنها. کلمهء مِنْهُمْ، به معنی بعضی از آنهاست. 👈 آنگاه در آیهء بعد، یکى از نشانه هاى پایمردى و استقامت آنها را به این صورت بیان مى فرماید: 🌹الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ. (همان) کسانیکه (بعضى از) مردم، به آنان گفتند: دشمنان براى (حمله به) شما گرد آمده اند. از آنها بترسید! اما این سخن، بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را بس است و او بهترین حامى ماست. ۱۷۳ آل عمران. 👈 و بدنبال این استقامت و ایمان و پایمردى آشکار، خداوند نتیجهء عمل آنها را بیان کرده و مى فرماید: 🌹فَانقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ. به همین جهت، آنها (از این میدان) با نعمت و فضل پروردگار، بازگشتند. در حالیکه (بر خلاف تصور دیگران) هیچ بدى به آنان نرسید. و خشنودى خدا را بدست آوردند. و خداوند داراى فضل و بخشش بزرگى است. ۱۷۴ آل عمران. 💚 👈 فرق میان نعمت و فضل، از این نظر است که نعمت، پاداشى است به اندازهء استحقاق، و فضل، اضافه بر استحقاق است. یعنی خداوند به مومنانی که با خلوص در جنگ با دشمنان دین شرکت می کنند، و گوش به فرمان ولی امر خود هستند، بیشتر از استحقاقشان نعمت عطا می فرماید، ضمن اینکه خشنودی خداوند را هم بدست می آورند. 👈 سپس برای اطمینان بخشیدن به مومنین که در جنگ با دشمنان هراسی نداشته باشند می فرماید: 🌹إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ. این فقط شیطان است که پیروان خود را (با سخنان و شایعات بى اساس) مى ترساند. از آنها نترسید. و تنها از (مخالفت) من بترسید اگر ایمان دارید. ۱۷۵ آل عمران. /إن شاءالله در پیغام فردا علت شکست مسلمانان در جنگ احد را می خوانیم/
⚫️ منافق ⚫️ ■ 👈 نتیجهء نافرمانی از فرمانده کل قوا در جنگها: ( ۳ ) ■ چه شد که مسلمانان در جنگ احد شکست خوردند؟ 👈 در ماجراى جنگ احد، مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگیدند، و بزودى پیروز شدند، لشکر دشمن از هم پراکنده شد و موجى از شادى سراسر لشکر اسلام را فرا گرفت. ولى نافرمانى جمعى از تیراندازان که در شکاف کوه عینین به فرماندهی عبداللّه بن جبیر مى جنگیدند و رها کردن آن سنگر حساس، و مشغول شدن بعضی از آنها و دیگران به جمع آورى غنائم، سبب شد که ورق برگردد و شکست سختى به لشکر اسلام وارد شود. هنگامیکه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگین به مدینه بازگشتند با یکدیگر مى گفتند مگر خداوند به ما وعدهء فتح و پیروزى نداده بود؟ پس چرا در این جنگ شکست خوردیم؟ 👈 در این هنگام آیهء ۱۵۲ آل عمران نازل شد: 🌹 وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ ... خداوند، وعدهء خود را بشما (دربارهء پیروزى) تحقق بخشید. در آن هنگامکه دشمنان را به فرمان او، به قتل مى رساندید. تا اینکه سست شدید. و در کار (حفظ سنگرها) به نزاع پرداختید. و بعد از آنکه خداوند آنچه را دوست مى داشتید (از غلبه بر دشمن) به شما نشان داد، نافرمانى کردید. بعضى از شما، خواهان دنیا بودند. و بعضى خواهان آخرت. سپس خداوند شما را از غلبه بر آنان بازگرداند. (و پیروزى شما به شکست انجامید) تا شما را بیازماید. و او شما را بخشید (بعد از توبه) و خداوند نسبت به مؤمنان، داراى احسان و بخشش است. ✔✔ وعدهء پیروزى تا زمانیکه دست از استقامت و پیروى از فرمان پیغمبر برنداشته بودند ادامه داشت. شکست از آن زمان شروع شد که سستى و نافرمانى، آنها را فرا گرفت. /یعنى اگر تصور کنیم که وعدهء پیروزى بدون قید و شرط است، سخت در اشتباهیم، تمام وعده هاى پیروزى مشروط به پیروى از فرمان خداست. همیشه نگهدارى پیروزیها از بدست آوردن آن مشکل تر است/ 👈 در آیهء بعد، خداوند صحنهء پایان احد را به مسلمانان یادآورى مى کند و مى فرماید: 🌹 إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ... (بخاطر بیاورید) هنگامى را که از کوه بالا مى رفتید و (یا در بیابان) پراکنده مى شدید، و به هیچکس (از عقب ماندگان) نگاه نمى کردید، در حالیکه پیامبر از پشت سر، شما را صدا مى زد. سپس (خداوند)، اندوهها را یکى پس از دیگرى به شما جزا داد. این بخاطر آن بود که دیگر نه براى از دست رفتن چیزى (مانند غنایم جنگى) غمگین شوید، و نه بخاطر مصیبتهایى که بر شما وارد مى گردد. و خداوند از آنچه انجام مى دهید، آگاه است. ۱۵۳ آل عمران. 👈 👈 پیامبر فریاد مى زد بندگان خدا بسوى من بازگردید بسوى من بازگردید من رسول خدایم (اِلِىَّ عِبادَ اللّهِ اِلَىَّ عِبادَ اللّهِ فَاِنِّى رَسُولُ اللّهِ). ولى هیچیک از آنها به سخنان او توجه نداشتند. در این هنگام غم و اندوه، یکى پس از دیگرى بسویشان رو آورد. اندوه شکست، اندوه از دست دادن جمعى از افسران و سربازان شجاع، اندوه مجروحان، اندوه شایعهء شهادت پیامبر و واقعیت جراحات ایشان..... اینها همه نتیجهء آن مخالفتها بود. 👈 چرا خداوند، لحظات آخر جنگ احد را یادآوری کرده است: چون بعضی از آنها با فریب خود چیزى بر خلاف آنچه در میدان جنگ واقع شده بود، ادعا میکردند و با کتمان اشتباهات، ادعای پیروزی می کردند!! خداوند به این دسته، یادآور شده است که شکست را بپذیرید و به آن اقرار کنید و عبرت بگیرید و هرگز بخاطر از دست رفتن غنائم جنگی و جراحات وارده ناراحت نشوید و احساس سستی، و ضعف و شکست نکنید.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ. افراد با ایمان نباید به جاى مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند. و هر که چنین کند، هیچ رابطه اى با خدا ندارد (و پیوند او به کلى از خدا گسسته مى شود). مگر اینکه از آنها تقیه کنید (و بخاطر هدفهاى مهمترى کتمان نمایید). خداوند شما را از (نافرمانى) خود، برحذر مى دارد و بازگشت (شما) بسوى خداست. ۲۸ آل عمران. تفسیر: این آیه در واقع یک درس مهم سیاسى، اجتماعى به مومنان مى دهد که بیگانگان را هرگز بعنوان دوست و حامى و یار و یاور نپذیرند، و فریب سخنان جذاب و اظهار محبتهاى به ظاهر صمیمانهء آنها را نخورند، زیرا ضربه هاى سنگینى که در طول تاریخ بر افراد با ایمان و با هدف واقع شده، در بسیارى از موارد از همین رهگذر بوده است. ■ ■ اصلا واژهء استعمار به معنى اقدام به عمران و آبادى است. آنها با نام عمران و آبادى وارد مى شوند و هنگامیکه جاى پاى خود را محکم کردند، بى رحمانه بر جامعه مى تازند و همه چیز را به یغما مى برند. 👈 جملهء مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِیْنَ، اشاره به این دارد که در زندگى اجتماعى، همه نیاز به دوستان و یاورانى دارند، در این شکی نیست، ولى افراد با ایمان باید اولیاى خود را از میان افراد با ایمان انتخاب کنند، و تأکید بر این موضوع در این آیهء شریفه به این معنی است که این دو، از یکدیگر بیگانه و آشتى ناپذیرند. جملهء فَلَیْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَىْء، به معنی نداشتن رابطه با خدا، اشاره به اینست که اگر افرادى با کافران پیوند دوستى و همکارى برقرار سازند، ارتباطشان با خداوند و با مومنین گسسته مى شود. 👈 👈 سپس بعنوان یک استثناء مى فرماید: مگر اینکه از آنها بپرهیزید و تقیه کنید. تقیه اى که براى حفظ نیروها و جلوگیرى از هدر رفتن قوا و امکانات است و سرانجام با پیروزى بر دشمن همراه خواهد بود. ■ که اگر مومنی برای خاطر پیوند و برقراری رابطه با آنان ابراز دوستی کند، دیگر در اینصورت به معنای تقیه نیست بلکه به معنای سازش است. 👈 و در پایان آیه، هشدارى به همهء مومنین داده، مى فرماید: خداوند شما را از (نافرمانى) خود بر حذر مى دارد، و بازگشت (همهء شما) بسوى خداست. این دو جمله، بر مسئلهء تحریم دوستى با دشمنان خدا تأکید مى کند. از یک سو مى گوید از مجازات و خشم و غضب خداوند بپرهیزید، و از سوى دیگر مى فرماید اگر مخالفت کنید بازگشت همهء شما بسوى اوست و نتیجهء اعمال خود را خواهید گرفت.