eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
467 دنبال‌کننده
326 عکس
18 ویدیو
2 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
شب گذشته منزل یکی از دوستان هیات بود و بحث صلوات را مفصل‌تر خدمت دوستان ارائه کردم. امروز هم متن آن را نوشتم و در کانال شرح حال گذاشتم.👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/5696 https://eitaa.com/sharhe_hal/5699
همه ما دغدغه دانستن را زیاد داریم، حتی چیزهایی که به ما خیلی ربطی هم ندارد، بدانیم، بیشتر بدانیم، این دوره را بگذرانیم، این کلاس را برویم، ولی این دغدغه باید یک نسبت با عمل هم داشته باشد، عالم شدن وقتی خوب است که با عامل شدن همراه باشد. صدها روایت در مورد نماز و کیفیت آن خوانده‌ایم عمل نکرده‌ایم فکر می‌کنیم اگر یک کتاب دیگر در مورد نماز بخوانم مشکل نمازمان حل می‌شود، ولی مشکل با مطلب جدید حل نمی‌شود با عمل به همه یا بخشی از دانسته‌های قبل حل می‌شود. وقتی عمل نیست، مرور و چندبار خواندن مطالب قبل خیلی بهتر از خواندن مطالب جدید است. از نبی مکرم اسلام صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ روایت است: «اَلْعِلْمُ وَدِيعَةُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ، وَ اَلْعُلَمَاءُ أُمَنَاؤُهُ عَلَيْهِ، فَمَنْ عَمِلَ بِعِلْمِهِ أَدَّى أَمَانَتَهُ، وَ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِعِلْمِهِ كُتِبَ فِي دِيوَانِ اَللَّهِ مِنَ اَلْخَائِنِينَ.» علم امانت خداوند روی زمین است و علما امانت‌داران آن، پس هرکس به علمش عمل نمود امانت‌داری کرده است و هرکس به علمش عمل نکرد در دیوان الهی نامش را جزو خائنین می‌نویسند. اللهم اجعلنا من العالمین العاملین. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
این جمله را احتمالا زیاد شنیدین که آقا توی جمع گفته، علنی انجام داده و باید توی جمع بهش بگم! بعدش هم معمولا دیده‌اید که می‌گوید و کار خراب‌تر می‌شود. گاهی هم دیده‌اید که مخفیانه با کسی صحبت می‌کنید و اشتباهش را با زبان خیرخواهی و محبت به او می‌گویید، بعد همان فرد می‌رود و برای جبران اشتباهش در جمع‌ چیزی می‌گوید، منظورم فلان بود یا عذرخواهی می‌کند. از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت است: «مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلاَنِيَةً فَقَدْ شَانَهُ» هرکس پنهانی برادرش را نصیحت کند او را زینت کرده، موجب آراستگی او شده و هرکس برادرش را آشکارا در جمع نصیحت کند او را سرشکسته کرده. معمولا این علو طلبی ما یا پچ پچ شیطان است که در گوش ما می‌گوید در جمع گفت، علنی انجام داد، لهش کن، ضایعش کن! اگر در خصوصی به او تذکر مهربانانه و برادرانه دادیم و قبول نکرد و ادامه داد بله گاهی لازم است در همان جمع کسی که بر باطل اصرار دارد را منکوب کرد. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
🔻 در سوره مبارکه ممتحنه، خداوند پس ذکر اعلام برائت ابراهیم(علیه السلام) از مشرکین، وی را به عنوان الگوی ما معرفی می‌کند: 👈 «قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِيٓ إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُٓ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآٓءُ مِنْكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَآءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُٓ» مسلماً برای شما در ابراهیم و كسانی كه با اویند سرمشقی نیكوست، آن گاه كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جای خدا می‌پرستید بیزاریم، ما به شما كافریم و میان ما و شما دشمنی و كینه‌ همیشگی پدیدار شده است، تا آن زمان كه به خدای یگانه ایمان آورید. 🔻 این عمل یعنی وارد درگیری شدن با کفار هزینه هم دارد، به همین جهت خداوند دعای ابراهیم را پس از این رفتار حضرت به ما متذکر می‌شود: «رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَآ ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» ای پروردگارمان! ما را وسیله آزمایش [و هدف آزار و چیرگی‌] برای كافران قرار مده. فتنه یعنی امتحان و منظور از فتنه برای کافران نشدن، یعنی ما به وضعی نیافتیم که کافران غالب بودن خود و مغلوب و ضعیف بودن ما را نشانه بر حق نبودنمان بگیرند. این دعا یعنی آنچه موضوعیت دارد اعلام برائت و مقابل تحمیل اراده مشرکان قرار گرفتن است، نه هزینه دادن، باید در ضمن انقلابی بودن، از خداوند عافیت خواست و به نحویی عمل کرد که کمترین هزینه برای ما درست شود. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
🔻 یک دعای زیبای قرآنی از حضرت ابراهیم که مایه عافیت است در آیه ۵ سوره مبارکه ممتحنه آمده است: «رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَآ ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» ای پروردگارمان! ما را وسیله آزمایش [و هدف آزار و چیرگی‌] برای كافران قرار مده، و ای پروردگارمان! ما را بیامرز كه همانا تو توانای شكست‌ناپذیر و حكیمی. 🔻از امام صادق علیه السلام روایت است: در میان فرزندان آدم علیه السلام مؤمنی نبود كه فقیر نباشد و كافری نبود كه ثروتمند نباشد. (یعنی همیشه ایمان ملازم فقر بود و کفر ملازم ثروتمند شدن) تا این كه ابراهیم علیه السلام آمد و فرمود: «رَبَّنَا لا تَجْعَلنَا فِتْنَةً للذِینَ كَفَرُوا» پس خداوند در این گروه، ثروت و فقر را قرار داد، همان طور كه در آن گروه نیز ثروت و فقر را قرار داد. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
DoaMaheRajab-1393.mp3
5.71M
حلول ماه پر فیض رجب مبارک. ان شاء الله بهره‌های فروان از ماه‌های عزیز رجب، شعبان و رمضان داشته باشید. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
شکر نعمت رجب - @Khamenei_ir.mp3
5.64M
بايد تبریک عرض کنیم به یکدیگر که توانستیم بار دیگر وارد شهر "رجب" بشویم. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
✍ إِنَّكَ لَتَهْدِيٓ و إِنَّكَ لَا تَهْدِي... خداوند تبارک و تعالی در آیه ۵۲ شورا، خطاب به پیامبر اکرم می‌فرماید: «إِنَّكَ لَتَهْدِيٓ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» بی‌شک حتما تو هدایت‌گر مردم به سوی راه درست خواهی شد. و در آیه ۵۶ قصص، خطاب به حضرت می‌فرماید: «إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ» بی‌شک تو هدایت نمی‌کنی هرکس را که بخواهی، بلکه خداست که هرکه را بخواهد هدایت می‌کند. در دو آیه مختلف در یکی گفته می‌شود تو هدایت‌گر مردم خواهی شد، در دیگری می‌گوید این هدایت‌گری تو برای هرکس که بخواهی نیست. جمع این دو آیه تذکر خوبی برای مبلغان دارد، هدایت‌گری دست ما نیست و ما علینا الا البلاغ، ما باید تلاش کنیم در وظیفه خود کم نگذاریم و با صبر و دقت و تلاش تبلیغ دین و هدایت‌گری کنیم اما ته کار دست ما نیست، ما مبلغ بهتر از پیامبر اکرم (ص) که نمی‌شویم! خیلی‌ها نزدیک حضرت هم بودند و از اشق الاشقیاء شدند، در همان آیه‌ای هم که خداوند به نبی مکرم اسلام می‌گوید: «إِنَّكَ لَتَهْدِيٓ» تو هدایت گر هستی، قبلش می‌گوید: «أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚ مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَإِنَّكَ لَتَهْدِيٓ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» این خداوند است که هرکس را که بخواهد هدایت می‌کند و پیامبر اکرم واسطه این کار خداست. در عین اینکه باید دلسوز مردم و اطرافیانمان باشیم و تبلیغ و دعا کنیم ولی پرونده ذهنمان را از نتیجه کار ما و هدایت شدن و نشدنشان باید آزاد کنیم. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
اگر حرف خداوند تبارک و تعالی را باور داریم که شیطان «ۚلَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» این دشمن برای ضربه زدن به ما برنامه‌هایی دارد و حالا بزرگترین برنامه شیطان را امیرالمؤمنین رو کرده‌اند: «اَلْكِبْرُ مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ اَلْعُظْمَى» کبر بزرگترین دام ابلیس است. کبر داشتن یعنی حس بزرگى و بلند مرتبگى داشتن. استعداد خوب، زیبایی، مال، قدرت، شهرت و بقیه کمالات، همه بزرگی می‌آورد و ما دنبال این مقدمات کبر می‌دویم و دوستش داریم. دوست داشتن اینها همه از کمال طلبی و فطری و خوب است ولی وقتی رسیدی بزرگی کردن و تفاخر به اینها بد است چون تکبر به کمالات یعنی اینها از من است، اگر از من نیست که می‌شود حکایت کارمند بانک و پول‌های زیر دستش است و تفاخری ندارد، اینکه به واسطه کمالات خود بزرگی می‌کنیم چون از خودمان می‌دانیم و نه خدا و اینجا کار خراب می‌شود و نبودن آن کمالات بهتر از بودن و از خود دانستنش است. معادل کبر در کمالات مادی در امور معنوی عجب است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
قرآن در آیات ۲ تا ۴ سوره مبارکه انفال ۴ شاخص برای مؤمنان ذکر می‌کند. در آیه ۲ با ادات حصر انما؛ 👈«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ...» و در آیه ۴ با اسلوب حصر و قید «حَقًّا»؛ 👈 «أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» می‌خواهد ویژگی مؤمن حقیقی را برای ما بیان کند و ۴ ویژگی را بیان می‌کند که احتمال قوی برخی‌هایش در ارتکاز ذهنی اکثر ما برای ذکر صفات مؤمن نیست. معنای این حصر نفی دیگر شرایط مثل اطاعت از رسول و اولی الامر و... نیست چرا که در دیگر آیات با همین اسلوب حصر صفاتی مانند آمر به معروف و ناهی از منکر و مجاهد بودن و... آمده است، معنای حصر اثبات شرط بودن وجود این صفات در کنار دیگر شروط لازم ایمان است، یعنی شیعه و اهل رعایت واجبات و ترک محرمات هم باش ولی اگر هنوز این ۴ ویژگی را نداری مؤمن حقیقی نیستی. ۱. ذکر و یاد خدا را دوست دارند و موجب افزایش ایمانشان است. 👈 «إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا» ۲. اهل توکل هستند. 👈 «وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» ۳. اهل اقامه نماز هستند. 👈 «يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ» ۴. اهل انفاق از آنچه روزی دارند، هستند. 👈 «وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» چه دستور العمل بهتری از قرآن برای سلوک ما؟ مثل استادی که بر ما نظارت دارد به ما ملاک داده است، اهل انفاق از آنچه روزی داری، هستی؟! اگر نه، پس نشد، هنوز مؤمن واقعی نیستی... توکل چه؟! نماز چه؟! https://eitaa.com/ayat_va_revayat
از امام صادق عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ روایت است: «مَا أَظُنُّ رَجُلاً يَزْدَادُ فِي هَذَا اَلْأَمْرِ خَيْراً إِلاَّ اِزْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ.» گمان نمی‌کنم مردی خیرش در تشیع و معرفت به اهل بیت زیاد شود، جز آنکه محبتش به زنان افزون شود. در روایت دیگری از پیامبر اکرم (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) آمده است: «كُلَّمَا اِزْدَادَ اَلْعَبْدُ إِيمَاناً اِزْدَادَ حُبّاً لِلنِّسَاءِ» هرچه بنده‌ای ایمانش افزون شود، محبتش به زنان نیز افزوده می‌شود. در میان دو افراط و تفریط زن‌باره بودن و هوسرانی نسبت به همه زنان و رهبانیت پیشه کردن و ترک ارتباط حتی با همسر خود، مؤمن به خانم خود علاقه زیاد دارد، عاشقانه به همسرش محبت می‌کند ‌و این علاقه از نشانه‌های ایمان اوست. نمونه‌ای از نمایش کمال ایمان همراه با عشق به همسر را در نامه‌های امام خمینی به همسرش می‌توان یافت، نامه‌هایی که وقتی می‌خوانی احساس می‌کنی مجنون خطاب به لیلی نوشته است و کسی باور نمی‌کند که این نامه را همان مجاهدی نوشته است که می‌گوید: والله من در عمر نترسیده‌ام، همان کسی که کمر استبداد و استعمار را خم کرد. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
مدتی بود نکاتی در جهت خوبی ساکت بودن نزد عالم و زیاد سوال نپرسیدن از او و نکاتی عکس آن در ذهنم بود تا اینکه امروز دو روایت خوب مطالعه کردم و کفه سکوت چربید. از امیرالمؤنین(ع) روایت است: «إِنَّ مِنْ حَقِّ اَلْعَالِمِ أَنْ لاَ تُكْثِرَ عَلَيْهِ اَلسُّؤَالَ» حق عالم این است که زیاد از او درخواست نکنی، (بگذاری او خود آنچه صلاح می‌داند، بدهد یا بگوید.) در ادامه روایت است: «فَإِنَّمَا مَثَلُ اَلْعَالِمِ مَثَلُ اَلنَّخْلَةِ تَنْتَظِرُهَا حَتَّى يَسْقُطَ عَلَيْكَ مِنْهَا شَيْءٌ» عالم مانند نخل است باید صبر کنی تا از او چیزی بر تو پایین بیافتد. در روایت دیگری از حضرت امیر(علیه السلام) آمده است: «إِذَا جَلَسْتَ إِلَى عَالِمٍ فَكُنْ عَلَى أَنْ تَسْمَعَ أَحْرَصَ مِنْكَ عَلَى أَنْ تَقُولَ وَ تَعَلَّمْ حُسْنَ اَلاِسْتِمَاعِ كَمَا تَعَلَّمُ حُسْنَ اَلْقَوْلِ وَ لاَ تَقْطَعْ عَلَى أَحَدٍ حَدِيثَهُ» وقتی نزد عالم می‌نشینی بر سکوت کردن حریص‌تر باش تا سخن‌گفتن، خوب گوش کردن را بیاموز همانطور که خوب سخن‌گفتن را می‌آموزی و سخن هیچ کس را قطع نکن. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در روایت از امام صادق (علیه السلام) است: «إنَّ العَبدَ لَيَكونُ مَظلوما، فَما يَزالُ يَدعو حَتّى يَكونُ ظالِما؛» به بنده‌اى ستم مى‌شود و او آن قدر پیوسته نفرين (یا تظلم خواهی) مى‌كند كه خود، به ستمكار تبديل مى‌شود. از طرفی در قرآن داریم: «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوٓءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا»(نساء:۱۴۸) خدا افشای بدی‌های دیگران را دوست ندارد، جز برای كسی كه مورد ستم قرار گرفته‌است؛ و خدا شنوا و داناست. از جمع این آیه و روایت معلوم می‌شود اصل بر پوشاندن عیب و خطای دیگران است، کسی هم که به او ظلم شده است خلاف اصل و محدود اگر در همان موردی که مظلوم واقع شده دادخواهی کرد اشکال ندارد ولی همان هم نباید زیاد بشود و افراط کرد. مظلوم یا نزد بندگان بدی‌های برادر ظالمش را افشا می‌کند و زیاده روی می‌کند و ظالم می‌شود و بدبینی بین مردم رواج پیدا می‌کند؛ یا نزد خداوند زیاد نفرین می‌کند و خداوند مصلحت دیگری می‌بیند و اتفاقی نمی‌افتد و از عدل و رحمت خدا مأیوس و درنتیجه ظالم می‌شود. خداوند ولی و سرپرست همه ماست و حکایتش مثل پدری است که یک فرزند مظلومش ول کن آن فرزند دیگر نیست، وقتی از حد می‌گذرد خوب نیست، بهتر است آن برادر خودمان را دعا کنیم که اصلاح شود و جبران ظلمش را بکند. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
مناجات شعبانیه.mp3
15.36M
مناجات شعبانیه زیباترین یا از زیباترین مناجات‌های الهی است که بالاترین معارف دین در آن آمده است، این نعمت بزرگ را قدر بدانیم. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
از فرازهای زیبای مناجات شعبانیه: «َإِلَهِي إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْلَى مِنْكَ بِذَلِكَ وَ إِنْ كَانَ قَدْ دَنَا أَجَلِي وَ لَمْ يَدْنُ [يدنني] مِنْكَ عَمَلِي فَقَدْ جَعَلْتُ اَلْإِقْرَارَ بِالذَّنْبِ إِلَيْكَ وَسِيلَتِي» وسیله ما به سوی خدا اقرار به گناه است، خودمانی‌اش هیچی که نداریم، یک غلط کردیم که می‌توانیم بگوییم، همین می‌شود سرمایه ما نزد خدا. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
حج از مهم‌ترین واجباتی است که جزو ارکان دین به شمار آمده و آیات و روایات در باب اهمیت آن فراوان است، اما متأسفانه مورد غفلت خیلی‌ها به ویژه خانم‌ها قرار می‌گیرد، خانم‌ها وقتی صاحب مالی می‌شوند که به قدر سفر حج باشد، از این جهت که هیچ تکلیفی نسبت به مخارج شوهر و بچه و... ندارند مستطیع محسوب می‌شوند و حج بر آنها واجب می‌شود، اما پول حاصل از ارث یا مهریه و... را به بچه و یا دیگر کارهای خیر می‌دهند و با ذمه مشغول به آخرت می‌روند! تکلیف واجب حج را هیچ کاری نمی‌شود کرد، جز اینکه اگر نرفتی، نائبی بگیرند که از طرف شما حج بجا آورد. خداوند در مقابل واجبات مالی وعده‌های جالبی داده و عملا هم مجرب است که چندین برابر آن هزینه‌ها جبران می‌شود، مثلا در مورد خمس می‌گوید: «مفتاحا لرزقکم» کلید روزی است، در مورد حج نیز خداوند وعده نقد داده است که به حج بروید تا شاهد منافع آن باشید. «لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ» مطلق گفتن منافع یعنی هم منافع دنیوی هم اخروی، هم فردی هم اجتماعی. در روایات از امام صادق ع در مورد منافع که دنیوی است یا اخروی پرسیدند و حضرت پاسخ دادند: همه منافع. «فقيل منافع الدّنيا أو منافع الآخرة فقال الكلّ» https://eitaa.com/ayat_va_revayat
هدایت شده از الهادی
* 🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه می‌كند. گويا برای سه حاجت مهم هم می‌توان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام می‌توانند بخوانند. 🔸اين عمل شب نيمه شعبان است. براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است. 🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش می‌كردند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
چند روز پیش یکی بستگانم داشت کتابی مربوط به امام زمان می‌خواند، یک دفعه دیدم غصه دلش را گرفت و ناراحت کتاب را بست، گفتم چی شد؟ گفت دلم سرد شد، می‌گوید تا همه عالم را فساد و ظلم نگیرد امام زمان ظهور نمی‌کند، وقتی «ظهر الفساد فی البر و البحر» شد امام زمان ظهور می‌کند. گفتم می‌گوید: «ظهر الفساد» ظلم ظاهر شد، نمی‌گوید ظلم حاکم شد، ظاهر شد یعنی همین قدر از ظلمی که هست آشکار شد، مردم آن ظلم را فهمیدند، طالب عدالت شدند، از ظلم خسته شدند. این تعبیر را خداوند در قرآن چنین می‌آورد: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» فساد در خشکی و دریا، به واسطه آنچه مردم انجام می‌دادند، آشکار شد، و این زمان است که نتیجه این فساد را به آنها می‌چشاند تا از این مفاسد برگردند. وقتی ظلم و فساد هست ولی ادراک آن نیست، مردم فکر می‌کنند همین خوب است، جایی برای ظهور نیست اما وقتی این فساد بودن «ظهر» یعنی آشکار شد، حالا وقت ظهور است. مؤید این معنا هم اینکه می‌گوید می‌چشاند طعم آنچه انجام می‌داند را، «لِيُذِيقَهُمْ...» قبل از آن ثمره و خروجی این فساد برایشان روشن نشده بود و حالا روشن شده و فرصت برگشت است، این برگشت مردم از فسادی که طعمش را چشیده‌اند، ظهور است. بشر می‌رود و راه‌های مختلف را امتحان می‌کند تا بالاخره خودش برگردد و به این نتیجه برسد که راه ولایت الهی راه نجات است. یک کار اصلی ما مبلغان برای نزدیکی ظهور تببین و روشن کردن فساد بودن مفاسد موجود در عالم است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید تلاش کنیم شایسته‌ترین کسانی که برای هر کار می‌شناسیم، زمام امور را بدست بگیرند، نه برای اینکه آن فرد از بستگان و قوم و قبلیه من است بخواهیم انتخابشان کنیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است: «مَا وَلَّتْ أُمَّةٌ قَطُّ أَمْرَهَا رَجُلًا وَ فِيهِمْ أَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا لَمْ يَزَلْ أَمْرُهُمْ يَذْهَبُ سَفَالًا حَتَّى يَرْجِعُوا إِلَى مَا تَرَكُوا» مردمی که سرپرستی و ولایت امر خود را به کسی واگذار کنند، درحالی‌که در بین آنان عالم‌تر از او وجود دارد همواره امور آن‌ها رو به سقوط و انحطاط است مگر آن که به چیزی که رهایش کرده‌اند بازگشت نمایند. ..... 📖 منبع: ابن أبي زينب، محمد بن ابراهيم، الغيبة( للنعماني)، نشر صدوق - تهران، چ ۱، ۱۳۹۷ق؛ ص ۱۱۵. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
بخل کردن در انفاق مراتبی دارد، برخی در حق خودشان خسیس هستند، اما در حق خانواده خسیس نیستند، برخی در حق خانواده هم خسیس هستند، اینها در قله خساست هستند. این آدم‌های خسیس، اگر دیدی وضع مالیشان خوب است و بهتر می‌شود بدانید قرار است مالشان آنها را بخورد، خورده شدن توسط مال هم تدریجی است اما لحظه قورت دادنت، آن آخر کار از همه دردناک‌تر است. مال برای خرج کردن است، قرار نیست این مال برای ما بماند، از این مال استفاده کن، اگر استفاده نکردیم مال از ما استفاده می‌کند. از امام حسین (علیه السلام) روایت است: «مَالُكَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكَ كُنْتَ لَهُ، فَلاَ تَبْقَ عَلَيْهِ؛ فَإِنَّهُ لاَ يَبْقَى عَلَيْكَ، وَ كُلْهُ قَبْلَ أَنْ يَأْكُلَكَ»  اگر دارايى‌ات براى تو نباشد، تو براى آن هستى؛ پس باقى‌اش مگذار كه براى تو نمى‌ماند و آن را بخور پيش از آن كه تو را بخورد. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
خداوند در قرآن برای مؤمنان، چه زن و چه مرد، همسر فرعون، حضرت آسیه سلام الله علیها را مثال زده است. جا دارد در این مثال خداوند تبارک و تعالی خیلی فکر کنیم که چه نکته‌ای دارد؟! خداوند عز و جل راهنمایی هم کرده است که از کجای داستان همسر فرعون پند بگیرید: «إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» آسیه (سلام الله علیها) همسر بدترین انسان‌های عالم در زمان خود بود، اما ناشکری نمی‌کند، اعتراض نمی‌کند، از وظایف شخصی خود نسبت به فرعون هم کم نمی‌گذارد، بیشتر از او بعید است کسی در فضای مخالف و فاسد باشد ولی ناامید نمی‌شود، از خدا بهشت می‌طلبد و نجات می‌خواهد. خداوند هم نه تنها او را نجات می‌دهد بلکه توفیق انجام یکی از بزرگترین مأموریت‌های تاریخ را به او می‌سپارد و او می‌شود پرورش دهنده موسی کلیم الله از انبیای اولوالعزم. در دستگاه الهی و با امید، شرایط هیچ وقت علیه ما نیست و همه چیز پله‌ای می‌شود برای تعالی شما حتی فرعون و کاخ و خدمه‌اش! در دستگاه الهی هیچ امیدی واهی نیست و هیچ توفیقی غیر ممکن نیست. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
هدایت شده از شرح حال
50.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الحمد لله که خداوند مناجات‌های زیبایی چون شعبانیه، کمیل و دعای افتتاح را به ما روزی داده است. دعای افتتاح که توسط نائب دوم حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه)، محمد بن عثمان، به ما رسیده است، از پرمعارف‌ترین و لذت بخش‌ترین مناجات‌هایی است که به نقل از علامه مجلسی، حضرت حجت (عج) توصیه به خواندن آن در هر شب ماه مبارک رمضان کرده‌اند. خداوند تبارک و تعالی به ما توفیق دهد در ماه مبارک در کنار قرآن با آن مأنوس باشیم. 🤲بفضله و رحمته🤲 https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
ان شاء الله که این ماه مبارک ماه ظهور حضرت حجت (روحی لتراب مقدمه الفداء) باشد. ماه مبارک رمضان ماه دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) و ماه ظهور ایشان است. علامه مجلسی در ابتدای این دعا در اعمال ماه رمضان در کتاب زاد المعاد می‌آورد: «رُوِيَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَرٍ عَنْ صَاحِبِ الْأَمْرِ (عَجَّ) أَنَّهُ كَتَبَ لِشِيعَتِهِ أَنْ يَقْرَءُوا فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي رَمَضَانَ هَذَا الدُّعَاءَ، فَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْمَعُ دُعَاءَ هَذَا الشَّهْرِ وَ تَسْتَغْفِرُ لِصَاحِبِهِ وَ هُوَ:...» روایت شده است به سند معتبر از امام زمان (عج) که حضرت به شیعیان خود نوشتند که این دعا را در هر شب ماه رمضان قرائت کنید چرا که ملائک خداوند این ادعیه را گوش می‌کنند و برای خواننده آن استغفار می‌کنند. دعای افتتاح دعای ندبه برای ظهور و یاد ایشان است. «اَللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إلَيْكَ فِي دَوْلَهٍ كَرِيمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الإِْسْلاَمَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ» از این دعا در این شب‌های مبارک غافل نشوید. https://eitaa.com/ayat_va_revayat
در مشاوره‌های ازدواج و طلاق خیلی راحت تا تست شخصیت شناسی خانم و آقا باهم جور نباشد، توصیه می‌کنند شما بروید طلاق بگیرید، بهم نمی‌خورید، مثل آب خوردن نسخه طلاق می‌دهند، با این استدلال که روحیات شما باید با هم سازگار باشد و قرار نیست زندگی شما مایه اعصاب خردی شما باشد. قسمت آخرش حرف درستی است ولی نتایجی که از آن می‌گیرند اشتباه است. خداوند، وقتی در زندگی مشترک، روحیاتمان باهم نمی‌خورد پیشنهاد می‌دهد، طلاق نگیرید بلکه: «وَ عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰٓ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» با آنان به صورتی پسندیده رفتار كنید و اگر به علتی‌ از آنان خوشتان نیامد، [باز هم با آنان به صورتی پسندیده رفتار كنید] چه بسا چیزی خوشایند شما نیست و خدا در آن خیر فراوانی قرار می‌دهد. ما می‌توانیم ناهمخوانی شخصیت خود را در زندگی یا مایه جنگ و انحطاط و طلاق کنیم یا مایه رشد شخصیت خود کنیم. خداوند گزینه دوم را پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید این ناهمخوانی را تحمل کنید، چه بسیار چیزهایی که از آنها کراهت دارید اما خداوند در آنها خیر کثیر قرار داده است. تحمل کردن از سر ضعف مایه سقوط است اما از سر قدرت و با اراده و آگاهی مایه رشد و تعالی است. https://eitaa.com/ayat_va_revayat