eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.7هزار دنبال‌کننده
543 عکس
205 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_110 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد علی محمود 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 player.iranseda.ir/quran-player/?g=458628&w
🟢 بررسی ابعاد سبک استاد علی محمود :
وی از جمله قراء نسل اول کشور مصر است که قبل از سال ۱۹۰۰ میلادی متولد شده و از جمله شخصیت‌های چند وجهی در عالم قرائت است که علاوه بر قرائت قرآن در زمینه موسیقی و تواشیح نیز دستی بر آتش داشته است.
✴️ وی دارای صدایی خاص در عالم قرائت بود که با طنین صدای همراه با زنگ مطلوب خود، از قدرت، انعطاف و تحریر قوی نیز برخوردار بود. صدایی کمیاب که طرفداران خاص خود را داشته و حجم صدایش نیز زبانزد خاص و عام است. ✨️ اذانی که مرحوم علی محمود در مسجد رأس الحسین ( علیه السلام ) می گفت، بدون دستگاه های تقویت صدا و تنها به دلیل قدرت صدایش تا صدها متر شنیده می شد. بدون شک او یکی از قاریانی است که وسعت و دامنه گسترده تری از مقامات و الحان را به کار گرفته و از طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی، مرکب، فرعی و ترکیباتی که ابداع خاص اوست، در تلاوت خود استفاده نموده است. از جمله ویژگی های صدای او در حوزه بافت نغمات این است که هیچ پایبندی خاصی به اکمال یک مقام نداشته و بر اساس حس و حال خود و ضروریات معنایی که در آیات قرآن وجود دارد، هر لحظه ممکن است از مقامی به مقام دیگر برود و این تغییرات دائم، حس و حال شنونده را با خود همراه نموده و اجازه نمی دهد تنها در یک فضا باقی بماند و این یکی از ویژگی های سبکی اوست. استاد علی محمود در اجرای الحان و نغمات، بعد از گرفتن هر پرده ای در ردیف های بالاتر، علاقمند به بازگشت به نوت قرار یا درجه اول آن مقام دارد. اما در بحث بافت لحنی ترتیب خاصی برای اجرای مقامات در قرائت ایشان مشاهده نمی شود که بداهه و حس و حال لحظه ای او هنگام خوانش دلیل آن است. اجرای فواصل یکی دیگر از ویژگی های بافت لحنی در خواندن مرحوم علی محمود است. یکی دیگر از مشخصه های تلاوت یا سبک او، این است که علیرغم داشتن صدای پرتحریر و با توجه به اینکه در ابتحال تحریرهای زیادی از او می بینیم، علاقمند به اجرای غفله های کم تحریر است و بیشتر از تحریرها در حوزه های میانی یا ابتدایی فرازهای لحنی خود استفاده می کند و این جزو ویژگی های نسل اول قراء به جز مرحوم محمد رفعت است. ⚠️ استاد علی محمود جزو قاریانی است که در حوزه برنامه‌ها و در بخش سرعت تلاوت، تندخوان است. یکی دیگر از ویژگی های ایشان در بخش انتقال نغمات این است که از انتقال نوت پایه یا شروع زیاد استفاده می نماید که به آن مدلاسیون می گویند. از دیگر ویژگی های ایشان در حوزه برنامه ها این است که شروع اوج گیری او از درجه هفتم، در مقام بیات است اما چون در بین و ورودی چند نفس را اجرا می کند، کسی متوجه روش اوج گیری او نمی شود. یکی دیگر از ویژگی هایی که در حوزه وسعت صدای ایشان و اجرای الحان در آن گستره صوتی باید اشاره کنیم، این است که ایشان جزو قاریان مصری است که قرآن را در درجه پانزده صوتی اجرا نموده است، ولی شناسایی آن برای اهل فن قدری مشکل است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ بررسی ابعاد سبک استاد رفعت 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 player.iranseda.ir/quran-player/?g=458629&w
🟠 بررسی ابعاد سبک استاد رفعت : استاد مرحوم محمد رفعت از قراء بسیار تأثیرگذار کشور مصر هستند. ایشان از حیث نوع صدا دارای طنین و زنگ خاص خود بودند که برای کل کشور مصر خاطره انگیز بوده و حالت نوستالژی بسیار قوی دارد و آنها را وابسته و دلبسته صدایشان نموده است. به گونه ای که روزانه یا تلاوت و یا اذان با صدای ایشان از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون مصر شنیده می شود. 📣 وسعت صدای استاد رفعت یکی از ویژگی های بارز صدایشان است که سبب تمایز ایشان از دیگر قراء نیز شده است. وی از جمله قاریانی است که پای خود را فراتر از ۱۵ درجه گذاشته است و این وسعت بالا با چالاکی، انعطاف پذیری و تحریر بسیار بالایی اجرا می‌شود. می توان گفت ایشان یکی از استثنائات این حوزه هستند. صدای استاد رفعت در مقایسه با قراء هم عصرش ازقدرت بالایی برخوردار نبوده است و بسیاری از ظرایف لحنی و هنرمندی ایشان از زمانی آشکار شد که دستگاه‌های تقویت صدا همچون میکروفون روی کار آمد. استاد محمد رفعت از جمله قاریانی است که در حوزه بافت لحنی، بیشتر بر اساس بداهه و حالاتی که هنگام خواندن برای خودش پیش می آمد، اجرا می کرد و رفتارش بیشتر وابسته به حالات او هنگام خواندن بود که در اجرایش بسیار نقش داشت. ⚠️ استاد رفعت را باید خداوندگار تحرک لحنی و تحریر در گستره بسیار وسیعی از نغمات بنامیم. استفاده از طیف بسیار وسیع تری از مقامات اصلی، مرکب و فرعی در تلاوت ایشان به چشم می خورد و ایشان بیشترین استفاده را از مقام بیات دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های سبکی استاد رفعت این است که دائما بازگشت به نوت قرار را در تلاوت خود دارد که ویژگی بارز اجرای ایشان است. از دیگر ویژگی های ایشان استفاده از غفلات مختلف با شکل های گوناگون است که به تحریر ختم می شود. استاد رفعت با وجود اینکه در خواندن خود از فواصل موسیقایی استفاده نموده است، اما بیشتر تمایل به استفاده از انتقال درجات به شکل پلکانی دارد. وی در حوزه برنامه ها و روش ها، روش اوج گیری متمایزی دارند که از درجه هشتم بیات که شروع میکنند، باز بیات جدیدی را آغاز می نمایند. در بخش تحریر می توان گفت بسیار پرتحریر تلاوت می کنند و تحریر را به عنوان شالوده کار لحنی خود قرار داده اند که همراه با اجرای تحریر به ویژه در تحریرهای انتقالی که یکی از شاخص های تلاوت ایشان است، پرده تلاوت یا ملودی هم عوض می شود و وقتی می خواهند در نوت های بالا تحریر اجرا کنند، باز هم تحریر را با دو تا سه انتقال درجه اجرا می کنند که بسیار جالب است و رنگ خاصی به سبک و تلاوت ایشان می بخشد. استاد رفعت در عین بداهه خوانی، در مواردی که نیاز است از طبقات مختلف صدا برای القاء یک مفهوم استفاده نموده و به خوبی این کار را انجام داده است. در بخش توجه به مفاهیم از حواس عاطفی مقامات و نغمات به بهترین شکل برای بیان مفاهیم به ویژه در بخش های قصه های قرآنی استفاده نموده است و جاهایی که انتقال نغمات دارد، با توجه به جریان معنا به خوبی از خواص این نغمات در بخش بیان مفاهیم استفاده نموده است. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 شاخصه‌ای برای مردم‌داری 🏳 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: خالِطوا النّاسَ مُخالَطَةً إن مِتُّم مَعَها بَکَوا عَلَیکُم ، و إن عِشتُم (غِبتُم) حَنُّوا إلَیکُم ❇️ با مردم چنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر شما بگریند و اگر زنده باشید [غایب شوید] مشتاق دیدن شما باشند. 📚 نهج البلاغة : الحکمة ۱۰ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد شعشاعی 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود👇 quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=458630
🟡 بررسی ابعاد سبک استاد شعشاعی : وی از جمله قاریانی است که دارای صدای خاص با ضخامت، قوت و رسایی بسیار بالایی است و رسایی و زنگی که در صدای اوست، تا اعماق جان انسان ها نفوذ می کند. ⚠️ گرچه برای بسیاری از عوام صدای ایشان چندان مورد نظر نیست، ولی خواص عالم قرائت بسیار طرفدار صدای او هستند. سبک وی به دلیل رویکردی که در بحث معناگرایی تلاوت دارد، بیشتر اهل فن را به سوی خود جلب می کند. ایشان با وجود آنکه از انعطاف و تحریر بسیار بالایی در صدای خود برخوردار است، اما برنامه سبکی او به گونه ای نیست که از آن استفاده کند. وی وسعت صدای کاملی نیز دارد که در صدای خود نشان داده و اوج های بسیار زیبایی در تلاوت خود اجرا می نماید. 💫 عبدالفتاح شعشاعی از جمله قاریانی است که تلاوتش بر اساس جریان مفاهیم شکل گرفته و اجرا می شود و داعیه اینکه یک مقام را به صورت کامل اجرا می کند، ندارد و جریان مفاهیم برای او حکم می کند که از چه مقام و جنسی به چه مقام و جنسی انتقال یابد. بنابراین تکنیک ها و مهارت های القای معانی در تلاوت قرآن در خوانش ایشان بسیار مشاهده می شود. استفاده از عنصر تکرار یکی دیگر از ویژگی های تلاوت های ایشان است که اساس آن بر مبنای مفاهیم شکل می‌گیرد. از دیگر مواردی که تأثیر مستقیم در بافت لحنی ایشان دارد و بر اساس همان جریان معناگرایی است، تفکیک های است که ایشان بین عبارات یک آیه انجام می دهد. استاد شعشاعی از جمله قاریانی است که از تکنیک فاصله ها به وفور استفاده نموده و این فواصل به عنوان شاخص های اصلی لحن او شناخته می شود. استفاده از غفله های ساده و متناسب با معنا از دیگر مشخصه های اجرای ایشان است که هیچ التزامی به استفاده از مقامات مختلف و اکمال آنها ندارد و طیف بسیار وسیعی از مقامات اصلی و فرعی مرکب در مقامات ایشان به چشم می خورد. وی در عین حال که صدای بسیار حجیمی دارد، به نظر می رسد که از انعطاف پایینی برخوردار است. اما قطعاتی را در تلاوت های خود اجرا نموده است که نشان از توانش در انعطاف و سرعت بالا درحنجره دارد. گاهی نیز تحریرهای بسیار ریزی را در تلاوت های ایشان می شنویم که به جرأت می توان گفت برای بسیاری از قراء قابل اجرا نیست. از دیگر ویژگی هایی که در مقایسه با قراء نسل های بعدی در تلاوت های استاد شعشاعی وجود دارد این است که با یک حجم ثابت به تلاوت وارد شده و آن را تا انتها حفظ می کند. وی برای اوج گیری در تلاوت خود نیز از درجه هفتم بیات وارد رست شده و نهایتا به اوکتابر می رسد. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد سَلامه 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 player.iranseda.ir/quran-player/?g=458631&w