💠 #حدیث روز 💠
پنج کلمه کلیدی از امام حسین (علیه السلام )
🏴 امام حسین (علیهالسلام):
خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ لَمْ یَکُنْ فِیهِ کَثِیرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّینُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَیَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ
🔹پنج چیز است که در هرکسى نباشد، خیر زیادى در او نیست:
◻️ عقل
◻️ دین
◻️ ادب
◻️ حیـا
◻️ خوشخویى.
📚 حیاة الامام الحسین (ع)، ج ۱، ص۱۸۱
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
11.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک عَبدُالحَکَم
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462273&w
🔵 بررسی ابعاد سبک استاد عَبدالحَکَم :
ایشان یکی از قاریان کم کار در حوزه تلاوت های مجلسی است. اما در بخش استودیویی کارنامه پرباری دارد...
مجموعا حدود یازده تلاوت نیم ساعته استودیویی، تعداد زیادی ۱۵ دقیقهای و یک دوره ترتیل از کشور کویت از ایشان به یادگار مانده است. صدای ایشان از حیث اصوات در حوزه بم قرار داشته و از لحاظ طنین صدا بسیار زیباست که کم تر شبیه دارد. صدایی دارای زنگ مطلوب و مناسب همراه با قدرت و حجم بالا که وسعت صدای ایشان به ۱۳ درجه هم در برخی تلاوت ها میرسد اما معمولا تا ۱۲ درجه را مورد استفاده قرار میدهد. وی علیرغم صدای بم از حیث تحریر و انعطاف هم صدایی بسیار پرتحریر و منعطف دارد.
✔️ ایشان در حوزه بافت لحنی از همه مقامات اصلی و مهم استفاده نموده و محوریت در مقامات و سبک او مقاماتی مثل حجاز، بیات، صبا و راست است اما به صورت موردی از نهاوند، سه گاه و عجم استفاده نموده است. ترکیباتی هم در حوزه مقامات مرکب یا ترکیبات اجناس در تلاوت ایشان وجود دارد. از جمله ترکیب بیات، راست یا ترکیب صبا، بیات که یکی از شگردهای اصلی ایشان در تلاوت است.
از جمله ردیف هایی که در تلاوت وی به عنوان ردیفهای شاخص و ثبت شده به نام ایشان است، فرودی است که معمولا در مقام بیات می آید و از قسمت های بالای بیات با اشاره به کرد به شکل نزولی فرود می آید، با استفاده از تحریرهای مکرری که در این فرود مورد استفاده قرار می دهد. ایشان تمایل به فرود را دائما پس از هر بار بالا بردن صدا و اوج گرفتن نشان داده که از قراء نسل اول به ارث برده است. وی تحرک لحنی بسیار بالایی دارد و قاری است که تحریر محور خوانده و از تحریرهای بسیار متنوع، سریع و مدل تحریرهای انتقالی که شگرد اوست زیاد استفاده می کند.
🔲 از جمله ویژگی های سبکی ایشان استفاده از روش اوج گیری اوکتاوی است، اما هرگز در اوکتاو دوم به جواب الجواب نمی رسد. در حوزه تکنیک هایی که برای بیان مقامات استفاده می شود ایشان از فواصل بسیار کمتر استفاده کرده و بیشتر به روش پلکانی مقامات را اجرا نموده است. یکی از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک بم خوانی است که بعد از آنکه ردیف هایی را در اوج می خواند به بم صدا بازگشته و در یک اوکتاو پایین تر بم را به صورت مجزا اجرا می کند در عین حال فرودهایی نیز از جواب به قرار در تلاوت او دیده می شود.
تمایل به غفلات یا پایانه هایی که به فرود ختم می شود، ابداع و یکی دیگر از ویژگی های سبک ایشان است. ردیف های ابداعی در تلاوت های ایشان بسیار وجود دارد به ویژه در بیات و راست که خاص خود ایشان است، عدم استفاده از جواب الجوابات در اجرای مقامات است که ممکن است از وسعت صدا یا شیوه ایشان نشأت بگیرد.
وی همانند بسیاری از قراء نسل اول و دوم تقید زیادی به بحث تشویق و اشباع دارد که در جاهایی که مفهوم کامل نبوده و قاری مجبور به وقف روی آن آیه می شود، وقتی که معنا کامل نیست، لحن را به شکل انتظاری ارائه می کند، یعنی غفله ای که ارائه می کند، غفله ای معلق است که شنونده را در انتظار شنیدن مابقی آیه قرار می دهد و این یکی از ویژگی های بارز ایشان در حوزه توجه به معناست.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بررسی ابعاد سبک استاد الحُصَری
#روخوانی
#ترتیل
#تجوید
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462274&w
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد الحصری :
جایگاه او در عالم قرائت جایگاه ویژه و ممتازی است. سبک ایشان مبتنی بر آرامش و به دور از آرایه های صوتی و لحنی و بیشتر با هدف بیان و وضوح الفاظ و کلمات و توجه به مفهوم و معناست. وی لقب شیخ المقارع را در مصر دارد و به عنوان کسی که اولین دوره ترتیل را ضبط کرده است، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
🔘 او یکی از افرادی است که در بخش تجوید و ادای احکام تلاوت به عنوان قاری مرجع به حساب می آید و همین موضوع سبب شده که ثبتی را ایشان ارائه کند که مبتنی بر وضوح الفاظ و کلمات بوده و به دور از آرایه هایی که از قراء دیگر می شنویم، باشد. اصل برای ایشان در ارائه مقامات، سلامت کلمات، وضوح حروف و رعایت احکام است. سبک او مبتنی بر آرامش و سبکی است که بیشتر توجه شونده را به اصل کلام الهی جلب میکند.
از حیث صدا، صدای ایشان در حوزه اصوات متوسط متمایل به بم است و از یک زنگ بسیار مطلوب برخوردار است که آرامش بیشتری را به شنونده القاء می کند. از حیث انعطاف و تحریر صدایی متوسط همراه با تحریرهای متوسط و کند دارد و در بخش وسعت نیز در برخی از تلاوت ها تا ۱۱ درجه صوتی را نشان داده است، اما ممکن است به شکل استثنایی در برخی از تلاوت ها تا ۱۵ درجه صوتی نیز صدای خود را افزایش داده باشد.
✅️ در خصوص قدرت و حجم، صدایشان جز صدای قوی و دارای حجم مناسب است که زیبایی خاصی به صدایشان بخشیده است. در حوزه بافت لحنی نیز محور اصلی در مقامات برای ایشان بیات و راست اما از دیگر مقامات هم استفاده نموده است و علیرغم آنکه تلورانس نوت های ایشان در هر فراز لحنی زیاد نیست، اما تحرک بسیار خوبی در پردازش کلمات دارد و ترکیباتی نیز گاهی در تلاوت های ایشان دیده میشود. از جمله ترکیباتی که ایشان در تلاوت دارد، انتقال از حجاز به راست است. همچنین ترکیب مشهوری که از حجازکار در بالا شروع شده و از نهاوند به پایین ختم می شود که این ترکیب مبنای دوره ترتیل ایشان نیز قرار گرفته است.
روش اوج گیری ایشان از درجه ۴ توسط مقام راست است، اما تقیدی به اینکه در ادامه راست را اجرا کند، ندارد و گاهی در همان ردیف درجه ۴ راست به چهارگاه نیز منتقل میشود. ایشان از حیث سرعت تلاوت دور کندی دارد و جزو قاریان کندخوان است. در حوزه ارائه ردیف های ابداعی او جزو قاریان کم کار است اما همان ردیف هایی که ارائه نموده ابداع خود ایشان است، هرچند متنوع نیست.
در حوزه ارائه غفلات، او غفلاتی آرام و ساده اجرا میکند و پایانه نغمات ایشان بسیار کم تحرک و معمولی است. از دیگر ویژگیهای سبکی ایشان عدم تمایل به ارائه پرده های بالا یا جوابات است که این عدم تمایل در اکثر تلاوت های ایشان دیده می شود و حتی گاهی این تلاوت ها را در کمتر از یازده درجه هم ارائه نموده است که در حوزه وسعت موضوعی نادر و کمیاب در حوزه تلاوت است. بعد از اینکه به اکتاو دوم رسید گاهی یک اکتاو پایین تر را ایشان در پردههای بم ارائه میکند. در بخش تحریر یکی از نمونههای بارز تحریرهای درشت یا کند در تلاوت است که آنها را گاهی در غفلات و گاهی روی نغمات ارائه کرده است.
⚠️ نکته بعدی :
در حوزه توجه به مفهوم رعایت تشبیه و اشباع است که در برخی از قراء بزرگ این امر به عنوان یک مبنا و یک اصل مورد نظر بوده که وقتی قاری به دلیل وقف اظطراری در وسط جمله وقف می کند، غفله را در حالت انتظاری یا معلق نگاه داشته و در پایان آیه که عبارت کامل میشود به سمت قرار نغمه حرکت میکند. وی به دلیل سبک آرام همراه با خشوع و توجه به معنا و وضوح کلمات که ارائه نموده، به وی در مصر لقب قاری الرسول دادهاند. مفهوم آن این است که انگار در بین علمای مصر تنها کسی است که تلاوت هایش به دلیل آنکه کمتر از آرایه های لحنی و نمایه های صوتی و لحنی استفاده می نماید، به همین دلیل به وی این لقب را داده اند.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
پاداش عزاداری بر سیدالشهدا (علیه السلام)
🏴 امام سجاد علیهالسلام:
أيُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَيناهُ لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى تَسيلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه ُ بِها في الجَنَّةِ غُرَفا يَسكُنُها أحقابا
❇️ هر مؤمنى كه چشمانش براى كشتهشدن حسين عليهالسلام گريان شود به طورى كه اشك بر گونههايش سرازير گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفههاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد.
📚 ثواب الأعمال: ۱۰۸/۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462275&w