💠 #حدیث روز 💠
پاداش عزاداری بر سیدالشهدا (علیه السلام)
🏴 امام سجاد علیهالسلام:
أيُّما مُؤمِنٍ دَمِعَت عَيناهُ لِقَتلِ الحُسَينِ عليه السلام حَتّى تَسيلَ عَلى خَدِّهِ، بَوَّأهُ اللّه ُ بِها في الجَنَّةِ غُرَفا يَسكُنُها أحقابا
❇️ هر مؤمنى كه چشمانش براى كشتهشدن حسين عليهالسلام گريان شود به طورى كه اشك بر گونههايش سرازير گردد، خداوند به سبب آن، او را در غرفههاى بهشتى جاى دهد كه روزگاران درازى را در آنها به سر بَرَد.
📚 ثواب الأعمال: ۱۰۸/۱
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
14.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462275&w
🔵 درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد منشاوی
✅️ خلاصه کلیپ :
او یکی از بزرگترین قاریان جهان اسلام است و تلاوت های او تأثیرات زیادی بر جهان اسلام گذاشته است. گفته شده است که وی همان سبک خانوادگی خودش را دنبال می نموده است..
یکی از تفاوت هایی که با سبک موروثی پیدا کرد، این بود که در سبک پدر او نوعی پراکندگی ردیف وجود داشت، اما او این پراکندگی را سامان داد و به نوعی به سمت کلاسیک تر خواندن و شیوه مقام به مقام حرکت کرد.
در مورد صدای مرحوم منشاوی به اذعان عام و خاص یکی از پنج صدای جذاب عالم قرائت بدون شک صدای ایشان است که از زنگ بسیار زیبا برخوردار بوده است ...
این صدای زیبا با انعطاف و تحریر فوق العاده همراه شده و در این حوزه یکی از صداهای فاخر عالم قرائت است که انواع مدل ها و نمونه های تحریری را در تلاوت خودش به نمایش گذاشته و در انعطاف و تحرک اجرای نت ها به اوج رسیده و کمتر قاری را سراغ داریم که اینگونه باشد. در بخش وسعت هم صدای کامل دارد، اما در منهج سبکی او استفاده از جواب الجوابات به طور عموم دیده نمی شود.
💎 از حیث بافت لحنی نکته ای که در مورد مرحوم منشاوی قابل ذکر است این است که ترتیب مشخصی از مقامات را همواره در تلاوتهای او می شنویم که انعطاف پذیری این ترتیب بیشتر در حوزه داخلی خود مقامات است. یعنی استفاده از مقامات شکل ثابتی دارد، اما استفاده از ردیفهای داخل هر مقام می تواند در تلاوت های مختلف، متغیر و متنوع باشد. وی یکی از قاریان پرکار در حوزه استفاده از فروع مقامات و یا مقامات مرکب است که در تلاوت ایشان مقاماتی همچون شوری، سوزناک و ... وجود دارد.
در حوزه برنامه ها و ویژگی های سبکی یکی از ویژگیهای ایشان اوج گیری از درجه ۴ بیات و ورود به مقام راست است که بعد از اینکه به مقام راست وارد شده و چند فرازی را اجرا می کند، مجدداً با اوجگیری های بعدی پرده صدای خود را بالاتر برده و در حقیقت میرسه به جایی که در بخش پایانی صدای خود در درجات ۱۴ و ۱۵ معمولاً درجات ۵ و ۶ مقامات را اجرا میکند. افرادی که سبک مرحوم منشاوی را دنبال میکنند و یا تقلید میکنند، اگر فقط از همان روش اوجگیری معمولی ایشان که از درجه ۴ بیات وارد رست می شود، استفاده بکنند و بعد تا پایان درجه ۸ مقامات رست یا مقامات دیگر استفاده کنند، وسعتشان به ۱۱ درجه میرسد. اما چون خود منشاوی ۲ تا ۳ بار مدلاسیون های بعدی هم در تلاوتش ارائه میکند، وسعتش به ۱۵ درجه صوتی نیز می رسد.
در حوزه اجرای نغمات و مقامات ما دو گروه قاری داریم. گروه اول قاریانی هستند که به شکل ترتیبی مقامات را اجرا میکنند و وقتی که با توجه به این ترتیب مفاهیم مختلف در تلاوت آنها قرار میگیرد، این ترتیب رو حفظ می کنند. ممکن است به آیاتی برسند که که احکام باشد یا آیاتی که وصف عظمت خداوند و خلقت هست. یا در زمینه جهنم و بهشت باشد. اینگونه قاری ها همیشه مقید به همان ترتیب سبک خودشان هستند.
اما بخش دیگری از قراء هستند که بر اساس وظیفهای که برای مقامات و نغمات قائل هستند، دائماً از مقامات به شکل متغیر استفاده می کنند.
منشاوی جزء قاریانی است که ترتیبی اجرا کرده است. او جز قاریانی است که در حوزه خلق ردیفهای خاص و در حقیقت ابداعی خودش و حوزه خلق غفلات بسیار پرکار بوده است. ردیفهای خاص ایشان در بیات حجاز، نهاوند، راست، سه گاه و عجم است. صدیق منشاوی در حوزه تکرار موتیفها ید طولایی دارد. یکی دیگر از مختصات سبکی ایشان استفاده از تکنیک اتصال کوتاه است که یکی از ویژگیهای سبک ایشان بوده است ..
در حوزه اجرای نغمات به شکل یک اکتاو کامل یعنی صعود و نزول ۸ درجه ای، کمتر در تلاوت مرحوم استاد منشاوی این موضوع را می بینیم. اما در عین حال تمایل به استفاده از بمخوانی به شکل اکتاوی در تلاوت او مثل بسیاری دیگر از قراء زیاد دیده می شود و گاه این بمخوانیها، در چندین نفس پیاپی ارائه می شود.
🔲 مرحوم منشاوی در بخش تحریر جز نوادر عالم قرائت است که مجموعه کاملی ازتحریرهای ریز، متوسط، حلقی، گلویی و ولومی را مورد استفاده قرار داده است. استفاده از اختلاف حجم یا شدت صدا، بازی با ولوم در اثناء تلاوت، بهرهمندی از مدلاسیون های کاهشی جزو ویژگیهای سبک ایشان است. وی را در حوزه افزایش و کاهش های موجود در تلاوت جزو افراد بسیار پرکار می دانیم که با علم و بینش خاصی این کار را انجام داده است. به طوری که نت شروع و پایانش در یک پرده قرار می گیرد.
در حوزه انتقال مقامات وی جزو قاریانی است که به شکل کلیشه ای عمل ننموده و از الگوی ثابت در انتقالات و تنقلات تبعیت نمیکند. وی جزء قاریانی است که صدای او به صوت الخاشع یا صدای معنوی مشهور شده و جزو افرادی است که تاثیرگذاری زیادی در حوزه معنویت و روحانیت در جهان اسلام از خودش باقی گذاشته است ...
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالباسط
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود
quran.iranseda.ir/detailsProgram/?VALID=TRUE&g=462276
⚪️ بررسی سبک ابعاد استاد عبدالباسط :
✅️ خلاصه کلیپ :
📣 شاید تاثیرگذارترین قاری جهان اسلام و کسی که در تمامی کشورهای اسلامی نامش با صوت و لحن زیبای قران آمیخته شده، مرحوم عبدالباسط است و وقتی که صحبت از تلاوت قرآن میشود، اولین اسمی که به ذهن مسلمانان دنیا متبادر می شود، نام ایشان است. صدای ایشان را در کشور مصر به صوت الملائکی تعبیر میکنند. چون از رنگ و جنس خاصی برخوردار است که دیگر در عالم قرائت مشابهش تکرار نمی شود ...
وسعت صدای استاد عبدالباسط وسعتی کامل است، اما نحوه استفاده از این وسعت به شکلی است که با توجه به اوج گیریهای متعددی که در تلاوت ایشان اتفاق می افتد، معمولاً بالاترین درجات صدای خودش را در درجات چهارم و پنجم مقامات ارائه میکند و در حقیقت این روش روشی است که مرحوم منشاوی هم در پیش گرفته است و آن استفاده از پرده های بالای صدا برای اجرای درجات چهارم، پنجم و ششم می باشد.
در مورد بافت لحنی ایشان باید بگوییم که عبدالباسط هم از ترتیب مشخص از مقامات با اندک جابجایی استفاده میکنند. محوریت در این استفاده معمولاً مقام بیات است که با مدت اجرای طولانی تری نسبت به سایر مقامات در واقع ایشان استفاده کرده، اما در عین حال بعد از شروع به مقاماتی همچون صبا، حجاز، راست و چهارگاه اشاره کرده است. عبدالباسط از جمله قرائی است که از دو مقام کمتر استفاده کرده است. به دلیل اینکه مواردی هم که مورد استفاده قرار داده خیلی نادر است . این مقامات مقاماتی مثل نهاوند و سه گاه هستند.
⚠️ در تلاوت ایشان تمایل زیادی به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیبات دیده نمی شود و به لحاظ رنگ آمیزی الحان ساده تری و در عین حال قابل فهم تر برای مخاطب هستند. یکی از نکات بارز در مورد استاد عبدالباسط این است که شاید بتوانیم به ایشان لقب بهترین متخصص قصار السور را بدهیم. به خاطر اینکه ملودی سازی هایی که ایشان در برخی از سوره ها مثل تکویر یا شمس کرده است تقریباً تکرار نشدنی است .
از دیگر ویژگیهای سبک ایشان در حوزه بافت لحنی عدم استفاده از جواب جوابات است. یکی از دلایل تاثیرگذاری ایشان در مقام حجاز نوا است که در حقیقت این مقامات را در بالاترین پرده صوتی خودش اجرا کرده که خود این روش می تواند به عنوان یک روش شاخص در سبکهایش شناخته شود، چون این نوع اجرا تأثیرگذاری بیشتری از مقامات روی ذهن مخاطب می گذارد.
✔️ در زمینه شیوه اوجگیری معمولاً عبدالباسط از درجه ۴ بیات قبلی بیات جدیدی را آغاز می کند و به شکل دو و نیم پرده ای گام صدای خودش را افزایش میدهد. در حوزه برنامه ها و روشهایی که در تلاوت خودش مورد استفاده قرار میدهد، چند نکته قابل توجه است. اول اینکه عبدالباسط برای بسط دادن نغمه به خاطر اینکه معمولاً قاری پرنفسی است و در نفسهای طولانی الحان را ارائه میکند، از موتیفهای تکراری استفاده میکند. ایشان در حوزه اجرای غفلات، دارای غفله های خاص است. ایشان در اجرای نغمات معمولاً تمایل به اجرای خطی نغمات و در حقیقت کم انعطاف اجرا کردن نت ها دارد و معمولا سطح اجرای نوت های ایشان خیلی تلورانس ندارد که به این روش استفاده خطی از نغمات می گویند. معمولا در تلاوت عبدالباسط فرودها و صعودهای اکتاوی دیده نمی شود و اگر قرار بر این باشد که از اکتاو استفاده کند به شکل مجزا و در پردههای بم معمولاً این کار را انجام میدهد.
استفاده از نوانس ها در صدا از نکات بارز در خصوص صدای ایشان است که به خوبی از سه بخش صدای خودش یعنی صدای سینه صدای میانی و صدای سریع استفاده کرده و همچنین از ولوم دادن به صدای خودش در اثناء مدود به خوبی استفاده نموده است. از دیگر ویژگیهای سبک ایشان عدم استفاده از فاصله های اکتاوی است و معمولاً از فاصلههای یک به چهار، یک به پنج استفاده کرده و کمتر هم از روش اتصال نت ها در تلاوت خودش تبعیت میکند.
در حوزه انتقالات معمولاً از شیوه مشخص و ثابتی در واقع پیروی میکند. برای مثال معمولاً بعد از حجاز به شکل طبیعی از حجاز به راست منتقل میشود که یک شیوه غالب در تلاوت ایشان است یا بعد از بیات به صبا منتقل می شود. لذا تنوع انتقال در سبک عبدالباسط به اندازه سبکهایی مثل سبک مصطفی اسماعیل نیست. در بخش تحریر نکته قابل ذکر این است که به طور کلی مرحوم عبدالباسط قاری نیست که تمایل به استفاده افراطی از تحریرها را داشته باشد و معمولاً تحریرها را در مکان های خاصی همچون مدود یا غفله های نغمات مورد استفاده قرار می دهد. در عین حال از تحریرهای بسیار سریع هم برخوردار است.
عبدالباسط را می توانیم به دلیل شیوه لحنی که انتخاب کرده شیوهای که بیشتر از نغمات و جملات لحنی مبتنی بر صداست، جزو قاریانی قرار دهیم که تلاوتی معنوی و تاثیرگذار دارد و جزء تاثیرگذارترین قاریان به لحاظ خشوع تلاوت است.
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 سزای آزار مؤمن
🏴 رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
مَنْ آذَی مُؤْمِناً وَ لَوْ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَکْتُوباً بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ
❇️ هر كس مؤمنى را و لو به يك جزء كلمه آزار دهد، در روز قيامت در حالى محشور مىگردد كه ميان دو چشمش نوشته شده: اين شخص از رحمت خدا مأيوس باشد.
📚 إرشاد القلوب، جلد ۱، صفحه ۷۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
11.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️درس جدید: بررسی ابعاد سبک استاد علی البنا
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
player.iranseda.ir/quran-player/?g=462277&w