eitaa logo
آموزش تخصصی قرآن الهی
11.2هزار دنبال‌کننده
507 عکس
177 ویدیو
41 فایل
" يا الله " 💎 روخوانی/تجوید/صوت و لحن/حفظ 💠 مفاهیم/تدبر/تفسیر/علوم قرآنی 📣 تدریس اساتید برتر، آفلاین و رایگان ⚠️ نظارت کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآنی مدیر: @Modir330 ادمین: @Admin_00_120 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2096563016C5b9ffb51d6
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 خوش به حال این افراد 🏴 امام جعفر صادق علیه‌السلام: طُوبَى لِعَبْدٍ طَلَبَ اَلْآخِرَةَ وَ سَعَى لَهَا طُوبَى لِمَنْ لَمْ تُلْهِهِ اَلْأَمَانِيُّ اَلْكَاذِبَةُ ❇️ خوشا به حال بنده‌اى كه در جستجوى آخرت است و كوشش براى آن مى‌كند؛ خوشا به‌حال كسى كه دلبسته به آرزوهاى دروغ و پوچ نيست. 📚 تحف العقول : ۳۰۱ •┈┈••✾••┈┈• 📲 آخرین رویدادهای دینی و فرهنگی را در کانال رسمی خبرگزاری حوزه دنبال کنید: eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
🔵 بررسی ابعاد سبک استاد عبدالعال : ✅️ خلاصه کلیپ‌: وی یکی دیگر از قاریان مربوط به مکتب شرقیه است که میزان ابداعات او به میزان دیگر قاریان این سبک نیست و اساس تلاوت او بر اساس صداست. یعنی قاری صدا محور که بار تلاوت او بیشتر روی عناصری همچون حجم و تحریر استوار است. با توجه به صدای بسیار زیبا و کاملی که او از لحاظ طنین، وسعت، حجم، انعطاف و تحریر دارد، قاری است که به عنوان قاری شعبی شناخته می شود. یعنی قاری مردمی که طرفداران زیادی در کشور مصر و دیگر کشورهای اسلامی همچون کشور ما دارد. صدای او از حیث طنین تمایل بیشتری به گلو یا حلق دارد و صدایی حلقی با زنگ مناسب محسوب می شود که به همین دلیل و استفاده از تکنیک حنجره پایین در ارائه صدا، بسیاری از تحریرهای او نیز تحریرهای گلویی است. استفاده از پانزده درجه صوتی یا دو اکتاو کامل در برنامه لحنی ایشان است. صدای او متعلق به اصوات توسط بوده و دارای انعطاف بسیار مناسبی است. برخورداری از حجم و قدرت صدای کاملا ممتاز نیز یکی دیگر از ویژگی های صدایشان می باشد. در بخش بررسی بافت لحنی قاری با توجه به مدل های مختلفی که در تلاوت او مشاهده می کنیم، می توانیم آن را به دو مدل مصری و ایرانی تعریف کنیم. مدل اول مدلی که قبل از سفر به ایران و تلاوت در کشورمان انجام داده و بدین ترتیب است که گاهی تلاوت های خود را به شکل بیات بیات ارائه نموده است که در تلاوت های خود در مصر بیشتر از این روش بهره جسته است. گاهی نیز از مدل دوم یعنی استفاده از مقام رست به عنوان مقام محوری پس از بیات استفاده نموده است که این مدل را بیشتر در قرائت های خود در ایران مورد استفاده قرار داده است. ☑️ علیرغم اینکه او از بسیاری مقامات در تلاوت استفاده کرده است، اما در مجموعه تلاوت های او استفاده از مقاماتی مثل بیات، سه گاه، راست و صبا به عنوان مقامات محوری بیشتر دیده می شود و کمتر از مقام نهاوند در تلاوتهای خود بهره جسته است. وی در حوزه مقامات فرعی و مرکب کارنامه چندان درخشانی نداشته و در برخی از تلاوت ها، بارها از برخی مقام های مرکب به شکل تکراری بهره برده است. همچنین در بخش مقامات مرکب تمایل به استفاده از جنس حجاز در بالای مقاماتی همچون بیات و راست که ما تحت عنوان شوری یا سوزناک می شناسیم، از جمله ویژگی های بافت لحنی ایشان است. ایشان هم مانند مرحوم شحات از مقام کرد بیشتر به عنوان جنس بالای مقام بیات یا نهاوند و نه به عنوان مقامی محوری و مستقل بیشتر استفاده نموده است. در حوزه ترتیب مقامات وی مانند شحات قاری کلاسیک خوان نیست، یعنی از ترتیب مشخص مقامات استفاده نمی کند. استفاده از جواب الجوابات به ویژه از طبقه بالای مقام به سمت اکتاو پایین در تلاوت های ایشان زیاد دیده می شود و اگر هم اشاره ای داشته باشد، سکوی پرتاب او درجات پنجم یا ششم مقام قبلی و به شکل اشاره به درجه هشتم مقام دیده می شود. بنابراین تمایل به استفاده از دانگ سوم صدا بیشتر در تلاوت او دیده می شود. او در حوزه برنامه ها و روش ها با استفاده از شیوه های مختلف مقامات اوج گیری های متفاوتی دارد. یکی از روش هایی که او در ارائه نغمات و الحان زیاد استفاده می کند، استفاده از بم خوانی اکتاوی است که پس از اکتاو دوم صدا در هر مقامی یک یا چند نفس را در بم صدا ارائه می کند. یکی دیگر از ویژگی های سبک ایشان در قیاس با شحات انور استفاده زیاد از تکرار یک ردیف است که با توجه به صوت محور بودن ایشان، آن زیبایی صدا و تنوعی که در ارائه تحریرها دارد، تا حدودی نقایص را برطرف می کند. ⚠️ در حوزه استفاده از روش های سه گانه پلکانی، اتصال درجات و فواصل، بیشتر از دو روش اول بهره جسته است. یکی دیگر از روش های ایشان در استفاده از الحان و نغمات این است که پس از اوج گیری اکتاوی در مقام بیات بیشترین مانور را روی بیات محیر یعنی درجه هشتم بیات شروع و درجه چهارم بیات نوا و ترکیب آن با جنس صباست که ما آن را در تلاوت های ایشان که از مقام بیات به عنوان مقام دوم در تلاوت خود استفاده می کند، به وفور مشاهده می کنیم. مرحوم عبدالعال از جمله قاریانی است که از تحریر چه در میانه جملات لحنی و چه در غفلات که تحریرهای قدرتی یا گلویی هستند، زیاد استفاده نموده و شکست‌هایی که در اجرای تحریرها در صدای خود ایجاد می کند، رنگ خاصی به تلاوت و سبک او بخشیده است. وی از جمله قاریانی است که دارای ردیف های ابداعی و غفلات خاص خود بوده ولی تعداد آنها آنقدر زیاد نیست که بتوانیم او را قاری غفله پرداز و لحن محور بدانیم. مثلا نحوه ورود و ابتدای تلاوت از جمله موارد کاملا منحصر به فرد در تلاوت های اوست که این مدل شروع را در دیگر قاریان ندیدیم. او معمولا در مواردی که نیاز به استفاده از جواب الجوابات در تلاوت دارد، فقط به شکل اشاره از آن استفاده می نماید.. 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
🟤 بررسی ابعاد سبک استاد اللیثی : ✅️ خلاصه کلیپ : هرچند بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که ایشان قاری صاحب سبک نبوده و صاحب طریق است، اما با عنایت به برخی از تلاوت ها در پایان عمرشان و برخی از معیارها و ملاک ها، می توانیم او را یکی از قاریان صاحب سبک بدانیم. دلیل آنکه بسیاری از کارشناسان او را قاری صاحب سبک نمی دانند این است که متاسفانه ایشان سال های آخر عمر نتوانستند سبک خود را به کمال برسانند. اما اگر تنها یک تلاوت را برای میزان ابداعاتش ملاک قرار دهیم، کافیست تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه آل عمران توسط ایشان و تلاوت های باشکوهی که در کشور خودمان داشته اند را مورد ارزیابی قرار دهیم تا به این نتیجه برسیم که وی قاری صاحب سبکی بوده است. قطعا یکی از بیست و پنج اثر ماندگار جهان تلاوت، همین قرائت زیبا مرحوم اللیثی است. ✔️ صدای ایشان مرکب از دو جنس مختلف متال و نوزال است. یعنی صدایی که دارای زنگ است و تمایلی به خیشوم یا بینی در آن دیده می شود. منتها ترکیب مناسبی از این زنگ و حالت غنوی بودن صدا دارد که صدایی کاملا شفاف و پرتأثیری را تداعی می کند. علیرغم اینکه وی مساحت صدای کاملی داشته و دارای پانزده درجه صوتی است، به نوعی در برخی از پرده های بم یا نوت های کف صدا تکلف هایی دیده می شود و لرزش هایی در برخی از تلاوت ها وجود دارد که نشان می دهد ایشان تمایل زیادی به استفاده از جواب الجوابات نداشته و بیشتر اوج صدای خود را در درجات پنجم و ششم مقام خرج می کند. وی دارای انعطاف و تحریر بسیار خوب همراه با حجم و شدت بالایی است که یکی از دلایل تأثیرگذاری صدای او نیز همین حجم و قدرت خارق العاده می باشد. وی دارای صدایی همراه با معنویت درونی و حزن ذاتی است که در اصطلاح به آن صوت الخاشع می گویند. وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات یا بافت لحنی دارای هوش ذاتی بسیار قوی بوده است، بسیار متأثر از سبک های پیرامونی خود بوده و از سبک های متفاوتی همچون رفعت، بهتیمی، شحات، طبلاوی، رمضان، طوخی و اسماعیل فرا گرفته است. وی در عین حال که ردیف های خاص سبک خود را دارد، اما از دیگر سبک ها نیز بهره برده و در سبک خود به شکل کاملا متناسبی به کار گرفته است. از جمله ردیف های خاص ایشان که بارها در تلاوت خود مورد استفاده قرار داده و رنگ خاصی به سبک تلاوتش بخشیده و تناسب خوبی نیز با مضامین آیات داشته است، تنالیته مقام حجاز در بالای بیات است که تحت عنوان شوری می شناسیم. از جمله آنها استفاده در آیات پایانی سوره مبارکه حشر است. 💠 مرحوم اللیثی در حوزه استفاده از مقامات به طور معمول از شیوه کاملا مشخصی تبعیت ننموده و ترتیب مقاماتش در این حوزه کاملا متغیر، متنوع است. از جمله ویژگی های لحنی ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها، تأکید بر استفاده از نفس های بلند در اجرای الحان و نغمات همراه با پردازش ها و موتیف سازی های زیاد و تکرار آنها است و بیشتر بر محور خطی خواندن در تلاوت همراه با نفس های بلند و با موتیف سازی و استفاده از ریزنغمه های تکراری تأکید دارد. روش های ایشان در تلاوت قرآن و استفاده از نغمات، تقطیع صوت هایی است که می تواند بافت لحنی او را نیز متأثی نماید. در حوزه اجرای نغمات از روش های متفاوتی همچون لگاتو، گلیساندو و گاهی نیز فواصل استفاده نموده است. تمایل به استفاده از بم خوانی اکتاوی نیز همچون بسیاری از قراء دیگر در تلاوت ایشان دیده می شود و هرچند در بخش ریز نغمه ها کارنامه پرباری دارد، اما در حوزه ارائه غفلات ابداعی کارنامه درخشانی نداشته و بیشتر از دیگر قاریان همچون شحات یا طبلاوی استفاده نموده است. روش اوج گیری ایشان دو شیوه کاملا مستقل و مجزا است. در برخی از تلاوت ها از درجه چهارم صدا اوج گیری را انجام داده و وارد مقام راست می شود و بعد از اینکه وارد مقام راست شد، به جواب الجوابات تلاوت نیز اشاره می کند. در مواردی که شیوه دوم ایشان یعنی درجات هفتم یا هشتم مقام شروع استفاده می شود و اوج گیری انجام می دهد، معمولا جواب الجوابات در تلاوت ایشان حذف شده و اوج در درجات پنجم یا ششم نشان داده می شود. بنابراین چینش الحان ایشان نیز در هر یک از این روش ها نیز متفاوت است. در شیوه اول استفاده از مقاماتی مانند راست و سه گاه خیلی دیده می شود. اما در روش دوم بیات و اثرکرد در تلاوتشان دیده می شود. وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از تحریرها یکی از زیباترین تحریرها را در عالم قرائت به نمایش گذاشته است. به ویژه قدرت و حجمی که در ارائه تحریرها در پرده های اوج و توسط ارائه می کند، وی در حوزه انتقالات مقامات، خیلی مایل به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیب اجناس در تلاوت نیستند... 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 توصیه‌ای قرآنی از امام حسن مجتبی(علیه السلام) 🏴 امام حسن مجتبي عليه‌السلام: ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ ❇️ تنها چيزى كه در اين دنياى فانى باقى می‌ماند قرآن است؛ پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك‌ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند. 📚 ارشاد القلوب، ديلمى، ص۱۰۲ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
⚠️ نکته مهم : 🟢 لطفا برای بهره مندی بیشتر از مطالب آموزشی، فایل ها و کلیپ ها را با هم ملاحظه فرمایید .
940501_Kargah+Sot+&+lahn_01.mp3
8.94M
⚠️ درس جدید: مقدمه ، صوت چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 modirghorani.com/124.html لینک کلیپ👇 www.aparat.com/v/3ky1l
940501_Kargah+Sot+&+lahn_02.mp3
8.04M
❇️ مؤلفه های صدا چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 modirghorani.com/124.html لینک کلیپ‌👇 www.aparat.com/v/c89l8qb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 چرا به زیارت کربلا برویم؟ 🏴 امام صادق عليه‌السلام: زُورُوا كَرْبَـلا وَ لا تَقْطَـعُوهُ فَإِنَّ خَيْرَ أَوْلادِ اْلأَنْبياءِ ضَمِنَتْه ... را زيارت كنيد و اين كار ادامه دهيد؛ چراكه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفـته است. 📚 كامل الزيارات، ص ۲۶۹ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
940501_Kargah+Sot+&+lahn_03.mp3
6.24M
⚠️ درس جدید: لحن و مقامات چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 modirghorani.com/124.html لینک کلیپ 👇 www.aparat.com/v/U2W4A
940501_Kargah+Sot+&+lahn_04.mp3
2.54M
💎 ضرورت وجود هوش بالا در قرائت چیست ؟ 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود 👇 modirghorani.com/124.html لینک کلیپ👇 www.aparat.com/v/p92jas9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 ثمره گریه برای اهل بیت ( علیهم السلام ) 🏴 امام صادق علیه‌السلام: من ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه ُ وَجهَهُ عَلَی النّارِ ◼️ هر كسی که در نزد او از ما یاد شود و اشک چشمش جاری شود، خداوند چهره‌اش را بر آتش حرام گرداند. 📚 كامل الزیارات، ۱۰۴ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
940501_Kargah+Sot+&+lahn_05.mp3
9.85M
⚠️ درس جدید: بیان نکات قرائت 🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇 http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d لینک دانلود👇 modirghorani.com/124.html لینک کلیپ 👇 www.aparat.com/v/i16e709