✳️ مقدمه:
🟤 این «واژه» از آغاز بحث تجوید ، بارها به طور پراکنده و به مناسبت های مختلف به کار رفته است. اگر خواننده محترم ملاحظه کرده باشد ، کلمهٔ «غنّه» به دو صورت مطرح شده است:
۱- در باب صفات ، به عنوان «صفت» ویژه «ن - م»
۲- در احکام «نون و میم ساکنه» ، به عنوان «حکم» غنّه در مواردی خاص.
🟢 تفاوت صفت غنه با حکم غنه :
تفاوت «صفت غنّه» با «حکم غنّه» در این است که «صفت غنّه» به صورت همیشگی و در همه حالات اعم از سکون و حرکت در «نون -میم » وجود دارد.
اما «حکم غنّه» تحت شرایطی خاص که در دروس گذشته مطرح گشت ، پیش می آید و به میزان «دو حرکت» نیز امتداد می یابد.
⚠️ اهمیت خاص مبحث غنّه در تجوید از این جهت است که:
«رعایت احکام غنّه - مانند حفظ سکون حرف ساکن - از نشانه های مهارت قاری قرآن است»
آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/71
❇️ حکم غنّه:
تعریف غُنّه :
غنّه صوتی است که از خیشوم (فضای بینی) خارج می شود.
حکم غنّه:
در مورد «حکم غنّه» باید گفت ، قاری قرآن در برخی موارد لازم است صوت خود را ، از فضای بینی خارج کند و جهت بروز و ظهور کامل و اجتناب از تضعیف این صوت زیبا و دلنشین ، آن را به میزان معینی ادامه دهد.
این کار ، حلاوت و زیبایی ویژه ای به قرائت می بخشد.
⚠️ البته قاری باید موارد غنّه را شناخته و غیر آن موارد ، بیهوده صوت خود را به فضای بینی منتقل ننماید.
آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
https://amoozesh-ghoran.blog.ir/post/71
✅️ مراتب کیفیت غنّه :
✴️ تفاوت کیفیّت و کمّیّت : واژه کیفیت در برابر کمیت قرار دارد .
منظور از کمیت ، همان میزان دو حرکت است که در تمامی موارد حکم غنّه ، ثابت و بدون تغییر است .
اما مقصود از کیفیت غنّه ، درجه قوت و ضعف آن است .
📣 اصولا از دیدگاه اهل اداء ، غنّه حرف نون از غنّه حرف میم کامل تر است .
مراتب کیفیت غنّه حرف نون : (حداقل به حداکثر)
۱- نون متحرکه : تُنَزِّلُ
٢- نون ساکنه مُظهَر (ظاهر شده ) : مِنْهُم
٣- نون ساکنه مخفی : أنْفُسَهُم
۴- نون مدغم در واو و یاء : مِنْ والٍ - مَنْ يَشْري
۵- نون مشدّد : فَطَرَهُنَّ
مراتب کیفیت غنّه حرف میم : (حداقل به حداکثر )
۱- میم متحرکه : عَمِلوا
٢- میم ساکنه مُظهر : في غَمْرَةٍ
٣- میم ساکنه مخفی : هُم بَارِزُون
۴- میم مشدّد : اُمَمٍ مِمَّنْ مَعَك
آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
366.mp3
1.15M
💫سوره مبارکه فرقان ، صفحه 366
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 حدیث روز 💠
💎 توصیههای کلیدی از أمیرالمؤمنین (علیه السلام)
🏴 أمیرالمؤمنین علی عليهالسلام:
عِبادَ اللّه ِ! زِنُوا أَنْفُسَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا،وَحـاسِبُوها مِـنْ قَبْـلِ أَنْ تُحـاسَبُوا، وَ تَنـَفَّسُوا قَبْـلَ ضِيـقِ الْخِنـاقِ وَانْقادُوا قـَبْلَ عُنـْفِ السِّياقِ
❇️ اى بندگان خدا!
پيش از آنكه سنجيده شويد خويشتن را بسنجيد و پيش از آنكه به حسابتان رسيدگى شود حساب خود را تسويه كنيد، پيش از آنكه گلويتان بسته شود و نفس به شماره افتد تنفس كنيد و قبل از آنكه شما را به زور برانند خود، به راه افتيد.
📚 نهج البلاغه، الخطب: ۸۹
@HawzahNews
4_5994387203923380416.mp3
700.4K
⚠️ درس جدید: احکام مدّ و قصر
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود در تلگرام 👇
@atrequran_135
✳️ اسباب مد :
🔷️ سبب معنوی :
این نوع سبب در معنای کلمه نهفته است و در ظاهر لفظ وجود ندارد ، البته این نوع سبب گرچه در زبان عرب ، سببی قوی است ، اما در قرائت قرآن کریم ، سبب ضعیفی است .
مقصود از مدی که به سبب معنوی پدید می آید ، مبالغه در نفی است . لذا به آن مد مبالغه گویند .
⚠️ مد مبالغه دو نوع است :
مد تعظیم : کشش الف ( لا ) در لفظ توحید یعنی ( لا إله إلا الله ، لا إله إلا هو ، لا إله إلا انت ) است. منظور از این مد ، تأکید و مبالغه در نفی خدایان دروغین و اثبات ذات اقدس الهی است.
این نوع مد زیر مجموعه مد منفصل است ، و تا چهار حرکت کشش نیز خوانده اند .
مد تَبْرِئَة: نوعی دیگر از مد به سبب معنوی است و آن مد ( لا ) نافیه در ( لا رَيْبَ فية ، لا شِيَةَ فيها ، لا مَرَّدَ له .. ) است .
میزان کشش تا چهار حرکت است .
🔶️ سبب لفظی :
سببی است که در ظاهر لفظ می آید و خوانده می شود .
⚠️ سبب لفظی دو نوع است :
همزه و سکون :
هرگاه یکی از این دو حرف پس از حرف مد واقع شود ، حرف مد بیش از میزان طبیعی کشیده می شود .
تشدید نیز از آنجا که درون آن ، یک سکون نهفته است ، در اینجا سبب مد محسوب می شود .
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
376.mp3
1.13M
💫سوره مبارکه شعراء ، صفحه 376
www.yasinmedia.com/audio/quran
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیهای کلیدی از امام رضا (علیه السلام) برای آخرت
🏴امام رضا علیه السلام:
مَـنْ فَـرَّجَ عـَنْ مُـؤمِنٍ فَرَّجَ اللّه ُ عَنْ قَلْبِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ
✳️ كسى كه گِره از كار مؤمنى بگشايد و شادش كند، خداوند هم در روز قيامت، كارِ بسته او را میگشايد.
📚 اصول كافى، ج ۲، ص ۲۰۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
AC_۲۳۰۹۱۵۱۵۳۳۴۱.mp3
300.6K
⚠️ درس جدید: مدّ متصل
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود در تلگرام 👇
@atrequran_135
🟡 نکات مهم :
۱- دانستی است که اگر همزه سبب مد متصل در آخر کلمه قرار گیرد ( مد متصل با همزه مُتَطَرِّف : واقع شده در کنار چیزی ، یعنی مد متصلی که همزه سبب آن ، در آخر کلمه واقع شده باشد ) ، هنگام وقف ، علاوه بر وجه اختیار شده ، کشش مد به ۶ حرکت ( طول ) نیز مجاز است. چرا که همزه ، ( ساکن ) نیز شده است . ( اجتماع دو سبب )
مثال: يَشاءْ ، سُوءْ ..
۲- با توجه به درس طرق وقف بر آخر کلمه ، می توان وجوه مختلف کشش این نوع مد متصل را در زمان وقف ، بدین ترتیب جمع بندی کرد :
الف - در صورت وقف اسکان (سکون محض همزه ) سه وجه یا چهار یا پنج یا شش حرکت مجاز است .
ب - در صورت وقف اِشمام نیز هر سه وجه فوق جایی است .
ج - اما اگر وقف رَوْم انجام شود ، فقط دو وجه یا چهار یا پنج حرکت مجاز است و وجه طول ( شش حرکت ) به علت خروج همزه از حال سکون ، جایز نیست .
بنابراین هنگام وقف بر ( مد متصل مُتَطَرِّف الهَمْز ) جمعا ۸ وجه جایز است .
⚠️ مجددا تأکید می شود ، در تلاوت قرآن باید توازن مقادیر مد ، رعایت شود .
به عنوان مثال ، تمامی مدهای متصل باید به یک اندازه امتداد یابد . به ویژه وقتی دو مد متصل نزدیک به یکدیگر قرار گیرند ، اهمیت این امر بیشتر می شود .
مانند: أنْزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d