🟤 بررسی ابعاد سبک استاد اللیثی :
✅️ خلاصه کلیپ :
هرچند بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که ایشان قاری صاحب سبک نبوده و صاحب طریق است، اما با عنایت به برخی از تلاوت ها در پایان عمرشان و برخی از معیارها و ملاک ها، می توانیم او را یکی از قاریان صاحب سبک بدانیم. دلیل آنکه بسیاری از کارشناسان او را قاری صاحب سبک نمی دانند این است که متاسفانه ایشان سال های آخر عمر نتوانستند سبک خود را به کمال برسانند. اما اگر تنها یک تلاوت را برای میزان ابداعاتش ملاک قرار دهیم، کافیست تلاوت آیات پایانی سوره مبارکه آل عمران توسط ایشان و تلاوت های باشکوهی که در کشور خودمان داشته اند را مورد ارزیابی قرار دهیم تا به این نتیجه برسیم که وی قاری صاحب سبکی بوده است. قطعا یکی از بیست و پنج اثر ماندگار جهان تلاوت، همین قرائت زیبا مرحوم اللیثی است.
✔️ صدای ایشان مرکب از دو جنس مختلف متال و نوزال است. یعنی صدایی که دارای زنگ است و تمایلی به خیشوم یا بینی در آن دیده می شود. منتها ترکیب مناسبی از این زنگ و حالت غنوی بودن صدا دارد که صدایی کاملا شفاف و پرتأثیری را تداعی می کند.
علیرغم اینکه وی مساحت صدای کاملی داشته و دارای پانزده درجه صوتی است، به نوعی در برخی از پرده های بم یا نوت های کف صدا تکلف هایی دیده می شود و لرزش هایی در برخی از تلاوت ها وجود دارد که نشان می دهد ایشان تمایل زیادی به استفاده از جواب الجوابات نداشته و بیشتر اوج صدای خود را در درجات پنجم و ششم مقام خرج می کند.
وی دارای انعطاف و تحریر بسیار خوب همراه با حجم و شدت بالایی است که یکی از دلایل تأثیرگذاری صدای او نیز همین حجم و قدرت خارق العاده می باشد. وی دارای صدایی همراه با معنویت درونی و حزن ذاتی است که در اصطلاح به آن صوت الخاشع می گویند. وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از نغمات یا بافت لحنی دارای هوش ذاتی بسیار قوی بوده است، بسیار متأثر از سبک های پیرامونی خود بوده و از سبک های متفاوتی همچون رفعت، بهتیمی، شحات، طبلاوی، رمضان، طوخی و اسماعیل فرا گرفته است.
وی در عین حال که ردیف های خاص سبک خود را دارد، اما از دیگر سبک ها نیز بهره برده و در سبک خود به شکل کاملا متناسبی به کار گرفته است. از جمله ردیف های خاص ایشان که بارها در تلاوت خود مورد استفاده قرار داده و رنگ خاصی به سبک تلاوتش بخشیده و تناسب خوبی نیز با مضامین آیات داشته است، تنالیته مقام حجاز در بالای بیات است که تحت عنوان شوری می شناسیم. از جمله آنها استفاده در آیات پایانی سوره مبارکه حشر است.
💠 مرحوم اللیثی در حوزه استفاده از مقامات به طور معمول از شیوه کاملا مشخصی تبعیت ننموده و ترتیب مقاماتش در این حوزه کاملا متغیر، متنوع است. از جمله ویژگی های لحنی ایشان در حوزه برنامه ها و روش ها، تأکید بر استفاده از نفس های بلند در اجرای الحان و نغمات همراه با پردازش ها و موتیف سازی های زیاد و تکرار آنها است و بیشتر بر محور خطی خواندن در تلاوت همراه با نفس های بلند و با موتیف سازی و استفاده از ریزنغمه های تکراری تأکید دارد.
روش های ایشان در تلاوت قرآن و استفاده از نغمات، تقطیع صوت هایی است که می تواند بافت لحنی او را نیز متأثی نماید. در حوزه اجرای نغمات از روش های متفاوتی همچون لگاتو، گلیساندو و گاهی نیز فواصل استفاده نموده است. تمایل به استفاده از بم خوانی اکتاوی نیز همچون بسیاری از قراء دیگر در تلاوت ایشان دیده می شود و هرچند در بخش ریز نغمه ها کارنامه پرباری دارد، اما در حوزه ارائه غفلات ابداعی کارنامه درخشانی نداشته و بیشتر از دیگر قاریان همچون شحات یا طبلاوی استفاده نموده است.
روش اوج گیری ایشان دو شیوه کاملا مستقل و مجزا است. در برخی از تلاوت ها از درجه چهارم صدا اوج گیری را انجام داده و وارد مقام راست می شود و بعد از اینکه وارد مقام راست شد، به جواب الجوابات تلاوت نیز اشاره می کند.
در مواردی که شیوه دوم ایشان یعنی درجات هفتم یا هشتم مقام شروع استفاده می شود و اوج گیری انجام می دهد، معمولا جواب الجوابات در تلاوت ایشان حذف شده و اوج در درجات پنجم یا ششم نشان داده می شود. بنابراین چینش الحان ایشان نیز در هر یک از این روش ها نیز متفاوت است. در شیوه اول استفاده از مقاماتی مانند راست و سه گاه خیلی دیده می شود. اما در روش دوم بیات و اثرکرد در تلاوتشان دیده می شود.
وی از جمله قاریانی است که در حوزه استفاده از تحریرها یکی از زیباترین تحریرها را در عالم قرائت به نمایش گذاشته است. به ویژه قدرت و حجمی که در ارائه تحریرها در پرده های اوج و توسط ارائه می کند، وی در حوزه انتقالات مقامات، خیلی مایل به استفاده از مقامات مرکب یا ترکیب اجناس در تلاوت نیستند...
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی 👇
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیهای قرآنی از امام حسن مجتبی(علیه السلام)
🏴 امام حسن مجتبي عليهالسلام:
ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ
❇️ تنها چيزى كه در اين دنياى فانى باقى میماند قرآن است؛ پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد.
همانا نزديكترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند.
📚 ارشاد القلوب، ديلمى، ص۱۰۲
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
⚠️ نکته مهم :
🟢 لطفا برای بهره مندی بیشتر از مطالب آموزشی، فایل ها و کلیپ ها را با هم ملاحظه فرمایید .
940501_Kargah+Sot+&+lahn_01.mp3
8.94M
⚠️ درس جدید: مقدمه ، صوت چیست ؟
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ👇
www.aparat.com/v/3ky1l
940501_Kargah+Sot+&+lahn_02.mp3
8.04M
❇️ مؤلفه های صدا چیست ؟
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ👇
www.aparat.com/v/c89l8qb
💠 #حدیث روز 💠
چرا به زیارت کربلا برویم؟
🏴 امام صادق عليهالسلام:
زُورُوا كَرْبَـلا وَ لا تَقْطَـعُوهُ فَإِنَّ خَيْرَ أَوْلادِ اْلأَنْبياءِ ضَمِنَتْه ...
#كربلا را زيارت كنيد و اين كار ادامه دهيد؛
چراكه كربلا بهترين فرزندان پيامبران را در آغوش خويش گرفـته است.
📚 كامل الزيارات، ص ۲۶۹
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
940501_Kargah+Sot+&+lahn_03.mp3
6.24M
⚠️ درس جدید: لحن و مقامات چیست ؟
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ 👇
www.aparat.com/v/U2W4A
940501_Kargah+Sot+&+lahn_04.mp3
2.54M
💎 ضرورت وجود هوش بالا در قرائت چیست ؟
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ👇
www.aparat.com/v/p92jas9
💠 #حدیث روز 💠
ثمره گریه برای اهل بیت ( علیهم السلام )
🏴 امام صادق علیهالسلام:
من ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه ُ وَجهَهُ عَلَی النّارِ
◼️ هر كسی که در نزد او از ما یاد شود و اشک چشمش جاری شود، خداوند چهرهاش را بر آتش حرام گرداند.
📚 كامل الزیارات، ۱۰۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
940501_Kargah+Sot+&+lahn_05.mp3
9.85M
⚠️ درس جدید: بیان نکات قرائت
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ 👇
www.aparat.com/v/i16e709
940501_Kargah+Sot+&+lahn_06.mp3
5.55M
💠 ادامه مبحث
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ 👇
www.aparat.com/v/qjizr
💠 #حدیث روز 💠
ثمره شنیدنی زیارت قبر امام حسین ( علیه السلام )
🏴 امام جعفر صادق علیهالسلام:
منْ زَارَ الْحُسَیْنَ (ع) مِنْ شِیعَتِنَا لَمْ یَرْجِعْ حَتَّى یُغْفَرَ لَهُ کُلُّ ذَنْبٍ وَ یُکْتَبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا وَ کُلِّ یَدٍ رَفَعَتْهَا دَابَّتُهُ أَلْفُ حَسَنَةٍ وَ مُحِیَ عَنْهُ أَلْفُ سَیِّئَةٍ وَ تُرْفَعُ لَهُ أَلْفُ دَرَجَةٍ
❇️ کسى از شیعیان ما که حسین(علیه السلام) را زیارت کند از زیارت برنمیگردد مگر آنکه تمام گناهانش آمرزیده میشود و براى هر قدمى که برمىدارد و هر دستى که بالا میرود و اسبش را حرکت داده و میراند، هزار حسنه ثبت شده و هزار گناه محو گشته و هزار درجه مرتبهاش بالا میرود.
📚 کامل الزیارات، ص۱۳۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
940501_Kargah+Sot+&+lahn_07.mp3
6.16M
⚠️درس جدید: پاسخ به سوالات
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
🔷️ آموزش تخصصی قرائت قرآن الهی
http://eitaa.com/joinchat/3771597023C3b6919388d
لینک دانلود 👇
modirghorani.com/124.html
لینک کلیپ 👇
www.aparat.com/v/q28s27v