12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️با موضوع: اهتمام اهل بیت علیهم السلام بر مهجور نبودن قرآن کریم
📅رمضان الکریم 1444 ق
♦️تماشای ویدیو در کانال آپارات: https://aparat.com/v/ZLCiA
🆔@ayatollahalimilani
🆔@bonyad_emamat
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 15
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/PacK9
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 15.mp3
3.71M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 15
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 15 ❇️ مکان: ب
✳️ متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از ابواب که مرحوم شیخ کلینی دارند باب النیة است
برای نیت بابی منعقد کردند. نیت یعنی قصد ؛انسان کاری که انجام میدهد قصدش چیست؟ انسان عاقل کاری انجام میدهد با قصد انجام میدهد، مگر اینکه خواب باشد و در حالت غفلت، واگرنه وقتی انسان در حال آگاهی است و کاری میکند، قصدی دارد
در عبادات نیت شرط است وقتی کار عبادی انجام میدهد باید نیت داشته باشد. نیت یعنی خالصا لوجه الله انجام بدهد.
دو چیز عبادت را خراب میکند:
اول ریا، که در عبادتش ریا داشته باشد یعنی کسی ببیند خوشش بیاید و عبادت کند تا مردم از او تعریف کنند. این عبادت را نابود می کند.
دوم عُجب است و ما خیلی مبتلا به عجب میشویم که کاری خوب انجام میدهیم بعد نسبت به آن حالت عجب پیدا میکنیم که فلان کار را انجام دادیم و خیلی خطرناک است که مبتلا شویم. لذا باید عمل خالصا لوجه الله انجام بده و خالص از ریا و عجب باشد. اگر اخلاص در عبادت نداشته باشیم عمل فایده ندارد و غیر از ریا و عجب اساسا رکن عبادت، نیت است که اخلاص در عمل است لذا از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت داریم که
نِيَّةُ اَلْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نِيَّةُ اَلْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عَامِلٍ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ { الکافي ج۲ ص۸۴ }
هرکسی عملی انجام میدهد با قصدی انجام میدهد اگر مومن باشد نیة المومن خیر من عمله و بالعکس اگر کافر یا منافق باشد شر من عمله. در معنای این روایت اقوال مختلفی ذکر کردند. کلمه خیر دو جور استعمال می شود:
یک استعمال به معنای مصدری است که بمعنی نیت مومن خیری است از عمل او یعنی عملش که خیر است نیت او هم خیر است
یک وقت خیر را معنای افضل التفضیل معنا می کنند؛ یعنی نیت او از عملش بهتر است. لذا در معنای این روایت اختلاف شده که من عمله یعنی چه؟من تبعیضیه است یا بیانیه؟
اجمالا این حدیث می خواهد بگوید نیت اساس عبادت و هر کاری است و اعمال دایر مدار نیت است
لذا از امام علیه السلام داریم که لاَ عَمَلَ إِلاَّ بِنِيَّةٍ { الکافي , جلد۱ , صفحه۷۰}
روایت دیگری از امام صادق علیهالسلام
إِنَّ اَلْعَبْدَ اَلْمُؤْمِنَ اَلْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ اُرْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ اَلْبِرِّ وَ وُجُوهِ اَلْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ مِنَ اَلْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اَللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ {الکافي , جلد۲ , صفحه۸۵}
کسی میبیند وضع مالی مساعدی ندارد اما میگوید خدایا به من ثروتی بده تا فلان کار خیر را انجام دهم مثلا وجوه خیری انجام بدهم حضرت میفرمایند خداوند متعال به دل او نگاه میکند اگر حقیقتا اینطور باشد و صادق است خداوند متعال تمام اعمال خیری که میخواست انجام بدهد، ثواب همه آن اعمال را برای او می نویسد. انگار همه آن را انجام داده است. این معنایش این است که اعمال و اجر و ثواب ها دایر مدار نیت هاست. کسی که صادق باشد در نیتش خداوند متعال با او همان را رفتار میکند.
ابوبصیر از امام صادق علیهالسلام می پرسد برای من بیان کنید که عبادت حدش چیست؟ یعنی چگونه می شود عبادت را به جای آورد ؟ چگونه می شود انسان عابد باشد و عمل او عبادت شمرده شود؟
حضرت فرمودند حُسْنُ اَلنِّيَّةِ بِالطَّاعَةِ { الکافي ج۲ ص۸۳}
نگاه می کنند به نیتش که اگر درست است خداوند متعال او را عابد حساب می کند
قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلنَّارِ فِي اَلنَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اَللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ اَلْجَنَّةِ فِي اَلْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي اَلدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اَللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلاَءِ وَ هَؤُلاَءِ ثُمَّ تَلاَ قَوْلَهُ تَعَالَى: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ » قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ { الکافي ج۲ ص۸۵}
یادم می آید این روایت را در مباحث اصولی، در بحث تجری آورده باشم. ممکن است سوال شود که کسانی که گناه می کنند این گناهانشان مگر چقدر مهم است به جهنم بروند و تا ابد در جهنم باشند؟ این چه جور است؟ اینهایی که وارد جهنم می شوند خب گنه کار است ولی چه جور است که تا ابد در آن بسوزند؟ حضرت فرمودند زیرا نیت های این افراد چنین بوده که اگر تا ابد در دنیا باشند این گناهان را انجام دهند.
این بسیار واضح است
دقیقا بالعکس این مطلب برای ابدیت ماندن در بهشت هم جاری است
فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلاَءِ وَ هَؤُلاَءِ ثُمَّ تَلاَ قَوْلَهُ تَعَالَى: «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ » قَالَ عَلَى نِيَّتِهِ
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
38.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️با موضوع: شرح مختصر دعای افتتاح
📅رمضان الکریم 1444 ق
🔹تماشای ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/qZ2uX
🆔@ayatollahalimilani
🆔@bonyad_emamat
16.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۶
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/gAFO1
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
16 سلسله مباحث اخلاقی.mp3
1.89M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه ۱۶
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه ۱۶ ❇️ مکان: ب
◀️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحم الرحیم
باب الاقتصاد فی العباده
اینکه انسان در عبادت زیاده روی و افراط نکند.
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اِجْتَهَدْتُ فِي اَلْعِبَادَةِ وَ أَنَا شَابٌّ فَقَالَ لِي أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَا بُنَيَّ دُونَ مَا أَرَاكَ تَصْنَعُ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِذَا أَحَبَّ عَبْداً رَضِيَ عَنْهُ بِالْيَسِيرِ. { الکافي ج۲ ص۸۷ }
عبادت که میکنید اندازه باشد
یکی از حاضرین سوال کرد که اینکه امام علیهالسلام به امام اینطور بفرمایند با شئونات و منزلت حضرت منافات ندارد؟
باید گفت با قرآن کریم بیشتر کار کنیم که خیلی اوقات دیگر جایی برای سوال باقی نمی ماند
قرآن میفرماید ((طه، مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى)) {طه 1 و 2 }
و همین معنا را حضرت به امام صادق علیهالسلام فرمودند
یک بابی است که در اصول هم مطرح میکنند باب اخبار مَن بلغ
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ سَمِعَ شَيْئاً مِنَ اَلثَّوَابِ عَلَى شَيْءٍ فَصَنَعَهُ كَانَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ عَلَى مَا بَلَغَهُ { الکافي ج۲ ص۸۷ }
این باب خیلی برای ما امیدوار کننده است.
خیلی از دعاها ممکن است سند معتبر نداشته باشند؛ خیلی از عبادات و نمازها و خیلی اموری که در شریعت داریم. حضرت میفرماید اگر به شما خبری رسید که در فلان اثر و عبادت و ذکر و ... اثری است و شما به امید آن ثواب انجام دادید خداوند متعال آن اجر و ثواب را میدهد ولو فی الواقع چنین روایتی نباشد.
در اصول درباره مسائل اخبار من بلغ خیلی مفصل بحث میکنند
اجمالا خیلی خوب است که انسان در خیلی دعاها مثلا فرض کنید برخی طلاب از من سوال میپرسند که در آخرین سجده نماز دعاهایی میخواند که آیا سند دارد یا خیر؟ آیا روایت شده؟ و امثال ذلک که در نماز و روزه و اعمال حج، مناسبت ها، اذکار و ادعیه. روایات داریم که میگویند اگر خواندی این اجر به تو داده می شود. خب انسان به قصد رجا این ها را عمل کند اجر آن را به او می دهند.
روایت بعدی هم همین طور است
سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ بَلَغَهُ ثَوَابٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَى عَمَلٍ فَعَمِلَ ذَلِكَ اَلْعَمَلَ اِلْتِمَاسَ ذَلِكَ اَلثَّوَابِ أُوتِيَهُ وَ إِنْ لَمْ يَكُنِ اَلْحَدِيثُ كَمَا بَلَغَهُ . {الکافي ج۲ ص۸۷ }
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
27.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 17
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/HSR67
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله میاحث اخلاقی 17.mp3
3.95M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 17
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: ب
◀️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
بابی را در کافی عنوان کردند، باب الصبر
اولا خود صبر معنایش چیست؟
ثانیا این صبر با توجه به آن چه که برای انسان اتفاق میفته چگونه باید باشه؟
ثالثا مرکز صبر کجاست؟
اینطور که از مجموع مطالعات خودم به دست آوردم این است که صبر را میتوان تعبیر کرد به کف نفس
کف نفس که انسان بر نفس خودش مسلط باشد
بنابراین مرکز صبر، نفس انسانی است و نفس انسانی آیا با قلب انسانی دوتاست یا یکی است؟و آن چه که بر اعضا و جوارح انسان حاکمیت دارد قلب است یا نفس؟
این امور را که بررسی کنیم چه بر اساس لغت و چه اصطلاحات قرآن کریم و چه استعمالات روایات، خلاصه می شود که صبر این است که انسان بر نفسش سیطره داشته باشد و در حوادثی که برای انسان پیش میآید متناسب آن رفتار کند. و اگر صبر در وجود انسان و در قلب او استقرار پیدا کرد تمام اعضا و جوارح انسانی متناسب با حالاتی که پیش میآید رفتار خواهد کرد. از لغت و روایات و قرآن کریم استفاده می شود
در قرآن امر شده به استعانت به صبر و صلاة که در این آیه صبر تفسیر شده به صوم
وقتی انسان روزه میگیرد چگونه است حال انسان ؟
اینکه روزه میگیرد و کف نفس دارد و سیطره دارد بر نفس خودش که صبر به صوم تفسیر شده است
یا در روایات صبر تقسیم شده بر سه قسم:
قسم اول: صبر بر طاعت
یعنی وقتی مولا امر کرد، بر من امتثال امر او واجب است؛ این نفس است که میخواست از زیر بار اطاعت فرار کند و لذا باید انسان سیطره بر نفس داشته باشد و امر را امتثال کند
قسم دوم: صبر در معصیت
که اگر معصیتی پیش آید، انسان اگر سیطره بر نفسش نداشته باشد و کف نفس نکند لا محاله اعضا و جوارح راه میافتند به سمت آن معصیت و بالعکس اعضا و جوارح تحت عقل و قلب قرار گرفته و سراغ گناه نمیروند.
قسم سوم: صبر بر مصیبت
انسان اگر حادثه ناگواری برایش رخ دهد و نتواند سیطره داشته باشد بر نفس، لا محاله میبینید بر زبان انسان حرفهای بدی و اعتراض به خدا جاری می شود و بر اعضاء و جوارح انسان حرکاتی سر میزند که مناسب شان او نیست. لذا صبر را معنا میکنیم به کف نفس و مرکز صبر هم قلب است که قلب مطمئن داشته باشد که در اینصورت هم در طاعت و معصیت و مصیبت در همه احوال انسان تسلیم خواهد بود در برابر مولا
از من خواسته فلان لذت را چشم پوشی کنم میگویم چشم
از من خواسته فلان تکلیف را انجام دهم میگویم چشم
از من خواسته اگر حادثه ناگواری پیش آمد در برابر خداوند متعال تسلیم باشم میگویم چشم
و لذاست که در روایت داریم
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ.
با توجه به آن چه عرض کردم کاملا این روایت معنایش روشن می شود.
اگر انسان کف نفس نکرده باشد و صبر نداشته باشد ایمان ندارد و اگر بخواهد در معاصی نفسش را حاکم بکند و صبر نداشته باشد ایمانش را از دست داده است.چرا؟ چون نفس انسان را وا میدارد به کارهای غیر مناسب در هر موقعیتی لذا تشبیه کردند صبر را، مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ
انسانی که جسد از او باقی بماند و راس نداشته باشد چه اثری دارد؟؟! چه خاصیتی دارد؟؟!
این صورت و راس انسان است که مورد خطاب قرار میگیرد والا با چه چیزی میخواهید ارتباط بگیرید
الصبر راس الایمان
یعنی صبر در قله قرار گرفته است و بقیه در مراتب پایین تر قرار گرفتند
اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ
این اثر صبر است برای مومن هم در بُعد اعتقادی و هم در بعد عملی
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️با موضوع: اهل قرآن کریم، افراد خاص الهی
📅رمضان الکریم 1444 ق
🔹تماشای باکیفیت ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/tSRNu
🆔@ayatollahalimilani
🆔@bonyad_emamat