سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۳۰ @abolhasanmahdavi
✅صبر درحقگویی و حقپذیری
🔻یکی از مصداقهای برجسته و گردنههای دشوار صبر، صبرِ در اعترافکردن به حق است، آن هم در جاییکه حق به ضرر انسان تمام شود.
🔹کسیکه میخواهد مطلب حق یا باطلی را مخفی نگه دارد، برای نگفتنِ آن به صبر نیاز دارد. اگر صبر در اِخفای حق باشد، به آن «کتمان» گویند. در مقابل صفت کتمان نیز، «اعتراف و اقرارِ به حق» قرار دارد.
🔸البته مخفیکردن همیشه رذیلهٔ اخلاقی بهشمار نمیرود؛ بلکه گاهی کتمان بجاست؛ مثل کتمانکردن گناه و اسرار خویش یا گناه و اسرار دیگران.
@abolhasanmahdavi
🔻اقرار به حق حتی هنگام ضرر دیدن، همان حالتی است که در عرف عامیانه میگویند: «حرف حق تلخ است»؛ یعنی چون خلاف میل انسان است، تلخ و ناگوار است.
🔹در زبان عربی، برای بیان معنای تلخ از کلمه «مُرّ» استفاده میکنند.
اصطلاح «مُرّ قانون» که در عرف به کار میرود نیز از همین باب است؛ یعنی رعایت قانون ضررها و تلخیهایی دارد که تحمل آن خلاف خواهشهای نفس است. از این جهت، اعتراف به ضررِ خود بدون شاهد پذیرفته میشود؛ ولی ادعای به نفع خود نه.
🔸این دلیل که اعتراف بر ضد خود، یک احتمال بیشتر ندارد و آن ارزش بیان حق است که او را وادار به گفتن آن میکند. فرد میداند اعتراف به ضرر خودش تمام میشود، اما ضرر کتمان حق بیشتر است؛ لذا اعتراف میکند. اما هنگام ادعای بهنفع خود، دو احتمال هست: یکی احتمال اظهار حق و دیگری احتمال جلب منفعت ناحق و باطل.
به دلیل همین دو احتمال، قاضی از مدعی تقاضای بیّنه میکند تا شهادت به احتمال اول بدهند و احتمال دوم را نفی کنند.
👈بنابراین، از مصادیق بسیار مهم صبوریکردن، هنگام حقگویی و حقپذیری است؛ بهخصوص گفتن یا پذیرفتن حقی که به ضرر انسان باشد. سختی صبر در این جایگاه، به سبب این است که نفس انسان پذیرای چنین ضرری نیست و انسان را به شدت از این کار نهی میکند.
@abolhasanmahdavi
🔻گاهی، صبر در حقگویی و حقپذیری اهمیت بسیار حیاتی و ویژهای مییابد که مصداق بسیار مهم آن، صبر در پذیرفتن دین حق است؛ برای مثال، کسیکه به آیین نورانی تشیع مشرّف نشده است، اگر دربارهٔ حقانیت مذهب شیعه تحقیق کرد و متوجه حقیقت مطلب شد و دریافت که تشیع یگانه آیینی است که در پیشگاه خداوند سبحان پذیرفته است، بسیار تلخ و سخت است که اعتقادات خود را کنار گذارد به مذهب حق اعتراف کند.
🔹در واقع، صبر در پذیرش دین در این جایگاه بسیار مشکل است. برای همین است که بیشتر برادران اهلتسنن و همچنین پیروان دیگر ادیان الهی حاضر نیستند به دور از تعصبات فکریشان تحقیق کنند و در صورت اثبات حقانیت مذهب شیعه، به اشتباه خود اعتراف کنند و به افتخار شیعهبودن نائل شوند. کسانی هم که به مذهب تشیع تشرف پیدا میکنند، واضح است که از صبر بسیار فراوانی برخوردار هستند.
@abolhasanmahdavi
✅آزاداندیشی دانشمندان شیعی
🔻علمای شیعه بارها با اطمینان و با صراحت اعلام کردهاند اگر کسی حقانیت مذهبی غیر از تشیع را با دلیل عقلی اثبات کند، تابع آن دین خواهند شد.
🔹این اطمینان و صراحت کاشف از سه مطلب است:
👈اول، کاشف از آزاداندیشی مطلق آنهاست؛
👈دوم، مطمئناند که همیشه پشتوانهٔ هر حق دلیلی است و باطل هرچه باشد، هیچگاه بر اساس دلیل عقلی نیست؛
👈سوم، در هر حال واقعیت و حقیقت یکی بیشتر نیست و احتمال آنکه بعد از پیدا کردن حق شاید حق دومی در گوشهای از جهان باشد که آنها آن را نیافتهاند، هرگز وجود ندارد؛ ولی باطل میتواند متعدد باشد.
🔸قرآن کریم در آیه۱۵۳ انعام میفرماید:
«و همانا این راه راست من است؛ پس از آن پیروی کنید و از راههای دیگر پیروی مکنید که شما را از راه او پراکنده سازد. اینهاست که[خدا] شما را بدان سفارش کرده است، باشد که به تقوا گرایید.
@abolhasanmahdavi
🔻بسیار پیش آمده است که برادران اهلتسنن یا افراد مسیحی یا زرتشتی دربارهٔ حقانیت دین شیعه با علما بحث کردهاند و در انتهای بحث دریافتهاند در بین مذاهب، فقط تشیع بر پایهٔ استدلال است؛ اما باز هم پذیرشش برای آنها مشکل است.
🔹گاهی نیز حجت بر شخص تمام میشود و میفهمد که حق چیست؛ ولی تحمل شماتت و ناسازگاری همکیشان خود را ندارد و به بهانههایی، حاضر به پذیرفتن حق نیست. شاید احتمال میدهد عنوان و مسئولیتی را که بین همکیشان خود دارد، از دست میدهد و یا اینکه نزدیکانش او را طرد میکنند.
🔸نکته اینجاست که اگر بینش اطرافیانِ چنین شخصی منطقی و منصفانه بود، در مواجهه با شیعهشدن یکی از نزدیکان خود، نهتنها او را طرد نمیکردند، بلکه دربارهٔ آیین جدید همکیش خود تحقیق میکردند و اگر میفهمیدند که آنها نیز اشتباه کردهاند، حق را میپذیرفتند یا اینکه آن شخص را با استدلال قانع میکردند.
👈به هر حال، ما به برادران اهلتسنن، رعایت اتحاد و همبستگی عملی در مقابل دشمنان مشترک اسلام را گوشزد و توصیه میکنیم؛ ولی از این نکته هم نباید غافل شویم که اتحاد کامل و حقیقی در گرو اتحاد فکرها و عقیدههاست که این اتحاد با بحث و استدلال و تواضع و خضوع در برابر حق به وجود میآید.
@abolhasanmahdavi
#اسوه_بندگی
🗓۲۵خرداد؛ سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره»
@abolhasanmahdavi
📚 #اسوۀ_بندگی
🔻زندگینامه مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره»
📝 اثر:
آیتالله سیدابوالحسن مهدوی
☎️جهت تهیه این اثر، تماس بگیرید:
۰۳۱-۳۲۷۳۷۴۲۴
۰۹۱۳ ۰۲۴ ۴۰۲۷
#اسوه_بندگی
🔻مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره» هنگامی که به نام مبارک امامزمان«علیهالسلام» میرسیدند یا آن را از دیگران میشنیدند، تمامقد برمیخاستند؛ حتی اگر بهتازگی نشسته یا بسیار خسته بودند.
🔹بهویژه دربارهی دو وصف خاص حضرت یعنی«قائم» و «حجت» این توجه و احترام به اندازهای بود که مکرر دیده میشد، هنگامی که تشهد نافلهی مغرب را میخواندند و مکبّر نام حضرت حجت«علیهالسلام» را بر زبان میآورد، به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا مینمودند و سریعاً به احترام آن حضرت قیام میکردند.
🔸آن عالِم شیفتهی یوسفزهرا«علیهالسلام» این دو بیت را مرتب میخواندند و اشک میریختند:
آنقَدر در میزنم این خانه را
تا ببینم روی صاحبخانه را
آنقَدر مینالم اندر پشت در
تا به صاحبخانه بگذارم اثر
🔹هر جمعه، نماز امامزمان«علیهالسلام» را با حالت توجه و سوزوگدازی خاص میخواندند و بسیار دعا میکردند.
🔸پیوسته منتظر ظهور حضرت مهدی«علیهالسلام» بودند و بهنظر میرسید برای آن لحظهی باشکوه لحظهشماری میکنند. البته این اشتیاق را با اراده و مشیت الهی گره زده بودند و هرگز استعجال نمیکردند.
@abolhasanmahdavi
🔻تمثال مبارک عالم ربانی مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی «قدسسره»
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
▪️همزمان با ایام شهادت امام صادق «علیهالسلام»
ده شب مجلس وعظ و خطابه
از شام سهشنبه ۲۰خردادماه در
بیت مرحوم آیت الله سیدبهاءالدین مهدوی «قدسسره»
با سخنرانی حجج اسلام: نصر، بهشتینژاد، اکبرینژاد و گرجی
و مداحی مداحان اهلبیت«علیهمالسلام»
ضمنا شب آخر دعای کمیل با نوای آیتالله مهدوی قرائت میگردد.
👇👇👇👇👇👇👇
از عموم مؤمنین تقاضا میشود به منظور جلوگیری از شیوع بیماری و ویروس کرونا با ماسک و دستکش در جلسه حضور به هم رسانید.
@abolhasanmahdavi