سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۳ 🗓 ۵شنبه، ۱۰ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۶۰دقیقه 🔸مسج
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۳ اخلاق عملی
(۱۰ خرداد ۹۷)
قسمت اول
موضوع : شهوت
👈 بحث به این جا منتهی شد:
✅ تبعیت از شهوت و شهوات نفسانی، به اختیار انسان است.
🔷 ما شهوات عقلانی هم داریم، عقل ما خواهشهای خوب میکند؛ تشویق به احسان و نیکی، تبعیت و اطاعت از پروردگار.
اما شهوت نفسانی هم داریم؛ شهوت نفسانی در گرو انتخاب خود شخص است، شخص میتواند شهوت عقلش را انتخاب بکند.
🔸هرکدام را که انتخاب کند دیگری تضعیف میشود؛ اگر نور عقل تقویت شود، فرمان نفس در وجود ما ضعیف میشود و این به اختیار خود ماست.
✅ سه ضرر بزرگ تبعیت از نفس:
⬅ نکته:
🔸این سه ضرر مؤثر در معالجات ما هم هست؛
وقتی میخواهیم شهوت را در خودمان سرکوب بکنیم، باید سرکوبگری ما عالمانه باشد نه تعبدانه،
اگر بدانیم که این نفس چه ضرری را دارد به ما میزند، آنوقت عالمانه با نفس مقابله میکنیم.
1⃣ بزرگترین ضرری که نفس به ما میزند این است که ما را مشرک میکند؛ شخص با تبعیت از نفسش میتواند مشرک شود.
🔷 آیه ۴۳ سوره فرقان و ۲۳ سوره جاثیه:
(این آیه همین دو بار در قرآن آمده و تکرار شده با کمی تفاوت): «أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلٰهَهُ هَوَاهُ»
🔸 آیا آن کس که إِلٰه(خدای)خودش را، هوای خودش قرار داده، ملاحظه کردی؟
👈 هر چه شهوت به او دستور میدهد تبعیت میکند.
👈 حال اگر هوای نفس را به جای خدا گذاشته باشد، این که میشود کافر، و اگر خدا را قبول دارد و هوای نفسش را هم قبول دارد، میشود مشرک و این بدترین خسارتی است که انسان میبیند.
2⃣ تبعت از نفس باعث میشود به فرمان رهبران دین، گوش نمیکنیم.
🔷آیه ۴۹ و ۵۰ سوره قصص :
«قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ
فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»
🔸ای پیامبر به مردم بگو شما هم یک کتاب دیگر مثل قرآن از جانب خدا بیاورید که بیشتر هدایت بکند از قرآن و تورات، اگر آوردید من از آن تبعیت میکنم.
اگر اینها استجابت نکردند(یعنی نرفتند یک کتاب دیگری بیاورند)، بدان که اینها از هوای خودشان تبعیت میکنند (و الّا اگر از عقلشان تبعیت میکردند، فرمان خدا را میشنیدند و تبعیت از قرآن و تورات میکردند)،
چه کسی گمراهتر است از کسیکه تبعیت از خواستهی نفسش میکند(یعنی گمراهترین فرد است) بدون اینکه هدایتی از جانب پرودگار داشته باشد و خداوند مردم ستمگر را هدایت نمیکند.
❓چه میشود انسان تبعیت نمیکند؟ همین تبعیت از هوای نفس
❓چه کسانی تبعیت میکنند؟ کسانیکه فرمان عقل را جلو میاندازند.
👈 الآن هم ولیفقیه ما را دعوت میکنند به اطاعت از خدا، اما یک عدهای نمیخواهند بفهمند.
3⃣ از صراط مستقیم خارج میشویم.(در بعضی آیات، طبع قلوب هم آمده است).
🔷سورهی ص آیه ۲۶:
«يَا دَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَ لاَ تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ»
🔸خطاب به حضرت داوود«علیه السلام» است که میفرماید:
ای داوود از شهوت و خواهشهای نفس خودت تبعیت نکن. ضررش چیست؟ تو را از راه خدا خارج و گمراه میکند.
🔷سورهی محمد آیه ۱۶:
«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَا ذَا قَالَ آنِفاً أُولٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَ اتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ»
🔸میفرماید: برخی از این مخالفین به سخنان شما گوش میدهند (معلوم میشود که منافق بودند، کفار که در جلسات پیامبر نمیآمدند) بعد که از محضر شما(پیامبر) میروند، به یاران واقعی پیامبر میگویند: این مرد چه می گوید؟
(سؤال واقعی نمیکنند چون خودشان در جلسه بودند)، اینها کسانی هستند که خداوند بر دلهایشان مهر زده و در ادامه میفرماید تبعیت از هوای نفس میکنند.
🔸میفهمیم کسیکه از خواهش نفس تبعیت میکند، باعث میشود که بر دل او مهر زده شود، بهدنبال این مهر زدن، سخنان پیامبر که مطابق با فطرت اوست، قبول نکند.
⬅️ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۳ اخلاق عملی (۱۰ خرداد ۹۷) قسمت اول موضوع : شهوت 👈 بحث به این جا منتهی
⬅️ادامه از قبل . . .
🔻اخلاق عملی شماره۱۳
قسمت دوم
🔻صلح را چه کسانی به امام حسن«علیهالسلام» تحمیل کردند؟
همان کسانیکه تبعیت از هوای نفس میکردند، معاویه آنها را خرید و به آنها پول داد. چند نفر از فرماندهان حضرت قبول کردند و رفتند به سمت معاویه، آنوقت لشکر امام از هم پاشید.
این تبعیت از هوای نفس است، تبعیت از شهوت مال است.
اینها خیانت کردند و به اسلام ضربه زدند و امام حسن«علیهالسلام» در حالی که خیلی پذیرش صلح برایشان سخت بود، برای اینکه اسلام بماند ناچار به پذیرش صلح شدند.
◀ این ضرر بزرگ تبعیت از هوای نفس است و به یک چیز بر میگردد و آن اینکه: من با اختیار خودم، نفس را بالا میآورم و به عقل میگویم حرف نزن.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
شهوت؛ جلسه19.mp3
13.33M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار
🔹 #شهوت، جلسه۱۹
🗓 ۱شنبه، ۲۰ خرداد ۹۷
⏱مدت زمان: ۵۵دقیقه
🔸مسجد ملاعبدالله
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۴ 🗓شنبه، ۱۲ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۴ اخلاق عملی
(۱۲ خرداد ۹۷)
قسمت اول
موضوع: شهوت
👈 بحث ما پیرامون شهوت بود، کم کم به مباحث مهم راهکارهای معالجه شهوت میرسیم.
⬅ نکتهی کلی(که خیلی مؤثر در معالجهی شهوت است):
🔸انسان نسبت به شهوت، باید خودش را نزدیک نکند؛ نزدیک شدن به شهوت، خوف افتادن در آن است و بعد هم پشیمانی که دیگر سودی ندارد.
🔸وقتی شخص نزدیک به شهوت میشود، در سرازیری به سمت گناه میافتد و دیگر سخت میشود،
نمیگوییم محال است اما غالباً افراد مردود میشوند.
🔹مثل خودرویی که در سرازیری میافتد و ترمز گرفتن آن مشکل است.
◀ مشکل از آنجا شروع میشود که:
مقدمات گناه را فراهم میکند و شیطان هم او را فریب میدهد یا حتی نفسِ خودش، زینت میدهد و میگوید مقدماتش گناه نیست؛
👈 حال آنکه همین مقدمات است که مشکل ساز میشود، یعنی فراهم کردن مقدمات انسان را در سرازیری میاندازد، کمکم میافتد در حالت سقوط و در حالت سقوط کسی میتواند جلوی خودش را بگیرد؟
❓چرا انسان مقدمات شهوت را که فراهم میکند ، در سرازیری میافتد؟
✅ دلیلش این است:
با فراهم کردن مقدمات عقل تضعیف میشود؛ فراهم کردن مقدمات، خواهش نفس است نه خواهش عقل،
عقل میگوید مقدمات را ترک بکن اما نفس میگوید مقدمات را فراهم کن.
🔶 قرآن به «خطوات» اشاره میکند:
«و لا تتبعوا خطوات الشیطان»، خطوات یعنی گامها؛
🔷این معنایش این است که برای رسیدن به یک گناهی، ممکن است ۵ قدم نیاز باشد؛
👈 شیطان از اول نمی گوید بیا گناه را انجام بده، اول میگوید بیا قدم اول را انجام بده، شخص اگر حرف شیطان را گوش داد، آنوقت به او میگوید قدم دوم و همین طور قدم سوم و ...
👈 در هر قدمی، نفس دارد قوی میشود و عقل دارد ضعیف میشود، و معلوم است وقتی عقل ضعیف شد، دیگر قوهی بازدارندگی کم میشود.
🔶آیهی ۱۵۱ سوره انعام:
«وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ»؛ یعنی نزدیک آن نشوید؛ یکسری گناهان را میفرماید انجام ندهید ولی یکسری را می فرماید نزدیک آنها نشوید.
🔹به انسان میگویند نزدیک پرتگاه نرو، چون خطر سقوط خیلی بزرگ است. لذا آنجایی که خطر زیاد است، عقل انسان میگوید نزدیک نرو.
👈 این فضاهای مجازی چقدر مشکلات ایجاد کرده است، گام به گام هم هست و انسان میافتد در دام شیطان.
🔺دقت کنید: تعبیر قرآن این است که:
«نزدیک نشوید»، میفرماید نزدیک فواحش(چه ظاهر چه باطن) نشوید و فاصله بگیرید.
✅ گامهای شیطان برای فحشا و شهوت جنسی:
1⃣ گام اول نگاه است؛
🔸آیهی ۳۰ سوره نور: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» مربوط به مردهاست که میفرماید چشمهایتان را پایین بیندازید.
🔸و آیهی ۳۱ سوره نور: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ» مربوط به زنهاست.
👈 مقدمهی منکرات از اینجا شروع میشود. آنوقت که نگاه به موی نامحرم و بدن او باشد، خودِ حرام است و دیگر مقدمهاش نیست، اما آنوقت که نگاه مثلاً به چهرهای پوشیده باشد، مقدمهی حرام است.
انسان خیلی باید مراقب باشد و خودش را فریب ندهد.
🔹اینکه میگویند کلاس درس اختلاط نباشد برای همین است. گام اول چشم است؛
🔹شما مگر میتوانید به دختر و پسر در دانشگاه بگویید در یک کلاس باشید اما به هم نگاه نکنید؟ این حرف که عاقلانه نیست.
🔸مثال: شما کبریت را بیندازید در پمپ بنزین و بگویید مواظب باش آتش نگیرد، مگر این حرف عاقلانه است؟ اینجا میگویند اصلاً نزدیک نشوید، جرقه اگر خورد بعد نمیتوانید مراقبت بکنید، زود نابود میکند.
👈 اینها حرف هایی است که به پمپ بنزین که میرسد خوب می فهمیم،
اما به اختلاط دختر و پسر که میرسد، فوری به ما ایراد میگیرند که:
چرا میگویید شورای شهر این جلسات را میگیرد،
حال ما داریم میگوییم این کار حرام است، او می گوید چرا ایراد میگیرید، هیچ چیز نگویید.
هیچ چیز نگوییم؟! یعنی شما نماینده مردم شدهاید که کار حرام ایجاد بکنید؟
ما به شما هجمه نکردیم، اگر کسی سراغ دارد بیاید بگوید که شما فلان جا شروع کننده بودید،
یک نگاه به خودتان بکنید ببینید چه کسی هجمه کرده به دستورات دین، آنوقت من ساکت باشم؟
👈 ما تا حدی سکوت را رعایت می کنیم، می خواهیم آرامش جامعه حفظ بشود اما شما دارید آرامش جامعه را به هم میریزید، هر باری که این جلسات را می گذارید، خانواده شهدا، علماء، بزرگان، مردم، همه ناراحتند.
ما داریم دلسوزانه نصیحت می کنیم... .
⬅️ادامه دارد . . .
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۴ اخلاق عملی (۱۲ خرداد ۹۷) قسمت اول موضوع: شهوت 👈 بحث ما پیرامون شهوت
⬅️ادامه از قبل . . .
🔻اخلاق عملی شماره۱۴
قسمت دوم:
✅گامهای شیطان برای فحشا و شهوت جنسی:
2⃣دیگر از مقدمات گناه، عطر است.
🔸ممکن است تعجب کنید ولی حدیث داریم که اگر زنی عطر زد و رفت بیرون، گناهش آنقدر بزرگ است که باید برگردد خانه و غسل توبه بکند.
🔹گناهش خیلی بزرگ است، ما کوچک گرفتیم، اینها مقدمات و خطوات شیطان است که با یک عطر، طرف را جذب خودش میکند.
3⃣ آرایشکردن، حرف زدن، خلوت کردن زن و مرد نامحرم، اینها مقدمات گناه و خطوات شیطان است.
4⃣ فکر گناه کردن(که یکی از راههای معالجهی شهوت این است که باید فکر را منصرف کرد.)
✅ حال آیهی ۲۵ سوره نساء را ملاحظه بکنید:
«وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ مِنْ فَتَيَاتِكُمُ الْمُؤْمِنَاتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ»
🔶کسیکه، از نظر مالی استطاعت ندارد که بتواند ازدواج کند با زنان پاکیزه و مؤمنه،
یکی از راهها(که برای قدیم بوده که کنیز بوده، الآن دیگر نیست، اما دقت کنید که که قرآن برای همان کنیز دو ویژگی میگوید که از دو ویژگی میخواهیم استفاده کنیم) این است که می توانید با کنیز ازدواج کنید،
باز آن کنیز هم باید مؤمنه باشند، خداوند بهتر ایمانتان را میداند و بعضی از شما با بعض دیگر هستید(یعنی مؤمن با مؤمن، نه مؤمن با کافر)،
حال که میخواهد ازدواج بکند با اذن اهلش باشد نه مخفیانه، اجر آنها را هم با روش پسندیده بدهید، بعد میفرماید این زنان باید پاکیزه باشند.
❓زن پاکیزه به که میگویند؟
قرآن دو ویژگی گفته که برای فقط کنیز نیست، بلکه برای بقیه زنان هم هست، «غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَ لاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ»
1⃣ زشتکار نباشد(زنا نکرده باشد.)
2⃣ رفیق پنهانی هم نگرفته باشد.( یعنی این خانم نباید قبلا دوست پسر داشته باشد.)
⏪ کلیت بحث ما این است که : به گناه نزدیک نشوید.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
🔻اعمال شب عید فطر:
۱. احیا؛ روایت دارد که شب عید فطر کمتر از شب قدر نیست از نظر جایگاه این اندازه ارزش دارد.
۲. غسل؛
۳. ذکر استغفار وارد شده است، برای همۀ مومنین و مومنات دعا بکنید.
۴. زیارت سیدالشهدا«علیهالسلام»؛
۵. ده مرتبه دعای «یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ»؛
۶. دو رکعت نماز وارد شده به نیت شب عید فطر قربة الی الله، رکعت اول بعد از حمد هزار مرتبه سورۀ توحید وارد شده اما رکعت دوم بعد از حمد یک مرتبه.
۷. پس از اتمام نماز مغرب و نوافل آن این دعا خوانده شود: «یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ یَا ذَا الْجُودِ یَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی کُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَیْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَکَ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ» بعد سر به سجده میگذارد و صد مرتبه میگوید: «أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» بعد که صد مرتبه تمام شد، حاجاتش را از خدای متعال تقاضا میکند.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⛔️توهینها و تهمتها در فضای مجازی گناه کبیره است
🔸باید روح وحدت را حفظ کرد
🔻رهبر انقلاب، صبح امروز:
🔹یک مسئلهی مهم دیگر هم مسئلهی #وحدت_ملی اجتماعی مردم است.
🔹امروز متأسفانه در #فضاهای_مجازی، توهین، اهانت و تهمت زدن به یکدیگر از سوی جمعی رایج شده است.
🔹مسلماً این جمع، جمع زیادی نیستند لکن کارشان به فضای عمومی کشور ضربه میزند. اینها #گناه_کبیره است، بایستی روح وحدت را حفظ کرد. بایستی اختلافات را بگذارند برای یکوقت دیگر. همه باید دست به دست هم دهند و در یک جهت برای کار و رونق در کشور فعالیت کنند.
🔹این حرفهای تبلیغاتی دشمن را هم که در واقع جنگ روانی او برای تضعیف روحیهی ملت است، ما خواهش میکنیم در مطبوعات و تریبونها و رسانهها تکرار نکنند.
گاهی یک نفر در داخل، همان حرف دروغ دشمن را بهخاطر رضایت دشمن یا بهخاطر عدم تحلیل درست از مسائل بیان میکند. اینها را رها کنیم.
🔺انشاءالله آیندهی کشور با این روحیهی حرکت معنویت و احساس استقلالی که در این مردم هست، به لطف الهی از امروز بارها و بارها بهتر خواهد بود. ۹۷/۳/۲۵
@Khamenei_ir
🔻مراسم برائت از استکبار جهانی و صهیونیسم،
اعتکاف مسجد امام اصفهان
🗓روز قدس(۱۸خرداد۹۷)
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
گذری بر حیات طیبه.pdf
695.7K
👆گزیدهای از زندگینامه مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره»
#اسوه_بندگی
#گذری_بر_حیات_طیبه
🗓۲۵خرداد؛ سالروز ارتحال عالم ربانی مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره»
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
#اسوه_بندگی
#روز_جمعه
🔻مرحوم آیتالله سیدبهاءالدین مهدوی«قدسسره» هنگامی که به نام مبارک امامزمان«علیهالسلام» میرسیدند یا آن را از دیگران میشنیدند، تمامقد برمیخاستند؛ حتی اگر بهتازگی نشسته یا بسیار خسته بودند.
🔹بهویژه دربارهی دو وصف خاص حضرت یعنی«قائم» و «حجت» این توجه و احترام به اندازهای بود که مکرر دیده میشد، هنگامی که تشهد نافلهی مغرب را میخواندند و مکبّر نام حضرت حجت«علیهالسلام» را بر زبان میآورد، به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا مینمودند و سریعاً به احترام آن حضرت قیام میکردند.
🔸آن عالِم شیفتهی یوسفزهرا«علیهالسلام» این دو بیت را مرتب میخواندند و اشک میریختند:
آنقَدر در میزنم این خانه را
تا ببینم روی صاحبخانه را
آنقَدر مینالم اندر پشت در
تا به صاحبخانه بگذارم اثر
🔹هر جمعه، نماز امامزمان«علیهالسلام» را با حالت توجه و سوزوگدازی خاص میخواندند و بسیار دعا میکردند.
🔸پیوسته منتظر ظهور حضرت مهدی«علیهالسلام» بودند و بهنظر میرسید برای آن لحظهی باشکوه لحظهشماری میکنند. البته این اشتیاق را با اراده و مشیت الهی گره زده بودند و هرگز استعجال نمیکردند.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۵ 🗓۱شنبه، ۱۳ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۴۹دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۵ اخلاق عملی
(۱۳ خرداد ۹۷)
موضوع: شهوت
👈 وارد بحث عوامل، آثار و کیفیت معالجهی شهوت شدیم.
⬅ نکته:
✅ قشر بانوان بیشتر از مردها، شایسته است که به این بحث توجه بکنند، چون شدت شهوت در وجود زنان، از ۱۰ قسمت، ۹ قسمت در وجود آنهاست و یک قسمت در وجود آقایان است.
👈 اما خدای متعال به موازات اینکه در زنها، ۹ برابر نسبت به آقایان، شهوت را قرار داده، حیاء و صبر آنها را هم نسبت به مردها ۹ برابر قرار داده است.
🔺بنابراین نه میشود گفت این نقطهی قوت است برای خلقت زنها، و نه میشود گفت نقطهی ضعف است، بلکه باید بگوییم خلقت خیلی کامل است.
🔷 اگر مصلحت در خلقت انسان این است که:
زنها باید شهوت در وجودشان بیشتر باشد به لحاظ پذیرش زندگی و بچه داری و تربیت نسل که لازمهی کار آنهاست،
به موازات این، خدای متعال قوّهی بازدارندگی از سقوط آنها را هم بیشتر قرار داده است، لذا حیای زنها، ۹ برابر مردهاست.
◀ پس شدت شهوت در زنان، نقص خلقت او نیست،
و اینکه حیای زنها ۹ برابر مردهاست، نقطهی قوّت برای زنها هم نیست و بالعکس؛
در مردها شهوت یکی است نسبت به ۹ برابر زنها، پس خطر سقوطشان کمتر است، خیر چنین نیست، این نقطهی قوّت نیست به دلیل اینکه به همین اندازه حیای مردها کمتر است.
👈 منتهی این کم و زیاد که میگوییم نسبت به جنس مقابل میگوییم؛ مثلاً در حیای مرد میگوییم یک است نسبت به زن که ۹ است، ولیکن حیای مرد برای خودش، یک حیای کاملی است.
🔶 در برخی روایات لفظ «صبر» آمده است. (که فکر میکنم مراد از صبر، همان حیاء باشد، چون صبر بر گناه همان عبارت اُخرای لفظ حیاست)
✅ روایت:
🔸امیرالمؤمنین«علیهالسلام» میفرمایند :
«خَلَقَ اللَّهُ الشَّهْوَةَ عَشَرَةَ أَجْزَاءٍ فَجَعَلَ تِسْعَةَ أَجْزَاءٍ فِي النِّسَاءِ وَ جُزْءاً وَاحِداً فِي الرِّجَالِ وَ لَوْ لَا مَا جَعَلَ اللَّهُ فِيهِنَّ مِنَ الْحَيَاءِ عَلَى قَدْرِ أَجْزَاءِ الشَّهْوَةِ لَكَانَ لِكُلِّ رَجُلٍ تِسْعُ نِسْوَةٍ مُتَعَلِّقَاتٍ بِه.»
الكافي، ج۵، ص۳۳۸
🔹ترجمه: خدای متعال شهوت را ۱۰جزء آفرید، ۹جزء از این ۱۰جزء، در زنهاست و یک جزء آن را در مردها قرار داده است.
و اگر خداوند همان ۹برابر شهوتی که در زن نسبت به مرد هست، معادل آن حیاء خلق نکرده بود،
نتیجه این می شد که، شدّت شهوت زنها باعث میشد هر مردی، ۹زن وابسته به او میشدند.
🔸امام صادق«علیهالسلام» میفرمایند:
«إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ لِلْمَرْأَةِ صَبْرَ عَشَرَةِ رِجَالٍ فَإِذَا هَاجَتْ كَانَتْ لَهَا قُوَّةُ شَهْوَةِ عَشَرَةِ رِجَالٍ.»
الكافی، ج۵، ص۳۳۸
🔹خداوند در زنها، صبر ۱۰ مرد را قرار داده است (صبر بهمعنای همان حیاء و بازدارندگی از معصیت است)، اگر زنها به هیجان شهوت بیفتند، به اندازهی ۱۰ مرد، شهوت در وجودشان است.
✅ حیاء را میگوییم هم در مرد و هم در زن، زیبنده است اما در زن بیشتر، و بیحیایی هم در مرد و هم در زن زشت است اما در زن زشتتر.
⬅ نکته:
✅ مراد از معالجهی شهوت، شهوتهای دنیایی و شهوتهای حرام است؛
شهوت عقلایی خیلی ممدوح است که روایت داریم: «الْمُؤْمِنُ مَنْ زُيِّنَتْ لَهُ الْآخِرَةُ فَهُوَ يَنْظُرُ إِلَيْهَا مَا يَفْتُرُ قَدْ حَالَتْ شَهْوَتُهَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ لَذَّةِ الْعَيْشِ فَادَّلَجَتْهُ بِالْأَسْحَار » الكافي، ج۸، ص۴۷
🔹مؤمن، آخرت برایش زینت داده شده است،
مؤمن نگاه به آخرت میکند و شهوت آخرت حائل میشود بین مؤمن و بین لذّتهای زندگی،
شهوت آخرت او را برای نماز شب و حرکت به سمت پروردگار بیدار میکند.
✅ جوان اگر عشق به امام زمان«علیهالسلام» در دل او بیفتد و آقا را خوب بشناسد،
دل او به این و آن وابسته نمیشود، این علاقههای کاذب برای این است که انسان معشوق واقعی را نشناخته است.
👈 بحث معالجهی شهوت، بحث بسیار مهمی است.
ادامه دارد ....
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسهی شمارهی ۱۵ اخلاق عملی (۱۳ خرداد ۹۷) موضوع: شهوت 👈 وارد بحث عوامل، آثار و کیفیت
ادامه از قبل...
⬅ نبیّ اکرم«صلیاللهعلیهوآله» فرمودند:
🔶 سه گناه است که بعد از من خیلی رایج میشود و من بر شما مسلمانها از این سه گناه میترسم:
🔹«إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةِ وَ الرِّبَا.»
الكافي، ج۵، ص۱۲۴
1⃣ هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْحَرَامُ
🔸کسبهای حرام رایج میشود، انواع حیلهها را به کار میگیرند که پول بگیرند...
👈 همین قرضالحسنهها که دل انسان پُر است، ربا در آن آوردند، آقایان گفتند نمیشود،
اسمش را گذاشتند کارمزد، اما آخر یک حیلههایی درست میکنند و میگویند پول اضافی نیست.
👈ما در قرض بنا نبود درصد بگیریم، حالا این درصد را میگیرند.
ببینید خیانتهای دیگری که در بانکها هست چیست؛
🔺هر چه مراجع میگویند:
دیرکرد حرام است که دارید می گیرید.
راهش هم ضمان است، مگر ضامن نگرفتید؟ اصل پول را از ضامن بردارید.
👈 نه دولت فعلی و نه دولتهای قبلی در فکر اصلاح نیستند،
بارها علماء در خبرگان به آنها گفتند این حرام است و جلویش را بگیرید،
اما انگیزهی جدی ندارند، چون حرام را، حرام نمیدانند و الا اگر حرام را، حرام میدانستند میگفتند باید جلویش گرفته شود.
🔺یکی هم افراد وام میگیرند، گاهی بیش از ۴ درصد، ۲۰ تا ۳۰ درصد میگیرند؛ گاهی افراد میگویند ما ۲۰۰ میلیون وام گرفتیم و الآن ۵۰۰ میلیون دادیم و باز هم داریم قسط میدهیم.
👈 الان هم یک حیلهی جدید اضافه کردند و میگویند: این ۴ درصد برای سال اول است و سالهای بعدی روی آن میآید...
👈انسان خیلی دلش میگیرد، بعد آنوقت میبینیم اوضاع زندگیمان به هم ریخته، آقایان خیلی مواظب باشید.
✅ فرمود کسب روزی حلال از شمشیر زدن در میدان جنگ سختتر است.
2⃣ الشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةِ؛ شهوتهایی که در دل انسان مخفی شده و همینطور میخواهد(خواستههای متعدد).
3⃣ الرِّبَا
⏪ بحث آینده: عوامل شهوت و کیفیت معالجهی آن.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
🔻با توجه به برخی روایات میتوان همه اقسام صبر را در دو گروه خلاصه کرد:
1⃣صبر انسان در موقعیت صعود به مراتب برتر؛
2⃣صبر در سرازیری و سقوط در پرتگاه.
👈نمونهاش کلام گهربار امام علی«علیهالسلام» است: «الصَّبرُ صَبرَانِ: صَبرٌ عَلَی مَا تَکرَهُ وَ صَبرٌ عَمّا تُحِبُّ.»
🔸مراد از صبر در موقعیت صعود، صبر در انجامدادن واجبات و تحمل سختیها و مصیبتهاست.
👈تحمل فشار و صبر در سربالاییها به این دلیل است که انسان باید خلاف میل خود، بر نفسش فشار وارد کنند تا بتوانند رو به بالا حرکت کند؛
🔹اما صبر در سرازیری و سقوط، صبر در خودداری از گناه و کارهای قبیح است.
👈انسانی که در سرازیری گناه قرار میگیرد، اگر از خود مراقبت نکند و نفس سرکش را رها سازد، بهسرعت، سقوطی مرگبار میکند.
◀️ انسان بسان وسیلهی نقلیه است که در دو مرحله، فشار فراوانی تحمل میکند: یکی، در بالارفتن از سربالاییها و دیگر، پایینآمدن از سرازیریها؛ زیرا در بالارفتن به اِعمال قدرت نیاز دارد و در پایینآمدن به جلوگیری از سرعت که هر دو حالت موجب افزایش فشار بر وسیلهی نقلیه میشود.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۶ 🗓۲شنبه، ۱۴ خرداد ۹۷ ⏱مدت زمان: ۷۲دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصهای از جلسهی شماره ۱۶ اخلاق عملی
قسمت اول
(۱۴ خرداد ۹۷)
موضوع: شهوت
✅ عواملی که برای شهوت در آیات و روایات ذکر شده، مجموعاً ۵ عامل گفته شده است.
⬅ نکته:
🔶 این ۵ عامل به ظاهر ۵ چیز است، اما در یک بررسی دقیق، این پنج عامل به شکل پلکانی، عامل اول علت برای عامل دوم است، عامل دومی برای سومی و سومی برای چهارمی و چهارمی برای پنجمی است.
🔹 در چنین مواقعی ذکر کردن ۵ عامل، از یک جهت خوب است که انسان به همهی این نکات اشراف داشته باشد و حواسش را جمع بکند، اما از یک جهت هم باید دقت کنیم که این ۵ عامل، فقط آن عامل پنجم است که مباشر با شهوت است،
یعنی علت میشود و شهوت را در وجود انسان تقویت میکند و عاملهای قبلی به اصطلاح، عاملهای سبب است.
[عوامل قبلی هم، همهاش علت منحصره برای اینها نیست؛ عامل اول، علت برای خیلی چیزهاست، یکی از آنها میآید در مسیر شهوت]
👈 بحث را در مقام ثبوت بیان میکنیم (یعنی آنچه در واقع هست اما مقام اثباتش از آخر به اول می آید).
1⃣ عامل اول: جهل انسان
🔶 آیه ۵۵ سورهی نمل :
«أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ»
🔹حضرت لوط«علیهالسلام» از قوم خود خیلی ناراحت بود، میفرمود: شما سراغ مردها میروید نه همسرانتان؟
بعد میفرمود : شما جاهل هستید، اگر علم داشتید چنین کاری نمیکردید.
👈 دقت میکنید که جهل، انسان را به شهوت غیر مشروع میرساند،
اما جهل انسان، منحصراً انسان را به شهوت نمیرساند، جهل علت همهی بدبختیهاست؛ یعنی آن وقتی که یک شخص در یک معامله خسارت میکند علت آن، جهل اوست.
🔶 روایت :
«الجاهل عبد شهوته»
غررالحكمودررالكلم، ص.۳۴
🔹امیرالمؤمنین«علیهالسلام» میفرماید:
جاهل، عبد شهوتش است. ( اصطلاحاً ، وصف مشیر به علت است.)
2⃣ عامل دوم: تضعیف عقل
👈 هر چه عقل را در وجود خود بکوبیم، شهوت میدان پیدا میکند و نفس انسان امیر میشود.
👈تضعیف عقل به این است که هر چه عقل، فرمان میدهد عمداً گوش نمیکند.
بدانیم هر چه عقل را تضعیف کردیم، شهوت در وجود ما تقویت میشود.
⬅ نکته:
🔹 باز تضعیف عقل، فقط منجر به شهوت نیست؛ عقل وقتی ضعیف شد، کارهای زشت، خیلی انجام میدهد، طمع به مال دیگران، قتل، سرقت و ... یکی هم این است که، انسان را به شهوت میکشاند.
🔶روایت :
«طاعة الهوى تفسد العقل»
غررالحكمودررالكلم، ص۴۳۴.
🔹امیرالمؤمنین«علیهالسلام» میفرمایند: طاعت از هوای نفس که میکنید، عقل را فاسد میکند. (از معلول به علت رسیدن است.)
3⃣ عامل سوم: تضعیف ایمان و دین
👈 هر چه در وجود ما دین و ایمان به خداوند، به پیامبر«صلیاللهعلیهوآله»، به قرآن ، به معاد ضعیفتر شود ، گناهانمان از جمله شهوت زیادتر میشود.
🔶 روایت خیلی داریم؛
🔹 امیرالمؤمنین«علیهالسلام» میفرمانید:
«طاعةالشّهوة تفسد الدّين»
غررالحكمودررالكلم، ص۴۳۴.
👈 دقت که میکنیم، میبینیم در واقع ضعف دین باعث شده است که انسان، اطاعت از شهوتش میکند و اگر ایمانش قوی بود چنین نمیکرد.
🔶روایت دیگر :
«كيف يستطيع الهدى من يغلبه الهوى»
غررالحكمودررالكلم، ص۵۱۸.
🔹امیرالمؤمنین«علیه السلام» میفرمایند:
چگونه کسی میتواند هدایت شود در حالیکه هوی بر او غلبه دارد.
👈 از حدیث برمیآید:
کسیکه هوای نفس و شهوت بر او حاکم است، همان کسی است که هدایت در او ضعیف است؛
یعنی وقتی هدایت در وجود انسان ضعیف شد و از صراط مستقیم دور شد، نتیجهاش این میشود که هوای نفس بر او غلبه پیدا میکند.
⬅ نکته :
🔹اگر در این سه عامل دقت کنید، سه عامل پشت سر هم و در طول یکدیگر هستند،
یعنی اول جهل باعث میشود که انسان عقلش را تضعیف کند و عقل هم که تضعیف شود، ایمان به خدا نمیآورد.
4⃣ عامل چهارم: شگفتزدگی از شهوت (به تعبیر عربی، اغراء که تحریک را میگویند.)
⬅ نکته :
🔷 اغراء نفس، خودش خیلی نکته دارد، چطور می شود انسان نفس خود را به شهوت تحریک می کند ؟
🔺 نگاه حرام (که بدترین هم همین نگاه است):
👈 در حدیث داریم اگر کسی چشمش را مراقبت کند، بیشترین درجهی عصمت را پیدا میکند. معلوم میشود بیشترین سقوط انسان در همین نگاه است.
روایت: امام صادق«علیهالسلام» میفرمایند:
«مَا اغْتَنَمَ أَحَدٌ بِمِثْلِ مَا اغْتَنَمَ بِغَضِ الْبَصَر» مصباحالشريعة، ص۹.
🔺صحبت با نامحرم، خلوت با او، تخیل و تصور صحنههای جنسی و بهخصوص تکرارش خیلی ضرر میزند.
⬅️ادامه دارد...
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻خلاصهای از جلسهی شماره ۱۶ اخلاق عملی قسمت اول (۱۴ خرداد ۹۷) موضوع: شهوت ✅ عواملی که برای شهوت در
⬅️ادامه از قبل...
خلاصه اخلاق عملی شماره۱۶
قسمت دوم
❓خیلی سؤال میکنند که چکار کنیم صحنههای گناهی که قبلاً دیدیم فراموش کنیم؟
✅ راهش این است که:
👈 نگذارد آن صحنهها در حافظهی او بیاید و مرتب ذهن خود را به چیزهای دیگر مشغول کند. تا در ذهن آمد، خونسرد باشد و حواسش را به چیز دیگری پرت کند،
کسانیکه موفق به بیرونکردن صحنهطها از ذهن هستند، موفق به معالجهی حافظهی خودشان هستند.
👈 راه سپردن به حافظه، تکرار مطلب است و راه بیرونکردن از حافظه، عدم تکرار است.
🔶 روایت:
«من غري بالشّهوات أباح لنفسه الغوائل»
غررالحكمودررالكلم، ص۶۳۵.
🔹کسیکه تحریک به شهوت بکند، (گاهی در لغت، «غری» را بهمعنای شگفت زده هم معنی کردهاند.) در واقع برای نفس خودش هلاکت را مباح کرده است.
⬅ نکته:
🔸این عامل چهارم، معلول عامل سوم است؛ چه کسی تحریک به شهوت میکند؟
کسیکه دین او ضعیف است. بعد دین ضعیف برای کسی است که عقلش کم است و عقل کم هم، از جهل است.
🔶آیهی ۱۹۷ سورهی بقره: «وَ اتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ»
🔹«و اتّقون» برای مرحلهی سوم است، یعنی دینداری و تقوا، دینداری را به چه کسی میگوید؟ نمیگوید: «یا ایّهاالمؤمنون»،
👈 ما خیال میکنیم «و اتّقون» باید مؤمن گفته شود حال آنکه میفرماید «و اتّقون» کسی که عقل خالص دارد.
👈گفتیم مرحلهی دوم عقل است؛ عقل، انسان را به ایمان و تقوا میکشاند.
🔶 سورهی مؤمنون:
«بِسْمِاللَّهِالرَّحْمٰنِالرَّحِيم،ِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون،َ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاَتِهِمْ خَاشِعُون،َ وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ»
🔹مؤمن کیست؟ باید بگوییم کسیکه گناه نمیکند؛ حال آنکه قرآن میفرماید: مؤمن کسی است که کار لغو انجام نمیدهد؛ کار لغو را، عاقل با عقلش میگوید نباید انجام بدهد.
✅ وقتی اینها را کنار هم میگذاریم میفهمیم که مؤمن همان عاقل است، و آنکه مؤمن نیست از عقلش استفاده نکرده است.
5⃣ عامل پنجم(که از همه مهمتر است)، پاسخ مثبت به درخواست نفس است.
👈نفس انسان مطلوب زیاد دارد و میگوید میخواهم،
🔻مثلاً شهوت خوراک را میخواهد(مرتب بهترین غذای حلال را میخواهد.)،
👈اگر پاسخ مثبت به آن داده شود، بدانیم داریم شهوت را در وجود نفسمان تقویت میکنیم.
🔻یا مثلاً شهوت پوشیدن بهترین لباس یا شهوت تفریح و...
👈البته دقت شود که تا حد قناعت و کفاف نیاز بدن است، اضافه بر آن را داریم میگوییم.
✅ تقویت نفس، تقویت شهوت است،
👈 از جمله شهوت جنسی، که هر چه نفس دستور میدهد اطاعت کنیم، فکر نکنیم تضعیف میشود؛
🔹البته تضعیف شدنش موقتی است و برخی فریب میخورند و میگویند که اگر بیشتر جلوی خودت را بگیری بیشتر تحریک میشوی؛
🔹خیر اینطور نیست، مِثل غذا خوردن میماند، غذا را وقتی میخوریم تا یکی دو ساعت سیر هستیم اما شهوت طعاممان را تقویت کردیم، یعنی نفس ما گفت بهترین غذا، ما هم گفتیم چشم.
🔹 برخی به خطا میگویند که ببینید غذای خوب را خورد، سیر شد، نه اینطور نیست اتفاقاً این غذای خوب را خورد، شهوتش تحریک شد.
👈 دلیلش این است که مرتبهی بعدی که میخواهد غذا بخورد، ببینید نان خالی میخورد یا خیر؟ بگذارید گرسنه بشود ببینید دوباره شهوت طعام دارد یا نه؟
بله دارد و بیشتر از قبل هم دارد.
👈 پس شهوت طعام، بار اول کار را حل نکرد بلکه دفعهی بعد بیشتر دستور میدهد.
✅بحث ما این است که:
❓آیا اگر به نفس جواب مثبت دادیم آیا سیر میشویم یا بیشتر تمایل پیدا میکنیم؟
🔸 دنیای امروز و روانشناسها میگویند: سیر میشوید.
🔶 ما هم بر خلاف تمام آنها میگوییم: نه تنها سیر نخواهید شد، بلکه بیشتر تحریک میشوید.
👈 و این را هم روایت میگوید؛ میفرماید دنیا مَثَلَش، مَثَل آب دریاست که شور است.
انسان تشنه، اگر رفت و از آب دریا استفاده کرد، اشتباه میکند؛ آب دریا شور است و به ظاهر تشنگی او را برطرف میکند اما برطرف شدنش کاذب است و چند لحظهی بعد میگوید بیشتر آب میخواهم...
❓پس چکار کنیم؟ دین میگوید در استفادهی از دنیا در حد متوسط(کفاف) یا مقداری پایینتر (قناعت).
◀ مثلاً در تفریح،
🔸بدن انسان نیاز به تفریح و ورزش دارد؛ اما حدّ وسط یا یک مقدار کمتر،
🔹حال اگر تفریح را زیاد کردیم، هستند کسانیکه شهوت به تفریح دارند شهوت به مسافرت دارند،
👈 اینها یک اشتباه بزرگ است و یک نوع شهوت است که وجودش را گرفته و متوجّه نیست.
مثلاً با تفریح یک ربعی خستگیات برطرف میشود و بعد عقل میگوید کارهای عاقلانه انجام بده،
اما میبینید این یک ربع میشود چند ساعت...
👈 مواظب زیادهرویها باشیم.
◀ یا مثلاً خوراک؛
🔸خوراک نیاز بدن ماست اما چند رقم خوراک خوردن داریم،
🔹حال اگر آمدیم و مرتّب به نفسمان پاسخ مثبت دادیم، نفس سیر نمیشود.
⬅️ادامه دارد...
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
⬅️ادامه از قبل... خلاصه اخلاق عملی شماره۱۶ قسمت دوم ❓خیلی سؤال میکنند که چکار کنیم صحنههای گناهی
⬅️ادامه از قبل....
خلاصهای از اخلاق عملی شماره۱۶
قسمت سوم:
⬅ نکته:
👈 بعضی چیزها مِثل نظافت یا نظم از چیزهایی است که نفس خوشش میآید اما در واقع عقل است و اگر بخواهیم نفس را سرکوب کنیم آن وقت بینظمی کار را خراب میکند.
مصباحالشريعة، صفحه ۷۷:
🔷 امام صادق«علیهالسلام» میفرمایند:
کم خوردن در هر حالی پسندیده است و همهی قومها میگویند قلّت خوراک، و این کم خوردن، هم برای جسم مفید است هم برای روح،
👈 آنی که پسندیده است از خوردن ۴ قسم است :
▫ناچاری و ضرورت
▫تهبندی
▫اول و شروع غذا
▫قوت(همان خوراک را می گویند که سبب توانایی انسان می شود).
👈 بعد حضرت میفرمایند:
▪انسانهای برگزیده خوراکشان به ضرورت است،
▪آنهایی که به شکل عُدّه(تهبندی) غذا میخورند، بپادارندگان تقوا هستند،
▪آنهایی که غذا را شروع میکنند و یک مقدار میخورند و رها میکنند برای انسانهای متوکّل است،
▪و کسانیکه غذا را میخورند برای اینکه بدن آنها نیرو پیدا کند، این برای مؤمنین است که پایینترین درجه میباشد.
✅ و چیزی بیشترین ضرر را به روح انسان نمیزند از زیاد خوردن؛
👈 کثرت غذا خوردن دو ضرر به انسان می زند :
🔺دل را قسیّ میکند.
🔺 شهوت را در او تحریک میکند(بحث ما هم یک نمونهاش همین بود ، ما فقط خوردن را نگفتیم، خوابیدن و تفریح و لذت جنسی و مسافرت و هر چه نفس انسان خوشش میآید.)
👈 گرسنگی خورشت مؤمنین است، غذای روح است، طعام فکر و دل است و صحت بدن هم هست.
⏪ بعد امام صادق«علیهالسلام» از پیامبر «صلیاللهعلیهوآله» نقل کردند که فرمودند:
🔸ظرفی را انسان پر نمیکند که شرّش بیشتر از ظرف شکم باشد،
👈 بعد میفرمایند حضرت داوود«علیهالسلام» فرموده: یک لقمه ضروری که نیاز دارم به خوردن آن، آن یک لقمه را من ترک بکنم نزد من محبوب تر از این است که ۲۰ شب در خانهی خدا احیاء داشته باشم.
⏪ بعد دومرتبه از پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» نقل کردند:
🔹 مؤمن در یک معده غذا میخورد و منافق در ۷ معده غذا میخورد.( بزرگان گاهی می فرمایند: منظور از این یک معده، یعنی فقط حلال میخورد اما منافق، یعنی میزان حلال و حرام ندارد).
🔹وای بر مردم از این دو «قبقب»، پرسیدند این دو چیست؟ فرمودند: شکم و فرج.
👈بعد امام«علیهالسلام» از حضرت عیسی«علیهالسلام» نقل میکند:
🔸مریض نکرد(نشد) قلب را به شدیدتر از قساوت(یعنی بدترین بیماری قلب، قساوت است)
🔹و نفس انسان هم ذلیل نمیشود به سختتر از اینکه گرسنگی را کم کند،
همین که گرسنگی را کم کند دوباره نفس مریض میشود(نمیفرماید پرخوری)،
این دو چیز (جوع و قساوت) دو افساری است که انسان را طرد از انسانیت و موجب ذلت او میشود.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi
🔻صبر و شکر دو نیمهی تکمیلکنندهی دیناند که اگر کسی فقط یک نیمه را تحصیل کرده باشد، ایمانش کامل نمیشود.
🔹بر همین اساس، خصوصیت انسان با ایمان چنین است:
اگر صاحب نعمت شود، شاکر است و اگر به بلا دچار شود، صابر؛ اگر صاحب فرزند شود، شکرگزار است و اگر بچهدار نشود، بردبار؛ اگر خداوند بیماریاش را شفا دهد، سپاسگزار خدای متعال است و اگر بیمار بماند، صبوری میکند و ... . بهطور کلی، تمام زندگی انسان با ایمان را این دو صفت بسیار باارزش پُر میکند.
@abolhasanmahdavi
🔻صفحه رسمی آیتالله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام:
instagram.com/abolhasanmahdavi