eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
354 ویدیو
41 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 بیانات رهبر انقلاب درباره مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت 🔻 بسم الله الرحمن الرحیم و الحمدللّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة اللّه علی اعدائهم اجمعین 🔹️ قبل از اینکه بحث را شروع بکنیم، من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوبه‌ی سران کشور، سران قوا اتفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور، و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد، از این کارها هم شد در این یکی دو روزه. 🔹️ چند نکته را باید توجه داشت؛ اولاً وقتی یک چیزی مصوبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند، بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته. 🔹️ نکته‌ی دوم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آوردند. 🔹️ این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما این کارها را تشویق کردند، از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایتکار منافقین، اینها دارند مرتباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر دارند تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است هیچ کس به این اشرار کمک نکند، هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه مند است، به زندگی راحت خودش علاقه مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست. 🔹️ مسئولین هم البته دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. 🔹️ حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. 🔺️ این مراقبت‌ها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیت کشور هم به وظایفشان عمل کنند، مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند توجه کنند که میفهمند هم مردم ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایف‌شان به طور جدی عمل کنند. ۹۸/۸/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت | محورهای اصلی مواضع رهبر انقلاب درباره طرح مدیریت مصرف سوخت چه بود؟ 🔺️ رهبر انقلاب اسلامی، درباره طرح مدیریت مصرف سوخت، در ابتدای درس خارج مورخ ۹۸/۸/۲۶ نکات مهمی را بیان داشتند که پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع‌نگاشت، این نکات را مرور می‌کند. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | کار مردم نیست؛ کار اشرار است 🔺️ رهبر انقلاب: هیچ انسان عاقلی که به کشور و زندگی خود علاقه‌مند است، نباید به اشرار کمک کند...آتش زدن فلان بانک کار مردم نیست، کار اشرار است؛ این مفاسد، هیچ مشکلی را درست نمیکند و بر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ۹۸/۸/۲۶ 💻 @Khamenei_ir
✅بهداشت جسم؛ جلسه۲۰ 🔻اولویت عیادت بیمار بر تشییع جنازه 🔻ثواب عیادت از مریض 🔻آداب عیادت کردن 📆۱۵ آبان ۱۳۹۸ 🔹جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید: http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/7125 @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱
🔻صبر صفتی است بی‌نظیر و از مکارم بزرگ اخلاقی. 🔹در زندگی معنوی و مادی انسان اهمیتی ویژه دارد و اگر کسی بتواند آن را در وجودش راسخ کند، به برترین درجات و مقام‌های معنوی نائل می‌شود؛ درجاتی بسیار عالی که همیشه در آرزوی کسب آنها بوده است. 🔸وجود نازنین رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی«صلی‌الله‌علیه‌وآله» می‌فرمایند: «مَا أُعطِیَ عَطَاءٌ خَیرٌ وَ أَوسَعُ مِنَ الصَّبر»؛ به هیچ انسانی عطایی بهتر و وسیع‌تر از صبر نداده‌اند. ✅بر اساس این سخن، صبر برترین موهبت الهی به انسان است و نشان‌دهنده‌ی توسعه‌ی فکر و روح او. 👈هرچه صبر و استقامت انسان بیشتر باشد، ظرفیت و قدرت قلبی‌اش بیشتر و جانش بزرگ‌تر است و فقط روح‌های بزرگ و ظرفیت‌های وسیع توانایی کسب مقامات والای الهی را دارند؛ زیرا انسان پُرظرفیت اسرار غیبی را ضایع نمی‌کند و با شرحِ صدری که دارد، حافظ موهبت‌های خاص الهی خواهد بود. @abolhasanmahdavi
🔻خوب است بدانیم واژه‌ی صبر و مُشتقات آن در قرآن کریم ۱۰۳مرتبه تکرار شده است. این آیات در قالبی بسیار زیبا، نکات ویژه‌ای به انسان تعلیم می‌دهند. در اینجا به چند نمونه از این نکات ویژه اشاره می‌کنیم: 🔹خداوند بارها پیامبراعظم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» را به بردباری سفارش کرده است؛ 🔹صبر ابراهیم«علیه‌السلام» بود که او را به مقام امامت رساند؛ 🔹شکیبایی رمز پیروزی افراد و امت‌هاست؛ 🔹عاقبت‌به‌خیریِ انسان تنها از راه صبر ممکن است؛ 🔹بخشایش و پاداش بی‌حساب الهی در گرو صبر است؛ 🔹انسان‌های صبور صاحب بهره‌ی بزرگ اخلاقی‌اند؛ 🔹صبر سبب جلب محبت و رضایت پروردگار می‌شود؛ 🔹همچنین قرآن تصریح می‌کند که با صبر می‌توان به مقامات و درجات عالی رسید. @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
🔻برای درک اهمیت صفت صبر باید به نکته‌ی مهمی توجه کرد و آن سخنی است که خداوند حکیم در کتاب آسمانی خود به آن اشاره کرده است: «وَ جَعَلنَا مِنهُم أئِمَّةً یَهدُونَ بِأَمرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»؛ و از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به دستور ما هدایت می‌کردند؛ از آن رو که صبر ورزیدند و به آیات ما یقین دائمی داشتند. 🔹خداوند متعال در این آیه از ملاک دُردانه‌ی آفرینش، یعنی اهلبیت عصمت و طهارت«علیهم‌السلام»، پرده برداشته است: سبب انتخاب امامان معصوم«علیهم‌السلام» دو ویژگی صبر و یقین دائمی بود؛ صبر بی‌نهایت و بی‌خدومرزی که سرتاسروجودشان را فراگرفته بود و ظرفیت وجودی آنان را به حدی رسانده بود که در معرکه‌های بزرگی صبوری کردند که هیچکس توان تحمل رنج و مشقت آنها را نداشت؛ تا جایی‌که ملائکه‌ی الهی را از صبر خود به تعجب واداشتند. 🔸امام باقر«علیه‌السلام» در ذیل این آیه فرمودند: «نَزَلَت هَذِهِ الآیَةُ فِی وُلدِ فَاطِمَةَ خَاصَّةً»؛ این آیه فقط در خصوص فرزندان فاطمه«علیهاالسلام» نازل شده است. ✅برای نمونه، مولایمان حضرت بقیةالله‌الاعظم«علیه‌السلام» در «زیارت ناحیه مقدسه» خطاب به جدّ بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا«علیه‌السلام» می‌فرمایند: «قَد عَجِبَت مِن صَبرِکَ مَلائِکَةُ السَّمَاوَات»؛ حقیقتاً ملائکه‌ی آسمان‌ها از صبر شما در تعجب‌اند. 👈همچنین در زیارت سرور زنان عالَم حضرت صدیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا«سلام‌الله‌علیها» عرض می‌کنیم: «یامُمتَحَنَةُ امتَحَنَکِ الله الَّذِی خَلَقَکِ قَبلَ أَن یَخلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امتَحَنَکِ صَابِرَة»؛ ای آزموده شده، خداوند قبل از اینکه شما را خلق کند، آزمایش کرد و در این آزمایش شما را صبور یافت. @abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه1.mp3
14.62M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۱ 📆 ۱ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۶۰دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۲ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۲ @abolhasanmahdavi
🔻معیار دوم خداوند برای انتخاب برگزیدگان، یقین دائمی آنان به پروردگار عالَم بود. آنان همواره به خدای خود یقین، اعتقادِ بدون شک، داشتند. 🔹امام صادق«علیه‌السلام» در شرح آیه‌ی تطهیر که وجود مقدس معصومان«علیهم‌السلام» را از رجس و پلیدی مُبرّا می‌داند، می‌فرمایند: «الرِّجسُ هُوَ الشَّکُّ وَ الله لَا نَشُکُّ فِی رَبِّنَا أبَداً»؛ رجس همان شک است. به خدا سوگند، ما اهلبیت هرگز در پروردگار خود شک نکرده‌ایم. 🔸باید اعتراف کنیم که به‌دست آوردن این کمالِ بسیار ارزنده به معجزه نزدیک‌تر است. علاوه بر اینکه همین یقین از ریشه‌های صبر نیز به‌شمار می‌رود؛ چنانکه امام علی«علیه‌السلام» خاطرنشان کردند: «أصلُ الصّبرِ حُسنُ الیَقینِ باللهِ»؛ ریشه و اصل صبر، خوب یقین داشتن به خداوند است. ✅درواقع، خدای متعال در این آیه از میان تمام کمالات اخلاقیِ پیشوایانِ دینی، صفت صبر را برگزیده و در بین کمالات اعتقادی نیز به ویژگی یقینِ به پروردگار، یعنی مهمترین کمال فکری انسان اشاره کرده است که این موضوع اهمیت بسیار این دو صفت را نشان می‌دهد. @abolhasanmahdavi
🔻یقین برکات بسیاری برای انسان به ارمغان می‌آورد. وقتی یقین به وجود خدای متعال و همچنین صفات جمال و جلال او در وجود انسان تجلّی پیدا کرد، صبر و استقامت انسان را در مقام عمل، به برترین درجه‌ی خود می‌رساند؛ برای مثال، انسان موحدی که علم و قدرت و رأفت الهی را با چشم دل می‌بیند و این صفات را باور می‌کند، در سخت‌ترین حوادث روزگار نیز بردباری و صبری مثال‌زدنی پیشه می‌کند. 🔹به‌راستی درجه‌ی اعلای صبر در وجود مقدس حضرت سیدالشهدا«علیه‌السلام» چه کرد که وقتی شش‌ماهه‌ی لب‌تشنه‌ی خود را روی دستان مبارکشان پَرپَر یافتند، صبوری کردند یا پس از تحمل آن‌همه رنج و مشقت و مصیبت‌های طاقت‌فرسا، وقتی در قتلگاه به مناجات با محبوب پرداختند، چیزی غیر از رضایت به قضای الهی ابراز نکردند! 👈ایشان در این واقعه، تجلی عبودیت محض را تا قیام قیامت، برای همگان به تصویر کشیدند. این صبر نتیجه‌ی همان یقین دائمی است. ✅در حقیقت، کسیکه به والاترین درجه‌ی ایمان، یعنی حالت یقین می‌رسد، به مقام صبر نیز نائل می‌شود و ظرفیت وسیعی پیدا می‌کند. 🔸رحمت و عنایات خداوند سبحان نیز به هرکس، به‌اندازه‌ی صبرش عطا می‌شود. علاوه بر این، میزان مسئولیت‌های معنوی و الهی که خدای حکیم به بندگان خود واگذار می‌فرماید، بر اساس مقدار صبر آنهاست. 🔰امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» در خطبه‌ی ۱۷۳ نهج‌البلاغه درباره‌ی موضوع مهم حاکم در حکومت اسلامی می‌فرمایند: «وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَمَ إِلَّا أَهلُ البَصر وَ الصَّبر»؛ این عَلم را جز اهل بصیرت و صبر بر دوش نمی‌کشند. 🔹بنابراین، بحث درباره‌ی صفت صبر ضرورتی ویژه دارد. هرقدر انسان بتواند صبر را در عمل در وجود خود تقویت کند، توانسته است بین خود و اسطوره‌های صبر، سنخیّت معنوی برقرار سازد و خود را به هدف خلقتش، یعنی کمال، نزدیک‌تر سازد. 🔸البته این ویژگی در چهارده نفر منحصر است و اگر شخص پانزدهمی این دو ویژگی را داشت، خداوند او را به عنوان امام سیزدهم انتخاب می‌فرمود. برای همین است که امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» فرموده‌اند: «نَحنُ أَهلُ البَیتِ لَا یُقاسُ بِنَا أَحَدٌ»؛ هیچ انسانی با ما اهلبیت مقایسه نمی‌شود. @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۳ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۳ @abolhasanmahdavi
🔻در میان اعتقادات، یقین و در میان صفات اخلاقی، صبر بزرگ‌ترین و کمیاب‌ترین نعمتی است که خداوند به مردم داده است. 🔹خدای متعال نعمت‌های دیگر را به وفور در اختیار انسان‌ها قرار داده است؛ مانند نعمت سلامتی یا نعمت مال یا نعمت‌های ریاست، هوش، استعداد و... . 🔸شاهد بر این مطلب این است که می‌بینیم جَوارح بیشتر مردم سالم است یا می‌بینیم که انسان‌های بسیاری از نعمت مال برخوردارند. 👈به عکس، وقتی به صفت صبر و یقین می‌رسیم، یافتن مصادیق آن آسان نیست. ✅به این دلیل، در می‌یابیم که حقیقتاً این دو نعمت بزرگ، کمیاب‌ترین نعمت‌اند که در اختیار مردم قرار دارد. به خصوص اینکه اگر به دنبال صبر بی‌نهایت و یقین دائمی باشیم، در سراسر عالَم فقط چهارده نفر را خواهیم یافت که وجود پُرفروغشان تجلّیگاه این دو صفت است؛ دو صفتی که انبیای الهی«علیهم‌السلام» نیز آرزوی دسترسی به آن را داشتند. 🔹رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در این خصوص فرموده‌اند: «مِن أَقَلِّ ما اوتِیتُم الیَقین وَ عَزیمَة الصَّبْ»؛ کمترین چیزی که به شما داده شده، یقین و اراده برای صبر است. 👈نکته‌ی در خور دقت روایت این است که حضرت می‌فرمایند: «اوتیتُم»؛ به شما داده شده است. از این عبارت می‌فهمیم که این دو نعمت، دادنی است، نه گرفتنی. 🔰به بیان دیگر، بهره‌مندیِ کامل از این دو نعمت بزرگ به اختیار انسان نیست، بلکه باید از ناحیه‌ی خداوند به انسان تفضُّل شود. البته، فراهم‌ساختن مقدمات آن در اختیار انسان است، یعنی فرد باید آن مقدمات را تحصیل کند تا یقین به او عطا شود. @abolhasanmahdavi
🔻خدای سبحان در آیات شفابخش کتاب خود، به اعطایی‌بودن یقین اینگونه اشاره می‌فرماید: «وَ اعبُد رَبَّکَ حتی یَأتِیَکَ الیَقینُ»؛ خداوند را عبادت کن تا یقین به سراغ شما بیاید. 🔹اگر اینگونه نبود، چنین می‌فرمود: حَتّی تَحصُلَ الیَقینَ؛ یعنی خداوند را عبادت کن تا یقین به‌دست آوری. 🔸با توجه به این مطلب در می‌یابیم که فقط تحصیل مقدمه‌ی یقین در اختیار انسان است، نه خود یقین؛ یعنی انسان باید با تلاش خود، مقدمات یقین را فراهم سازد تا خداوند نیز نعمت یقین را به او تفضُّل فرماید. ✅رسول‌گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» خاطرنشان کرده‌اند: «مَن أُعطِیَ حَظَّهُ مِنهُما لَم یُبالِ بِما فاتَهُ مِن قِیامِ اللَّیلِ وَ صِیامِ النَّهارِ»؛ اگر کسی بهره‌ای از یقین و صبر ببرد، دیگر نگرانی ندارد که به‌خاطر قیام در شب یا روزه‌گرفتن در روز، چیزی از دست بدهد. @abolhasanmahdavi
🔻خدای متعال در قرآن کریم، به تعداد حروف «بسم الله الرحمن الرحیم» یعنی نوزده مرتبه، حبیب خودش، پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» را به صبر فرمان داده است. 🔹این آیات نیز نکات بسیار مهمی در بردارد و مهم آن است که بدانیم صبر صفت مهم انبیای اولوالعزم«علیهم‌السلام» است و آنان برای رسالتشان باید به این صفت مُتّصِف باشند: «فَاصبِر کَمَا صَبَرَ أُولُواالعزمِ منَ الرُّسُلِ وَ لا تَستَعجِل لَهُم»؛ پس صبر کن؛ همان‌گونه که صاحبان عزم راسخ از فرستادگان خدا [یعنی صاحبان شرایع چهارگانه که نوح و ابراهیم و موسی و عیسی«علیهم‌السلام» بودند،] صبر کردند و برای [هلاکت] دشمنان شتاب مکن. 🔸نیز در آیه‌ی ۴۸ سوره‌ی قلم می‌فرماید: «فَاصبِر لِحُکمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُن کَصاحِبِ الحُوت»؛ پس بر فرمان پروردگارت صبر کن [و در هلاک آنان شتاب نکن] و همانند صاحب ماهی [یونس«علیه‌السلام»] مباش. 🔹همچنین، خدای متعال بعضی انبیای غیراولواالعزم را نیز به‌سبب داشتن صبر مدح کرده است. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «إنّا وَجَدناهُ صَابِراً نِعمَ العَبدُ إنَّهُ أوّاب»؛ حقاً که او [ایوب] را صبور یافتیم؛ چه نیکو بنده‌ای! یقیناً او بسیار رجوع‌کننده [به سوی ما] بود. 🔸نیز، درباره‌ی سه نبی از انبیای گذشته می‌فرماید: «وَ إسماعیلَ وَ إدریسَ وَ ذَاالکِفلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرینَ»؛ و [به یاد آور] اسماعیل و ادریس و ذاالکفل [الیاس] را که همه‌ی آنان از صابران بودند. @abolhasanmahdavi 🔰صبر پیامبران الهی«علیهم‌السلام» را جامی در شعر خود، بسیار زیبا به تصویر کشیده است: انبیا پای به صبر افشردند/ لاجرم پایه‌ی عالی بردند/ نوح از موج غم قوم نرست/ تا به کشتی صبوری ننشت/ شد وزان رایحه‌ی صبر جمیل/ بشکفانید گل از نار خلیل/ یوسف از صبر به یعقوب رسید/ صحت از صبر به ایوب رسید/ یافت از صبر کلیم‌الله عون/ جامه در نیل فنا زد فرعون/ عیسی از صبر برانداخت کمند/ ساخت جا کنگر این چرخ بلند/ احمد از صبر بر آزار قریش/ زهرشان ریخت در آبشخور عیش @abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه1.mp3
3.73M
🔻 #غیبت؛ جلسه۱ 📆شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۷دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
🔻خدای سبحان برای اینکه حضرت ابراهیم«علیه‌السلام» را به مقام امامت برساند، با «کلماتی» ایشان را آزمایش کرد. ایشان نیز با پیشه‌کردن صبر، از این امتحان‌ها پیروز و سربلند بیرون آمدند. در نهایت، خداوند سبحان ایشان را به مقام امامت برگزید: «وَ إذِ ابتَلی إبراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إماماً»؛ و [یاد کن] وقتی را که خداوند ابراهیم را به کلماتی بیازمود، او همه را به‌صورت کامل انجام داد؛ پروردگار گفت: «همانا من تو را برای مردم، امام و پیشوا قرار دادم.» 🔹از حضرت امام جعفرصادق«علیه‌السلام» درباره‌ی معنای «کلمات» در این آیه‌ی شریفه سوال کردند. حضرت فرمودند: آن کلمات همان کلماتی است که حضرت آدم از پروردگارش آموخت و سپس توبه کرد. حضرت آدم عرضه داشت: «ای پروردگار من، به‌حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین، از تو می‌خواهم به‌سوی من بازگردی.» خداوند نیز توبه‌ی ایشان را قبول کرد و به‌درستی که خداوند بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. 🔸اگر حضرت ابراهیم«علیه‌السلام» در برابر ابتلا صبر نمی‌کردند، به مقام امامت نمی‌رسیدند. ما نیز می‌توانیم با در پیش‌گرفتن صبر و استقامت به درجاتی دست یابیم. حتی ممکن است به مقامی رفیع، مانند محشورشدن با اهلبیت«علیهم‌السلام» نائل شویم. @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۴ @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۴ @abolhasanmahdavi
🔻از نکاتی که اهمیت صبر را دو چندان می‌کند، این است که صبر سنت و روش الهی است. 🔹به طور کلی، صفات اخلاقی که در انسان‌ها وجود دارد، درباره‌ی خدای متعال، به عنوان صفت اخلاقی صدق نمی‌کند. خدای سبحان روحیه ندارد که صفات اخلاقی در آن تجلّی کند و تغییر حالت دهد؛ بلکه آثار صفات اخلاقی از او ظاهر می‌شود. 👈برای مثال وقتی می‌گویند خدای متعال غضب کرده است، به این معنا نیست که صفت غضب در او پدیدار شده، بلکه آثار غضب از او ظاهر شده است. 🔹خداوند سبحان به حضرت داوود«علیه‌السلام» فرمود: «تَخَلَّق بِأخلاقِی وَ إِنَّ مِن أَخلاقِی الصَّبرَ»؛ (به اخلاق من خو بگیر و بی‌تردید صبر از اخلاق من است) و صفت صبر را از اخلاق خود دانسته است. 🔸مراد از این فرموده این نیست که خداوند روحیه‌ی صبر دارد؛ بلکه آثار صبر از وجود خداوند سبحان ظاهر می‌شود. ✅به‌بیان دیگر، سُنت و روش خداوند صبوری کردن است. پس شایسته است انسان نیز به این سُنت الهی آراسته شود. در «دعای افتتاح» شب‌های ماه مبارک رمضان می‌خوانیم: «وَ الحَمدُ للهِ عَلی طُولِ أَناتِهِ فِی غَضَبِهِ وَ هُوَ قادِرٌ عَلی مَا یُریدُ»؛ حمد شایسته‌ی آن خداست بر تحمل بی‌منتهای او در وقت غضبش؛ در حالیکه او بر آنچه اراده می‌کند [که انتقام بگیرد]، قادر است. @abolhasanmahdavi
بهداشت؛ جسم؛ جلسه21.mp3
10.69M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۱ 📆۴شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۲دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
🔻خدای متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی آل‌عمران می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُفلِحُونَ»؛ ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، [در برابر مشکلات و هوس‌ها] استقامت کنید و در برابر دشمنان [نیز] پایدار باشید و از مرزهای خود مراقبت کنید و از خدا بپرهیزید؛ شاید رستگار شوید. 🔹در تفاسیر مختلف، برای سه کلمه‌ی «اصبِروا» و «صابِروا» و «رابِطوا»، معانی و روایات مختلفی وجود دارد: 🔸۱. برخی گفته‌اند واژه‌ی «اصبِرُوا» یعنی خودتان صبور باشید و کلمه‌ی «صَابِروا»، یعنی دیگران را به صبر توصیه کنید و معنای کلمه‌ی «رابِطوا» نیز مرزبانی است. 🔸۲.معنای دیگری نیز وجود دارد که از وجود حضرت باقرالعلوم«علیه‌السلام» نقل شده است. حضرت در توضیح این آیه‌ی شریفه فرموده‌اند: «اصبِروا عَلَی أداءِ الفَرائِضِ وَ صابِروا عَدُوَّکُم وَ رابِطوا إمَامَکُمُ المُنتَظَرَ»؛ بر انجام‌دادن واجبات صبر کنید و در برابر دشمنانتان صبور باشید و با امام دوازدهم«علیه‌السلام» نیز ارتباط داشته باشید. 🔸۳. در معنای سوم گفته‌اند «اصبِرُوا» یعنی «اصبِرُوا فِی اللهِ»(در راه خدا صبر داشته باشید) و «صابِروا» یعنی «صابِروا بِاللهِ» (با کمک الهی، در صبوری استقامت داشته باشید.) 🔸۴. همچنین برخی در ادامه‌ی نظر سوم گفته‌اند: «رابِطوا» یعنی «رابطوا مع الله»(با خدا در ارتباط باشید.) 🔸۵. برخی بزرگان نیز گفته‌اند: «الصّبر لله غناءٌ و الصّبر بالله بقاءٌ و الصّبر مع الله وفاءٌ و الصّبر عن الله جفاء»؛ صبر به‌قصد خدا سبب بی‌نیازی است، صبر با خدا باعث بقاست، صبر به‌همراه خدا وفا به عهد بندگی اوست و صبر در روی‌گرداندن از خدا جفاست. ✅منظور از اینکه صبر به همراه خداوند وفاست، این است که انسان با خالق خود عهد بسته که همواره با او باشد و در این همراه‌بودن ایستادگی کند. 👈طبیعتاً کسیکه می‌خواهد با خدا باشد، باید سختی‌های بسیاری تحمل کند؛ یعنی باید در انجام‌دادن وظیفه و ترک محرمات و رد خواهش‌های نفس صبور باشد. برای همین، صبری که در همراهی با خدا متحمل می‌شود، وفای به عهد است. @abolhasanmahdavi
🔻شرح نهج‌البلاغه 📆 شب‌های جمعه، (ساعت۲۰) 🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#عکس_نوشته #صبر #شماره۵ @abolhasanmahdavi
🔻باید توجه کرد که نفس انسان بزرگ‌ترین دشمن درونی انسان است. 🔹پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند: «أعَدی عَدُوِّکَ نَفسُکَ الّتی بَینَ جَنبَیکَ»؛ دشمن‌ترین دشمنان شما همان نفس شماست که بین دوپهلوی خود شماست. 🔸اگر با اندکی تأمل، گذشته‌ی خود را مرور کنیم، خواهیم دید که تمام خسارت‌های معنوی و عقب‌ماندگی‌های روحی ما به‌سبب عمل به خواهش‌های نفس است. ✅نفس پیوسته در حال فریب‌دادن انسان است و انسان با پذیرفتن فرمان نفس، همواره در دالان سقوط قرار می‌گیرد و تنها، کسانی قدرت پیشگیری از این خسارت‌ها و سقوط‌ها را دارند که ویژگی صبر و تواصی را داشته باشند تا به کمک آن، به تحصیل ایمان و انجام عمل صالح موفق شوند: «إنَّ الإنسَانَ لَفِی خُسرٍ*إلّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ» @abolhasanmahdavi
شرح حکمت214نهج‌البلاغه.mp3
12.37M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۴ نهج‌البلاغه 📆 ۵شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۵۰دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه2.mp3
12.68M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۲ 📆 ۸ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۵۲دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۶ @abolhasanmahdavi