eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
346 ویدیو
38 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۱) 🔹اللّه؛ تنها کاشف بلایا «وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ» @abolhasanmahdavi
بدترین ضرر کم‌عقلی 🔹امام باقر«علیه‌السلام» دربارهٔ مصیبت کم‌عقلی می‌فرمایند: هیچ مصیبتی مانند بی‌عقلی نیست و هیچ‌یک از آثار بی‌عقلی، ضررش مانند کمیِ یقین نیست و هیچ‌یک از آثار بدِ بی‌یقینی، مانند خوف‌نداشتن از خدا نیست و هیچ‌یک از آثار بی‌خوفی، مانند کمیِ ناراحت بر بی‌خوفی نیست. 🔻در توضیح این روایت، لازم است چند مطلب را بیان کنیم: 🔸۱. مشکل بی‌عقلی به تدریج پایه‌های دین‌داری انسان را سست می‌کند و در نهایت، به مصیبتِ بی‌دینی ختم می‌شود. 🔸۲. کمبود عقل آثاری زیان‌بار برای انسان به همراه دارد که بدترین ضرر آن، نرسیدن به یقین است. 👈یقین همان کمالِ والایی است که نعمتی برتر از آن وجود ندارد. این کمال، برترین چیزی است که انسان در دنیا می‌تواند آن را به‌دست بیاورد. در مقابل، وجود شک و تردید، اعمال انسان را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. چنین انسانی اعمالش به این صورت می‌شود: در دعاکردن و درخواست از خدا وظیفه‌اش را به بهترین وجه انجام نمی‌دهد، نماز عبادتش کامل نیست، صبر و بردباری ندارد، تسلیم فرمان پروردگار عالَم نمی‌شود، از خدا رضایت ندارد، از مقدرات الهی ناخشنود است و از این قبیل مسائل گریبانش را می‌گیرد. 🔸۳. نبودِ یقین نیز آثار و خسارات فراوانی به انسان وارد می‌کند که از جملهٔ این خسارات، خوف‌نداشتن از خداست. کسیکه خوف از خدا ندارد، تقوا ندارد و امکان ترک هرگونه واجب یا انجام‌دادن هر عمل حرامی برای او متصور است. 👈کسیکه ترس از خدای عزّوجل ندارد، از غیرخدا خواهد رسید و به گناه آلوده خواهد شد و بسیاری از واجباتش روی زمین خواهد ماند. 🔸۴. نداشتن نداشتن خوف از خدا نیز به انسان ضررهای فراوانی می‌رساند. بدترین ضرر آن، نگران‌نبودن از «خوف‌نداشتن» است؛ یعنی برای این شخص هیچ اهمیتی ندارد که خوف از خدا در دلش نیست و از خالق خویش نمی‌ترسد. به واقع، این شخص چنان دچار جهل مرکّب است که بدون هیچ نگرانی، به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهد و از ضررهای هلاک‌کننده‌ای که به سبب نداشتنِ خوفِ از خدا به او می‌رسد، به‌کلّی غافل است. 🔹امام باقر«علیه‌السلام» در جمله بعدی خاطرنشان کرده‌اند: بدترین مصیبت‌ها این است که گناه کنی و گناهت را سبک بشماری و راضی باشی به حالتی که در آن قرار داری [ یعنی، حالت سبک‌شمردن گناه]. @abolhasanmahdavi
شرح دعای7؛ جلسه2.mp3
16.05M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۷؛ جلسه۲ 📆۳۰ مرداد ۱۳۹۴ ⏰مدت زمان: ۶۶دقیقه @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
📸 ببینید | توصیه‌های آیت‌الله مهدوی در دفع بلا و بیماری @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔰 اطلاع‌نگاشت | ده ضدّ کرونا 🔻توصیه‌های آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
9.27M
🔊 بشنوید | قرائت #دعای_هفتم صحیفه سجادیه ⏰مدت زمان: ۶دقیقه @abolhasanmahdavi
🔻حقیقتاً اگر کسی به وضعیت بد روحی خود راضی باشد، مصیبتی بسیار بزرگ دامن‌گیرش شده است. 🔹انسانی که از پله بالا می‌رود، باید دو حالت داشته باشد: یکی اینکه از پله‌ای که بر آن ایستاده راضی نباشد؛ دوم اینکه مشتاق صعود به پلهٔ بعدی باشد. اگر یکی از این دو حالت از شخص گرفته شود، در جای خود خواهد ماند. 🔸در مسائل معنوی نیز چنین است: اگر کسی از نظر معنوی به وضعیت روحی فِعلی خود راضی باشد، از حرکت معنوی بازمی‌ماند و انگیزه‌ای برای رفتن ندارد و دائم درجا می‌زند. 🔺بنابراین، شخص باید هم از حالت فعلی خود ناراضی باشد و هم شوق صعود به درجهٔ برتر را داشته باشد تا بتواند حرکت معنوی را آغاز کند. 👈برای همین، امام باقر«علیه‌السلام» فرمودند: «بدترین حالت انسان این است که گناه خودش را سبک بشمارد و به این حالتِ خود خشنود باشد.» @abolhasanmahdavi
✅غیبت؛ جلسه۵ 🔻ترک غیبت‌کردن 📆۳۰ آذر ۱۳۹۸ 🔹جهت مشاهده متن اینجا را کلیک کنید. 🔹جهت مشاهده متن و صوت دیگر جلسات غیبت اینجا را کلیک کنید. @abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۲) 🔹اللّه؛ و دیگر هیچ «وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ» @abolhasanmahdavi
✅اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس ▫️انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘 دستهٔ اول: بندگان نفس 🔻چنین افرادی همیشه در تعارض عقل و نفس، خواستهٔ نفس را مقدّم می‌دارند؛ یعنی به تمام خواهش‌های نفسانی پاسخ مثبت می‌دهند. 🔹اینگونه افراد معمولاً اشخاص بی‌اراده‌ای هستند که توان رد کردن خواهش‌های نفس خود را ندارند. 🔸اینان آن‌قدر عقل خود را سرکوب کرده‌اند که عقلشان سال‌هاست در وجودشان خفته یا به‌گونه‌ای است که گویا اصلاً عقلی ندارند. 🔺باید دانست که سرکوب عقل بسان رهاکردن نوجوانی است که همیشه کارهای بد و ناپسند می‌کند و هیچ‌کس مانعش نمی‌شود؛ طبیعتاً چنین کسی فقط نفسش رشد می‌کند و رشد عقلش بسیار کم است. ادامه دارد..... @abolhasanmahdavi
.... ادامه از قبل ✅پست‌تر از حیوان 🔻از نظر قرآن کریم، کسانیکه در این گروه[بندگان نفس] قرار دارند، از چهارپایان پست‌ترند؛ زیرا سرمایهٔ عقل و درک انسانی در وجودشان هست، ولی از آن استفاده نمی‌کنند. 🔹اینان عقل دارند؛ اما تعقّل نمی‌کنند. چشم دارند؛ ولی حق را نمی‌بینند. گوش دارند؛ اما سخن حق را نمی‌شنوند. در واقع، دلیل پایین‌تر بودن درجهٔ این افراد از حیوانات این است: حیوان به دلیل آنکه عقل ندارد، امکان تعقل ندارد. انسانی هم که عقل دارد و تعقل نمی‌کند، عمل او همچون عمل حیوان، ولی رتبهٔ او پست‌تر از حیوان است؛ زیرا عقل دارد و استفاده نمی‌کند. 🔸قرآن کریم در ضمن آیه‌ای در سوره اعراف به این حقیقت اشاره کرده است: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم. [زیرا] دل‌هایی دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمی‌کنند و چشمانی دارند که با آن نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آن نمی‌شنوند. آنان همانند چهارپایان، بلکه گمراه‌ترند. آنها همان غافلان‌اند. 🔸کتاب آسمانیِ ما حتی در یکی از آیات خود به صراحت، کافر را به حیوان تشبیه کرده است و می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ»؛ کسانیکه کافر شده‌اند، همچون حیوانات بهره می‌برند و می‌خورند و جایگاه آنها آتش است. 👈البته حسرت واقعی در قیامت از آنِ همین افرادی است که فرمان عقل را نادیده گرفته‌اند و هرچه خیرخواهان آنان را به صبر در برابر نفس توصیه کردند، گویا اصلاً گوششان نشنیده است. چندین چراغ دارد و بیراهه می‌رود/بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش 🔸قرآن کریم در سورهٔ مُلک آیات۱۰و۱۱ می‌فرماید: «وَ قَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ*فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ»؛ و گویند: «اگر شنیده بودیم یا تعقّل کرده بودیم، در [ میان] دوزخیان نبودیم.» پس به گناهشان اعتراف می‌کنند و مرگ و دوری[از رحمت خدا] بر اهل جهنم باد. 👈این گروه نمی‌توانند در این حالت صبر کنند؛ چون نیروی عقل در وجودشان خفته یا از بین رفته است و قوّهٔ عاقله در آنها جایگاهی ندارد که بخواهد با نفس مقابله کند. تمام تصمیمات چنین افرادی یک طرفه است؛ یعنی در وجود آنها، فقط نفس حاکم است. @abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۳) 🔹الله؛ بگشای ای گشاینده ««فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ» @abolhasanmahdavi
✅اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ دوم: فرمان‌بَران عقل 🔻ویژگی افراد گروه دوم چنین است: فرماندهٔ آنان فقط نیروی عقل است و به خواهش‌های نفسانی اعتنایی نمی‌کنند. 🔹واضح است که این گروه همواره در مقابل خواسته‌های نفس می‌ایستند و در این مقابله، به صفت صبر نیازمندند. 🔸به بیان دیگر، شیطان و نفس اَمّاره پیوسته برای به دام‌انداختن این گروه برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما آنان با بی‌اعتنائی کامل، فقط به وظیفهٔ خود عمل می‌کنند. 🔰کُشتن نفس 🔻نکتهٔ مهم دربارهٔ این گروه این است که اگر فرمان‌برداری از عقل برای این افراد عادت شود، به تدریج نفس آنها کُشته می‌شود و با کشته‌شدن نفس، دیگر از صبر و بردباری بی‌نیاز خواهند شد. همچنین اگر این افراد، به لذتِ فراوان اطاعت از عقل دسترسی پیدا کنند، باز سختی ترک خواهشِ نفس را احساس نمی‌کنند تا به صبر نیاز داشته باشند. اگر لذتِ ترک لذت بدانی/دگر لذت نفس لذت نخوانی ▫️برای، مثال کسیکه در تمام لحظات زندگی خود با طهارت بوده است و از این پاکی روح لذت می‌برد، هیچ‌گاه برای وضوگرفتن به صبر نیاز ندارد و سرما و گرما و مشکلات دیگر او را از این کار باز نمی‌دارد؛ بلکه اگر نتواند وضو بگیرد، بسیار ناراحت می‌شود و برای وضونگرفتن احتیاج به صبر دارد. 🔺از بزرگی نقل کرده‌اند که فرموده بود: «وقتی از دست‌شویی بیرون می‌آیم، در فاصلهٔ بین دست‌شویی تا شیر آب، از خدای خودم خجالت می‌کشم که در محضر او بی طهارتم!» @abolhasanmahdavi
🌸ولادت با سعادت حضرت علی اکبر«علیه‌السلام» را به محضر حضرت ولیعصر«ارواحنافداه» و محبین و ارادتمندان به آن حضرت و را به تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
‍ 🔻سیدالشهدا«علیه‌السلام» راجع به حضرت علی اکبر «سلام‌الله‌علیه» جمله‌ای را شهادت می‌دهند، فرمودند: «أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ»؛ یعنی این جوان شبیه‌ترین انسان‌ها است به پیامبر گفتار او و اخلاق او و رفتار ظاهری او؛ یعنی آن آیه‌ای که راجع به پیامبر هست، آیۀ۴سورۀ قلم می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏»، دقیقاً آن اخلاق عظیم پیامبر متجلی در حضرت علی اکبر«سلام‌الله‌علیه» شده بود. 👈 همین‌طور که به ایشان اظهار علاقه می‌کنیم، تأسی هم بکنیم و سعی کنیم ما هم رفتارمان، اخلاقمان و گفتارمان مثل این خاندان باشد و آنچه که از ما می‌خواهند این است. امیدوارم که همۀ ما موفق به تحصیل این کمالات الهی بشویم. @abolhasanmahdavi
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | ویژگی‌های حضرت علی اکبر «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس ▫️انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ سوم: افراد بینابین 🔻گروه سوم افرادی هستند که در بین دو حالت قبلی قرار دارند؛ یعنی گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی به گناه آلوده می‌شوند: قرآن کریم می‌فرماید: «وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»؛ و گروهی دیگر[از آنان]به گناهان خود اعتراف کرده، کارنیک را با کار بدِ دیگری درآمیخته‌اند. 🔹چنین اشخاصی گاهی صبر می‌کنند و گاهی صبر ندارند. این افراد زمانیکه به ندای عقلشان لبیک می‌گویند و از گناه روگردان می‌شوند، به صفت صبر احتیاج دارند؛ ولی وقتی از خواهش‌های نفسانی پیروی می‌کنند، دیگر به صرف نیازی ندارند. 🔸متاسفانه بیشتر مسلمانان در این قِسم سوم جای دارند. امام حسین«علیه‌السلام» می‌فرمایند: مردم بندگان دنیایند و دین چون آب دهانی بر زبان‌های آنان جاری است. تا زمانیکه زندگی آنان رو به راه است، حافظ دین‌اند؛ اما آنگاه که پای آزمایش در میان آید، دین‌داران حقیقی اندک خواهند بود. @abolhasanmahdavi
✅تقسیم قرآنی سادات ▫️قرآن کریم نمونهٔ این تقسیم‌بندی [بندگان نفس، فرمان‌بَران عقل و افراد بینابین] را دربارهٔ سادات بیان فرموده است: «فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّه ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»؛ برخی از آنان برای خود ستمکارند و برخی از ایشان میانه‌رو و برخی از آنان در کارهای نیک، به فرمان خدا پیشگام‌اند. 🔻بر اساس این آیه، سادات سه دسته‌اند: 🔹دستهٔ اول، اصلاً شیعه نیستند: «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» این دسته به خودشان ظلم کرده‌اند که منکر ولایت ائمه«علیهم‌السلام» شده‌اند؛ 🔹دسته دوم، «وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ»اند که یعنی سادات شیعهٔ میانه‌رو هستند و گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی عمل ناشایست. 🔹دستهٔ سوم نیز که جانمان فدای آنها باد، ائمهٔ اطهار«علیهم‌السلام» هستند. خدای متعال در توصیفشان می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ»؛ آنان به اذن خدا سبقت به خیرات گرفتند. آنان هیچ خیری را رها نکردند؛ بلکه تمام اعمال خیر را به‌سرعت انجام می‌دادند. @abolhasanmahdavi
🔻قرائت زیارت آل‌یاسین و سخنرانی 📆یکشنبه ۱۷فروردین۱۳۹۹ ⏰حوالی ساعت۲۱ 📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام به نشانی: http://instagram.com/abolhasanmahdavi_live
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۴) 🔹الله؛ به‌زودی و شیرینی بچشانمان ««وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً» @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
9.27M
🔊 بشنوید | قرائت #دعای_هفتم صحیفه سجادیه ⏰مدت زمان: ۶دقیقه @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۱) ✅نورانی‌شدن دل 🔻وقتی انسان به یاد «انسان کامل» باشد، فکرش نورانی می‌شود. در مقابل، اگر آدمی به یاد گناه باشد دچار ظلمت روحی می‌شود. 🔹هر مؤمنی علاوه بر اینکه باید مراقب رفتارش باشد، باید از فکرش نیز مراقبت کند. 👈یکی از دلایل ضرورت پاسبانی از فکر این است که رفتار انسان تحت تأثیر اندیشه اوست و تصورات فکری او بر جسم و عملش نیز اثر می‌گذارد. از این دست است ترشح‌شدن بزاق دهان هنگام تصور کردن ترشی. فکر گناه و شهوت‌رانی نیز روح و جان انسان را تیره و آلوده می‌کند و بر اعمال و رفتار ظاهری او اثر منفی می‌گذارد. 🔸به عکس هرگاه کسی به یاد پروردگار یا حجت کردگار باشد، در واقع، به منبع نور متصل می‌شود و ارمغان پیوند پربرکت فکر با یاد او، این گره‌خوردن نورانیت فکر با عمل صالح است. ادامه دارد... @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅رهاشدن فکر 🔻اگر انسان بخواهد از فکرهای بد و ناسالم رها شود، باید فکرش را به مطلب دیگری متوجه یا بر آنها متمرکز کند. برای مثال کتاب بخواند یا فیلم نگاه کند تا از فکر منفی پیشین رها شود. این روش البته روشی نیکوست و به ذهن هر عاقلی نیز می‌رسد. 🔹علمای اخلاق نیز راهی متفاوت پیش پای افراد می‌گذارند که البته بر اساس معارف الهی است: 👈انسان علاوه بر بیرون کردن فکر نامطلوب از ذهن، باید متوجه یاد خدا و اولیای الهی شود؛ یعنی با سلاح ذکر، از فکر مراقبت کرده و آن را پالایش کند. منظور از ذکر گفتن، به‌زبان‌آوردن ذکرهایی مانند «استغفرالله» و «یا صاحب‌الزمان» است. 🔸در نتیجه هم فکر گناه از ساحت روح رانده می‌شود و هم جان جلا می‌یابد؛ مانند آنکه فرد برای تمرکزکردن تخته سیاه، آن را از نوشته‌ها پاک کند و به‌علاوه، به آن روغن‌جلا یا رنگ تازه بزند. 🔹یاد قلب هستی، حضرت ولی عصر«علیه‌السلام» قلب انسان را از فکر گناه، بلکه از یاد دنیای آمیخته با آلودگی رها و آن را به نور الهی منوّر می‌کند: «یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ»؛ خدا هر کس را بخواهد، به‌وسیلۀ نور خود هدایت می‌فرماید. @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅رهاشدن فکر 🔻اگر انسان بخواهد از فکرهای بد و ناسالم رها شود، باید فکرش را به مطلب دیگری متوجه یا بر آنها متمرکز کند. برای مثال کتاب بخواند یا فیلم نگاه کند تا از فکر منفی پیشین رها شود. این روش البته روشی نیکوست و به ذهن هر عاقلی نیز می‌رسد. 🔹علمای اخلاق نیز راهی متفاوت پیش پای افراد می‌گذارند که البته بر اساس معارف الهی است: 👈انسان علاوه بر بیرون کردن فکر نامطلوب از ذهن، باید متوجه یاد خدا و اولیای الهی شود؛ یعنی با سلاح ذکر، از فکر مراقبت کرده و آن را پالایش کند. منظور از ذکر گفتن، به‌زبان‌آوردن ذکرهایی مانند «استغفرالله» و «یا صاحب‌الزمان» است. 🔸در نتیجه هم فکر گناه از ساحت روح رانده می‌شود و هم جان جلا می‌یابد؛ مانند آنکه فرد برای تمرکزکردن تخته سیاه، آن را از نوشته‌ها پاک کند و به‌علاوه، به آن روغن‌جلا یا رنگ تازه بزند. 🔹یاد قلب هستی، حضرت ولی عصر«علیه‌السلام» قلب انسان را از فکر گناه، بلکه از یاد دنیای آمیخته با آلودگی رها و آن را به نور الهی منوّر می‌کند: «یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ»؛ خدا هر کس را بخواهد، به‌وسیلۀ نور خود هدایت می‌فرماید. @abolhasanmahdavi