eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
346 ویدیو
38 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۳) 🔹الله؛ بگشای ای گشاینده ««فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ» @abolhasanmahdavi
✅اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ دوم: فرمان‌بَران عقل 🔻ویژگی افراد گروه دوم چنین است: فرماندهٔ آنان فقط نیروی عقل است و به خواهش‌های نفسانی اعتنایی نمی‌کنند. 🔹واضح است که این گروه همواره در مقابل خواسته‌های نفس می‌ایستند و در این مقابله، به صفت صبر نیازمندند. 🔸به بیان دیگر، شیطان و نفس اَمّاره پیوسته برای به دام‌انداختن این گروه برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما آنان با بی‌اعتنائی کامل، فقط به وظیفهٔ خود عمل می‌کنند. 🔰کُشتن نفس 🔻نکتهٔ مهم دربارهٔ این گروه این است که اگر فرمان‌برداری از عقل برای این افراد عادت شود، به تدریج نفس آنها کُشته می‌شود و با کشته‌شدن نفس، دیگر از صبر و بردباری بی‌نیاز خواهند شد. همچنین اگر این افراد، به لذتِ فراوان اطاعت از عقل دسترسی پیدا کنند، باز سختی ترک خواهشِ نفس را احساس نمی‌کنند تا به صبر نیاز داشته باشند. اگر لذتِ ترک لذت بدانی/دگر لذت نفس لذت نخوانی ▫️برای، مثال کسیکه در تمام لحظات زندگی خود با طهارت بوده است و از این پاکی روح لذت می‌برد، هیچ‌گاه برای وضوگرفتن به صبر نیاز ندارد و سرما و گرما و مشکلات دیگر او را از این کار باز نمی‌دارد؛ بلکه اگر نتواند وضو بگیرد، بسیار ناراحت می‌شود و برای وضونگرفتن احتیاج به صبر دارد. 🔺از بزرگی نقل کرده‌اند که فرموده بود: «وقتی از دست‌شویی بیرون می‌آیم، در فاصلهٔ بین دست‌شویی تا شیر آب، از خدای خودم خجالت می‌کشم که در محضر او بی طهارتم!» @abolhasanmahdavi
🌸ولادت با سعادت حضرت علی اکبر«علیه‌السلام» را به محضر حضرت ولیعصر«ارواحنافداه» و محبین و ارادتمندان به آن حضرت و را به تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
‍ 🔻سیدالشهدا«علیه‌السلام» راجع به حضرت علی اکبر «سلام‌الله‌علیه» جمله‌ای را شهادت می‌دهند، فرمودند: «أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ»؛ یعنی این جوان شبیه‌ترین انسان‌ها است به پیامبر گفتار او و اخلاق او و رفتار ظاهری او؛ یعنی آن آیه‌ای که راجع به پیامبر هست، آیۀ۴سورۀ قلم می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏»، دقیقاً آن اخلاق عظیم پیامبر متجلی در حضرت علی اکبر«سلام‌الله‌علیه» شده بود. 👈 همین‌طور که به ایشان اظهار علاقه می‌کنیم، تأسی هم بکنیم و سعی کنیم ما هم رفتارمان، اخلاقمان و گفتارمان مثل این خاندان باشد و آنچه که از ما می‌خواهند این است. امیدوارم که همۀ ما موفق به تحصیل این کمالات الهی بشویم. @abolhasanmahdavi
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | ویژگی‌های حضرت علی اکبر «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس ▫️انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ سوم: افراد بینابین 🔻گروه سوم افرادی هستند که در بین دو حالت قبلی قرار دارند؛ یعنی گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی به گناه آلوده می‌شوند: قرآن کریم می‌فرماید: «وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»؛ و گروهی دیگر[از آنان]به گناهان خود اعتراف کرده، کارنیک را با کار بدِ دیگری درآمیخته‌اند. 🔹چنین اشخاصی گاهی صبر می‌کنند و گاهی صبر ندارند. این افراد زمانیکه به ندای عقلشان لبیک می‌گویند و از گناه روگردان می‌شوند، به صفت صبر احتیاج دارند؛ ولی وقتی از خواهش‌های نفسانی پیروی می‌کنند، دیگر به صرف نیازی ندارند. 🔸متاسفانه بیشتر مسلمانان در این قِسم سوم جای دارند. امام حسین«علیه‌السلام» می‌فرمایند: مردم بندگان دنیایند و دین چون آب دهانی بر زبان‌های آنان جاری است. تا زمانیکه زندگی آنان رو به راه است، حافظ دین‌اند؛ اما آنگاه که پای آزمایش در میان آید، دین‌داران حقیقی اندک خواهند بود. @abolhasanmahdavi
✅تقسیم قرآنی سادات ▫️قرآن کریم نمونهٔ این تقسیم‌بندی [بندگان نفس، فرمان‌بَران عقل و افراد بینابین] را دربارهٔ سادات بیان فرموده است: «فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّه ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»؛ برخی از آنان برای خود ستمکارند و برخی از ایشان میانه‌رو و برخی از آنان در کارهای نیک، به فرمان خدا پیشگام‌اند. 🔻بر اساس این آیه، سادات سه دسته‌اند: 🔹دستهٔ اول، اصلاً شیعه نیستند: «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» این دسته به خودشان ظلم کرده‌اند که منکر ولایت ائمه«علیهم‌السلام» شده‌اند؛ 🔹دسته دوم، «وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ»اند که یعنی سادات شیعهٔ میانه‌رو هستند و گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی عمل ناشایست. 🔹دستهٔ سوم نیز که جانمان فدای آنها باد، ائمهٔ اطهار«علیهم‌السلام» هستند. خدای متعال در توصیفشان می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ»؛ آنان به اذن خدا سبقت به خیرات گرفتند. آنان هیچ خیری را رها نکردند؛ بلکه تمام اعمال خیر را به‌سرعت انجام می‌دادند. @abolhasanmahdavi
🔻قرائت زیارت آل‌یاسین و سخنرانی 📆یکشنبه ۱۷فروردین۱۳۹۹ ⏰حوالی ساعت۲۱ 📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام به نشانی: http://instagram.com/abolhasanmahdavi_live
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۴) 🔹الله؛ به‌زودی و شیرینی بچشانمان ««وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً» @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
9.27M
🔊 بشنوید | قرائت #دعای_هفتم صحیفه سجادیه ⏰مدت زمان: ۶دقیقه @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۱) ✅نورانی‌شدن دل 🔻وقتی انسان به یاد «انسان کامل» باشد، فکرش نورانی می‌شود. در مقابل، اگر آدمی به یاد گناه باشد دچار ظلمت روحی می‌شود. 🔹هر مؤمنی علاوه بر اینکه باید مراقب رفتارش باشد، باید از فکرش نیز مراقبت کند. 👈یکی از دلایل ضرورت پاسبانی از فکر این است که رفتار انسان تحت تأثیر اندیشه اوست و تصورات فکری او بر جسم و عملش نیز اثر می‌گذارد. از این دست است ترشح‌شدن بزاق دهان هنگام تصور کردن ترشی. فکر گناه و شهوت‌رانی نیز روح و جان انسان را تیره و آلوده می‌کند و بر اعمال و رفتار ظاهری او اثر منفی می‌گذارد. 🔸به عکس هرگاه کسی به یاد پروردگار یا حجت کردگار باشد، در واقع، به منبع نور متصل می‌شود و ارمغان پیوند پربرکت فکر با یاد او، این گره‌خوردن نورانیت فکر با عمل صالح است. ادامه دارد... @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅رهاشدن فکر 🔻اگر انسان بخواهد از فکرهای بد و ناسالم رها شود، باید فکرش را به مطلب دیگری متوجه یا بر آنها متمرکز کند. برای مثال کتاب بخواند یا فیلم نگاه کند تا از فکر منفی پیشین رها شود. این روش البته روشی نیکوست و به ذهن هر عاقلی نیز می‌رسد. 🔹علمای اخلاق نیز راهی متفاوت پیش پای افراد می‌گذارند که البته بر اساس معارف الهی است: 👈انسان علاوه بر بیرون کردن فکر نامطلوب از ذهن، باید متوجه یاد خدا و اولیای الهی شود؛ یعنی با سلاح ذکر، از فکر مراقبت کرده و آن را پالایش کند. منظور از ذکر گفتن، به‌زبان‌آوردن ذکرهایی مانند «استغفرالله» و «یا صاحب‌الزمان» است. 🔸در نتیجه هم فکر گناه از ساحت روح رانده می‌شود و هم جان جلا می‌یابد؛ مانند آنکه فرد برای تمرکزکردن تخته سیاه، آن را از نوشته‌ها پاک کند و به‌علاوه، به آن روغن‌جلا یا رنگ تازه بزند. 🔹یاد قلب هستی، حضرت ولی عصر«علیه‌السلام» قلب انسان را از فکر گناه، بلکه از یاد دنیای آمیخته با آلودگی رها و آن را به نور الهی منوّر می‌کند: «یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ»؛ خدا هر کس را بخواهد، به‌وسیلۀ نور خود هدایت می‌فرماید. @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅رهاشدن فکر 🔻اگر انسان بخواهد از فکرهای بد و ناسالم رها شود، باید فکرش را به مطلب دیگری متوجه یا بر آنها متمرکز کند. برای مثال کتاب بخواند یا فیلم نگاه کند تا از فکر منفی پیشین رها شود. این روش البته روشی نیکوست و به ذهن هر عاقلی نیز می‌رسد. 🔹علمای اخلاق نیز راهی متفاوت پیش پای افراد می‌گذارند که البته بر اساس معارف الهی است: 👈انسان علاوه بر بیرون کردن فکر نامطلوب از ذهن، باید متوجه یاد خدا و اولیای الهی شود؛ یعنی با سلاح ذکر، از فکر مراقبت کرده و آن را پالایش کند. منظور از ذکر گفتن، به‌زبان‌آوردن ذکرهایی مانند «استغفرالله» و «یا صاحب‌الزمان» است. 🔸در نتیجه هم فکر گناه از ساحت روح رانده می‌شود و هم جان جلا می‌یابد؛ مانند آنکه فرد برای تمرکزکردن تخته سیاه، آن را از نوشته‌ها پاک کند و به‌علاوه، به آن روغن‌جلا یا رنگ تازه بزند. 🔹یاد قلب هستی، حضرت ولی عصر«علیه‌السلام» قلب انسان را از فکر گناه، بلکه از یاد دنیای آمیخته با آلودگی رها و آن را به نور الهی منوّر می‌کند: «یَهدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشاءُ»؛ خدا هر کس را بخواهد، به‌وسیلۀ نور خود هدایت می‌فرماید. @abolhasanmahdavi
🔹 امام زمان ۱ 🔻یقین به وجود پروردگار @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۲) ✅حیات روح 🔻کسیکه به یاد آن حضرت، دل خود را نورانی می‌سازد، ضربان روحش منظم خواهد شد و روحش زنده و بیدار می‌ماند و این یاد دائمی مانع خواب‌رفتن روح یا مُردن آن می‌شود. 🔹یاد آن بزرگوار همچون یاد و و که حتی اگر کسی تا آخر عمر، به زیارت آن مکان‌های شریف موفق نشود، روح او با یاد آن مکان‌ها زنده خواهد ماند. @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۳) ✅جلوگیری از غفلت 🔻غفلت، ضعف و نقصان هولناکی است که اغلب انسان‌ها مدام به آن دچار می شوند. 🔹مسلّم است که مؤمن در دنیا صعود می‌کند و گناهکار سقوط؛ اما غافل مانند خودرویی است که بی‌حرکت ایستاده و راه نمی رود. 🔸در واقع، بخش عمده‌ای از عمر افراد در غفلت و بی‌حرکتی می‌گذرد که این، خود، ضرری بسیار هنگفت است؛ زیرا سرمایه‌های خدادادی را معطل می‌گذارند و از آن‌ها، برای سفر بی‌پایان آخرت توشه‌ای بر نمی‌گیرند. 👈بنابراین، بهترین راه غفلت‌زدایی این است که ذکر «یا صاحب‌الزمان» ورد زبان افراد شود؛ زیرا اگر انسان به یاد آن عزیز آل‌محمد«علیهم‌السلام» عادت کند، به شکل غیرعادی و ناخواسته از غفلت بیرون می‌آید. ادامه دارد... @abolhasanmahdavi
🔹 امام زمان ۲ 🔻اخلاقِ خوب @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅راه‌های درمان غفلت 🔻برای پی‌بردن به اهمیت بحث، توجه به این نکته لازم است که بزرگان می‌گویند غفلت، درمان ندارد؛ چرا که غافل، دو غفلت دارد: غفلت از یاد خدا و غفلت از غفلت خود. 🔹فرد غافل از غفلت خود بی‌خبر است، نمی‌تواند درد غفلتش را درمان کند. یاد امام غایب و عالِم به احوال و اَعمال و افکار، همچون واکسنی است کارآمد برای پیشگیری از ابتلا به مرض مُهلک غفلت. 🔸اما اگر کسی به غفلت مبتلا شد، برای درمان آن نیز لازم است به گفتن این ذکر الهی عادت پیدا کند تا بتواند غفلت به وجود آمده را برطرف سازد. 👈اگر آدمی به گفتن این ذکر مبارک عادت کرد، امید است که در حین غفلت نیز مرتب هم این ذکر را بگوید و در نتیجه، ناگهان متوجه معنای لفظی شود که می گوید و ناخواسته، غفلتش درمان شود. 🔹البته این ناخواسته‌بودن، در حین درمان است؛ وگرنه چون فرد، قبل از ابتلا می‌داند که یکی از راه‌های درمان غفلت، عادت‌کردن به گفتن ذکر است، از روی قصد، خود را به ذکرگفتن عادت می‌دهد و خود را آماده می‌کند تا در زمانی که غافل شد، ناخواسته از عادت ذکرگفتن استفاده کند و خود را از بیماری غفلت برهاند. @abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۵) 🔹الله؛ مباد مشغول به خود شوم «وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ» @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۴) ✅جلب توجهات خاص 🔻پروردگار به همه‌ی مخلوقات، توجه عام دارد؛ چه کافر باشند و چه مومن. چرا؟ زیرا همه‌ی مخلوقات برای ادامه‌ی حیاتشان، نیازمندند که خالق به‌طور مستمر به آنان فیض برساند. 🔹خداوند متعال علاوه بر این توجه عام که «رحمت رحمانی» اوست، شیعیان و متمسّکان به قرآن و اهل‌بیت«علیهم‌السلام» توجهی مخصوص دارد که به آن «رحمت رحیمی» می‌گویند. @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۵) ✅رحمت رحیمی؛ مختص شیعیان 🔻رحمت رحیمی، رزقی معنوی است و مخصوص کسانی است که دین حق را با اختیار خود پذیرفته‌اند. قرآن کریم در سوره‌ی هود آیات۱۱۸و۱۱۹ می‌فرماید: اگر پروردگار تو می‌خواست، همه‌ی مردم را [به‌واسطه‌ی دین واحد] امت یگانه قرار می‌داد؛ ولی مردم همواره متفاوت خواهند بود، مگر کسانی‌که پروردگارت بر آنها رحمت آورده و آنها را برای همین آفریده است. 🔹یعنی اگر خدا می‌خواست، همه را بر یک دین و مذهب می‌آفرید تا همه عبادت و عملی یکسان انجام دهند؛ ولی مصلحت نیست که افراد، به اجبار، دین واحد را برگزینند. 🔸بنابراین، مردم مدام به اختیار خود از صراط مستقیم منحرف می‌شوند و به‌همین سبب با هم اختلاف دارند. ▫️این قاعده همه را در بر می‌گیرد، مگر آنها که مشمول رحمت پروردگار شوند و در صراط مستقیم باشند. گنجینه علوم نبوی امام باقر«علیه‌السّلام» کسانی را که طبق این آیه مشمول رحمت الهی‌اند، چنین معرفی می‌فرمایند: «هُم شِیعَتُنا» این استثنا مخصوص شیعیان ماست. 👈بنابراین فقط عقاید کسانی صحیح است که رحمت رحیمی و خاص خداوند شامل حالشان می‌شود. ادامه دارد..... @abolhasanmahdavi
🔹 امام زمان ۳ 🔻عمل صالح @abolhasanmahdavi
...ادامه از قبل ✅نتیجه توجه به امام زمان 🔻در آیه ۱۵۲ سوره بقره می‌خوانیم: «فَاذکُرُونی اَذکُرکُم»؛ مرا یاد کنید تا من هم شما را یاد کنم. 🔹در این آیه‌ی شریفه، منظور پروردگار از اینکه انسان باید او را یاد کند تا او هم به یاد انسان باشد، توجه عمومی و دائمی خداوند نیست؛ زیرا یاد عمومی خداوند متعال وابسته و مشروط به این نیست که انسان هم به یاد خداوند باشد. 🔸در اینجا این یاد، یاد خصوصی و مشروط است و شرطش این است که فرد نیز پروردگار را یاد کرده باشد. ✅باید توجه کرد که محل تجلی کامل صفات خالق، حجت خداست و امام زمان«علیه‌السلام» مَظهر صفات پروردگار سبحان هستند. بنابراین ذکر و یاد حجت کامل الهی، امام زمان«علیه‌السلام» ذکر و یاد خداوند متعال نیز هست و یاد حضرت نیز باعث می شود لطف خاص ایشان جلب شود. 👈پس اگر کسی حجت خدا را یاد کند ایشان هم او را یاد می‌فرمایند. ▫️ولیّ دلدار، حضرت ولیّ‌الله‌الاعظم«علیه‌السلام» در نامه‌ای، به شخصی می‌نویسند: امروز که عید غدیر است از صبح تا ظهر در فکر تو بودم. ✅رمز توجه قلب عالم هستی، حضرت صاحب‌الزمان«علیه‌السلام» به این شخص شاید در این باشد که آن فرد از صبح تا ظهر روز عید غدیر، به یاد امام زمانش بوده است؛ مثلاً «دعای ندبه» خوانده و در فراق آقا گریه کرده است. در مقابل نیز آقا و مولای عالَم و آدم هم فرموده‌اند که من هم امروز از صبح تا ظهر، به یاد شما بودم. @abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۶) 🔹الله؛ تنها تو ««فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ» @abolhasanmahdavi
توصیه به اذان‌گویی.MP3
2.24M
🔊بشنوید | توصیه آیت‌الله مهدوی به اذان‌گویی در درس خارج مجازی اصول 🔹ترویج اذان؛ مایهٔ نزول برکت و رحمت 📆۱۹فروردین۱۳۹۹ ⏰مدت زمان: ۲دقیقه @abolhasanmahdavi