eitaa logo
دروس آیت الله سیفی مازندرانی
1.6هزار دنبال‌کننده
319 عکس
361 ویدیو
111 فایل
در این کانال دروس عمومی و لجنه های تخصصی بارگذاری می گردد. نشانی کانال حفظ و نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
مشاهده در ایتا
دانلود
osol-(98-12-20).mp3
16.75M
فایل صوتی درس خارج #اصول_فقه_20_12_98
feq-(98-12-21).mp3
15.53M
فایل صوتی درس خارج #فقه_21_12_98
osol-(98-12-21).mp3
19.49M
فایل صوتی درس خارج #اصول_فقه_21_12_98
▪️پیام حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در پی ارتحال حضرت آیت الله سید جعفر کریمی (رحمت الله علیه)🔹 بسم الله الرحمن الرحیم خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد آیت الله سید جعفر کریمی موجب تأثر گردید. این فقیه انقلابی سالهای متمادی در خدمت امام راحل عظیم الشأن و مدتی در دفتر استفتاء مقام معظم رهبری ادای رسالت نمودند. حشره الله مع اجداده الطاهرین و جزاه الله خیر جزاء المحسنین ۳شعبان ۱۴۴۱هجری قمری حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی https://eitaa.com/ayatollahseyfi
✳️ قابل توجه فضلای بزرگوار در صورت اختلال در پیام رسان ایتا می توانید برای دانلود فایل صوتی درس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) به سایت : http://www.seyfi.ir ویا به لینک : https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Seify/Feqh/98 برای دانلود درس خارج فقه و یا به لینک :https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Seify/osool/98 برای دانلود درس خارج اصول مراجعه فرمایید.
📝| از محضر فقیه مجاهد حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پیرامون مسئله دعاء 🔰 👈 متن سوال: سلام علیکم 🔸به استحضار می رساند اخیراً در فضای مجازی پویشی تحت عنوان به همت خیل کثیری از مومنین و طلاب راه ‌اندازی شده، که بنای آن با توجه به روایت نقل شده از امام صادق علیه السلام نهاده شده است که فضل بن أبي قرة گفت: «سمعت أبا عبدالله علیه السلام يقول : أوحى الله إلى إبراهيم أنه سيولد لك، فقال لسارة، فقالت : "ءألد وأنا عجوز " فأوحى الله إليه أنها ستلد و يعذب أولادها أربعمائة سنة بردها الكلام علي قال : فلما طال على بني إسرائيل العذاب ضجوا وبكوا إلى الله أربعين صباحا فأوحى الله إلى موسى وهارون يخلصهم من فرعون ، فحط عنهم سبعين ومائة سنة. قال : فقال أبوعبدالله علیه السلام: هكذا أنتم لو فعلتم لفرج الله عنا فأما إذ لم تكونوا فإنّ الأمر ينتهي إلى منتهاه»./ (مستدرک الوسائل: ج5 ص239. بحار الانوار: ج 52، ۱۳۱، ح ۱۳۴) 🔸با استقبال صورت گرفته در فضای مجازی إن شاءالله شاهد پیوستن میلیونی مردم و استغاثه به درگاه پروردگار برای ظهور منجی عالم بشریت خواهیم بود. 🔸فلذا با توجه به کلام گوهربار امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه که به همدلی توصیه می نمایند و می فرمایند: «...فإن الله مع الجماعة»، برای هم صدایی هرچه بیشتر منتظران حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بر این شد که ترجیحاً در ساعاتی معین و هر کس به نیابت از یکی از شهدای هشت سال دفاع مقدس دعای فرج «الهی عظم البلا» را قرائت نماید. 🔸همچنین برای همنوایی هرچه بیشتر مومنین تاریخ شروع این پویش، شب مبارک میلاد حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تاریخ پایان آن شام بیست و سوم رمضان (به مدت چهل شب و در ایامی که مقدرات سالیانه بشر رقم میخورد) قرار داده شد. 🔸البته قرار شرکت‌کنندگان در این پویش در قرائت دعای فرج خلاصه نمی گردد، بلکه و ، خصوصا آسیب دیده از شرایط اقتصادی به وجود آمده به سبب بیماری و دعا برای سلامتی مبتلایان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. 🔹نظر حضرتعالی با توجه به استقبال بی نظیر صورت گرفته، در خصوص این پویش چیست؟ 🔹سفارش و توصیه حضرتعالی برای منتظران مهدی فاطمه در این سال‌های اخیر و به خصوص در روزهای جاری که احکام شریعت، اهداف این انقلاب و چرخه اقتصادی خانواده ها آماج حملات دشمنان داخلی و خارجی قرار گرفته است چیست؟ با تشکر: علی طیبیان 👈متن پاسخ: 🔰 بسمه تعالی ✅ ادعیۀ مذکوره با خصوصیات یاد شده است به و با اخلاص، و نیز با اجتناب از برخی محرماتِ مانعِ استجابت دعا، و با تضرع در خفاء و پنهانی باشد؛ چرا که خدای تعالی فرمود: «ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَة»/ الأعراف: 55، که در اینصورت است إن شاء الله. و این پویش بگونۀ یادشده شرع می باشد. 🔸البته اصل دعا در آیات و روایات بسیار مورد امر واقع گردیده است، حتی در صریح روایات آمده است که ، چرا که امام علیه السلام فرمود: «إِنَّ الدُّعَاءَ يَرُدُّ الْقَضَاءَ يَنْقُضُهُ كَمَا يُنْقَضُ السِّلْكُ وَ قَدْ أُبْرِمَ‏ إِبْرَاماً، و إِنَّ الدُّعَاءَ لَيَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً، و الدُّعَاءُ يَدْفَعُ الْبَلَاءَ النَّازِلَ وَ مَا لَمْ يَنْزِلْ»./ الکافي: ج2، ص469. 🔺ولی بقصد ورود خصوصیات مذکوره در شرع جائز نیست. و روایت مزبوره مرسل بوده و معتبر نیست، مگر به قاعدۀ تسامح در ادلّۀ سنن که علی التحقیق مفاد آن این است که انجام عمل ـ الموعود فیه الثواب ـ باید بقصد رجاء باشد؛ لذا ادعیۀ مذکوره با خصوصیات یاد شده در روایت و سائر مصادر مشار إلیها در سؤال را نمی توان به قصد ورود و اِسناد آن ـ با این خصوصیات ـ به شرع انجام داد؛ زیرا اعتبار دادن به زمان و عدد خاص در کیفیت دعا نیاز به دلیل شرعی خاص دارد، و بدون حجت شرعی بر اعتبار این خصوصیات، نسبت دادن آن به شرع جایز نیست. و چون مأذون از جانب شارع نیست لذا از قبیل افتراء علی الله می باشد به دلیل آیۀ: «قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏»/ یونس:59. تاریخ: 13 شعبان المعظّم 1441ھ.ق برابر با: سه شنبه 19 فروردین 1399 ھ.ش حوزه علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی ♦️پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) https://eitaa.com/ayatollahseyfi