#حدیث_امروز
💢خواهان تشکر دیگران نباش
✅امام علی(ع):
اگر به كسى #خوبى كردى در واقع با اين كار خود را گرامى داشته اى و به خودت آبرو داده اى، پس به #سبب خوبى اى كه به خودت كرده اى از ديگران خواهان #تشكر مباش.
📚غرر الحكم و درر الكلم ص382
@ayeha313
#مچ_گیری_از_اسلام
💢چرا در اروپا و آمریکا بلایای طبیعی با وجود گناه زیاد رخ نمیدهد؟
✅بعضی ها هم هستند که مثلا مچ دین را میگیرند، میگویند اگر خشکسالی بلاهای گناهان ست پس چرا اینقدر اروپایی ها بارون دارند؟!؟ مگه اونجا گناه نیست؟!
یا میگویند خب بچه ها آب سد ها پر شده حالا یک کم گناه کنیم ، آب بره پایینتر!!!
✅از طرز تفکر ، معلومه که تمام بلاها در خشکسالی میبینند ، مثلا حواسشون نیست که سیل هم خودش یک بلاست ... یا مثلا نابودی نسلها ، نابودی خانواده، پوچ گرایی هم یک بلاست...
✅خب مثلا برای باقی ماندن نسل همین اروپایی ها باید لااقل به اندازه هر پدر و مادری بچه به دنیا بیاد که با نابودی اساس خانواده ، داره نسلشون از بین میره ... این بلا نیست؟!؟
یا مثلا مبتلا به بیماری شهوت پرستی شدن ، بلا نیست؟!؟
✅کی گفته بلا فقط خشکسالی هست ، خب هر جایی آب و هوایی داره ... مثلا شمالی ها صدبرابر متدین تر از یزدی ها هستند که صد برابر باران دارند؟!؟!
✅یادمان نرود!! بلای آسمانی و زمینی داریم، اما بلاها فقط آسمانی و زمینی نیستند !!
.
✅نکته بعدی اینکه ، بلاهایی که سر مومنین میاد طبق روایات ، کفاره گناهانشونه، برای اینکه خداوند عادلانه برخورد میکند! اگر قرار است کسی را به بهشت ببرد ، نگاه به اعمالش میکند و رنجهایی که کشیده!!
پس تعجبی ندارد که به کسی بیشتر بلا بدهد که بیشتر دوست دارد ...
✅رنجهای انبیاء و ائمه فراموش نشود!
@ayeha313
#تا_عید_غدیر
💢عُمر بن خطاب اولین بیعت کننده با علی(ع)
#به_استناد_منابع_اهل_سنت
معنای "وَلی"
✅اهل سنت و شیعیان به اتفاق میگویند: ماجرای #غدیر_خم در سال آخر عمر پیامبر قطعی و غیرقابل تردید است.
✅اما اهل سنت معتقدند، پیامبر فرمود علی را #دوست دارم پس شما هم او را #دوست داشته باشید!
✅آیا مقصود #پیامبر از معنای "وَلی" در آن اجتماع عظیم این بود که علی(ع) را #دوست داشته باشند؟؟!!
✅ فرضا هم اگر این باشد، آیا برای #دوست_داشتن از مردم #بیعت میگیرند؟
✅طبق #اسناد اهل سنت، حتی امام احمد بنحنبل در کتاب #مسند اشاره دارد: اولین نفری که با علی(ع) #بیعت کرد؛ عُمربن خطاب بود
✅این چه دوست داشتنی است که نیاز به #بیعت دارد؟ حال آنکه چنین رسمی در فرهنگ و تاریخ آن دوره سابقه ای هم ندارد
#سند
@ayeha313
#پای_منبر_خدا
💢در قیامت، عده ای علت عذاب و جهنمی شدنشان را از انتخاب #رفیق می دانند و حسرت میخورند.
✅یا وَیْلَتى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَلِیلاً (فرقان28)
اى واى بر من! #كاش فلانى را دوست خود نمیگرفتم.
#دوست_رفیق
در انتخاب و ماندن با دوست دقت کنیم
@ayeha313
🔴هیچ گاه مشکلات و گرفتاری های خود را به دیگران نگویید!
✳️مفضل بن قیس سخت در فشار فقر و بدهکاری و...واقع شده بود.
به ناچار به محضر امام صادق(علیه السلام) رفت و لب به شکایت گشود.
🌺 امام صادق علیه السلام دستور داد کیسه ای اشرفی به او بدهند.
مفضل گفت: مقصودم این نبود؛ بلکه فقط تقاضای دعا داشتم.
🌹امام فرمود: برایت دعا هم می کنم، اما هرگز مشکلات و بیچارگیهای خودرا برای مردم نگو؛
⛔️چون اولین اثرش این است که در نظرها کوچک می شوی و شخصیت و احترامت از میان می رود.
⛔️گذشته از آن اساسا ابراز کردن گرفتاریها کاری مذموم است؛
❌ زیرا این به معنای شکایت بردن از خداوند نزد بندگان اوست و این کار با مرام بندگی سازگاری ندارد و بسیار ناپسند شمرده شده است.
✅حکایت است کسی نزد صاحبدلی رفت و گفت: دیشب از درد دندان نخوابیدم و این مطلب را چند بار تکرار کرد.
🔆آن مرد صاحبدل گفت: چقدر تکرار می کنی؟ به خدا قسم سی سال است که یک چشم من کور شده است و به کسی نگفته ام!
همچنین افراد با آشکار نمودن گرفتاری خود مخاطب را ناراحت می کنند،
زیرا اگر دوست باشد که با شنیدن مشکل شما ناراحت می شود و انسان دوست ندارد دوستش را ناراحت کند و اگر این موارد تکرار هم شود موجب ناراحتی مخاطب مکرر شده و کم کم رابطه اش با شما سرد خواهد شد...
🔵بهمین خاطر اسلام از بازگو کردن گرفتاری ها و غم و غصه ها پیش دیگران به شدت نهی کرده
💥و دستور به مناجات و راز و نیاز با خداوند و حجت غایب او
برای کسب آرامش روحی و سبک شدن انسان داده است.
🌼چون خداوند شنونده ای هست که راز شما را هیچ گاه نزد کسی فاش نمیکند،
✨از مادر برای شما مهربان تر است،
✨هر چه او بخواهد میشود،
✨تمام عالم به امر و اراده اوست،
🔴 پس سراغ قدرت مطلق بروید برای دردودل، نه مخلوقات ضعیفی که بدون اذن او قدرت بر انجام هیچ کاری ندارند...
📙مطهری، ج 2، 1366: 44
📘ابن شعبه، حسن، تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، چ اول، تهران: امیر کبیر، 1382
📕کلینی، محمد بن یعقوب، الروضه من الکافی، ترجمه رسولی محلاتی، ج 1، چ اول، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، 1364
@ayeha313