✨ پروردگارا 🙏
🌹در این صبح معنوی محرم
🍃بحق حضرت رقیه خاتون(س)
🌹دواے همه
🍃خسته دلان دست توست
🌹و شفای همه بیماران
🍃به نگاه توست
✨خدایا🙏
🌹به لطف خود همه را
🍃حاجت روا بفرما
🌹وما را از بهترین بندگانت
🍃قرار ده🙏
آمیــن🙏
@ayeha313
💠امیرالمؤمنین (ع) : اِرضَ ، تَستَرِحْ.
💎 امام علی (ع) : راضى باش، تا به آسايش دست يابى.
📖منبع : غررالحكم حدیث ۲۲۴۳ ➖ پُست شماره ۲۱۷
@ayeha313
#آشنایی_با_یاران_امام_حسین_علیه_السلام
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر
🔰#رقیه_بنت_الحسین
💢رُقَیّه دختر حسین بن علی که برخی منابع با نام فاطمه صغری بنت الحسین از وی یاد کردهاند، دختر کوچک حسین بن علی است. پدر او امام سوم شیعیان دوازدهامامی و مادرش مطابق قویترین قولها، اماسحاق است. منابعی دیگر مادرش را شهربانو گزارش کردهاند.
💢تاریخ تولد: ۷ نوامبر ۶۷۶ م.، مدینه، عربستان سعودی
💢فوت: ۱۲ نوامبر ۶۸۰ م.، دمشق، سوریه
💢پدربزرگها یا مادربزرگها: علی بن ابیطالب، فاطمه زهرا
اجداد: محمد، خدیجه، ابوطالب، فاطمه بنت اسد
💢بیشتر از تاریخ زندگانی او، تا پیش از واقعه کربلا، اطلاعاتی در دست نیست. منابع تاریخی از مرگ وی در اثر اسارت و رنجهای سفر از کربلا تا شام یاد کردهاند. بر اساس نقلی که طبری در کامل بهائی از کتاب الحاویه گزارش کردهاست، این دختر خردسال در شام و پس از مشاهده سر بریده پدرش، از دنیا رفت و در همانجا دفن شد.
💢 تاریخ مرگ وی، ۵ صفر سال ۶۱ ه.ق گزارش شدهاست. تمام منابعی که از رقیه یاد کردهاند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند. مقبرهای در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی وجود دارد که به حرم حضرت رقیه مشهور است.
🌺نام رقیه از ماده «رقی» و به معنای «ترقی» و «بالا رفتن» است. دیگر معنای واژهٔ رقیه، اسمی مصغر شده از ماده رُقِیة و به معنای دعا میباشد.
💢تاریخ تولد رقیه دقیقاً مشخص نیست. او احتمالاً بین سالهای ۵۷ تا ۵۸ هجری در مدینه متولد شدهاست.
💢مشهور است که تاریخ ولادت وی، پنجم شعبان سال ۵۷ ه.ق بودهاست.
💢اسارت
پس از پایان نبرد کربلا، مأموران عمر سعد، که بازماندگان کاروان حسین را اسیر کرده بودند، به او گزارش دادند که ۲۳ کودکِ اسیر بهشدت تشنه و گرسنهاند. عمر سعد اجازه داد به آنان آب دهند. از بین این کودکان، دختری خردسال از دختران حسین پس از گرفتن سهم آب خویش، به سمت کشتهشدگان کربلا رفت تا پدرش را سیراب کند.
در روز بعد، اسیران نبرد کربلا به کوفه و سپس به شام منتقل شدند. محل نگهداری اسیران در دمشق، خرابات شام نام داشت و بازداشتگاهی بود که اسیران در آن از سرما و گرما در امان نبودند؛ به طوری که پوست صورتشان آسیب دیدهبود. بر اساس گزارش منابعی چون نفس المهموم و کامل بهائی، رقیه یکی از این اسیران بود. از جمله این گزارشها، روایت اربلی در کشف الغمه است که در خرابات شام (محل نگهداری اسران نبرد کربلا در دمشق) رقیه از عمهاش زینب سؤال کرد که آیا ما خانهای نداریم که به آنجا برویم؟ زینب پاسخ داد: ما در این شهر غریبیم. عمادالدین طبری در کامل بهایی میگوید یک شب رقیه در خرابههای شام سراغ پدرش را گرفت.
💢درگذشت
گروهی از راویان رقیه را در هنگام مرگ سه یا چهار ساله و گروه دیگر همچون حائری، پنج سال و هفت ساله گزارش کردهاند. بیرجندی در وقایع الشهور و واعظ قزوینی در ریاض القدس، تاریخ مرگ وی را پنجم صفر سال ۶۱ ه.ق گزارش کردهاند. در روز مرگ رقیه نیز اختلافی بین منابع وجود دارد؛ این اختلاف بین دهم یا پنجم ماه صفر میباشد. در خصوص چگونگی مرگ رقیه، منابعی چون نفس المهموم و معالی السبطین، گزارش دادهاند که وی در هنگام اسارت با دیدن سر پدر، جان باخت.
💢بر اساس گزارش منابع شیعی، در هنگام غسل بدن رقیه، آثار کبودی روی بدن وی مورد توجه و پرسش غساله قرار گرفت و زینب علت آن را ضربههای تازیانه و ضرب و شتم در نبرد کربلا و مسیر کربلا تا شام دانست.فرهاد میرزا در کتاب قمقام زخار مینویسد که امکلثوم از یزید مهلتی برای عزاداری درخواست کرد و یزید به آنان اجازه برپایی عزاداری در شام را داد. زینب در یکی از مجالس عزاداری برای کشتهشدگان کربلا که در مدینه برگزار شد،با اشاره به این رویداد، آن را «مصیبتی عظیم» دانست که
سبب خم شدن کمر و سفیدی مویش شدهاست.
🕌تمام منابعی که از رقیه یاد کردهاند، محل دفنش را دمشق و نزدیک به کاخ یزید گزارش کردهاند.این مقبره امروزه در محله عماره دمشق و در شمال شرقی مسجد سابق اموی واقع شدهاست.در منتخبات التواریخ اثر تقیالدین حصنی، محل دفن رقیه را در
کنار باب فرادیس دمشق (شمال شرقی مسجد اموی در نزدیکی کاخ یزید) گزارش شدهاست.
میرزا هاشم خراسانی در کتاب منتخب التواریخ، به نقل از جد مادری خویش محمدعلی شامی، گزارشی را نقل میکند که بر اساس آن، مقبره رقیه بنت الحسین در سال ۱۲۸۰ ه.ش برای تعمیرات شکافته و جسد دختری خردسال از آن خارج شد که آثار ضرب و جرح بر بدنش هنوز مشخص بود.شبیه به این داستان را شبلنجی در نورالابصار و پیش از منتخب التواریخ گزارش کردهاست.
🔰#اهمیت_دوران_نامزدی
🔸️سه کارکرد عمده این دوران:
⚡عمیق تر شدن آشنائی
⚡آمادگی برای زندگی مشترک
⚡پذیرفتن نامزد به عنوان همسر
🏴#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا سخنان امام حسین علیه السلام در دل کوفیان اثر نمی کرد؟
✍️پاسخ:
✅تأثیر لقمه حرام در کربلا
🔹دشمنان امام حسین نماز می خواندند، روزه می گرفتند، به هیچ دردی نمی خورد! امام حسین روز عاشورا دو مرتبه سخنرانی کرد که در تاریخ هست؛
🔹خوارزمی می نویسد: مرتبه دوم که آمد صحبت کند، تا شروع کرد، لشکر شروع کردند به های و هوی و جنجال کردن. هلهله کردند که حرفش را گوش نکنند. حضرت به آن ها خطاب کرد: «وَیلَکُم مَا عَلَیکُم أن تَنصِتُوا إلَیَّ فَتَسمَعُوا قَولِی» وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید که حرف های مرا گوش کنید؟! سر و صدا، جار و جنجال راه انداختید که حرف های مرا گوش نکنید؟!
🔹« وَ إِنَّمَا أَدْعُوکُمْ إِلَى سَبِیلِ الرَّشَادِ فَمَنْ أَطَاعَنِی کَانَ مِنَ الْمُرْشَدِینَ وَ مَنْ عَصَانِی کَانَ مِنَ الْمُهْلَکِینَ وَ کُلُّکُمْ عَاصٍ لِأَمْرِی غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی» اگر حرف مرا گوش کنید شما را هدایت می کنم و اگر نشنوید، همه تان گناهکار خواهید بود. شماها یک دسته تان تطمیع شدید، به شما پول داده اند که به جنگ با من آمده اید. «فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ» شکم هایتان الآن پر از حرام است. چون لقمه حرام خورده اید، چیزی نمی فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی کند و باعث نمی شود که به حرفای من گوش دهید. (بحارالأنوار 45)
🔹روایت از امام باقر (علیه السلام) است که فرمودند: «إِنَّ الرَّجُلَ إِذَا أَصَابَ مَالًا مِنْ حَرَامٍ لَمْ یُقْبَلْ مِنْهُ حَجٌّ وَ لَا عُمْرَةٌ وَ لَا صِلَةُ رَحِمٍ حَتَّى أَنَّهُ یَفْسُدُ فِیهِ الْفَرْجُ» کسی که مال حرام به دستش آمده است، نه مکه اش، نه عمره اش، نه صلة رحم اش، هیچ کدام از آنها مقبول نیست و این لقمه، حتی روی نطفه اش اثر می گذارد.
🔹چرا که عده ای که عمرسعد از کوفه آورده بود، غذاهایشان را همراه خودشان آورده بودند؟ تمام غذاهایشان از بیت المال مسلمین بود. چند روز که آنجا بودند، عمرسعد به آنها غذا می داد. از کجا این ها را آورده بود؟ همه اش از بیت المال مسلمین بود. مال مسلمین را به حرام آورده بود و در شکم این ها می ریخت. لذا شکم همه از حرام پر بود. نماز می خواندند، ولی مال حرام مانع اثرگذاری نماز بود. اصلاً گوش نمی کردند؛ جار و جنجال راه می اندازند که صدای امام را نشنوند.
🔹کلام آخر:
شهید محمد جهان آرا می گفت: بچه ها اگر شهر سقوط کرد خیلی جای نگرانی نیست دوباره فتحش می کنیم، مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند.
✍️حسین بن علی ها بی سر، شیخ فضل الله ها حلق آویز، نواب صفوی ها ترور، خمینی ها و زکزاکی ها شکنجه، تبعید و حبس شدند تا جوامع اسلامی بیدار شوند و بیدار بمانند.
📚منابع:
بیانات حاج اقا مجتبی تهرانی
کتاب «منزلت امام حسین (علیه السلام)» نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسد الله محمدی نیا
@ayeha313
#شبهات_ماه_محرم
💢یزید و حسین #پسر پسرعموی هم بودند، علی و معاویه #پسرعمو بودند، کربلا هم یک #جنگ خانوادگی و قبیله ای بر سر #قدرت بود!
#پاسخ_چیست ✅ ابتدا متن کامل شبهه را بخوانید:
نام: #یزید، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نتیجه گیری: رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه ی امام علی و #معاویه : پسرعمو، رابطه ی معاویه و محمد: پسرعمو، رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه ی محمد و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی،
علت اختلاف : دعواي خانوادگي بر سر قدرت.
📚متن فوق، متنی است که متاسفانه در کانال های ملحدین به اشتراک گذاشته شده است، و بیانگر ذات نویسندگان مطلب است. کسانی که حتی از بدیهیات تاریخ اسلام خبری ندارند و شروع به نقد اسلام کرده اند. شگفت آنجاست که خود را #خردگرا نیز می نامند.
✅در مقام پاسخ به این متن، ابتدا به شجره نامه #امام_حسین (ع) و یزید می پردازیم:
✅حسین بن علی بن ابیطالب بن #عبدالمطلب بن #هاشم بن #عبدالمناف
یزید بن معاویة بن #ابوسفیان بن حرب بن امیة بن #عبدالشمس بن عبدمناف.
✅با این حساب مشخص است که نسب امام حسین (ع) و یزید بن معاویه با چندین واسطه مختلف، به عبدالمناف می رسد. و اساسا قریش (تمام افراد ساکن مکه) از همین طایفه بزرگ عبدمناف و چند پدر قبلی خود تشکیل شده اند. به عبارت بهتر، در مکه کسی را پیدا نمی کردید که از این طایفه نباشد و یا با آنها نسبت نداشته باشد.
✅پس مشخص می شود که:
1_ رابطه ی امام حسین (ع) و یزید، پسر پسرعمو نیست.
2_ رابطه ی امام علی (ع) و معاویه، پسرعمو نیست
3_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و معاویه پسرعمو نیست.
4_ رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب (ع) برادر نیست.
5_ رابطه ی پیامبر اکرم (ص) و ابوسفیان پسر برادر و عمو نیست.
6_ ابوسفیان عموی امام علی (ع) نیست.
✅اینکه چرا نویسنده متن، دچار این اشتباه فاحش شده است، نشانه عدم فهم صحیح یک مطلب است، او دو ابوسفیان را با هم اشتباه گرفته است. «ابوسفیان بن حارث بن عبدالمطلب» را با «ابوسفیان بن حرب بن امیة» اشتباه گرفته و به همین جهت، ابوسفیان را عموی پیامبر می داند، که در این صورت نیز اشتباه کرده است؛ در اینجا ابوسفیان بن حارث، پسر عموی پیامبر است نه عمو.
@ayeha313
كودكاني كه با همسالان خود بازي ميكنند، كودكان شادتري هستند.
كودكاني كه بيشتر وقت خود را ميان بزرگسالان ميگذرانند، مضطرب ترند.
بيشترين وقت كودك بايد به بازي كردن و شناخت دنياي اطرافش بگذرد. بچه ها را به پارک ببرید، کلاسهای هنری ورزشی و بازی با همسالان برای کودکان مناسب است.
@ayeha313
📌 سوال:
💠 با توجه به اطعامهایی 🍚 که در ایام محرم داده میشود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید.
🔰اگر نذری کسی که خمس نمیدهد را بخوریم چطور؟
✅ پاسخ:
✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد 🤔 به حرام بودنش، مثلا اطعام میکنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما میآورند یا فردی نذری میدهد و شما یقین دارید که خمس نمیدهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد.
👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضیها میگویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست.
👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت میکنید و طعام برای شما میآورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است.
📚 منبع:
💻 منبع: سایت معظم له،گفتار حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده
@ayeha313
این پا و اون پا نکن بابا - حاج مهدی رسـولی.mp3
14.81M
#صوت
این پا و اون پا نکن بابا
چشمام رو دریا نکن بابا
#مهدی_رسولی
🔻ریشۀ خیلی از نقزدنها به عزاداران حسین(ع)، حسادت به لذتی است که عزاداران میبرند!
🔸وقتی در هیئت با یک عشقی دور هم جمع میشوید، کسی که اهل این بساط نیست، وقتی تو را نگاه میکند، میدانی حسرت تو را میخورد؟ حتی ممکن است به تو حسادت هم بکند.
🔸مثلا کسانی که به عزاداری شما حسادت میکنند، ممکن است بگویند: «چیه برای امام حسین گریه میکنی؟ برو برای خودت بنشین گریه کن. خب این همه رفتی برای امام حسین گریه کردی چی گیرت آمد؟» هی نق میزند.
🔸بهش بگو: ببین! بله، من هنوز از امام حسین بهرهبرداری رفتاری نکردم، ولی کِیف که میکنم! بیچاره تو که همین کِیف را هم نمیکنی، نشستی داری نق میزنی و از حسادت داری میمیری! چون هیچکس را اینقدر دوست نداری که برایش بسوزی، و از سر محبت برایش خودت را بزنی. اگر هم بروی یک جایی برقصی، باز هم کِیفی که من در سینهزدن برای حسین(ع) میکنم، نمیکنی. چون آنجا برای خودت میرقصی. آدم که نمیتواند از دوست داشتن خودش اینقدر لذت ببرد! خودت هم میدانی آنجا خبری نیست.
👤 علیرضا پناهیان - ۹۶/۰۷/۰۷
@ayeha313