در سال ۱۳۸۶ تصمیم میگیرد به غار ورونیکا، عمیقترین غار دنیا در آبخازیا برود که در آنجا پلیس روسیه به دلیل ایرانی بودن، اجازه ورود وی و همراهانش را به آبخازیا را نمیدهد.
وی از جمله اعضای هیئت مؤسس انجمن غارنوردان و غارشناسان ایرانیان میباشد که سهم غیرقابل انکاری در تحول غارنوردی ایران از حالت سنتی به مدرن دارد.
اولین صعود لیلا اسفندیاری به قلل بالای ۸۰۰۰ متر در سال ۱۳۸۷ و با صعود به قله نانگاپاربات (۸۱۲۶ متر) صورت گرفت. وی در ابتدا تصمیم به صعود انفرادی داشت ولی در ادامه دوستانش به نامهای کاظم فریدیان، سامان نعمتی، سهند عقدایی، احسان پرتوینیا، حسین ابوالحسنی و محمد نوروزی به وی ملحق شدند. این صعود به دلیل فقدان مدارک لازم برای اثبات صعود قله اصلی نانگاپاربات ازسوی فدراسیون کوهنوردی ایران مورد قبول قرار نگرفت
در این صعود سامان نعمتی، به دلیل جدا شدن از گروه و پنهان شدن به قصد ادامه تلاش برای صعود به قله و زمینگیر شدن در طوفان جان خود را از دست داد. برخی فعالان جامعه کوهنوردان ایران در اعتراض به آنچه برخورد غیرحرفهای با بازگرداندن سامان نعمتی و حواشی مفقود شدن او نامیدند انتقاداتی به سرپرست و مربی فنی این صعود وارد کردند.
در سال ۱۳۸۹ تلاش برای ثبت رکوردی جدید، قصد صعود به قله کی۲، دشوارترین قله جهان را میگیرد که به دلیل شرایط نامساعد تا کمپ ۲ به ارتفاع ۷۵۶۵ متری قله کی۲ صعود میکند و همه گروه مجبور به بازگشت میشوند. وجه مشخص صعودهای وی به هیمالیا، تأمین هزینه صعودها شخصاً و بدون کمکهای دولتی بودهاست تا جایی که به گفته خود برای صعود به قله کی۲ مجبور شدهاست خانه خود را بفروشد. وی در حرفه کوهنوردی ده سال فعالیت داشت و در این حرفه افتخارات زیادی بدست آورد
وی در طول دوران ورزشیاش ۲ بار مجبور به جراحی دیسک کمر خود شد ولی با کمک پزشک متخصص دوباره به کوهنوردی حرفهای بازگشت.
لیلا اسفندیاری که برای صعود به قلههای گاشربروم ۱و۲ به این کوهستان رفته بود، در دومین تلاش خود، در ساعت ۱۴:۱۵ بعد از ظهر جمعه ۳۱ تیر ۱۳۹۰ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱) موفق میشود قله گاشربروم ۲ را صعود کند اما در حین فرود دقایقی بعد در بازگشت تیمی (۶ مرد و لیلا) از قله به سمت کمپ ۳، در حدود ساعت ۱۴:۳۰ بعد از ظهر به دلیل خستگی و از دست دادن تعادل خود از مسیر دشوار یخی زیر قله سقوط میکند که طول سقوط لیلا ۳۰۰ متر بود و در حدود ارتفاع ۷۶۵۰ متری در مکانی خارج از مسیر در میان صخرهها، بین دو شیب یخی متوقف میشود
@ayeha313
🌸 خدایا
✨آغازی که تو صاحبش نباشی
🌸چه امیدی است به پایانش؟
✨پس به نام و یاد تو
🌸آغاز می کنم روزم را
✨تا بهترینها را مقدرم سازی
🌸 بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ
✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
@ayeha313
امام سجاد علیه السلام؛
"و اما حق مادرت برتو، اینست که
بدانی او تو را در جایی حمل کرده
است که هیچ کس، دیگری را حمل نمیکند
و از میوه دلش به تو داد که أحدی به دیگری نمیدهد..."
@ayeha313
💟 12 موضوعی که #قبل_از_ازدواج باید به آنها فکر کرده و پاسخ دهید: 👇
1- معنی ازدواج و تعهد
2- تعیین و روشن کردن اهداف بلند مدت در زندگی
3- انتظارات متقابل از همسر
4- سلسله مراتب زندگی
5- آیا شما تمایلی به داشتن فرزند دارید و اگر تمایل دارید چه تعداد
6- وضعیت مالی و درآمد در زندگی
7- والدین و اقوام و ارتباط با آنها
8- انتظاراتی که از نقش جنسیتی خود و همسرتان دارید
9- مسائل جنسی و انتظارات طرفین از این رابطه
10- نحوه حل و فصل تعارضات مهم
11- اعتقادات و زندگی معنوی
12- توافق در زمینه روابط خارج از محیط خانوادگی
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#زنانمطرحدرحادثهعاشورا 💢اسماء، همسر ولید بن عُتبه: بر اساس نقل الطبقات ابن سعد، در جلسهاى که
#زنانمطرحدرحادثهعاشورا
💢امّ عبداللَّه، همسر مالک بن نسیر:
مالک بن نُسَیر، از حمله کنندگان به امام حسین علیه السلام در کربلا بود. او پس از ضربه زدن به سر امام علیه السلام، کلاه امام را غارت کرد و آن را به خانه برد. همسرش به شدت از تحفهاى که او به منزل برده بود، ابراز انزجار کرد.
@ayeha313
💬پرسش: با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل میکند، اگر مأموم سهواً سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفهای دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای و آیتالله مکارم: باید به رکوع برگردد و در این صورت زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمیکند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نمازش باطل است.
🔹آیتالله سیستانی: اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع به امام میرسد، بنابر احتیاط لازم باید به رکوع برگردد و با امام سر بردارد و در این صورت، زیاد شدن رکوع که رکن است نماز را باطل نمیکند؛
در صورت فوق اگر عمداً بر نگردد، جماعتش بنابر احتیاط، باطل میشود ولی نمازش به تفصیلی که در مسئله ۱۹۳۸ آمده، صحیح است؛
ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آنکه به رکوع امام برسد، امام سر بردارد، نمازش بنابر احتیاط واجب باطل است.
📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت آیتالله مکارم، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، جلد۱،
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢معنای این سخن امام علی(ع) چیست که میفرماید: «من از قضای الهی به سوی قدر #الهی میگریزم» چیست؟
#پاسخ
گریختن از #قضای الهی به سوی قدر الهی، مضمون روایتی است که چنین نقل شده است: «روزی امام علی(ع) از کنار دیواری که در حال #فرو ریختن بود بلند شد؛ برخی پرسیدند آیا از قضای الهی فرار میکنی؟ آنحضرت فرمود از #قضای الهی به قدر الهی فرار میکنم».
ظاهراً مفاد این حدیث با قطع نظر از سند، این است که امام میخواهد بگوید، اگر به #نشستن در کنار دیوار در حال خراب شدن ادامه دهم، حادثه قطعی است، ولی خداوند مقدر کرده که اگر با حسن انتخاب خودم از این دیوار فاصله بگیرم، #حادثه نیز از من دور خواهد شد.
به بیان دیگر، مقصود این است که از امر حتمی خداوند به امری غیر حتمی فرار میکنم؛ زیرا قضا به معنای امر حتمی و قطعی است، و قدر به معنای اندازهگیری است.
البته در مقابل این #حدیث، روایت دیگری نیز وجود دارد که آنحضرت بر عکس عمل کرده، یعنی در کنار دیوار در حال ریزش نشست و #مشغول قضاوت شد که در برابر اعتراض برخی که گفتند دیوار در حال فرو ریختن است، حضرت فرمود: اجل هر کسی نگهبان او است؛ یعنی تا اجل فرا نرسد چیزی به وی آسیبی نمیرساند و هنگامیکه حضرت از کنار #دیوار برخاستند دیوار فرو ریخت.
در جمع بین این دو #نوع رفتار از امام علی(ع)، برخی از محققان بر این باورند که مفاد #روایت اول بر اساس علم عادی و رفتار عقلایی است؛ زیرا دور از شدن از خطر(مثلاً از دیواری که در حال #فرو ریختن است) یک امر عقلایی است. امام(ع) اینجا – مانند رویکردی که در بیشتر رخدادهای زندگی خویش داشتند - بر اساس همین قواعد عقلایی عمل نمودند، اما رفتار ایشان بر طبق روایت دوم بر اساس علم خاص و آگهی از غیب و واقعیت باطنی بود که میدانستند دیوار در چه زمانی سقوط میکند، به همین جهت به مجرد بلند شدن آنحضرت #دیوار فرو ریخت.
📚کافی کافی، ج 2، ص 58
@ayeha313
بیماریهای شایع در فصل تابستان
توصیهها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماریها 👇🏻
▫️مقدار زیادی آب بنوشید
▫️لباسهای گشاد و رنگ روشن بپوشید
▫️دستهای خود را قبل از پختوپز و حتی قبل از صرف غذا بشویید
▫️از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
▫️ کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید
@ayeha313
#معرفی_کتاب
#نام کتاب: #بازی_با_تشکیلات
مؤلف: #بهزاد_جهانگیری
ناشر: #موسسه فرهنگی هنری خراسان
سال چاپ: 1393
نوبت چاپ: 1 تیراژ: 3000
شابک: 9786009319008
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب #نام کتاب: #بازی_با_تشکیلات مؤلف: #بهزاد_جهانگیری ناشر: #موسسه فرهنگی هنری خراسان
توضیح کتاب:
کتاب حاضر، مجموعه خاطرات «بهزاد جهانگیری» عضو سابق فرقه بهاییت است. «بهزاد جهانگیری» فردی است که با دریافتن پوچی و بیمایگی فرقه بهاییت از آن بریده و به دامان اسلام پناه آورده است. وقوع ماجراها در زندگی او اتفاقاتی را رقم میزند و سختیهای جدیدی را فرا روی او قرار میدهد، اتفاقاتی که مجموعه حاضر شرح و بیان آنهاست. جهانگیری نیز مانند هر انسانی، فرازوفرودهایی را در زندگی داشته و نمیتوان انتظار داشت که در تمام شرایط رفتاری ایده آل داشته باشد. اما نگاه دقیق او به خاطرات او میتواند عبرتهای گرانسنگی را برای هر آنکه میخواهد راهی بیابد فراهم آورد
.
@ayeha313
⚫️خسرالدنیا ترین شخصیت کربلا!
علی شریعتی می گوید:
در حادثه کربلا با سه نمونه شخصیت روبرو میشویم.
✍اول: حسین (علیه السلام)
حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود.
تا آخر میایستد.
خودش و فرزندانش شهید میشوند.
هزینه انتخابش را میدهد
و به چیزی که نمیخواهد تن نمیدهد.
از آب میگذرد، از آبرو نه
✍دوم: یزید
همه را تسلیم میخواهد.
مخالف را تحمل نمیکند.
سرِ حرفش میایستد.
نوه پیغمبر را سر میٔبرد.
بی آبرویی را به جان میخرد
تا به چیزی که میخواهد برسد
✍سوم: عمرِ سعد
به روایتِ تاریخ تا روز ٨ محرّم در تردید است.
هم خدا را میخواهد هم خرما،
هم دنیا را میخواهد هم اخرت.
هم میخواهد حسین (علیه السلام)را راضی کند هم یزید را.
هم اماراتِ ری را میخواهد،هم احترامِ مردم را.
نه حاضر است از قدرت بگذرد،نه از خوشنامی.
هم آب میخواهد هم آبرو.
🔥دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی است
که به هیچکدام از چیزهایی که میخواهد نمیرسد
نه سهمی از قدرت میبرد نه از خوشنامی!
💠ما آدمهایِ معمولی راستش نه جرات و ارادهِ حسین (علیه السلام) شدن را داریم،
نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را...
اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست!
من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم...
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
⚫️بعد از کربلا چه گذشت...(قسمت 6) 🔥در همین وقت ماموران ابن زیاد وارد شدند و سرها را نزد یزید قرار
⚫️بعد از کربلا چه گذشت...(قسمت 7)
🔵بعد از سخنرانیهای حضرت زینب سلام الله علیها،مردمی که در کاخ جمع شده بودند منقلب شده و احساس ندامت میکردند.
🍃در این هنگام که امام سجاد علیه السلام را بر یزید وارد کردند، یزید که سرشکسته شده بود و دنبال بهانه ای برای شهید کردن امام سجاد علیه السلام بود از او سوالاتی میپرسید و امام هم به کوتاهی پاسخ میداد.
🌹در حالیکه تسبیح کوچکی در دست داشت و آنرا میچرخانید.
🔥یزید گفت: این چه کاری است که من با تو سخن میگویم و با تسبیح بازی میکنی و احترام نمیگذاری؟
🌺امام علیه السلام فرمود: پدرم از جدم برایم نقل کرده که وقتی نماز صبح را انجام میداد تسبیح به دست میگرفت و ذکری میگفت.
✨سپس تسبیح را در دست میچرخانید و به کارش میرسید بدون اینکه ذکری بگوید
و میفرمود: چرخاندن تسبیح ذکر به حساب می آید و چون در رختخواب میرفت تسبیح را زیر بالشش قرار میداد و میخوابید و میفرمود تا صبح تسبیح ذکر میکند.
من از روش آنها پیروی میکنم.
🔥یزید گفت: با هرکدام از شما که سخن میگویم به گونه ای سخن میگوید که در گفتار پیروز میشود!
✳️ در تاریخ آمده است که بعد از این سخنان یزید امام سجاد و اهل بیت را در خرابه ی بی سقفی منزل داد که از سرما و گرما در پناه نبودند.
🔰 انقدر بر اهل بیت سخت گذشت که صورتشان پوست انداخت و مجروح گردید.
🔴 منهال عمرو میگوید:
امام سجاد را دیدم که تکیه بر عصا دیده و پاهایش مانند دوتا نی خشک و خون از آنها جاری بود، رنگ شریفش نیز زرد شده بود.
🌱 از او پرسیدم: یابن رسول الله چگونه صبح کردید؟
🌹 امام سجاد فرمود: چگونه است حال کسی که در دست یزید اسیر است؟ زنهای ما تابحال از طعام سیر نشده اند و سرهایشان پوشیده نگردیده است..
🔥هروقت هم که یزید مارا میطلبد گمان میکنم قصد کشتن مارا دارد. منهال! عرب به عجم افتخار میکند که محمد صلی الله علیه و آله عربی است ولی ما خاندان مردانمان کشته میشود توسط خود اعراب و زنان و اطفالمان اسیر میشوند!
💠 پرسیدم : کجا میروید؟ فرمود جایی که به ما داده اند حفاظی ندارد و آفتاب پوست مارا گداخته است.
💥جهت ضعف بدن بیرون آمده ام تا قدری استراحت کنم و برگردم از جهت ترس بر زنان....
🌼 در این حال صدای زنی بلند شد: نور دیده ام کجا میروی؟ برگرد که از دشمن بر جان تو میترسم!امام با شنیدن صدای عمه اش مرا گذاشت و به خرابه بازگشت...
✍ادامه دارد...
#امام_حسین #اربعین #ماه_محرم #محرم
📒 مقتل مقرم ص 453،
📗بحار ج45 ص 140،
📘 لهوف ص 193.
📕 نفس المهموم ص 459
@ayeha313
#ایرانشناسی
نام بنا: #خانه_داروغه
بک معماری: معماری قاجاری
استان: استان خراسان رضوی
تاریخ ثبت ملی: ۷ مهر ۱۳۸۱
دورهٔ ساخت اثر: دوره قاجار
شمارهٔ ثبت: ۶۳۵۷
خانه داروغه مربوط به دوره قاجار است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۵۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست.
خانه تاریخی داروغه مشهد که یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار میرود، در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد. یوسف خان هراتی اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه بود که دستور ساخت این خانه را بهمنظور اقامت شخصی و پذیراییهای رسمی از مهمانان خود صادر کرد. یوسف خان چند سالی در این خانه زندگی کرد و سپس این خانه تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار گرفت.