چند نکته درباره #فطریه
مطابق با نظر آقای سیستانی
۱_ مبلغ فطریه بر اساس:
هر نفری حداقل ۳کیلو گندم
(حدودا نفری ۷۰۰۰۰تومان)
۲_ از اول غروب آفتاب شب عید
بر مکلف واجب است که:
فطریه خود،
و آنها که نان خور او بحساب میآیند را،
از اموال خود خارج کند
و عین همان پول را به فقیر برسانند
۳_ زمان پرداخت فطریه:
برای کسی که به نماز عید شرکت میکند:
از اول غروب آفتاب تا قبل از نماز عید
و برای کسی که به نماز عید شرکت نمیکند:
از اول غروب آفتاب تا ظهر عید،
باید فطریه را برسانند به فقیر
۴_ اگر به فقیر دسترسی ندارد،
حتما از اموالش خارج کند،
بعدا در اسرع وقت،
همان پول کنارگذاشته را به فقیر برساند
۵_ فطریه سید به عام میرسد،
اما فطریه عام به سید جایز نیست
۶_ مادامی که در شهر خودتان فقیر است،
پرداخت آن به فقیری که
در شهر یا کشور دیگریست
جایز نیست
@ayeha313
7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خداحافظ ای سفرهی سبز افطار
دعای سحر با چشمای گهربار
#وداع_با_ماه_مبارک_رمضان🌙
🌸خوش بر کسی که
💫سفره نشین خـدا بود
🌸از هر چه غیـر
💫خواستـه ی او گر ، جدا بود
🌸درب کلاس درس خدا
💫چون گشوده شـد
🌸خوش بر مطلبی
💫که قبـول انتهـا بـود
🌸🎉 پیشاپیش
عید سعیـد فطر مبـارک🎊💐
@ayeha313
🌷پیامبرخدا صلى الله:
"هركس دو شب عید فطر و قربان،
را به خاطر پاداش خدا به عبادت
بپردازد در آن روز كه دلها مى میرند،
دل او نمى میرد."
📚مراقبات ماه رمضان،ص465
🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ
🌷و آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌷عید سعید فطر مبارک
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰فلسفه پرداخت زکات فطره و دلایل وجوب آن چیست؟
✍️پاسخ:
✅ یکی از واجبات مالی که باید با قصد قربت پرداخت شود، زکات فطره یا همان فطریه است. مسلمانان بعد از یک ماه روزهداری در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر که اولین روز از ماه قمری شوّال است؛
معمولاً قبل از شرکت در نماز عید فطر؛ مبلغی را به عنوان فطریه پرداخت میکنند. این مبالغ؛ جهت کمک به فقرا و مستمندان و دیگر مواردی که در فقه آمده است، هزینه میشود.[۱]
💥الف. حکمت پرداخت زکات فطره
فلسفه عبادات که از طرف شارع مأمور به انجام آن هستیم، بهطور کامل مشخص نیست، اما با توجه به دلائل عقلی یا وجود برخی از روایات؛ میتوان برخی از حکمتهای عبادت را نام برد. درباره زکات فطره نیز روایاتی رسیده است که بیانگر حکمت پرداخت آن است:
۱. زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود. در روایتی از امام صادق(ع) اینگونه آمده است: «همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمامکننده و کمالبخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر(ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز میباشد؛ چرا که هرکس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند، مانند آن است که روزهای نگرفته است. همانگونه که هرگاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد مانند آن است که نماز نگذاشته است...».[۲]
خداوند عبادت بدنی؛ مثل روزه را با عبادت مادی (پرداخت فطره) در هم آمیخته است و یکی را تکمیل کننده دیگری نامیده است تا بدین سبب، نتایج روزهداری که از جمله آن، درک شرایط مستمندان و فقیران است؛ در مرحله عمل نیز تحقق پیدا کرده و روزهداران با درک آن شرایط؛ اقدام به کمکهای مالی به آنان کنند و ثمره روزهداری خویش را در عمل کامل کنند.[۳]
۲. خودداری از پرداخت زکات فطره، شاید به مرگ زودرس بیانجامد. در روایتی از امام صادق (ع) آمده است:
«از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن، چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم». راوی میگوید: عرض کردم منظور از فوت چیست؟ آنحضرت فرمود: «مرگ».[۴]
برطبق این روایت؛ زکات فطره؛ صدقهای است که روزهداران برای حفظ جان خود و خانوادهشان پرداخت میکنند.
۳. در برخی روایات که در تفسیر آیه شریفه «قد افلح من زکیها»[۵] آمده است؛ منظور از «زکیها»، پرداخت زکات فطره است[۶] که میتواند یکی از مصادیق تزکیه نفس باشد. بنابراین، پرداخت زکات فطره میتواند موجب پاکسازی روح از رذایل اخلاقی باشد؛ زیرا پرداخت مقداری از مال به فقرا، انسان را از بُخل دور کرده و حس همنوع دوستی و خدمت به دیگران را در وجودش پرورش دهد.
ب. دلایل وجوب پرداخت زکات فطره💥
شیخ مفید در اینباره میگوید: «زکات فطره بر هر مسلمانی که آزاد و بالغ باشد و استطاعت پرداخت داشته باشد، واجب است؛ دلیل بر وجوب پرداخت زکات فطره روایات است: [مانند اینکه؛] عبدالرحمن بن حجاج از امام صادق(ع) روایت کرده است که فرمود: فطریه بر هر شخصی که زکات بر او واجب بوده؛ واجب است».[۷] بنابراین، فقهای شیعه با توجه به روایات و اجماعی که بین آنها در اینباره وجود دارد، قائل به وجوب زکات فطره شدهاند.[۸]
پی نوشت:
[۱]. ر. ک: «موارد پرداخت زکات فطریه»، سؤال ۶۱۴۹۵؛ «زکات فطره»، سؤال ۶۲۲۶؛ «زمان پرداخت فطریه»، سؤال ۱۷۱۳۳.
[۲]. صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۱۸۳، قم، دفتر انتشارات اسلامى، ۱۴۱۳ق.
[۳]. ر.ک: «آثار تربیتی روزه»، سؤال ۱۴۸۵۹.
[۴]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج ۴، ص ۱۷۴، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق.
[۵]. اعلی، ۱۴.
[۶]. قاضی نعمان، دعائم الاسلام، ج۱، ص ۲۶۶، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، ۱۳۸۵ق.
[۷]. شیخ مفید، محمد بن محمد، المقنعه، ص ۲۴۷، قم، کنگره شیخ مفید، ۱۴۱۳ق.
[۸]. ر. ک: محقق حلی، شرائع الاسلام، ج ۱، ص ۱۵۸، قم، اسماعیلیان، ۱۴۰۸ق.
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام کتاب: #حرکت نویسنده: #علی_صفایی_حائری انتشارات: #لیله_القدر دستهبندی: اخلاق اسل
کتاب حرکت نوشته علی صفاییحائری (عین- صاد)، کتابی در تحلیل جریان فکری و تربیتی انسان است. این اثر با تحلیل و نقد جریانهای فکری و تربیتی در جامعه امروزی بر ضرورت حرکت و پویایی به سمت کمال تاکید میکند و تعادل را شرط رسیدن به کمال میداند.
نویسنده در این کتاب تأکید دارد ضرورت حرکت، باید از ضرورت نفسکشیدنمان هم بیشتر باشد تا بتوانیم بهخاطر آن، حتی خون و جانمان را بدهیم. مادامی که ضرورت حرکت در این سطح درک نشده باشد، قطعاً انسان در راه میماند؛ راههایی که پرپیچوخم و پرخطر است. راههایی که پر از درگیری و رنج است.
آدمی که به ماهی چند هزار تومان حقوق و یک زن و بچه و برو بیایی و احیاناً یک عنوان روشنفکری و چند جلسه سخنرانی قانع است، دیگر چه میخواهد؟ اگر به این حد قانع باشد، طبیعی است که حرکتی نکند، طبیعی است که در رکودش بگندد. اگر به طهارت آب پاک چشمهها و اشک پاک ابرها هم که باشد، میگندد که گندیدن ضرورت است
@ayeha313