فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠حد مجاز تکرار الفاظ نماز
💬از نظرشرعی تکرار کلمات و آیات سوره های نماز چه حکمی دارد؟
🔹نماز فرد وسواسی که اذکار را تکرار میکند چه حکمی دارد؟
📚 #احکام_دین
@ayeha313
⁉️ متن شبهه 👇👇
چرا در آیه 29 سوره بقره خداوند گفته است که اول همه آنچه در زمین وجود دارد را آفرید سپس به آفرینش آسمان پرداخت ولی در آیات 27 تا 33 سوره نازعات خداوند گفته است که اول آسمان را آفرید سپس زمین و آنچه در آن است را آفرید ؟ آیا این یک تناقض آشکار نیست؟
✅ پاسخ 👇👇👇
با دقت در متن عربی این آیات و واژه های که در هر مورد به کار رفته است مشخص می گردد که هیچ یک از این آیاتی که گفته شده، سخنی درباره ترتیب خلقت زمین و آسمان ندارند .
برای فهم این مطلب توجه شما را به واژه هایی که در هر یک از این آیات به کار رفته است جلب می نماییم:
الف) آیه 29 سوره بقره:
هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
در این آیه یکی از عباراتی که در آیه به کار رفته است عبارت «استوی الی السماء» است. مفسرین برای فهم دقیق لغت استوی این مثال را از گفتار عرب آورده اند : كان الأمير يدبر أمر الشام ثم استوى إلى أهل الحجاز : یعنی امیر امور شام را تدبیر کرد و سپس به اهل حجاز رو نمود که کار آنها را نیز تدبیر کند. بر این اساس معنی لغت استوی توجه برای تدبیر است و با دقت در آن معنی آیه چنین می شود : «سپس برای تدبیر به آسمان توجه نمود.» فهم این معنا وقتی کامل می شود که آیه دیگری از قرآن را نیز در کنار این آیه قرار دهیم که می گوید: يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْض : خداوند امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير میكند. (سجده/5)
در ادامه آیه گفته است « فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» کلمه « سَوَّیَ » در کتاب لغت عربی به فارسی قاموس قرآن که یک کتاب لغت محققانه است به معنی برابر كرد، پرداخت و مرتب گردانيد ترجمه شده (قاموس قرآن، ج3، ص328) و کلمه سماء در کتابهای لغت عربی بر اساس ریشه لغت که سمو می باشد اینگونه معنا شده : سَمَاءُ كلّ شيء: أعلاه یعنی آسمان هر چیزی بالای آن است. (مفردات الفاظ قرآن، راغب، ص427)
با این توضیح به نظر می رسد ترجمه درست آیه «اسْتَوَىٰ إِلَى السَّمَاءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ» چنین می شود:
او کسی است که همه آنچه در زمین است را برای شما خلق کرد سپس برای تدبیر به آسمان نظر نمود پس آنها را هفت آسمان مرتب و برابر و هماهنگ نمود.
گویی خداوند جهت تدبیر امور عالم از عالم مافوق (السماء) در تدبیر خود مراتب هفتگانه ای را قرار داد که هر یک گرچه جزئی از عالم مافوق (السماء) هستند اما نسبت به مرتبه پایین تر خود حکم آسمان را دارند چرا که تدبیر مرتبه پایین تر وابسته به آن است.
علامه طباطبائی ره در تفسیر المیزان می گویند : از آنجا که در این آیه هدف بیان نعمت های داده شده به انسان است (ما همه آنچه در زمین است را برای انسان خلق کردیم) پس ادامه آیه هم می خواهد تکمیل این نعمت را بیان کند و توجه به این مطلب ما را به این نکته می رساند که توجه تدبیری خدا به آسمان به خاطر انسان است و همچنین فهمیده می شود که تنظیم طبقات هفتگانه آن هم به خاطر انسان و تدبیر امور اوست. (المیزان، ج1، ص 113)
با توضیحاتی که داده شد معلوم شد که به هر تقدیر هیچ کدام از لغت های استوی و سوی در آیه معنی آفرید را نمی دهند و اگر هم مترجمی آن را آفرید ترجمه نموده دقت لازم را ننموده است.
ب) آیات 27 تا 30 سوره نازعات
أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا (27)
رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا (28)
وَأَغْطَشَ لَيْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا (29)
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا (30)
آيا شما سختتريد در آفرينش يا آسمان كه بنا كرد آنرا
برافراشت سقفش را پس بدون نقص به اتمام رساند آنرا
و تاريك ساخت شب آنرا و آشكار ساخت روز روشن آنرا
و خشکی زمين را بعد از آن گسترانيد.
در این آیات نیز سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیست چرا که لغت دحاها در آیه 30 به معنی آفریدن نیست . بلکه به معنی گسترش دادن است و با توجه به آن، منظور از آیه مورد نظر گسترش دادن خشکی زمین و آماده نمودن آن برای سکونت است. که در این مورد در کتابهایی مانند مجمع البحرین (ج1، ص104) و نثر طوبی (ج۱، ص ۲۵۳) که کتابهای لغت قرآنی هستند توضیح داده شده است. و روایاتی نیز در این مورد در کتابها و منابع حدیثی آمده است.
به این ترتیب همانطور که دیدید در هیچ یک از آیات گفته شده سخن از ترتیب خلقت زمین و آسمان نیامده تا تعارضی بین آنها باشد و شبهه گفته شده به قرآن وارد نیست.
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا رفتن سر قبر ثواب داره؟
👈برخي اعتقاد دارن که صرفا سر خاک اموات رفتن براي اون اموات ثواب نداره اون فاتحه و اذکار هستش که واسه اموات ثواب داره نه اومدن شما سر قبر و همون اذکار رو اگه تو خونه هم براشون بخوني به همون اندازه ثواب داره
✍️پاسخ:
✅زيارت کننده با زيارت قبور به ياد مرگ و آخرت افتاده و با سر زدن به مزار نزديک ترين افراد خود که روزهاي طولاني با ايشان انس داشته و اکنون از ديدن آنها محروم شده به فکر محروم شدن ديگران از ديدن خود وي مي افتد و باور وي نسبت به مرگ بيشتر مي شود و لذا سعي مي کند زاد و توشه اي براي آخرت خود بر دارد و لذا با ديدن اهل قبور از سرمستي و شادي هاي کاذب وي کم مي شود چنانکه با ديدن اهل قبور غم هاي بي فايده وي نسبت به امور دنيايي نيز کاسته مي شود و وقتي مي بيند که عاقبت امر وي به قبرستان ختم مي شود براي رسيدن به منافع زودگذر دنيايي نفس نفس نمي زند.
همچنين طبق آنچه از روايات معصومين (عليهم السلام) استفاده مي شود شخص زيارت شونده نيز به سبب توجه و ارتباط خاصي که به قبر و بدن خود دارد از آمدن شخص زيارت کننده با خبر شده و در همان لحظات کوتاه خوشنود شده و با وي انس مي گيرد چنانکه در در رواياتي از امام صادق(ع) دربارة زيارت اهل قبور آمده:« إِنَّهُمْ يَأْنَسُونَ بِكُمْ فَإِذَا غِبْتُمْ عَنْهُمُ اسْتَوْحَشُوا» (1) « آنها با شما انس مي گيرند و وقتي از كنار آن ها مي رويد تنها شده و وحشت مي كنند».
همچنين در حديث معتبر ديگري راوي نقل مي کند که از امام کاظم (ع) پرسيدم که «الْمُؤْمِنُ يَعْلَمُ بِمَنْ يَزُورُ قَبْرَهُ » «آيا شخص مؤمن نسبت به کسي که به زيارت وي رفته با خبر است» حضرت فرمود:
« نَعَمْ وَ لَا يَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا زَالَ عِنْدَهُ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَة»؛ (2) « بله، مادامى كه زائر بر سر قبرش هست پيوسته با او مأنوس مىباشد و وقتى زائر بلند شده و از سر قبر او بر مىگردد از برگشتن وى وحشتى در شخص ميّت پيدا مىشود».
بنابراين نبايد چنين فرض کنيم که شخص ميت هيچگونه اطلاعي از شخص زيارت کننده ندارد و لذا اگر ما هداياي خود که همان فاتحه و قرائت قرآن و صدقه دادن و .. را در حضور شخص ميت در کنار قبر وي انجام دهيم مطمئنا فوايد بيشتري براي ميت دارد چنانکه فرض کنيد روز مادر شده و شما در تهران و مادر شما در روستايي در سيستان و بلوچستان زندگي مي کند اگر روز مادر هديه خود را از طريق پست براي مادر ارسال کنيد فايده بيشتري دارد يا اينکه حضوري هديه خود را به مادر برسانيد فايده اش بيشتر است؟! گرچه در هر دو صورت هديه شما به دست مادر مي رسد، اما با حضور شما خوشنودي مادر بيشتر مي شود و چه بسا خوشنودي وي از حضور شما از آن هديه اي که براي وي تهيه نموده ايد بيشتر هم باشد.
پي نوشت ها:
1. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، تهران، دار الكتب الإسلامية، 1407 ه ق، ج3 ، ص228.
2. همان.
@ayeha313
#فرزند_پروری
والدین چطور با حسادت بچهها برخورد کنند؟
🔸این روزا به خاطر تعطیلات کرونایی اعضای خانواده بیشتر کنار هم هستن و ممکنه بچهها رفتارهای خاصی از خودشون نشون بدن، ما چند راهکار برای حسادت بچهها داریم.
🔸به فرزندتون گوش بدین
🔸افکار منفی رو از کودکتون دور کنین
🔸نسبت به فرزندتون دلسوز و مهربون باشین
🔸اهمیت اشتراکگذاری رو برای بچتون توضیح بدین
🔸مقایسه نکنین
🔸کودک رو بیشاز حد ستایش نکنین
🔹برای کمک به فرزندتون ابتدا نوع حسادتش رو تشخیص بدین.
@ayeha313
خدایا🙏
درآخرین روز هفته
حال خوب
رزق بسیار
برکت زیاد
موفقیت ، سلامتی
وآرامش رابه همه ما عطا فرما 🙏
آمیـــن ای فرمانروای حق و آشکار 🙏
@ayeha313
مولی الموحدین ؛ امیرالمومنین ؛ امام على علیه السلام:
خداوند سبحان از آدم وقیحِ گستاخ در گناهان نفرت دارد.
منبع : 👇
کتاب شریف غررالحکم/3437
@ayeha313
آنچه دختران و پسران مجرد باید بدانند ...
✅ قول_ازدواج
به هیچ وجه به طرف مقابل قول ازدواج برای ماه ها یا سال های آینده ندهید زیرا:
💠 1- هیچ گونه تضمینی بر ادامه زندگی انسان و عمل به این گونه قول ها وجود ندارد.
💠 2- به طور معمول با گذشت زمان، شرایط و ملاک های افراد تغییر می کند و گاهی عوامل غیر ارادی مثل مثبت بودن آزمایش، عدم رضایت خانواده و ... مانعی برای عمل به قول و قرار می شود و در نتیجه منجر به سرخوردگی، افسردگی، احساس شکست، ازدواج گریزی، نفرت از مردان (در دختر)، انتقام جویی و ... می شود.
💠 3- انتظار و صبر کردن بر قولی که معلوم نیست عاقبتش چه می شود باعث هیجانات روحی وجلوگیری از رشد برای دو طرف بخصوص دختر خانم را دارد.
@ayeha313
💠راه محرم شدن
💬بعضی از مردم، انگشتر به دست کردن، شیرینی خوردن، ثبت محضری و مجلس بله برون را سبب محرم شدن دختر و پسر میدانند.
✅ در حالی که فقط صیغه عقد شرعی است که سبب محرم و حلال شدن میشود.
📚 #احکام_دین
@ayeha313
#بدبویی_عرق_بدن
🍏•☜علت اصلی بدبویی بدن بیشتر ناشی از افزایش مواد زائد در بدن است که وقتی فضولات بدن دفع نشود معمولا موجب بدبویی عرق بدن میگردد
🍏•☜که برای جلوگیری از آن باید تغذیه را اصلاح نمود و از مصرف مواد کارخانهای مثل فست فودها، چربی و سرخکردنیها و تنقلات از قبیل چیپس خود داری نمود.
🍏•☜انجام حجامت و فصد بسیار مفید میباشد
مصرف عرق کاسنی و شاهتره و خوردن خوراکیهای خوشبو مثل گلاب و دارچین و هل و زعفران
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰دلیل مقام بالای حضرت فاطمه معصومه(س) چیست؟
✍پاسخ:
✅دو نكته پيام آور درباره حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
۱. آن همه مقام چرا؟
مي پرسند: آن همه مقام چرا؟ با اين كه حضرت معصومه(س) چندين خواهر داشت، چرا بر آنها برتري داشت؟
پاسخ: اين سؤال در مورد حضرت زهرا(س) نيز مطرح است، كه بايد در پاسخ گفت: اين دو بانو علاوه بر شرافت خانوادگي و ذاتي، در عرصه ها و ميدان هاي ايمان و عمل، ممتاز بودند و در اين راستا با گزينش خود، درجات عالي ارزش هاي والاي انساني را پيمودند، و با عرفان و عمل خود آن گونه درخشيدند.
حضرت معصومه(س) در صحنه هاي علم، عرفان، ايمان، سياست، و حمايت از مقام رهبري، بسيار ممتاز بود و سرانجام در اين راستا به شهادت رسيد.
او در اقامت هفده روزه خود در قم، به عبادت و راز و نياز با خدا اشتغال داشت، چنان كه عبادتگاه او كه آن را"بيت النور" گويند و اكنون در مدرسه ستيه قم در محله ميدان مير قرار گرفته، گواه نورانيت و صفاي ممتاز او در ارتباط با خداست.
"از پرباري عمر مبارك ۲۸ ساله حضرت معصومه(ع) همان بس كه در اقامت هفده روزه اش در قم، حوزه علميه قم را بقاي جادوانه بخشيد، و ده ها هزار فرهيخته و دانش پژوه را به جهان تشيع ارزاني داشت، بزرگاني بسان زكريا بن آدم از اصحاب امام رضا(ع) و احمد بن اسحاق وكيل امام حسن عسكري(ع) در قم تا وجود مراجع تقليد و انديشمندان متفكري چون:
ميرزاي قمي، آيت الله شيخ ابوالقاسم قمي، آيه الله حائري، آيه الله صدر، آيه الله سيد محمد تقي خوانساري، آيه الله حجت، آيه الله بروجردي، آيه الله سيد احمد خوانساري، آيه الله گلپايگاني، آيه الله مرعشي نجفي، آيه الله اراكي، علامه طباطبائي، استاد شهيد مرتضي مطهري و حضرت امام خميني(اعلي الله مقامهم الشريف) همه از بركت وجود عالمه آل عبا حضرت معصومه(ع) است كه به حوزه علميه مركزيت داه، و با پرتو افشاني خويش، آن را به مدينه فاضله اسلامي تبديل نموده است... انقلاب اسلامي ايران در حقيقت فرزند پاك اين سرزمين مطهر و فيضيه(فيض گرفته از درگاه بي بي فاطمه معصومه(ع)) است، كه اينكه با رهبري هاي حكيمانه ولي امر مسلمين، حضرت آيه الله خامنه اي مد ظله العالي، به مسير خود ادامه مي دهد.
رحمت خداي بزرگ و درود خالصانه همه پيامبران، امامان، اولياي خدا و مجاهدان راستين بر اين بانوي بزرگ باد، كه هماره مي درخشد و نور افشاني مي كند. و كوثر هميشه جوشان ولايت است.
كوتاه سخن اينكه: آنچه انسان را به مقامات ارجمند مي رساند، ايمان و عمل است، چنان كه امام باقر(ع) فرمود:
"فَوَ اللهِ ما شِيعَتُنا اِلا مَنْ اِتَقَي اللهَ وَ اَطاعَهُ؛ سوگند به خدا شيعه ما نيست مگر كسي كه پرهيزكار بوده و از خدا اطاعت كند."
نيز فرمود:
"لا تُنالُ وِلا يَتُنا اِلا بِالْعَمَلِ وَالْوَرَعِ؛ به ولايت و دوستي ما جز از راه انجام عمل نيك و پرهيزكاري نمي توان رسيد.
۲ـ توجه اسلام و مسلمانان به
ارزش زن
در همه تاريخ و در تمام اديان، با افراط و تفريط، به زنان ظلم شده است؛ ولي اسلام حقوق زن را به طور كامل و عادلانه به آنها داده است، و آنها را از هر گونه انحطاط هاي ساختگي رهايي بخشيده است. يكي از نمونه هاي اين حقيقت اين كه: مسلمانان بانواني همچون: حضرت خديجه، حضرت فاطمه، حضرت زينب، حضرت معصومه ـ عليهن السلام ـ را به عنوان اينكه آنها داراي عالي ترين مقام ها هستند مي ستايند، و با بهترين و عميق ترين روش، از آنها تجليل و احترام و نسبت به آنها ابراز احساسات مي نمايند، و با اين روش خود اعلام مي دارند كه ميزان در رسيدن به مقامات عالي، تقوا و عمل است، نه زن و مرد، سياه و سفيد و ...
و اين عظمت و احترام كه در بارگاه نوراني حضرت فاطمه معصومه(ع) كه همچون نگين در شهر قم، جلوه دارد بهترين دليل و گواه به احترام اسلام به شخصيت زنان والامقام است، و همين نمونه عملي مي تواند جواب كوبنده اي باشد براي آنهايي كه مي گويند اسلام براي زن چندان ارزشي قائل نيست.
منبع: کتاب حضرت معصومه (س) فاطمه دوم – به قلم محمد محمدى اشتهاردى
@ayeha313
اجازه ندهید کودک در مقابل تلوزیون غذا بخورد.
▫️چون دراین هنگام مغز نمی تواند همزمان با تماشای تلویزیون به مقدار غذا توجه کافی داشته باشد.
▫️این باعث زیاد یا کم خوردن و در نتیجه چاقی یا لاغری کودک می شود.
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢چرا حضرت معصومه(س) #ازدواج نکردند؟ آیا صحت دارد که #وصیت پدرشان این بود که ازدواج نکنند؟ این با سنت پیامبر #منافات دارد
✅نکته اول در اسناد تاریخی
در تاريخ يعقوبي آمده است كه حضرت موسي بن جعفر(ع) #وصيت كرده بود كه دخترانش #شوهر نكنند و براي همين هيچ يك از دختران آن حضرت شوهر نكردند.
📚تاریخ یعقوبی ج 2، ص 421
✅اين #نظريه را نمي توان به اين آساني پذيرفت.
چون در اصول كافي آمده است كه حضرت امام موسي بن جعفر (ع) كار شوهر كردن و شوهر دادن دخترانش را به پسرش حضرت امام رضا واگذار كرد و فرمود: اگر علي خواست آنان را شوهر مي دهد و اگر نخواست شوهر نمي دهد.
و جز پسرم علي هيچ كس حق ندارد دخترانم را شوهر بدهد . نه برادران ديگرشان، نه عموهايشان و نه سلطان وقت #هيچكدام حق ندارند در امر ازدواج #دخترانم دخالت كنند.
📚كافي ج اول ، ص 316، حديث 15
بر اساس اين #روايت، نمي توان گفت كه امام موسي بن جعفر(ع) وصيت به عدم ازدواج كرده بلكه #وصيت كرده كه امر ازدواج دخترانش به امام رضا (ع) مربوط است و ديگران حق دخالت ندارند.
✅نکته دوم
از ديدگاه برخي، خفقان شديد هاروني باعث شد كه دختران امام موسي بن جعفر(ع) نتوانند ازدواج كنند و در عصر هارون #خفقان و #استبداد و ستم به جايي رسيد كه كسي جرأت نداشت به خانه امام موسي بن جعفر رفت و آمد كند . اگر كسي نتواند به خانه امام رفت و آمد داشته باشد، به طور يقين نمي تواند خيال دامادي آن حضرت را در سر
بپروراند.
اگر بخواهيم اين مسأله را بيشتر توضيح بدهيم بايد بگوييم كه #هارون مي خواست كاري كند كه نسل امام موسي بن جعفر كم گردد و يكي از راه هاي اين، جلوگيري از #ازدواج زنان و دختران اين خاندان است و بطور طبيعي اگر دختران و زنان شوهر نكنند، نسل آل علي(ع) كم مي گردد و كمي اين نسل براي دستگاه خلافت بسيار #مطلوب بود و علت كشتار آن همه #سادات هم مي تواند همين باشد كه اين نسل بر افتد.
📚زندگانی کریمه اهل بیت ص۱۵۰
@ayeha313
#معرفی_کتاب
نام کتاب: #مهمان_سرای_دو_دنیا
نویسنده: #اریک_امانوئل_اشمیت
مترجم: شهلا حائری
ناشر: نشر قطره
🌱آیه های زندگی🌱
#معرفی_کتاب نام کتاب: #مهمان_سرای_دو_دنیا نویسنده: #اریک_امانوئل_اشمیت مترجم: شهلا حائری ناشر: نش
نمایشنامه ی هشتم اشمیت ،یک کمدی متافیزیکی است که در مهمانسرای دودنیا رخ می دهد،جایی که افرادی که در کما هستند در آن اقامت می کنند تا زمانی که درمان آن ها به نتیجه برسد.
هیچ یک نمی دانند چگونه گذارشان به مهمانسرای دو دنیا افتاد و چه زمانی از آن خارج خواهند شد و سرانجام به کجا خواهند رفت. شخصیت ها در این مکان راز آمیز گرد هم آمده اند تا درباره ی زندگی خود تأمل کنند و به دغدغه های همیشگی بشر بیندیشند. نمایشنامه ی « مهمانسرای دو دنیا ، حکایتی است پر رمز و راز ، شگفت انگیز و غافلگیر کننده در فضایی میان رویا و واقعیت ، مرگ و زندگی ، کمدی و تراژدی.
داستان در مهمانسرایی که تصور می شود در فاصله ی بین زمین و آسمان است شروع می شود. امانوئل اشمیت، نویسنده ی این نمایش نامه، افرادی را که به دلایلی به اغما می روند، مهمان مهمانسرای دو دنیا می داند که به طور موقتی آنجا هستند تا مشخص شود مقصد بعدی آنها آسمان است یا اینکه به زمین بازمی گردند.
یکی از شبیه ترین نمونه های ادبی به این اثر نمایشنامه ی اتاق بسته اثر سارتر می باشد که جمله ی مشهور :"جهنم بقیه ی مردم هستند." را معنا می کند.از ابتدای نمایشنامه به نظر می رسد شخصیت ها طوری طراحی شده اند تا اعصاب یکدیگر را بهم بریزند و تضادی واضح با یکدیگر دارند.
@ayeha313