روحیه عدالت خواهی او در دوران تحصیل باعث شد چند صباحی از دانشگاه رانده شود و به اصطلاح خودش آب خنک بخورد و در نهایت با یک سال و نیم تاخیر ادامه تحصیل داد و اواخر سال 1351 موفق به اخذ مدرک پزشکی عمومی گردید و برای خدمت به مناطق محروم عازم سیستان و بلوچستان شد.
او سال 1354 پس از پایان دوره طرح پزشکی اش در جالق سراوان و قبولی در دانشگاه علوم پزشکی ایران(دانشکده تخصصی بیمارستان بیمارستان شفا یحیاییان؛ اولین مرکز ارتوپدی شناخته شده ایران در دنیا) موفق شد سال 1358 دوره تخصصی جراحی ارتوپدی اش را دریافت کند و همزمان با انقلاب بلافاصله به استخدام سازمان تامین اجتماعی در آید و برای خدمت به رزمندگان در چند عملیات جنگی ( 2بار محاصره آبادان، 2بار در دزفول، 2 مرتبه در ایلام و یک مرتبه در اراک) حضور پیدا کند.
او از 1363 تاکنون دورههای مختلف آرتروپلاستی و تروما از کشورهای سوییس ، آمریکا ، آلمان و .... دریافت کرده است و رییس بیمارستان شیرخورشید و رییس سپاه بهداشت(1354 – 1351)، رییس بخش ارتوپدی بیمارستان فیاض بخش(1363 – 1358)، رییس بخش ارتوپدی بیمارستان مصطفی خمینی و مسوول اعزام بیماران ارتوپدی به خارج از کشور(1367 – 1359)، رییس بخش آموزش بیمارستان فیاض بخش و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران(1368 – 1363)، رییس بیمارستان معیری (1372 – 1369)، رییس بخش ارتوپدی بیمارستان خاتم الانبیاء(1375 – 1368)، عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران(1384 – 1377)، رییس انجمن جراحان ارتوپدی ایران(1395 – 1386)، عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران(1392 – 1391)، عضو هیات مدیره جامعه جراحی( از سال 1387تاکنون)، عضو مجمع انجمنهای تخصصی پزشکی( از سال 1389تاکنون)، پزشک نمونه سال 1386 و1393 در ایران بخشی سوابق درخشان علمی و اجرایی ایشان طی این دوران به حساب میآید.
#سوابق_علمی
انجمنهای تخصصی ایران، انجمن بین المللی ارتوپدی AO، انجمن جراحان ارتوپدی آمریکا AOS، انجمن جراحان ارتوپدی SICOT، انجمن جراحان ارتوپدی کشورهای عربی PAN ARAB، تالیف سه کتاب و ارایه بیش از 200 سخنرانی علمی در کنگرههای مختلف در سطوح بین المللی از دیگر سوابق علمی او است.
ایشان گفتند در سال دوم که عشق وارد زندگیم شد کم کم علاقه به این رشته پیدا کردم. در سال 1346 در ادامه ایده های عدالت خواهانه و حق طلبی، همگام با دانشجویان سراسر ایران به اعتصاب نشستم که ثمره آن زندان چندین ماهه برای من و بسیاری از هم کلاسی هایم بود و پس از آن اخراج موقت شدم و سپس مجددا در سال 1350 همزمان با جشن 2500 ساله مجددا زندان رفتم و اخراج طولانی برایم رقم خورد. بعد از یک سال وقفه تحصیلی بالاخره در سال 1351 به زور و فشار خانواده دانشکده را به اتمام رسانده و بلافاصله با همسرم مریم ازدواج کردم و به انتخاب خودم به بلوچستان رفتم. منطقه خدمتی من فقیر ترین منطقه ایران بود که نه برق داشت، نه آب و نه امکانات درمانی کامل. از همسرم خواستم که پا به پای من به آن منطقه بیاید و او با عشق به من و عشق به خدمت به مردم شغل خود را که پرستاری سازمان تامین اجتماعی بود رها کرد و به من در درمانگاه سپاه بهداشت جالق بلوچستان پیوست و تا سال 1352 به مردم در ایران درمانگاه خدمت می کردیم.
مقالات و سخنرانی ها :
ارائه بیش از 200 سخنرانی علمی در کنگره های مختلف در سطوح بین المللی
جوایز دکتر غلامعلی عکاشه :
پزشک نمونه سال 1386 در ایران
پزشک نمونه سال 1393 در ایران
دکتر عکاشه در حال حاضر در کلینیک تخصصی ارتوپدی ماهان پذیرای بیماران می باشند.
🌸پروردگارا...
✨برکتت را بر من ارزانی فرما!
✨آنسان که هر روز در مسیر
✨حرکت الهي زیارت گونه
✨خویش دیدگانم خيره
✨به عظمت و شكوه و جلال
🌸زیبایی های تو باشد
🌸و هیچ گاه وظایف انسانی
✨خود را از یاد نبرم و دعای
✨هر روزه ام این باشد:
✨پروردگارا باشد كه هر آنچه
✨خواست توست انجام پذيرد !
🌸آميــن
@ayeha313
💠 قالَ رَسُولُ اللهِ ص:
🔸"اَحِبُّوا الصِّبْيانَ وَ ارْحَمُوهُمْ وَ اِذا وَعَدْتُمُوهُمْ فَفُوا لَهُمْ فَاِنَّهُمْ لايَرَوْنَ اِلّا اَنَّكُمْ تَرْزُقُونَهُمْ"
كودكان خود را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد، وقتي به آنها وعدهاي ميدهيد حتماً وفا كنيد زيرا كودكان، شما را رازق خود ميپندارند.
📚وسائل الشيعه، ج ۵، ص ١٢۶
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
خوفناک ترین فرقه های مذهبی😱 ۳- دروازه بهشت فرقه «دروازه بهشت» توسط مارشال اپل وایت و بونی نتلز در
خوفناک ترین فرقه های مذهبی😱
۴- جامعه آتریوس
جامعه آتریوس یک فرقه مذهبی بود که در اواسط دهه ۱۹۵۰ توسط یک راننده تاکسی بریتانیایی شکل گرفت. این فرقه آموزه های دینی نسبتاً جدیدی داشت و بر این باور بود که تعدادی «اربابان فضایی» از جمله ونوس و مشتری بر سرنوشت بشریت حکمرانی می کنند. علاوه بر این آن ها به شدت به دعا کردن باور داشته و سعی می کردند با «شارژ روحی» زمین راه را برای «ارباب آینده» باز کنند که یک شخصیت مسیحایی بوده و قرار بود با یک سفینه پرنده که به یک اسلحه جادویی مجهز بود و قدرت آن از تمامی ارتش ها و تجهیزات نظامی مدرن بیشتر بود به زمین می آمد. این گروه بر این باور بودند که این شخصیت در کالبد رهبر گروه تبلور خواهد یافت.
#ادامه_دارد
میدونستین که از ۳۰سالگی به بعد روزی ۳۰هزار تا از نورونهای مغز میمیرن؟
و برای جلوگیری از پیر شدن سلولهای مغز تنها کار مؤثری که میشه کرد حفظ"connection"های مغزیه؟
چطور؟!
با مطالعه، یادگیری زبان جدید، حل جدول، درست کردن پازل، شطرنج و کارهایی که مغز رو به چالش بکشه! پس تا قبل از ۳۰سالگی تموم انرژیتون رو برای یادگرفتن چیزایی که ارزش دارن بزارید!
@ayeha313
⁉️متن شبهه👇👇👇
آیا حکمت 141 نهج البلاغه انسان را بر داشتن فرزند کمتر تشویق می کند
✅پاسخ شبهه👇👇👇
استدلال براى كمى فرزند به این حدیث: « قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ؛ كمى افراد نانخور انسان يكى از دو وسيله توانگرى مىباشد»، مردود و غلط مي باشد.
ديده شده است كه بعضى از غير مطّلعين براى رجحان كاهش فرزند به این روايت استدلال كردهاند و ندانستهاند كه:
عيال در لغت عرب به معنى فرزند نيست؛ چه بسا فرزندانى كه نانخور انسان نيستند، و چه بسا عائلهاى كه فرزند نمىباشند. عيال به معنى نانخور و در تحت عيلوله و مخارج انسان در آمدن است؛ مانند خادم و خادمه و شاگردان كسب و غلام و كنيز و ميهمانان وارد بر انسان، و تكفّل مخارج بسيارى از اقوام و محارم و زوجه و امثال ها كه تحت مخارج و عيلوله انسان زيست مي كنند.
بنا بر اين نسبت ميان عيال و اولاد، نسبت عموم و خصوص مِن وجه مىباشد. و منافات ندارد كه ترغيب به كثرت فرزندان شده باشد؛ با وجود اين، توصيه شده باشد كه هر چه انسان بتواند افراد تحت عيلوله خويشتن را تقليل كند و کاهش دهد که يك گونه توانائى و توانگرى را حائز گرديده است. اين از يك ناحيه.
و از ناحيه ديگر، در جمله «أَحَدُ الْيَسَارَيْن»، ترغيبى و تحريضى بدان نيست؛ بلكه توانگرى براى انسان از دو راه تحصيل مىشود: يكى از راه كسب مال و صرف آن بر عائله كثيره؛ و ديگرى حصر عائله در قلّت با وجود كمي مال. هر كدام را مي خواهى انتخاب كن!
ضمنا توجه نشده به گفتار ديگر حضرت علی (ع) قبل از اين حكمت كه مىفرمايد: « تَنْزِلُ الْمَعُونَةُ عَلَى قَدْرِ الْمَئُونَةِ؛
كمك و مساعدت آسمانى به مقدار مؤونه زندگى و مخارج لازم فرود مى آيد».
بنا بر اين: «هر كه بامش بيش برفش بيشتر». خداوندِ رازق عالم قادر حكيم، كه از عوالم غيب روزى را نازل مىفرمايد براى هر فرد بخصوصه روزى جداگانه مي رساند؛ براى يكى، يكى؛ براى هزار، هزار.
بسيار عجيب است اين شرع مبين و آئين توحيدى و معرفتى، كه چگونه در عمل و متن كار، ما را به خدا پيوسته و مربوط مىسازند. در «وسائل الشّيعة» چهار روايت در كراهت اعراض از نكاح به جهت بيم از تنگدستى و ترس از فقر، و پنج روايت در استحباب اقدام به نكاح با وجود فقر و تنگدستى وارد است که از هر کدام به یک مورد اشاره می کنیم:( 1)
قال الصادق(ع) : « مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْعِيلَةِ فَقَدْ أَسَآءَ بِاللَهِ الظَّنَّ؛ هر كس كه از ترس مخارج زندگانى ازدواج را ترك كند، به ذات اقدس الله سوء ظنّ برده است».
قال الصادق(ع): «جَآءَ رَجُلٌ إلى النَّبىِّ (صَ) فَشَكَا إليهِ الْحَاجَةَ. فَقَالَ: (لَهُ- خ) تَزَوَّجْ! فَتَزَوَّجَ فَوُسِّعَ عَلَيْهِ ؛ مردى به حضور پيامبر صلّى الله عليه و آله شرفياب شد و از تنگدستى و نيازمندى به او شكايت آورد. حضرت به او فرمود: ازدواج كن! چون ازدواج كرد، روزي اش گشایش پیدا کرد».
و حتی باید گفت که:
مستفاد از آيات و روايات این است که طريق صحيح حفظِ نسل بشر، نكاح است و حفظ نسل، مطلوب شارع و عقلاست، حتّى نسل حيوانات و گياهان را هم بايد حفظ كرد، چون حتماً مصالحى بوده كه خداوند آن ها را آفريده است. شاهد آن حديث مشهوری است که در آن پیامبر (ص) فرمود:
«تناكحوا تناسلوا تكثروا فأنّى أباهى بكم الأمم يوم القيامة و لو بالسقط ؛ (2) نكاح كنيد تا بسيار شويد بدرستى كه من فخر مي كنم به شما امّتها در روز قيامت و اگر چه از شكم ساقط شود» .
و در حدیث دیگری آمده است:
« تزوّجوا الودود الولود فإنّي مكاثر بكم الأنبياء ؛ ( 3) زن مهربان و بچهآور بگيريد! زيرا من به كثرت شما بر ساير پيغمبران افتخار مىكنم».
البته بر اثر تبليغات موفق و غیر مطلوب استعمار كه بر در و ديوار نوشته بود: زندگى خوشتر، فرزند كمتر. و يا فرزند فقط يكى و يا دو تا. و در يك صفحه پوستر يا پلاكارد، عكس يك مرد و يك زنى را كشيده بود، كه در دستشان يك دختر و يك پسر بود، بطور شادابى و خوشحالى در حركت بودند. و دست راست را بلند كرده، فقط انگشت وسطى و مسبّحه را (سبابه) بطرف بالا باز نموده تا نشان دهند كه فقط أولًا فرزند بايد دو تا باشد و بس، و ثانياً اين را با حرف (V ) كه رمز موفقيت است، خاطرنشان نموده باشند. (4)
مسئله:
بعد اين كه امير المومنين علي (ع) يك واقعيت خارجي را بيان مي فرمايند كه شخصي كه ناخور او كم است راحتي و آسايش و توانگري او در دنيا بطور طبيعي بيشتر از كسي است كه ناخور او زيادتر است . اما آيا مراد حضرت آن است كه در آخرت هم راحتي او بيشتر است ؟
@ayeha313
آیا « بارانهاى پیاپى » ، « جنگهاى خونین » ، « خروج یأجوج و مأجوج » و « طلوع خورشید از مغرب » از نشانه های حتمی ظهور است⁉️🔻
قسمت (اول) 1️⃣
♦️ در سال ظهور بارانهاى پیاپى زمین را آباد و سرسبز مى کند و وضع مردم بهتر مى شود.
🔷 امامان(ع) در تبیین نشانه هاى ظهور و خبر دادن از رخدادهاى آن روزگار از این واقعه نیز یاد کرده اند که به چند نمونه از احادیثى که در این باره رسیده اشاره مى کنیم:
🔶 شیخ مفید با بهره گیرى از روایات مى نویسد: (ثم یختم ذلـک بأربع وعشرین مطرة متصل فتحیى بها الأرض بعد موتها و تعرف برکاتها
🔷 پس پایان مى گیرد این (پدید آمدن نشانه ها) با بیست و چهار باران پیاپى که زمین را پس از آن که مرده بود زنده مى کند و برکات آن را مى شناساند.
شیخ طوسى از امام صادق(ع) روایت مى کند: (انّ قدام القائم لسنة غیداقة یفسد التمر فى النخل فلاتشکوا فى ذلک
🔶 در آستانه قیام مهدى(عج) سالى پرباران خواهد بود که در اثر آن خرما بر روى نخل مى پوسد. پس در این تردیدى به خود راه ندهید.
یا امام صادق مى فرماید: (واذا آن قیامه مطر الناس فى جمادى الآخرة وعشرة ایام من رجب مطراً لم یر الناس مثله فینبت اللّه به لحوم المؤمنین فى ابدانهم فى قبورهم…
🔷 و چون هنگام ظهور مهدى(ع) نزدیک شود در تمام ماه جمادى الآخر و ده روز نخست ماه رجب بارانى بر مردم ببارد که تا آن هنگام مانند آن را ندیده باشند. پس خداوند به وسیله آن گوشت بر بدن مؤمنان که در قبرهایشان خفته اند برویاند.
🔶 بارش این مقدار باران آن هم پیاپى کم سابقه و یا بى سابقه است. با این حال حمل آن بر معجزه وجهى ندارد زیرا وقوع آن به گونه عادى ممکن است.
🔷 البته احتمال دیگرى نیز وجود دارد که این بارانها همزمان و در همه جاى زمین ببارد که در این صورت مى تواند جنبه اعجاز داشته باشد
🔶 این نشانه را گرچه بزرگانى مانند: شیخ مفید شیخ طوسى و طبرسى در ردیف نشانه هاى ظهور آورده اند ولى باید توجه داشت:
🔷 اولاً روایت طبرسى و مفید مرسله است.
🔶 ثانیاً جمله (فینبت اللّه به لحوم المؤمنین) در ذیل روایت طبرسى نشان مى دهد که مربوط به برپایى قیامت و زنده شدن مردگان است.
🔷 و ثالثاً روایت شیخ طوسى نیز ضعیف است زیرا در سند آن على بن ابى حمزه قرار دارد که از واقفیه است.
♦️ بنابراین اثبات چنین نشانه اى براى ظهور به استناد این گونه روایات مشکل است.
🔷 البته از مجموع این روایات و سخنانى که در این باب گفته اند با توجه به این که دوران ظهور آغاز سامان یافتن امور و از بین رفتن مشکلات است احتمال مى رود که از نظر طبیعى شرایط مساعدى پیش مى آید تا سال ظهور سالى پرباران و آبادان باشد.
🔻جنگهاى خونین
🔷 در منابع دینى از جنگ هاى خونین و کشتارهاى بزرگ نیز به عنوان نشانه هاى ظهور یاد شده است
🔶 گویا این جنگها بین اهل باطل بر سر رقابتهاى مادى و سیاسى روى مى دهد که در نهایت بدون پیروزى هیچ یک از دو گروه و پس از برجاى گذاشتن. انبوهى از کشته ها پایان مى یابد. بروز چنین فاجعه هاى بزرگ نتیجه طبیعى فساد زمین و فراگیر شدن ظلم و جور است.
🔷 از برخى روایات استفاده مى شود که در منطقه (قرقیسا) جنگ عظیمى بین بنى عباس و مردانى رخ مى دهد که نوجوانان زورمند فرسوده و پیر مى گردد و لاشه هاى کشته ها بر روى هم انباشته مى گردد.
🔶 از قرائن و شواهد بر مى آید که این خون ریزیهاى بزرگ در همان واقعه خروج سفیانى و آشوبهاى آن زمان است و حادثه جداگانه اى نیست.
♦️ این احتمال نیز وجود دارد که منظور از این روایات درهم کوبیدن مستکبران و دشمنان حق و عدالت باشد که در زمان ظهور و به دست مهدى(ع) انجام مى شود بنابراین از وقایع دوران ظهور است نه نشانه ظهور.
ادامه دارد...
@ayeha313
#بدبویی_عرق_بدن
🍏•☜علت اصلی بدبویی بدن بیشتر ناشی از افزایش مواد زائد در بدن است که وقتی فضولات بدن دفع نشود معمولا موجب بدبویی عرق بدن میگردد
🍏•☜که برای جلوگیری از آن باید تغذیه را اصلاح نمود و از مصرف مواد کارخانهای مثل فست فودها، چربی و سرخکردنیها و تنقلات از قبیل چیپس خود داری نمود.
🍏•☜انجام حجامت و فصد بسیار مفید میباشد
مصرف عرق کاسنی و شاهتره و خوردن خوراکیهای خوشبو مثل گلاب و دارچین و هل و زعفران
@ayeha313
⛔️ #چهار حرف #راستی كه نبايد به #همسرتان بگوييد!
🔹 "#فلانیکه_اومدهبودخواستگاریم_خیلی_مهربونبود.": هر عاقلی می گوید، حرف شما درست است چون هر آدمی حسنی دارد اما زخم این سخن در وجود شوهر شما التیام ناپذیر است.
🔹 " #بدممیادازت": طبیعی است که هر رابطه ای پستی و بلندی دارد، اما وقتی حالتان بد می شود جملاتی از این قبیل فقط رابطه شما را برای مدتی خراب می کند و دیگر هیچ.
🔹 " #به_گذشتهام_چکار_داری؟ ": بیان گذشته، آن هم با جزئیات و موبه مو، آن هم برای آدم مو از ماست کش، کاری کشنده است؛ اما پنهان کردن گذشته و سانسور آن هم زندگی خراب کن!
🔹 " #از_اون_خواهرتمتنفرم" : افکار منفی خود را درباره افراد برای خود نگه دارید. بخصوص اگر این افکار درباره دوستان یا بستگان شوهرتان باشد. سودی که ندارد هیچ، زندگیتان را هم تلخ نمی کند.
✍ آری جز راست نباید گفت؛ اما هر راست نشاید گفت. البته دروغ گفتن حتی اگر کوچک باشد بنیان خانواده را نابود می کند.
@ayeha313
🌸پروردگارا...
✨برکتت را بر من ارزانی فرما!
✨آنسان که هر روز در مسیر
✨حرکت الهي زیارت گونه
✨خویش دیدگانم خيره
✨به عظمت و شكوه و جلال
🌸زیبایی های تو باشد
🌸و هیچ گاه وظایف انسانی
✨خود را از یاد نبرم و دعای
✨هر روزه ام این باشد:
✨پروردگارا باشد كه هر آنچه
✨خواست توست انجام پذيرد !
🌸آميــن
@ayeha313
🌺امام باقر علیه السلام:
..بر شما باد به دعااز هنگام سحر تازدن آفتاب
✨ زيرا آن زمانیست كه درهاى آسمان درآن هنگام بازگردد،
و روزيها درآن تقسيم شود،
و حاجتهاى بزرگ برآورده شود.
📘اصول کافی ج4
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
خوفناک ترین فرقه های مذهبی😱 ۴- جامعه آتریوس جامعه آتریوس یک فرقه مذهبی بود که در اواسط دهه ۱۹۵۰
خوفناک ترین فرقه های مذهبی😱
۵- آوم شینریکیو
آوم شینریکیو یک فرقه مذهبی خوفناک ژاپنی بود که توسط شوکو آساهارا در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. این گروه زمانی خبرساز شد که آساهارا اعضای گروه را موظف کرد که برای عضویت مبالغی را پرداخت کنند و در صورتی که برخی از این خواسته سرباز می زدند محبوس شده تا زمانی که به این خواسته تن می دادند. به گفته وی، خیلی زود یک نبرد هسته ای با محوریت ایالات متحده شکل می گرفت و تنها پیروان او زنده می ماندند. در سال ۱۹۹۵ این گروه یک حمله شیمیایی با گاز سارین را در مترو توکیو به انجام رساند که به مرگ ۱۲ نفر و مجروح شدن بیش از ۵۰ نفر دیگر منجر شد. بعد از این حمله، دولت ژاپن تحقیقاتی را آغاز کرده و دریافت که این گروه در قتل یک حقوقدان به نام تسوتسومی ساکاموتو که بر علیه رهبر گروه اقدام کرده بود نیز دست داشته اند. این گروه حتی همسر و فرزند او را نیز به قتل رسانده بودند.
#ادامه_دارد
@ayeha313
شش تا از بهترین دکتر ها !👌🏻
▫️نورخورشید
▫️استراحت
▫️ورزش
▫️رژیم غذایی مناسب
▫️اعتماد بنفس و
▫️دوستان
@ayeha313
🌱آیه های زندگی🌱
آیا « بارانهاى پیاپى » ، « جنگهاى خونین » ، « خروج یأجوج و مأجوج » و « طلوع خورشید از مغرب » از نشان
آیا « بارانهاى پیاپى » ، « جنگهاى خونین » ، « خروج یأجوج و مأجوج » و « طلوع خورشید از مغرب » از نشانه های حتمی ظهور است⁉️🔻
قسمت (پایانی) 2️⃣
🔻خروج یأجوج و مأجوج
🔷 در برخى روایات خروج مأجوج و مأجوج از نشانه هاى ظهور دانسته شده [7] که با دقت در این روایات روشن مى شود که ارتباطى به مسأله ظهور ندارند بلکه بیشتر آنها ناظر به برپایى قیامت هستند.
🔶 دو موردى که در قرآن از خروج یأجوج و مأجوج یاد شده هم [8] هیچ دلالتى بر این قضیه ندارد. این افزون بر ضعف سند روایات این باب و ضعف دلالت و نارسایى و گاه تناقض آنهاست.
🔻 طلوع خورشید از مغرب
🔷 از جمله نشانه هاى ظهور که در روایات به آن اشاره شده طلوع خورشید از مغرب است وقوع چنین پدیده اى اگر معناى ظاهرى آن مراد باشد مستلزم در هم ریختن و از هم پاشیدن نظم جهان و تغییر در حرکت منظومه شمسى خواهد بودو این با اصول حاکم بر نظام طبیعت ناسازگارى دارد.
🔶 به طور قطع حضرت مهدى(عج) بر روى همین زمین حکومت جهانى خویش را تشکیل مى دهد [9] بر این اساس تحقق این نشانه به گونه معجزه چنانکه برخى پنداشته اند میسر نیست زیرا معجزه در محدوده نظام حاکم بر طبیعت و جهان صورت مى گیرد [10].
♦️ به نظر مى رسد منظور از طلوع خورشید از مغرب حضرت مهدى(عج) است.
🔷 فیض کاشانى در توضیح روایتى در این زمینه مى نویسد: وکأنّه کنّى بطلوع الشمس من مغربها فى الحدیث عن ظهوره(ع) کما یظهر من بعض الأخبار [11].)
🔶 گویا طلوع خورشید از مغرب کنایه از ظهور حضرت مهدى(ع) است همان گونه که از برخى اخبار هم استفاده مى شود.
🔷 همان گونه که مرحوم فیض اشاره کرده از برخى روایات نیز این مطلب استفاده مى شود. در ذیل روایت صعصعه که این حادثه را به عنوان نشانه ظهور معرفى مى کند جمله اى است که روشنگر این معناست.
🔶 صعصعة در پاسخ فردى که از منظور امیرالمؤمنین(ع) از جمله (لاتسألونى عما یکون بعد ذلک…) پرسیده بود گفت: (ان الذى یصلى خلفه عیسى بن مریم هوالثانى عشر من العترة التاسع من ولد الحسین بن على(ع) وهو الشمس الطالعة من مغربها [12].)
🔷 کسى که حضرت عیسى(ع) پشت سروى نماز مى گزارد دوازدهمین نفر از خاندان پیامبر(ص) و نهمین نفر از فرزندان حسین بن على(ع) است و هم اوست خورشیدى که از غروبگاهش طلوع مى کند.
🔶 بر این اساس طلوع خورشید از مغرب معناى کنایى دارد و در حقیقت تشبیه شده است ظهور حضرت مهدى(عج) به طلوع خورشید از غروبگاهش.
♦️ همان گونه که خورشید پس از آن که چهره در نقاب شب فرو مى کشد دوباره پرده هاى سیاهى را مى درد و طلیعه روشن آن از کرانه هاى افق پرتوافشانى مى کند حضرت مهدى(عج) نیز پس از طى دوران محنت و محرومیت و سپرى شدن روزگار غیبت و انتظار ظهور مى کند بسان خورشیدى جهان فتنه عدالت و بستوه آمده از ظلم و ستم و بى عدالتى را با پرتو حیاتبخش عدالت زنده و روشن مى کند.
پی نوشت:
[1] (ارشاد ج370/1.
[2] (کتاب الغیبة) شیخ طوسى 449/.
[3] (اعلام الورى) 432/.
[4] (تاریخ مابعد الظهور) 191/.
[5] (جامع الرواة) ج547/1.
[6] (بحارالأنوار) ج246/52 251 388.
[7] (منتخب الأثر) 461/; (سنن ابن ماجه) ج1353/2 (صحیح مسلم) ج199/8; (کنزالعمال) ج338/14 ـ 343; (تاریخ غیبت کبرى) 526/.
[8] (سوره کهف) 94/ سوره انبیاء آیه 96/.
[9] (بحارالأنوار) ج194/52 (کتاب الغیبة) نعمانى 252/; (ارشاد) ج371/2.
[10] (دادگستر جهان) 220/.
[11] (وافى) ج446/2.
[12] (بحارالأنوار) ج195/52.
#نشانه_های_ظهور
#مدعیان_دروغین
@ayeha313
#محمد_رضا_شفیعی_کدکنی
زادهٔ: ۱۹ مهر ۱۳۱۸ (۸۲ سال)
کدکن، خراسان رضوی
ملیت : ایرانی
تحصیلات: دکترای زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه تهران
محل تحصیل: دانشگاه فردوسی
دانشگاه تهران
پیشه: شاعر، استاد دانشگاه،پژوهشگر و نویسنده شناختهشده برای پژوهشها دربارهٔ حاکم نیشابوری، نظریههای ادبی نوکارهای برجسته
استاد دانشگاه، شاعرسبک
سبک شعر : سنتی و سبک نیمایی
دین : اسلام، شیعه
شفیعی کدکنی در ۱۹ مهر ۱۳۱۸ در شهر کدکن از خراسان در خانوادهای اهل علم دیده به جهان گشود. از افراد مهم این خانواده به میرزا محمد شفیع کدکنی معروف به میرزای عالمیان، وزیر شاه عباس اول صفوی، میتوان اشاره کرد.
شفیعی کدکنی هرگز به دبستان و دبیرستان نرفت و از آغاز کودکی نزد پدر خود آ میرزا محمد (که روحانی بود) ومحمدتقی ادیب نیشابوری (ادیب نیشابوری دوم) از نزدیکانش به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت (در هفتسالگی تمامالفیهٔ ابن مالک را از حفظ بود)
و فقه، کلام و اصول را نزد شیخ هاشم قزوینی (معروف به «فقیه آزادگان») فراگرفت. اما پس از مرگ شیخ هاشم، تا آخرین مراحل درس خارج فقه را نزد سید محمدهادی میلانی خواند و در این دوره با سید علی خامنهای رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران، همدرس بود.
او به پیشنهاد علیاکبر فیاض در دانشگاه فردوسی مشهد نامنویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکدهٔ ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی، و مدرک دکتری را نیز در همین رشته از دانشگاه تهران گرفت.
محمدرضا شفیعی کدکنی از سال ۱۳۴۸ تاکنون استاد دانشگاه تهران است. بدیعالزمان فروزانفر زیر برگهٔ پیشنهاد استخدام وی نوشته بود «احترامی است به فضیلت او». شفیعی از جمله دوستان نزدیک مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی، بهشمار میرود و دلبستگی خود را به اشعار وی پنهان نمیکند.
شفیعی کدکنی روز پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۸ تهران را به مقصدایالات متحده آمریکا ترک کرد. این سفر بازتاب وسیعی در مطبوعات ایران داشت. او برای استفاده از یک فرصت مطالعاتی به مؤسسهٔ مطالعات پیشرفتهٔ دانشگاه پرینستونرفت تا در باب تاریخ و تطور فرقهٔ کَرامیه تحقیق کند، و پس از نه ماه به ایران بازگشت و پس از بازگشت به ایران بر سر کرسی تدریس خود در دانشگاه تهران حاضر شد.
در مهر ۱۳۹۸ در هفتمین دورهٔ جشنوارهٔ بینالمللی هنر برای صلح، «نشان عالی هنر برای صلح» به او اهدا شد