⭕️ چرا در نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» نمیگوییم؟
اگر میگفتیم «ای خدای مهربان»، دلها بیشتر به نماز جذب نمیشد؟
چرا ما سر نماز به جای «الله اکبر»، «الله رحمان» یا «الله ارحم» نمیگوییم؟ مگر در دعاها نداریم: «يَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَه؛ ای کسی که رحمت او از غضب او پیشی گرفته است.» آیا بهتر نبود به جای «الله اکبر» و به جای «خدای بزرگ و باعظمت»، بگوییم: «ای خدای مهربان»؟ آیا اینطوری، دلها بیشتر به نماز جذب نمیشد؟ چرا تا میآییم سر نماز از کبریائی خدا حرف میزنیم؟
در دعای کمیل وقتی ذاکرین اهلبیت(ع) مناجات میخوانند، مدام از مهربانی خدا برای ما سخن میگویند، ما هم گریه میکنیم. خُب، چرا ما در نماز هم چنین ترفندی به کار نبریم و به جای «الله اکبر» نگوییم «الله رحمان»، بعدش هم حسابی گریه کنیم؟! مثلاً به جای «الله اکبر»، بگوییم: «خدایا! عزیز دلم، تو چقدر مهربانی!» چه عیبی دارد اینطوری با خدا عشقبازی کنیم؟! آخر با کبریائی و عظمت خدا که نمیشود عشقبازی کرد، نمیشود با آن اشک ریخت!
چرا اینقدر میگوییم الله اکبر؟ چرا نماز مملوّ از عظمت الهی است؟ چرا ما همیشه در مقابل کبریائی خدا سر به خاک میگذاریم؟ چرا در هر رکعتی از نماز، حتماً باید رکوع و سجده را بهجا آوریم؟
برای اینکه نماز میخواهد مثل پادگان به ما یک چیزی را یاد بدهد و آن عظمت و ابهت خداوند است. وقتی فرماندهای نیاز دارد عظمتش در دل سرباز بنشیند، نمیگوید «آقای سرباز! من برایت یک ماشین میخرم، در عوض تو هم حرف مرا گوش خوب بده!» فرمانده نمیآید برای چند ماه دورۀ آموزشیای که سرباز به پادگان میرود، مدام نخود و کشمش در جیب سرباز بریزد و به او بگوید «عزیز دلم، امروز هم یک چیز خوشمزه دیگر برای تو خریدهام، عوضش تو هم دستور مرا گوش کن. اگر هم احیاناً جنگی پیش آمد، یکموقع فرار نکنیها! عزیزم قبول است؟! نمیخواهد موهایت را از ته بزنی، من خودم موهایت را به مُدل دلخواهت اصلاح میکنم، ژل هم به موهایت میزنم! اما در عوض اینکه من اینجا تو را تحویل میگیرم، تو هم در میدان جنگ مرا تحویل بگیر!»
بعضیها میگویند: «خدایا، مشکل مرا حل کن، تا بنشینم برای تو نماز بخوانم!» کار اینها مثل کسی است که به سربازی برود و به فرمانده پادگان بگوید: «تو اول بیا حسابی مرا تحویل بگیر و کارهای مرا انجام بده، تا من پسفردا برای تو بجنگم!» اگر فرمانده بخواهد اینطوری با سرباز رفتار کند، ابهت و عظمت فرمانده در دل این سرباز نمینشیند. اثرش این خواهد بود که پس فردا در لحظات حساس و خطرناک جنگ، دستور فرمانده را اجرا نمیکند. فرمانده به او میگوید: «برو جلو»، میگوید: «صبر کن ببینم، چرا بروم جلو؟» امّا از قدیم معروف بوده که «ارتش چرا ندارد.»
بحث ما این نیست که این کارها در ارتش، درست است یا نه، و اگر لازم است حد و مرز آن چقدر است، اما در نیروهای نظامی دستور فرمانده بسیار حساس و مهم است. در نیروهای نظامی، ساختار باید استحکام داشته باشد. لذا دیسیپلین نظامی و آداب ویژهای دارند که همه باید از این آداب تبعیت کنند. درِ خانۀ خدا هم باید شبیه همین اتفاق بیفتد تا عظمت و ابهت پروردگار عالم در دل ما جای بگیرد.
و اما اینکه چرا باید عظمت خدا در دل ما جا بگیرد، زیرا
۱. قدرت اجرای دستورات خدا-که به نفع خودمان است- را پیدا کنیم
۲. بتوانیم عاشق خدا شویم.
منبع:
بخشی از کتاب "چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟"
اثر علیرضا پناهیان
@ayeha313
خدایا
همانطوركه چشم هامان
ازخواب بیدارکردی
روحمان را ازغفلت
بیداركن و همانطوركه
جهانرابه نورصبح
منوركردي زندگيمان
رابه نورهدایت منورگردان ✨🙏
آمیـــن یا اَرْحَمَ الرّاحِمین 🙏
ای مهربان ترین مهربانان 🙏
@ayeha313
#مجردانه
🍂کسی که هنگام تصمیم گیری های مهم زندگی همیشه دنبال یه نفره که به جاش تصمیم بگیره، آماده ازدواج نیست.
🔸 چون این شخص دچار ضعف در تصمیمگیریه در حالیکه توی ازدواج چه برای انتخاب شخص مناسب چه بعد از ازدواج و توی زندگی مشترک، صدها تصمیم توسط خود شخص قراره گرفته بشه.
#اللهم_اجعل_عواقب_امورنا_خیرا
@ayeha313
7 اشتباه ورزشی در تابستان 👇🏻
▫️کم آب نوشیدن
▫️عدم استفاده از ضدآفتاب
▫️ورزش در اوج گرما
▫️کوهنوردی بدون آمادگی جسمی
▫️ نداشتن لباس ورزش مناسب
▫️ورزش بیش از حد
@ayeha313
💠 حکم شکستن نماز واجب برای پیوستن به جماعت
💬 سوال:
چنانچه در حال خواندن نماز فرادا، نماز جماعت برگزار شود، آیا می توان نماز را شکست؟
✅ پاسخ:
اگر هنگامی که مشغول خواندن نماز سه یا چهار رکعتی است، نماز جماعت برپا شود و اطمینان ندارد که بعد از اتمام نمازش به جماعت می رسد، چنانچه به رکوع رکعت سوم نرفته است، مستحب است به نیّت نماز مستحب، نماز را دو رکعتی تمام کند و خود را به جماعت برساند.
📚 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله ۶۹۵
#احکام
📚 #احکام_دین
@ayeha313
#ایام_محسنیه
💢می گویند که امام زمان(عج) در هنگام #ظهور در اولین اقدام انتقام حضرت محسن(ع) را می گیرند.
به این عبارت #استناد میکنند:👇👇
یأتی المهدی علیه السلام إلى روضه الرسول و یخرج الجبت و الطاغوت- حَبتَر و زُفَر- و یُحییهِما بإذن اللَّه، و یحاکمهما على غصبهما خلافه اللَّه و ادّعائهما ما لیس لهما و افترائهما على اللَّه و على رسول اللَّه و قتلهما محسناً و ایذائهما بضعه الرسول.
✅✅اولا این عبارت #حدیث نیست تا بخواهیم مورد بررسی روایی قرار دهیم
و ثانیا در هیچ کتاب معتبری یافت نشد.
از این دست مطالب بی اعتبار فراوان است.
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
#توهین_به_زن؟
💢اگر #زن در اسلام مورد احترام است پس چرا در #احادیث گفته شده ایمان و #عقل زن ناقص است؟
متن نهج البلاغه:
زن ايمانش ناقص است، زيرا در ايام عادت از نماز و روزه محروم است ، عقلش كم است، زيرا شهادت دو زن معادل يك مرد است، و حظّ مالى او نيز نصف سهميه مرد است . مشابه اين مضمون از رسول خدا (ص) نيز رسيده است.
در علم حدیث، قبل از هر چیز باید بدانیم این کلام در چه موقعیتی خطاب به چه کسی نقل شده است؟
✅مخاطب این کلام امام، جنس زن و همه زنان نیست. یعنی منظور حضرت، این نیست زن ذاتا #ناقص_العقل است.
مخاطب این #کلام کیست؟
✅این روایت در ماجرای جنگ جمل خطاب به شخص #عایشه است،نه خطاب به همه ى زنان.
#بخوانید👇👇
روايتى كه در نهج البلاغه وارد شده است، به عنوان يك قضيه حقيقيه نيست، تقريبا نظير قضيه شخصيه يا قضيه خارجيه است. اصل قضيه اين است كه عايشه ، اين جنگ را به راه انداخت . اهل سنت هم معتقدند جنگ جمل را او به پا نموده و سبب و محرك ، او بوده است . چنان كه ابن ابى الحديد معتزلى از بزرگان اهل سنت قبول كرده است كه: #عایشه در این کار اشتباه کرد. به هر صورت بعد از اين كه در جريان جنگ #جمل ، عايشه سوار شتر شد و طلحه و زبير را هم تحريك كرد و خونها فراوانى ريخته شد و سرانجام شكست خورد، اميرالمؤ منين - عليه افضل صلوات المصلين - اين سخنان را بيان فرمود.
همان گونه كه درباره همين جريان جنگ جمل و مردم بصره ، خطبه اى با عنوان فى ذم اهل البصرة بعد وقعة الجمل در نهج البلاغه آمده است كه:
«كنتم جند المراة و اتباع البهيمة».
شما سپاه زن بوديد - فرماندهى شما را عايشه به عهده داشت -، و دنباله رو حيوان چهارپايى شديد، يعنى آن شتر كه عايشه را مى برد، جلو حركت مى كرد و شما هم به دنبال آن نا آگاهانه حركت مى كرديد. مى فرمايد: شما نا آزموده اين كار را انجام داديد و به كار نپخته اى اقدام كرديد.
#نتیجه_گیری:
✅این گونه روایات #تنها از علی(ع) نقل نشده است بلکه حضرت رسول(ص) نیز #روایاتی بدین مضمون دارند، ولی یقینا مراد از این روایات این نیست که تمامی زنان در همه اعصار و امکنه دارای عقلی ناقص و در تفکر و تدبیر ضعیف می باشند.
جالب توجه اینکه پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) در بیان مصداق سبقت گیرندگان زنی را با نام فاطمه(س) معرفی نموده است: «یا سلمان انّ ابنتی لفی الخیل السوابق»؛ای سلمان! دخترم فاطمه در زمره سبقت گیرندگان است.
پیامبر فرمود،جبریل آنقدر مرا به زنان سفارش کرد، که ترسیدم حتی به زن یک #اف هم نمی توان گفت.
📚نهج البلاغه، خطبه 13 و 14 و 80
@ayeha313