#دوران_عقد
❓چطور چالشهای دوران عقد را مدیریت کنیم؟
دوران عقد مرزی بین مجردی و متاهلی است. تلفیقی از نقش فرزندی و همسری که گاهی همین تلفیق نقش میتواند چالشهایی را به وجود بیاورد.
رفت و آمدها
پس از عقد رسمی رابطه شکل جدیتر به خودش میگیرد. مسلما هر دو طرف علاقه مند هستند روزها و شبها کنار هم باشند، بله این دو نفر زن و شوهر اما خیلی از خانوادهها با این سطح از رابطه مخالفت میکنند. آنها پیشبینی میکنند با عدم جلوگیری و کنترل غریزه جنسی از سوی دو طرف ممکن است پیش بیاید. علت دیگر مخالفت خانوادهها میتواند مشکلات اقتصادی باشد. هر دید و بازدید مستلزم خرج و مخارجی است که برای بعضی از خانوادهها دشوار است. دو طرف باید قبل از اینکه بحثی پیش بیاید رفتوآمدهایشان را به منزل همدیگر کنترل کنند. همچنین در این رفت و آمدها ممکن است حرفهایی رد و بدل شود که باعث پیدایش کدورتهایی بین خانوادهها بشود. بنابراین بهتر است در این دوران گاهی بیرون از خانه قرار بگذارید و آمد و شدتان به منزل یکدیگر در حد یک ناهار یا شام باشد. در صورتیکه خانوادهها مشکلی نداشتند شب را همانجا بمانید.
@ayeha313
چرا بزرگترین و مهمترین عید، «عید غدیر» است؟
چون نوک پیکان پیشرفت دین چیزی نیست جز «امامت و ولایت».
⬅️ حقیقت و واقعیت آن است که نبوت و رسالت بدون امامت و ولایت، خطر آنچنانی و مانع مهمی را در برابر دشمنان دین و بدخواهان قرار نمیدهد و دروازه را بر روی خصومتها نمیبندد.
🌻 الیوم یئس الذین کفروا من دینکم
🌻 الیوم أکملت لکم دینکم
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟
✍️ پاسخ:
✅ عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند.
عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند.
در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند.
مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱)
به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید:
« وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲)
وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد.
همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید.
عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود.
عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند.
و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند.
با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد.
بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید.
پی نوشت ها :
۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵.
۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر.
@ayeha313
شبهه شناسی👇
امام شناسی چگونه؟!
💢یکی از کارگردانان به نام آقای حسن جلایر که فیلم نامه نویس، تهیه کننده و فیلم شناس هم هستند و هم چنین در سال 60 فیلم سفیر را تولید کرده اند خدمت علامه عسکری رسیده بودند و در پایان صحبت هایشان از ایشان پرسیده بودند جریان جنگ خندق که عمرو بن عبدود بر صورت امیرالمومنین آب دهان انداخت و حضرت غضبناک شده و بلند شدند و چند قدمی راه رفتند تا غضبش از بین برود و بعد عمرو را بکشد نظرتان درباره اش چیست؟!
✅علامه فرموده بودند دروغ است.
👈🏻اگر می خواهید از امیرالمؤمنین فضیلتی نقل کنید این حدیث را بگویید "ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین"
📜نقل می کنند حاج شیخ محمد تقی بافقی در زمان طاغوت در حمام عمومی شخصی را می بینند که مشغول تراشیدن ریش خود بود. جلو رفته به او می گویند که آقا جان ریش خود را نتراش. آن شخص که از سرگرد ها و درجه داران آن وقت بود، سیلی محکمی به گوش این عالم مجاهد می زند!!! حاج شیخ دوباره فرمودند آقا جان این طرف صورتم را هم بزن اما ریشت را نزن‼️
💢آن شخص که اصلا توقع همچنین برخوردی را نداشت جا خورد و پشیمان شد و بعدها از خدمت گزاران این عالم شد.
این یک نمونه از کنترل خشم وغضب یک عالم که نوکری بود از نوکران امیرالمؤمنین.
🔆حال امیرالمؤمنین دوم شخص عالم امکان، برای غیر خدا غضبناک شود؟! بعد بلند شود راه برود تا غضبش که برای خدا نیست (یعنی فعلی از امام معصوم سر زده برای غیر خدا معاذ الله) از بین برود؟!!!
⛔️این اصلا با قواعدامامت سازگاری ندارد. امام نه تنها مخلصانه و برای خدا کار می کند بلکه به درجه مخلَصین نیز رسیده است.چگونه یک فرد مخلَص غضبش بر او مسلط است؟!
✅پیامبر #صلوات الله علیه و آله می فرمایند: آن یک ضربت امیرالمؤمنین در جنگ خندق از عبادت جن و انس بالاتر و بافضیلت تر است.
👈یعنی اگر سید بحرالعلوم ها سید بن طاووس ها امام خمینی ها ،علامه طباطبایی ها، آیت الله بهجت ها بیایند و عبادت کنند و بروند آن یک ضربت حضرت امیر،از همه بالاتر است.این👈🏻 فضیلت است، نه آن دروغ که شأن امام را پایین می آورد.
📖پ ن: هم چنین دروغ تاریخی دیگری نیز هست که می گویند حضرت امیر علیه السلام با زبیر سر 700 یا 900 (نقل ها متفاوت است) یهودی را بریدند!!!
📄خاطرات استاد ادیبی از علامه عسکری ره
@ayeha313
💬 حکم پرداخت ردّ مظالم به فقیر بینماز، چیست؟
🔹 آیتالله خامنهای: ردّ مظالم به فقرای متدین و عفیف، پرداخت شود.
🔹 آیتالله سیستانی: فقیرى که مستحقّ ردّ مظالم میباشد، لازم نیست عادل باشد؛ ولى بنابر احتیاط واجب، ردّ مظالم به فقیرى که تارک الصّلاة یا شارب الخمر یا متجاهر به فسق است و آشکارا گناه میکند، داده نشود.
کسی که ردّ مظالم را در معصیت مصرف میکند، نباید ردّ مظالم به او بدهند، همچنین بنابر احتیاط واجب، نباید پرداخت ردّ مظالم به وی کمک به گناه یا تشویق بر کار قبیح و ناپسند، محسوب شود.
🔹 آیتالله مکارم: اگر منکر نماز نباشد و تنها کوتاهی میکند، اشکالی ندارد ولی باید او را ارشاد کرد.
🔴 توجه: مظالم اصطلاحاً به اموال و بدهىهايى گفته مىشود که انسان از روى ظلم و بى عدالتى از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است، و اگر صاحب آنها را نمیشناسد و معلوم نيستند، اين اموال و بدهىها را بايد از طرف آنها به فقرا، صدقه بدهد.
📚 منابع: استفتا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب و آیتالله مکارم، استفتا برخط از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
📚 #احکام_دین
@ayeha313
💢 عید غدیر
پاسخ به شبهات وهابیت
چرا شما نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمي آييد؟
طرح شبهه:
اگر در واقع حق با علي بود، چرا از حق خود كوتاه آمده است؟ چرا شما نيز همانند علي (ع) كوتاه نمي آييد؟
علي عليه السلام و عباس گفتگويي پيرامون بعضي از مسائل با ابوبكر داشته اند كه مهمترين آن بحث پيرامون ميراث پيامبر بوده است، راوي اين گفتگو عمربن خطاب است كه مي گويد:...
ابو بكر گفت: من جانشين رسول خدا هستم؛ پس شما دو تن ( علي و عباس) براي گرفتن ارث نزد وي آمديد، و تو اي عباس ارث پسر برادرت و او نيز ميراث همسرش را از پدرش مي خواست. ابوبكر گفت: رسول خدا فرمود: ما چيزي به ارث نمي گذاريم، هرچه باقي گذاريم صدقه است؛ پس شما دو تن او را دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خدا مي داند كه او راستگو، در مسير درست و تبعيت كننده از حق بود؛ سپس او از دنيا رفت ومن جانشين رسول خدا و جانشين ابوبكر شدم؛ شما دو تن من را نيز دروغگو، بدكار، حيله گر و خيانتكار دانستيد ولي خداوند مي داند كه من راستگو، نيكو كار و در راه درست و تبعيت كننده از حق هستم....
در اين نقل به اعتراف شخص عمر، علي عليه السلام؛ خليفه اول و دوم را دروغگو، غاصب خلافت و افرادي خائن مي دانست.
بنابراين، آيا مي شود ادعا كرد كه علي عليه السلام كوتاه آمد، و هيچ اعتراض و مخالفتي نكرد؟
و آيا مخالفت و اعتراض از اين روشن تر مي توان يافت كه با جرأت و شهامت تمام شرط انتقال خلافت كه رعايت سيره شيخين بود را كنار مي زند و روش آن دو را باطل و مردود اعلام مي كند؟
سند تاریخی دیگر👇👇👇
هنگامي كه خوارج در كوفه خروج كردند، علي نزد اصحاب و شيعيانش آمد، با او بيعت كردند و گفتند: ما با هركس دوستي كني دوست بوده و هركس را دشمن بداري دشمن مي داريم. علي عليه السلام با آنان شرط كرد كه به سنت رسول خدا عمل كنند. ربيعة بن ابوشداد در حالي كه پرچم قبيله خثعم را همراه داشت، نزد حضرت آمد ـ او در جمل و صفين حضورداشت ـامير مؤمنان به وي گفت: بيعت كن بر كتاب خدا و سنت رسول خدا؛ گفت: بر سنت ابوبكر و عمر؛ علي به وي گفت: واي بر تو؛ اگر ابوبكر و عمر به غير سنت رسول خدا عمل كرده باشند، هيچ حقي ندارند؛ با حضرت بيعت كرد؛ حضرت نگاهي به وي نمود و فرمود: قسم به خدا گويا تو را مي بينم كه همراه خوارج عازم جنگ شده و كشته شده اي؛ تو را مي بينم كه زير سم اسبان لگد كوب شده اي؛ عاقبت در روز نهروان با خوارج بصره كشته شد.
هنگامي كه امير مؤمنان سيره ابوبكر و عمر را قبول ندارد چطور ادعا مي كنيد كه وي با آنان از روي ميل بيعت كرده و آنان را خلفاي رسول خدا مي دانست؟
منابع:
الطبري، أبي جعفر محمد بن جرير (متوفاي310)، تاريخ الطبري، ج 3، ص 116، ناشر: دار الكتب العلمية
@ayeha313
❌❌ مناظره امروز هیچ چیز خاصی نداشت ، صدا و سیما متاسفانه بیخود و بی جهت به جای 3 مناظره چالشی و خوب ، آن را به 5 عدد مناظره خسته کننده تبدیل کرد ، شاید حتی همین مناظرات باعث کاهش مشارکت شود !!!!!!!! متاسفانه تصمیم خوبی نگرفتند .
یاعلی ، عید شما هم مبارک
@ayeha313
#غدیر یعنی:
کسانیکه عقب ماندهاند برسند،
و کسانیکه جلو رفتهاند برگردند.
#غدیر یعنی با ولایت حرکتکردن
🔴عاشورا نتیجه از یاد بردن غدیر
است.
#لبیک_یا_خامنه_ای