🔴واکنش امام صادق علیه السلام در روزهای سخت معیشتی مردم!
🌷 امام صادق سلامالله علیه به اقتضای زمان و رفاه عمومی، زندگی را برای خانواده اش توسعه داده بود.
⛔یک وقت اتفاق افتاد که نرخ خواربار ترقی کرد و قحط پدید آمد.
🌻 به خادم خود فرمود: چقدر آذوقه و گندم ذخیره موجود داریم؟
عرض کرد: زیاد داریم، تا چند ماه ما را بس است.
🌺 فرمود: همه آنها را ببر و در بازار به مردم بفروش.
خادم گفت: اگر بفروشم دیگر نخواهم توانست گندمی تهیه کنم!
🌷فرمود: لازم نیست، ما هم مثل سایر مردم روز به روز از نانوایی تهیه خواهیم کرد.
سپس دستور داد از آن به بعد خادم نانی که تهیه میکند نصف جو و نصف گندم باشد، یعنی از همان نانی باشد که اکثر مردم استفاده میکردند.
🌸فرمود: من تمکن دارم به فرزندان خودم در این سختی و تنگدستی نان گندم بدهم، اما دوست دارم خداوند ببیند من با مردم مساوات میکنم
📚 مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱۸، ص۴۳
@ayeha313
✅خواص نبات
✍خواص نبات برای سلامتی زیاد است. ولی نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. شما میتوانید برای درمان نفخ و دل درد و دل پیچه از نبات استفاده کنید. همچنین اگر خوراکی با طبع سرد خوردید بعد آن نبات بخورید. ماده اصلی نبات همانند شکر و قند است
نبات از بین برنده سفیدی ، نرمی و سردی پوست بدن است.
نباتی که از شکر تهیه شده از دیر هضم شدن غذا جلو گیری میکند.
یکی دیگر از خواص نبات آنست که نبات به واسطه دارا بودن مقدارزیادی ساکارز خیلی سریع جذب بدن شده به خاطر تقویت عضلات باعث افزایش سوخت و ساز چربی ها و مواد پروتینی در بدن می شود و چنانچه یک تکه کوچک از ان در دهان گذاشته و به مرور مکیده شود سرفه را قطع و خشونت صوت و سینه و درد ان را بر طرف میکند.
✅در مجموع نبات طبق تحقیقاتی که تا به حال انجام شده بسیار مقوی, نشاط آور , ضد نفخ , ملین و مدّر می باشد
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢آیا در بهشت نیز #حجاب است؟
آيادر #بهشت نيز حجاب بين زنان ومردان هست ؟مثلا مثل اين دنيا کسي با #شوهرش راحت هست در بيرون از خانه حجاب دارد #بهشت نيز اينگونه هست؟
#جهنم چطور آيا #حجاب خواهد بود؟
آيا کسي که بخواهد حوري يا غلمان را اختيار خواهد کرد يعني به #اختيار خودش هست مثل اين دنيا؟ واگر #حوري يا غلمان نخواهد ميتواند تنها بماند؟
#پاسخ:
✅ابتدا باید به این نکته توجه نمود که همه چیز آخرت اعم از بهشت و جهنم با دنیا فرق دارد. آن جا جهان دیگرى است با قوانین خاص خود که نمی توان ویژگی ها و امور آن را با دنیا مقايسه نمود؛
ولي به هر حال از آن جا که پوشش بدن از غیر از نظر عقلى امرى ممدوح است و نوعى کمال براى انسان محسوب مى شود و از آنجا كه بهشت محل خوبى ها است، مى توان گفت که حجاب در بهشت وجود دارد، ولى نحوه و حدود آن براى ما معلوم نیست.
قرآن در مدح حورهاى بهشتى مى فرماید: «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيام؛
در جایی دیگر خدا لباس بهشتیان را اینگونه معرفی می فرماید:
«عالِیَهُمْ ثِیابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً»؛انسان 21
بر اندام آنها [بهشتیان] لباسهایى است از حریر نازک سبز رنگ، و از دیباى ضخیم، و با دستبندهایى از نقره آراستهاند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان مینوشاند.
پوشش بدن ، جزئی از فطرت انسان است .
زنان بهشتی با لباس های زیبا و نورانی بهشت، خود را می پوشانند.
انسان پاک که فطرتش سالم مانده و شکوفا باشد، از برهنگی و فساد و ظلم بیزار است . ابتلا به این ها برایش زجر آور است . در قیامت که به اراده خدا چشم های حقیقت بین بیدار می گردد،گناهکاران از این که عریان در قیامت محشور شده اند، در عذابند و این از شکنجه های آن ها است.
بنابراین پوشیدگی خواست فطرت زیبایی طلب انسان ها است. در بهشت زنان اهل بهشت پوشیدگی را طالبند. آن ها به فطرت زیبایی طلب خود جز زیبایی و عفت و پاکی نمی خواهند و نمی جویند. بدون این که تکلیف و امر و نهی در کار باشد، این خواست و میل شدید خودشان است.
قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکی تفاوت لفظی میفرماید:
« در باغهای بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمیدوزند و عشق نمیورزند . پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.»(الرحمن ،آیات 56-72.) این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته و دلداده همسران خودند و طمع نگاه و لذّتجویی از هیچ مرد دیگری را ندارند.
لذا هرچند نمی توان در این خصوص به طور قطع سخن گفت در مجموع مي توان نتيجه گرفت كه وجود پوشش و حجاب در بهشت قابل پذيرش بوده و همچنين اصل همسری برخی افراد با هم نیز یقینا مطرح است و حضور همسران بهشتي در كنار هم نيز مورد تاييد مي باشد . و در بهشت هیچ فساد و تباهی نیست.
اينگونه نيست كه بهشت يك مكان خاص و محدود باشد كه همه بهشتيان را در آن جاي دهند و همه به ناچار كنار هم باشند بلکه، در آخرت هر كس متناسب با مقام و مرتبه خاص خود در بهشت خود جاي مي گيرد. لذا فرض وجود زنان نامحرم را در آن و براي فردي كه در آن بهشت حضور دارد چندان قابل قبول به نظر نمی رسد.
✅اما درباره لباس جهنمی ها قرآن می فرماید:
«کسانی که کافر شدند لباسهایی از آتش برای آنها بریده می شود. در روز قیامت مجرمان را باهم در غل و زنجیر می بینی که لباسهایشان از ماده چسینده بد بوی اشتعال زاست و صورتهایشان را آتش می پوشاند.» ابراهیم/49-50
اما درباره خواستن و یا نخواستن حوری و قلمان و یا تنها زندگی کردن در بهشت قرآن می فرماید: «فرد بهشتی هر چه بخواهد برای او فراهم است» «فصلت 31»
فرد بهشتی هر چه بخواهد برایش فراهم می شود ولی بدون شک گرایش و حالات فرد به محض ورود به بهشت به بهترین حال و به بهترین درخواست ها تغییر می کند.
@ayeha313
💢 چرا انسان مؤمن اهل قهقهه و حرکات جلف و سبک نیست؟
ویلیام جیمز میگوید: «اگر خوشی به انسان مذهبی رو آورد، خندههای جلف و سبک از او دیده نمیشود و اگر غمی به او روی نماید، ناله و ناسزا از او شنیده نمیشود».
این وقار و سنگینی ناشی از این است که روح آدمی به واسطه مذهب، عمیقتر و نافذتر و دوراندیشتر میشود و عمده چیزی که بر روح مؤمنان سایه میافکند و بلکه باید گفت سنگینی میافکند فکر مبدأ و معاد است.
در اخبار دینی هم درباره رسول اکرم(ص) وارد شده که «ضحکه التبسم» (خنده او تبسم بود) و همچنین درباره مؤمن وارد شده که از قهقهه پرهیز دارد.
به هر حال این سنگینی و وقار مؤمنان به واسطه حمل بار بزرگی است که بر روح خود دارند. دیگران به منزله ماشینی خالی هستند که به سرعت در حرکت است و دیوارها و چوبهایش لقلق میکند، و آنها به منزله ماشینی هستند که ظرفیت خود را پر کرده و در دستاندازها و پست و بلندیها زیاد بالا و پایین نمیپرد و زیاد صدا راه نمیاندازد و ماشین هم برای بارگیری ساخته شده نه برای خالی حرکت کردن. در آدمی هم ظرفیت عقیده و ایمان و مذهب وجود دارد.
📚 یادداشتها، ج۴، ص۱۶۹
@ayeha313
🔴نسبت دادن صفت "حرامزادگی" به دشمنان اهل بیت، گناه کبیره است!
در زمان حضرت رسول اکرم بعضی ها ادعا داشتند که فقط حرام زاده ها مخالف علی(علیه السلام) هستند، این تهمت ها تا جایی ادامه یافت که آیات 11 الی 16 سوره نور بر پیغمبر جهت درهم شکستن سخنان بیهوده و گزاف نازل شد.
🍀و این آیات مهر تاییدی شد بر اینکه تمام دشمنان علی(علیه السلام) و امامان بعد از وی حرام زاده نیستند.
🚫دلیل دیگر بر رد این احادیث این است که
همسر امام حسن علیه السلام ، باعث شهادت امام شد.
♻️از انجا که امام معصوم(علیه السلام) نمیتواند با حرامزاده ازدواج کند دلیل خوبی است برای اثبات این ادعا که دشمنان اهل بیت صرفا همشون حرامزاده نیستند.
⛔جعفر کذاب فرزند امام معصوم هادی(علیه السلام) نه تنها مخالف امام زمان(عج) بود بلکه ادعای امامت هم داشت.
اگر بخواهیم تهمت حرامزادگی به وی بدهیم امامت را زیر سوال میبریم و این تهمت زدن به خاندان اهل بیت از گناهان کبیره است!
.
🌷ام سلمه گفت: از رسول خدا شنیدم که به على(علیه السلام) میفرمود:
«تنها سه گروه تو را دشمن دارند: ولد زنا، منافق و کسى که مادرش در حال حیض به او حامله شده باشد»
📓شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 142، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش.
@ayeha313
#پاسخ_شبهات
💢فاطمه وارد خانه شد و دید #سر کنیز روی پای علی است و بین آنها کدورت پیش آمد!
کدورت بین حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بر سر #کنیزی که #ابوذر به ایشان هدیه داد، در منابع شیعه هم آمده است!
#پاسخ
✅داستان چیست؟
برخي كتابها، رواياتي نقل شده است كه نشان ميدهد، گاهي بين حضرت علي و همسرش فاطمه زهرا(س) #كدورت پديد آمده، تا جايي كه باعث شده حضرت فاطمه نزد پيامبر شكايت كند، و پيامبر از ميان آنان رفع كدورت نمايد. قصه مذكور نيز يكي از آن روايت هاست كه از #ابوذر نقل شده است كه فرمود:
من و جعفر بن ابي طالب به حبشه هجرت نموديم، من #كنيزي به قيمت چهار هزار درهم به جعفر هديه كردم، وقتي از حبشه به مدينه آمديم، جعفر آن را به حضرت عليهديه نمود، تا حضرت آن را خادم قرار دهد، حضرت علي را به منزل فاطمه آورد. در يكي از روزها، حضرت فاطمه وارد منزل شد، ديد سر حضرت علي در #دامن كنيز است ]گويا قلباً ناراحت شد و[ تصميم گرفت خدمت پيامبر برود و...
✅اصل ماجرا چیست؟
ذيل اين روايت در پاورقي بحارالانوار (ج 43، ص 147) آمده است:
اصلاً #ابوذر به حبشه هجرتي نداشته است.
بنابراين معلوم ميشود اين قصه ساختگي است.
در طول حدود صد سال از حكومت اموي و عباسي (يعني تا دوره ثبت و ضبط اسناد در كتابها) دشمنان حضرت علي (ع)تا آن جا كه توانستند در نكوهش آن حضرت، حديث ساختند. طبيعي است كه حديث هايي هم جعل كنند تا نشان دهند نه تنها مردم بيرون از خانه از حضرت علي ناخشنود بودند، بلكه نزديكترين كسان وي، درون خانه هم از او رضايت نداشت.
📚زندگاني فاطمه زهرا ص33
هر چند بسيار طبيعي است كه بين صميميترين دوستان گاهي كدورتي پيش مي آيد، اما از نظر اعتقادات شيعه، علي و فاطمة زهرا(س) داراي مقام عصمت اند، و نسبت اختلاف بين آنها، آن هم بدان درجه كه كار به شكايت نزد پيامبر بكشد، با مقام و منزلت آنان سازگار نخواهد بود، لذا علامه مجلسي بعد از نقل يكي از اين روايات، به نقل از شيخ صدوق، مينويسد:
اين روايت قابل اعتماد نيست، زيرا روش زندگي فاطمه و علي به گونه اي نبوده است كه ميان آنان رنجشي رخ دهد كه نياز به ميانجيگري پيامبر داشته باشد
زيرا حضرت علي سيد وصيين و فاطمه زهرا سيده نسأ العالمين هر دو در حسن خلق به پيامبر اقتدا كرده بودند.
📚بحارالانوار، ص 147
@ayeha313