مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#امتداد_حکمت | #فقه_جواهری | #اجتهاد_پویا ❖ امتداد حکمت و فقه جواهری • از دیرباز فقه و حکمت دو عل
▫️توسعه یا تجدید بنا فقه ؟
• امتداد حکمت به دنبال توسعه فقه است نه تجدید بنا آن . فقیه در حرکت علمی خود تکلیف گراست و فقه را بر اساس تکلیف علمی خود متناسب با نیاز بشر پیش می برد . فقه ، فقیه را به دنبال خود نمی کشاند بلکه فقیه است که فقه را بر اساس نیاز می سازد و از منابع معتبر استخراج می کند .
• حکمت ،نگاه کلان به فقیه می دهد تا عرصه های کلان نیاز بشر را بر روی خود بگشاید و احساس تکلیف کند تا فقه را بدان عرصه ها بکشاند و ساختمان فقه را متناسب با آن توسعه دهد .
• امتداد حکمت به «مقتضیات جهان» توجه دارد نه «مقتضیات زمان» که مقتضیات زمان را فقیه خود بدون نیاز به امتداد حکمت پاسخ می دهد . اما فقیه برای پاسخ به «کلان نیازها»ی بشر نیازمند شناخت مقصد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بشر در منظومه توحید ناب می باشد .
• فقه کنونی مقصد حرکت انسان را بهشت جسمانی در نظر گرفته و تنها به نیازهای این مسیر پاسخ می دهد و از ظرفیت قرآن و اهل بیت در پاسخ به کلان نیازهای مقصد توحید که از مسیر عدالت اجتماعی می گذرد ، بهره نبرده است . حکمت این مقصد و این مسیر را به فقه می نمایاند .
▫️فقه تمدن ساز و امتداد حکمت :
• فقه جواهری با آنکه ظرفیت تمدن سازی را در خود دارد اما نگاه بالفعلی به مقوله تمدن ندارد بلکه تنها با فرد و زیست وی در یک اجتماع سر و کار دارد .
• اگر فقیه بخواهد نگاهی تمدنی یابد تا ظرفیت تمدنی فقه را به فعلیت برساند بدون آشنایی با دستگاه فلسفی در عرصه اجتماع امکان پذیر نیست . دستگاهی که امتداد یافته قواعد توحیدی مانند بسیط الحقیقه در حکمت متعالیه می باشد .
• نمونه بارز آن در عصر اخیر حرکت علمی امام خمینی در مساله ولایت فقیه است . امام خمینی همان ولایت فقیه موجود در فقه جواهری را با پیوست به دستگاه سیاسی برگرفته از توحید ناب قرآنی ، متحول کرد و نظام سیاسی شیعه را به رخ همگان کشاند .
• نمونه دیگر آن جبهه مقاومت اسلامی است که امام خامنه ای همان کتاب الجهاد فقه جواهری را به دستگاه فلسفی در عرصه تمدن سازی برگرفته از توحید ناب ضمیمه کرد و کتاب الجهاد را به فقه المقاومه تبدیل کرد و آن را به عنوان نماد تمدن سازی اسلامی به جهان ارائه کرد . بنابراین امتداد حکمت بدون فقه ابتر خواهد بود همانگونه که فقه بدون امتداد حکمت به عرصه های کلان زندگی بشر وارد نخواهد شد .
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل سوم : علامه سید محمد حسین طباطبایی
🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور
▫️یک شنبه/۲۰خرداد/ساعت۲۰/۳۰
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#امتداد_حکمت | #حکمت_متعالیه | #فلسفه_اجتماعی
❖ امتداد حکمت در سیاست و اجتماع
• دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض میکنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست.
•
•
• ۲۹/دی ماه/۱۳۸۲
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#امتداد_حکمت | #حکمت_متعالیه | #فلسفه_اجتماعی ❖ امتداد حکمت در سیاست و اجتماع • دو سه نکته درخصو
• یکی مسألهی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفتهام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض میکنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم.
• نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد.
• فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند.
• شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
• میتوان در مبانی موجود فلسفیِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید.
• از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، - اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفههای مضاف که آقایان فرمودند: فلسفهی اخلاق، فلسفهی اقتصاد و.... این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#امتداد_حکمت | #حکمت_متعالیه | #فلسفه_اجتماعی ❖ امتداد حکمت در سیاست و اجتماع • دو سه نکته درخصو
#امتداد_حکمت | #حکمت_متعالیه | #فلسفه_اجتماعی
❖ روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا
• این نوشتار، مقالهای از حضرت آیتالله سید علی خامنهای است که اولین بار، در سال 1356 چاپ شدهاست. معظّم له آن را به درخواست یک دانشجو و در پاسخ به این سؤال که «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» نوشتهاند. عنوان مقاله، نام یکی از فصول کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است؛ و مطالب آن، بسط داده شده مطالب همان فصل است. معظّم له در این مقاله از 78 آیه توحیدی قرآن استفاده کردهاند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان
🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو
▫️ سه شنبه/۲۲خرداد ماه/ساعت ۲۰/۳۰
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#شبه_نخبه | #بازیابی_هویت | #نخبه_مسلمان
❖ استاد مجتبی رستمی کیا
• تجربه شخصی : هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
• در پنج بخش نوشته استاد امیر آقاجانلو ، خدمت مخاطبین فرهیخته ارائه داده می شود.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
▫️بخش ۱ از ۵
• سیاست و حقیقت، عمل و نظر، سقراط و ماکیاوللی، دوتایی های پرتکرار اندیشه حکمی و سیاسی است که با وجود قدمت هنوز جذاب و سرزنده اند. اگرچه امروز در سیاست و فلسفه کمتر کسی هنوز سودای حقیقت و تحقق مدینه فاضله دارد اما این هم از سرشت تناقض بار انسان است که نه تاب زندگی در مواجهه با حقیقت را دارد و نه توان سه طلاقه کردن و جدایی کامل آن را. تحمل هیچ یک از این دو طرف تناقض در توان وجود انسانی نیست. حکما گفته اند که ارتفاع نقیضین از مقام ذات شدنی است و شاید بتوان گفت از مقام تاریخ هم.
• تاریخ چه زود هنگام به انسان آموخت که نمی تواند مدینه ای مبتنی بر فضیلت و صداقت بسازد اما از آن روز تا به حال هرگز جامعه ای نبوده که کسانی در آن میل به صداقت و عمل صادقانه نداشته باشند. از این رو میل به ساختن آرمان شهر که همواره در ذهن و ضمیر انسان حضور دارد قصه مشتاقی و مهجوری است. هم از این رو انسان برای آن مشتاق است و ندبه می کند و برای تحقق آن در تکاپو است و از جانب دیگر همه تلاش هایش به شکست انجامید و به سرمنزل مقصود نرسید.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
▫️بخش ۲ از ۵
• رودررویی سقراط با سوفسطائیان و سخنوران بیش و پیش از همه، تقابلی از جنس سیاست بود. تقابل دو گونه سیاست بود. سیاست فیلسوف و سیاست سوفسطایی یا به تعبیر بهتر تقابل سیاست و سلطه(نفی سیاست)، طنین پربسامد این تقابل در محاورات افلاطونی گویای ادامه این مسیر توسط او است و پس از افلاطون، ارسطو به نحو دیگر این علم را برافراشت.
• سیاست برای افلاطون امر مهم است. از این رو در دوران بلوغ فکری و با وجود میان سالگی، برای انجام اصلاحات و اقدام سیاسی راهی سیراکوس شد و با جبّار آنجا برای ساختن مدینه فاضله خویش به همکاری برخاست. همکاری ای که عاقبتش شکست بود و آنچه افلاطون مورد نظر داشت لباس تحقق به تن نکرد. این شکست الگو و مثالی شد برای تحقق ناپذیر بودنِ پولیس و مدینه فیلسوفان، مدینه ای که بنیاد و سازه اش فضیلت و عقلانیت بود. با این حساب دیری نپایید که اهل دقت متفطن شدند که صحنه واقعی سیاست، همانست که ماکیاوللی میگفت نه آنچه افلاطون ترسیم میکرد.
• چرا حقیقت در عرصه سیاست، شکست می خورد؟ از پولیس افلاطونی تا جامعه مدنی پس از انقلاب فرانسه تجربه تاریخی مویدی بر این بود که حقیقت در عرصه سیاست یا شکست می¬خورد و به مسلخ خوانده می¬شود و یا خودش درقالب ایدئولوژی تبدیل به استبدادی ترین نرم افزار حکومت های خودکامه شود.
• از افلاطون تا هیدگر، فلاسفه کارنامه موفقی از حضور در فعالیت سیاسی نداشته اند چرا که منطق عرصه عمل و واقعیت سیاست، همان منطق قدرت و غلبه است. در عرصه عمل سیاسی ماکیاولی موفق است و نه سقراط. سلطه دست بالاتر دارد تا حقیقت.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
▫️بخش ۳ از ۵
• سیاست فلسفی یا همان حکمت عملی، در طول تاریخ متافیزیک از افلاطون تا هگل دارای مولفه های مشترکی است که می¬توان آن را یک خط سیر واحد دانست. این سیاست دست کم دو مولفه اساسی دارد. اول تقابل با سوفسطائیان و دوم ابتنا بر فضیلت و سعادت.
• تقابل با سوفسطائیان یعنی تقابل با اصالت قدرت و سلطه. سیاستی که افلاطون دنبال می کرد در تباین با سیاست سوفسطایی است. سوفسطاییان ملاک فضیلت را در قهر و غلبه می دانستند و از اینرو نسخه فضیلت محور سقراط را به زیان جامعه می دیدند. آشکارترین جلوه این نزاع در محاوره گرگیاس و گفتگو با کالیکلس عیان میشود.
• آنجا که کالیکلس در ستایش قدرت و سرزنش فلسفه خطاب به سقراط میگوید: "سقراط! این(فلسفه) چه هنری است که مرد مستعدی چون تو را بدین روز سیاه مینشاند و چنان ناتوان و درمانده میسازد که نه خود را بتواند از خطر برهاند نه دیگری را"
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
▫️بخش ۴ از ۵
• فلسفه، سیاست را در تقابل با اصالت قدرت می خواست و این در طول تاریخ فلسفه باقی ماند. سیاست آن سازه ای است که قدرت را تربیت شده و در حاشیه قرار دهد. اگر قدرت از بند فضیلت آزاد و صدر نشین شود، فلسفه و فضیلت به مسلخ خواهند رفت.
• شکست فلسفه در عرصه عمل سیاسی از مهم ترین تراژدی های تاریخ حیات انسان است. اما این شکست موجب دست کشیدن از سیاست نبود. می بایست برای تحقق سیاست تلاش کرد و دست کم سقراط وار چون مگسی برای اهالی اصالت قدرت، آزردگی ساخت. سیاست نامه ها و پندنامه های سلاطین و نصیحت الملوک ها و اندیشیدن درباره مدینه های آرمانی و آرمان های مدینه، تلاشی در همین مسیر بود. اگر همه خیر قاببل تحقق نیست نباید ازبعض آن صرف نظر کرد. اصالت قدرت در عرصه سیاسی اگرچه کار راهانداز است اما به هراحتی زمینه تباهی انسان را پیش می کشد باید جایی برای فضیلت در سیاست باز شود. اما آیا به غیر از موعظه و دعوت راه دیگری هم وجود داشت؟
• دعوت به حقیقت چه در قامت فلسفه و چه در لباس دین، امری خنثی و خالی از خطر نبوده و منادیان حقیقت همواره در معرض خطر بوده اند. علت محاکمه سقراط و تصلیب مسیح همین مخاطره بود. ترویج حقیقت در ذات خود رادیکال ترین فعالیت سیاسی و مهم ترین مانع در ترویج و تحکیم اصالت سلطه است.
• تجربه دعوت اهل حقیقت در زمان خودش اغلب توفیق کمی به همراه دارد. اصحاب سیدالشهدا، شاگردان سقراط و حواریون عیسی در عصر تبلیغ، افراد کمی هستند اما تاثیر تاریخی و شکل نمادین آن دعوت ها بیشترین تاثیر را در تحقق فضیلت در طول تاریخ داشته است. قیام و دعوت به حق در طول حیات داعیانش تاثیر اندکی بر جامعه می-گذارد اما حکایت آن قیام ها و الگو سازی از آن ها در طول تاریخ مهم ترین گواه بر حقانیت و از موثرترین راه ها برای تحقق و ترویج حقیقت است. سرونوشت اسوه های حقیقت و استقامت، توسط هنرمندان بهترین روایت زمینی و قابل فهم حقیقت شد و موجب روی آوردن فوج فوج مردمان.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
❖ سیاست و حقیقت
/ سقراط یا ماکیاوللی
▫️بخش ۵ از ۵
• امروز آشکار شده که ظهور سیاست نه امری دم دستی و هر روزی که واقعه ای ناب در تاریخ حیات انسانی است. از عوامل ظهور این لحظه، توجه به اسوه هایی است که می توانند چراغ راه و سرچشمه حرکت انگیزه ها و اراده ها در متن تاریخ باشند. از این رو ظهور اسوه های حقیقت، کم از ظهور داعیان و واعظان حقیقت ندارد.
• سیاست مدار فاضل که منطق سلطه و اصالت قدرت را نادیده می گیرد، فقط کاری اخلاقی انجام نداده بلکه در نزاعی تاریخی وارد شده و توانسته جانب حقیقت را در عمل برتری دهد. وجود چنین سیاست مداری رادیکال ترین کنش سیاسی در جهت احیای امر سیاسی و فلسفه است.اگرچه ظهور سیاست چون انکشافی نادر در تاریکنای تاریخ است اما همین بارقه ها و نوادر فضای رسمی، سیاستِ سلطه محور را آزار میدهد و به سخره میگیرد.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#معرفی_کتاب | #بازیابی_هویت | #مدینه_فاضله
❖ جمهور/ افلاطون
• کتاب جمهور، اثری فلسفی نوشته ی افلاطون است که در سال 381 پیش از میلاد مسیح به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب که به شکل گفت و گویی میان سقراط و سه هم صحبت دیگر نوشته شده، تلاشی است برای تعریف جامعه ای سعادت محور و انسانی آرمانی که در آن زندگی می کند. در طول این گفت و گو، سوال های دیگری نیز مطرح می شوند: خوبی چیست؟ واقعیت چیست؟ دانش چیست؟ کتاب جمهور علاوه بر این، به هدف تعلیم و تربیت و نقش هم زنان و هم مردان به عنوان «محافظین» نوع بشر می پردازد. افلاطون با شفافیتی خارق العاده و استفاده های استادانه اش از داستان های تمثیلی، جامعه ای را به تصویر می کشد که در هماهنگی کامل است و توسط «پادشاهان فیلسوف» اداره می شود.
▫️لینک خرید فیزیکی کتاب
💻 https://www.iranketab.ir/c/7946d3
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#معرفی_کتاب | #بازیابی_هویت | #مدینه_فاضله
❖ شهریار/ نیکولو ماکیاوللی
• کتاب شهریار، اثری نوشته ی نیکولو ماکیاوللی است که در سال 1513 به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب، اثری جریان ساز در حوزه ی فلسفه ی سیاسی مدرن است و ماکیاوللی را اغلب به خاطر خلق آن به یاد می آورند. کتاب شهریار که به عنوان رساله ای در مورد بایدها و نبایدهای حکمرانی برای شاهزداگان نگاشته شد، یکی از اولین و تأثیرگذارترین آثار در عرصه ی علوم سیاسی در سطح جهان است. تفاوت اصلی این کتاب با سایر آثار سیاسی، جدا کردن آرمان گرایی های اخلاقی و هنجارهای انسانی از ملزومات و نیازهای حکومت کردن در دنیای واقعی است. همین جنبه از اثر ماکیاوللی است که باعث شده نام این نویسنده، یادآور فرصت طلبی های غیراخلاقی باشد.
▫️لینک خرید فیزیکی کتاب
💻 https://www.iranketab.ir/c/989eac
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#معرفی_کتاب | #بازیابی_هویت | #مدینه_فاضله
❖ آراء اهل المدينه الفاضله و مضاداتها
• آراء أهل المدينه الفاضله و مضاداتها از آثار مهم ابونصر فارابی(۲۵۹-۳۳۹ق) به حساب می آید. این کتاب به شرح و بیان دیدگاههای نویسنده در زمینه آرمانشهر اسلامی پرداخته شده است. فارابی در این اثر سعی کرد اصول منطقی و عقلانی زندگی بشری را با مبانی مذهبی که بدان سخت معتقد بود درآمیزد و طرحی نو برای اداره جوامع بشری دراندازد؛ بنابراین فارابی در همان قرون اولیه اسلامی به دنبال آرمان شهری است که اسلام نوید آن را داده و اصول آن را پایهگذاری نموده است ولی حکام بهظاهر مسلمان از آن فاصله گرفتهاند.
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ هرمنوتیک و شلایرماخر
🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا
▫️ پنج شنبه/۲۴ خرداد ماه/ساعت۱۶
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#پولیس | #مدنیه_فاضله | #فضیلت ❖ سیاست و حقیقت/ سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ سیاست و حقیقت/سقراط یا ماکیاولی
🔸 با ارائه : استاد امیرآقاجانلو
▫️شنبه/۲۶خرداد ماه/ساعت۲۱
🔹 لینک حضور برخط
💻 https://gharar.ir/r/25676d97
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
🔸 نسل دوم : حکیم متأله محمد علی شاه آبادی
🔸 با ارائه : استاد سید جواد میر خلیلی
▫️ جمعه/۲۵ خرداد/ساعت۱۷
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی
❖ علیه عقلانیت اجتماعی
• «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست که «تئوری شناخت و کنش» را تکمیل می کند؛ بعضی از پژوهشگران بدون توجه به «عقلانیت» و نسبت آن با «تئوری شناخت و کنش»، حکم به خنثی بودن عمل در تمام ساحت آن می دهند. کنش انسانی مکانیزم خاصی را برای تحقق خود در عالم طی می کند که در این بین یکی از مولفه های مهم آن خواستگاه غرض و هدف کنش تلقی می شود که این خواستگاه نیز بی بهره از مبانی حکمی و الهیاتی نیست.
▫️ما در پرونده "علیه عقلانیت اجتماعی" برخلاف رویه خیلی از پژوهشگران علوم اجتماعی ایران، ابتداء سوالات خود را ذیل مبحث #عقلانیت_اجتماعی صورت بندی می کنیم تا مخاطبان عزیز در این باب به تامل بپردازند و در ادامه طی چند یادداشتی سعی می کنیم سوالات را واکاوی نمایم.
🔹 دوستان عزیز می توانند تاملات خود را در باب عقلانیت اجتماعی با ما به اشتراک بگذارند.
📱 @saeed_karimdadashi
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی
❖ علیه عقلانیت اجتماعی
• اصول حکمرانی ریاست جمهور در چه مولفه های ریشه دارد؟ آیا بدون اصول و عقلانیت، حکمرانی حقیقت محور محقق می شود؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی
❖ علیه عقلانیت اجتماعی
• آیا ریاست جمهور می تواند بدون توجه به ساحت معرفتی ، فلسفی ، فقهی ، الهیاتی و عقلانیت اجتماعی به کنش حکمرانی جامع و منسجم نائل آید؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی
❖ علیه عقلانیت اجتماعی
• کنش حکمرانی مبتنی بر عقلانیت خاص چه اهداف و اغراضی را دنبال می کنند و سطح کنش اجتماعی این عقلانیت ها چگونه سیاست گذاری می شود؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی ❖ علیه عقلانیت اجتماعی • «عقلانیت»، حلقه مفقوده ایست
#عقلانیت_اجتماعی | #منطق_کنشی | #منطق_حکمرانی
❖ علیه عقلانیت اجتماعی
• حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت اجتماعی خاص با حکمرانی های مبتنی بر عقلانیت های رقیب خود چه نسبتی دارند؟
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان
🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو
▫️ سه شنبه/۲۹خرداد ماه/ساعت ۲۰/۳۰
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6938
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b