eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
| | ❖ امام خمینی «ره» و توسعه قلمرو اجتهاد • یکی از مسئله های مهمی که باید قبل از ورود به منطق فهم دین و علوم بر آمده از آن مورد توجه قرار دهیم ، مقوله قلمرو دین است که نتیجه مستقیمی در قلمرو اجتهاد دارد ؛ این مولفه مورد توجه اندیشمندان انقلاب اسلامی علی الخصوص امام خمینی (ره) نیز بوده است‌. • • • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• امام خمینی در بیانیه معروف به «منشور روحانیت» بر این امر تاکید می کند: «یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد مسلمانان به وجود آورد.» • امام خمینی «ره» در آثار دیگر خود نیز بر این توسعه مشروع قلمرو اجتهاد مبتنی بر سنت فقه جواهری صحه می گذارد. ایشان در رساله / التعادل و الترجيح/ ص۹۴ قلمرو دین و به تبع آن ابزار فهم را گسترش می دهد؛ «لـمـا کـانـت ديـانـه الاسـلام کـفيله لجميع احتياجات البشر من اموره الـسـيـاسـيـه واجـتماعاته المدنيه الى حيوته الفرديه، کما يتضح ذلک بـالـرجـوع الـى احـکـامه فى فنون الاحتياجات وشئون الاجتماع و غيرها. فلامحاله يکون لها فى کل ما اشرنا اليه تکليف.از آن جـا کـه ديـانـت اسـلام تـمام نيازهاى بشر را، در امور سياسى و اجـتماعى و فردى، در بردارد، اين مدعا از نگاه به احکام اسلام درباره کـارهـاى گـونـاگون اجتماعى و غير آن روشن مى‌شود، پس به ناچار براى تمامى‌ آنها تکليف و رهنمود خواهد داشت.» • یا در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین بیان می کنند که : «(اسـلام) هـمـان طـور کـه بـراى وظـايف عبادى قانون دارد، براى امور اجـتـماعى و حکومتى قانون و راه و رسم دارد. حقوق اسلام يک حقوق مترقى و متکامل و جامع است.» • همانطور در ولايت فقيه / ص۲۱ چنین مسئله را تقریر می نمایند : قـرآن مجيد و سنت شامل همه دستورات و احکامى‌ است که بشر براى سعادت و کمال خود احتياج دارد... و (کتاب) يعنى قرآن، (تبيانا لکل شىء) است. روشنگر همه چيز و همه امور است). • از کنار هم قرار دادن گزاره های مختلف امام خمینی (ره) در آثارشان به این نکته می رسیم که قلمرو دین و به تبع آن قلمرو اجتهاد در اندیشه ایشان از آنچه که در آراء مشهور فقهاء منقح است، سعه بیشتری دارد ولی باید متذکر شد که امام (ره) با حفظ ثابتاتِ فقه جواهری بر این امر صحه می گذارند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ کدام علم را نمایندگی می‌کنید؟ • اندیشه و گفتمان علمی آداب منحصر به خود را دارد. نباید نظام دانایی را با سطحی نگری و طنز پردازی اشتباه بگیریم؛ بعضی جریان های علوم انسانی اسلامی چنان سطحی و طنز گونه اند که همچون پوتکی هستند در دست جریان رقیب برای له کردن جریان اصیل، لذا باید در این امور حساس بود و بی گدار به آب نزد. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1729527515625966623 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ «غرب نماد توحش یا تمدن؟» مسئله این است! • در زندگی اروپایی فقط تا حد عدالت اجتماعی پیش آمده‌اند یعنی افراد آن ملت به حقوق یکدیگر تجاوز و خیانت نمی‌کنند - که البته این هم به طور کامل نیست - اما این موضوع محدود به ملت خودشان است و با ملت دیگر مثل گرگ خونخوار رفتار می‌کنند. آنچه که از تمدن‌ تعریف و توصیف می‌کنند همین مقدار است، يعنی عدالت در روابط افراد ملت با یکدیگر، نه بیشتر. همه توصیف‌ها، توجیه‌ها و مداحی‌ها همین است. • من چقدر متأثر می‌شوم وقتی می‌بینم برخی کسانی که از اروپا برمی‌گردند این همه غبطه اخلاق و روش آنها را می‌خورند. آن دزد درجه اول هم که به خانه‌اش می‌روی نه تنها عادل است بلکه ایثار می‌کند، ولی همین شخص وقتی که پایش را از خانواده بیرون می‌گذارد دزد درجه اول است. در داخل ممکن است دروغ نگوید [ولی در خارج به‌گونه دیگری است.] اروپایی محال است دروغ کوچک بگوید، بلکه دروغی می‌گوید که تاریخ بشریت را عوض کند. ▫️ برگرفته از کتاب «تناسب حقوق مرد و زن در اسلام» • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ ساخت ایران، نیازمند آرامش است! • شاید کمتر قومی به اندازه ایرانی خود را به باد انتقاد بگیرد ولی ما هیچ‌گاه نمی‌کوشیم درد خود را دریابیم. انتقاد ما بیشتر جنبه بی‌زاری و فحاشی دارد تا جنبه تحلیلی. می‌دانیم یک جای کار لنگ است اما نمی‌دانیم کجا. می‌دانیم بسیاری از مسایل باید روشن شود اما نمی‌دانیم چگونه. • بحث دقیق درباره عناصری که غالب بر تفکرِ یک ملت و خلقیاتِ اوست مستلزم اندکی حوصله و اندکی عشق است. حوصله نداریم چون می‌خواهیم یک شبه ره صد ساله برویم. اغلب مضطربیم و چنان رفتار می‌کنیم که انگار آخرالزمان است و بلایی بزرگ از آسمان بر سر ما نازل خواهد شد. شتاب‌زده‌ایم زیرا که مضطربیم. اضطراب موقعی بوجود می‌آید که انسان از دردِ خود آگاه نباشد. • حصول این آگاهی و مطرح کردن آن از جمله لوازم بهداشت روانی یک ملت است. انتقاد مانند نیشتر جراح است که آلودگی چرکین را بیرون می‌ریزد. ارسطو معتقد بود که نمایش آثار تراژدی یونان سبب می‌شد که همه نیروهای آزار دهنده ای که در درون انسان انباشته شده رها شده و سپس آرامش حاصل شود. این رهایی را ارسطو "درون‌پالایی" یا "کاتارسیس" می‌نامد. به گمانم موقع آن رسیده که ما نیز درون‌پالاییِ خود را آغاز کنیم. ▫️داریوش شایگان | افسون‌زدگی جدید • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | | ❖ «غرب نماد توحش یا تمدن؟» مسئله این است! • غربی ها نشان دادند که در این چندین سال یا چند قرن که دم از حقوق انسان و حقوق بشر می‌زنند، یکسره دروغ گفته‌اند. • ده هزار کودک کشته شدند! شوخی است؟!... کودک نقطه اساسی‌ای است که عواطف انسان را برمی‌انگیزد. • ده هزار نفر از این موجودات معصوم را اسرائیل با بمب دو تنی از بین برد، با انواع و اقسام سلاح از بین برد، غربی‌ها خم به ابرو نیاوردند! سیاستمداران غربی رسوا شدند. • سیاست غرب رسوا شد، شکست خورد، این شکست بزرگی است. دیگر از تمدن غرب کسی حرف نزند، تمدن غرب این است. ▫️۱۴۰۳/آبان/۲ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: فلسفه اجتماعی ایمانوئل کانت 🔸با ارائه ی استاد ابوالفضل مرشدی 🔸جلسه دوم ▫️یک شنبه/۶آبان/ساعت۱۹ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/q00449 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب 🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸جلسه دهم ▫️سه شنبه/۸آبان/ساعت۲۰:۳۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7394 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️سنت علوم اجتماعی فرانسه ▫️با ارائه ی استاد دکتر حمید دهقانیان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://B2n.ir/f66469 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ به کجا چنین شتابان؟! • تقلیل نظام مفهومی انقلاب اسلامی به جهان بینی و مبانی انتزاعی - غیر واقعی - و نظام کنشی آن به ایدئولوژی ۱۳۵۶-۱۳۵۷، حکایت از عدم فهم دقیق انقلاب اسلامی و لوازم معرفتی آن دارد. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1730219463988082399 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
◽هسته‌ی فلسفه و تمدن «انجمن علمی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)» با همکاری «مدرسه‌ی علوم انسانی اسلامی آیه» برگزار می‌کند: 📖 حلقه‌ی مطالعه - مباحثه‌ی «فلسفه‌ی علوم اجتماعی» 👥 با راهبری: حجت‌الاسلام سعید کریم داداشی • طلبه‌ی درس خارج • دانشجوی ارشد فلسفه‌ی علوم اجتماعی • مدیر علمی «مدرسه‌ی علوم انسانی اسلامی آیه» 🕰  زمان برگزاری: شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 🔹جلسات به صورت مجازی برگزار می‌گردد. ▫️سرفصل‌ها: • علم اجتماعی چه نوع علمی است؟ • پاسخ پارادایم‌های کلاسیک • پاسخ پارادایم‌های معاصر • پاسخ پارادایم‌های مستقل اسلامی 🏷 همراه با صدور گواهی 🖇  پیوند ثبت‌نام : کلیک کنید 🔹 کسب اطلاعات بیشتر: پیام به شناسه‌ی @phil_society در پیام‌رسان بله، ایتا یا تلگرام ➖➖➖➖➖➖ 💬 انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🌐 بله | اینستاگرام | تلگرام | ایتا
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب 🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸جلسه یازدهم ▫️سه شنبه/۱۵آبان/ساعت۲۰:۳۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7394 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹 الگوهای اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی 🔸 الگو
❖ انقلاب اسلامی نظریه برآمده از منطق فهم دین «اجتهاد» • تصویر شاید بی کیفیت باشد ولی حاکی از روح انقلاب اسلامی است؛ اگر چه ممکن است در تفسیر و انتساب ، اول کلام سخن بسیار باشد ولی بخش دوم را بدون هیچ شکی می توان از مقومات جنبش فکری ، سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی قلمداد کرد. • اسلام حقیقی به عنوان دینی که نسبت تنگاتنگی با جامعه پردازی دارد ، در سال های دور بخاطر بازگشت حکومت های سلطنتی ، به حاشیه رفته و ظرفیت های حداکثری اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی آن نادیده گرفته شد و در نهایت به احکام فردی تقلیل یافت! • در سال های نزدیک نیز با پیدایش گروه ترقی خواهان روشنفکر ، شاهد نوع دیگری از مواجه با دین ، علم و اجتماع هستیم؛ طوری که در ادبیات بسیاری از آنان یا به صورت پنهان یا صریح این نسبت مورد هجمه قرار گرفته است. • برهان ضرورت نبوت بر سیطره قلمرو دین در وادی اجتماع تاکید ویژه ای دارد و از سوی دیگر ، وقتی به دین خاصی همچون اسلام مراجعه می شود ، مولفه های مشهود است که از لوازم آن نظریه اجتماعی منحصر به فردی تولید می گردد. • امام خمینی (ره) و متفکران انقلاب اسلامی با تکیه بر همین استعداد درونی دین و بهره گیری از اجتهاد جواهری به فعال کردن ساحت اجتماعی پرداختند و قوه های درونی را در نسبت به کلان ساختار های اجتماعی صورت بندی کردند و زمینه را برای شکل گیری علوم جدیده برای سامان دهی این ساختار ها ایجاد نمودند. انقلاب اسلامی نمونه بارزی از همین نوع مواجه اجتهادی می باشد. • • • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ ضرورت و اهمیت سنت مستقل علوم اجتماعی اسلامی 🔸با ارائه ی استاد مریم منصوری 🔸گعده علوم انسانی اسلامی ▫️دوشنبه/۱۴آبان/ساعت۲۰:۳۰ 🔹لینک حضور در جلسه 💻 https://B2n.ir/s27067 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی ▫️گروه شهید مطهری ▫️گروه شهید محمد مفتح ▫️گروه شهید محمد جواد باهنر 🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی 🔹 چهارشنبه/۱۶آبان/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی ▫️گروه شهید محمد بهشتی ▫️گروه شهید بنت الهدی صدر ▫️گروه شهید محسن فخر زاده 🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی 🔹 چهارشنبه/۲۳آبان/ساعت ۲۰/۳۰ الی ۲۱/۳۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی «ره» 🔸با ارائه ی استاد ابوالفضل مرشدی 🔸جلسه سوم ▫️یک شنبه/۲۰آبان/ساعت۱۹ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://B2n.ir/q00449 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت 🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب 🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸جلسه دوازدهم ▫️سه شنبه/۲۲آبان/ساعت۲۰:۳۰ 🔹 برای ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=7394 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ اقامه دین؛ مسائل اجتماعی و علوم انسانی اسلامی • مسائل پیشروی جوامع امروز پیچیده تر از آن اند که با فرآیند های بسیط بتوان برای آن ها نسخه پیچید علی الخصوص با رویکرد اسلامی؛برای تحقق این امر ضروریست که از تراث تمدن اسلامی و تمدن مدرن صورت بندی دقیقی داشته باشیم لذا حل مسئله بدون این ظرفیت شناسی و صورت بندی عقیم است. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1717249516456805213 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 🔹نگاهی تطبیقی به فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایما
| 🔹در روند تکمله انگاره «» ورودی به نگاه تطبیقی فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و ایمانوئل کانت داشتیم، و در ادامه به بررسی نگاه تطبیقی فلسفه اجتماعی علامه طباطبایی و جان سرل خواهیم پرداخت. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b