eitaa logo
أین ولی الله ارواحنا له الفداء
76 دنبال‌کننده
934 عکس
187 ویدیو
40 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۴/۳۰ آیا غذاهایی که در منزل فرد دیگری خورده می شود و صاحب منزل اهل خمس نیست؛ مشکل شرعی دارد؟ با توجه به این که از نظر فقها، خمس به چه چیز تعلق می گیرد، متفاوت است و دو نظر کلی وجود دارد: 💎 ١. خمس به عین مال تعلق می گیرد. 💎٢. خمس بر ذمّه فرد است و به عین مال تعلق نمی گیرد. 💎 حالت اول که خمس به "عین مال" تعلق می گیرد شامل دو نظر است: 💥١. به نحو مشاع؛ 💥٢. به صورت کلی فی المعین. مشاع یعنی همه در آن مالکند و مالکیتشان در جزء به جزء آن وجود دارد، همانند خانه چهار طبقه‌ای🏢 که هر طبقه، مالک و سند جدایی دارد؛ امّا حیاط، راهرو و راه پله اش می شود مشاع و هر چهار مالک در ذره ذره این راه‌پله و حیاط و... مالکیت دارند. آیا می توانم در گوشه‌ای از حیاط برای مثال یک چهارم آن، آلاچیق درست کنم؟ خیر؛ چون هر چهار مالک در ذره ذره آن شریکند و باید سه نفر دیگر اجازه بدهند تا بتوانم در یک گوشه‌اش تصرف کنم. 💎کسانی که قائلند خمس به عین و اصل مال تعلق می‌گیرد تا شما خمسِ مال را ندهید، اصلا نمی‌توانید از آن استفاده نمایید، خمس در خود آن مال است و باید پرداخت شود تا بتوانید در آن مال تصرف کنید؛ حال ممکن است این خمس به نحو "مشاع" باشد یا به نحو "عین المعین". حال با مثالی اقسام این موضوع را تبیین می‌کنیم: فرض کنید پنج گونی برنج🍚 از یک سال مانده که خمسش می‌شود یک گونی از پنج گونی، آیا می‌توانیم از آن پنج گونی استفاده کنیم یا خیر؟ حال این مثال را بر اساس دو نظر از فقها، بررسی می‌کنیم: 📎اگر بگوییم خمس به عین مال تعلق می‌گیرد -نظر اول- و به نحو مشاع باشد، در ذره ذره دانه‌های پنج گونی برنج، خدا، پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و مجتهد شریکند و ما در یک دانه از پنج گونی نمی‌توانیم تصرف کنیم چون به صورت مشاع است. 🍒اکثر مجتهدین معتقد به نوع اول هستند؛ یعنی خمس به عین مال و به نحو مشاع تعلق می‌گیرد. 🖇حال به سراغ حالت دوم از نظر اول می‌رویم: یعنی خمس به عین مال تعلق می‌گیرد و به صورت کلی فی المعین است. در این صورت از پنج گونیِ برنجی که یک سال مانده، یک پنجم آن می شود خمس، یعنی یک گونی از پنج گونی، اما نه به نحو مشاع؛ یعنی می‌توانیم گونی اول را مصرف کنیم و دومی و سومی و چهارمی هم مشکلی ندارد‌؛ ولی پنجمین گونی، آخرین گونی از پنج گونیست که صد درصد عین خمس خواهد بود. پس در کلی فی المعین، چون مشاع نیست، تا زمانی که چهار پنجمش را مصرف می کنی، هنوز مال خمس در آن نیست ولی آخری، صد در صد خمس است. افرادی که مجتهدشان قائل به این نظر باشد می‌توانند تا چهار پنجم مال را مصرف نمایند، ولی یک پنجم آخر به هیچ وجه قابل مصرف نیست و باید ابتدا بهای آن، برای خمس پرداخت شود. 🍒در میان مجتهدین آقای زنجانی دامت افاضاته به این نظر یعنی عینِ کلی فی المعین معتقد است. 💎💎می‌رویم سراغ نظر دوم یعنی خمس بر ذمّه فرد است و به عین مال تعلق نمی‌گیرد. بر اساس این نظر، اگر فردی پنج گونی برنج داشته باشد و یک سال بر آن بگذرد، خمس در برنج ها نیست، بلکه خمس آن بر ذمّه و قرض و دِین اوست که واجب است پرداخت کند، در غیر این صورت حرام🚫 انجام داده است. 🍒در میان مراجع عظام، حضرت آیت الله خامنه‌ای مدّظلّه العالی بر این نظر معتقدند، یعنی نظر دوم که خمس بر ذمّه فرد است. نتیجه: اگر مجتهدِ کسی، قائل باشد که خمس به عین مال تعلق می‌گیرد، صاحب مال، همسر، فرزند و مهمان اجازه ندارند از یک دانه برنج از پنج گونی (به نحو مشاع) یا از گونی آخر (به نحو معین فی الکلی) بخورند و حرام است. اما در مقلدین حضرت آقا دامت افاضاته الشریف، مالک برنج اگر خمس یک گونی را نپردازد، حرام انجام داده است و بر ذمّه اوست که قبل از ورود به سال بعد بپردازد. امّا خوردن دانه‌های برنج آن پنج گونی برای خانواده و مهمان حرام نخواهد بود، چون خمس در خود برنج‌ها نیست، بلکه بر گردن صاحب مال است که این قرض را بپردازد. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍋 در خود مال است یا قرضی بر مالک مال؟ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍊تعلق گرفتن خمس به عین مال به نحو لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍊تعلق گرفتن خمس به عین مال به نحو لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 📕کتاب «غنا» از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظة الله. 📖این کتاب، متن کامل ۷۶ جلسه‌ درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظة الله در موضوع "غنا و موسیقی" است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. @ayna_valiollah
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍃 ۹۸/۰۵/۰۶ در مورد استفاده از مالی که یقین داریم خمس آن داده نشده نظر مراجع را گفتیم، اکنون به بیان برخی از شرایط و مواردی می‌پردازیم که استفاده از مال خمس داده نشده در آن شرایط بدون مشکل خواهد بود. ✊ گاه فرد درآمد شخصی ندارد و مال یا غذای دیگری غیر از مالی که خمسش داده نشده ندارد، در این صورت به حکم جبر، مجبور می‌شود در حد نیاز از آن مصرف کند؛ همانند اضطرار در خوردن مردار. این جبر و اضطرار، حرام بودنِ حکم را رفع می‌کند و فرد می‌تواند به حدی که از گرسنگی نجات پیدا کند😖 از غذای خمس داده نشده استفاده نماید. 🙌 گاهی فرد از ولیّ امر اجازه می گیرد و حاکم شرع که همان مجتهدش باشد به او اجازه می‌دهد که می‌تواند از آن مال یا غذایی که خمس داده نشده است، استفاده کند؛ چون مجتهد، مالک آن خمس است می تواند این اجازه را به فرد بدهد. گفتیم که نظر فقها در این که خمس به عین تعلق می‌گیرد یا بر ذمه فرد است، متفاوت می‌باشد؛ کسانی می‌گویند خمس بر ذمه فرد است و در عین مال نیست، پس بر مهمان، مشکلی در خوردن غذای خمس داده نشده نیست، چون اصلا به غذا خمس تعلق نگرفته، بلکه قرضی بر گردنِ صاحب مال است. حتی آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی گرچه معتقدند که خمس به عین مال تعلق می‌گیرد، ولی در مورد مهمانی معتقدند که اگر منزل کسی مهمان شدیم و می‌دانیم که این غذایی🍜 که جلوی ما گذاشته‌اند خمس داده نشده است، خوردن این غذا حرام نیست، میزبان ضامنش است و بر میهمان وظیفه‌ای نیست و استفاده از آن مشکل ندارد. "مسئله ١٢۵٨، منهاج آیت‌الله سیستانی دامت افاضاته." @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍊خمس بر فرد لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۵/۰۸ گفتیم که آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی معتقدند که اگر منزل کسی مهمان شدیم و مطمئن بودیم که غذایش خمس داده نشده است، خوردن آن حرام نیست و میزبان ضامن آن است. امّا دلیلش چیست⁉️ ایشان براساس اخبار و روایاتی که «اباحه» را می‌رساند، حرمت حرام بودن یک چیز را تقیید می‌زند، یعنی مقیدش می‌کند و یک تبصره به آن وارد می‌کند. ⁉️ حال این پرسش پیش می‌آید که مگر می‌شود حرام🚫را هم تبصره زد؟ بله، بسیار داریم😊. 🍓 آیا میوه🍏 یک نفر را بی اجازه می‌شود خورد؟ خیر نمی‌شود... اما فقها بر اساس احادیث حق‌المارّه این حکم را تقیید می‌زنند، یعنی با "شرایط" خودش، عابر می‌تواند از درختان محل عبور، به مقدار محدود بخورد! مالی که به ظاهر از آنِ دیگریست، حرام به نظر می‌رسد و ممکن است صاحبش راضی نباشد. احادیث بسياری جواز خوردن حق‌المارّه را مطرح می کند. 🍓 حکم خوردن مردار، حرام است، امّا فقها بر اساس احادیث، هم چون حدیث رفع پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله مجاز دانسته‌اند که در شرایط اضطرار و گرسنگی در حد مرگ😩، باز هم با "شرایط" خودش، به میزانی که فرد از مرگ نجات پیدا کند، می‌تواند از مردار بخورد. یعنی با شرایط خاصی خوردن حرام، می‌شود حلال. پس اضطرار، باعث می‌شود حرام تقیید و تبصره زده شود. 🍓 مالی را که کسی پیدا کرده است، نمی‌تواند از آن استفاده کند و حرام است امّا با "شرایط" خودش هم چون چندین بار اعلان و پس از گذشت یک سال که صاحبش را پیدا نکرده، همان مال، که مال غیر و حرام است و نمی‌توانست آن را استفاده نماید با شرایطی، تبصره می‌خورد و قابلیت استفاده خواهد داشت👌. 🍓 با بیان نمونه‌هایی که گفتیم، بر اساس احادیث و با شرایط خاص، برخی از احکام حرمت، تقیید و تبصره می‌خورد. در بحث خمس نیز، با توجه به نظر آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی، حرام بودن استفاده از غذای خمس داده نشده، تقیید می‌خورد. این تقیید به واسطه اخبار «اباحه» است، که اهل بیت علیهم‌السّلام❤️برای شیعیان خودشان تفضلی قائل شده‌اند، بر اساس این احادیث، برای شیعه این گونه مصرف‌ها جایز است، حرمت برداشته شده و نفس میزبان _پدر یا همسر_ ضامن است. تفصیل تخصصّیِ این موضوع در جلسات کلاسی استاد مطرح گردیده؛ که در این فضا مجال بحث نیست. @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎 لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
❓💭❗️💭❓💭❗️💭❓ ❔آیا می‌توان از چیزی که خداوند حرام کرده به عنوان دارو💊 و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر⁉️ 🤔⁉️🤔⁉️🤔⁉️🤔⁉️🤔 ❔فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برایش تجویز ‌کرده که برای بیماری حادی که دارد باید حرام🚫 بخورد! وظیفه شرعی او چیست⁉️ 🔔منتظر پاسخ‌های شما هستیم. پاسخ کامل را در ادامه پیگیری کنید. ✏️💭✏️💭✏️💭✏️💭✏️
#سؤال فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برایش تجویز نموده که برای بیماری حادش باید حرام بخورد! وظیفه شرعی او چیست⁉️ ⁉️❓⁉️❓⁉️❓⁉️❓⁉️ 🔔منتظر پاسخ‌های شما هستیم. پاسخ کامل را در ادامه پیگیری کنید.
آیا می‌توان از چیزی که خداوند حرام کرده به عنوان دارو و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر⁉️ ⁉️⁉️⁉️⁉️ 🔔منتظر پاسخ‌های شما هستیم. پاسخ کامل را در ادامه پیگیری کنید.
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده: لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده: لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده: لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۰۵ ⁉سؤال⁉ آیا می‌توان از چیزی که خداوند حرام کرده، به عنوان دارو و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر؟ 🤔 فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برای بیماری حادّی که دارد، تجویز نموده که باید حرام بخورد! وظیفه شرعی او چیست؟ حال به پاسخ این سؤال می‌پردازیم، ابتدا باید دلیل این‌که خداوند یک سری امور را حلال، و یک سری را حرام کرده، بررسی کنیم: عملاً حرمت‌ها به‌دلیل ضررهای زیادی است که در آن‌ها وجود دارد و به جسم و روح انسان آسیب می‌رساند😨. می‌دانیم هم خالق انسان خداست، و هم واضع احکام شرعی. حضرت حق، حلال و حرام‌ها را قرار داده است؛ بنابراین وقتی ضرر چیزی برای جسم و روح انسان آن‌قدر زیاد است که خداوند آن را حرام کرده است، عملاً در آن چیز نمی‌تواند آثار مثبتی برای وجود، بار شود🤮. در احادیث نیز این موضوع به صراحت بیان شده است: پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: "هرکس به حرام، درمان جوید، خداوند در آن شفایی قرار نمی‌دهد." 📚"کنزالعمّال، ج١٠، ص۵٢، ح٢٨٣١٨". امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: "خداوند در هیچ چیز از آن‌چه حرام کرده، نه شفایی قرار داده است و نه دوایی." 📚"کافی، ج۶، ص۴١٣، ح٢". اما متأسفانه در جامعه پزشکی می‌بینیم که گاهی افراد غیرمتخصص حقیقی و غیرمتعهّد، این چیزها را تجویز می‌کنند‼ @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ٩٨/٠۶/٠۵ به سراغ برخی از روایات اهل‌ بیت علیهم‌السّلام در مورد درمان با حرام می‌رویم و دیدگاه اهل‌بیت را در این موضوع جویا می‌شویم: 🍸شخصی می‌گوید که به امام صادق علیه‌السّلام نامه نوشتم و سؤال کردم که مردی دچار باد بواسیر است و به اندازه یک ظرف کوچک شراب🍷 می‌نوشد، آن هم نه برای لذّت، بلکه برای مداوا کردن؛ آیا جایز است؟ امام علیه‌السّلام فرمودند: «نه، حتی یک جرعه را هم ننوشد، خداوند متعال در چیزهای حرام شفا و دوایی قرار نداده‌ است.» 📚"کافی، ج۶، ص۴١٢." 🍸ابوبصیر می‌گوید: ام خالد نزد امام صادق علیه‌السّلام آمد و پرسید: "بیمار🤒 شده‌ام و پزشکان برایم شراب تجویز کرده‌اند، من می‌دانستم که شما از این کار، بدتان می‌آید، بنابراین دوست دارم نظرتان را به من بگویید🙈." حضرت علیه‌السّلام فرمودند: «چه چیز باعث شد شراب ننوشی؟» گفت: "در دینم از شما تقلید می‌کنم." امام علیه‌السّلام فرمودند: «پس حتی قطره‌ای از آن را هم ننوش، به خدا سوگند اجازه نمی‌دهم🚫 که حتی به اندازهٔ یک قطره از آن را بنوشی و یا حتی قطره‌ای بچشی؛ چون اگر این کار را بکنی هرگاه که جانت به گلویت برسد و بخواهی بمیری، پشیمان می‌شوی.» حضرت این مطلب را سه مرتبه تکرار کردند. 📚"کافی، ج۶، ص۴١٣." 🍸حلبی از امام صادق علیه‌السّلام درباره داروهای آمیخته به شراب پرسید، حضرت علیه‌السّلام فرمودند: «من مایل نیستم حتی به آن نگاه کنم تا چه رسد که خود را با آن درمان کنم. آن به منزله پیِ خوک یا گوشت خوک🐽 است.» 📚"کافی، ج۶، ص۴١۴." 🍸معاویة‌ ‌بن‌ عمار از امام صادق علیه‌السّلام در مورد استفاده از سرمه‌ای که با شراب آمیخته ‌شده سؤال نمودند، و حضرت نهی کردند و فرمودند: «خداوند عزّ و جلّ در حرام، شفا🤲 را قرار نداده‌است.» 📚"بحارالانوار، ج۵٩، ص٩٠." 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
شفایی در نیست❗ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ٩٨/٠۶/١٠ ؟ در جواب به این سؤال که آیا برای درمان بیماری می توان از حرام استفاده کرد؟ در صورت ضرورت چطور؟ گفته شد علاوه بر اینکه خداوندی که خالق انسان و واضع احکام است خود، حرام بودن ها را مطرح کرده؛ روایاتی نیز از معصومین علیهم‌السّلام در آن مورد ذكر كردیم؛ اما اکنون سراغ فقها می‌رویم و فتوای آن‌ها که برگرفته از آیات و احادیث است را در مورد استفاده از شراب🍷 برای درمان بیماری‌ها بيان می‌کنیم: 💥از نظر مراجع عظام به طور کلی شراب، حتی یک قطره‌اش هم نجس و خوردنش حرام است. فقها می‌گویند معالجه به شراب، مشروط به وجود شروط ذیل است: 🔥١. فرد در اثر بیماری در حد هلاکت و مرگ باشد و مجبور باشد به این کار مبادرت ورزد. 🔥٢. معالجه، تنها و تنها از این راه ممکن باشد. هرچند از نظر علم روز، راه‌های متفاوتی برای درمان هر بیماری وجود دارد، در نتیجه احتمال تحقق این شرط بسیار کم یا محال است؛ پس اگر درمان بیماری منحصر در خوردن شراب نباشد، این اجازه صادر نخواهد شد. تشخیص این موضوع نیز از طریق متخصص مؤمن باید صورت گیرد؛ یعنی کسی که هم در تخصصش صاحب رأی است و هم صاحب تعهد دینی؛ یعنی باید دیانت و درایت، هر دو را داشته باشد. 🔥 ٣. نباید بدون جست‌وجوی دقیق راهکاری برای درمان، به معالجه با حرام شتاب ورزید👌. یعنی با سرعت نمی‌شود به سراغ این راه رفت. باید فرد متخصص متعهد یقین پیدا کند که اگر این را استفاده نکند، فرد هلاک خواهد شد. عملاً می‌شود گفت که در زمان ما، با پیشرفت علوم، برای معالجه جایگزین‌های مختلف وجود دارد و منحصر در این یک مورد نخواهد بود. ⚠ اگر کسی بخواهد برای درمان از شراب🍷 استفاده کند با توجه به روایات اهل‌بیت علیهم‌السّلام، عملاً حرام -شراب- قابلیت استفاده برای شفا را ندارد؛ یعنی شفایی در آن‌ نیست. و اگر فرد بخواهد نهایتاً در یک جاهایی، به نحوی اجازه‌ای پیدا کند؛ مثلا از باب اضطرار و اَکلِ مَیته، که درمان این بیماری با این حرام است، پس به میزان درمان می‌تواند جایز باشد، حتی از این طریق هم می‌شود گفت آن‌قدر قید و شروط دارد که تحقق این قیود و شروط، بسیار بعید خواهد بود و عملاً جایز شمردن درمان با شراب منتفی می‌شود✊. 💫نکته عرفانی💫 ✨انسان ها محال است که ایمان داشته‌باشند، شیعه باشند و با خدای خودشان ربط و وصلی داشته باشند، و مضطرّ و مجبور به چنین چیزهایی بشوند. محال است... فضل، فیض و عشق بی‌کران خداوند❤ آنقدر زیاد است که اگر انسانی این ربط و وصل را با او داشته باشد، إن‌شاء الله هیچ‌وقت مجبور نخواهد شد که برای گرسنگی و معالجه، به حرام روی بیاورد🤲. 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
با حرام❗ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/١٢ بحث ما در مورد تغذیه و تأثیر آن در پرواز روح است؛ می‌خواهیم بررسی کنیم که مطلوب‌ترین و بهترین غذا چه غذایی است، که در صعود و اوج گرفتنمان📈 یاریمان می‌کند؟  این مطلوب‌ترین و بهترین بودن را باید از دو وجه بررسی کرد: 🍭 ؛ که مسلّما بالاترین مرتبه حلال بودن و طاهر بودن، بهترین و مطلوب‌ترین غذاست. 🍭 ؛ که از این نظر بهترین غذا، غذایی است که مطلوب‌ترین کمّیت و کیفیت را داشته باشد و آداب خوردن و آشامیدن و مستحبّات آن به نحو کمالی رعایت شود👌. ابتدا به مورد اول از وجوه برتری و مطلوب بودن غذا، یعنی حلّیت و طهارت غذا می‌پردازیم و آن را در پنج جهت بررسی خواهیم نمود: 💵 ١. پول و مالی که با آن غذا را تهیه می‌کنیم، چه پولیست؟ و از چه کسب و کاری به‌دست آمده است؟ 🍜 ٢. غذا و مواد غذایی؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد تا بهترین نوع باشد. ♨٣ .درست کننده غذا؛ که چه خصوصیت‌هایی داشته باشد که آن غذا بهترین و مطلوب‌ترین غذا شود. 🍴 ۴. خورنده غذا؛ که چه خصوصیتی داشته باشد. 🍧۵. مجلس طعام؛ آن محیط و فضایی که در آن غذا خورده می شود چه آثاری بر فرد دارد؟ و چگونه می‌توان بهترین آثار را حتی از مجلس غذا أخذ کرد؟ @ayna_valiollah 🍎 ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
🍴برای صعود و اوج گرفتن، و غذا چه غذایی است⁉ لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/۱۷ حلّیت و طهارت غذا و یافتن بهترین و مطلوب‌ترین غذا را از پنج جهت به بحث می‌نشینیم. اولین بخش، مال و پولی💵 است که غذا را با آن تهیه می‌کنیم. پولی که فرد می‌خواهد با آن غذا یا مواد غذایی تهیه کند، از چه راهی🌀 به‌دست آمده است؟ با توجه به اقسام کسب و کار، مال می‌تواند شامل سه حالت العیاذبالله کسب حرام🌑، مکروه🌒 و کسب حلال🌕 باشد. هرچند برخی امور نیز می‌تواند مالی که از کسب حلال به‌دست می‌آید را تبدیل به حرام و شبهه‌ناک نماید؛ هم‌چون ندادن خمس و غیره. اکنون این سه نوع کسب را به طور مختصر تبیین می‌کنیم: 🌑 حالت اول این است که مالی که با آن غذا تهیه می‌شود، خدای ناکرده، حرام باشد که در این صورت بالاترین آثار منفی بر غذا بار می‌شود😣. 🚫"حرام" شامل چه مواردیست؟ فردی که کسب و کارش حرام است؛ یعنی شغل او، کارِ حرامی است، پول و مالی که از طریق آن شغل به دست می‌آورد نیز حرام خواهد بود؛ مانند: 🔥 کسی که عین حرام (نجس العین) را معامله می‌کند؛ مثل خرید و فروش شراب، خوک و...؛ 🔥خرید و فروش مال غصبی - مگر آنکه صاحبش معامله را اجازه دهد- ؛ 🔥خرید و فروش چیزهایی که مال نیست؛ 🔥خرید و فروش چیزی که منافع معمولی آن حرام باشد؛ مثل آلات قمار و لهو و لعب‌؛ 🔥کسب و کار کردن از طریق سحر، جادو، پیشگویی و...؛ 🔥اگر کسی که کارش فروش آلات موسیقی باشد، و آن آلات موسیقی حرام باشد، خرید و فروش آن‌ها هم حرام، و پول معامله‌ای که می‌کند نیز حرام خواهد بود؛ 🔥کسب مال از راه سرقت؛ 🔥کسب مال از راه فحشا و بی‌عفتی؛ 🔥کسب مال از راه دروغ؛ 🔥کسب مال با ربا، غش و تدلیس -فریب دادن- در معامله؛ 🔥کسب درآمد از مال خمس داده نشده، با توجه به شرایطی که گفتیم. 🌒 مرحله بعدی، کسب‌های مکروه است. برخی از کسب‌ها مکروه‌اند و پول و مالی که از طریق آن کسب می‌شود به همان میزان، درجه‌اش فرق دارد؛ همانند: کفن فروشی، سلاخی و قصابی🔪 و... که البته حال و هوای فرد، نوع برخورد او با این کسب و نیاز جامعه برای آن کسب می‌تواند کراهت آن را کاهش دهد. 🌕 زمانی که فرد از کسب و کارهای حلال، رزق خود را به‌دست می‌آورد و تلاش می‌کند که در کسب و کارش مشکلی هم نداشته باشد؛ اهل دادن خمس است و حلّیت مال برایش بسیار ارزشمند✨ است؛ می‌داند آثاری را که در لقمه حرام و شبهه ناک می‌باشد، به این آسانی نمی توان پاک کرد؛ چنین فردی در کسب و کار خود دقّت دارد و تلاش می‌کند مالش کاملاً حلال باشد؛ غذا و مواد غذایی که از این مال تهیه می شود مسلماً مطلوب‌ترین غذاست🍜؛ هرچند که حلّیت آن پولِ حلال نیز مراتب دارد و با توجه به نیّت فرد، حالات درونی، عملکردش و حتی نوع کسب و کار حلالِ او، مرتبه‌اش متفاوت است. برای توضیح بیشتر به ادامه بحث رجوع نمایید😊. 🍎 @ayna_valiollah ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃
💵 ؛ از عوامل مؤثر در طهارت و حلیت غذا پول و مالی که با آن غذا را تهیه می‌کنیم، چه پولیست؟ و از چه کسب و کاری به‌دست آمده است؟ مباحث را دنبال کنید🏃 لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه فقط برای خانم‌ها👇 http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃 ✨🍎🍃 🍎 ۹۸/۰۶/٢۴ در یافتن بهترین و مطلوب‌ترین غذا🍎 بنا شد به جنبه مراتب طهارت و حلیت غذا بپردازیم که آن را از پنج جهت بررسی خواهیم کرد: جهت اول: پول و مالی که با آن مواد غذایی تهیه می‌شود؛ که گفته شد این مال ممکن است از یکی از سه نوع کسب حرام، مکروه و حلال تهیه شده باشد. اما اشاره کردیم همان مالی که انسان از کسب حلال نیز به دست می‌آورد، مراتب در حلیّت دارد. اما برخی از اموری که در مرتبه حلّیت مال اثر دارند عبارتند از: ✨نیت فرد؛ ✨اعمال و حالات درونی فرد؛ ✨ نوع کار. ✨ نیّت افراد مهم است. اینکه فرد نیّتش خیر است یا نه در مرتبه حلیّت مالِ کسب شده اثر دارد: 🔨 فردی که برای رضایت خدا، رزق و روزی همسر و فرزندانش را تهیه می‌کند؛ عمل و کسب و کارش به مثابه عبادت است، چرا که برای رضای خدا کار می‌کند. حجت‌الاسلام قرائتی در جمله‌ای لطیف می‌گوید: «وقتی کاری انجام می‌دهید نیّت‌تان برای خدا باشد و نیت به‌دست آوردن پول 💵 نکنید.» 🔨فردی که برای تأمین نیاز همسر و فرزندانش💕 رزق و روزی تهیه می‌کند گرچه عملش بسیار ارزشمند است ولی درجه و مرتبه کسی که برای رضای خدا کار می‌کند را ندارد. 🔨فردی که برای مال افزونی، کسب و کار می‌کند گرچه حلال است ولی به اندازه فردی که برای نیاز همسر و فرزندانش رزق و روزی تهیه می‌کند، ارزش ندارد. پس مال حلال نیز با توجه به افراد مراتب دارد. ✨ و افراد نیز مهم است و در تمام اموری که خلق می‌کنند و هم‌چنین در درجه حلّیت مال آنان اثر می‌گذارد. ❄مثلاً فردی که صادق و درستکار است، هر چیزی که خلق می‌کند، خلقش نسبت به کسی که این خصوصیّت‌های مثبت را ندارد متفاوت است. نوع و آثاری که از کسب و مال حلال یک فردِ با ایمان و فرد بی‌ایمان پدید می‌آید، با یکدیگر متفاوت است. ❄کسی که با یاد خدا کار می‌کند با کسی که این‌گونه نیست فرق دارد و این‌ها در مرتبه حلّیت مال تأثیر می‌گذارد. ✨ نوع کار حلالی که فرد انتخاب می‌کند، و این که فرد از چه طریقی کسب روزی می‌نماید و چقدر برای کسب مال تلاش می‌کند، همه در مراتب کمالی مالش مؤثر است. ⚡درجه فردی که در مزرعه، کارخانه و... با ریختن عرق جبین کار می‌کند😓 و پول به‌دست می‌آورد، با فرد دیگری که با معامله و خرید و فروش کالا حتی به صورت اینترنتی📲، پول به‌دست می‌آورد، یکسان نیست. ⚡مرتبه فردی که در زیر آفتاب و با دهان روزه کار می‌کند با کسی که با همه امکانات و به راحتی کسب و کار می‌کند، یکی نیست❗ 🔺روزی کارگر زحمت کشی که دستش از زیادی کار ورم کرده بود نزد پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله آمد و دستش را نشان داد، حضرت دستش را گرفت و فرمود: «این دستی است که خدا و پیامبر، آن را دوست می‌دارند». 💥پس حتی در کسب‌های حلال نیز مراتبِ متفاوت وجود دارد، اثر دارد و پولشان با هم فرق می‌کند. ⚠باید دقت کرد در حلّیت کارهایی که ذکر شد هیچ ایراد و شبهه‌ای نیست؛ ولی نوع حلّیتشان متفاوت است؛ مانند نماز صحیح و مقبول دو نفر مسلمانِ مؤمن، که با توجه به نیّت، حالات درونی، حضور قلب، معرفت به خداوند و... مرتبه نمازشان با یکدیگر فرق دارد. نماز امیرمؤمنان علی علیه‌السّلام کجا و نماز ما!!! 🍎 @ayna_valiollah ✨🍎🍃 🍎🍃🍎🍃