🍇 آثار #وضعی حاصل از غذای شبههناک
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
۹۸/۳/۲۲🍎
#مطلب1_42_4_3
#رفع_آثار_منفی_غذای_شبههناک
چگونه میتوان آثار منفی غذاهای شبههناک را رفع کرد؟
🔍خوردن غذای شبهه ناک از نظر شرعی مشکلی ندارد، اما اگر حقیقتا آن غذا حرام بوده باشد، آثار وضعی بدی را به همراه خواهد داشت. اگر فردی غذای شبهه ناکی خورده و احتمال میدهد حرام بوده، برای رفع آثار نامطلوب♨ آن راهکارهایی وجود دارد.
🔍چند راهکار را در #مطلب۱_۳۵_۴_۳ پیرامون ️#موارد_جواز_استفاده_از_حرمت بیان کردیم؛ از جمله:
#اولویت_و_ارجحیت،
#اجازه_حاکم_شهر
#اضطرار؛ طبق حدیث رفع.
که مسلما این موارد در مصرف غذای شبهه ناک نیز کاربرد دارد.
🔍#ذکر؛
راهکار بعدی دفع آثار منفیِ خوردن این نوع غذا، ذکر است.
زمانی که احساس میکنید لقمهای شبهه ناک است آن را با ذکر✨، خصوصاً ذکر "بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم" تناول کنید.
🔍 #پرداخت_خمس_غذا؛
وقتی شبهه ناک بودن غذا به علت احتمال ندادن خمس است، می توان با پرداخت خمس غذای مصرف کرده، منفی آن را دفع نمود.
🔍 #صدقه_و_ردمظالم؛
راهکار دیگر، صدقه و رد مظالم دادن است که بلا و امور منفی احتمالی را دفع میکند.
🔍 #توکل_و_توسل؛:
مطمئن باشید کسی که در حرمتها دقت میکند در واقع با یک نیروی برتری🌕 اتصال پیدا کرده است؛ او تنها نیست و نیروی برتری به او کمک میکند که وارد این حرام ها نشود.
به کسانی که اهل رعایت هستند، کمکها و امدادهایی از غیب میرسد و توفیقاتی برایشان ایجاد میشود.
#نمونه_ای_از_این_توفیقات
استادی بودند که چشم برزخیشان گشوده شده بود، ایشان در مجلسی بین دو تن از شاگردانشان نشسته بودند، میدانستند که شیرینیهایی🍰 که در مجلس پذیرایی می شود، شبهه ناک است؛ ایشان نگران بودند که چه کاری بکنند تا ایجاد ناراحتی نشود و بتوانند از آن شیرینی مصرف نکنند😣!
در همین افکار بودند که فردی که شیرینیها را تعارف میکرد به نفرات قبلی و بعدی استاد تعارف کرد اما به ایشان تعارف نکرد😦. این یک توفیق الهی است که ربط و وصلی با عالم غیب دارد.
اینکه چرا چنین حالاتی برای عرفا رخ میدهد ولی برای ما صورت نمیگیرد، دلیلش خود ما هستیم؛ چرا که ما سوءظن و منیّت داریم؛ به جای این که به فکر حلیت پول و غذای خود باشیم، به فکر حلیت مال دیگرانیم! و اینها برایمان حجاب ایجاد کرده و نمیگذارد که چشم برزخیمان باز شود🙈.
🍎 @ayna_valiollah
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
💰#صدقه و #رد_مظالم
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
✨ رعایت #تقوا و دقت در #حرمتها
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎 ۹۷/۰۴/۲۳
#مطلب1_43_5_3
#فهرست_مطالب_تغذیه
تاکنون چهار فصل از مباحث «نقش تغذیه در پرواز روح» را بررسی نمودیم.
عناوین ارائه شده در فصل چهارم به شرح زیر است که با لمس آن ها، میتوانید به مطالب مرتبط دسترسی پیدا کنید.🌷
#فهرست مطالب فصل چهارم
#لقمه_شبهه_ناک
#حالت_چهارگانه_حکم_حلیت
۱. #حالت_اول_یقین_ظن_غالب_بر_حلیت
#مراتب_حلیت
٢. #حالت_دوم_یقین_با_ظن_غالب_برحرمت
#برخی_عوامل_ایجاد_حرمت
#چه_اموری_یقین_با_ظن_غالب_برحرمت_است؟
#تجسس
#آیا_برای_اطمینان_از_حرمت_یا_حلیت_غدا_تجسس_لازم_است؟
#تجسس_موقوف
#موارد_جواز_استفاده_از_حرمت
#اموری_که_به_اشتباه_حرام_انگاشته_میشود
#دزدی
#مرجحات
#ارشاد
#استفاده_از_درآمد_شخصی
#اضطرار
#اجازهازحاکمشرع_یامرجع_تقلید
#تبلیغ_و_تشویق_به_اسلام
٣. حالت سوم؛ #تردید_میان_حلال_یا_حرام
#دلایل_عدم_حرمت_شبهه_ناک
#حکم_فقهی_مراجع_تقلید
#ادله_قرآنی
#سیره_معصومین
#قواعد_اصول_فقه
#پرهیز_از_غذای_شبههناک_در_روایات
#سیره_عرفا_در_مواجهه_با_غذای_شبههناک
#پرهیز_از_شبههناک_آری_یا_نه؟
#از_منظر_کمالی
#شروط_احتیاط_در_لقمهشبههناک
#احتیاط_به_شرط_عدم_ارتکاب_به_معصیت
#کمال_دین_داری_در_پرهیز_از_شبههناک
#احتیاط_در_شبههناک
#نمونهای_از_علما
#رفع_آثار_منفی_غذای_شبههناک
#ذکر
#پرداخت_خمس_غذا
#صدقه_و_ردمظالم
#توکل_و_توسل
#نمونه_ای_از_این_توفیقات
پایان فصل چهارم
🍎
✨🍎🍃 @ayna_valiollah
🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎 ۹۸/۰۴/۲۵
#مطلب1_44_5_3
#مقدمه
سلام به همه دوستان و همراهان عزیز در گروه أین ولی الله أرواحنا له الفداء
مبحث جدید را با موضوع «نقش تغذیه در پرواز روح» آغاز کردیم، که به دو فصل کلی تقسیم میشد:
🍬فصل اول: کلیات؛
🍬فصل دوم: برترین تغذیه؛ که شامل دو بخش ذیل است:
بخش اول: مراتب کمالی حلیت و طهارت؛
بخش دوم: کمیت و کیفیت صحیح تغذیه.
در بخش اول به حلالها و حرامها، آثار ناشی از آنها و حقوقی که در اثر خوردن لقمه حرام🚫 ضایع میشود، پرداختیم.
همچنین بررسی کردیم که نسبت به حلیّت غذایی که مقابل ما گذاشته میشود چه تصمیمی بگیریم و بدین ترتیب به حکم چهارگانه حلیّت پرداختیم که مرتبط با موضوع لقمه شبههناک بود و این چهار مورد را به طور کامل بررسی کردیم:
⬅ ۱. یقین دارم غذایی🍚که پیش روی من است حلال✨ می باشد.
⬅ ۲. یقین دارم این غذا حرام🚫 است.
⬅ ۳. یقین دارم که بخشی از آن حرام🚫 است؛ یعنی حلال، مخلوط به حرام می باشد.
⬅ ۴. نه یقین دارم⁉حلال است، نه یقین دارم که حرام است؛ که خود سه قسم بود، احتمال، شک و یقین در شبههناک بودن.
حکم شرعی لقمه شبههناک را مطرح نمودیم، اینکه استفاده از هیچ یک از غذاهایی که یقین به حرمت همه یا بخشی از آن را ندارید، اشکالی ندارد؛ اما اگر طالب طیِّ مراتب کمالی📈 هستید، میتوانید به شرط رعایت شروطی که ذکر کردیم، در خوردن غذای شبههناک احتیاط کرده و مصرف نکنید.
همچنین حکم شرعی جواز یا عدم جواز تجسّس🔍 در مال میزبان، برای خوردن غذای شبههناک گفته شد، که میتوانید برای آگاهی دقیق تر به #مطلب۱_۳۴_۴_۳ مراجعه فرمایید.
اکنون به بحث مهمی رسیدیم که در حلّیت و طهارت غذا باید به آن بپردازیم که آن، موضوعِ #خمس میباشد.
سعی کردیم تا با بیانی روان و واضح، این مطلب را شرح دهیم😊.
گرچه به ظاهر بحث فقهی خمس کمی سنگین است، اما به شما عزیزان پیشنهاد میدهیم که حتی با چند بار خواندن و پرسیدنِ ابهاماتتان در گروه، حتما این مبحث را دنبال کنید تا خود به راحتی معیارهای تشخیص را دریابید👌.
@ayna_valiollah
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎 ۹۸/۰۴/۳۰
#مطلب1_45_5_3
#نظر_فقها_درمورد_خمس
آیا غذاهایی که در منزل فرد دیگری خورده می شود و صاحب منزل اهل خمس نیست؛ مشکل شرعی دارد؟
با توجه به این که از نظر فقها، خمس به چه چیز تعلق می گیرد، متفاوت است و دو نظر کلی وجود دارد:
💎 ١. خمس به عین مال تعلق می گیرد.
💎٢. خمس بر ذمّه فرد است و به عین مال تعلق نمی گیرد.
💎 حالت اول که خمس به "عین مال" تعلق می گیرد شامل دو نظر است:
💥١. به نحو مشاع؛
💥٢. به صورت کلی فی المعین.
مشاع یعنی همه در آن مالکند و مالکیتشان در جزء به جزء آن وجود دارد، همانند خانه چهار طبقهای🏢 که هر طبقه، مالک و سند جدایی دارد؛ امّا حیاط، راهرو و راه پله اش می شود مشاع و هر چهار مالک در ذره ذره این راهپله و حیاط و... مالکیت دارند. آیا می توانم در گوشهای از حیاط برای مثال یک چهارم آن، آلاچیق درست کنم؟ خیر؛ چون هر چهار مالک در ذره ذره آن شریکند و باید سه نفر دیگر اجازه بدهند تا بتوانم در یک گوشهاش تصرف کنم.
💎کسانی که قائلند خمس به عین و اصل مال تعلق میگیرد تا شما خمسِ مال را ندهید، اصلا نمیتوانید از آن استفاده نمایید، خمس در خود آن مال است و باید پرداخت شود تا بتوانید در آن مال تصرف کنید؛ حال ممکن است این خمس به نحو "مشاع" باشد یا به نحو "عین المعین".
حال با مثالی اقسام این موضوع را تبیین میکنیم:
فرض کنید پنج گونی برنج🍚 از یک سال مانده که خمسش میشود یک گونی از پنج گونی، آیا میتوانیم از آن پنج گونی استفاده کنیم یا خیر؟
حال این مثال را بر اساس دو نظر از فقها، بررسی میکنیم:
📎اگر بگوییم خمس به عین مال تعلق میگیرد -نظر اول- و به نحو مشاع باشد، در ذره ذره دانههای پنج گونی برنج، خدا، پیامبر صلّیاللهعلیهوآله و مجتهد شریکند و ما در یک دانه از پنج گونی نمیتوانیم تصرف کنیم چون به صورت مشاع است.
🍒اکثر مجتهدین معتقد به نوع اول هستند؛ یعنی خمس به عین مال و به نحو مشاع تعلق میگیرد.
🖇حال به سراغ حالت دوم از نظر اول میرویم:
یعنی خمس به عین مال تعلق میگیرد و به صورت کلی فی المعین است. در این صورت از پنج گونیِ برنجی که یک سال مانده، یک پنجم آن می شود خمس، یعنی یک گونی از پنج گونی، اما نه به نحو مشاع؛ یعنی میتوانیم گونی اول را مصرف کنیم و دومی و سومی و چهارمی هم مشکلی ندارد؛ ولی پنجمین گونی، آخرین گونی از پنج گونیست که صد درصد عین خمس خواهد بود.
پس در کلی فی المعین، چون مشاع نیست، تا زمانی که چهار پنجمش را مصرف می کنی، هنوز مال خمس در آن نیست ولی آخری، صد در صد خمس است.
افرادی که مجتهدشان قائل به این نظر باشد میتوانند تا چهار پنجم مال را مصرف نمایند، ولی یک پنجم آخر به هیچ وجه قابل مصرف نیست و باید ابتدا بهای آن، برای خمس پرداخت شود.
🍒در میان مجتهدین آقای زنجانی دامت افاضاته به این نظر یعنی عینِ کلی فی المعین معتقد است.
💎💎میرویم سراغ نظر دوم یعنی خمس بر ذمّه فرد است و به عین مال تعلق نمیگیرد.
بر اساس این نظر، اگر فردی پنج گونی برنج داشته باشد و یک سال بر آن بگذرد، خمس در برنج ها نیست، بلکه خمس آن بر ذمّه و قرض و دِین اوست که واجب است پرداخت کند، در غیر این صورت حرام🚫 انجام داده است.
🍒در میان مراجع عظام، حضرت آیت الله خامنهای مدّظلّه العالی بر این نظر معتقدند، یعنی نظر دوم که خمس بر ذمّه فرد است.
نتیجه:
اگر مجتهدِ کسی، قائل باشد که خمس به عین مال تعلق میگیرد، صاحب مال، همسر، فرزند و مهمان اجازه ندارند از یک دانه برنج از پنج گونی (به نحو مشاع) یا از گونی آخر (به نحو معین فی الکلی) بخورند و حرام است.
اما در مقلدین حضرت آقا دامت افاضاته الشریف، مالک برنج اگر خمس یک گونی را نپردازد، حرام انجام داده است و بر ذمّه اوست که قبل از ورود به سال بعد بپردازد. امّا خوردن دانههای برنج آن پنج گونی برای خانواده و مهمان حرام نخواهد بود، چون خمس در خود برنجها نیست، بلکه بر گردن صاحب مال است که این قرض را بپردازد.
@ayna_valiollah
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
🍋 #خمس در خود مال است یا قرضی بر مالک مال؟
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍊تعلق گرفتن خمس به عین مال به نحو #مشاع
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍊تعلق گرفتن خمس به عین مال به نحو #کلی_فیالمعین
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#گزارش_معرفی
#کتاب_غنا
📕کتاب «غنا» از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظة الله.
📖این کتاب، متن کامل ۷۶ جلسه درس خارج فقه مکاسب محرّمه حضرت آیتالله خامنهای حفظة الله در موضوع "غنا و موسیقی" است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.
@ayna_valiollah
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍃 ۹۸/۰۵/۰۶
#مطلب1_46_5_3
#شرایط_اجازه_استفاده_از_مال_خمسدادهنشده
در مورد استفاده از مالی که یقین داریم خمس آن داده نشده نظر مراجع را گفتیم، اکنون به بیان برخی از شرایط و مواردی میپردازیم که استفاده از مال خمس داده نشده در آن شرایط بدون مشکل خواهد بود.
✊ #جبر_و_اضطرار
گاه فرد درآمد شخصی ندارد و مال یا غذای دیگری غیر از مالی که خمسش داده نشده ندارد، در این صورت به حکم جبر، مجبور میشود در حد نیاز از آن مصرف کند؛ همانند اضطرار در خوردن مردار. این جبر و اضطرار، حرام بودنِ حکم را رفع میکند و فرد میتواند به حدی که از گرسنگی نجات پیدا کند😖 از غذای خمس داده نشده استفاده نماید.
🙌 #اجازه_ولیّ
گاهی فرد از ولیّ امر اجازه می گیرد و حاکم شرع که همان مجتهدش باشد به او اجازه میدهد که میتواند از آن مال یا غذایی که خمس داده نشده است، استفاده کند؛ چون مجتهد، مالک آن خمس است می تواند این اجازه را به فرد بدهد.
#میزبان_ضامن_است
گفتیم که نظر فقها در این که خمس به عین تعلق میگیرد یا بر ذمه فرد است، متفاوت میباشد؛ کسانی میگویند خمس بر ذمه فرد است و در عین مال نیست، پس بر مهمان، مشکلی در خوردن غذای خمس داده نشده نیست، چون اصلا به غذا خمس تعلق نگرفته، بلکه قرضی بر گردنِ صاحب مال است.
حتی آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی گرچه معتقدند که خمس به عین مال تعلق میگیرد، ولی در مورد مهمانی معتقدند که اگر منزل کسی مهمان شدیم و میدانیم که این غذایی🍜 که جلوی ما گذاشتهاند خمس داده نشده است، خوردن این غذا حرام نیست، میزبان ضامنش است و بر میهمان وظیفهای نیست و استفاده از آن مشکل ندارد.
"مسئله ١٢۵٨، منهاج آیتالله سیستانی دامت افاضاته."
@ayna_valiollah
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
🍊خمس بر #ذمه فرد
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎 ۹۸/۰۵/۰۸
#مطلب1_47_5_3
#تقیید_و_تبصره_دراحکام
#تقیید_خمس
گفتیم که آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی معتقدند که اگر منزل کسی مهمان شدیم و مطمئن بودیم که غذایش خمس داده نشده است، خوردن آن حرام نیست و میزبان ضامن آن است.
امّا دلیلش چیست⁉️
ایشان براساس اخبار و روایاتی که «اباحه» را میرساند، حرمت حرام بودن یک چیز را تقیید میزند، یعنی مقیدش میکند و یک تبصره به آن وارد میکند.
#تبصره_در_حرام ⁉️
حال این پرسش پیش میآید که مگر میشود حرام🚫را هم تبصره زد؟
بله، بسیار داریم😊.
🍓 #حق_المارّه
آیا میوه🍏 یک نفر را بی اجازه میشود خورد؟ خیر نمیشود...
اما فقها بر اساس احادیث حقالمارّه این حکم را تقیید میزنند، یعنی با "شرایط" خودش، عابر میتواند از درختان محل عبور، به مقدار محدود بخورد! مالی که به ظاهر از آنِ دیگریست، حرام به نظر میرسد و ممکن است صاحبش راضی نباشد.
احادیث بسياری جواز خوردن حقالمارّه را مطرح می کند.
🍓#اضطرار
حکم خوردن مردار، حرام است، امّا فقها بر اساس احادیث، هم چون حدیث رفع پیامبر صلّیاللهعلیهوآله مجاز دانستهاند که در شرایط اضطرار و گرسنگی در حد مرگ😩، باز هم با "شرایط" خودش، به میزانی که فرد از مرگ نجات پیدا کند، میتواند از مردار بخورد.
یعنی با شرایط خاصی خوردن حرام، میشود حلال.
پس اضطرار، باعث میشود حرام تقیید و تبصره زده شود.
🍓 #لُقطه
#تقیید_استفاده_از_مالغیر
مالی را که کسی پیدا کرده است، نمیتواند از آن استفاده کند و حرام است امّا با "شرایط" خودش هم چون چندین بار اعلان و پس از گذشت یک سال که صاحبش را پیدا نکرده، همان مال، که مال غیر و حرام است و نمیتوانست آن را استفاده نماید با شرایطی، تبصره میخورد و قابلیت استفاده خواهد داشت👌.
🍓 #تقیید_خمس
با بیان نمونههایی که گفتیم، بر اساس احادیث و با شرایط خاص، برخی از احکام حرمت، تقیید و تبصره میخورد.
در بحث خمس نیز، با توجه به نظر آیات عظام سیستانی، خویی و تبریزی، حرام بودن استفاده از غذای خمس داده نشده، تقیید میخورد. این تقیید به واسطه اخبار «اباحه» است، که اهل بیت علیهمالسّلام❤️برای شیعیان خودشان تفضلی قائل شدهاند، بر اساس این احادیث، برای شیعه این گونه مصرفها جایز است، حرمت برداشته شده و نفس میزبان _پدر یا همسر_ ضامن است.
تفصیل تخصصّیِ این موضوع در جلسات کلاسی استاد مطرح گردیده؛ که در این فضا مجال بحث نیست.
@ayna_valiollah
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
🍎 #نکته_مهم
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
❓💭❗️💭❓💭❗️💭❓
#سؤال
❔آیا میتوان از چیزی که خداوند حرام کرده به عنوان دارو💊 و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر⁉️
🤔⁉️🤔⁉️🤔⁉️🤔⁉️🤔
❔فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برایش تجویز کرده که برای بیماری حادی که دارد باید حرام🚫 بخورد!
وظیفه شرعی او چیست⁉️
🔔منتظر پاسخهای شما هستیم.
پاسخ کامل را در ادامه پیگیری کنید.
✏️💭✏️💭✏️💭✏️💭✏️
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده:
#جبر_و_اضطرار
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده:
#اجازه_ولی
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍋 شرایط استفاده از مال خمس داده نشده:
#میزبان_ضامن_است
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎 ۹۸/۰۶/۰۵
#مطلب1_48_5_3
#درمان_و_شفا_با_حرام
⁉سؤال⁉
آیا میتوان از چیزی که خداوند حرام کرده، به عنوان دارو و برای درمان بیماری استفاده کرد یا خیر؟ 🤔
فرض کنید فردی به دکتر رفته و دکتر برای بیماری حادّی که دارد، تجویز نموده که باید حرام بخورد!
وظیفه شرعی او چیست؟
حال به پاسخ این سؤال میپردازیم، ابتدا باید دلیل اینکه خداوند یک سری امور را حلال، و یک سری را حرام کرده، بررسی کنیم:
#دلیل_حرمت_حرامها
عملاً حرمتها بهدلیل ضررهای زیادی است که در آنها وجود دارد و به جسم و روح انسان آسیب میرساند😨. میدانیم هم خالق انسان خداست، و هم واضع احکام شرعی.
حضرت حق، حلال و حرامها را قرار داده است؛ بنابراین وقتی ضرر چیزی برای جسم و روح انسان آنقدر زیاد است که خداوند آن را حرام کرده است، عملاً در آن چیز نمیتواند آثار مثبتی برای وجود، بار شود🤮.
در احادیث نیز این موضوع به صراحت بیان شده است:
پیامبر خدا صلّیاللهعلیهوآله میفرمایند:
"هرکس به حرام، درمان جوید، خداوند در آن شفایی قرار نمیدهد."
📚"کنزالعمّال، ج١٠، ص۵٢، ح٢٨٣١٨".
امام صادق علیهالسّلام میفرمایند:
"خداوند در هیچ چیز از آنچه حرام کرده، نه شفایی قرار داده است و نه دوایی."
📚"کافی، ج۶، ص۴١٣، ح٢".
اما متأسفانه در جامعه پزشکی میبینیم که گاهی افراد غیرمتخصص حقیقی و غیرمتعهّد، این چیزها را تجویز میکنند‼
@ayna_valiollah
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎
٩٨/٠۶/٠۵
#مطلب2_48_5_3
#سیره_معصومین_درباب_جواز_یا_عدم_جواز_درمان_با_حرام
به سراغ برخی از روایات اهل بیت علیهمالسّلام در مورد درمان با حرام میرویم و دیدگاه اهلبیت را در این موضوع جویا میشویم:
🍸شخصی میگوید که به امام صادق علیهالسّلام نامه نوشتم و سؤال کردم که مردی دچار باد بواسیر است و به اندازه یک ظرف کوچک شراب🍷 مینوشد، آن هم نه برای لذّت، بلکه برای مداوا کردن؛ آیا جایز است؟
امام علیهالسّلام فرمودند: «نه، حتی یک جرعه را هم ننوشد، خداوند متعال در چیزهای حرام شفا و دوایی قرار نداده است.»
📚"کافی، ج۶، ص۴١٢."
🍸ابوبصیر میگوید: ام خالد نزد امام صادق علیهالسّلام آمد و پرسید: "بیمار🤒 شدهام و پزشکان برایم شراب تجویز کردهاند، من میدانستم که شما از این کار، بدتان میآید، بنابراین دوست دارم نظرتان را به من بگویید🙈."
حضرت علیهالسّلام فرمودند: «چه چیز باعث شد شراب ننوشی؟»
گفت:
"در دینم از شما تقلید میکنم."
امام علیهالسّلام فرمودند: «پس حتی قطرهای از آن را هم ننوش، به خدا سوگند اجازه نمیدهم🚫 که حتی به اندازهٔ یک قطره از آن را بنوشی و یا حتی قطرهای بچشی؛ چون اگر این کار را بکنی هرگاه که جانت به گلویت برسد و بخواهی بمیری، پشیمان میشوی.»
حضرت این مطلب را سه مرتبه تکرار کردند.
📚"کافی، ج۶، ص۴١٣."
🍸حلبی از امام صادق علیهالسّلام درباره داروهای آمیخته به شراب پرسید، حضرت علیهالسّلام فرمودند: «من مایل نیستم حتی به آن نگاه کنم تا چه رسد که خود را با آن درمان کنم. آن به منزله پیِ خوک یا گوشت خوک🐽 است.»
📚"کافی، ج۶، ص۴١۴."
🍸معاویة بن عمار از امام صادق علیهالسّلام در مورد استفاده از سرمهای که با شراب آمیخته شده سؤال نمودند، و حضرت نهی کردند و فرمودند: «خداوند عزّ و جلّ در حرام، شفا🤲 را قرار ندادهاست.»
📚"بحارالانوار، ج۵٩، ص٩٠."
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃
شفایی در #حرام نیست❗
لینک دعوت به گروه أینولیاللهارواحنافداه
فقط برای خانمها👇
http://eitaa.com/joinchat/3462987790Cae1a887559
🍎🍃🍎🍃
✨🍎🍃
🍎
٩٨/٠۶/١٠
#مطلب1_49_5_3
#درمان_با_حرام؟
#نظر_فقها_درمورد_درمان_با_شراب
در جواب به این سؤال که آیا برای درمان بیماری می توان از حرام استفاده کرد؟ در صورت ضرورت چطور؟
گفته شد علاوه بر اینکه خداوندی که خالق انسان و واضع احکام است خود، حرام بودن ها را مطرح کرده؛ روایاتی نیز از معصومین علیهمالسّلام در آن مورد ذكر كردیم؛ اما اکنون سراغ فقها میرویم و فتوای آنها که برگرفته از آیات و احادیث است را در مورد استفاده از شراب🍷 برای درمان بیماریها بيان میکنیم:
💥از نظر مراجع عظام به طور کلی شراب، حتی یک قطرهاش هم نجس و خوردنش حرام است.
فقها میگویند معالجه به شراب، مشروط به وجود شروط ذیل است:
🔥١. فرد در اثر بیماری در حد هلاکت و مرگ باشد و مجبور باشد به این کار مبادرت ورزد.
🔥٢. معالجه، تنها و تنها از این راه ممکن باشد.
هرچند از نظر علم روز، راههای متفاوتی برای درمان هر بیماری وجود دارد، در نتیجه احتمال تحقق این شرط بسیار کم یا محال است؛ پس اگر درمان بیماری منحصر در خوردن شراب نباشد، این اجازه صادر نخواهد شد.
تشخیص این موضوع نیز از طریق متخصص مؤمن باید صورت گیرد؛ یعنی کسی که هم در تخصصش صاحب رأی است و هم صاحب تعهد دینی؛ یعنی باید دیانت و درایت، هر دو را داشته باشد.
🔥 ٣. نباید بدون جستوجوی دقیق راهکاری برای درمان، به معالجه با حرام شتاب ورزید👌. یعنی با سرعت نمیشود به سراغ این راه رفت. باید فرد متخصص متعهد یقین پیدا کند که اگر این را استفاده نکند، فرد هلاک خواهد شد.
عملاً میشود گفت که در زمان ما، با پیشرفت علوم، برای معالجه جایگزینهای مختلف وجود دارد و منحصر در این یک مورد نخواهد بود.
⚠ #نتیجه
اگر کسی بخواهد برای درمان از شراب🍷 استفاده کند با توجه به روایات اهلبیت علیهمالسّلام، عملاً حرام -شراب- قابلیت استفاده برای شفا را ندارد؛ یعنی شفایی در آن نیست.
و اگر فرد بخواهد نهایتاً در یک جاهایی، به نحوی اجازهای پیدا کند؛ مثلا از باب اضطرار و اَکلِ مَیته، که درمان این بیماری با این حرام است، پس به میزان درمان میتواند جایز باشد، حتی از این طریق هم میشود گفت آنقدر قید و شروط دارد که تحقق این قیود و شروط، بسیار بعید خواهد بود و عملاً جایز شمردن درمان با شراب منتفی میشود✊.
💫نکته عرفانی💫
#راه_مؤمنین_توکل_و_توسل
✨انسان ها محال است که ایمان داشتهباشند، شیعه باشند و با خدای خودشان ربط و وصلی داشته باشند، و مضطرّ و مجبور به چنین چیزهایی بشوند.
محال است...
فضل، فیض و عشق بیکران خداوند❤ آنقدر زیاد است که اگر انسانی این ربط و وصل را با او داشته باشد، إنشاء الله هیچوقت مجبور نخواهد شد که برای گرسنگی و معالجه، به حرام روی بیاورد🤲.
🍎
✨🍎🍃
🍎🍃🍎🍃