eitaa logo
آینه‌داران
156 دنبال‌کننده
367 عکس
89 ویدیو
15 فایل
کانال رسمی واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی 🤲اللَّهُمَّ ارْزُقْنا حُبَّك‏❤️ سوالات، انتقادات و پیشنهادات @mohoba83 صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/aynehdaran1?igshid=NGVhN2U2NjQ0Yg==
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢أَفضَلُ الاعمالِ العِلمُ بِاللّه  إِنَّ العِلمَ يَنفَعُكَ مَعَهُ قَليلُ العَمَلِ وَكَثيرُهُ وَإِنَّ الجَهلَ لايَنفَعُكَ مَعَهُ قَليلُ العَمَلِ وَلا كَثيرُهُ 🟢بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل كم يا زياد تو را سود مى بخشد اما با وجود نادانى (نسبت به خدا) عمل، نه اندكش تو را سود مى بخشد نه بسيارش رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله وسلم) ⚪سلام و عرض ارادت خدمت دوستان دانشجو! با استعانت خداوند متعال و بنابه نیاز و درخواست جمعی از دوستان و با مجوز امور فرهنگی دانشگاه تصمیم بر راه‌اندازی با اساسنامه مشخص گرفتیم و قراره به امید خدا، یاد بگیریم عاشق یگانه معشوق عالم وجود باشیم و عاشقانه زندگی کنیم، زینت بخش زندگیمون هم اخلاق ناب اسلامی باشه😊 🕋 بدینوسیله ضمن اعلام آغاز فعالیت رسمی این کانون از همه عزیزان علاقه‌مند برای و فعالیت دعوت میشه به این فضای زیبا وارد بشن و این لذت بینهایت رو از دست ندن♾️ ⚪عزیزانی که تمایل به عضویت یا همکاری و یا سوال و ایده و نظری دارن میتونند به آیدی زیر مراجعه کنن👇 @mohoba83 ارادتمند / محمدحسین بیات دبیر کانون اخلاق و عرفان اسلامی @akhlaghvaerfaneslami
💠هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 🔸اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به همه چیز داناست. «سوره مبارکه حدید آیه۳» @akhlaghvaerfaneslami
⚪تفسیر آیه: بعد از آنكه معلوم شد كه خداى تعالى بر هر چيزى كه فرض شود قادر است ، قهرا با احاطه قدرتش به هر چيزى از هر جهت محيط هم هست ، پس هر چيزى كه فرض شود اول باشد خدا قبل از آن چيز بوده ، پس او نسبت به تمام ماسواى خود اول است ، نه آن چيزى كه ما اولش فرض ‍ كرديم ، و همچنين هر چيزى كه ما آخرينش فرض كنيم خداى تعالى بعد از آن هم خواهد بود، چون گفتيم قدرتش احاطه به آن چيز دارد، هم به ما قبلش و هم به مابعدش ، پس آخر خدا است ، نه آن چيزى كه ما آخرينش فرض كرديم ، و هر چيزى را كه ما ظاهر فرض كنيم خدا ظاهرتر از آن است به خاطر احاطه اى كه قدرتش بر آن چيز دارد، و چون احاطه دارد پس از جهت ظهور هم مافوق آن است ، پس خدا ظاهر است ، نه آن چيزى كه ما ظاهرش فرض كرديم ، و همچنين هر چيزى كه باطن فرض ‍شود خدا به خاطر احاطه قدرتش بر آن باطن تر از آن است ، و ماوراى آن قرار دارد، چون او است كه آن چيز را باطن كرده ، پس باطن هم خداست ، نه آن چيزى كه ما باطنش فرض كرديم ، پس معلوم شد كه خدا اول و آخر و ظاهر و باطن على الاطلاق است ، و از اين صفات آنچه در غير خدا هست نسبى است نه على الاطلاق. البته اين را هم بايد بدانيم كه اوليت خداى تعالى و آخريتش و همچنين ظهور و بطونش زمانى و مكانى نيست ، و چنين نيست كه در ظرف زمان اول و آخر باشد، و گرنه بايد خود خدا جلوتر از زمان نباشد، و از زمانى و مكانى بودن منزه نباشد، و حال آنكه منزه از آن است ، چون خالق زمان و مكان و محيط به تمامى موجودات است ، بلكه منظور از اوليت و آخريت و همچنين ظاهر و باطن بودنش اين است كه : او محيط به تمام اشياء است ، هر نحوى كه شما اشياء را فرض و به هر صورت كه تصور بكنى (اگر فلان را اول فرض كنى او به احاطه اش اول تر از آن است ، اگر آخر فرض كنى او آخرتر است ، اگر چيزى را ظاهر فرض كنى او ظاهرتر، و اگر باطن فرض كنى او باطن تر است ، به همان دليلى كه گذشت ). پس از آنچه گذشت روشن گرديد كه اين اسماى چهارگانه يعنى اول و آخر و ظاهر و باطن چهار شاخه و فرع از نام ((محيط)) است ، و محيط هم شاخه اى از اطلاق قدرت او است ، چون قدرتش محيط به هر چيز است ، ممكن هم هست نامهاى چهارگانه مورد بحث را شاخه هايى از احاطه قدرتش ندانيم ، بلكه شاخه هايى از احاطه وجود او بگيريم ، چون وجود او قبل از وجود هر چيز و بعد از وجود هر چيز است ، او قبل از آنكه چيزى ثبوت پيدا كند ثابت بود، و بعد از آنكه هر چيز داراى ثبوتى فانى گردد باز هم ثابت است ، او از هر چيز ديگرى نزديك تر و ظاهرتر است ، و از ديد و درك اوهام و عقول هر صاحب عقلى از چيز ديگرى باطن تر و پنهان تر است . و همچنين اسامى چه ارگانه نامبرده به نوعى بر علم خداى تعالى بستگى و تفرع دارند. و به همين مناسبت است كه مى بينيم در ذيل آيه علم خدا را هم آورده مى فرمايد: ((و هو بكل شى ء عليم )) 🔹ترجمه تفسير الميزان جلد 19 🔹علامه سید محمد حسین طباطبایی @akhlaghvaerfaneslami
📗کتاب «تجلی توحید» ♦️کتاب حاضر مجموعه چهار سخنرانی از استاد حاج شیخ محمدحسن وکیلی در شبهای فاطمیه 1441 می‌باشد که دربارۀ جلوه‌های توحید در زندگی حضرت سیدة النساء فاطمة الزهراء سلام الله علیها و مقامات توحیدی آن حضرت بیان شده است. 🔶فهرست مطالب این کتاب عبارتند از: 🔸مجلس اول هدف نهایی زندگی چیست؟ هدف نهایی زندگی مؤمن کجاست؟ ۱.اصلاح رفتار ۲.اصلاح درون ۳.رسیدن به کرامات توحید، هدف نهایی انسان از نگاه قرآن فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها به چیست؟ حقیقت توحید امیرالمؤمنین علیه السلام امام ّ الموحدین دستگیری حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها 🔸مجلس دوم تمام دستورات دین، مقدمه رسیدن به توحید عشق به اهل بیت علیهم السلام مقدمه رسیدن به عشق خدا اخلاص، راه رسیدن به حقیقت توحید توحید، سنگ محک ارزش انسانها توحید در سنت و سیره نبوی صلی الله علیه و آله و سلم تجلی توحید در سیره فاطمی 🔸مجلس سوم شاخصه های موحد حقیقی ۱.بررسی رفتارهای فرد ۲.بررسی سخنان فرد ۳.شناخت از طریق کلمات اهل عصمت ماجرای لباس نو در شب عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها و دوام ذکر تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔸مجلس چهارم فاطمه سلام الله علیها راضیه مرضیه ایثار فاطمه زهرا سلام الله علیها بهترین حالت برای یک زن همیشه برای خدا @akhlaghvaerfaneslami
هدایت شده از استاد وکیلی
تجلی توحید.pdf
3.66M
📜به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نسخه دیجیتال کتاب «تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها» ✍️با قلم حضرت استاد وکیلی منتشر شد ☑️ @ostad_vakili | towhid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷کانون اخلاق و عرفان اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد برگزار می کند: 🏆مسابقه کتابخوانی «مکتب سلیمانی» [مروری برآنچه حاج قاسم را «سلیمانی» کرد] 📆آخرین مهلت ثبت نام: ۲۰ دی 📆روز مسابقه: ۲۰ بهمن جوایز: 🥇نفر اول: پانصد هزار تومان 🥈نفر دوم: سیصد هزار تومان 🥉نفر سوم: دویست هزار تومان 🌐ثبت نام از طریق: https://kad.mazaheb.ac.ir/507 📙سفارش نسخه چاپی کتاب با ۴۰٪ تخفیف: https://shopjavanan.org/product/maktab-soleymani 📱تهیه نسخه دیجیتال کتاب: https://taaghche.com/book/83941/ @akhlaghvaerfaneslami
✝️ سلسله جلسات آشنایی با عرفان مسیحیت و تاثیرات آن بر عرفان اسلامی 📗استاد مدرس: دکتر بخشعلی قنبری 📆زمان: چهارشنبه ها ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۱:۳۰ لینک ورود به جلسه: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/akhlagh 🔸 @akhlaghvaerfaneslami 🌐 kad.mazaheb.ac.ir/akhlaghvaerfaneslami
🔸بسم الله الرحمن الرحیم🔸 ⭕خلاصه مباحث جلسه اول «آشنایی با عرفان مسیحیت و تاثیرات آن بر عرفان اسلامی» 🖋️استاد: دکتر قنبری _حضرت عیسی علیه السلام در جامعه ای یهودی رشد یافته بودند. _یهودیان(فریسیان) در آن زمان ریاکار و ظاهرگرا بودند و مسائل جزئی را فدای مسائل اصلی میکردند و اعمالی مثل کشتن مردم و رباخواری بین آنها رایج بود. _در برابر این وضعیت و نواقص، حضرت عیسی علیه السلام ظهور کرد تا دو نقص اصلی یهودیت یعنی «اخلاق» و «عرفان» را برطرف و احیا کند. _دین مسیحیت و کتاب مقدس آن(عهد جدید) به تنهایی شاکله دینی ندارد به علت: ۱. نداشتن نظام فقاهتی ۲. نقص در مسائل معرفتی و الهیاتی _پیروان مسیح تا قرن چهارم میلادی تصور میکردند می توان صرفا با عهد جدید دین پایه گذاری کرد اما پس از آن به نقص آن پی برده و عهد عتیق را پذیرفته و در فقه و الهیات از آن بهره بردند. _دین مسیحیت (تاریخی) بعدها توسط پیروان به دلایل مختلف دنیوی و سیاسی شکل گرفت و چیز هایی وارد آن شد که در مسیحیت(عیسوی) وجود نداشت مثل خشونت، شر دانستن جسم و هر امر مربوط به آن، ریاضت های بدنی، تثلیث و... _ادامه دهندگان و مبلغان مسیحیت پس از حضرت عیسی علیه السلام در سرزمین کنعان و اورشلیم ۱۲ حواری او بودند که به علت عقاید سختگیرانه یهودیت موفقیت چندانی در گسترش مسیحیت نداشتند و ادامه دهنده ایشان در دیگر سرزمین ها بخصوص اروپا شخصی به نام پولس است که نقطه عطف مسیحیت به شمار می‌رود و انسانی بزرگ و فرهیخته بود. _بخش زیادی از عهد جدید شامل نامه های پولس است. _آنچه مسیحیت(عیسوی) را شاخص میکند اخلاق و عرفان است. _برای آشنایی با عرفان مسیحیت باید با عوامل اثرگذار بر آن آشنا شویم _عوامل: ۱. بیرونی: بستر های گسترش مسیحیت که شامل فرهنگ یهودی و یونانی می شود برای مثال در دین سنتی یونان عرفان نوعی راز ورزی بوده و کلمه Mysticism به معنی عرفان از یونانی آمده ۲. درونی: ۱-زندگی زاهدانه خود حضرت عیسی علیه السلام ۲-نگرش دوگانه ایشان به جسم و روح _آغاز سلوک عرفانی با دوگانه دیدن جهان است(جسم و روح/ظاهر و باطن/شهادت و غیب) که در نگاه حضرت عیسی نیز وجود دارد و ایشان در بیانات خود از ملکوت الهی و معنوی صحبت می کند. _بعضی گمان میکردند که منظور ایشان از ملکوت حکومت دنیوی است و قصد شورش علیه حاکمان را دارد. _پولس نظریه دوگانگی را گسترش داد اما برخلاف عیسی علیه السلام علاوه بر بیان دوگانگی، جسم را شر و بد و روح را خیر و نیک مطرح کرد که این نظر تبعاتی چون مذمت جسم و جسمانیت و اعمالی چون ریاضت های سخت و ممنونعیت ازدواج و... را در پی داشت. _احتمالا این نظر و شر دانستن جسم تحت تاثیر گنوسیان بوده. _یکی از نکات مهم در عرفان «ولایت» است که در مسیحیت یافت شده و می توان گفت اساس آن است چرا که ابتدا تا انتهای زندگی حضرت عیسی علیه السلام را در بر میگیرد. _ایشان از ابتدا بحث ولایت را مطرح کرده و خیلی به دنبال استدلال نبود و اکثرا دیگران را به دنبال کردن خویش دعوت می کرد. @akhlaghvaerfaneslami