eitaa logo
ایام
106 دنبال‌کننده
166 عکس
9 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 افسانۀ رویای آمریکایی ◽️مقاله‌ای از کیمبرلی آمادئو، نویسنده و پژوهشگر با نگاهی به نابرابری‌های ساختاری در ایالات‌متحده: 🔹در بحران اقصادی سال ۲۰۰۸ پولدارها پولدارتر شدند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۰ درصد بالای جامعه ۵۰ درصد از درآمد کشور را از آنِ خود ساختند. بر اساس یک مطالعه انجام گرفته توسط دو اقتصاددان، «امانوئل سائز» و «توماس پیکتی» این بالاترین میزان ظرف ۱۰۰ سال گذشته محسوب می‌شود. 🔹بر اساس قانونی جدید، اداره مسکن فدرال یک برنامه واگذاری وام را معرفی کرد تا بر اساس آن آمریکایی‌های بیشتری قادر به خرید خانه شوند. اما دولت، مناطق زندگی اقلیت‌ها را تحت پوشش این قانون قرار نداد. این موضوع به بانک‌ها اجازه می‌داد تا وام یادشده را به تمامی مناطق اختصاص ندهند. از سال ۱۹۳۴ میلادی تا ۱۹۶۲، ۹۸ درصد از وام‌های خرید خانه به خانواده‌های سفیدپوست اختصاص داده شد! متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/6590 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 از تأسیس تجربی تا استخراج مبانی ◽️ گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی، دکتر گلشنی و دکتر باقری در باب مفهوم و ماهیت علم دینی: دکتر گلشنی: 🔹 غرض از علم اسلامی این نیست که کاوش‌های علمی به صورت نوین انجام شود یا برای انجام پژوهش‌های فیزیکی، شیمیایی، زیستی به قرآن و حدیث رجوع شود. بلکه حتی «ما معتقدیم هم با بینش سکولار می‌توان در کار علمی موفق شد و هم با بینش الهی...». آیت‌الله جوادی آملی: 🔹 در علوم موجود، بیشتر به تبیین نظام داخلی پرداخته شده و از نظام فاعلی و غایی غفلت شده است و به آغاز و انجام پدیده‌ها و موجودات پرداخته نمی‌شود. لذا علوم موجود -به فرض صحت- گرچه به لحاظ مرتبه اول دینی هستند، امَا به لحاظ این مرتبه غیردینی، «ناقص» و «عیب‌ناک» و «مردار» می‌باشند. متن کامل: 🔗https://ayyam.ir/6715 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 شرکت‌های مردم‌خوار! ◽️یادداشت «ادوارد هلمور» دربارۀ اختلاف فاحش بین حقوق کارگران و مدیران شرکت‌های دولتی در آمریکا: 🔹تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخی از بیشترین اختلاف‌ها بین حقوق مدیران و متوسط پرداختی به کارگران، که گاهی از مرز صد برابر نیز عبور می‌کند، در شرکت‌هایی است که با بودجه دولتی مدیریت می‌شوند. 🔹«دیوید لارکر» یکی از نویسندگان پژوهشی با عنوان «آمریکایی‌ها و حقوق مدیران: بررسی احساس جمعی درباره حقوق مدیران» که نشان داد مردم معمولاً اطلاع کمی از پرداختی مدیران دارند و عموماً تصورشان از حقوق مدیران یک‌دهم واقعیت است، می‌گوید: «احساس واضحی بین آمریکایی‌ها وجود دارد که حقوق مدیران بسیار بیشتر از استحقاق آنها است». متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/6615 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و فرهنگ ◽️یادداشت سید نظام‌الدین موسوی، کارشناس رسانه و نمایندهٔ دورهٔ یازدهم مجلس شورای اسلامی پیرامون ظرفیت‌های فرهنگی مجلس: 🔷متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که از آن با نام آسیب‌های اجتماعی یاد می‌شود و بسیاری از اقشار جامعه، به‌خصوص قشر جوان را درگیر می‌کند، ریشه در مسائل اقتصادی و معیشتی دارد. دشمن بخش عمده‌ای از پروژه تهاجم و شبیخون فرهنگی را با تکیه و تاکید بر ناکارآمدی اقتصادی نظام جلو می‌برد. در چنین وضعیتی، نمایندگان مجلس یازدهم، باید اولویت کاری خود را، رفع چالش‌های اقتصادی قرار دهند. 🔷 ممکن است این‌گونه تلقی شود که مسائل اقتصادی، به خودی خود تاثیر چندانی بر مسائل فرهنگی ندارد. اما به دلیل اینکه دو حوزه اقتصاد و فرهنگ ارتباط تنگاتنگی دارند، رفع مشکلات اقتصادی می‌تواند بخش مهمی از آسیب‌پذیری فرهنگی ما را رفع کند. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/5381 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 نظریه موسیقی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام و رهبری ◽️یادداشت محدثه یوسفی؛ کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی با محوریت تبیین نظریه موسیقی انقلاب اسلامی: 🔹 موسیقی و ابزار آن، تیغ دودمی است که هم می‌تواند در جهت مثبت، برش داشته باشد و هم در جهت منفی. اگر موسیقی، به فکر و اندیشه وادارد و انسان را در عالمی برتر از روزمرگی سیر دهد و… نه‌تنها حرام نیست بلکه موجب تعالی روح و روان آدمی می‌شود. 🔹 امروزه مهم‌ترین واجب فراموش‌شده بعد فرهنگی و هنری مساجد کشور است. ورود موسیقی انقلابی با جاذبه و فراگیری گسترده خود به این عرصه موجب احیای این امر خواهد شد. از طرفی قداست مسجد و نظارت عمومی مردم سبب رشد و اعتلای موسیقی انقلابی و شکل‌دهی درست به فرم و محتوای آن خواهد بود. بنابراین جریان هنر انقلابی و موسیقی انقلابی باید در مسجد شکل بگیرد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/6647 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 «نظام اسلامی» بالاترین «ظرفیتِ عدالت‌خواهی» است ◽️گفت‌وگو پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب با وحید جلیلی؛ مدیر دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی پیرامون بایدها و نبایدها تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی در جامعه‌ی امروز ایران: 🔹در خطبۀ منا که توسط حضرت سیدالشهدا(ع) بیان شده، آمده است جامعه‌ی دینی این‌گونه به انحطاط کشیده می‌شود که عالمان، روشنفکران و نخبگانش در برابر فقر و فساد و تبعیض سکوت کنند. به نظر من این خطبه‌ «مانیفست عدالت‌خواهی در شیعه» هست. 🔹اگر به این خطبه توجه بشود، آن موقع ما در مسیر عدالت‌خواهی می‌توانیم مرحله ‌به ‌مرحله پیش برویم و خلأها را برطرف کنیم و از آسیب‌ها عبور کنیم. وگرنه ممکن است که تفریطیون تحت عنوان مبارزه با افراط، با خودِ عدالت مبارزه کنند. کما اینکه این کار را دارند می‌کنند. متن کامل گفت‌وگو: 🔗 https://ayyam.ir/6893 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 ایده‌ای خلاقانه «خنکای مهربانی»/خلاقیت جهادگران اهوازی در رزمایش همدلی ◽️ گفت‌وگو با مسیح اسکندری؛ طلبه درس خارج فقه و خبرنگار اهوازی: 🔹 خیلی‌ها هستند که در گرمای تابستان خوزستان، پول تعمیر و سرویس کولر ندارند. با کمک خیّرین هزینه‌اش را تامین می­‌کنیم و برای کولر­های خراب خانه‌های محرومان خرجش می‌کنیم. 🔹قرار شد ابتدا تعمیرکاری ببریم تا کولر­ها را ببیند و برآورد هزینه کند. بعد از آن همه کولر ها را برای تعمیر، در محل خاصی جمع کنیم. برای جمع­ آوری کمک در فضای رسانه فراخوان دادیم، ولی قرار گذاشتیم حتی اگر به اندازه کافی کمک جمع نشد، قرض کنیم و از جیب خودمان پول تعمیر را بدهیم. هیچ کولری، نباید خراب برمی‌گشت روی دست صاحبش. نمی­‌خواستیم مردمی که به ما اعتماد کردند، ناامید کنیم. متن کامل گفت‌و گو: 🔗 https://ayyam.ir/6776 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 دو اولویت‌ فرهنگی مغفول‌مانده برای رسیدگی در مجلس یازدهم ◽️ یادداشت «سینا کلهر»؛ دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی و مدیرکل سابق مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔹 ورای آنچه عموما اصحاب رسانه یا نخبگان فرهنگی می‌گویند، به نتیجه نرسیدن مسائل فرهنگی کشور، لزوما به علت کمبود بودجه نیست. بیش و پیش از اینکه مساله کمبود بودجه باشد، عدم تحقق اهداف سیاست‌گذاری‌ها، به علت اتلاف بودجه است که نتیجه‌اش، منحرف شدن آن فرهنگ از مسیر اصلی خودش است. 🔹 از قانون برنامه اول توسعه مصوب سال ۱۳۶۸، اولویت فرهنگ در قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شده‌ است. اما الان که به قانون ششم برنامه توسعه رسیده‌ایم، چیزی عملیاتی نشده، چون از دریچه قانون‌گذاری که وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد، پیگیری نشده است. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/6994 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 بلندگوی محرومان و مستضعفان باشیم/ بدون تکثیر عدالتخواهی، فساد همگانی می‌شود ◽️گفتاری از حجت‌الاسلام «محمد جواد نظافت» در اولین همایش مطالبه‌گران مردمی و افشاگران فساد که به همت مجموعه «کندو تی وی» و با موضوع اخلاق رسانه عدالتخواه برگزار گردید: 🔹ما بایستی بلندگوی محرومان و مستضعفان باشیم و عدالتخواهی‌مان نباید از سر ظلمی که به شخص ما روا شده، باشد. عدالتخواه واقعی کسی است که از ظلم متنفر است چه این ظلم به خودش بشود چه به جامعه. یعنی عدالت را نه برای استیفای حق خود، بلکه برای تمام جامعه می‌خواهد. 🔹برترین امر به معروف این است که «کَلِمَهُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائرٍ»، وقتی در برابر مسئولی که انحراف پیدا کرده قرار می‌گیری ، حرفت را رک و صریح بگویی. بنابراین امر به معروف بزرگترین فریضه است و مسئولان بیشتر از همه به آن نیاز دارند. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/7079 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 الگویی برای سازمان و حرکت جهادی/ «رسم جهاد» کتابی برای جوانان و مدیران داخل و خارج از کشور است ◽️یادداشت «محمدصادق شهبازی» فعال فرهنگی و رسانه‌ای همزمان با روز تشکیل جهاد سازندگی درباره کتاب «رسم جهاد» و تجربه کارهای جمعی و مدیریتی شهید «حسینعلی عظیمی»: 🔹«رسم جهاد»، تجربه‌های کار جمعی در جهاد سازندگی به‌روایت مهندس شهید «حسینعلی عظیمی» از بنیان‌گذاران جهاد است. کتاب نه خاطرات فردی نگارنده (که عامدانه از گفتن آن‌ها و ریا‌شدن ابا داشت) که گامی در جهت تبیین مدل عملی جهاد سازندگی است. 🔹در کتاب، هم شیوه تربیتی را می‌بینیم، هم با شیوه مدیریتی آشنا می‌شویم و امکان‌پذیری ساختار دینی را حتی با موجود نبودن نظریه و مشابه قبلی درک کرده، از تجربیات دهه ۶۰ و حماسه‌های گذشته باخبر می‌شویم و تکرارپذیری آن را جست‌وجو می‌کنیم. کتاب نه‌تنها الگوی داخلی برای جوانان و مدیران دارد که برای خارج از کشور نیز الگو دارد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/7092 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 تولید و تعمیق الگوهای بومی ◽️برنامه‌های فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگو با آیت الله میرباقری: 🔹 با تحلیلی که از حرکت تکاملی شیعه و به عبارت دیگر حرکت تکامل دینداری اجتماعی تا رسیدن به مرحله ظهور اسلام داریم، می‌شود انقلاب اسلامی را تحلیل کرد و گفت انقلاب اسلامی انباشت عدالت‌خواهی دینی و معنویت‌خواهی است که در طول تاریخ متراکم شده است. 🔹نباید انتظار داشته باشید که یک تفکر تا مراحل خود را طی نکرده، به محصول اجتماعی تبدیل شود. اول باید یک عقلانیت بنیادی پایه‌ای جدید تولید شود. این عقلانیت به پذیرش نخبگان برسد بعد بر پایه این عقلانیت تحقیق در حوزه‌های تخصصی اتفاق بیفتد. تحقیقات جدیدی هم که در حوزه مفاهیم تخصصی انجام مي‌شود حتی در نمونه‌های کوچک به آزمون و خطا گذاشته شود و بعد بستر فراگیرشدن این تفکر فراهم شود. متن کامل گفت‌وگو: 🔗 https://ayyam.ir/1898 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 دوگانه شیخ و دکتر / مروری بر هفت شباهت “کافی” و “شریعتی” ◽️یادداشت امیر سعادتی؛ نویسنده و روزنامه‌نگار‌ دربارۀ شباهت‌های دکتر «علی شریعتی» و حجت الاسلام «احمد کافی»: 🔹از جمله شباهت‌های شیخ احمدکافی و دکتر علی شریعتی خطیب بودن و قدرت نفوذ کلام آنها در میان مخاطبان‌شان است. هر دوی آنها با تکنیک‌های ادبی و گفتاری مختص به خود، بر فرهنگ شفاهی ایران تسلط مسحورکننده‌ای داشته‌اند. 🔹شاید به حقیقت نزدیکتر این باشد گه از تعبیر “خبره” به جای “نخبه” درباره آن دو استفاده کنیم. خبره، نخبه‎ای است که با واقعیت زندگی و مردم در ارتباط است. به تعبیری خبره همان نخبۀ عمل‎گراست. کافی نوعی خبرگی و عمل‏گرایی را نشان می‎دهد و شریعتی نیز گر چه پا در قلمرو روشنفکران گذاشت، اما هیچگاه در برج عاج روشنفکران ساکن نشد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/7162 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 پایبندی‌های هویتی و دینی ضد منافع سلطه است/ نظام سلطه به ‌دنبال تحمیل یک هویت خاص بر ملت‌ها است ◽️ گفتاری از دکتر «رقیه فاضل»؛ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت با محوریت نقد نگاه غرب به زن و حجاب همراه با طرح مولفه‌های مورد نظر برای پرداختن به این موضوع از منظر انقلاب اسلامی: 🔹از آنجا که حجاب یک امر هویتی است، پذیرش بی‌حجابی، یعنی اثرپذیری و خضوع در برابر جبهه باطل. با این وصف حجاب نه تنها یک مسألۀ فرهنگی تربیتی است، بلکه به شدت مسأله‌‌ای سیاسی هم هست. در این نگاه، حجاب یک نماد هویتی است و جامعه اسلامی وقتی حجاب دارد، یعنی در حال مقاومت در برابر جبهه باطل است و هویت خویش را محفوظ می‌خواهد. 🔹برای مقابله با بی‌حجابی، هم باید ساختارهای فسادزای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی را اصلاح کنیم و هم نفوس را تربیت کنیم. ما در جامعه اسلامی به دنبال ساختار اتوماتیکی نیستیم که انسان‌ها بدون فکر به رفتار عفیفانه روی بیاورند. در جامعه اسلامی، هم ساختارها باید اسلامی باشند و هم انسان‌ها با تفکر و آگاهی و هویت مستقل، رفتار عفیفانه دارند. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/3181 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 عرفان سیاسی در سلوک آیت الله العظمی بهجت (ره) ◽️نوشتاری از «سلمان مرادی»؛ فعال فرهنگی با محوریت بیان مولفه‌های عرفان حقیقی منطبق بر سلوک فردی و اجتماعی آیت الله بهجت(ره): 🔹به‌جای حقیقت عرفان، چه به خورد ما داده‌اند؟ خلوت را به گوشه‌گیری و انزواطلبی معنا کردند…گویا عارف یک انسان خمود است که اگر دنیا را آب ببرد، حاضر نیست خلوت ذکر و کشف و شهود خود را با زحمت دفاع از دین و عدالت عوض کند. 🔹خاطراتی که از شاگردان و نزدیکان آیت الله بهجت بیان شده است، مملو است از نقل همراهی‌ها، هدایت‌ها و کمک‌های ظاهری و باطنی...دستور به شاگردان برای دخالت در سیاست و دعوت مردم به حضور در صحنه‌های انقلاب چون انتخابات و… نمونه‌هایی از همراهی‌های آشکار شده این عارف کتوم و پرده‌پوش است. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/1585 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 اشعری‌گری و اخباری‌گری ما را از عدالت‌خواهی بازداشته است/ آیا عدالت در تعارض با یک ارزش والاتر قرار می‌گیرد؟ ◽️گفتاری از حجت‌الاسلام «مجتبی نامخواه»، در میزگردی با موضوع: «نسبت عدالت، آزادی، امنیت» : 🔹به نظر می‌رسد ما امروز همزمان با عدالتخواهی در میدان عمل، به یک عدالت‌اندیشی و اندیشه‌ورزی درباب عدالت احتیاج داریم. البته اندیشه ورزی درباب عدالت به این معنا نیست که چشم از میدان عینیت و واقعیت ببریم و برویم سراغ بحث‌های انتزاعی درباره عدالت. 🔹وقتی از اخباری‌گری و اشعری‌گری حرف می‌زنیم از یک مسئله‌ی روی داده در دور دست‌ها حرف نمی‌زنیم، امروز پشت درب‌های اندیشه‌های ما یک عده ایستاده‌اند و هر روز یک چیز خوب را در برابر عدالت علم می‌کنند و بر عدالت مقدم می‌دانند. ولایت، حکومت، مصلحت و امنیت و… متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/5962 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 نظریه‌پردازی یعنی این… ◽️گفتاری از دکتر «سعید زیباکلام»؛ عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه تهران در باب «چگونگی امکان علم دینی»: 🔹نظریه‌ها یک چیزهایی از آسمان‌ها نیستند که یک دفعه بتوانند مشکلات ما را برطرف کنند. خیلی ساده شروع کنیم برای شناخت معضلات مبتلا به جامعه خودمان و بعد حل و رفع‌اش کنیم. این اقدام یعنی نظریه‌پردازی. این‌جور نیست که ما پس از خواندن ده بیست جلد کتاب نظریه‌پردازی را شروع کنیم و دیگر از امروز به بعد، نظریه‌پردازی کنیم. اساساً خود این ناهنجاری را دیدن، این که خودتان یک پدیداری را ناهنجاری ببینید، منوط به آن شبکه ارزشی و بینشی شماست. 🔹اصلاً تولید علم و جنبش نرم افزاری، راه کوتاه و شسته رفته‌ای که فکر کنید، بعد از ده بیست سال، یک گلزاری می‌شود، نیست. ما چند صد سال در این زمینه‌ها استراحت کامل، بلکه تعطیل کامل بوده‌ایم. لذا راه، راه بسیار طولانی است و مقدس. عزم و اراده می‌خواهد، تفکر، تحقیق و مجاهده. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/7285 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 ریشه‌یابی دلایل نارضایتی دوران مدرن ◽️نوشتاری از دکتر «حسین کچویان»؛ عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با موضوع«ریشه‌یابی دلایل عدم نارضایتی در دوران مدرن، به‌ویژه در جامعه ایرانی»: 🔹انسانی که مقید به شرایط عینی و موجود نیست، ممکن است آنچنان در وضعیت عینی و مادی فشار بیاورد که نه تنها امکان تحقق اهداف و مقاصد خودش را نداشته باشد بلکه همه امکاناتی را که برای به‌وجود آوردن هرچیز خوبی هست، نابود کند. 🔹به نظر من جامعه ما با کمبود نقد مواجه نیست، بلکه فوران نقد دارد! یعنی ما در همه محفل‌ها اعم از محفل‌های عادی، محفل‌های گپ دوستانه، محفل‌های رسمی و … در مقام عمل و نظر به نقد می‌پردازیم...یعنی یک فضای منفی که به چیزی به جز منفی بودن فکر نمی‌کند لزوما به اهداف و مقاصدی غیر آن فکر نمی‌کند. یکی از معضلات ما در وضعیت فعلی، مهار نشدن همین وضع و روحیه می‌باشد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/3680 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 در جستجوی خواجه نصیرالدین قرن پانزدهم... ◽️تقریظی بر مقاله دکتر گلشنی با عنوان «عوامل موثر در شکوفایی علم در تمدن درخشان اسلامی» به قلم «مرضیه فروزنده»؛ دانشجوی دکترای فلسفه سیاسی: 🔹 معمولاً اذهان به این سمت می‌رود که امروزه علم و عالم آن جایگاه را نزد دولت‌ها و حاکمیت ندارد! و بودجه تحقیقات علمی کم است! و خلاصه از دانشمندان و نوابغ بی نظیر ما، «حمایت» نمی‌شود و…، اما آیا این «فرافکنی» نیست؟! آیا جامعه علمی ما، با این بهانه‌ها، ضعف‌ها و کم کاری‌های خود را به گردن دیگران و دولت‌ها نمی‌اندازد؟! 🔹در فرض این‌که دستگاه حاکمه هم حمایت نکنند؛ بدتر از مغول که دیگر قابل تصور نیست! «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم»! مسئله این‌جاست: برای رشد جامعه علمی، راهی جز همت خود جامعه علمی نیست. جامعه علمی، خود، اگر «خواجه نصیرالدین»هایی در خود بپرورد، خواهد توانست حتی هلاکوخان مغول را هم به خدمت توسعه علم بگیرد! متن کامل: 🔗https://ayyam.ir/7303 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 دوگانه اشعث و عمار ◽️نوشتاری تحلیلی از «مجید بذرافکن»؛ رئیس دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین(ع) با موضوع بررسی رفتار دو فرمانده سپاه امیرالمومنین در برابر امام(ع): 🔹علی علیه‌السلام در پاسخ به سوال اصحاب درباره عمار فرمود: او فردی بود که خدا ایمان را با گوشت و خون و مو و تن او در آمیخت و دوزخ را نرسد که از او چیزی بخورد. 🔹آن هایی که از ابتدا خود را در اختیار امام بر حق قرار می‌دهند به سعادت ابدی خواهند رسید و آنانی که نسبت به امام خویش به تحمیل‌گری و تقدم حب و بغض‌های شخصی حتی در مسیر حق می‌افتند، قابلیت شریک شدن در خون و قتل امام زمان خویش را پیدا می‌کنند. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/2235 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 امام در موزه؛ امام بر سر نیزه ◽️ گفتاری از «محمد حسین باقری خوزانی»؛ دکترای علوم سیاسی در رابطه با روش شناخت اندیشه سیاسی امام خمینی(ره): 🔹اگر با اندیشه امام و راه امام درست برخورد نشود؛ نام امام، تصویر امام، سخنرانی امام، حتی یاد امام و جلسات سخنرانی به نام امام در جامعه برگزار می‌شود، اما این امامِ توی موزه است. 🔹 مادامیکه اندیشه امام به‌صورت واقعی، همانی که هست و گفته است و طراحی کرده است، برای جامعه تبیین نشود، تا زمانی که ما از این برخوردهای سطحی گذر نکنیم، امکان اینکه ما بازی سرِ نیزه کردن امام را بخوریم از طرف هر دو جناح سیاسی برایمان وجود دارد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/7403 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 راهکاری برای رسیدن به الگوی تربیت انقلابی ◽️گفتاری از دکتر «علی سروش»؛ پژوهشگر اجتماعی با موضوع «الزامات تربیت نیروی انقلابی در دهه آینده»: 🔹 انقلاب اسلامی، بدون شک یک مدل تربیتی دارد که در ابتدای انقلاب و از دوران جنگ تا به امروز توانسته موفق باشد. امروز هم شهید حججی‌ها و انسان‌های انقلاب دارند تربیت می‌شوند. ولی مساله این است که آیا تربیت انسان‌های انقلابی، به یک قاعده تبدیل شده و به تعبیر رهبری، آن کارخانه انسان‌سازی راه افتاده است؟ آن کارخانه انسان‌سازی اگر صورت بگیرد به صورت میلیونی باید انسان‌ها تربیت بشوند. 🔹 نگاه اجتماعی؛ یکی از شاخص‌های تربیت انقلابی است که متاسفانه در نظریه‌پردازی‌های حوزه تربیت مغفول مانده. در واقع امتداد عینی و اجتماعی کار تربیتی، یک تحول اجتماعی را رقم می‌زند. تربیت انقلابی یک تربیت هزینه‌دار است و گوشه مسجد نشستن و موعظه کردن را، نمی‌توان یک تربیت انقلابی دانست. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/6332 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 نگاهی به وجوه تمایز امام از دیگر هم‌سلکان ◽️ نوشتاری از «حجت‌الاسلام مهدی همازاده»، دکترای فلسفه ذهن که طی آن به بررسی وجوه تمایز امام از دیگر هم‌سلکان ایشان پرداخته است: 🔹تأکیدی که بر عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در کلمات امام به چشم می‌خورد،‌ در حالی که مصلحت‌ها و ملاحظات را به سادگی بر این اولویت‌ها حاکم نمی‌گرداند، تقریباً ویژه و محسوس است. 🔹تاکیداتی که ایشان بر مقابله با جبهه غرب و ایادی به ظاهر مسلمان آنها داشتند در کنار گفتمان‌سازی احقاق حقوق مستضعفان و تقبیح مرفهین بی‌درد، فضای جدیدی از اقبال عمومی به دین و حاکمیت رسمی آن را رقم زد...هرچند که درون حوزه همچنان بودند و هستند بزرگانی که لااقل مانند امام، قائل به چنین اولویت‌ها و اهمّیت هایی نیستند. متن کامل: 🔗https://ayyam.ir/7445 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 مقدمه‌ای برای عدالت رسانه‌ای ◽️ یادداشت «نعمت‌الله سعیدی» دربارۀ عدالت‌خواهی در عرصه هنر و رسانه: 🔹 در بیشتر این چهل سال گذشته، اغلب حزب‌الهی‌ها درگیر دفاع از مشروعیت ولایت فقیه در جمهوری اسلامی بوده‌اند. یعنی سرگرم دفاع از «اسلامیت» نظام بوده‌ایم و حواس‌مان به جنبه «جمهوریت» آن نبوده است. در صورتی که واقعا شاید مظلومیت این بخش، به مراتب بیشتر از موضوع ولایت بوده است. 🔹اصل مطلب و شاید مهمترین گرفتاری ما این است که مردم ما هنوز متوجه نیستند و نشده‌اند در جمهوری اسلامی، این فقط خودشان هستند که دارند بر خودشان حکومت می‌کنند. در تمام طول این چهل سال، هر جا موفق بوده‌ایم، به این دلیل بوده که خود مردم نقش اصلی را داشته‌اند و اتفاقاً هر جا هم که مشکل پیش آمده، به این دلیل بوده که خود مردم متوجه نقش خودشان نبوده‌اند. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/5186 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 آزاد اندیش، قاطع و تیزبین در میدان عمل ◽️گفتگوی قدیمی ماهنامه «شاهدیاران» با «محمدحسین صفار هرندی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع «شهید بهشتی و عملگرایی»: 🔹هنگامی که می‌خواستند نخست وزیر را انتخاب کنند و بسیاری از چهره‌ها مطرح شدند، شهید بهشتی با نهایت شهامت گفت «اگر مسعود رجوی دارای افکار التقاطی و منافقانه نبود، از نظر قدرت اجرایی و توانایی سازماندهی، فرد بسیار مناسبی برای احراز این شغل بود». 🔹ایشان بسیار گشاده دل و آزاداندیش بود. اما کسانی که به او جفا کردند، اجازه نمی‌دادند این ویژگی‌ها جلوه کنند. شهید بهشتی بسیار قاطع و با اراده بود و همین ویژگی درخشان را مخالفانش تعبیر به دیکتاتوری می‌کردند. 🔗 https://ayyam.ir/7452 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir
🌀 علی(ع) و سکولاریزم/ از دوران سکوت برای وحدت تا دوران قیام برای عدالت ◽️مقاله‌ای از «حسن رحیم پور ازغدی» که در آن به بررسی رفتار سیاسی امام علی(ع) می‌پردازد: 🔹بعد از تثبیت یک انقلاب، اگر نسل دوم و سوم آن انقلاب از مفاهیم انقلابی و ارزش‌های انسانی در جامعه، جانانه و ابوذرانه دفاع نکنند و قیام نکنند، حتی اگر سخت‌افزار انقلاب حفظ بشود، نرم‌افزارش عوض می‌شود. 🔹اگر هوشیاری ایدئولوژیک و انقلابی در این مسأله نباشد و انقلاب فقط سخت افزارش حفظ بشود، نرم‌افزارش تغییر می‌کند و شما متوجه نمی‌شوید. مثل ساختمانی که بنای آن باشد، اما ساکنانش عوض بشوند. ساختمانی که به دست انقلابیون و به دست عدالت‌خواهان و مجاهدین و شهیدان ساخته شد، زیر سنگین‌ترین آتش‌ها؛ کم‌کم عدالت‌ستیزان و قاعدین و مخالفین اصل تئوری آن انقلاب دینی، ساکنان آن ساختمان خواهند شد. متن کامل: 🔗 https://ayyam.ir/5512 ⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه ⚜️ @ayyam_ir