🌀 تصویر عجیب خانواده ایرانی در سریالهای شبکه نمایش خانگی
◽️یادداشت رضا پاکسیما؛ نویسنده و محقّق تاریخ شفاهی به بهانه «روز ملی خانواده»
🔹درباره اهمیت خانواده و علل کاهش جمعیت، همواره مباحث مختلفی مطرح میشود و همیشه هم تمرکز بر اقتصاد و مشکلات معیشتی است. اما بهتر است یک بار از زاویه فرهنگ و رسانه به آسیبشناسی نظام خانواده ورود کنیم. سوال اصلی این است: «ما چه نوع خانوادهای را در فضای رسانهای بازنمایی میکنیم که نسل امروز و آینده الگویی موفق برای تشکیل خانواده موفق و فرزندآوری داشته باشد؟»
🔹تا وقتی بازنمایی سبک زندگی خانواده ایرانی در فضای رسانهای کشور به سبک و سیاق شبکه نمایش خانگی باشد، نمیتوان از ارزش تشکیل خانواده و سبک زندگی اسلامی- ایرانی برای داشتن خانواده موفق در ذهن جوان امروزی الگوسازی کرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10604
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀دوران «الغدیر» یا فصل «اقامۀ غدیر»؟
◽️یادداشت تحلیلی حجتالاسلام مهدی محمدآبادی؛ عضو هسته بینالملل مرکز ورثهالانبیاء
🔹روزگاری نوشتن «الغدیر»ها و «استدلال» دربارۀ غدیر، اوج «دفاع» از تشیع در برابر «شبهات نظری» بود. حضرت امام - در عین اینکه میتوانست به همان روش ادامه دهد - به اجداد بزرگوارش اقتدا کرد و رفع «بزرگترین مانع تحقق دین» در جامعه، یعنی «حاکمیت طاغوت» را هدف گرفت. با تحمل زخمزبان خودیها و به جان خریدن سالها حبس و تبعید، جمهوری اسلامی را تأسیس و «ولایت فقیه نایب الإمام» را تثبیت کرد و اسلام ناب را به قطب رقیب استکبار جهانی بدل کرد.
🔹عزای سالار شهیدان در پیش است. کاش میشد تشریح کرد کمدقتیهای برخی تریبونداران - که فرصتهای تبلیغی را به جای اینکه بستری برای بهرهمند کردن عموم مردم از معارف مشترک و انسانساز اهل بیت قرار دهند، محملی برای پرداختن به تمایزات فرقهای ساختند - نه تنها محافل مشترک عرض ارادت به حضرتش را رونق نداده، که باعث بیرمق شدن مراسمات و نذرونیازهای چنددهساله در مناطق تلفیقی نیز شده است.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10606
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مردم، همه مردم هستند
◽️وحید جلیلی؛ مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در گردهمایی جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
🔹اگر فرمود «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»، ما بیشتر روی «قسط» یا «قیامش» تأکید میکنیم، ولی میگوید «الناس»، یعنی یک حرکت فراگیر مردمی باید وجود داشته باشد. اگر جبهه عدالتخواه مردمی میخواهد شکل بگیرد، باید واقعاً به آن مفهوم جبههای خود ملتزم باشد. یک کار فراگیر باید باشد، نه یک کار گروهکی و حزبی و محدود.
🔹نباید عدالتخواهی سیاسی ما موجب کمرنگ شدن عدالتخواهی اجتماعی ما شود. عدالتخواهی اجتماعی به این معناست که «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ». اگر قاعده مسئولیت همگان را عدالتخواهان به هر بهانهای و به هر شکلی یعنی تعمداً یا از روی غفلت نفی کردند، قطعا شکست خواهند خورد و «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ» خواهند شد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10663
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 هنر در برابر اعراب صهیونیست
◽️ واکنش هنری یک کاریکاتوریست به آغاز رسمی روابط رژیم صهیونیستی و امارات
🔹احمد رحما؛ کاریکاتوریست اهل ترکیه، آثار متنوعی در واکنش به مسائل کشورهای اسلامی دارد. آخرین مواضع هنرمندانه او مربوط به توافق آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات برای آغاز روابط رسمی میان تلآویو و ابوظبی است.
🔹این توافق آنقدر توجه احمد رحما را جلب کرده که این اقدام امارات را با عناوینی همچون «التطبیع خیانة» (سازش خیانت است) یا «الإستسلام» (تسلیم شدن) مورد نقد قرار داده است و سران سازشکار عرب را با عنوان «الصهینة العرب» (عربهای صهیونیست) مورد خطاب قرار میدهد.
مشاهده گالری:
🔗 https://ayyam.ir/10675
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛ کودتا در صلح!
◽️گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عبرتهای کودتای آژاکس
🔹بعد از ۲۸ مرداد، از لحاظ نشاندادن انگیزههای یک روشنفکر در مقابل یک دستگاه فاسد، سکوت عجیبی در فضای روشنفکری هست. خیلی از کسانی که در دهۀ بیست، مورد غضب دستگاه قرار گرفته بودند، در دهۀ سی به همکارانِ مطیع دستگاه تبدیل شدند! جلال آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران»، از همین روشنفکری دهۀ سی حرف میزند. (۱۳۷۷/۰۲/۲۲)
🔹آیتالله کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت ملیشدنِ صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست. من به جوانان عرض میکنم، با تاریخ گذشتۀ نزدیکِ کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راههای فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار بهوفور صورت میگیرد. (۱۳۸۰/۰۸/۲۰)
🔹حکومت مصدق که به وسیلۀ آمریکاییها سرنگون شد، هیچگونه خصومتی با آمریکاییها نداشت. او در مقابلۀ با انگلیسیها ایستاده بود و به آمریکاییها اعتماد کرده بود؛ امیدوار بود که آمریکاییها به او کمک کنند. (۱۳۹۱/۰۸/۱۰)
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10777
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تئوریسینهای بنبستساز
◽️یادداشت علی سیدان؛ روزنامهنگار، پیرامون کمحاصلی فعالیتهای نظری برخی اندیشهورزان و روی آوردن آنان به انکار« آنچه هست و بود»:
🔹اینکه بنشینیم و هشدار فروپاشی بدهیم، غیرمسئولانهترین کار جهان است! چون اگر فروپاشی به وقوع پیوست، میتوانید ژست روشنبین و آیندهنگر بگیرید و اگر فروپاشی اتفاق نیافتاد، میتوانید بگویید بر اثر هشدارهای شما از رخ دادن فروپاشی جلوگیری شد!
🔹حرف بر سر دو نوع نگاه است. نگاهی که امکانیاب و امکانساز است و نگاهی که کور و امکانسوز است. شهدا با بذل صادقانه خونشان به امکانهای این مسیر گواهی میدهند، اما تئوریهای بنبست و پشیمانی تئوریسینهایی که روزی در جهت تثبیت و تحکیم پایههای جمهوری اسلامی سخنسرایی و قلم فرسایی میکردند، افقها را فرو میبندند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10728
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀اسارت به روایت «زندانی موصل»
◽️روایت غلامرضا احمدی؛ جانباز و آزاده تبریزی از روزهایی که در اردوگاه اُسرا با اجرای برنامههای فرهنگی مثل سرود و تئاتر گذرانده است
🔹تئاتر را در اردوگاه «موصل ۳» شروع کردیم. هم گروه تئاتر آسایشگاهی و هم گروه تئاتر اردوگاهی داشتیم. بهترین بازیگرها برای برنامههای اردوگاهی گلچین میشدند. «تقی تمنایی» مسئول گروه تئاتر آسایشگاه، اصفهانی بود. اکیپی داشت که همهشان اُعجوبه بودند. خصوصاً تئاترهای طنز را خیلی زیبا اجرا میکردند.
🔹باید حواسمان میبود که تمرین دور از چشم عراقیها باشد و آنها صدایمان را نشنوند. از موقعیتهای خاصی برای تمرین استفاده میکردیم. مثلاً آمار اُسرا را که میگرفتند همه به هواخوری میرفتند. در این زمان، آسایشگاهها را نظافت میکردند. در همان لحظات نظافت که در آسایشگاهها کُرک پتو به هوا بلند میشد و گردوغبار فضا را تار میکرد. ما هم پردهای دور خودمان میکشیدیم و به اصطلاح استتار میکردیم که نگهبانها متوجه نشوند. بعد شروع به تمرین سرود میکردیم.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10744
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 خنجر آمریکا بر گرده همراهان!
◽️گفتاری از دکتر «موسی حقّانی»؛ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران با هدف بازخوانی تاریخی اعتماد سیاستمداران جهان به دولت آمریکا
🔹روش «محمد مُرسی» و «محمد مُصدق» در اعتماد به آمریکا شبیه هم بود. مصدق به هیچ عنوان متحد با آمریکا نبود، بلکه در معادلات سیاسی اشتباه کرد و به آمریکا اعتماد بیش از حد کرد. در آن برهه آیتالله کاشانی در نامهای از مصدق میخواهد که با همکاری هم جلوی آمریکا بایستند. دولت مصدق اشکالات فراوانی به این نامه وارد کرد. او به بن بست رسیده بود، اما آدمی هم نبود که مردم را به یک حرکت انقلابی دعوت کند.
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت نماد استقلالطلبی ملت ایران بود. چون بحث نفت صرفاً مادی نبود. ملت میخواستند پای انگلیس را از مملکت ببُرند. برای انگلیسیها نفت خیلی اهمیت داشت. انگلیسیها هم تا دیدند منافعشان در خطر است با آمریکا همراه شدند و آمریکا حمایتش از دولت مصدق را برداشت.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10804
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 کودتا؛ دلواپسیِ تاریخیِ مردم ایران
◽️ گفتاری از دکتر سید یوسف مرادی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر از زوایای مهمِ کمتر پرداخته شدۀ کودتای 28 مرداد و اتفاقات پس از آن:
🔹ایرانیها تا دوسال بعد از انقلاب، یعنی تا ۳۱ شهریور ۵۹، هنوز هم از ایجادِ یک کودتا بهوسیلۀ آمریکاییها میترسیدند. البته، «ترس»، نه بهمعنای منفیِ آن، بلکه «دلواپسی»، مابهازای چنین ترسی است. علت اصلی تسخیر سفارت آمریکا نیز همین دلواپسی بود.
🔹تاریخِ ما، هیچگاه از زاویۀ مردم، نسبت به نهضتِ ملیشدنِ صنعت نفت، نگاه نکرده است. اینکه آیا مردمِ ایران موافق نهضتِ ملیشدن صنعت نفت بودند یا «مصدق»، این کار را بهتنهایی انجام داده است؟ چیزی که تابهحال تاریخ ما تعریف میکند، نهضت «چند نفرۀ» صنعت نفت است که در آن، روایتی از مردم وجود ندارد. چون تاریخ به آن نمیپردازد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10790
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 پاسخ به یک بهتان آمریکایی / آیا کاشانی علیه مصدق به کودتا متوسل شد؟
◽️گزارش #ایام در پاسخِ بهتان اسناد آمریکایی به آیتالله کاشانی مبنی بر دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد
🔹حسن ارسنجانی؛ فرستادۀ قوامالسلطنه بود. او از قولِ قوام به آیتالله کاشانی وعده میدهد در صورت آرامکردنِ اوضاع، شش وزیر را با معرفی شما منصوب خواهیم کرد. آیتالله کاشانی با ردّ این وعدهها، در ۲۹ تیر، نامهای شدیداللحن به علاء، وزیرِ دربار مینویسد. با بیتوجهی درباره، مرحوم کاشانی فراخوان حضور مردم در روز ۳۰ تیر ۱۳۳۱، را دادند که مردم به خیابانها ریختند. مقاومتِ مردم به عقبنشینیِ شاه و نخستوزیریِ مجدد مصدق انجامید.
🔹مرارتهایی که آیتالله کاشانی در دولت زاهدی متحمل شد، گواهِ دیگری بر مخالفت او با دولت کودتا و عملکردش است. اعلامیۀ شدیداللحنِ آیتالله کاشانی علیه قراردادِ «کنسرسیوم»، به بازداشت او در ۷۰ سالگی انجامید. آزادیِ او دیری نپایید و در دیماهِ سال ۱۳۳۴ بارِ دیگر به اتهامِ همکاری در قتلِ رزمآرا دستگیر و محاکمه شد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10834
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد؛ محل اقامه معنویت و عدالت / مبانی کار تربیتی در مسجد
◽️انتشار گفتوگوی اختصاصی با حجتالاسلام صرافیان؛ امام جماعت و مدیر مسجد صنعتگران به مناسبت روز جهانی مسجد
🔹 بعضی این دغدغه را دارند که مسجد برای مردم و نسل جوان جاذبه داشته باشد. وقتی مسجد را از روحش و از معنا و محتوا تهی کردیم، از هدفش فاصله میگیرد. بهترین اهداف مسجد رسیدگی به محرومیتها به معنای واقعی، تلاش برای عدالت اقتصادی و فرهنگ سازی است. مسجد بهترین محل انسانسازی است.
🔹 امام جماعت آن کسی است که مسجدداری کند. این کار، تمامنشدنی است، چون شبیه مدیریت کشور است. همه جور انسان در آن رفت و آمد دارند. از مسجد تمامی نیازمندیهای مادی و معنوی انسانها - ارتباط مردم با خدا و ارتباط مردم با همدیگر - را میشود مدیریت، تنظیم، آسیبشناسی و آسیبزدایی کرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10952
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی / مسجد باید یک قلب تپنده باشد
◽️ تحلیلی از تجربه تاریخی «مسجد ایدهآل» در انقلاب اسلامی از زبان استاد حسن رحیمپور ازغدی
🔹 مسجد مرکز یک تمدن است. کلیسا نیست که فقط بروی عبادت کنی. نباید دربِ مسجد را قفل کنند و موقع نماز باز کنند؛ که نماز را بخوانید و سریع بروید بیرون! مسجد باید یک قلب تپنده باشد.
🔹 معبد اسلام اینگونه است: به ازدواج کار دارد، به جنگ کار دارد، به محاصره اقتصادی و رفاه کار دارد، کار یتیمخانه را میکند، کار خیریه را میکند، کار پادگان را میکند، یک وقتهایی لازم میشود صندوق قرضالحسنه کار بانک را میکند. مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی، یعنی همه چیز. همهی اینها هم در قالب اخلاق و معنویت و تقوا.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10964
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir