🌀 ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛ کودتا در صلح!
◽️گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عبرتهای کودتای آژاکس
🔹بعد از ۲۸ مرداد، از لحاظ نشاندادن انگیزههای یک روشنفکر در مقابل یک دستگاه فاسد، سکوت عجیبی در فضای روشنفکری هست. خیلی از کسانی که در دهۀ بیست، مورد غضب دستگاه قرار گرفته بودند، در دهۀ سی به همکارانِ مطیع دستگاه تبدیل شدند! جلال آل احمد در کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران»، از همین روشنفکری دهۀ سی حرف میزند. (۱۳۷۷/۰۲/۲۲)
🔹آیتالله کاشانی کسی است که اگر او نبود، نهضت ملیشدنِ صنعت نفت یقیناً در این کشور به وقوع نمیپیوست. من به جوانان عرض میکنم، با تاریخ گذشتۀ نزدیکِ کشورتان آشنا شوید؛ چون یکی از راههای فریب و اغواگری، تحریف تاریخ است که امروز متأسفانه این کار بهوفور صورت میگیرد. (۱۳۸۰/۰۸/۲۰)
🔹حکومت مصدق که به وسیلۀ آمریکاییها سرنگون شد، هیچگونه خصومتی با آمریکاییها نداشت. او در مقابلۀ با انگلیسیها ایستاده بود و به آمریکاییها اعتماد کرده بود؛ امیدوار بود که آمریکاییها به او کمک کنند. (۱۳۹۱/۰۸/۱۰)
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10777
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تئوریسینهای بنبستساز
◽️یادداشت علی سیدان؛ روزنامهنگار، پیرامون کمحاصلی فعالیتهای نظری برخی اندیشهورزان و روی آوردن آنان به انکار« آنچه هست و بود»:
🔹اینکه بنشینیم و هشدار فروپاشی بدهیم، غیرمسئولانهترین کار جهان است! چون اگر فروپاشی به وقوع پیوست، میتوانید ژست روشنبین و آیندهنگر بگیرید و اگر فروپاشی اتفاق نیافتاد، میتوانید بگویید بر اثر هشدارهای شما از رخ دادن فروپاشی جلوگیری شد!
🔹حرف بر سر دو نوع نگاه است. نگاهی که امکانیاب و امکانساز است و نگاهی که کور و امکانسوز است. شهدا با بذل صادقانه خونشان به امکانهای این مسیر گواهی میدهند، اما تئوریهای بنبست و پشیمانی تئوریسینهایی که روزی در جهت تثبیت و تحکیم پایههای جمهوری اسلامی سخنسرایی و قلم فرسایی میکردند، افقها را فرو میبندند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10728
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀اسارت به روایت «زندانی موصل»
◽️روایت غلامرضا احمدی؛ جانباز و آزاده تبریزی از روزهایی که در اردوگاه اُسرا با اجرای برنامههای فرهنگی مثل سرود و تئاتر گذرانده است
🔹تئاتر را در اردوگاه «موصل ۳» شروع کردیم. هم گروه تئاتر آسایشگاهی و هم گروه تئاتر اردوگاهی داشتیم. بهترین بازیگرها برای برنامههای اردوگاهی گلچین میشدند. «تقی تمنایی» مسئول گروه تئاتر آسایشگاه، اصفهانی بود. اکیپی داشت که همهشان اُعجوبه بودند. خصوصاً تئاترهای طنز را خیلی زیبا اجرا میکردند.
🔹باید حواسمان میبود که تمرین دور از چشم عراقیها باشد و آنها صدایمان را نشنوند. از موقعیتهای خاصی برای تمرین استفاده میکردیم. مثلاً آمار اُسرا را که میگرفتند همه به هواخوری میرفتند. در این زمان، آسایشگاهها را نظافت میکردند. در همان لحظات نظافت که در آسایشگاهها کُرک پتو به هوا بلند میشد و گردوغبار فضا را تار میکرد. ما هم پردهای دور خودمان میکشیدیم و به اصطلاح استتار میکردیم که نگهبانها متوجه نشوند. بعد شروع به تمرین سرود میکردیم.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10744
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 خنجر آمریکا بر گرده همراهان!
◽️گفتاری از دکتر «موسی حقّانی»؛ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ ایران با هدف بازخوانی تاریخی اعتماد سیاستمداران جهان به دولت آمریکا
🔹روش «محمد مُرسی» و «محمد مُصدق» در اعتماد به آمریکا شبیه هم بود. مصدق به هیچ عنوان متحد با آمریکا نبود، بلکه در معادلات سیاسی اشتباه کرد و به آمریکا اعتماد بیش از حد کرد. در آن برهه آیتالله کاشانی در نامهای از مصدق میخواهد که با همکاری هم جلوی آمریکا بایستند. دولت مصدق اشکالات فراوانی به این نامه وارد کرد. او به بن بست رسیده بود، اما آدمی هم نبود که مردم را به یک حرکت انقلابی دعوت کند.
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت نماد استقلالطلبی ملت ایران بود. چون بحث نفت صرفاً مادی نبود. ملت میخواستند پای انگلیس را از مملکت ببُرند. برای انگلیسیها نفت خیلی اهمیت داشت. انگلیسیها هم تا دیدند منافعشان در خطر است با آمریکا همراه شدند و آمریکا حمایتش از دولت مصدق را برداشت.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10804
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 کودتا؛ دلواپسیِ تاریخیِ مردم ایران
◽️ گفتاری از دکتر سید یوسف مرادی؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر از زوایای مهمِ کمتر پرداخته شدۀ کودتای 28 مرداد و اتفاقات پس از آن:
🔹ایرانیها تا دوسال بعد از انقلاب، یعنی تا ۳۱ شهریور ۵۹، هنوز هم از ایجادِ یک کودتا بهوسیلۀ آمریکاییها میترسیدند. البته، «ترس»، نه بهمعنای منفیِ آن، بلکه «دلواپسی»، مابهازای چنین ترسی است. علت اصلی تسخیر سفارت آمریکا نیز همین دلواپسی بود.
🔹تاریخِ ما، هیچگاه از زاویۀ مردم، نسبت به نهضتِ ملیشدنِ صنعت نفت، نگاه نکرده است. اینکه آیا مردمِ ایران موافق نهضتِ ملیشدن صنعت نفت بودند یا «مصدق»، این کار را بهتنهایی انجام داده است؟ چیزی که تابهحال تاریخ ما تعریف میکند، نهضت «چند نفرۀ» صنعت نفت است که در آن، روایتی از مردم وجود ندارد. چون تاریخ به آن نمیپردازد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10790
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 پاسخ به یک بهتان آمریکایی / آیا کاشانی علیه مصدق به کودتا متوسل شد؟
◽️گزارش #ایام در پاسخِ بهتان اسناد آمریکایی به آیتالله کاشانی مبنی بر دست داشتن در کودتای ۲۸ مرداد
🔹حسن ارسنجانی؛ فرستادۀ قوامالسلطنه بود. او از قولِ قوام به آیتالله کاشانی وعده میدهد در صورت آرامکردنِ اوضاع، شش وزیر را با معرفی شما منصوب خواهیم کرد. آیتالله کاشانی با ردّ این وعدهها، در ۲۹ تیر، نامهای شدیداللحن به علاء، وزیرِ دربار مینویسد. با بیتوجهی درباره، مرحوم کاشانی فراخوان حضور مردم در روز ۳۰ تیر ۱۳۳۱، را دادند که مردم به خیابانها ریختند. مقاومتِ مردم به عقبنشینیِ شاه و نخستوزیریِ مجدد مصدق انجامید.
🔹مرارتهایی که آیتالله کاشانی در دولت زاهدی متحمل شد، گواهِ دیگری بر مخالفت او با دولت کودتا و عملکردش است. اعلامیۀ شدیداللحنِ آیتالله کاشانی علیه قراردادِ «کنسرسیوم»، به بازداشت او در ۷۰ سالگی انجامید. آزادیِ او دیری نپایید و در دیماهِ سال ۱۳۳۴ بارِ دیگر به اتهامِ همکاری در قتلِ رزمآرا دستگیر و محاکمه شد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10834
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد؛ محل اقامه معنویت و عدالت / مبانی کار تربیتی در مسجد
◽️انتشار گفتوگوی اختصاصی با حجتالاسلام صرافیان؛ امام جماعت و مدیر مسجد صنعتگران به مناسبت روز جهانی مسجد
🔹 بعضی این دغدغه را دارند که مسجد برای مردم و نسل جوان جاذبه داشته باشد. وقتی مسجد را از روحش و از معنا و محتوا تهی کردیم، از هدفش فاصله میگیرد. بهترین اهداف مسجد رسیدگی به محرومیتها به معنای واقعی، تلاش برای عدالت اقتصادی و فرهنگ سازی است. مسجد بهترین محل انسانسازی است.
🔹 امام جماعت آن کسی است که مسجدداری کند. این کار، تمامنشدنی است، چون شبیه مدیریت کشور است. همه جور انسان در آن رفت و آمد دارند. از مسجد تمامی نیازمندیهای مادی و معنوی انسانها - ارتباط مردم با خدا و ارتباط مردم با همدیگر - را میشود مدیریت، تنظیم، آسیبشناسی و آسیبزدایی کرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10952
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی / مسجد باید یک قلب تپنده باشد
◽️ تحلیلی از تجربه تاریخی «مسجد ایدهآل» در انقلاب اسلامی از زبان استاد حسن رحیمپور ازغدی
🔹 مسجد مرکز یک تمدن است. کلیسا نیست که فقط بروی عبادت کنی. نباید دربِ مسجد را قفل کنند و موقع نماز باز کنند؛ که نماز را بخوانید و سریع بروید بیرون! مسجد باید یک قلب تپنده باشد.
🔹 معبد اسلام اینگونه است: به ازدواج کار دارد، به جنگ کار دارد، به محاصره اقتصادی و رفاه کار دارد، کار یتیمخانه را میکند، کار خیریه را میکند، کار پادگان را میکند، یک وقتهایی لازم میشود صندوق قرضالحسنه کار بانک را میکند. مسجد در اسلام یعنی تمدنسازی، یعنی همه چیز. همهی اینها هم در قالب اخلاق و معنویت و تقوا.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10964
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 در رکاب حسین(ع)؛ از تعزیهخوانی تا اجرای تئاتر
◽️ گزیدهای از خاطرات محرمی «محمد کاظم ناصری»، فعال فرهنگی و هنری اهل شیراز:
🔹ناگهان یک پیرزن قدم روی صحنه اجرا گذاشت و قسمتی از خاک ارههای کف سن را جدا کرده و گوشه چارقدش پیچید و رو به جمعیت با صدای بلند گفت: « اگر امامحسین حاجتم را بدهد، سال آینده به همه این جمعیت شربت نذری میدهم».
🔹برای تعزیه یاران حسین، نیاز به دو سکو داشتیم. هنگام تسویهحساب، از فروشنده خواستم که مقداری تخفیف بدهد. پرسید: «این مصالح را برای چه کاری میخواهید؟» جواب دادم: « به این بلوکها برای اجرای تعزیه نیاز داریم». فروشنده گفت: «چرا زودتر نگفتی؟» و بدون اینکه سوال بیشتری بپرسد یا تحقیق کند، تعدادی بلوک هم اضافه کرد. به کارگرش هم گفت که بلوکها را با وانت به مقصدمان برساند، بدون اینکه پولی بابت آنها بگیرد.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11039
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀چوب فروشی که «مرد پولادین» انقلاب شد
◽️ روایتی از فعالیتهای مبارزاتی شهید اسدالله لاجوردی:
🔷 زدن کابل و شلاق بر پاها، بدن و روی زخمها، سوزاندن و شوک برقی، آویزان کردن، دستبند قپانی و امثال اینها شکنجههای عادی محسوب میشد، اما شکنجههای شدیدتر مانند شکستن کمر، ضربهزدن به پرده گوش، کم کردن بینایی چشم و فشار بر رباطهای پا هم نتوانست لاجوردی را به اعتراف وادار کند. مقاومت زیر سختترین و غیرانسانیترین شکنجههای ساواک، لاجوردی را به «مرد پولادین» در زندانها شهره ساخت.
🔷 برجستهترین رویداد این دوره از حبس لاجوردی، مواجهه او با افراد وابسته به «سازمان مجاهدین خلق» بود...خیلی زود متوجه انحراف در افکار و اندیشههای آنان شد. از آن پس، لاجوردی و دوستانش از هرگونه تماس و ارتباط با منفاقین تبری جسته، حاضر به غذا خوردن با آنها نبودند و نانی را که آنها دست زده بودند نمیخوردند، حتی با جانماز آنها و یا روی مهر خیسشان نماز نمیخواندند.
متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11067
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
4_5837073632886522210.mp3
1.9M
🌀 انقلابیِ به تمام معنا
◽️ روایت رهبر انقلاب اسلامی از شهید اندرزگو:
🔷مبارزی که در طول زندگانی پرماجرای خود نمودار یک انسان انقلابی به تمام معنا بود. انسان مسلمان راستینی که با عشق به شهادت، عشق به قرآن، عشق به اسلام، سالها زندگی غرورانگیز و پرافتخاری را دور از چشمهای بیگانه، دور از گوشهای نامحرم در سختترین شرایط گذرانید.
🔹 در آخرین ماههایی که مردم ایران برافروخته و گداخته در تعقیب راه پرشکوه خود، راه پیروزی جنبش اسلامی بر دستگاههای ظلم و استثمار جهانی میکوبید و پیش میرفت، شهید عزیز ما، سیدِ بزرگوار عالی مقام ما باز هم در هالهای از خموشی، از گمنامی، از ناشناسی مانند شهیدان تشیع در روزگار اختناق عباسی و اموی به دست گرگان خونخوارهی دستگاه جبار طاغوتی شهید شد.
🔰 بازنشر به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت شهید اندرزگو
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 حماسهخوان شور و شعور
◽️ بخشی از خاطرات «اسماعیل ساجدی»؛ مداح تبریزی از روزهای پرالتهاب این شهر در گرماگرم مبارزات مردمی:
🔹بعد از اولین مداحیام در مسجد مقبره، چند نفر از دوستان هیئتی گفتند: «چند روزی جلوی چشم مأموران رژیم آفتابی نشو»! گفتم «برای چه؟» گفتند: «خودت متوجه نیستی چه حرفی زدهای و چه چیزی خواندهای!» گفتم: «من هیچ حرف سیاسیای نزدم و هر سخنی گفتهام به خاطر سیدالشهدا بوده است». دیدم عجب ظرفیتی در مداحی امام حسین(ع) وجود دارد. حتی حرفهای معمولیاش هم میتواند اثرگذار باشد. تصمیم گرفتم همان سبک حماسی را ادامه دهم.
🔹ورودی «راسته کوچه» فردی به نام «سید حسن» را شهید کرده بودند؛ هنوز خون شهید روی زمین بود. وقتی آن صحنه را دیدم، شروع به حماسیخوانی کردم:
اِی گُرگ برو، گَلّه دِگر میش ندارد / هر خانه دِگر پسری بیش ندارد
چنگیز نکرد آنچه تو با خلق نمودی / تاریخ چنین سابقه از پیش ندارد
🔸 متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11068
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
5f19a6bf62390a842e796d58_4475956190225326969.mp3
8.02M
🌀 امام حسین (ع) قیام کرد یا از ترس جان از مکه گریخت؟
◽️ بخش اولِ سخنرانی حجتالاسلام خامنهای در سال 1352 در مسجد کرامت با محوریت بررسی و تحلیل فلسفه قیام عاشورا، منتشر شده در کتاب «دو امام مجاهد»:
🔹برخلاف تصوری که میگویند حسین بن علی علیه السلام اصلاً قیامی نکرده، حرکتی نکرده، نهضتی از آن حضرت سر نزده، بلکه گرگان درنده میخواستند خونش را بریزند، او هم منزل به منزل از جلوی این گرگان گریخت! ما معتقدیم قضیه اینجور نیست، قضیه فرار از ترسِ جان نیست.
🔹ما در زمینه این عمل تاریخی امام حسین باید به این فکر باشیم که فلسفه این عمل و علت این عمل چه بود. هر مسلمانی باید به این فکر باشد. حرکت امام حسین و خارج شدنش از مدینه به مکه، از مکه به سوی عراق، در حقیقت یک قیام بود. یعنی یک حرکت بر ضد تشکیلات قائم و رایج و دائر زمان. حسین بن علی (ع) حرکتی کرد برعلیه وضعی که در زمان خودش وجود داشت.
🔸️ متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/10993
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 شکنجهتان کردند حاجآقا؟!
◽️ خاطره «حسن نخعی»؛ زندانی سیاسی دوره ستمشاهی از روضهخوانی در زندان وکیلآباد:
🔹بعضی مغازهدارهای اطراف منزلمان، عکس شاه را در مغازه گذاشته بودند. از دیدن آن عصبانی میشدم. با صاحبان مغازه رفیق بودم، برایشان از جنایات شاه میگفتم. بعد عکس شاه را پاره میکردم و به جایش عکس امام خمینی را در مغازه میگذاشتم. اکثر ارتشیهای بازنشسته مشهد در محله ما ساکن بودند. برای نظامیهای محل سوال شده بود چه کسی این کار را می کند؟ صاحب مغازهها هم من را معرفی کرده بودند.
🔹شبهای دهه اول محرم را بند ۴ زندان وکیل آباد بودم. با زندانیهای دیگر تصمیم گرفتیم در یکی از اتاقهای بزرگ بند۴ مجلسی راه بیندازیم. شبها روی صندلی مینشستم، منبر میرفتم و روضهای برای زندانیان میخواندم. چند شب از ماه محرم گذشت، یک شب آمدند دستگیرم کردند و سلول انفرادی بردند. جرمم برپایی مجلس روضه در زندان بود.
🔸 متن کامل:
🔗 https://ayyam.ir/11121
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 واحد/ «نهضت سرخ حسینی در جهان احیا شد»
▫️مراسم شب یازدهم #محرم الحرام۱۴۴۲
🎤مداح: برادر محمدصالحیپور
🖋شاعر: حجتالاسلام سید محمد مالدار
یکشنبه ۹ شهریور ۹۹
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir