eitaa logo
مدرسه آزادفکری
498 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
شورای نگهبان بهشتی.mp3
9.97M
🔈بایدها و نبایدهای شهید بهشتی درباره 💬محمد سروش محلاتی 🔹در سال 1358 که تدوین می‌شد، اتفاق نظری برای نهاد شورای نگهبان وجود داشت، ولی درباره جایگاه و اختیارات آن، مباحثی در مطرح بود که شهید بهشتی در برابر چند نظر ایستادگی کرد: ورود شورا به تشخیص مصلحت کشور، جلوگیری از حضور حقوق‌دانان در شورا (سید محمد خامنه‌ای)، عدم محدودیت زمانی برای اعلام نظر شورا (حسن آیت)، دخالت شورا در نهادهای دیگر (رشیدیان)، مسدود شدن راه بازنگری در قانون اساسی درباره شورا (آیت الله منتظری) و... 🔸شهید بهشتی با مخالفت‌های خود در هر یک از این موارد، شورای نگهبانِ دخیل در همه امور کشور را به شورای نگهبانِ حداقلی با وظایف تعریف شده تبدیل کرد. او به کسانی که از آن شورای نگهبان دفاع می‌کردند گفت: «هیچ وقت عنان کشور و دولت را به دست چند نفر نسپاریم» و گفت: «شما همه جا پای شورای نگهبان را به میان می‌کشید، نمی‌دانم این تا چه حد است؟» 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام در درس-گفتگوی «آزادی در سایه شورای نگهبان»: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
🔰 درس-گفتگوی « در سایه » 🔹 آزادی در سایه شورای نگهبان ۳۰ بهمن؛ ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰: دو جلسه ارائه سیدفرید حاج سیدجوادی ۳ اسفند؛ ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۳۰: دو جلسه ارائه سروش دباغ ۵ اسفند؛ ساعت ۱۶:۰۰ الی ۱۸:۰۰: یک جلسه گفتگوی سیدجوادی و سروش دباغ 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت هشتم: آیا در مقابل است⁉️ 🎥لایو اینستا با سیدجواد میری؛ دکتری جامعه شناسی از دانشگاه بریستول؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی 🕙دوشنبه (21بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
مدرسه آزادفکری
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت هشتم: آیا #دینداری در مقابل #آزادی
📝آیا دینداری در مقابل آزادی است؟ 👈🏻گزارش لایو اینستا با دکتر سیدجواد میری 🔹بحث درباره اینکه آیا نهاد دین باید در وجود داشته باشد یا خیر، بحثی جامعه شناختی است. مارکس معتقد بود دین اساسا یک عنصر کاذب است که انسان را از حقیقت دور می‌کند و بایستی کاملا حذف شود. اما دورکیم می‌گفت: نمی‌توانیم درباره وجود یا عدم وجود نهادهای اجتماعی و اینکه نزدیک کننده به حقیقت هستند یا خیر بحث کنیم. بلکه باید ببینیم نهادهای اجتماعی، دارای کارکردی هستند یا خیر. و بنابراین پاسخ به چنین سوالی، نیازمند بحث جامعه شناختی است. اما این پرسش که آیا و با هم تعارض دارند؟ بحثی متافیزیکی است. 🔸هنگامی که درباره دین، به عنوان عنصری وحیانی در تاریخ بشر، صحبت می‌کنیم، باید به دنبال دال مرکزی و روح قالب بر آن بگردیم. مشخصا در اسلام به عنوان یکی از شاخه‌های ادیان و در قرآن، دال مرکزی دیانت در این جمله خلاصه شده است: لا اکراه فی الدین. اگر این جمله را که به نوعی روح حاکم بر قرآن است حذف شود، بسیاری دیگر از آیات نیز معنای خود را از دست می‌دهند. 🔹این جمله به ما نشان می‌دهد که دین اساسا از مقوله "اکراه" نیست، بلکه برپایه محبت و عشق است. در واقع به این علت که پایه دینداری، عشق و محبت است، این امر می‌بایست از درون انسان بجوشد و نه اینکه از بیرون به انسان تحمیل شود. در واقع انسان تنها موجود بر روی کره خاکی است که علاوه بر تاریخمندی و جامعه مندی، برخورد از "عالم درون" است. 🔸اسلام به دنبال این است که "عبد" جمله "لا اله الا الله" را تحقق بخشد. بدین صورت که خود را از بندگی هر آنکه غیر از خداست، آزاد سازد و در بندگی کامل خداوند قرار گیرد و به نوعی رهایی دست یابد. رهایی یکی از عمیق‌ترین مفاهیم دینی است و چنین چیزی جز با محبت که امری درونی است محقق نمی‌شود. 🔹اگر این نسبت(محبت)، میان انسان و دین برهم بخورد و بخواهیم امر دینداری را به نهادها برون‌سپاری کنیم (مثل نهاد روحانیت، کلیسا و ...) دین از معنای اصلی آن تهی می‌شود و تبدیل به دین سازمان یافته (organized religion) می‌شود. هگل، کیرکگور و ... در طول تاریخ تلاش کرده اند که با چنین دینی مبارزه کنند. در ایران بعد از صفویه نیز، تشیع به یک سازمان تبدیل می‌شود که شریعتی نیز چنین تشیعی را نقد می‌کند. 🔸در طول تاریخ، تفاسیر فقهی(به عنوان دین سازمان یافته) همواره در کنار حکومت و قدرت بوده و از حفظ وضع موجود دفاع می‌کرده است. امروزه نیز دین به بروکرات‌ها سپرده شده است؛ ستاد نماز، ستاد امر به معروف و انواع ستادهای دیگر که تحت استیت (حاکمیت) قرار گرفته‌اند و قصد دارند دینداری را در جامعه تحقق بخشند. حال آنکه با بروکراتیک شدن دین، مغر آن از درون تهی می‌شود. 🔹حکومت دینی اگر به معنای تشکیل یک گروه و سازمان برای مدیریت جامعه بر اساس فتاوی دینی باشد، با لا اکراه فی الدین در تضاد است. چنین دستگاه بروکراتیکی عملا به حکومت فقها و روحانیون تبدیل می‌شود و صرفا انحصار خشونت را در دست می‌گیرد. اما اگر حکومت را به معنای حکمت، که از جنس لطفات و محبت است، بفهمیم آنگاه معنای "حکومت بر قلب‌ها" پیدا می‌کند و چنین تعریفی به دال مرکزی دین نزدیک تر است و ثمره آن بسط اخلاقیات در جامعه می‌شود. 🖥 میتوانید این ویدیو را در آپارات ببینید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت نهم: نقش دموکراسی در تحقق عدالت 🎥لایو اینستا با سیدمجید حسینی؛ عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه تهران 🕙سه شنبه (22بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
✔️انتقاد آیت الله سبحانی به انتشار سخنان در همایش «مساله فرهنگ» در روزنامه اطلاعات بسمه تعالی 🔻حضور محترم حجت الاسلام جناب آقای حاج سید محمود دعایی (دامت تأییداته) [...] 🔻تصدیع می دهد: در روزنامه اطلاعات [...] گزارشی از نشست «مسأله فرهنگ» نقل شده و آقای حسن محدثی در این نشست چنین می گوید: ریشه اساسی شکاف بین فرهنگ واقعی و آرمانی ما در این است که الگوهای فرهنگی و رفتاری حاکم بر جامعه ما، اساساً در تضاد با عناصر فرهنگی ذاتی انسان ایرانی هستند و آنها را عموماً سرکوب یا نادیده می گیرند... نیز می گوید: حال فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف سرکوبگر، این موجود را منقاد می خواهد... 🔻او تصریح می کند: متأسفانه انسان ایرانی تحت سلطه اخلاقی است که فقط انسان های فرزانه و اسطوره ای را برای او الگو می کند و به همین دلیل مجبور است خواسته ها و نیازهای طبیعی اش را سرکوب کند... و در پایان توصیه می کند: باید انسان، تعیین گر زاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و...برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها و نیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔻فراز نخست از کلام او حاکی از آن است که رفتارهای حاکم بر جامعه ما که همان است با عناصر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی در تضاد است یعنی در سرشت انسان ایرانی این نهفته است که رفتارهای اسلامی با او سازگار نیست و باید آنها را کند. 🔻آیا قوانین حاکم بر کشور ما که نشریات باید بر آن اساس حرکت کنند، اجازه نشر این افکار را می دهد؟ و رسماً بگوید رفتارهای حاکم بر جامعه با فرهنگ انسانی در تضاد است؟ وی در فراز دیگری پرده از عقیده خود برداشته و می گوید فرهنگ کلان ما بر اساس اخلاق، دین و عرف، سرکوب کر فرهنگی ذاتی انسانی ایرانی است! خواهشمند است در گفتار ایشان تأمل کنید چگونه دعوت به اباحی گری می کند و می گوید: باید انسان، تعیین گرزاده شود، انسانی که عشق، امر جنسی و... برایش تابو نباشد و بتواند برای خواسته ها ونیازهای خود تصمیم بگیرد. 🔻در خانه اگر کس است یک حرف بس است! از حضرتعالی درخواست می شود اجازه ندهید این نوع مطالب ویرانگر اخلاق بدون نظارت چاپ شود، خود حضرتعالی افرادی را مشخص کنید که بر این مطالب نظارت کنند. امروز فساد و دعوت به اشباع تمایلات جنسی از هر راه صحیح و ناصحیح، و قانونی و غیر قانونی در فضای مجازی غوغا می کند، دیگر نباید روزنامه اطلاعات ناخودآگاه با آنها هماهنگ باشد. تأسف آنجا است که اطلاع یافته ام گوینده این سخن، استاد دانشگاه آزاد اسلامی است! دست پرورده چنین استادی چه خواهد بود؟ خدا آگاه است! با تقدیم احترام جعفر سبحانی 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: «جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل حکومتش انتخاب حاکم است از طرف عامه مردم برای مدت موقت و محتوای آن حکومت هم است که معنای آن این نیست که روحانیون را بعنوان طبقه حاکم بپذیریم. خود روحانیون بزرگ به دلایلی مخالف حضور روحانیون در مناصب دولتی هستند. هم به معنای حکومت اجرایی فقیه نیست بلکه فقیه شأن ایدئولوگ دارد» 🆔 @AzadFekriSchool
🔹پیش‌درآمدی بر فصل جدید درس-گفتگوهای مدرسه آزادفکری 🔸قسمت دهم: مرزهای اخلاقی حفظ نظام اسلامی 🎥لایو اینستا با سیدحمید حسینی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث 🕙 چهارشنبه (23بهمن) ساعت 22 🔗صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝موافقان و مخالفان شورای نگهبان چه می‌گویند؟ (بخش اول) 🔻شورای نگهبان از کلیدی‌ترین نهادهای نظام جمهوری اسلامی است که وظایف اساسی نظیر تایید قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات‌های ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان را بر عهده دارد. این نهاد که بعد از انقلاب اسلامی تاسیس شد، به نوعی مظهر اسلامیت نظام است. این شورا دوازده عضو دارد؛ شش فقیه و شش حقوقدان. هر شش فقیه منصوب مستقیم ولی فقیه هستند و شش حقوقدان با معرفی رییس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند. 🔻گرچه شورای نگهبان جایگاه نظارتی مهمی درباره تصویب قوانین مجلس شورای اسلامی دارد و تمامی مصوبات مجلس بایستی از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و همچنین شورای نگهبان مسئول تفسیر قانون اساسی را در موارد اختلاف و ابهام برعهده دارد اما آنچه بیشتر مورد مخالفت قرار می‌گیرد، نحوه تایید داوطلبان انتخابات است. بر همین اساس، در هر انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری، مجلس و خبرگان، صلاحیت بسیاری از داوطلبان تایید نمی‌شود حتی برخی از افرادی که قبلاً نخستین قدرت اجرایی کشور بودند نیز ردصلاحیت شده‌اند. صلاحیت افرادی چون مهدی بازرگان در سال 64، هاشمی رفسنجانی در سال 92 و محمود احمدی‌نژاد در سال 96 توسط شورای نگهبان تایید نشد. 🔹نظارت شورای نگهبان استصوابی است نه استطلاعی مسئولین شورای نگهبان، نظارت این نهاد را به صورت استصوابی می‌دانند و معتقدند که باید صلاحیت افراد را احراز کنند و صرف عدم محکومیت داوطلبان و به طور کلی نظارت استطلاعی کفایت نمی‌کند. به عنوان نمونه آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان می‌گوید: «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری، آسان نیست و مسئولیت دشواری در برابر خداوند متعال و آحاد ملت است. در واقع ۱۲ عضو شورای نگهبان با اعلام صلاحیت یک داوطلب شهادت می‌دهند که او «مومن»، «با تقوی»، «امین»، «مدیر» و «مدبر» است.» 🔸ایده شورای نگهبان از فرانسه الهام گرفته شده سخنگوی این شورا یعنی عباسعلی کدخدایی، در آبان 97 در برنامه بدون توقف گفت: «شورای قانون اساسی فرانسه از نظر ساختاری، الهام‌بخش شورای نگهبان در ایران است و ایده اولیه از آنجا گرفته شده است.» او با ذکر این نکته که در آمریکا نظارت پسینی حاکم است همان طور که در ایران نظارت مجلس بر دولت نظارتی پسینی است، نظارت شورای نگهبان را پیشینی دانست و گفت: «نظارت پیشینی فقط مخصوص جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه در کشور فرانسه نیز برخی مصوبات این وضعیت را دارند.» 🔹شورای نگهبان مصالح عالی نظام را در نظر می‌گیرد کدخدایی در اردیبهشت 96 به برنامه جهان آرا رفت و در پاسخ به این پرسش که آیا مصلحت نظام نیز در رای دادن افراد مدنظر قرار گرفته می‌شود، اظهار داشت: «تعبیری از امام(ره) است که شورای نگهبان مصالح عالی نظام را مد نظر قرار دهد.» شاید بر همین اساس بود که حسن روحانی در سال 92 تایید صلاحیت شد. کدخدایی در مرداد 92 از ردصلاحیت روحانی در شورای نگهبان خبر داده بود و گفته بود: «تایید صلاحیت روحانی و عارف با وساطت دبیر شورای نگهبان، انجام شد، یعنی اگر بر همان روال سابق بود رای لازم را نداشتند، اما دبیر شورای نگهبان گفت من شناخت دارم، می‌دانم که می‌توانند مفید باشند و با یکی، دو نفر صحبت کردند و آنها هم آمدند رأی مثبت خودشان را اعلام کردند.» 🔸سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور بیشتر از 20 درصد نیست با این حال کدخدایی سهم شورای نگهبان از مشکلات کشور را بسیار کم می‌داند. او در مرداد 98 در پاسخ به این سوال که سهم شورای نگهبان در مشکلات کشور چقدر است؟ گفت: «سهم القدر شورای نگهبان بیش از ۲۰ درصد نیست.» با این حال او اعتقاد به ناکارآمدی برخی از قوانین دارد. 🔹نظارت شورای نگهبان از همان سال 59 استصوابی بود شایان ذکر است که بر خلاف بعضی از ناظران که نظارت استصوابی را امری جدید می‌دانند که از دهه هفتاد وارد نظام تصمیم گیری شد، کدخدایی در تیر 97 گفت: «نظارت شورای نگهبان از همان سال ۵۹ استصوابی بود.» 🔸ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است کدخدایی درباره نحوه انتخاب شدن اعضاء شورای نگهبان در آذر 97 می‌گوید: «ما از کجا آمدیم؟ ما را مجلس انتخاب کرده است. مجلسی که شما رفتید و رای دادید همان مجلس ما را انتخاب کرده است.» و در عین حال تاکید می‌کند: «این روش را چه کسی گفته است؟ قانون اساسی. بروید قانون اساسی را اصلاح کنید من حرفی ندارم. من هم شاید با شما موافق باشم. ما حاضریم با انتخابات عمومی به شورای نگهبان بیاییم.» 🔹بیان علت ردصلاحیت‌ها اشاعه فحشاست کدخدایی در تیر 98 در پاسخ به اینکه چرا روند تایید صلاحیت‌ها علنی نیست، گفت: «اگر صلاحیت فردی برای حضور در انتخابات تأیید نمی‌شود، شورای نگهبان نمی‌تواند دلایل را مطرح کند زیرا منع شرعی و قانونی وجود دارد و این اقدام خود اشاعه فحشا است.» 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزاری جلسات 26 و 27 بهمن 🔷 (درسگفتگوی قانون حجاب) ⏱طبق زمانبدی اعلام شده، جلسات ارائه درسگفتگوی قانون حجاب از ساعت 15:30 الی 18 خواهد بود. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد شد. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (وبینار) در جلسه ملاک حضور و غیاب نخواهد بود. 📍 محل برگزاری جلسات ارائه تاریخ 26 و 27 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» میباشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه گفتگو (مناظره) متعاقبا اعلام خواهد شد.
🔰 بورسیه شوید | بورسیه کنید. هر دوره مدرسه آزادفکری تلاش می کند تا زمینه شرکت در جلسات را برای افرادی که محدودیت مالی در پرداخت هزینه شرکت در جلسات دارند را با بورسیه کردن آنها فراهم کند. 🔸بنابراین اگر علاقه مند به شرکت در جلسات هستید و تاکنون به دلیل محدودیت مالی نتوانستید ثبت کنید فرم زیر را تکمیل کنید و متناسب با برنامه ریزی موجود در سایت در جلسات شرکت کنید: 🌐 forms.gle/g1a54TbDKbrjkicbA 🔹نکته قابل ذکر آن است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های برنامه ها از هزینه ثبت نام‌ها تامین می شود. لذا اگر می توانید به مدرسه برای بورسیه کردن افراد کمک کنید حمایت خود را به کارت زیر به نام مهدی احمدی واریز کنید: 💳 5041721065649619 با سپاس 🌺 تیم مدرسه آزادفکری
🔰 نخستین جلسه درس-گفتگوی «قانون حجاب» 🔸حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی در دو جلسه از قانون حجاب دفاع می‌کند. 🔹دکتر صدیقه وسمقی در دو جلسه به نقد قانون حجاب می‌پردازد. 🔺🔻 پس از چهار جلسه ارائه، دو استاد با هم خواهند کرد. 📆 زمان: ۲۶ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۲۷ بهمن (۱۵:۳۰ الی ۱۸)، ۱ اسفند (۱۴ تا ۱۶) 💠 شرکت برای عموم آزاد است (حضوری و مجازی) 🔷 توضیحی درباره این درس-گفتگو: 🔸مساله الزام شهروندان به شریعت، از مسائل اساسی حال حاضر جامعه ایران است که در ساحت‌های گوناگون و متنوعی خودش را نشان می‌دهد که یکی از آن موارد، مساله قانون حجاب است. آیا با قبول دینی بودن حکم حجاب، قانون گذار حق دارد که آزادی زنان را در ساحت حجاب کنترل کند و آنها را در صورت تخلف مجازات کند؟ یا پذیرش عمومی و تعهد اجتماعی نیز شرطی لازم است؟ 🔸حجت الاسلام دکتر سوزنچی و دکتر صدیقه وسمقی از اساتید این دوره از درس‌گفت‌وگوی مدرسه آزادفکری هستند که در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آقای سوزنچی حجاب را حکمی الهی می‌داند که حکومت موظف به اجراء آن است اما تاکید دارد که چون حجاب از حقوق مدنی است، باییستی مجازات تخلف از حجاب نیز متناسب با زیر پا گذاشتن حقوق مدنی باشد و نباید حجاب را از مقوله حقوق کیفری دانست. 🔸در مقابل خانم وسمقی حجاب را یک امر عرفی می‌داند و معتقد است: «در آیاتی به زنان توصیه می شود که بدن خود را بیشتر بپوشانند، اما نشانه ای از اجبار در کار نیست.» او می‌گوید: «اکثر فقهاء میان قانون عرفی و احکام شرعی تفاوت قائل بودند.این عقیده ی رایج در میان فقهای شیعه منطقی و معقول و به نفع اسلام و مسلمانان بوده است.» 🔻اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزاری جلسات 26 و 27 بهمن 🔷 (درسگفتگوی قانون حجاب) ⏱طبق زمانبدی اعلام شده، جلسات ارائه درسگفتگوی قانون حجاب از ساعت 15:30 الی 18 خواهد بود. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد شد. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (وبینار) در جلسه ملاک حضور و غیاب نخواهد بود. 📍 محل برگزاری جلسات ارائه تاریخ 26 و 27 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» میباشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه گفتگو (مناظره) متعاقبا اعلام خواهد شد.
⭕️ اطلاعیه زمان و محل برگزای جلسه 28 بهمن 🔷 (درسگفتگوی جدایی دین از سیاست) ⏱ با توجه به اطلاع دفتر دکتر خسروپناه، جلسه ارائه درسگفتگوی جدایی دین از سیاست با نیم ساعت تاخیر از ساعت 15:30 الی 18 برگزار خواهد شد. ⚠️حضور و غیاب از ساعت 15 الی 15:45 دقیقه انجام خواهد گرفت. همچنین ملاک حضور و غیاب برای شرکت کنندگان مجازی، مشاهده کامل فیلم جلسات از طریق سایت مدرسه است و بنابراین شرکت کردن آنلاین (لایو) در جلسه ملاک حضور و غیاب نمی‌باشد. 📍 محل برگزاری جلسه ارائه دکتر خسروپناه در تاریخ 28 بهمن، «معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران (به آدرس: ضلع شرقی دانشگاه تهران- خیابان قدس- نبش خیابان ایتالیا- پلاک 49 (ساختمان شفا)- طبقه همکف)» می‌باشد. با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 goo.gl/maps/BX7DgY5xa6BsGMeZA ✅ مکان جلسه ارائه مهندس بازرگان و گفتگوی اساتید، بعدا اعلام خواهد شد.
هدایت شده از حسین سوزنچی
قانون حجاب، پرسشی از قانونی شدن حکم شرعی حجاب.ppsx
476.8K
فایل پاورپوینت بحثی که در جلسه درس گفتگویی که مقدمه جلسه مناظره فوق است، درباره تبیین چرایی تبدیل شدن حکم شرعی حجاب به قانون رسمی ارائه کردم. برای دریافت فایل کامل جلسات به سایت مدرسه آزادفکری مراجعه کنید: 🌐 AzadFekriSchool.ir ابتدای بحث، بحثی است درباره معنای قانون و چگونگی وضع قانون و چگونگی نقد قانون، که شاید بدین صورت در جایی مطرح نشده باشد. 🆔@souzanchi
✅پوشش سر و گردن ، جواز یا وجوب ؟ ✍️نوشتاری از حجت الاسلام سروش محلاتی ⭕️ در سالهای اخیر برخی از نویسندگان، طی مقالات و مباحثی درباره حجاب، لزوم پوشش سر و گردن را برای زنان مورد انکار قرار داده و به علاوه با استشهاد به برخی کلمات فقهاء این حکم را مورد اختلاف نظر دانسته‌اند. درباره این دیدگاه نکاتی قابل توجه است و قبل از اشاره به آنها، باید توجه داشت که فقها بحث حجاب و پوشش را از دو زاویه متفاوت (عبادی و اجتماعی) مطرح کرده‌اند: یکی حدود پوشش زنان در حال نماز و دیگری پوشش آنان در برابر مردان نامحرم. 🔻 پوشش اجتماعی ۱. وجوب پوشش و ستر سر و گردن برای زنان (حرائر) در برابر نامحرمان در فقه امامیه مورد اتفاق نظر همه فقیهان است و در تاریخ فقه شیعه کسی که این حکم را انکار کرده باشد، نمیشناسیم. مرحوم آیت الله بروجردی که در احاطه بر فقه و اقوال فقها و مذاهب مختلف فقهی شخصیتی کم نظیر بود، لزوم ستر سر و گردن را مسلم و مورد اتفاق نظر میان مسلمانان دانسته، بلکه آن را از ضروریات می‌شمارد و می‌گوید: «إنّ الستر فی غیر الوجه و الکفین علی النساء واجب مسلّما عند المسلمین من العامة و الخاصة بل یعدّ هذا المقدار من الضروریات فیوجب انکاره الکفر...»(تبیان الصلاه، ج۳، ص۲۵۹) 🔻 پوشش عبادی ۲. برای زنان واجب است که بدن و سر و گردن خود را در حال نماز بپوشانند. در این مسئله قول شاذی درباره عدم وجوب سر و گردن وجود دارد که به ابن جنید منسوب بوده و در روایتی وارد شده است. ولی در اینجا هم کسی از او حمایت نکرده و در طول هزار سال گذشته فتوای به جواز کشف راس در حال صلاه، سراغ نداریم. 🔻 رابطه پوشش عبادی با پوشش اجتماعی ۳. جواز کشف رأس «در نماز» برای زنان، بمعنی آن نیست که آنان می‌توانند در برابر «نامحرم» نیز سر و گردن خود را مکشوف بگذارند. ابن جنید که تنها قائل به جواز کشف در نماز است، تصریح کرده است که این کار در صورتی جایز است که «ناظر نامحرمی» وجود نداشته باشد: «لا بأس أن تصلی المرأة الحرّة و غیرها و هی مکشوفة الرأس حیث لایراها غیر ذی محرم لها»(مختلف، ج۲، ص۹۶) 🔻 مبنای متفاوت دو نوع پوشش ۴. درباره لزوم پوشش سر و گردن بر زنان، استدلال اصلی فقهاء به آیه قرآن است که به صراحت استفاده از «خمار»(روسری) تا حد پوشاندن گریبان را لازم دانسته است: «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ»(سوره نور/آیه۳۱). در حالیکه در مورد پوشش در نماز این آیه مورد استناد نیست زیرا آیه مربوط به روابط زنان و مردان است. از این رو پوشش سر و گردن در برابر نامحرمان دارای دلیل خاص قرآنی (علاوه بر روایات) است، برخلاف پوشش در حال نماز که مدرک آن صرفا روایی است. 🔻 مغالطه یکسان انگاری دو نوع پوشش ۵. اگر برخی از فقهاء مانند صاحب مدارک و محقق سبزواری، در لزوم ستر مو برای زنان ‌تردید کرده و بصراحت فتوا به وجوب پوشش آن نداده‌اند، این تردید مربوط به خصوص ستر «در حال نماز» است و به ستر در برابر «نامحرم» مربوط نمی‌شود. عاملی و سبزواری در بحث خود کاملا ستر صلاتی را از ستر در برابر ناظر نامحرم تفکیک کرده‌اند(مدارک الاحکام، ج۳، ص۱۸۹، ذخیره، ج۲، ص۲۳۶). آنها حتی در حال نماز ستر سر را واجب می‌دانند، لذا جواز کشف رأس را حتی در حال نماز هم نمی‌توان به ایشان نسبت داد تا چه رسد به حال مواجهه با نامحرم! فقهای ما دچار مغالطه یکسان‌انگاری پوشش اجتماعی با پوشش عبادی نبوده‌اند. 🔻 مبنای پوشش مو ۶. در اینجا نمی‌توان به ارائه و بررسی استدلالهایی که در فقه برای وجوب پوشش سر و گردن وجود دارد، پرداخت ولی می‌توان اشاره کرد که علاوه بر ادله‌ای که بطور کلی در این باره وجود دارد(مثل ادله لزوم خمار)، در خصوص «موی سر» زنان نیز روایاتی رسیده است، مثلا بزنطی از امام رضا(ع) درباره جواز نگاه به موی سر خواهر زن سوال کرد و امام فرمود جایز نیست مگر آنکه از قواعد باشد.(وسائل، ج۲۰، ص۱۹۹) و او از حضرت رضا(ع) نقل می‌کند که پسر بچه تا بالغ نشده است بر زن واجب نیست موی خود را از او بپوشاند: «وَلَاتُغَطِّي الْمَرْأَةُ شَعْرَهَا مِنْهُ(الغلام) حَتَّى يَحْتَلِمَ.»(همان۲۲۹) و نگاه به موها و دستهای زنان اهل ذمه استثاء شده است: «لَا حُرْمَةَ لِنِسَاءِ أَهْلِ الذِّمَّةِ- أَنْ يُنْظَرَ إِلَى شُعُورِهِنَّ وَ أَيْدِيهِنَّ»(همان، ۲۰۵) این روایات که از اسناد معتبری برخوردار است، مبنای فتوای فقها قرار گرفته و در کتابهای مفصل فقهی از آن بحث شده است. 🆔 @AzadFekriSchool 🌐 AzadFekriSchool.ir
🔷 درسگفتگوی آزادی در سایه شورای نگهبان ⭕️ جلسه 30 بهمن ⚠️محل برگزاری متفاوت از جلسات پیش است! ⏱ جلسه ارائه حجت الاسلام حاج سید جوادی از ساعت 13 الی 15 برگزار خواهد شد. ⚠️حضور و غیاب شرکت کنندگان حضوری از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۳:۱۵ دقیقه انجام خواهد گرفت. 📹 1️⃣پخش آنلاین (مشاهده آنلاین ملاک شرکت در جلسات نیست): شرکت کنندگان دوره مجازی برای مشاهده آنلاین نیم ساعت قبل از جلسه لینک پخش آنلاین را از طریق ایمیل دریافت خواهند کرد. 2️⃣دریافت فیلم از سایت (ملاک حضور مجازی، مشاهده این فیلم از طریق سایت است): زمان بارگذاری این فیلم و نحوه دریافت آن «فقط و فقط» از طریق همین کانال اعلام می‌شود. 📍 محل برگزاری جلسه ارائه جناب حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن: خیابان قدس، خیابان پورسینا (ضلع شمالی دانشگاه تهران) دانشکده علوم پزشکی، «سالن شهید عزلت» با استفاده از لینک زیر می توانید آدرس دقیق را روی نقشه پیدا کنید: 📌 maps.app.goo.gl/98XdVyKYsupBdupq9 🔻همچنان نیز می توانید از طریق سایت مدرسه در این برنامه ثبت نام کنید: 🌐 Azadfekrischool.ir
📝قانون حجاب از نگاه دکتر وسمقی 🔹خانم دکتر وسمقی در تاریخ 27 بهمن به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان مدعی شدند که حکم حجاب، مورد اختلاف فقهاء پیشین بوده است. دکتر وسمقی از فقهایی نظیر شهید اول به عنوان مخالف حکم حجاب یاد کردند و همچنین مدعی شدند که افرادی مانند ابن جنید از فقهاء هزار سال قبل فتوا به یکسان بودن پوشش زن و مرد داده است. 🔸دکتر وسمقی با تاکید بر اینکه حجاب از زمره حقوق فردی است، تصریح کردند که حتی اگر اکثریت مردم قانون حجاب را بخواهند، حکومت حق ندارد این حکم را نسبت به مخالفان حجاب، اجباری کند. ایشان معتقدند که کشورهای دیگر حتی کشورهای مسلمان، حکم حجاب را قانونی نکرده اند و دچار هیچ مشکلی نیز نشده اند، در حالی که این قانون در ایران موجب بحران شده است. 🔹خانم وسمقی فارغ از دینی بودن یا نبودن حجاب، اعتقاد دارند که به طور کلی، اجبار مردم در پوشش، امری غیر اخلاقی است. ایشان می‌گویند حجاب به اشتباه نماد زن مسلمان شده است و لزومی ندارد از هر آنچه نماد شده است دفاع کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
قانون حجاب، پرسشی از قانونی شدن حکم شرعی حجاب.ppsx
476.8K
📝قانون حجاب از نگاه دکتر سوزنچی 🔹حجت الاسلام دکتر سوزنچی در 26 بهمن، به ارائه درس قانون حجاب پرداختند. ایشان با تبیین وحدت دیدگاه فقهاء شیعه و سنی درباره اصل حجاب و مقدار آن، تاکید کردند که تردید‌هایی که در چند دهه اخیر مطرح می‌شود، سابقه تاریخی ندارد. 🔸آقای سوزنچی ضمن توجه دادن به قطعی بودن حکم حجاب و اجتماعی بودن آن، حکومت اسلامی را موظف به اجراء الزام آور حکم حجاب دانستند. ایشان برای اجتماعی بودن حکم حجاب، به وضع قانون برای پوشش در جوامع غیراسلامی استشهاد کردند و آن را از زمره حقوق مدنی برشماردند. 🔹دکتر سوزنچی حجاب را نماد زن مسلمان دانسته و با ذکر مقدمات متعددی که آن را در یک فایل پاورپوینت ارائه کردند، مختار بودن انسان را از حق داشتن وی، تفکیک کردند و گفتند: بر خلاف اختیار داشتن انسان‌ها که امری حقیقی است، حقوق افراد یک امر اعتباری و تابع قانون صحیح است. ایشان با تاکید بر اینکه مبنای قانون عادلانه، انسانیت است و نه آزادی، نظام حقوقی اسلام را در همین راستا دانستند. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر سوزنچی را دانلود کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
📝نسبت دین با سیاست از نگاه دکتر خسروپناه 🔹حجت الاسلام دکتر خسروپناه در 28 بهمن به ارائه درس-گفت‌وگوی جدایی دین از سیاست پرداختند. ایشان ضمن بیان مشترک لفظی بودن برخی از کلمات، بر ضرورت تبیین معنای مقصود از هریک از واژه‌های دین، سیاست و سکولاریسم، تاکید کردند و اسلام را دینی توصیف کردند که با سیاست به معنای تدبیر امور زندگی مردم، پیوند خورده است و به ذکر استدلال‌های عقلی و نقلی پیرامون آن پرداختند. 🔸ایشان ضمن اینکه آیات متعدد قرآن را بیانگر این می‌دانستند که حق حاکمیت از سوی خداوند اعطاء می‌شود، تاکید داشتند که حکومت اسلامی با مشارکت مردم شکل می‌گیرد و بنابراین حکومت اسلامی اصلاً نمی‌تواند استبدادی شود. آقای خسروپناه با تعجب از مسلمانانی که از حکومت سکولار طرفداری می‌کنند و دین را کاملاً یک امر غیر سیاسی معنا می‌کنند، احکامی نظیر حدود، قصاص، دیات، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و... را بیانگر نگاه دین به دنیا دانستند و بر تفسیر شبکه‌ای از دین تاکید کردند. 🔹حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به چهار اشکالی که به پیوند دین با سیاست شده، آنها را نقد و بررسی کردند. ایشان با اشاره به ادله مرحوم دکتر بازرگان ابراز داشتند: یکی از ادله بازرگان بر ضرورت جدایی دین از سیاست، ضربه خورده دین است؛ به این بیان که با ورود دین به عرصه سیاست، بعضی به واسطه دین، استبداد دینی به راه می‌اندازند و به نام دین فساد می‌کنند که منجر به آسیب خوردن اصل دین می‌شود. در حالی که وقتی دین با سیاست پیوند خورده، نمی‌توان به این بهانه دست از احکام سیاسی اسلام برداشت و بایستی جلوی بروز مفاسد به نام دین را گرفت، همان طور که به دلیل قصور و تقصیرهای متعدد برخی از پزشکان، هیچ کس مجاز نیست اصل علم پزشکی را انکار کند. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی جدایی دین از سیاست، فایل کامل سخنان دکتر خسروپناه را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
📝جایگاه شورای نگهبان از نگاه استاد حاج سید جوادی 🔹حجت الاسلام حاج سید جوادی در تاریخ 30 بهمن به ارائه دیدگاه‌های خود در درس-گفت‌وگوی آزادی در سایه شورای نگهبان پرداختند. استاد سیدجوادی از همان ابتداء صورت مساله را با محور «فقه و قانون» دنبال کردند و به ارائه تاریخ مشروطه و چیستی مشروطه مشروعه با تکیه بر دیدگاه‌های فقهی آن عصر پرداختند. استاد به تفاوت ماهوی نظریه «ولایت فقیه» با نظریه «مشروطه مشروعه» اشاره کردند و روح این تفاوت را در تحلیل قانونیت قانون دانستند. 🔸سپس استاد با اشاره به نقش شورای نگهبان، مشروعیت این نهاد را در واقع ناشی از تفویض بخشی از اختیارات ولی فقیه به آن دانستند. آقای حاج سید جوادی با تصریح به این نکته که قانونیت قانون در نظریه ولایت فقیه، مشروط به موافقت فقیه است، فرآیند فعلی شورای نگهبان را امری قابل تغییر دانستند. 🔹ایشان با انتقاد از کسانی که نزاع با شورای نگهبان را به این نهاد تفسیر می‌کنند، ابراز داشتند: «به لحاظ حقوقی، آنچه در حال حاضر بیشتر مورد انتقاد و مخالفت قرار می‌گیرد، مربوط به اصل نظارت استصوابی نیست بلکه ناشی از محدوده این نظارت است.» استاد با بیان این نکته که در قانون، شورای نگهبان موظف است از چهار مرجع، پیرامون صلاحیت داوطلبان استعلام کند، تاکید داشتند که ریشه اختلافات را در مبنا قرار دادن استعلام‌های غیر از این چهار مرجع ذی ربط، باید جست و جو کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی «آزادی در سایه شورای نگهبان» فایل کامل سخنان استاد سید حاج جوادی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
tavalaee.mp3
18.83M
🔈صوت گفت‌و‌گو با دکتر علی صابری تولایی پیرامون «آزادی نقد حاکمان در اسلام و قانون اساسی» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
nasiri.mp3
20.61M
🔈صوت گفت‌و‌گو با دکتر مهدی نصیری پیرامون «آزادی در عصر حیرت» 🎥فایل تصویری در صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمت‌هایی از ارائه دکتر وسمقی درباره قانون حجاب 🔸خانم وسمقی حکم حجاب را دینی نمی‌دانند و آن را مورد اختلاف فقهاء توصیف می‌کنند. ایشان حجاب را از حقوق فردی انسان‌ها عنوان می‌کنند و مخالف قانونی شدن آن هستند. 👈🏻دانلود کلیپ با کیفیت بالاتر 🔻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل سخنان دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool