mahalatiMQ.mp3
28.86M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔺صوت گفتگو با آیت الله سروش محلاتی
🆔 @AzadfekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
👈🏻گفتگو با دکتر سروش دباغ
🔻آیا برداشت انقلابی از عاشورا برای قیام علیه ظلم در هر شرایطی، بنیادگرایانه تلقی میشود؟
🔻تا چه اندازه میتوان از عاشورا در عرصههای سیاسی-اجتماعی بهره برد؟
🔻آیا پیام عاشورا، پایمردی به قواعد اخلاقی جهانشمول حتی توسط امام حسین است؟
🔻رابطه لزوم حفظ جان با ارزشهای اخلاقی دیگر نظیر پایبندی به شرافت و آزادگی چگونه است؟
📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری
⏰زمان: شنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۹
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان #عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔻بخش هایی از گفتگو با آیت الله #سروش_محلاتی
🔻اگر ویژگی های حرکت #امام_حسین درست استنباط شود، در شرائط مشابه قابل تعمیم است.
🔻در هیچ یک از کلمات امام حسین نیامده که من تکلیف خاصی دارم، بلکه به یک اصولی استناد میکنند.
🔻قواعد معتبر متعددی مثل لزوم #نهی_از_منکر یا مبارزه با سلطان جائر و... میتواند بر حرکت امام حسین منطبق باشد.
🔻در مسائل مهم و سرنوشت ساز، نهی از منکر لازم است و لو آنکه منجر به ضرر شود. این نگاه قبل از #امام_خمینی نیز مطرح بوده.
🔺پذیرفتن نهی از منکر مخاطره آمیز در امور سرنوشت ساز و اساسی به معنای جواز اقدامات خودسرانه نیست.
👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را از اینجا تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟سروش دباغ.mp3
25.16M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔺گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر سروش دباغ
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات #فرزندکشی
بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با عمادالدین باقی فعال حقوق بشر
#رومینا_اشرفی
🔻پیش از اسلام، مجازات قتل عمد منحصراً #قصاص بود، اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد.
🔻اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند.
🔻اغلب #اعدام های فعلی، بر خلاف بناء عقلاء، فقه المصلحة و اصل احتیاط است.
🔻#فقه به هیچ وجه جواز کشتن انسان را نداده و مساله سر نحوه مجازات فرزندکشی است.
🔺مساله فرزندکشی در دیگر جوامع نیز رخ میدهد و بیشتر ناشی از آسیبهای فرهنگی و آداب و رسوم است.
👈🏻صوت|فیلم
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات #فرزندکشی
بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله فاضل لنکرانی
#رومینا_اشرفی
🔻اینکه میگویند هر کسی حق برداشت از دین دارد، مغالطه است. فهم دین باید منضبط و روشمند باشد.
🔻#قصاص از نصوص صریح قرآن بوده و خداوند این حق را برای انسان قرار داده است.
🔻احکام #قرآن مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی هستند و اموری مثل بناء عقلاء اگر از سوی شارع تایید نشده باشند، نمیتوانند دلیل نسخ یک حکم باشند.
🔻اینکه هدف شارع در حکم قصاص، حیات جامعه است، دلیل نمیشود ما اجازه داشته باشیم که احکام را متناسب با آن تغییر دهیم.
🔺شریعت یک مثلث سه ضلعی است؛ قرآن، پیامبر و اهل بیت. و مطابق روایات، در مورد #قتل فرزند توسط پدر، قصاص منتفی است و فقیه درباره آن تردید نمیکند.
👈🏻صوت | فیلم
🆔 @AzadFekriSchool
🔹امام حسین و اتهام #فتنه در جامعه اسلامی!
👈🏻گفتگوی زنده با حجت الاسلام و المسلمین استاد #حامد_کاشانی
🔻آیا حرکت امام حسین منجر به تفرقه و #دو_قطبی در جامعه اسلامی نشد؟
🔻لازم بودن حفظ نظام با اقدام #امام_حسین چگونه جمع میشود؟
🔻دوگانه «تشیع مصلحت-تشیع حقیقت» که #شریعتی آن را مطرح کرده، تا چه اندازه صحیح است؟
🔻مرز تبعیت از حاکم اسلامی کجاست؟ چرا رفتار امام علی با خلیفه زمان خود با رفتار امام حسین در قبال یزید متفاوت است؟
🔻آیا #عدالتخواهی میتواند نامشروع باشد؟
📢پخش زنده از صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری
🆔 @AzadFekriSchool
🔹اسلام، قصاص و مجازات فرزندکُشی
👈🏻گفتگو با آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#رومینا_اشرفی
🔻هدف شارع از قرار دادن حق قصاص چه بوده است؟
🔻بناء عقلاء و حقوق بشر، میتواند حذف قصاص را مجاز کند؟
🔻قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند، باعث بروز جنایت نمیشود؟
🔻مجازات سه تا ده سال برای قتل فرزند، عادلانه است؟
📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری
⏰زمان: پنج شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۱ صبح
🆔 @AzadFekriSchool
Hamed Kashani.mp3
39.06M
🔊امام حسین و اتهام فتنه در جامعه اسلامی
🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام و المسلمین استاد حامد کاشانی
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔹بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر #سروش_دباغ
🔻تاکید بر مولفههای فقهی در کلام امام حسین علیه السلام پررنگ نیست.
🔻سلوک #امام_حسین در میان ائمه یک استثنا بود و تعمیم دادن حرکت ایشان، نه خواستنی است و نه شدنی.
🔻بیش از آنکه از افراد بخواهیم اهل ایثار باشند، بخواهیم که اهل #عدالت باشند.
🔻ظلم ستیزی و شورش دلیلی ندارد که با قیام همراه باشد، میتواند با #اعتراض_مدنی محقق شود.
🔻#شریعتی در تحلیل حرکت امام حسین، به مغالطه زمان پریشی دچار شده بود.
🔺اگر شخصی برای ظلم ستیزی حاضر به ایثار شد اما دیگران او را تنها گذاشتند، در اینکه آنها اخلاقاً مستحق سرزنش هستند یا نه، قائل به توقف هستم.
👈🏻صوت | فیلم
🆔 @AzadFekriSchool
Alidost.mp3
17.73M
🔉اسلام، #قصاص و مجازات #فرزندکُشی
🔹آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🔺گفتگو با مدرسه آزادفکری با همکاری موسسه فقهی امام کاظم علیه السلام
🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
40.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخشهایی از مناظره #قانون_حجاب
🔻صدیقه وسمقی: اگر سال 58 میدانستم که قرار است حجاب قانونی شود، به جمهوری اسلامی رای نمی دادم!
🔺حسین سوزنچی: اکثریت تخصصی بر اکثریت مردم ترجیح دارد اما با این حال، قانون حجاب مورد پذیرش اکثریت جامعه است
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتوگوی قانون حجاب، فایل کامل مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی را دانلود کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی
🔹گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد #حامد_کاشانی پیرامون واقعه #عاشورا و #عدالتخواهی در شرائط کنونی
🔻#وحدت باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد.
🔻#حفظ_نظام اسلامی که اهمیتش از جان #امام_زمان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً #جمهوری_اسلامی! البته در شرائطی ممکن است حفظ اسلام از راه حفظ یک حکومت خاص باشد.
🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح میدانستند.
🔻تحلیلهای #شریعتی در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی!
🔻اگر عدلی را تعریف کنیم که در آن #مصلحت نباشد، آن عدالت نیست و خلاف عقل و دین است و مصلحتی که عدالت را ذبح کند، قطعاً مصلحت نیست!
🔻#تقدم_ولایت_بر_عدالت بی معناست! مساله اینجاست که در مواردی که در تشخیص عدالت اختلاف وجود دارد، چه باید کرد؟ منظور از ولایت نیز ولایت معصوم است اما با شرائط خاصی بر #ولایت_فقیه نیز میتواند منطبق شود.
🔻#افشاگری قبل از محکومیتِ متهم، در موارد خاصی میتواند قابل توجیه باشد.
🔻برخی از #عدالتخواهان مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمیکنم، اما خطر #فرقانیسم را احساس میکنم.
🔻یکی از انحرافات واضح گروههای منحرف در تاریخ این هست که میخواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند.
🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیفترین وجه لجن مال کردند.
🔻اگر عدالتخواهی مبنا و ملاک روشن داشته باشد، #عدالتخواهی_مصداقی یک وظیفه است.
👈🏻صوت | فیلم
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی
👈🏻بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد #حامد_کاشانی پیرامون واقعه #عاشورا و #عدالتخواهی در شرائط کنونی
🔻#وحدت باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد.
🔻#حفظ_نظام اسلامی که اهمیتش از جان #امام_زمان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً #جمهوری_اسلامی!
🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح میدانستند.
🔻تحلیلهای #شریعتی در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی!
🔻برخی از #عدالتخواهان مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمیکنم، اما خطر #فرقانیسم را احساس میکنم.
🔻یکی از انحرافات واضح گروههای منحرف در تاریخ این هست که میخواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند.
🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیفترین وجه لجن مال کردند.
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه دکتر #سروش_دباغ در درس-گفتگوی #همباشی (ازدواج سفید)
🔻در سنت فقهی ما اموری مانند #نکاح_معاطاتی مطرح است که با #ازدواج_سفید قرابت دارد. #ازدواج_عرفی و از موضع برابر میتواند از نظر اخلاقی مجاز باشد.
🔻از منظر نواندیشان دینی فرقی بین نکاح دائم و معاطاتی نیست و ازدواجی اخلاقی است که در آن همسری و برابری حرف اول را بزند نه ضعیفه و متعلقه قلمداد کردن زن.
🔺به لحاظ #فقه هم در #ازدواج_موقت ظرفیت تعریف این نوع روابط وجود دارد، اما به لحاظ فرهنگی #صیغه و متعه بار معنایی پیدا کردند و باید مفهوم سازی جدیدی بشود.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از ارائه حجت الاسلام دکتر #هادی_صادقی در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید)
🔻#ازدواج_سفید صد در صد اشتباه است. قبل از ریشه یابی مشکلات نباید به تطبیق قواعد فقهی یا اخلاقی پرداخت.
🔻#همخانگی باعث تاخیر در فرآیند مسئولیت پذیری اجتماعی می شود.
🔻میتوان نوعی از #همباشی را ارائه کرد که مشروع باشد و این آسیبها را نداشته باشد.
🔺ازدواجهای فعلی ما، #ازدواج شرعی محض نیستند، بلکه با یک فرهنگی همراه هستند که منجر به مشکلاتی شده.
با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
📝نگاهی به حقوق متهم و زندانی
🔻بخش اول: ممنوع بودن شکنجه
🔹در سوم مهر سال 1358 مجلس خبرگان قانون اساسی با اکثریت آراء ممنوع بودن شکنجه را تصویب کرد. در این اصل پیشنهادی آمده بود: «هرگونه شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و همچنین شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات میشود.» و در نهایت این اصل 38 قانون اساسی با 50 رای موافق و 12 رای ممتنع تصویب شد. با این حال متن مذاکرات قانون اساسی در اینباره قابل توجه است.
🔸مطابق اسناد، مرحوم آیت الله مشکینی میگوید: «شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار یا کسب اطلا ع ممنوع است ما معتقدیم که این یک امر غیر اسلامی و غیر انسانی است و رای هم به این میدهیم ولی بعضی از مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد. مثل اینکه چند نفر از شخصیتهای برجسته را ربودهاند و دو سه نفر هستند که میدانیم اینها از ربایندگان اطلاع دارند و اگر چند سیلی به آنها بزنند، ممکن است کشف شود. آیا در چنین مواردی شکنجه ممنوع است؟ مثلاً در واقعه استاد مطهری، یک فردی میشناسد که احتمالاً ضارب چه کسی است...»
🔹مرحوم آیت الله منتظری در جواب میگوید: «کسب اطلاع راههایی دارد که بدون آن هم میتوانند آن اطلاعات را به دست آورند. ضرر این کار بیشتر از نفع آن است.» اما آیت الله مشکینی این سوال را مطرح میکند: «آیا مساله دفع افسد به فاسد در این مورد صدق ندارد؟» در اینجا آیت الله شهید بهشتی میگوید: «آقای مشکینی توجه بفرمایید که مساله، راه چیزی باز شدن است. به محض اینکه این راه باز شد و خواستند کسی را که متهم به بزرگترین جرمها باشد، یک سیلی به او بزنند، مطمئن باشید که به داغ کردن همه افراد منتهی خواهد میشود. پس این راه را باید بست یعنی اگر حتی ده نفر از افراد سرشناس ربوده شوند و این راه باز نشود، جامعه سالمتر است.» آیتالله منتظری نیز میگوید: «اگر گناهکاری آزاد شود، بهتر از این است که بی گناهی گرفتار شود.» (مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلسه 30)
🔸جالب آنکه دکتر آرش نراقی نیز در مقالهای در صدد حل این پرسش برآمده که «آیا شکنجه (برای کسب اطلاعات بسیار مهم و ضروری) تحت هر شرایطی اخلاقاً نارواست؟» وی در بخشی از این مقاله مینویسد: «یکی از این سناریوهای فرضی، موسوم به «بمب ساعتی»، از این قرار است: فرض کنید که فرد تروریستی بازداشت شده است و پلیس میداند که او بمبی بسیار قوی را به طور خودکار در محلی نامعلوم اما بسیار پر رفت و آمد کار گذاشته است، و اگر آن بمب به موقع کشف نشود، انفجار آن قطعاً به مرگ صدها انسان بیگناه از کودک و بزرگ سال خواهد انجامید و تنها گزینهای که پلیس در پیشرو دارد آن است که فرد تروریست را تحت فشار شکنجه به حرف آورد. آیا در این شرایط، شکنجه آن فرد تروریست برای نجات جان صدها انسان بیگناه اخلاقاً رواست یا شکنجه آن فرد حتی تحت این شرایط هم نارواست، و پلیس باید نومیدانه شاهد مرگ صدها انسان بیگناه باشد؟»
🔹نراقی در پاسخ به این پرسش میگوید: «دشوار بتوان اعمال شکنجه را به طور مطلق نفی کرد.» اما در عین حال میگوید: «این نگرانی کاملاً بجا و مهمی است که در صورت به رسمیت شناختن شکنجه در شرایط بحرانی، چگونه میتوان راه سوء استفاده از آن را در موارد غیربحرانی بست؟» خود او اینگونه نتیجه میگیرد: «قانون گذار تحت هیچ شرایطی نباید شکنجه را به مثابه یک نهاد و رویّه مجاز و قانونی در جامعه برسمیت بشناسد، و هر کس را که به هر دلیل و انگیزه ای مرتکب شکنجه می شود باید از منظر قانون مجرم بداند و در دادگاه محاکمه کند. اما دادگاه می تواند پاره ای از مصادیق شکنجه را تحت شرایط بسیار خاص (مانند شرایط “بمب ساعتی”) موّجه بداند، و عامل آن را معذور و از مجازات قانونی معاف کند.»
🔸در هر صورت شکنجه در بسیاری از جرائم و اتهامات حتماً امری نارواست، اما با این حال این مساله وجود دارد که اگر در صورتهای خاصی شکنجه به لحاظ فقهی و اخلاقی قابلیت توجیه شدن داشت، چه ضوابط مشخصی میتوان تعیین کرد تا منجر به سوء استفاده از تبصرههای مجاز کننده آن نشود؟
🗳نظراتتان را برای ما ارسال کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
🔸#اسلام، قصاص و مجازات #فرزندکشی
🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله ابوالقاسم علیدوست با همکاری موسسه فقهی امام کاظم (ع)
#رومینا_اشرفی
🔹#قصاص از احکام ثابت اسلام است، اما بین ساحت تشریع و ساحت اجراء باید تفاوت قائل بود. ثابت بودن و زمان مند نبودن یک حکم را الزاماً به معنای لزوم اجرای آن نباید دانست.
🔹عقلاء مُشرّع نیستند و هیچ دلیلی هم ندارد که اگر حکم ثابتی داریم، #بناء_عقلاء را بر آن ترجیح دهیم! البته اگر بناء عقلاء منجر به ملاحظه #مصلحت لازمی در اجرای احکام ثابت شود، در این صورت در اجرای حکم باید آن را لحاظ کرد، اما قصاص اینگونه نیست.
🔹در تخصیص قوانین عام قرآنی به واسطه #خبر_واحد معتبر گمان آور، نباید در دامن #قرآن_بسندگی افتاد، اما در عین حال در قوانین قرآنی که فقط جنبه تعبدی ندارد، به صرف خبر واحد نمیتوان ملتزم به تخصیص آنها شد.
🔹مثل آقای #سروش نمیگوییم که روایات صحیح مانند انگشتری در تلی زباله است، بلکه تعداد روایات معتبر را زیاد میدانیم، اما با #اخباریگری برخی نیز مخالفیم.
🔹قطعاً #قرآن، تنها قصاص را عامل بازدارنده نمیداند، بلکه بالاتر از قصاص، #فرهنگ درست بازدارنده است، اما اینکه قصاص اصلاً بازدارندگی ندارد، پشتوانه علمی ندارد.
🔹توجه به نصوص مبین مقاصد و #اهداف_احکام شرعی را در استنباط لازم میدانیم، اما اینکه حفظ حیات از مقاصدی باشد که حکم قصاص دائر مدار آن باشد، بر حسب موازین چنین برداشتی از آیه نداریم.
👈🏻 صوت | فیلم
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشهایی از مناظره درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید)
🔻دکتر #هادی_صادقی: رکن #همباشی این است که #ازدواج نکرده باشند، اما در #ازدواج_معاطاتی قصد زوجیت وجود دارد/ بجای ترویج همباشی، باید ازدواجهای موجود را اصلاح کنیم/ اگر یک نظریه علمی به لحاظ مبانی موجه بود، در صورتی که متناسب با عقلانیت جمعی یک عرف خاص باشد، میتوان آن را به رسمیت شناخت/ نباید #دین را برای تطابق با برخی از فرهنگها وارونه جلوه داد/ اگر امری بار معنایی منفی پیدا کرده است، در این صورت با اصل اینکه مفهوم جدیدی درست شود، موافقم
🔺دکتر #سروش_دباغ: باید #ازدواج_سفید را به عنوان یک مساله به رسمیت شناخت تا در عرصه عمومی قابل گفتگو شود/ سبکهای مختلف دینی را مادامی که به سنت دینی تمسک میکنند باید به رسمیت شناخت/ به صرف عرف و #فرهنگ بودن بر عملی صحه نمیگذاریم/ اگر کسی همباشی را انتخاب کرده، این مجال وجود دارد که به نحوی روشمند آن را به سنت دینی منتسب کرد/ مفهوم #ازدواج_موقت و #متعه بار معنایی منفی پیدا کرده و باید مفهوم جدیدی را ساخت و حدود آن را مشخص کرد
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی فیلم کامل این مناظره را تماشا کنید.
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، #قصاص و #مجازات_فرزندکشی
#رومینا_اشرفی
🔹بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
🔻#قصاص از احکام ثابت اسلام است، اما بین ساحت تشریع و ساحت اجراء باید تفاوت قائل بود. ثابت بودن و زمان مند نبودن یک حکم را الزاماً به معنای لزوم اجرای آن نباید دانست.
🔻عقلاء مُشرّع نیستند و هیچ دلیلی هم ندارد که اگر حکم ثابتی داریم، #بناء_عقلاء را بر آن ترجیح دهیم! البته اگر بناء عقلاء منجر به ملاحظه #مصلحت لازمی در اجرای احکام ثابت شود، در این صورت در اجرای حکم باید آن را لحاظ کرد، اما قصاص اینگونه نیست.
🔻در تخصیص قوانین عام قرآنی به واسطه #خبر_واحد معتبر گمان آور، نباید در دامن #قرآن_بسندگی افتاد، اما در عین حال در قوانین قرآنی که فقط جنبه تعبدی ندارد، به صرف خبر واحد نمیتوان ملتزم به تخصیص آنها شد.
🔺مثل آقای #سروش نمیگوییم که روایات صحیح مانند انگشتری در تلی زباله است، بلکه تعداد روایات معتبر را زیاد میدانیم، اما با #اخباریگری برخی نیز مخالفیم.
👈🏻فیلم | صوت
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#بحران_جنسی و تحولات جنسی جامعه ایران
🔹بخشهایی از گفتگو با دکتر سید علی #آذین
🔻#انقلاب_صنعتی کلید تغییر رفتارهای جنسی بشر بود.
🔻دنیای جنسی غرب آرزوی ما نیست، اما نحوه مواجهه آنها با نیاز جنسی میتواند الگوی ما باشد.
🔻جامعه خودمان را به بحران نزدیکتر میبینم تا جوامع غربی!
🔻حقوق جنسی در غرب آیتمهای متعددی دارد. نباید به صرف وجود حقوق اقلیتهایی مانند افراد #همجنسگرا تمامی آن را نادیده گرفت.
🔺از کسانی که مدعی هستند مشکل از مثل #ماهواره است، باید بپرسیم که چه جامعه آسیب پذیری را درست کردیم که مثلاً با یک سریال ترکیهای اینگونه میشود؟!
با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#بحران_جنسی و تحولات جنسی جامعه ایران
🔹بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر #ابراهیم_فیاض، جامعه شناس و دانشیار گروه مردمشناسی دانشگاه تهران
🔻برخی نمیخواهند امر جنسی مورد بحث جدی واقع شود. دوست دارند به طنز و جوک و فضاهایی مثل اینستاگرام بیاید، اما بحث جدی حول آن نباشد!
🔻جبر اجتماعیِ رقابتهای اقتصادی، #غریزه_جنسی محدود است.
🔻ما #سکس را در ساختار اجتماعی خودش نفهمیدیم. رکود در این زمینه، باعث از دست رفتن حیات میشود.
🔻سیاست #جمهوری_اسلامی در مسائل جنسی بیشتر #فرمالیسم_مناسکی بوده ولی جامعه به سمت یک #آنارشیسم محتوایی پیش میرود.
🔻#صدا_و_سیما خودش #انقلاب_جنسی کرده! موفق شده #پرنوگرافی با لباس ارائه کند!
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#بحران_جنسی و تحولات جنسی جامعه ایران
🔹بخشهایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر #محمدتقی_کرمی مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی
🔻#استثمار جنسی از سوی طبقات مرفه جامعه جدی است. #ابژه_جنسی شدن پسران برای زنان پولدار یا مردان پولدار مسکوت مانده است.
🔻از مسائل مهمی که به این مشکل دامن میزند، این است که خانواده ایرانی در #ازدواج سختگیری می کند.
🔻بیشتر تخیلهای #انسان_مدرن درباره فانتزیهای جنسی است و تابو شدن به آن کمک میکند. امر طبیعت بنیاد نباید به شکل تابو شود.
🔻در #عشق_پست_مدرن بجای اینکه شخص در آن موضوعیت داشته باشد، لحظه مهم است و مشکل این است که در جامعه این پذیرفته شده است.
🔻انتظاری از امر جنسی وجود پیدا کرده که مابازاء خارجی ندارد. حظّ بصری از #رابطه_جنسی به مراتب قوی تر شده. مساله دستیابی به #سکس نیست، بلکه سیری ناپذیری در برابر سکس است.
🔻در قرآن یا روایات به راحتی از امر جنسی صحبت شده اما سعی شده آن را تعدیل کند.
👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی بحران جنسی فیلم کامل این گفتگو را تماشا کنید
🆔 @AzadFekriSchool
ابوطابی- هرزمان عاشورا؟ هرمکان کربلا؟.mp3
22.17M
🔹هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟
🔉صوت گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام مهدی ابوطالبی، عضو گروه پژوهشی تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی
🆔 @AzadFekriSchool
🔹سلسله گفتگوهای مدرسه آزادفکری پیرامون نهضت #امام_حسین علیه السلام
🔻گفتگو با حجت الاسلام محمد #سروش_محلاتی
🔻گفتگو با دکتر #سروش_دباغ
🔻گفتگو با حجت الاسلام #مهدی ابوطالبی
🔺گفتگو با حجت الاسلام #حامد_کاشانی
🆔 @AzadFekriSchool