eitaa logo
مدرسه آزادفکری
507 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️مناظراتی درباره ازدواج سفید، اسلام و همجنسگرایی، ارتداد و آزادی، حجاب، دین و اخلاق ✅بازرگان،جوادی آملی، سروش، سوزنچی، نراقی، صادقی، فنایی، صبوحی 📌حضوری+ مجازی+ اکران #دانشگاه_شریف ✅ثبت نام 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 t.me/AzadfekriSchool 🆚 @Azadfekrischool
🆓در درس-گفتگوها شرکت کنید! خیلی از علاقه مندان برای شرکت در درس-گفتگوها بابت هزینه برنامه ها نگرانی دارند. توجه بفرمایید که هدف مدرسه به هیچ وجه کسب درآمد نیست و این هزینه فقط برای تعهد به استفاده از برنامه هاست. بنابراین در صورت شرکت کامل در جلسات و ارائه مکتوبی از مباحث، مدرسه هزینه ثبت نامی شما را "بدون هیچ کم و کاستی" به شما بازخواهد گرداند. پس بدون هیچ نگرانی در برنامه ها کنید، برنامه ها برای شما خواهند بود. ✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 AzadFekrischool.ir 🆔 http://t.me/AzadfekriSchool
📝ارتداد و حکم مرتد از دیدگاه آیت الله منتظری 🔹آیت الله منتظری از شاگردان مبرز آیت الله بروجردی بوده که نظریاتش همواره مورد اعتناء پژوهشگران دینی قرار گرفته است. پاره‌ای از آراء فقهی ایشان به مرور دچار تطوراتی شد که یکی از آنها دیدگاه فقهی ایشان نسبت به مجازات شخص است. ایشان در کتاب "اسلام دین فطرت" که در اواخر عمرشان تالیف کرده‌اند، ابتدائا درباره توضیح مجازات شخص مرتد می‌گویند: 💬"ملاک حکم مرتد، تغییر اعتقاد قلبی نیست؛ چرا که عقیده معمولا تابع مقدمات خود او است و خود آن از اختیار فرد خارج است، بلکه ملاک آن با قصد و اراده ظالمانه است. حال اگر کسی به خاطر دسترسی نداشتن به حقایق دین و تحت تأثیر استدلال‌های مخالفان دین دچار تردید در احکام ضروری آن و یا در اصول اعتقادی دین شد و قصد توطئه و یا متزلزل کردن ایمان مؤمنان را نداشت و تنها با گمان خویش به پیدا کردن حقیقت در خارج دین، از دین خارج شد و فقط از طریق استدلال و مباحث علمی به مخالفت با مطالب دینی پرداخت، مصداق حکم مرتد نیست؛ چرا که در دوران غیبت معصومین علیهم السلام و اختلافات زیادہ مسلمین در بسیاری از عقاید و احکام، و تاریک شدن فضا و مخلوط شدن حق و باطل، حقایق دین و شریعت به آسانی برای افراد عادی قابل دستیابی نیست." 🔸و در ادامه احتمال می‌دهند که ممکن است مجازاتی که برای شخص مرتد ذکر شده، یک و ولایی و مختص به شرائط زمانی و مکانیِ خاصی بوده باشد. ✅ برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در درس ارتداد و آزادی عقیده، به آدرس زیر مراجعه کنید: http://azadfekrischool.ir/Terms/intro/religionethics,32 🆔 @Azadfekrischool 🌐 azadfekrischool.ir
✅دیدگاه منتقدین : 🔻 تأملی بر آمارهای رسمی همجنسگرایی در چند دهه اخیر رویکردهای به‌اصطلاح لیبرال، موجی در دفاع از همجنسگرایی را پدید آورد؛ و حقیقت این است که فضای تبلیغاتی شدیدی برای عادی‌سازی این روابط در جهان وجود دارد. فعالیت‌های ترویجی همجنسگرایان تقریبا از دهه 1970 شروع شد. در سال 1989 دانمارک اولین کشوری بود که روابط بین دو همجنس را آزاد اعلام کرد و هلند اولین کشوری بود که در سال 2001 ازدواج همجنسگرایان را به رسمیت شناخت . 🔹 در آمریکا فعالیتهای ترویجی همجنسگرایان در دهه 1990 اوج گرفت و این فعالیتها در 1996 به وضعیتی رسید که عده‌ فراوانی از دلسوزان جامعه از این وضعیت احساس خطر کردند و قانون «دوما» (دفاع از ازدواج) را که ازدواج را به عنوان پیوندی میان «یک مرد و یک زن» تعریف می‌کرد، به کنگره بردند که با استقبال بالایی در کنگره مواجه شد و پس از تصویب در مجلس نمایندگان و مجلس سنا، توسط بیل کلینتون در ۲۱ سپتامبر ۱۹۹۶ امضا شد و بر این اساس، تاکید کرد که ازدواج‌های همجنسگرایان را به رسمیت نمی‌شناسد. 🔸 در این سال حداکثر 27 درصد از مردم آمریکا قانونی شدن لواط و همجنسگرایی قبول داشتند؛ اما تبلیغات و فضاسازی‌های رسانه‌ای بقدری شدید بوده است که ظرف حدود 20 سال این آمار از 27 درصد به 64 درصد اعلام کردند. 🔹اول بار در سال 2008 است که آمار موافقان حقوق همجنسگرایی در آمریکا اندکی بیش از مخالفان آن اعلام می‌شود. و نهایتا دیوان عالی آمریکا در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۳ بند سوم این قانون را به نفع همجنس‌گرایان لغو کرد و ازدواج میان همجنسگرایان را در سراسر ایالت های آمریکا قانونی اعلام کرد. 🔸 بر اساس آمارهای موسسه گالوپ، دو سال بعد از رسمی شدن این وضعیت، یعنی سال 2015، و علی‌رغم برداشتن موانع قانونی و ایجاد قوانین تسهیل‌گر برای همجنسگرایان تنها 10.2درصد (یعنی یک دهم) کسانی که خود را همجنسگرا می‌دانستند ازدواج همجنسگرایانه انجام دادند؛ یعنی کمتر از یک دهم درصد کل جامعه آمریکا. 🔹این در حالی است که با همه تبلیغاتی که برای عادی‌سازی این روابط شده است آمار کسانی که خود را همجنسگرا ومی‌دانستند در همین سال اندکی بیش از 1.5 درصد بوده است (1.8 درصد در میان مردان، و 1.5 درصد در میان زنان) و حدود 98 درصد مردان و زنان «وضعیت جنسی خود را «مستقیم» (یعنی عاری از هرگونه تمایلات انحرافی به همجنس و یا به دوجنس و ...) می‌دانستند. ⬅️به عنوان نتیجه می توان گفت در جامعه‌ای که در آن روابط جنسی کاملا آزاد است و افراد هر روز با انواع وسیله‌ها در معرض تشویق به روابط جنسی آزاد هستند، و فضاسازی و تبلیغات رسانه‌ای توانسته حدود 65 درصد مردم آنجا را قانع کند که رابطه همجنسگرایانه و ازدواج بین دو همجنس، یک حق بشری و جزء حقوق بشر است، با همه اینها، در مقام عمل تنها موفق شدند که 0.1 درصد از افراد آن جامعه را که این را یک حق بشری فرض کرده‌ بودند و عملا دیگر دلنگرانی اخلاقی‌ای از این بابت نداشتند، به انجام چنین ازدواجی ( ) بکشانند. آیا همین شاهد خوبی نیست بر اینکه این عمل برخلاف فطرت آدمی است؟! ⭕️ برای ثبت نام در درس «دین، اخلاق و حقوق جنسی» به لینک زیر مراجعه بفرمایید: 🔗http://azadfekrischool.ir/Terms/Intro/religionethics,34 🆔 @Azadfekrischool 🌐 azadfekrischool.ir yon.ir/nVDex
🔴در کتب حدیثی معتبر شیعه روایات متعددی در بیان حرمت و مجازات لواط و مساحقه بیان شده است. به عنوان نمونه دو روایت از کتاب شریف کافی یکی در بیان قبح لواط (نزدیکی مرد با مرد) و دیگری در بیان قبح مساحقه (نزدیکی زن با زن) را ذکر می‌کنیم: ♦️الکافی (ط اسلامیه) ج ۵ ص ۵۴۳: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ حُرْمَةُ الدُّبُرِ أَعْظَمُ مِنْ حُرْمَةِ الْفَرْجِ إِنَّ اللَّهَ أَهْلَكَ أُمَّةً بِحُرْمَةِ الدُّبُرِ وَ لَمْ يُهْلِكْ أَحَداً بِحُرْمَةِ الْفَرْجِ. از امام صادق (ع) روایت شده که حرمت پشت [نزدیکی از پشت یعنی لواط] بزرگتر از حرمت فرج [طریق نزدیکی مرسوم یعنی نزدیکی زن و مرد] است. خداوند امتی را به خاطر حرمت پشت هلاک کرد اما کسی را به خاطر حرمت فرج هلاک نکرده است. ♦️الکافی (ط اسلامیه) ج ۵ ص ۵۵۲: عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ قَالَ: سَأَلَتْنِي امْرَأَةٌ أَنْ أَسْتَأْذِنَ لَهَا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَأَذِنَ لَهَا فَدَخَلَتْ ... فَقَالَتْ أَخْبِرْنِي عَنِ اللَّوَاتِي مَعَ اللَّوَاتِي مَا حَدُّهُنَّ فِيهِ قَالَ حَدُّ الزِّنَا إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ يُؤْتَى بِهِنَّ قَدْ أُلْبِسْنَ مُقَطَّعَاتٍ مِنْ نَارٍ وَ قُنِّعْنَ بِمَقَانِعَ مِنْ نَارٍ وَ سُرْوِلْنَ مِنَ النَّارِ وَ أُدْخِلَ فِي أَجْوَافِهِنَّ إِلَى رُءُوسِهِنَّ أَعْمِدَةٌ مِنْ نَارٍ وَ قُذِفَ بِهِنَّ فِي النَّارِ أَيَّتُهَا الْمَرْأَةُ إِنَّ أَوَّلَ مَنْ عَمِلَ هَذَا الْعَمَلَ- قَوْمُ لُوطٍ فَاسْتَغْنَى الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ فَبَقِيَ النِّسَاءُ بِغَيْرِ رِجَالٍ فَفَعَلْنَ كَمَا فَعَلَ رِجَالُهُنَّ. اسحاق بن جریر می‌گوید زنی از من خواست تا برای رفتن پیش امام صادق (ع) برایش اجازه بگیرم. امام اجازه دادند و زن نزد امام رفت ... و پرسید: برایم حکم نزدیکی زن با زن را بگویید. امام فرمودند حکمش حکم زناست. وقتی روز قیامت برپا شود آن زن‌ها را می‌آورند درحالی که لباس‌هایی کوتاه و بلند و سرپوش‌هایی از آتش پوشیده‌اند و در شکم‌هایشان تا سرهایشان عمودهایی از آتش فرو رفته است و به آن‌ها دشنام داده می‌شود که ای زن همانا اولین کسی که این عمل را انجام داد قوم لوط بود که در نتیجه آن مردان از غیر خودشان مستغنی شدند و زنان بدون مرد ماندند پس همان کار مردانشان را کردند. ⭕️جهت ثبت نام در درس "دین، اخلاق و حقوق جنسی" به آدرس زیر مراجعه بفرمایید: http://azadfekrischool.ir/Terms/Intro/religionethics,34 🆔 @Azadfekrischool 🌐 azadfekrischool.ir
حسین سوزنچی: 📝نکاتی درباره درس-گفتگوی (مساله )👆 ⁉️برخی از دوستان می‌پرسند: ⛔️آیا با طرح بحث به و آن کمک نمی‌شود؟ 🤔بنده در مقابل می‌پرسم: 🔸آیا باید صبر کنیم که یک موضوع به یک تبدیل شود و سپس درباره آن و چگونگی مواجهه با آن به بحث و گفتگو بپردازیم؟ 🔸آیا وقتی علائم هجوم از دور سوسو می‌زند بهتر نیست که پیشاپیش درباره آنچه می‌خواهد رخ دهد بیندیشیم و بحث کنیم و با بحث‌های خود امکان داوری عاقلانه و هوشیارانه در برابر این امواج غربی را برای جامعه فراهم آوریم؟ 💠از نظر حقیر، همجنسگرایی بسیار بیش از اینکه یک گرایش واقعی در معدودی از انسانها باشد، مصداق بارز سرکشی نفس اماره عده قلیلی است که با ابزارهای متعدد رسانه‌ای می‌کوشند خود را حق به جانب و دارای عِدّه و عُدّه نشان دهد؛ در حالی که علی‌رغم 🔻ساخت هزاران فیلم در راستای عادی‌سازی و مظلوم‌نمایی در این عرصه، 🔻و تبلیغات شدید درباره آن به عنوان یکی از حقوق طبیعیِ بشر، 🔻و ایجاد قوانین تسهیل‌کننده این روابط، 🔻و همراه کردن جو حمایتی در میان توده‌ها، به نحوی که مخالفت با آن مخالفت با حقوق آزادی و برابری انسان‌ها قلمداد شود، آمارهای خود کشورهای غربی، از نفوذ ضعیف این پدیده شوم در مقام عمل، حتی در خود این جوامع حکایت دارد؛ مثلا 📉حتی بعد از تصویب و قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در آمریکا، طبق آمار موسسه گالوپ، تعداد کسانی که خود را همجنسگرا معرفی می کردند حدود 1.7 درصد بود و تنها یک دهم آنان اقدام به چنین ازدواجی کردند. 🤔آیا بهتر نیست که در مقابل این پروپاگاندای عظیم رسانه‌ای، این واقعیت‌ها نیز در معرض دید همگان قرار گیرد؟ 🤔آیا بهتر نیست که پیش از اینکه این موج دفاع از همجنسگرایی به ایران هم سرایت کند، با بحث و تامل، اندکی مردم را به فکر درباره منطق آنان واداریم که: 🔹آن انسانی که از و او دم می‌زنید واقعا کیست و آیا همجنسگرایی در راستای است یا در راستای و ؟ 🔹واقعا چیست که باید به رسمیت شناخته شود؟ و اگر حقی که واقعا حق و ارزشمند است معلوم گردد، هیچکس، حتی شخص همجنسگرایی که انصاف داشته باشد، همجنسگرایی را به عنوان یک حق خواهد دید؟ 🔹آیا خداوندی که به همه زمانها و همه چیز آگاه و بر هر چیزی توانا و این اندازه در حق انسان مهربان است، نمی‌خواسته ویا نمی‌توانسته با انسان چند کلمه سخن معنی‌دار بگوید؛ و اگر گفته آیا سزاست که کلمات خداوند را از هرگونه معنا تهی و آنگاه به دلخواه خود تفسیر به رای نماییم و آیا اگر کسی به هر بهانه‌ای (حتی به بهانه و ) کلمات و سخنان ما را از معنی اصلی‌اش خارج کند بر او نمی‌آشوبیم؟ 🌐عده‌ای از جوانان این مرز و بوم، تصمیم گرفته‌اند که پیش از اینکه عرصه جولان پیدا کند پرده از رخ برگیرند؛ و از پیش نیز درباره اینکه و چیست پیش‌داوری نکنند و ابتدا امکان شنیدن سخنها را مهیا سازند تا بعدا افراد خودشان به تشخیص برسند؛ و برای این منظور از مدافع و منتقد این مساله دعوت کرده‌اند که در محیطی آرام و به دور از جنجال، رای خود را با مخاطب در میان نهند. 📖و خداوند وعده داده که اگر کسانی بی‌هرگونه غل و غشی در مسیر خدا - که همان حق محض و حقیقت ناب است - گام برداند، و دربند باورها و تعصبات شخصی و و نمانند، آنان را هدایت خواهد کرد. (سوره عنکبوت، آیه 69) 🖋حسین سوزنچی ✅ برای ثبت نام در درس-گفتگوی دین،اخلاق و حقوق جنسی به آدرس زیر مراجعه کنید: http://azadfekrischool.ir/Terms/Intro/religionethics,34 🆔 @Azadfekrischool 🌐 azadfekrischool.ir
🔶بخشی از مقاله «قرآن و حقوق اقلیت‌های جنسی» نوشته‌ی آرش نراقی: 🔹اخلاق (یعنی مبانی، اصول، و دلایل اخلاقی) در مقام ثبوت و اثبات یکسره عقلانی و علی الاصول مستقل از دین و مقدم بر آن است. 🔹هیچ دلیل عقلی/اخلاقی موّجهی برای تقبیح هویت و گرایشهای همجنس گرایانه (از آن حیث که همجنس گرایانه است) وجود ندارد. 🔹بنابراین، تبعیض بر مبنای هویت و گرایشهای همجنس گرایانه (از آن حیث که همجنس گرایانه است) خلاف اصل عدالت و از منظر اخلاقی نارواست. ✅ ثبت‌نام در درس‌گفتگوی «»: 🌐 AzadFekriSchool.ir/Terms/Intro/religionethics,34 🆔 @AzadFekriSchool
📝مناظره مکتوب و پیرامون مساله ارتداد 🔹در سال 1385 گروهی از شیعیان کشور آذربایجان طی استفتائی از برخی مراجع از جمله مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی، از تکلیف شرعی خود در قبال نویسنده‌ای به نام رافق تقی‌اف جویا می شوند. آنها ادعا می‌کنند که رافق تقی‌اف اهانت‌های مکرری به دین اسلام و پیامبر گرامی اسلام داشته است. آنها در این استفتاء می‌پرسند: وظیفۀ مسلمانان در قبال این امر غیرقابل تحمل چیست؟ 🔸آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این استفتاء می‌نویسند: چنین شخصی چنانچه مسلمان‌زاده باشد، با اعترافات مذکور مرتدّ است و چنانچه کافر بوده، از مصادیق سابّ‌النبی است و در هر صورت برفرض چنین اعترافاتی قتل او بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است و مسئول روزنامۀ مذکور که چنین افکار و عقائدی را با علم و توجه منتشر می‌کند همین حکم را دارد. خداوند اسلام و مسلمین را از شرّ دشمنان حفظ فرماید. 🔹سرانجام رافق تقی‌اف در سال 1390 در هنگام پیاده شدن از اتوبوس کشته می‌شود. پسر مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی آقای محمد جواد فاضل لنکرانی که از مدرسین سطوح عالی حوزه علمیه هستند، در بیانیه‌ای از قتل این شخص اظهار شادمانی می‌کنند و می‌گویند: 💬بدون تردید کسی که این حکم الهی را جاری و دل مسلمین را شاد ساخت، نزد خداوند اجر و پاداش بزرگ خواهد داشت...اینجانب ضمن تبریک به مسلمانان جهان، خصوصاً مردم غیور آذربایجان، یاد و خاطره مرجع والامقام و فقید شیعه، حضرت آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(قده) را که فتوای مهدورالدم بودن این ملحد و مرتد را صادر فرمودند، گرامی داشته و علوّ درجات ایشان را از خداوند بزرگ خواستارم. 🔸به دنبال این بیانیه، محسن کدیور از شاگردان آیت الله منتظری ضمن نامه‌ای به محمد جواد فاضل لنکرانی، با فتوای قتل رافق تقی‌اف توسط والد ایشان و اظهار شادمانی از قتل وی، مخالفت می‌کنند. از آنجا که این مکاتبات حاوی نکات مفیدی پیرامون ادله دینی طرفین برای مدعای خود می‌باشد، متن این مکاتبات که به نوعی مناظره مکتوب است، به زودی ارائه می‌شود. -------------------------- ✅برای ثبت نام در درس-گفتگوی "ارتداد و آزادی عقیده" به آدرس زیر مراجعه کنید: 🌐 goo.gl/7R79hG 🆔 @AzadfekriSchool
🎁 به مناسبت ولادت پیامبر اعظم (ص) تمامی افرادی که تا #دوشنبه، 5 آذر ساعت 24، در درس-گفتگوهای جدید مدرسه (دین و اخلاق) ثبت نام نمایند به صورت رایگان درس-گفتگوی #بحران_جنسی را نیز دریافت خواهند کرد. این درس-گفتگو از مجموعه درسگفتگوهای "درباره زنان" و با حضور دکتر #فیاض، #کرمی و #آذین بوده است. ✅ اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 🌐 Azadfekrischool.ir 🆔 @Azadfekrischool
📝مناظره مکتوب کدیور و فاضل لنکرانی پیرامون مساله ارتداد (بخش دوم) 🔷محسن کدیور در واکنش به اظهار شادی فاضل لنکرانی برای قتل رافق تقی‌اف نامه‌ای انتقادی به وی نوشت. کدیور در این نامه به فاضل لنکرانی گفت: 💬برخلاف شما من از کشته‌شدن این شهروند بی‌ادب آذری نه‌تنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانۀ او به‌نام اسلام و تشیّع و مرجعیت و فتوا شرمنده‌ام . هرچند آثار او آکنده از اهانت و اسائۀ ادب به ساحت پیامبر (ص) و اسلام هم باشد. 🔶کدیور در نامه‌اش دو اشکال به فاضل لنکرانی وارد می‌کند؛ اول اینکه اعدام مرتدّ و سابّ‌النبی و هدر بودن خون آن‌ها فاقد هرگونه مستند قرآنی است؛بلکه روح قرآن برخلاف چنین احکامی است. و دوم اینکه روایات این دو باب نمی‌تواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد، چرا که برفرض صحت سند، ادله دیگری بر مفاد این روایات مقدم هستند و روایات باب ارتداد درمقابل این ادلّه قوی، تاب مقاومت ندارند. 🔷کدیور در توضیح ادله‌ای که بر مفاد روایات ارتداد مقدم هستند، چهار نکته ذکر می‌کند؛ 1. به فتوای بسیاری از فقهاء، اجراء حدود و جهاد ابتدایی، مربوط به زمان حضور معصوم است. 2. مستند روایات ارتداد، خبر واحد است (یعنی خبری که متواتر و قطعی الصدور نیست و صرفا گمان آور است و شارع آن را از باب تعبد معتبر کرده است) و خبر واحد در امور خطیر مثل سلب حیات، اعتبار ندارد. 3. اینگونه احکام مستلزم هرج و مرج در جامعه است. 4. اینگونه احکام در فضای تبلیغاتی، منجر به وهن و مخدوش شدن چهره اسلام و تشیع می‌شود. -------------------------- ✅برای ثبت نام در درس-گفتگوی "ارتداد و آزادی عقیده" به آدرس زیر مراجعه کنید: 🌐 goo.gl/7R79hG 🆔 @AzadfekriSchool http://yon.ir/YZxBp
⭕️مناظراتی درباره ازدواج سفید، اسلام و همجنسگرایی، ارتداد و آزادی، حجاب، دین و اخلاق ✅بازرگان،جوادی آملی، سروش، سوزنچی، نراقی، صادقی، فنایی، صبوحی 📌حضوری+ مجازی+ اکران #دانشگاه_شریف ✅ثبت نام 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 t.me/AzadfekriSchool 🆚 @Azadfekrischool
🔔در این چند روز تعدادی از مخاطبین عزیز از سراسر کشور گله کردند که میزان تبلیغات برنامه خیلی کم هست و به صورت اتفاقی از برگزاری آن مطلع شده اند. ♦️ با توجه به محدودیت ظرفیت مدرسه برای انجام تبلیغات در دانشگاه ها و موسسات، چنانچه میتوانید برای اطلاع رسانی از طرق زیر به مدرسه کمک نمایید، به ما اطلاع دهید: 1. نصب پوستر 2. انتشار درفضای اینترنت و شبکه ها متشکریم 🙏
📝مناظره مکتوب کدیور و فاضل لنکرانی پیرامون مساله ارتداد (بخش سوم) 🔷پس از نامه انتقادی کدیور به فاضل لنکرانی، وی در متن مفصلی به شبهات وارد شده پیرامون ارتداد، پاسخ داد. فاضل لنکرانی در این متن می‌گوید: هیچ انسان مؤمن و مسلمانی از انحراف انسان دیگر و سوءعاقبت او خوشحال نمی‌شود، هیچ مسلمانی از کشته‌شدن یک انسان فی‌نفسه خوشحال نمی‌شود، بلکه آنچه که موجب خوشحالی است اجرای حکم الهی و اطاعت دستور خداوند است. 🔶فاضل لنکرانی ادعا می‌کند که وجوب قتل مرتد از احکامی است که هیچ‌یک از فقها از متقدّمین و متأخرین در آن تردیدی نداشته و نیز بین شیعه و سنی مورد اتفاق است و فقط اندکی از عالمان در سال‌های اخیر در آن تردید پیدا نموده‌اند که تعداد اینها به اندازۀ انگشتان یک دست هم نیست و قابل مقایسه با صدها فقیه برجسته از قدماء و متأخرین نیستند. 🔷فاضل لنکرانی در شش محور به کدیور پاسخ داده است؛ قتل مرتدّ و قرآن، قتل مرتدّ و روایات، قتل مرتدّ و مسئلۀ رواج بی‌قانونی، نسبت حکم قتل مرتد با وهن دین، مساله اجراء حدود در زمان غیبت معصوم و سازگاری وجوب قتل مرتد با رحمت بودن پیامبر برای جهانیان. 🔶وی در این متن علاوه بر آنکه اعتبار اخبار ظنی صحیح السند را در مساله سلب حیات ثابت می‌داند، ادعای وجود تواتر و ادله قطعی در روایات برای حکم ارتداد می‌کند و برخی از آیات قرآن را نشان دهنده سازگاری این حکم با قرآن می‌داند. وی به عنوان نمونه به گوساله پرستی قوم حضرت موسی اشاره می‌کند که طبق نص صریح قرآن در سوره بقره آیه54 خداوند توبه آنها را در کشتن یکدیگر قرار داد. 🔷فاضل لنکرانی برای اصل تشکیل دادگاه موضوعیتی قائل نیست و فلسفه تشکیل دادگاه را احراز موضوع می‌داند و معتقد است که احراز موضوع، از راهی غیر از تشکیل دادگاه هم امکان دارد. متن کامل جوابیه فاضل لنکرانی را در اینستنت ویو مطالعه کنید. -------------------------- ✅برای ثبت نام در درس-گفتگوی "ارتداد و آزادی عقیده" به آدرس زیر مراجعه کنید: 🌐 goo.gl/7R79hG 🆔 @AzadfekriSchool
🔶 یک درد و دل کوتاه و بعد راه حل 🔰 5 سالی از تاسیس مدرسه آزادفکری در دانشگاه شریف می گذرد. از همان ابتدا دغدغه ما فراهم کردن زمینه تعقل و گفتگوی آزادانه میان همه اندیشه ها فارغ از هرگونه جهت گیری سیاسی بود. 🔰از سوی دیگر، تلاش داشتیم مخاطبانمان به یک گروه خاص محدود نشوند. حتی دوست نداشتیم مسائل مالی ما را از میزبانی برخی دانشجویان محروم کند، دانشجویانی که شاید هزینه برخی برنامه ها کمی اذیتشان کند (خود ما هم از همین دانشجویان هستیم 😊) 🔰اما به دلیل همین خصلت فراجریانی، هیچ گاه جریان های مختلف حامی قابل اعتمادی برای ما نبودند. پس، به چندصد ثبت نام شما متکی بودیم و ماندیم. 🔰درست است، ما به همین ثبت نام های شما متکی هستیم و البته به آن افتخار می کنیم، اما اینکه تعداد زیادی از علاقه مندان به دلیل مالی (که من و همه ما دچار آن هستیم) امکان شرکت در برنامه ها را ندارند، ما را می آزارد. چون با فلسفه وجودی ما در تعارض است. چون بنا نبود هیچ چیز در مدرسه محدود کننده مخاطبان باشد، حتی هزینه ثبت نام. 🔸لذا مدرسه یک پیشنهاد تسهیل کننده دارد. متاسفانه، نمی توانیم هزینه ها را کاهش دهیم چون مجموع هزینه برگزاری برنامه ها ثابت است و بیرون از اراده ما. اما می توانیم تسهیلش کنیم. این پیشنهاد را در پست بعد ببینید. 🔹ما هرچه در چنته داشتیم آوردیم. الباقی اش با شما. ارادتمند همه شما 🙏 مهدی احمدی مدیریت مدرسه آزادفکری
💠 پیشنهاد مدرسه برای تسهیل ثبت نام 🔹اولا مدرسه تمام هزینه ثبت نام افرادی که متعهدانه برنامه ها را دنبال می کنند بر می گرداند. (شرایط در سایت) 🔸پس، تمام مشکل ثبت نام باید این باشد که مبلغی "دفعتا" هنگام ثبت نام پرداخت می شود. 🔹بنابراین، پیشنهاد ما است: مرحله اکنون مرحله 10 دیماه مرحله اول بهمن ماه (یعنی طی یک ماه و نیم!) 💭مثلا برای ثبت نام حضوری یک برنامه، 30 هزار تومان اکنون، الباقی را هم در ده دی و اول بهمن پرداخت می کنید. 🔶 در نهایت هم با شرایط بازگشت، همه هزینه را پس می گیرید. 💯ظاهرا مشکل حل شده. با لینک زیر وارد سایت شوید و با پرداخت در برنامه ها ثبت نام کنید (توجه کنید حتما با این لینک وارد سایت شوید): 🌐 goo.gl/Vvn2nK پ.ن: 🔻همه میتوانند ازین روش استفاده کنند. چه برای ثبت نام جدید و چه برای اضافه کردن به ثبت نام هایتان. 🔻برای جلوگیری از مشکلات، به هیچ وجه امکان کنسلی ثبت نام وجود ندارد و در صورت عدم پرداخت مراحل آتی ثبت نام بدون بازگشت هزینه ملغی می شود. 🔻امکان این نوع ثبت نام فقط تا روز دوشنبه 19 آذر وجود دارد 🔻برای تسهیل بیشتر هزینه ها تا این تاریخ در همان مقدار سابق نگه داشته می شود و افزایش نمی یابند. 🔻 📨 هر سوال یا ابهامی دارید با ما در میان بگذارید
⭕️مناظراتی درباره ازدواج سفید، اسلام و همجنسگرایی، ارتداد و آزادی، حجاب، دین و اخلاق ✅بازرگان،جوادی آملی، سروش، سوزنچی، نراقی، صادقی، فنایی، صبوحی 📌حضوری+ مجازی+ اکران #دانشگاه_شریف ✅ثبت نام 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 t.me/AzadfekriSchool 🆚 @Azadfekrischool
📝حجاب قانونی یا حجاب اجباری 🖌حسین سوزنچی 🔷حجت الاسلام سوزنچی از جمله محققانی است که با قانونی شدن حجاب موافق است و از آن دفاع می‌کند. وی در یادداشتی پیرامون این مساله، ابتدائا در مقام طرح مساله حجاب می‌گوید: "حقیقت این است که اصل مساله، چندان دشوار نیست؛ اما طرح غلط مساله و فضای تبلیغاتی‌ای که پیرامون آن پدید آمده، باعث شده ابهامات فراوانی پدید آید و به عنوان یک سوال مشکل جلوه کند. در اینجا تلاش می‌شود با واضح ساختن صورت مساله، پاسخی منطقی و موجه برای آن ارائه، و نشان داده شود که چگونه طرح غلط آن می‌تواند کاری کند که برخی با مقدمات کاملا صحیح، به نتیجه کاملا غلط برسند". 🔶سوزنچی با طرح مقدماتی درباره اصل ثبوت حکم حجاب در شریعت اسلام می‌گوید: "این مساله بقدری آشکار است که نه تنها بین شیعه و سنی در آن اختلافی نیست، بلکه امروز حتی دشمنان اسلام هم، نوع حجاب زنان را مهمترین علامت مسلمانی زنان می‌دانند". و سپس به دلیل آنکه زنان در حریم خصوصی خود ملزم به رعایت حجاب نیستند، این حکم را حکمی اجتماعی می‌داند و مساله پوشش شرعی را در زمره حقوق مدنی و مشمول قواعد الزام آور می‌داند. وی برای این نکته به قانونی بودن حداقلی از پوشش در تمام کشورهای دنیا استشهاد می‌کند. سپس سوزنچی در جواب به این سوال که در یک نظام اسلامی، آیا حقوق و قوانین مدنی باید تابع احکام اجتماعی اسلام باشد یا نه؟ می‌گوید: "برای اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد". 🔷سوزنچی بعد از ذکر این مقدمات، به ریشه مشکلات و ابهام‌ها پیرامون قانون حجاب می‌پردازد و می‌گوید: "در حوزه حقوق تفاوتی هست بین حقوق مدنی و حقوق جزایی و کیفری. حقوق مدنی به بررسی و تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر می‌پردازد؛ اما مشخصه بارز حقوق جزا (کیفری)، ضمانت اجرای شدید آن است. مثلا حقوق مربوط به روابط مالک و مستاجر یا قوانین رانندگی نمونه‌ای از حقوق و قوانین مدنی است؛ و قوانین مربوط به مجازات‌های دزد و قاتل، نمونه‌ای از حقوق کیفری". وی معتقد است که گرچه قانون همواره توام با الزم است اما قانون حجاب را باید از حقوق مدنی دانست و مجازات تخلف از این قانون باید با تخلف از قوانین کیفری، متفاوت باشد. 🔶سوزنچی معتقد است دو عامل منجر به وضعیت کنونی مساله حجاب شده است؛ یک عامل کسانی هستند که نه به عنوان ضابط قانونی بلکه تحت عناوینی مانند نهی از منکر تندروی کردند و برخوردهای بدی با افراد بد حجاب کردند. و عامل دوم تبلیغات بیگانگان برای ترویج بی بند و باری است. سپس وی به استفاده واژگان جهت دار از سوی مخالفان حجاب اشاره می‌کند و با انتقاد از واژه "حجاب اجباری" می‌گوید: 💬اکنون ترفندی که مخالفان حجاب در این زمینه در پیش گرفته‌اند، این است که با به کار بردن کلمه «اجبار»، مساله را به نحو خاصی طراحی می‌کنند که مخاطب، گرفتار نوعی بازیِ باخت-باخت شود. وقتی مساله به این صورت مطرح می‌شود که «آیا اسلام طرفدار حجاب اجباری است؟» هرپاسخی، باخت موضع شما در قبال حکم اسلام را قطعی کرده است: اگر گفتید «نیست»، یکی از واجبات اسلام را که مورد اتفاق شیعه و سنی است انکار کرده‌اید؛ و اگر هم گفتید «هست»، بار منفی کلمه «اجبار» در دوره‌ای که شعار آزادی مهمترین محور ارزش‌گذاریها شده، چنان بر دوش شما سنگینی می‌کند که از اسلام چهره‌ای خشن ارائه می‌گردد و موجب می‌شود فضاهای عاطفی بر تحلیل منطقی غلبه کند. —————— ✅برای ثبت نام در درس-گفتگوی "مساله حجاب" به آدرس زیر مراجعه کنید: 🌐 http://yon.ir/SaM7u 🆔 @AzadfekriSchool
📝 درس-گفتگوی «ارتداد و آزادی عقیده» 🔶مهندس #عبدالعلی_بازرگان 🔶حجت الاسلام #مرتضی_جوادی_آملی 🔸حجت الاسلام #علی_صبوحی 🔹6 ساعت تدریس 🔹2 ساعت گفتگو 📆 27 و 28 آذر ماه 🎓 مدرک دانشگاه شریف 💠 امکان شرکت حضوری و مجازی ⚡️ثبت نام (ظرفیت محدود): 🌐 http://goo.gl/7R79hG 🆔 @AzadFekriSchool
📝 درس-گفتگوی «همباشی (ازدواج سفید)» 🔶حجت الاسلام #هادی_صادقی 🔶دکتر #سروش_دباغ 🔹5 ساعت تدریس 🔹2 ساعت گفتگو 📆 3-4-5 دی ماه 🎓 مدرک دانشگاه شریف 💠 امکان شرکت حضوری و مجازی ⚡️ثبت نام (ظرفیت محدود): 🌐 http://yon.ir/iUbEK 🆔 @AzadFekriSchool
📝 درس-گفتگوی «دین، اخلاق و حقوق جنسی» 🔶دکتر #آرش_نراقی 🔶حجت الاسلام #حسین_سوزنچی 🔹8 ساعت تدریس 🔹گفتگو در حال پیگیری است. 📆 20 و 27 دی ماه 🎓 مدرک دانشگاه شریف 💠 امکان شرکت حضوری و مجازی ⚡️ثبت نام (ظرفیت محدود): 🌐 yon.ir/TUAlW 🆔 @AzadFekriSchool
📝چرا بحث از نسبت دین و آزادی اهمیت دارد؟ 🔹مساله آزادی همواره به عنوان یکی از ارزش‌های اساسی که ضامن سعادت بشر است، عنوان می‌شود و بسیاری از انقلاب‌ها و جنبش‌ها و به طور کلی مبارزه‌های سیاسی بر اساس رسیدن به آزادی، شکل می‌گیرند. اما با وجود اینکه آزادی به عنوان یک ارزش همواره مطرح بوده ولی حد و مرز آن، همواره محل اختلاف بوده است. 🔸به عنوان نمونه، جامعه از اصولی است که همواره مورد توجه قانون گذاران قرار می‌گیرد و با وجود اینکه برخی از مصادیق امنیت مانند حفظ جان، برای همه انسان‌ها ارزشمند محسوب می‌شود اما در برخی امور، اختلاف‌های شدیدی به چشم می‌خورد؛ مانند اعتراض به حکمرانان یا تبلیغ علیه ساختار یک کشور و مصادیقی از این دست، که از نظر برخی آزادی در ارتکاب این امور، ضد ارزش و جُرم محسوب می‌شود و از نگاه برخی دیگر، ارزشمند تلقی می‌شود یا ممکن است کسی آن را ضد ارزش بداند اما با جرم انگاری آن مخالف باشد. شایان ذکر است که در نظام حقوقی حاکم در ایران عناوینی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و... از اموری است که به عنوان جرایم امنیتی از آنها یاد می‌شود و مجازات حبس برای آنها تعیین شده است. 🔹یک نمونه دیگر الزام شهروندان به یک باور دینی است. مثلاً در بحث و همه احکام فقهی، چالش مهمی وجود دارد که آیا فقه از قانون تفکیک پذیر است یا نه؟ و اگر تفکیک پذیر است، شرط قانونی شدن یک حکم فقهی چیست؟ آیا الهی بودن یک حکم، تنها شرط لازم برای قانونی شدن آن است یا امور دیگری نیز موثر دارد؟ یا به صرف الهی بودن یک حکم، قانون گذار حق دارد که آزادی شهروندان را کنترل کند و آنها را مجازات کند؟ 🔸نمونه بعدی، مساله نسبت شهروندان با حاکمان است که آیا دیدگاه شهروندان با حکمرانی حاکمان، ارتباطی دارد یا نه؟ و اگر ارتباط دارد، این ارتباط دقیقاً به چه صورتی است؟ شهروندان تا چه اندازه در انتخاب حاکمان و کارگزاران، آزاد هستند؟ و به طور مشخص در ایران فلسفه وجودی نهادهایی نظیر چیست؟ و بر فرض پذیرش لزوم وجود آن، دامنه اختیارات چنین نهادهایی تا کجا می‌تواند باشد؟ 🔹به طور کلی «ارتباط آزادی با قانون گذاری» و به طور خاص «مساله الزام شهروندان به شریعت» ابعاد گوناگون ومتنوعی دارد. در همین راستا این دوره از مدرسه آزاد فکری به این موضوع اختصاص پیدا کرده است، اما با توجه به گستردگی دامنه مسائل این موضوع، در این دوره تنها به سه مساله «رابطه امنیت و آزادی»، «نسبت پوشش با آزادی» و «انتخابات آزاد» پرداخته می‌شود. 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool