فارغ از تمام تحلیلهایی که ارائه شده و میشود، سرزنش حداقل ۳۹ درصد از مشارکتکنندگان در انتخابات، توسط یک اقلیت، نه تنها خدشه به انسجام اجتماعی است، بلکه موجب سرخوردگی شدیدی است که ممکن است سالها، جوانان حزباللهی را درگیر کند.
عزیزان! بترسید از اینکه روزی_شاید نه چندان دور_ بخشی از همین طیف، که گفتمانیترین آدمهای این نظامند، از ترس آخر و عاقبتشان، با انتخابات قهر کنند و شما در این رفتار، مقصرید.
نیمهی پر لیوان هم دیدنی است...همه صبوری کنیم!
https://eitaa.com/azmanegasht
استعاره و امکان انبساط عقلانیت انقلابی
انتخابات گذشته، با همهی فراز و فرودهایی که داشت، بیش از دیگر انتخاباتها، برای من درس آموز بود. چند انتخابات گذشته را به میان مردم میرفتم و به این بهانه، با آنان همصحبت می شدم، نه از باب تبلیغ صرفا؛ که هر دفعه، به میزان زیادی برایم درسآموز بود و گویی چندواحد جامعهشناسی میگذراندم.
این انتخابات، البته، دامنهی گفتوگوها را وسیعتر کرد و طی مکالمات، چیزهایی دستگیرم شد که بهشرط توفیق، خواهم نگاشت. از روستاییانی که فرسنگها با من فاصله داشتند، تا افرادی در حوالی خود ما؛ آگاهی سیاسیشان هم متفاوت بود.
آنچه اما به طرز شگفتآوری در مکالماتم با حامیان آقای دکتر پزشکیان رخ نمایاند، "استعارهی قفس" بود.
در اهمیت استعاره برای فهم عمومی، ساعتهای مدید میتوان سخن گفت، اما واقعیت آن است که ما، با تاکید زیاد بر عقل و عقلانیت، گویی ذهنمان دچار بلایی خانمانسوز میشود اگر قدری پایینتر بیاییم و با استعارهها با مردم سخن بگوییم.
استعارهها، ذهن عامیترین انسانها را با خود همراه میکند و البته در تفکر متاخر غرب، جای مفهوم مینشیند، برای اینکه علوم اجتماعی را از برجعاجنشینی و رویکردهای نخبگانی، به میان مردم بکشاند و از سرکوبهای عقلانی برهاند.
اما، در نگاه حکمی ما، این دو، یعنی مفاهیم عقلانی و برهان در مقابل استعارهها نیستند و اساسا، استعاره، با بهرهگیری از چارچوبی عقلانی میتواند به ما کمک کند تا در امتداد عقلانیت، با اکثریت جامعه، سخن بگوییم.
در نگاه ما، نه عقل و براهین عقلانی، سرکوبگر است و نه استعاره، وادادگی و رهایی اگزیستانسیالیستی از این سرکوب.
فارغ از مباحث نظری حول این مساله، در این انتخابات، به زعم من "استعارهی قفس" بزرگترین برگ برندهی دکتر پزشکیان بود .
بارها، حتی از زنانی که به پیروی از همسرانشان رای میدادند و بنظرم در حداقل آگاهی بودند، این استعاره یا نگرش حاصل از آن نواخته میشد.
"قفس" در رتوریک سیاسی دکتر پزشکیان از دو جهت بشدت کارآمد عمل کرد. یکی از آنجهت که بر امری فطری دست گذاشت، و آن، حال همیشگی انسان برای رهاییاست که در ادبیات عرفانی ما نیز نمود داشته است و اساسا، هر انسانی، حداقل در لحظاتی از زندگی خود، تجربهی نیاز به رهاشدگی از زندان(ماده و تنانه) را تجربه کرده است و از سویی، با موج شدیدی که سالهاست در رسانههای معاند از ایران تصویرسازی شدهاست، همراه گردید و توانست تیر خلاص را بر زبانها و کاغذهای رای بزند.
خوب است دوستانی که دغدغهی انقلاب اسلامی دارند، به ظرایف این دست هنرمندیها که اتفاقا در حکمت عملی ما و در ادبیات عرفانی ما به وفور یافت میشود، در رتوریک سیاسی و اجتماعی توجه داشته باشند و دست بردارند از رویکردی که فقط بر استدلالها و براهین استوار است و همگان را در منطقیترین حالاتشان میخواهد.
بارها گفتهام که این "اکثرهم لایعقلون، لایفقهون، لایتفکرون و..."ها در قرآن کریم، حتی اگر ذمی هم داشته باشد، یک بُعد توصیفی دارد که رویکرد نسبتا نخبهگرایانهی ما در متافیزیک، راه را بر فهم دقیق این توصیف بستهاست.
https://eitaa.com/azmanegasht
آیین اختتامیه سلسله نشستهای ملت ابراهیم به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳
سخنرانها:
آیت الله محسن اراکی
آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری
آیت الله احمد مروی
آیت الله محمود رجبی
بانو مجتهده گلگیری
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل
حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
با حضور خانواده مکرم شهید حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
🗓زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، سالن شیخ طوسی
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
#اختتامیه_ملت_ابراهیم
#پرواز_اردیبهشت
#شهید_سید_ابراهیم_رئیسی
〰〰〰〰〰〰〰
📱https://ble.ir/mellate_ebrahim
📱https://eitaa.com/mellate_ebrahim