eitaa logo
با چهارده معصوم (ع)
1.3هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
7 ویدیو
1 فایل
با چهارده معصوم (ع) احادیث ائمه معصومین ،احادیث تصویری ، حدیث قدسی ،معارف ،قرآن @ba14masoom «نشر مطالب، آزاد است» تاریخ ساخت کانال 1397/02/04 شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🌷امام علی علیه السلام: اگر گناهی از مردم سر می‌زند یا علت‌هایی بر آنان عارض می‌شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می‌گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد . 📚نهج‌البلاغه - بخشی از نامه ۵۳ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌 فلسفه بعثت امیرالمؤمنین علیه‌السلام: «خداوند سبحان، برای وفای به وعدۀ خود و کامل گردانیدن دوران نبوّت، حضرت محمّد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را مبعوث کرد؛ و از همۀ‌ پیامبران پیمان پذیرش نبوت او را گرفته بود، نشانه‌های او شهرت داشت؛ و تولدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده، خواسته‌های گوناگون و روش‌های متفاوت بودند؛ عده‌ای خدا را به پدیده‌ها تشبیه کرده و گروهی نام‌های ارزشمند خدا را انکار و به بت‌ها نسبت می‌دادند و برخی به غیر خدا اشاره می‌کردند. پس خدای سبحان، مردم را به وسیله پیامبر صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله‌ وسلّم از گمراهی نجات داد و هدایت کرد و از جهالت رهایی بخشید. سپس دیدار خود را برای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم برگزید و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و او را با کوچ‌دادن از دنیا گرامی داشت.» 🔹نهج‌البلاغه، خطبه یکم علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌کلید بصیرت امام کاظم علیه السّلام : تَفَقَّهُوا فی دینِ اللهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَهِ وَ تَمامُ العِبادَهِ؛ در دین خدا دانا شوید؛ چرا که دین شناسی و فقه، کلید بصیرت و کمال عبادت است. 📝شرح حدیث: به معنای فهم عمیق و ژرف در مسائل دین است. به فقیه نیز از این رو گفته می شود که احکام شرعی را بر اساس آیات و روایات و منابع فقهی به صورت استدلالی و عمیق می فهمد و بیان می کند. ، تنها احکام شرعی نیست، بلکه در اصطلاح قرآنی و حدیثی، به شناخت عمیق نسبت به همه ابعاد دین و اسلام و اعتقادات و آداب و سنن گفته می شود. کسی که از روی دلیل، شناخت عمیق دینی پیدا کرده باشد، به سادگی از دین بیرون نمی رود و با چند سؤال و ، دست از باورهای خویش برنمی دارد. از این رو، هم وظیفه تک تک مسلمانان، آشنایی کافی و عمیق با عقاید دینی خویش است، هم و معلّمان و مربیان وظیفه دارند که این شناخت ژرف را به فرزندان و شاگردان خویش بیاموزند و به آنان و بینش دهند و این امانتهای عزیز را به شایستگی تربیت کنند. 🔸مسند الامام الکاظم(ع)، ج3. حکمت های کاظمی. محدثی علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌رسول الله صلى الله عليه و آله لِعَليٍّ عليه السلام: لا يُحِبُّكَ إلّا مؤمنٌ ، ولا يُبغِضُكَ إلّا منافقٌ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود : تو را جز مؤمن دوست ندارد و جز دشمنت نمى دارد. 🔹كنز العمّال : 32878 علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌 معیار و ملاک دینداری امام علی علیه السلام فرمودند: مِلاکُ الدّینِ مُخالَفَةُ الْهَوى؛ معیار دیندارى مخالفت با هواى نفس است»(1). 📝شرح حدیث: هر چیزى ملاکى دارد که با آن سنجیده مى شود. ملاک دیندارى و بى دینى چیست؟ آیا ملاک دیندارى فقط نماز خواندن است؟ آیا حجاب به تنهایى مى تواند معیار قرار گیرد؟ همان گونه که بعضى مردم نماز یا را مرز دینداران و بى دینان معرّفى مى کنند. آیا کنترل زبان و حفظ آن مى تواند به تنهایى ترازوى دیندارى باشد؟ حضرت امیرمؤمنان علیه السلام در این روایت کوتاه و عمیق، معیار و جامع و کاملى را براى مسأله مورد بحث بیان فرموده است. هر چند امور مذکور نیز ملاک هستند; ولى ملاک کامل و فراگیر چیز دیگرى است، حتّى گاه مى شود که همان عبادت و حجاب و حفظ زبان بر اثر خواهش دل است. داستان معروف زیر شاهد خوبى بر این بحث است: شخصى سالیان درازى در صف اوّل نماز جماعت شرکت مى کرد. روزى دیر به مسجد رسید و در صف آخر قرار گرفت، احساس بدى به او دست داد. با خود گفت: حالا مردم چه مى گویند! فلانى هر روز در صف اوّل بود، چرا امروز در صف آخر قرار گرفته است!؟ پس از این و تخیّلات، ناگهان تکانى خورد که اى واى بر من! سالیان دراز نمازهایم را خراب کردم، باید همه را قضا کنم؟ چون آلوده به انگیزه غیر خدایى بود! به همین جهت در روایتى مى خوانیم که: «مجذوب فراوانى نماز و روزه و سایر دیگران مشوید! چون گاهى این ها را از سرِ عادت انجام مى دهند، بلکه افراد را به راستگویى و أداى امانت امتحان کنید»(2). بنابراین آن کس که تابع عقل و فرمان خداست دیندار، و آن که تابع هواى نفس است بى دین است. در تفسیر آیه شریفه (نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض)(3) این سؤال مطرح شده است: چرا خداوند بنى اسرائیل را به خاطر این کار سرزنش مى کند، در حالى که (نُؤْمِنُ بِبَعْض) که کار خوبى است; هر چند براى (وَ نَکْفُرُ بِبَعْض) مستحق سرزنش هستند؟ برخى از گفته اند: «آن ایمان ببعض نیز بى ارزش بوده است، چون به چیزهایى ایمان مى آوردند که با هواى نفس آن ها سازگار بود. بنابراین در واقع ایمان به هواى نفس بود، نه ایمان به خدا!»(4). خلاصه این که روایت فوق ملاک و معیار دینداران از بى دینان را مخالفت با هواى نفس مى شمارد و با این ترازوى دقیق مى توانیم میزان دیندارى خویش را به خوبى بسنجیم. (5) 🔹 پی نوشت: 1. میزان الحکمة، جلد دهم 2. میزان الحکمة، جلد اوّل 3. سوره نساء، آیه 150. 4. تفسیر نمونه، جلد 4 5. کتاب: ۱۱۰ سرمشق از سخنان حضرت على علیه السّلام. مؤلّف: آیت الله مکارم شیرازى علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌نعمت و بی نیازی امام علی علیه السلام : اُمْنُنْ عَلى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ اَمیرَهُ، وَ احْتِجْ اِلى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ اَسیرَهُ، وَاسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَکُنْ نَظیرَهُ؛ «بر هرکس که می‌خواهى، نعمت ده تا امیر او باشى و به هرکس که می‌خواهى، اظهار نیاز کن تا اسیر او گردى و به هرکس که می‌خواهى، بی‌نیازى نشان ده، تا همانند او باشى». 🔹بحارالانوار، جلد 74 علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 ✅ شکر نعمت 🌹 گاهی اوقات اگر تمام نعمات خداوند را بشمریم، باز هم نمیتوانیم آنگونه که شایسته است حق مطلب را ادا کنیم و شکرش را بجا بیاوریم. ازدواج و همسر خوب از آن نعمت هاییست که گاهی انسان تا پایان عمر هم نمی تواند شکرش را به جا بیاورد. یقینا شکر نعمت ازدواج در خوب همسرداری در تمام جهات آن است.🌹 🌷از دست زبان که برآید🌷 🌷کز عهده ی شکرش به در آید🌷 (سعدی) 📕 امام زین العابدین(علیه السلام) فرمود: حق همسر این است که بدانی خداوند، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این، خود، نعمتی است از جانب خداوند عزّوجلّ به تو. پس او را گرامی بداری و با او مهربان باشی‌. 📚من لا یحضره الفقیه،ج۲،ص۶۲۱ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 ✅ شکر نعمت 🌹 گاهی اوقات اگر تمام نعمات خداوند را بشمریم، باز هم نمیتوانیم آنگونه که شایسته است حق مطلب را ادا کنیم و شکرش را بجا بیاوریم. ازدواج و همسر خوب از آن نعمت هاییست که گاهی انسان تا پایان عمر هم نمی تواند شکرش را به جا بیاورد. یقینا شکر نعمت ازدواج در خوب همسرداری در تمام جهات آن است.🌹 🌷از دست زبان که برآید🌷 🌷کز عهده ی شکرش به در آید🌷 (سعدی) 📕 امام زین العابدین(علیه السلام) فرمود: حق همسر این است که بدانی خداوند، او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و بدانی که این، خود، نعمتی است از جانب خداوند عزّوجلّ به تو. پس او را گرامی بداری و با او مهربان باشی‌. 📚من لا یحضره الفقیه،ج۲،ص۶۲۱ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 💠 امام باقر(ع) فرمودند: 🔹جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک. 🔸با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی 📚(عیون اخبار الرضا2،ص51) علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌 امام موسی کاظم(ع) فرمودند: 🔹مَنِ اسْتَوى‏ یَوْماهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ 🔸هر کسى که دو روزش مساوى باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است. 📚(بحار الأنوار،ج 78،ص326،ح5) علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌تنها از علم پیروی کن وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زيرا گوش و و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. 📝تفسیر : زندگى بايد براساس علم واطلاعات صحيح ومنطق و باشد. تقليد كوركورانه، پيروى از عادات وخيالات، تبعيّت از نياكان، باور كردن پيشگويى‌ها، خواب‌ها، حدس‌ها و گمان‌ها، قضاوت بدون علم، گواهى دادن بدون علم، موضعگيرى، ستايش يا انتقاد بدون علم، تفسير و تحليل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم، نقل‌ِشنيده‌هاى بى‌اساس و ، نسبت دادن چيزى به خدا و دين بدون علم، تصميم در شرايط هيجانى و بحرانى وبدون دليل وبرهان، تكيه به سوگندها و اشك‌هاى دروغين ديگران، همه‌ى اينها مصداق‌ «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است. امامان معصوم عليهم السلام، اصحاب خود را از شنيدن و هر سخنى باز مى‌داشتند و به آنان توصيه مى‌كردند كه دربانِ دل و گوش خود باشيد. ودر اين امر، به اين آيه‌ «لا تَقْفُ...» استناد مى‌كردند 🔹سوره اسراء ۳۶. تفسیر نور 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌تعبیر خواب رسول الله صلی‌الله علیه وآله : الرؤيا عَلى رِجْلِ طائرٍ ما لَم تُعَبَّرْ ، فإذا عُبِّرَت وَقَعَت و لا تَقُصَّها إلاّ على وادٍّ و ذِي رَأيٍ خواب تا زمانى كه تعبير نشود، همچون پرنده روى سر خواب بيننده در پرواز است و همين كه تعبير شد، فرود مى آيد. خواب خود را جز براى دوست و كسى كه اهل فكر و است بازگو نكنيد . 📝شرح روایی: عنه صلى الله عليه و آله: الرؤيا لا تُقَصُّ إلاّ على مؤمنٍ خلا مِن الحَسَدِ و البَغيِ . (الكافي) رؤيا را جز براى مؤمنى كه از و فساد مبرّاست نبايد بازگو كرد . ▫️عنه صلى الله عليه و آله : لا تُقَصُّ الرؤيا إلاّ على عالِمٍ أو ناصِح. (كنز العمّال) رؤيا را جز براى شخص عالم يا ، نبايد بازگو كرد . ▫️رسولُ اللّه ِصلى الله عليه وآله: إذا رَأى أحَدُكُـم الرؤيـا الحَسَنَةَ فَلْيُفَسِّرْها و لْيُخبِرْ بها و إذا رَأى الرؤيا القَبيحَةَ فلا يُفَسِّرْها و لا يُخبِرْ بها. (كنز العمّال) هر گاه يكى از شما خواب خوبى ديد آن را تعبير كند و براى ديگران بازگو كند و اگر خواب بدى ديد آن را تعبير نكند و به كسى هم نگويد . 🔹كنز العمّال : 41390 (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌 تسویف الإمامُ الباقرُ عليه السلام : وَ إِیَّاكَ وَ التَّسْوِیفَ فَإِنَّهُ بَحْرٌ یَغْرَقُ فِیهِ الْهَلْكَى؛ مراقب باش شیطان را نخوری و در كار خیر امروز و فردا نكنی که تسویف دریایی است كه هر كه در آن بیافتد غرق می‌شود و به می‌رسد. 📝شرح روایی: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: به درستی که بیشترین ناله های اهل جهنم از تسویف است . 🖌تسویف، یعنی کارٍ امروز را به فردا انداختن و امروز و فردا کردن ... 🔹بحار الأنوار : 78/164/1 علیه السلام علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 📗 رضایت از زندگی 💢 رنج بى حاصل ! 🔸 تصوّر انسان اين است كه براى راحتى زندگى، فقط بايد امكانات و درآمد بيشترى داشت. بايد هرچه بيشتر بهره مند شد، تا لذّت زندگى را درك كرد! اين باور و تصوّر، ميل به بيشتر داشتن و بيشتر خرج كردن و بيشتر بهره مند شدن را در انسان برمى انگيزد. اين جاست كه حرص و طمع، متولّد مى‌شود! ... ▫️ هرچه انسان، حريص تر شود، به همان اندازه از آرامش، دور شده است! ▫️ راهى كه حريص مى‌پيمايد، به وادى آرامش ختم نمى‌شود و ... آن مقدارى را هم كه دارد از دست مى‌دهد. ▫️ شخص حريص، از جهت آرامش روحى و لذّت زندگى، يك «محروم» محسوب مى‌شود. مى‌فرمايد: 🔅حريص از دو چيز، محروم مى‌شود و دو چيز، گريبان گير او مى‌شود : از قناعت محروم مى‌شود، پس به بى‌آسايشى مبتلا مى‌گردد و از رضايت، محروم مى‌شود، پس به بى‌يقينى مبتلا مى‌گردد . الخصال ، ج۱، ص۶۹ ، ح ۱۰۴ 🔻 شخص حريص، نه آسايش دارد و نه به خداوند اعتماد دارد و اين، به خاطر از دست دادن قناعت و رضايت از تقدير الهى است. شخص حريص به آنچه هست قانع نيست و از تقدير الهى ناراضى است. درباره تأثير ناخوشايند حرص بر زندگى مى‌فرمايد: 🔅حريص، در حال استراحت ديده نشود . غرر الحكم ، ح ۶۶۰۱ ▫️ شخص حريص، تصوّر مى‌كند كه مى‌تواند با حرص ورزيدن و دست و پا زدن بيشتر، بر روزى خود بيفزايد ؛ اما چون طبق قانون روزى، همه چيز مشخّص و معيّن است، حرص او فايده اى نخواهد داشت. از سويى خود را خسته كرده و از سوى ديگر، ناكام شده است... و احساس ناكامى می کند و ... نارضايتى ... مى‌فرمايد: 🔅 تو قسمت خود را مى‌يابى و روزى تو تضمين شده و آنچه را برايت مقدّر شده، به طور كامل خواهى‌گرفت. پس جانت را از بدبختى حرص و ذلّت طلب كردن، راحت ساز و به خدا اعتماد كن و در كسب روزى، با وقار و آرامى عمل كن. غرر الحكم ، ح ۶۶۱۹ نيز مى‌فرمايد: روزى معين شده به وسيله حرص حاصل نمى‌شود و به جهت امساك برنمى‌گردد. أعلام الدين ، ص ۳۱۴ 🚩 ... ريشه همه اينها در شناخت نادرست است والاّ كسى كه بداند خدا ضامن روزى است و آن را معين فرموده و حرص او بر ميزان تقديرش تأثيرى ندارد، قطعا طمع نمى‌ورزد. برخوردار نبودن از شناخت صحيح، حرص را به دنبال دارد و حرص، مايه رنج و عذاب بيشتر مى‌گردد و بدين سان، آسايش و آرامش روانى از انسان سلب مى‌گردد و در اين صورت نمى‌توان انتظار زندگى خوش و توأم با احساس رضايت داشت. مى‌فرمايد : 🔅 اگر روزى انسان تقسيم شده است، پس حرص براى چيست؟ الخصال ، ص۴۵۰ ، ح ۵۵ 📚 عباس پسندیده، رضایت از زندگی، ص ۷۱ علیه السلام علیه السلام علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌انار شیرین امام صادق عليه السّلام : عَلَیکُم بِالرُّمّانِ الحُلوِ فَکُلوهُ ؛ فَإِنَّهُ لَیسَت مِن حَبَّةٍ تَقَعُ فی مَعِدَةِ مُؤمِنٍ إلاّ أبادَت داءً ، وأطفَأَت شَیطانَ الوَسوَسَهِ عَنهُ؛ بر شما باد انار شیرین . آن را بخورید ؛ چرا که هیچ دانه‌ای از آن به مؤمنی در نمی‌آید ، مگر این که بیماری‌ای از آن ریشه‌کن می‌کند و شیطانِ را از او دور می‌سازد . 🔸الکافی، ج6، ص 354، حدیث 10 علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 روزی و تقدیر! 🔅 : 🔸 «بسا انسانهايى كه [در طلبِ روزى] خود را به رنج مى‌افكنند، اما در سختى و تنگدستى به سر مى‌برند و بسا كسانى كه در طلبِ روزى ميانه روى مى‌كنند و دست تقدير، آنان را يارى مى‌رساند» . 🔹 «كَم مِن مُتعِبٍ نفسَهُ مُقَتَّرٌ علَيهِ، و مُقتَصِدٍ في الطَّلَبِ قد ساعَدَتهُ المَقاديرُ .». 📚 بحار الأنوار : ج ١٠٣ ص ٣٥ ح ٦٩ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 چهره شاد و دل ترسان! 🔅 : 🔸 «خداشناس، چهره اش شاد و خندان است، و دلش ترسان و اندوهناك» . 🔹 «العارِفُ وَجهُهُ مُستَبشِرٌ مُتَبَسِّمٌ وقَلبُهُ وَجِلٌ مَحزونٌ». ▫️ Imam Ali (AS) said, ‘The gnostic’s face is cheerful and smily, whereas his heart is apprehensive and sorrowful. 📚غرر الحكم : ح ١٩٨٥ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 : 🔅 اگر كوه‌ها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپار. قدم‌هايت را بر زمين ميخكوب كن. ديده به آخر لشگر دشمن بينداز. به وقت حمله چشم فروگير. و آگاه باش كه پيروزى از جانب خداى سبحان است. ▫️ تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَى نَاجِذِكَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ، تِدْ فِي الْأَرْضِ قَدَمَكَ، ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَكَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ. 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۱ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 گونه های مردم 🔅 : 🔸 «مردم، سه دسته اند : ▫️ دانشمند خدايى ▫️ و آموزنده در مسير رستگارى ▫️ و توده اى نادان كه در پى هر بانگى مى روند و با هر بادى، اين سو و آن سو مى شوند، و نه از نور دانش، بهره اى گرفته اند و نه به پناهگاهى استوار، پناه برده اند .» . 🔹 «النّاسُ ثَلاثَةٌ: عالِمٌ رَبّانِيٌّ ومُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاةٍ وهَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ ؛ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ، لَم يَستَضيؤوا بِنورِ العِلمِ، ولَم يَلجَؤوا إلى رُكنٍ وَثيقٍ». 📚 امالی مفيد : ص ٢٤٧ ح ٣ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🌹قالَ الإمام الْحُسَيْنُ [عليه السلام]: ♦️يابْنَ آدَمَ تَفَكَّرْ وَقُلْ اَيْنَ مُلُوكُ الدُّنْيا وَاَرْبابُهَا الَّذينَ عَمَرُوا وَاحْتَفَرُوا أَنْهارَها وَغَرَسُوا أَشْجارَها وَمَدَنُوا مَدائِنَها، فارَقُوها وَهُمْ كارِهُونَ. 🌹امام حسين [عليه السلام] فرمود: ♦️اى فرزندآدم! انديشه كن وبگو: كجايند پادشاهان جهان و صاحبان دنيا كه آن را آباد كردند و نهرها كندند و درختان را كاشتند و شهرها را بنا كردند و بعد با ناخرسندى از آنها جدا شدند. 📚ارشاد القلوب، ج 1، ص 29. علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
💢حدیث روز مولا امیرالمؤمنين امام علی علیه السلام ❇️ اظهار توانگرى گونه‌اى شكر است. فقير نشان دادن، فقر مى‌آورد. 📚 ميزان الحكمه جلد ۸ صفحه ۵۳۳ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🌹امام محمدباقر(ع) فرمودند: ♦️ان الله عزوجل یحب المداعب فی الجماعه بلا رفث ♦️خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند ، دوست دارد . 📚 کافی،ج2،ص663 علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🌹امام علی(ع) فرمودند: ♦️من حاسَبَ نفسَهُ وَقَفَ علی عُیُوبِهِ ♦️هر کس به حساب نفس خود رسیدگی کند به عیبهایش آگاه شود 📚 شرح غررالحکم،ج5،ص299 علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌جانشینان پیامبر صلی‌الله علیه وآله قالَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : مِن وُلدِي اثنا عَشَرَ نَقيبًا ، نُجَباءُ مُحَدَّثونَ مُفَهَّمونَ ، آخِرُهُمُ القائِمُ بِالحَقِّ ، يَملَؤُها عَدلاً كَما مُلِئَت جَورًا از فرزندان من دوازده تن جلودارند كه بزرگوارانى هستند محدّث و مفهَّم. آخر آنها قائم به حقّ است كه زمين را همان گونه كه آكنده از ستم شد از بياكند. 🔹الكافي : 1 / 534 / 18 عن أبي سعيد رفعه (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌سه راه خداشناسى در نهج البلاغه يكى از سخنان معرفت بخش مولى العارفين اميرالمومنين عليه السلام كه در بخش سوم نهج البلاغه روايت شده است اين جمله است: «عَرَفْتُ اللهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلِّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَم‏». خداوند را به شکسته شدن تصمیم ها و باز شدن گره ها و به هم زدن نیت ها شناختم. ▫️در اين بيان، امام عليه السلام براى معرفت و خداشناسى سه راه ارائه فرموده است كه هر يك جداگانه براى رسيدن به كافى است 1- فسخ عزيمت ها. 2- باز شدن ها. 3- شكسته شدن همت ها. ▫️فسخ عزيمت ها بسيار اتفاق مى افتد كه انسان تصميم بر كارى مى گيرد و عزم مى نمايد آن را انجام دهد و به نظر خودش تمام مقدمات آن كار را فراهم مى سازد و چنان است كه از جانب او و از جهت نيتى كه دارد هيچ انصرافى حاصل نشده است و مى خواهد به هر قيمتى و به هر طور شد آن كار را تمام کند و خود را عملى سازد و از جهت مقدماتى كه بايد فراهم كند نيز به نظر خودش كوتاهى نكرده است. اما ناگهان مانعى كه معلوم است جريان غيبى است و به علل مادى نمى توان آن را مستند كرد، موجب مى شود كه نقشه او خنثى شود و با اينكه اراده اش محكم بود و مقدمات كار از هر جهت فراهم شده و اطمينان به رسيدن به مقصود بود، جلوى نيل به مقصود گرفته مى شود و از آن عمل ممنوع مى گردد. در تاريخ حوادثى كه گواه اين مطلب است بسيار است و گاه هم توسلات و و دعاها موجب شده است كه نقشه هاى صد در صد مورد اطمينان دشمن "نظير جريان بسيار عجيب طبس" شكست بخورد و هاشان باطل شود. ▫️باز شدن گره ها (حل العقود) اين احتمال نزديك به ذهن است كه مراد از ، باز كردن گره هاى امور و حل مشكلات و دشواري هاست. آرى گره هاى بسته به لطف و عنايت خدا گاهى چنان باز مى شود كه به هيچ چيز جز مدد غيبى و امكان استناد ندارد. انسان براى رسيدن به مقصودى هر چه در توان دارد اقدام مى نمايد، اما همه درها را به روى خود بسته مى بيند و سعى و تلاش خود را بى ثمر مى يابد؛ ولى به و به گونه اى كه در ذهنش خطور نمى كرد، درى كه هرگز باز شدنش را احتمال نمى داد به رويش باز مى شود و به مقصد نايل مى گردد. در اين دو مورد، یعنی "فسخ عزيمت ها و باز شدن گره ها"، حكايات و سرگذشتها بسيار است، كه بر افراد تحت فشار و پس از سختيهاى بسيار كار آسان و پس از تنگيها و ها، گشايش نصيبشان گرديد و مضمون اين آيات بر ايشان ظاهر شد: - 'سيجعلُ اللهُ بعدَ عُسرٍ يُسراً'. «طلاق» - 'فانّ مع العُسر يُسرا انّ مع العُسر يُسراً'. «انشراح» - و 'و من يتوكل على الله فهو حَسبُه'. «طلاق» - و 'من يتق الله يجعل له مِن امره يُسراً'. «طلاق» ▫️شكسته شدن همت ها (نقض الهمم) همّ و همت اگر چه معانى متعدد دارد و يكى از معانى آن تصميم و عزم است كه بنابراين معنى مضمون جمله سوم همان مضمون جمله اولى: 'عرفت الله سبحانه بفسخ العزائم' است، ولى معناى ديگر آن و قصد است. یعنی انسان قصد و نیت كارى مى نمايد، نيت ديگر برايش حادث مى شود و خداوند در او صارفى از آن نيت مى اندازد كه از آن نيت برمى گردد و آن را دنبال نمى نمايد. ▫️و در پايان براى مزيد فايده، صدر روايتى را كه هشام بن سالم از حضرت صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش امام محمد باقر عليه السلام روايت نموده است، در اينجا نقل مى نماييم: مردى از حضرت اميرالمومنين عليه السلام سوال كرد: 'يا اميرالمومنين بِما عرفتَ ربَّك؟، يا اميرالمومنين! به چه چيز (و چه راه) پروردگارت را شناختى؟' 'قال: بفسخ العزم و نقض الهمّ لما إن هَمَمتُ فحالَ بينى و بين همّى و عزمتُ فخالفَ القضاءُ عَزمى فعلمتُ أن المدبّرَ غيرى'.(2) 'فرمود: به فسخ عزم و شكسته شدن همّ و نيت پروردگار را شناختم، هنگامی که قصد و نيت كردم، ميان من و ميان نيت من حايل شد، و چون عزم كردم، قضا و حكم الهى با عزم من مخالفت كرد؛ پس دانستم كه تدبيركننده، غير من است (يعنى خداوند متعال است). چنانكه ملاحظه مى فرماييد اين حديث نيز نظر ما را در شرح حديث نهج البلاغه تاييد مى نمايد. و چه نيكو گفته است انورى ابيوردى: اگر محوّل حال جهانيان نه قضا است، چرا مجارى احوال بر خلاف رضا است كسى ز چون و چرا دم همى نيارد زد كه نقش بند حوادث وراى چون و چرا است 🔹پی نوشت: 1. نهج البلاغه، حكمت 250. 2. شیخ صدوق، خصال، ج 1، ص 33. منبع: الهیات در نهج البلاغه، آیت الله لطف الله صافی گلپايگانی علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺