eitaa logo
باعلی (ع) تا مهدی(عج)
49 دنبال‌کننده
240 عکس
80 ویدیو
0 فایل
ما نهج البلاغه میخوانیم ارتباط با ادمین👇👇 @Sarbaz31377 انتقادات و پیشنهادات خود را به ما برسانید
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۸۲.mp3
7.06M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱۸۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت صد و نهم ❇️ مکاتبات با معاویه معاویه دو نامه توسط فرستادگانش؛ ابومسلم خولانی و ابو امامه باهلی، برای من فرستاد و من پاسخ آنها را برای او نوشتم. ❇️ مردم را به موج دریای جهالت خود سپردی! [ برای اتمام حجت بیشتر، نامه دیگری به معاویه نوشتم و او را موعظه کردم: ] از بنده خدا علی امیرالمومنین به معاویه‌بن‌ابی‌سفیان 🔻اما بعد، همانا دنیا محل تجارتی است که سود و زیانش در آخرت آشکار خواهد شد. پس خوشبخت کسی است که دستاوردش از دنیا، اعمال نیکو باشد و واقعیت دنیا را ببیند و به اندازه ارزش دنیا به آن توجه کند. من با وجود اطلاعی که از عاقبت تو دارم و سرنوشت قطعی تو را می‌دانم که قابل تغییر نیست، تو را نصیحت می‌کنم؛ زیرا خداوند از عالمان پیمان گرفته است امانتداری کرده و گمراه و ره‌یافته را ارشاد کنند. اکنون از خدا بترس و تقوا را رعایت کن و از کسانی مباش که برای خداوند عظمتی قائل نیستند و عذاب الهی بر آنان قطعی شده است، که خداوند در کمین ستمگران است. توجه کن که به زودی دنیای تو به پایان می‌رسد و بسیار زود، حسرت جایگزین آن خواهد شد. پس حال که پای در کهن‌سالی گذاشته‌ای و عمرت رو به پایان است، از گمراهی و انحراف فاصله بگیر، که وضعیت تو امروز مانند لباس کهنه‌ای است که هر طرف آن را وصله کنند، طرف دیگرش پاره می‌شود. 🔻بسیاری از مردم را به هلاکت کشاندی و با گمراهی خود فریبشان دادی و به موج دریای جهالت خود سپردی تا آنکه ظلمتِ گمراهی آنان را فرا گرفت، در تلاطم شبهه‌ها غوطه‌ور شدند، از راه حق به بیراهه افتادند، چونان کسی که بر روی پاشنه خود بچرخد، به عقب بازگشتند و به دوران جاهلیت گذشتگانشان روی آوردند و به ویژگی‌های جاهلی نیاکان خویش بالیدند؛ جز اندکی از اهل بصیرت که وقتی تو را شناختند، مسیر خود را تغییر دادند و از تو جدا شدند و به جای یاری تو، به سوی خدا گریختند؛ زیرا متوجه شدند که تو ایشان را به کاری صعب وا‌می‌داری و از راه راست منحرف می‌سازی. 🔻پس ای معاویه، در دل از خدا بترس و اختیار خویش را از کف شیطان درآور؛ زیرا دنیا از تو بریده و آخرت به تو نزدیک شده است. والسلام. [ معاویه در پاسخ من نوشت: از معاویه فرزند ابوسفیان به علی فرزند ابوطالب 🔻اما بعد، نامه تو را ملاحظه کردم. معلوم شد که جز غوطه‌ور شدن در فتنه‌ها قصد دیگری نداری. من یقین دارم که اجل، تو را به همان جایی می‌کشاند که محل قطعی مرگت است؛ پس هر چه می‌توانی بر گمراهی خویش بیفزا که از مدت‌ها پیش عقل خویش را سبک و خود را مشغول آرزوهایی ساخته‌ای که دست‌نیافتنی است و بر ضدّ کسانی اقدام کردی که خیر تو را می‌خواستند و البته عاقبت نیکو نیز برای غیر تو رقم خورد و فقط بار سنگین خطا‌هایت بر دوش تو باقی ماند. والسلام. ] 📚منابع: ۱. شرح نهج البلاغه، ج۱۶،ص۱۳۳ ۲. نهج البلاغه، نامه ۳۲ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۱۵۶ - ضرورت خدا شناسی و اطاعت.mp3
3.93M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ضرورت خدا شناسی و اطاعت 🎙حجت الاسلام
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔷 ضرورت خداشناسی و اطاعت 🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: برشما واجب است اطاعت کسی که نسبت به او عذر جهالت ندارید. 🔻امیرالمومنین(علیه السلام) در حکمت ۱۵۶ به ما این نکته بسیار بسیار مهم را می فرمایند که اطاعت از خدا، پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) واجب است و فقط کسانی نسبت به این اطاعت معذورند و توبیخ و عذاب نخواهند شد که خدا یا پیامبر یا اهل بیت را نتوانستند بشناسند. 🔻 اصطلاحی هست در اهل فن و علم که جاهل یا قاصر است یا مقصّر. جاهلِ قاصر کسی است که: 🔸 یا شرایط محیطی اش به گونه ای بوده است که اصلا خبری از ائمه ، رسولان و هادیان امّت به او نرسیده. 🔸 یا خودش در وضعیت ذهنیی بوده است که اصلا نمیتوانسته این مسائل را درک کند؛ این قاصر است، دستش کوتاه است. 🔸 اما کسی که خودش کوتاهی کرده و آن علم و آگاهی را که باید به دست بیاورد و شرایط شخصی و محیطی هم برایش فراهم بوده، کوتاهی کرده و علم را به دست نیاورده و در جهالت مانده است، این دیگر معذور نیست، مقصر است؛ تقصیر کار است. 🔻لذا حضرت در این حکمت می فرمایند: « برشما واجب است اطاعت کسی که نسبت به او عذر جهالت ندارید». یعنی نمی توانید فردای قیامت در محضر خداوند متعال بگویید خوب ما نشناختیمشان؛ چون جواب می آید که خب میتوانستید بروید بشناسید، معرفت امام بر شما واجب بود، امام شناسی بر شما واجب بود. 🔻این حکمت ۱۵۶ در واقع به نوعی برادر آن روایت معروفی است که : « مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» ؛ هرکس بمیرد در حالیکه امام زمان خودش را نشناخته است، به مرگ جاهلیّت مرده است. به مرگ جاهلیت مرده است، یعنی اینکه انگار کافر از دنیا رفته است. پس اصل این حکمت ، در واقع بستن راه عذر کسانی است که ائمه را اطاعت نکردند و بهانه ایشان هم این بود که ما ائمه را آنگونه که باید، نشناختیم. در حالیکه می توانستند با تلاش علمی و پرس وجو و تحقیق غیر متعصبانه ،حق را که خیلی هم روشن بود پیدا کنند، بشناسند و از ائمه اطاعت کنند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فضیلت15 القطره ج1ص330.mp3
2.37M
💠 بدبخت تر از شیطان ! 🔵 🔹 حدیث شیطان : از بدبخت تر و بیچاره تر از خودش . 🌿 دیدن دشمنان امیرالمؤمنین و رسول خدا (علیهما السلام) که در جهنم آویزان بودند و شرح مختصر روایت در همین فایل صوتی 📚 منبع :کتاب القطرة ج1ص 330 ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌┅•═༅𖣔✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌹✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•‏‏┅‏