🔆 #گزارش
🔷کارگاه مردمیسازی #تفریح، #بازی، الگوهای موفق و راهکارها؛ توسط آقای حسن سلطانی در نشست تخصصی فعالان اجتماعی #خراسانرضوی، پیرامون حلقههای #اجتماعی؛ نوزدهم فروردین ماه در مشهد برگزار شد.
🔶در بخش اول این کارگاه، جریانهای فکری فعال در #حوزه_بازی در ایران معرفی و بهطور ویژه به موضوع ارتباط #بازی_و_تربیت پرداختهشد.
🔶 در بخش دوم کارگاه نیز برخی از گروهها و ایدههای موفقی که توسط مجموعه #بابازی شناسایی شده بودند معرفی گردید.
🔶تعدادی از #معلمان و #مربیان فعال در شهرستانهای #کاشمر، #نیشابور، #خواف و #مشهد از شرکتکنندگان در این کارگاه بودند.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
❇️ #ایده_ترویج_بازی
7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی
🔷 #محدثه_سطوطی، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از #بازیهای_خلاقانه استفاده می کند و تجربههایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من #مادر بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم #تربیت کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه #کتاب های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربههای مادران را می خواندم و بازیهایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.»
🔶اما اینکه چرا #بابازی به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت #فضای_مجازی بازیهایی که با فرزندش #طراحی و #تجربه می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک میگذارم چون برایم مهم است که همهی مادران به اهمیت #بازی به عنوان یک ابزار ساده در تربیت #کودک پی ببرند. از طرفی میخواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.»
🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا #سرگرمی نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با #سبک_زندگی و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازیهای ما، این بود که پسرم #اقتصاد و #کارآفرینی را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچههای فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.»
🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی #تربیت_دینی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، #اسباب_بازی محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید میکردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم #خلاق شد و خودمان بازی طراحی میکردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی میکنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزشهای دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.»
🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه #اینستاگرامی اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است.
🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های #بازی_محوری برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است.
🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی
@reyhaneyezahraii
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔷 حسن سلطانی، فعال حوزه بازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
🔵 قسمت هجدهم برنامه تلویزیونی #ملت_شهر
🔺موضوع گفتوگو: عبور از تهاجم فرهنگی با احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی
🕖 یکشنبه ، ۵ اردیبهشت ، ساعت ۱۷:۴۵ ، شبکه خراسان رضوی
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
💢 #دنیای_بازی
7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی
🔸حامد تاملی ،
پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباب بازی
🔷 دختر بچهای را تصور کنید که در مغازه کفشفروشی مدام به مادرش اصرار میکند تا برایش دمپاییای را بخرد که تصویر اِلسا بر روی آن نقش بسته است و هر چه مادر به او میگوید که قبلتر برایش کفش آن را خریده است، گوشش بدهکار نیست، چون میخواهد مجموعه لوازمش را تکمیل کند. وارد اتاقش که شوی اِلسا همه جا هست، روی پرده اتاق، ملحفه و لحاف، کاسه و بشقاب، کیف و کفش و لباسهایش و از همه مهمتر عروسکها و اسباببازیهایی است که ریز و درشت چیده است توی اتاقش و ساعتهای زیادی با آنها مشغول میشود به بازی، با او غذا میخورد و حتی شب با عروسکاش میخوابد.
حال جای اِلسا بگذارید مرد عنکبوتی، باباسفنجی، لاکپشتهای نینجا، بنتن و هزاران شخصیت سینمایی و انیمیشنی که صرفا در قاب تلویزیون و روی پرده سینما باقی نمیمانند و جاری میشوند توی زندگی کودکان، با آنها زندگی میکنند، رفتارهایشان را تقلید میکنند و از آنها یاد میگیرند. کودکان ناخودآگاه از شخصیتهای محبوبشان الگوهایی میسازنند که در فرآیند همانندسازی، خود را مابهازای حقیقی آنها تصور میکنند و رفتارهای او را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل میکنند.
🔻ادامه 👇👇👇
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
💢 #دنیای_بازی 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباببازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، ط
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی
🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یکسو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیتها شکل میگیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسبوکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژهای میبخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خردهفروشی ها اتخاذ میشود. فعالیتهایی مانند چیدمان کالاها در قفسهها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاصتر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال میتواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباببازی، نوشتافزار، پوشاک، لوازم اتاقخواب، لوازمآرایشی و غیره با استفاده از ویژگیهای بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد.
✅ بازار پردازی شخصیت
🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز میتوان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است.
🔷 بازارپردازی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانهای که دارد سهم ویژهای را در این کسبوکار بازی میکند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشهای و غیرگیشهای فیلمها نیز فراتر میرود.
🔷مجموعه هشتگانه فیلمهای «جنگستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباببازی، کتاب، بازیهای ویدئویی، نوشتافزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباببازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد.
🔶 در حوزه فیلمهای انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر میرود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشنهای «ماشینها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست.
✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی
تاثیر بازارپردازی شخصیتهای کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان بهویژه اسباببازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونهای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بیبهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیتهای خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلمها، سریالها و انیمیشنهای با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپیرایت بینالمللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینهها میتوانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیتهای بومی ایرانی مانند کلاهقرمزی، پسرخاله، جنابخان، شخصیتهای شهر موشها و مجموعه شکرستان توانستهاند از ظرفیتهای بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیدهای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشدهاند.
⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی
🔶 بطور کلی میتوان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیتهای ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسبوکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد:
1⃣ جذابیت انیمیشنهای خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینهکردهای عظیم، جذابیتهای داستانی و بصری ویژهای را به بینندگان ایرانی ارائه میکند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش بهسزایی را ایفا کند.
🔻ادامه 👇👇👇
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی 🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیتهای سینمایی و انیمیشنی
2⃣ عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیتهای خارجی: گرفتن جواز استفاده از یک شخصیت برای تولید کالا در دنیا هزینههای گزافی دارد که بخش اعظمی از درآمدهای شرکتهای سینمایی دنیا از حق امتیازی است که در اختیار شرکتها قرار میدهند تا در قالب انواع محصولات از شخصیتهای آنها استفاده کنند. برای صیانت از حقوق صاحبان شخصیتها نیز قوانین و آییننامههای مشخصی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری تدوین و اجرا شده است. از آنجایی که ایران متعهد به این قوانین نیست، در نتیجه استفاده از انبوه شخصیتهای جذاب تولیدات انیمیشنی بدون حتی یک ریال هزینهکرد، میتواند در تولید محصولات به کار رود؛ در صورتی که تولیدکننده برای بهرهمندی از یک شخصیت ایرانی باید هزینهای را پرداخت کند یا در سود حاصل از فروش با وی شریک شود.
3⃣ سازوکارهای مبهم برای ثبت شخصیت: ثبت شخصیت و حفاظت از مالکیت معنوی آن، چندان جدی گرفته نمیشود و متولی مشخصی برای آن مشخص نشده است معمولا به صورت موردی و متناسب با هر شخصیت هنگامی که منازعات حقوقی و قضایی رخ میدهد، راه حلی مختص آن به کار گرفته میشود. ایجاد سازوکاری مشخص با آییننامههایی که خالق و صاحب یک شخصیت بتواند از آن طریق شخصیت خود را ثبت کند و در صورت نقض کپیرایت از حقوق وی دفاع شود، از ملزومات پایداری کسبوکارهای بازارپردازی است.
4⃣ تُنک بودن سبد کالایی مربوط به شخصیت: تنوع محصولات مرتبط با شخصیت و ارائه یک سبد وسیع از کالاها به مخاطبان علاقهمند به شخصیت میتواند ارزش افزوده به مراتب بیشتری را ایجاد کند. معمولا بازارپردازی در ایران بیشتر به نوشتافزار و اسباببازی توجه میشود در صورتیکه پوشاک، خوراک، لوازم اتاق خواب، لوازم آرایشی و بهداشتی در برخی موارد گردش مالی بیشتری را ایجاد میکنند.
5⃣ نبود کسب و کارهای بازارپردازی : ایجاد سبد کالایی گسترده برای شخصیت و اتخاذ استراتژیها و تکنیکهای درست بازارپردازی یک کار تخصصی است که نیاز به راهاندازی کسبوکارهای ویژه این حوزه دارد. شرکتهایی در دنیا هستند که جواز استفاده از شخصیت را از صاحب برند گرفته و در قالب قراردادهای حقوقی مشخص به بازارپردازی شخصیت میپردازد. ارتباط گیری با انبوه تولیدکنندگان محصولات متنوع، انتخاب محصولات مناسب برای تولید، انتخاب تولیدکننده برای محصول مورد نظر، ایجاد ظرفیتهای جدید بازارپرداز ی، ارائه مشاوره به شرکتهای صاحب برند از وظایفی است که این شرکتها ایفا میکنند. اغلب مواقع مشاوران و متخصصان این شرکتها در فرآیند پیشتولید فیلمهای سینمایی و انیمیشنی حضور دارند تا نظراتشان جهت افزایش درآمد بازارپردازی ملاحظه شود.
💢 موانع متعدد دیگری را نیز میتوان برشمرد که غالبا زیرمجموعهای از موارد فوق خواهند بود. آنچه که در این موضوع حایز اهمیت است، وضعیت موجود بازار محصولات کودک و نوجوان است که مغلوب شخصیتهای خارجی هستند. به وضوح شخصیت کودکان و نوجوانان تحتالشعاع شخصیتهایی شده که در اکثر مواقع با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی بومیمان نه تنها تناسب ندارد بلکه تعارضات مشهودی هم دارند. برای غلبه بر شرایط موجود باید عزمی جدیتر برای عبور از موانع در نظر گرفت و راهکارهای مناسبی اندیشید و آنها را عملی کرد، واگرنه آینده کودکان و نوجوان این مرز و بوم را دیگرانی خارج از این مرز و بوم رقم خواهند زد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔆 #بابازی
7️⃣2️⃣گروه بازی سازی چیدا
🔷 #چیدا تولید کننده #اسباب_بازی های #چوبی می باشد که موضوع تولیداتش را #معماری_ایرانی _اسلامی قرار داده است.
🔶 #محمدحسین_فائزی، موسس و مدیر گروه چیدا، تحصیلاتش ارشد مهندسی مکانیک است. او درباره انگیزه اش از ورود به عرصه اسباب بازی می گوید: «سال ۹۳رهبری در مورد اسباب بازی فرمودند:"... من چقدر سر قضیهی تولید اسباببازی داخلىِ معنادار و جذاب حرص خوردم..."همین جمله در ذهنم جرقه ای زد تا وارد این حوزه بشوم، ما در تولید اسباب بازی هایمان سعی کردیم که مؤلفههای مدنظر رهبری ازجمله #معنادار بودن و #جذابیت را رعایت کنیم. در حوزه اسباب بازی اینکه شما مفهومی که دارای #هویت باشد به #کودک منتقل کنید ارزشمند است تا اینکه بخواهید صرفا به ابزارآلات جنگی یا سازه های بی هویت یا با هویت غربی بپردازید. محصولات چیدا دارای هویتی کاملا متناسب با مردم مسلمان ایرانی است.»
🔷 #چیدا از بلوک های چوبی سه بعدی و دارای اشکال هندسی تشکیل شده است که کودک با قرار دادن این قطعات چوبی کنار و بر رویهم میتواند تک بناهای شهری و یا فضاهایی همچون اتاق، خانه، بازار، محله، پارک و ... بسازد و با ذهن #خلاق و کودکانه خود، شهری چوبی با معماری ایرانی_اسلامی طراحی کند.
🔶 فائزی درباره ی معناداری و جذابیت اسباب بازی های چیدا معتقد است:« در اسباببازیهای ما مفاهیم و معانی پنهانی نیز وجود دارد مثلا #خانواده_چیدا مجموعهای از #عروسکهای چوبی است که یک خانواده ایرانی را به نمایش درآورده است و کودک در بازی با نشانه های یک #خانواده ایرانی اسلامی آشنا می شود. این اسباببازیها موجب ارتقای خلاقیت و #تفکر کودک میشود و او را تشویق به مشاهده و کاوش در محیط پیرامون خود میکند. عمدۀ کارهای ما معماری #تاریخی و #تمدنی #ایران است و والدین دوست دارند که بچههایشان با این فضا آشنا شوند.»
🔷 گروه تولیدی چیدا متشکل از ۵ نیروی جوان با تخصص مهندسی مکانیک ،طراحی صنعتی ،معماری و شهرسازی می باشد که از سال ۹۶ در شهر #قزوین به صورت رسمی در حوزه اسباب بازی فعالیت خود را آغاز کرده است. بسته های تولیدی چیدا از نوع اسباب بازی های سازه ای در تعداد قطعات متفاوت (بین ۳۰ تا ۲۲۰ قطعه ) برای گروه سنی بالای ۳ سال تولید و عرضه می گردد.
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin
🔷 نشست ارائه تجربه نوآوران بازی محور آموزشی و تربیتی
🔸 #روایت_بازی🔸
🔻ویژه #معلمان و #مربیان
✅ همرا با کارگاه های آموزشی
💢 جزئیات بیشتر را در پوستر بخوانید.
ثبت نام :
Yk8.ir/rbazi
🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی
🆔 t.me/babaziclub
🆔 instagram.com/babaziclub
💢 @babaziclub
ارتباط با ما :
✅ @babazi_admin