🔍 ادامه #سخن_هفته
🔺 هسته مقاومت فرهنگی
🔹 از دیگر مؤلفههای مسجد ترازِ انقلاب اسلامی، اثرگذاری فرهنگی و بهویژه ارتباطگیری با قشر جوان است. «یک مسئلهی دیگر در مورد مسجد عبارت است از هستهی مقاومت. مقاومت وقتی گفته میشود، فوراً ذهن میرود به مقاومت نظامی و امنیّتی و امثال اینها. خب بله، آن هم قطعاً مقاومت است، امّا بالاتر از آن، مقاومت فرهنگی است. حصار فرهنگی، خاکریز فرهنگی در کشور اگر سست باشد، همهچیز از دست خواهد رفت... بنابراین [مسجد] هستهی مقاومت است، منتها مقاومت بِاَنواعه؛ مقاومت فرهنگی، مقاومت سیاسی، و درجای خود هم مقاومت امنیّتی و نظامی؛ کمااینکه در مساجد [اینگونه بوده]» ۱۳۹۵/۵/۳۱ برای انس فزاینده جوانان، که موتور حرکت جامعه محسوب میشوند، باید «جایگاه خاص در مسجد ایجاد کرد؛ یعنی واقعاً باید برای جذب جوان برنامهریزی کرد... اینکه جوان مسجد را خانهی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفتوآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد. کار را در جامعه جوانها انجام میدهند، پیشران حرکتهای اجتماعی جوانها هستند، اینها هستند که کار میکنند، تلاش میکنند.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ امروز با وجود پایگاههای بسیج و همچنین کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، جوانان حلقههای معرفت را تشکیل داده و با تربیت مسجدی و بروز استعدادهای خویش، برای اثرگذاری مفید در جامعه مهیا میشوند. نقشآفرینی جوانان و نوجوانان مسجدی در قالب مؤذن، مکّبر، برگزارکنندگان هیئت و مراسم عبادی و سیاسی مسجد و جمع و توزیع کمکهای مردمی، بخشی از هویت دینی نسل امروز را میسازد.
🔺 برنامهریزی برای جذب جوانان به مساجد
🔹 تحقق الگوی مسجد تراز، نیازمند نقشآفرینی امام جماعت و متولیان مساجد است «روحانی پرهیزگار، خردمند، کارشناس و دلسوز در مسجد، همچون پزشک و پرستار در بیمارستان، روح و مایهی حیات مسجد است… زمزمهی محبت متولیان و مدیران و امنای مساجد، باید دلهای پاک جوانان را مجذوب و مشتاق کند... چه نیکوست که دانشآموزان برجسته و ممتاز در هر محل، در مسجد و در برابر چشم مردم و از سوی امام جماعت، تشویق شوند. مسجد باید رابطهی خود را با جوانانی که ازدواج میکنند، با کسانی که به موفقیتهای علمی و اجتماعی و هنری و ورزشی دست مییابند... و حتی با نوزادانی که متولد میشوند، برقرار و مستحکم کند.» ۱۳۸۹/۷/۱۸
🔺 کانون سیاستورزی اسلامی
🔹 در این میان از کارکرد سیاسی مسجد نیز نباید غافل بود. «بعضیها مسجد را از مسائل سیاسی میخواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید... این همان سکولاریسم است...این جفای بزرگی است در حقّ مسجد.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ چراکه مسجد در ابعاد سیاسی «در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضتها و حرکتهای اسلامی بزرگی شده است. مثلاً قیام مردم کشورهای شمال آفریقا که مسلمان هستند - مثل الجزایر و دیگر کشورهایی که سالها در زیر سلطه نظامی استعمار فرانسویها بودند - از مساجد شروع شد، که به پیروزی هم رسید و کشورها استقلال پیدا کردند. انقلاب در این کشورها هم، آن روزی رو به شکست رفت و دوباره ملّتها استقلال خودشان را از دست دادند که رابطه خود را با مساجد و با دین و ایمانِ مساجد قطع کردند» ۱۳۷۵/۱۰/۱۹
🔺 مسجدمحور حرکت فرهنگی
🔹 در فرهنگ اسلامی، بنابر نص قرآن کریم و روایات، مسجد حرمت و جایگاه ویژهای دارد. قرآن کریم در آیه هجدهم سوره توبه، آبادی و حفظ مسجد را کار کسانی خوانده که به خدا و روز قیامت ایمان دارند. امروز به برکت انقلاب اسلامی، بخش مهمی از فعالیتهای انقلابی و فرهنگی در بستر مساجد و با محوریت جوانان در جریان است. میزان اثربخشی اینگونه فعالیتهای فرهنگی و معنوی را هم نباید دست کم گرفت، چرا که «مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است؛ شیوهی کار را باید در مسجدآموخت که چهکار کنیم.» ۱۳۹۵/۵/۳۱ سخن پایانی اینکه امروز مساجد میتوانند با تقویت ایمان دینی و ارتقاء بصیرت سیاسی در عرصه جهاد تبیین ایفای نقش کنند و محلّی برای همافزایی ظرفیتهای جوانان مؤمن و انقلابی در برابر هجمههای دشمنان در جنگ ترکیبی باشند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار و درخواست سخنگوی آتشنشانی از مردم تهران برای چهارشنبهسوری
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
http://eitaa.com/joinchat/2853175299Cb2c5125cdc
هدایت شده از بصیرت ظهور
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ چه رفتاری مکمل نفوذ است؟ از زبان رهبر انقلاب بشنوید.
۹۴/۰۹/۰۴
✔️ جامعه نیازمند تبیین و آگاهیست
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
http://sapp.ir/basiratezohor
بصیرت ظهور &ایتا👇
eitaa.com/basiratezohor
با سلام
کلاس ورزش کاراته سبک رزم انتظاران امشب برگزار نمیشود.
ان شاءالله ۵شنبه در خدمت مربی گرامی آقای هادی نیک آریا خواهیم بود.
جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی و احکام استاد محمدی 22اسفند 1401.mp3
42.9M
جلسه پرسش و پاسخ اعتقادی و احکام استاد محمدی 22اسفند 1401
سلام به آقا پسرای عزیز گروه قرآنی و والدین محترم
ان شاالله امروز پنجشنبه عصرکلاس قرآنی حفظ روخوانی وتلاوت نوجوانان با حضور استاد ستوده از ساعت 5 بعداز ظهر تا وقت نماز مغرب در کلاس 310 طبقه سوم شرقی مسجد برگزار میشود
لطفا با وضو و بدون تاخیر تشریف بیاورید
💥 توجه💥 دانش آموزانی که منظم و کمترین غیبت غیر موجه رو داشته اند در در اردوی آتی حق تقدم دارند 🌴
با آرزوی بهترین ساعات وایام برا دوستان خوب در سال نو
🌷ضمنا ان شاالله ادامه کلاس ها بعد از تعطیلات نوروز (15 فروردین) سال نو خواهد بود
پایگاه بسیج ومسجد امام علی بن ابیطالب ع 🌿🌸🌿🌷🌿🌺🌿
REC001L.MP3
21.58M
سخنرانی حجت الاسلام امامی ،دعای ندبه 26 اسفند ماه 1401
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اعتکاف خانوادگی شعبانیه در مسجد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهماالسلام اسفند ۱۴۰۱
هدایت شده از بصیرت ظهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۴۰۱/۱۲/۴ :
👌علما جهاد تبیین را جدی بگیرند
👈🏻 علما به میان جوانها بروند و گرههای ذهنی آنها را باز کنند
📍پ.ن : تبلیغ در فضای مجازی برای روحانیون خوب است ، اما جای تبلیغ چهره به چهره و حضور بین جوانان را نمیگیرد. البته حضور بین جوانان نیز نیاز به مطالعات دقیق و عمیق دارد!
📣روحانیون جوانان را در یابید!
✔️ جامعه نیازمند تبیین و آگاهیست
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
بصیرت ظهور &ایتا👇
eitaa.com/basiratezohor
👈 #خبرهای_کم_ولی_خاص👇
https://splus.ir/basiratezohor
🍃🌸 سلام علیکم
در آستانه سال نو دعا می کنم: زندگیتون پر از بهترينها وغــرق خوشبختی؛
الهی بی دلیل دلتون شاد بشه؛
الهی رزق زیاد و سلامتی و موفقیت روزی هر روزتون باشه.
سال نو پیشاپیش مبارک 🌸 🍃
✍در ادامه بررسی آیات در فضائل #امیرالمؤمنین و #اهل_بیت علیهم السلام در این ماه پر فضیلت #شعبان المعظم ، آیه شناخت منافقان را تلاوت و بررسی خواهیم کرد :
💎 ۲۶) آیه منافقان: #سوره_محمد آیه ۳۰
•┄❁بِـسْـمِاللّٰهِالࢪَّحمنِالࢪَّحیمْ❁┄•
💠أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ (٢٩) وَلَوْ نَشَآءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ (٣٠)
🌿آیا كسانی كه در دلهایشان بیماری است گمان كردند خدا كینههایشان را آشكار نمیكند؟!(۲۹) و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان میدهیم تا آنان را با قیافههایشان بشناسی، هر چند میتوانی آنها را از طرز سخنانشان بشناسی؛ و خداوند اعمال شما را میداند!
🌿این آیه درباره منافقان و نشانه هاى آنها است و مى گوید که اگر بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم و حتّى در چهره هاى آنها علامت مى گذاریم تا با مشاهده آن، آنها را بشناسى.
سپس مى افزاید هر چند هم اکنون نیز مى توانى آنان را از طرز سخنانشان بشناسى; چرا که هر جا سخن از جهاد است آنها سعى در کناره گیرى از آن و تضعیف روحیه مردم دارند; و آنجا که سخن از نیکان و پاکان و پیشگامان در اسلام است، سعى در لکه دار نمودن شخصیت آنها دارند.
هنگامی كه رسول خدا(ص) در غدیر خم، حضرت علی(ع) را به جانشینی خود منصوب كرد، بعضی گفتند: محمّد در بالا بردن بازوی پسر عمویش (از تعصّب فامیلی و فامیل مداری) كوتاهی نمیكند. آنگاه این آیات نازل شد. تفسیر برهان
در حدیث مشهورى از ابوسعید خدرى مى خوانیم که در تفسیر جمله: (وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فى لَحْنِ الْقُولِ ) مى گوید: «آنها را از طریق عداوت با على بن ابى طالب ـ و سخنان کینه توزانه اى که نسبت به آن حضرت دارند ـ مى توان شناخت»!
ابن مسعود مى گفت: «ما در زمان رسول خدا(ص)منافقان را تنها به وسیله بغض و عداوتشان با على بن ابى طالب(ع) مى شناختیم. (۱)
محبّ الدّین طبرى در الرِّیاضُ النَّضِرَةُ از ابوذر چنین نقل مى کند: «در زمان پیامبر(ص) منافقان را تنها به سه چیز مى شناختیم: تکذیب خدا و پیامبر(ص)، و تخلف از نماز (جماعت) و بغض و عداوت نسبت به على بن ابیطالب(ع)». (۲)
در صحیح ترمذى که از منابع دست اوّل اهل سنّت است نیز این حدیث از دو طریق از ابوسیعد خدرى و أُمّ سلمه(با تفاوت مختصری) نقل شده است. (۳)
در حدیث عبادة ابن صامت آمده است: «ما وضع فرزندان خود را با محبت على بن ابیطالب(ع) روشن مى ساختیم; هنگامى که کسى را مى دیدیم على ابن ابیطالب(ع) را دوست ندارد، مى دانستیم از ما نیست». و در حدیث محبوب بن ابى الزناد از زبان طائفه انصار آمده است: «هرگاه کسى بغض و عداوت على(ع)را داشت مى فهمیدیم فرزند پدر خود نیست». (۴)
روز خیبر پیامبر اکرم(ص) بیان مفصّلى درباره على(ع) کردند و در ضمن آن فرمودند: اى مردم فرزندان خود را با محبّت او بیازمائید; زیرا على دعوت به گمراهى نمى کند، و از هدایت دور نمى شود، کسى که او را دوست دارد از شما است، و کسى که بغض و عداوت او را داشته باشد از شما نیست». (۵)
۱. الدر المنثور، ج6، ص 66.
۲. الرِّیاضُ النضرة، ص 214.
۳. صحیح ترمذى، ج 5، ص 635، ح3717.
۴. مختصر تاریخ دمشق، ج 17، ص 370 و 371، (طبع دارالفکر دمشق).
۵. مختصر تاریخ ابن عساکر، ج17، ص371.