(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)9
عبارت سوم و چهارم ،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إِنَّهُ المُنتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
« آگاه باشید که امام زمان انتقام گیرنده از ستمکاران است».
«ألَا إِنَّهُ فَاتِحُ الحُصُونِ وَ هَادِمُهَا»
«آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده ی آنهاست.»
در حالی که پیامبر دست اول مظلوم در عالم را بالا برده است این کلام را در مقابل پست ترین ظالمین در عالم هستی بیان می کند.
این فراز از ویژگی های آن حضرت، نشان دهنده ی آن است که غفلت از پیام غدیر دنیای تا قبل از ظهور را، جولانگاه ظالمان معرفی می کند
که سبب شده است تا پیامبر (صلی الله علیه و آله ) امام زمان را این گونه و با این صفاتِ با اقتدار و هول انگیز برای ظالمان معرفی نمایند. البته همه این ها درست است؛ زیرا اخبار فراوانی از عامه و خاصه به ما رسیده است که نمایانگر این است که دنیای قبل از ظهور ایشان، جولانگاه ظالمان، مشرکین و بی دینان است؛ کسانی که با در دست داشتن قدرت، پیوسته در حال ظلم و خیره سری در دنیا هستند.
از طرف دیگر، خود، دلگرمی است به شیعیان و مردم مظلومی که مورد ظلم و ستم واقع شده اند و به آن ها روح امید و زندگی را تزریق می کند؛ لذا اعتقاد به چنین منجی ای، سرآغاز حیاتی امیدبخش در جامعه اسلامی و حتی سایر جوامع است که این روند رو به افزایش ظلم و ستم در جهان، بالاخره در نقطه ای متوقف خواهد شد و آن منجی با در هم کوفتن صلابت ظالمین و مشرکین و بی دینان، آرامش و عدل و داد جهانی را به ارمغان خواهد آورد...
کسی که این صفت را برای حجت خدا باور کند یقینا هرگز ظلم نخواهد کرد.نه به همسر نه همسایه و نه هیچ انسان دیگر...
#غدیر
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)10
عبارت پنجم ،معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
« أَلَا إِنَّهُ غالب کُلِّ قَبِیلَةٍ مِن أَهلِ الشِّرک و هادیها»
« آگاه باشید که او غلبه کننده بر تمامی قبیله های اهل شرک و هدایت کننده ی آنهاست.»
در این عبارت دو نکته، مهم و قابل توجه به نظر می رسند: یکی این که در این عبارت دو ویژگی را در امام زمان (ارواحنافداه) معرفی می کند که یکی از آن غالب بودن و دیگری هادی بودن برای دسته مغلوب است.
باید توجه داشت که بسیاری از افراد غالب و پیروز، ویژگی هادی بودن را ندارند؛ یعنی خیلی از افراد نمی توانند همه صفات متضاد و متناقض را با هم و در آنِ واحد در وجودشان داشته باشند، ولی ائمه (علیهم السّلام) دارای این نوع ویژگی ها هستند. مثلاً امام علی (علیه السّلام) هم یک جنگ جوی شجاعِ به تمام معناست و هم وقتی بچه یتیمی را می بیند، تمام پشتش به لرزه درمی آید و گریه می کند. امام زمان (ارواحنافداه) هم جامع این دو صفت متضاد است؛ یکی «غالب کَلِّ قَبِیلَة»، و دیگری «هادیها» است. یعنی ضمن این که غلبه دارد، ولی با قهر و غلبه آن ها را از بین نمی برد؛ بلکه هدایت می کند. از همین جمله فهمیده می شود که وقتی امام زمان ارواحنافداه ظهور می کند، تمام وجودش زور و غضب نیست.
باید امام را اینگونه به عالم معرفی کنیم نه یک فرد خون ریز که بیاید کشت و کشتار می شود..
حضرت ابتدا اتمام حجت می کنند؛ مثل آن روایاتی که می گویند در لحظه ی آغازین ظهور از جانب کعبه ندا می دهد که مردم به سوی حق بیایند که بیان کننده ی هدف حضرت که همان هدایت است می باشد..
در زیارت آل یاسین می خوانیم: « السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعه» که صفت « واسعه» در مورد امام زمان (ارواحنافداه) به کار رفته است و این یعنی رحمتشان فراگیر است و معلوم می شود چیزی که غلبه دارد، رحمت امام زمان است تا انتقام و از بین بردن مشرکان.
چون ائمه مُظِهر و مَظهَر تمام نمای صفات جمال و جلال خداوند هستند و یکی از صفات جمال خداوند این است: « یا من سبقت رحمتُه غضبَه»؛ یعنی ای کسی که رحمتش بر غضبش پیشی گرفته است. با این بیان که در مورد خداوند اصل بر این است که رحمت کند ولی به خاطر دوام امواج خروشان رحمت، غضب نیز می کند. غضب خداوند به خاطر این است که مزاحمین رحمت را کنار بزند، تا رحمت ادامه پیدا کند. لذا امام زمان ارواحنافداه هم می آید تا موانع انتشار رحمتش را برچیند و این موانع چیزی جز مشرکان و ملحدان نیستند.
پس غضب برطرف کننده و بستر ساز رحمت واسعه و فراگیر حضرت است...
این کلام پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله در مقابل مسلمان است و نتیجه ی کلامش این است ،اگر وصی پیامبر و غدیر را فراموش کنید اهل شرک خواهید بود ولو تمام عمر در نماز و حج باشید....
و پیام دیگر این کلام این است که ، تنها راه بر چیده شدن شرک و الحاد در عالم هستی و هدایت تمام مشرکین به توحید...صلح و دوستی در طریق ظهور وارث غدیر است..
#غدیر
@baghiyatollah_313
هدایت شده از غدیر
با اشتراک گذاشتن مطالب کانال غدیر و معرفی آن به دیگران مبلّغ غدیر باشیم
https://eitaa.com/ghadir_ir
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)12
عبارت هفتم ، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه غدیر خم
«أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ»
«آگاه باشید که او یاور دین خداست.»
این عبارت در واقع تکمیل کننده ی عبارت «أَلَا إِنَّهُ الظِاهِرُ عَلَی الدِّین» است. در این عبارت مراد از دین خدا «اسلام» است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در همین خطبه غدیر به این موضوع اشاره کرده است: ( إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ)
ما می دانیم که تمام انبیاء و ائمه (علیهم السّلام)، یار دین خدا و یاری دهنده آن هستند ولی معلوم می شود ذکر این خصوصیت برای امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) به گونه ای است که با دیگران فرق دارد.
اول اینکه تنها حجت الهی که در سراسر کره ی خاکی مردم بدون هیچ اختلاف و با یک عقیده و باور واحد در صلح و آرامش زندگی می کنند فرق دیگر این است که نصرت واقعی دین خدا وقتی است که کلیه آثار شرک از دنیا برداشته شده و دین خدا بر تمامی زمین گسترده شود و آیات خدا تحقق یابد:
( هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ )
و روایات متعددی داریم که مصداق این آیات، قائم آل محمد، امام زمان (ارواحنافداه) است. با توجه به عبارت «أَلَا إِنَّهُ الظِاهِرُ عَلَی الدِّین»، عبارت «أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِینِ اللهِ» به این معناست که امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) تمام اسلام را در جهان پیاده می کند و دین خدا را در تمامی گستره ی زمین با ابلاغ و اجرا یاری می کند؛ لذا امام زمان (ارواحنافداه) هم وظیفه ی ابلاغ و هم وظیفه ی اجرا دارند.
یکی از ویژگی های قابل ذکر یاران امام زمان (ارواحنافداه) این است که آنان باید در دوران غیبت، دین خدا را هم قولاً و هم عملاً یاری کنند و تمام تلاش خود را به کار بندند تا با یاری دین خدا زمینه ظهور آن حضرت را فراهم آورند...
پیام این کلام برای منتظران این است که هر قدمی در راه تبلیغ و ترویج نام حجت زمان مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه )بزرگترین نصرت و یاری دین خداوند متعال و بزرگترین خدمت به تمام بشریت است.
#غدیر
@baghiyatollah_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جان، جان، جان علی، خسرو خوبانم علی
#کیلیپ
#تصویری
@baghiyatollah_313
🌹می رسد قصه به آنجا که جهان زیبا شد
با جهاز شتران کوه احد برپا شد
🌹و از آن آینه با آینه بالا می رفت
دست در دست خودش یک تنه بالا می رفت
🌹پیش چشم همه دست پسر بنت اسد
بین دست پسر آمنه بالا می رفت
🌹گفت: اینبار به پایان سفر می گویم
" بارها گفته ام و بار دگر می گویم"
🌹راز خلقت همه پنهان شده در عین علی است
کهکشان ها نخی از وصله ی نعلین علی است
✍️"سید حمیدرضا برقعی"
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)13
عبارت هشتم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه غدیر خم
«أَلَا إِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق»
« بدانید او از دریایی عمیق بهره می گیرد.»
«بحر عمیق» یعنی دریای ژرف . «غراف» صیغه مبالغه است؛ یعنی بسیار پیمانه بر می دارد؛ به این معنا که متصل به دریای ژرف است.
در اصطلاح روایات و ادبیات عرب و غیر عرب، دریا به معنی دانش است. البته دریا را بعد از دانش به رحمت و عطوفت نیز تشبیه می کنند؛ مثلاً می گویند: دریای عطوفت، دریای رحمت، دریا فضل، دریای جود، دریای عدل و ... . ولی اصل دریا که آب زلال است به معنای علم و دانش به کار رفته است. در قرآن هم به این معنا اشاره شده است.
لذا «أَلَا إِنَّهُ الغَرَّافُ من بَحرٍ عَمِیق» یعنی امام زمان (ارواحنافداه) در کنار دریای رحمت، دریای دانش و دریای رأفت و عطوفت الهی قرار گرفته است و همه ی این ها پایان ناپذیر است؛ زیرا به دریای لایزال الهی متصل است.
مهمترین پیام این کلام برای منتظران این است که به آن دریا و سرچشمه متصل باشیم. در قرآن کریم خداوند می فرماید:
( یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)
امام باقر (علیه السّلام) در ذیل این آیه می فرمایند: « و رابطوا إمامکم المنتظر». این یعنی ارتباط ما با امام زمان ارواحنافداه باید یک ارتباط دوطرفه باشد و از خداوند بخواهیم که رفاقت و ارتباط ما را با آن حضرت از طریق معرفت به حضرت و ترک گناهان بیشتر نماید و در ارتباط بیشتر با ایشان است که انسان مسلمان زندگی می کند، می میرد و محشور می شود. این که گفته اند روح همه ی عبادات و شرط قبولی اعمال، وجود امام زمان ارواحنافداست « بالإمام تمام الصلاة و الزکاة و الصیام و الحج و الجهاد و توفیر الفیء و الصدقات و إمضاء الحدود و الأحکام ...»،
به خاطر این است که اگر این ارتباط نباشد روح عبادت در انسان از بین می رود...
مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه )دریای دارایی و سرمایه وسیع دنیوی و اخروی را در اختیار دارد.و تمام بشریت را از فقر مادی و معنوی نجات خواهد داد..
امام صادق (علیه السّلام) وجود دارد که می فرمایند:
« العِلمُ سَبعَةٌ وَ عِشرُونَ حَرفاً فَجَمِیعُ مَا جَاءَت بِهِ الرُّسُلُ حَرفَانِ فَلَم یَعرِفِ النَّاسُ حَتَّی الیَومِ غَیرَ الحَرفَینِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أخرِجَ الخَمسَةَ وَ العِشرِینَ حَرفاً فَبَثَّهَا فِی النَّاسِ وَ ضَمَّ إلَیهَا الحَرفَینِ حَتَّی یَبُثَّهَا سَبعَهً وَ عِشرِینَ حَرفاً»
« همه علم و دانش بیست و هفت حرف (باب) است پس همه آن هایی که از آدم تا خاتم و از خاتم، تا امام زمان آورده اند دو حرف است که وقتی امام زمان (ارواحنافداه) ظهور می کند، آن بیست و پنج حرف دیگر را خارج می کند و با ضمیمه کردن آن دو حرف- که تا قبل از ظهور خارج شده بود- آن بیست و هفت حرف از را در بین مردم منتشر می کند.»
و به گونه ای مردم از علم بهرمند می شوند که هیچ جهلی برای بشر باقی نخواهد ماند...
#غدیر
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)14
عبارت نهم ، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«أَلَا إِنَّهُ یَسِمُ کَلَّ ذی فَضلٍ بِفَضلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهلٍ بِجَهلِهِ»
«آگاه باشید! که او به هر ارزشمندی به اندازه ی ارزش او و به هر نادان و بی ارزشی به اندازه ی نادانی اش نیکی کند.»
امام زمان (ارواحنافداه) در زمان ظهور خود، به انسان های فاضل، به اندازه ارزش آن ها و به انسان های جاهل به قدر خود آن ها اعطاء می کند.
با غفلت از پیام غدیر ، جاهلان و انسان های که بوی از ارزش و فضل ندارند مدعیان فضل و علم شده اند...
به گونه ای جهل بر جهان حاکم شده است که مظهر تمام کمالات و خورشید علوم در عالم هستی هنوز بر عالم نتابیده است..
و با تابش نور ظهور حجت خدا تاریکی دوران غیبت برطرف و سنگ سیاه و طلایی ناب مشخص خواهد شد...
در بیان عبارت «یَسِمُ کُلَّ ذی فَضلٍ بفَضلِهِ»؛ باید گفت که این عبارت بیانگر این آیه از قرآن است که می فرماید: ( وَیؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ به هر صاحب فضلیتی، به مقدار فضیلتش ببخشد.)
پیام این کلام برای منتظران این است ..که با تمام وجود تلاش خود را در راه کسب فضایل و کرامت های انسانی قرار دهند که دست عنایت منجی عالم هستی به اندازه ی ارزش و لیاقت هر صاحب فضلی خواهد بود.
#غدیر
@baghiyatollah_313
🔹💠🔹
امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس سوره بنی اسرائیل(الاسرا) را در هر شب جمعه بخواند نمی میرد تا انکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود.»
البرهان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215
🔹💠🔹
@baghiyatollah_313
هدایت شده از غدیر
🔰چه عالمیست عالم باب الحوائجی
با توست نورِ اعظم باب الحوائجی
🔰مهر تو است حلقهی وصل خدا و خلق
داری به دست خاتم باب الحوائجی
🔰در عرش و فرش واسطهی فیض و رحمتی
بر دوش توست پرچم باب الحوائجی
🔰در آستانهی تو کسی نا امید نیست
آقا برای ما همه باب الحوائجی
@ghadir_ir
🔹💠🔹
🌹یَابْنَ الْبَراهینِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ، یابنَ الْحُجَجِ الْبالِغات
🌷ای فرزند برهان های واضح و آشکار خدا، ای فرزند حجت های بالغه ی الهی.
🌹تعجیل در ظهور مهدی جان مان
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم.
🔹💠🔹
#قرار_هر_هفته
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تاظهور)15
عبارت دهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«أَلَا إِنَّهُ خِیَرَةُ اللهِ وَ مُختَارُه»
«بدانید او خیرة الله است، مختار الله است.»
یعنی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) توسط خدا انتخاب شده و بهترین است.
تعبیر کلام الهی( بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین)است..
خداوند متعال وجود مقدس امام زمان (ارواحنافداه) را از همه جهات انتخاب کرده و برگزیده و برتر قرار داده است ....
پیام این کلام برای منتظران این است که....
با شناخت حقیقت خیر (که همان وجود مبارک حضرت است) ملاک تمام امور زندگی خویش را امام زمان ارواحنافداه قرار دهند ..در انتخاب دوست ،انتخاب همسر ،انتخاب شغل،
و باور کنیم به همان اندازه که از خیر (یعنی نام و یاد امام زمان)دور شویم گرفتار شر خواهیم شد ...
همانطور که مردم برگزیده و بهترین انتخاب شده ی الهی را در روز غدیر رها کردند...
گرفتار شر و از تمام خیر محروم شدند هر چند تمام عمر در سجده ،نماز و حج بودند.
#غدیر
@baghiyatollah_313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدمت به امام زمان علیه السلام
برنامه یک ماه مانده
شبکه 3
#استاد_حسن_محمودی
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعودداز غدیر تا ظهور)16
عبارت یازدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
«ألَا إنَّهِ وَارِثُ کُلَّ عِلمٍ وَ المُحِیط بکل فهم».
« بدانید او وارث تمامی علم است و به تمامی فهم و ادراک احاطه دارد.»
اگر کسی بخواهد جانشین مدیر یک مجموعه و یا خلیفه ی کسی باشد، می بایست امتیازاتی را داشته باشد. امضای جانشین باید همان اعتبار را داشته باشد و لزوم اطاعتش دقیقا همان لزوم باشد..
امام زمان ارواحنافداه خلیفه الله است
تنها جانشین الهی بر کره ی خاکی که توحید و عدل را بر سراسر زمین تجلی خواهد داد..
لازمه ی این عمل عظیم علم و درک متصل به علم الهی است
اولین امتیازها بعد از حیات و زندگی، دو امتیازِ علم و قدرت است که از فضایل و کمالات انسانی می باشند. پیامبران و ائمه (علیهم السّلام) که انسان های برتر هستند؛ علم و قدرت جزء برترین فضائلشان است، به طوری که به این دو صفت بیشتر از صفات دیگرشان اهمیت داده اند.پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه ی غدیر راجع به امیرالمؤمنین (علیه السّلام) می فرمایند:
« وَ مَا مِن عِلمٍ إِلَا وَ قَد عَلَّمتُهُ عَلِیَّاً»
هیچ علمی وجود ندارد مگر آن که آن را به علی یاد داده ام.
یا می فرمایند:
«النُّورُ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِیَّ مَسلُوکٌ ثُمَّ فِی عَلِی»
یا در ابتدای قسمت ششم می فرمایند:
«آمِنُوا بِاللهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ»
خداوند متعال نیز می فرماید:
(وَ کُلَّ شَیءٍ أَحْصَینَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ)
( و هر چیزی که ما داشتیم در امام مبین احصا کردیم که امام مبین را اهل بیت و حجت هر زمان تفسیر شده است )
«أَلَا إِنَّهُ وَارِثُ کُلِّ عِلم» یعنی امام زمان (ارواحنافداه) وارث تمامی دانش های آفرینش، شامل علم آدم ابوالبشر (علیه السّلام) تا خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله و سلم) و علم امیرالمؤمنین (علیه السّلام) تا امام حسن عسکری (علیه السّلام) و تمامی علم علما و دانشمندان هستند. در طول تاریخ هر کسی هر دانشی دارد، آن دانش نزد امام زمان (ارواحنافداه) است....
یکی از مهمترین دعاهای منتظران باید درخواست درک و باور این کلام (محیط به کل فهم ) از خداوند متعال باشد ...
امام مظهر تمامی صفات الهیست ..یعنی امام فهم و درکش به همه ی انسانها از رگ گردن به آنها نزدیکتر است....
و چه پیامی بالاتر از این برای منتظران که امام زمان ارواحنافداه احاطه ی کامل بر فکر و عمل تمام لحظات و حالت تمامی بشر دارد....
#غدیر
@baghiyatollah_313
(معرفت و بیعت با موعود از غدیر تا ظهور)17
عبارت دوازدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم
« أَلَا إِنَّهُ المُخبِرُ عَن رَبِّهِ عَزَّ وَجَل و المشید لامر آیاته»
«بدانید او از جانب خدایش خبر می دهد و محکم کننده آیات او است.»
خبر دهنده از پروردگار تعابیر متعددی دارد که بهترینش (یعنی حضرت لسان الله است و ای کاش فرصت بود تا فرق بین لسان الله و کلام الله تبیین می شد)
«تشیید» یعنی محکم کردن و عبارت فوق یعنی کار آیات خدا را محکم می کند. با این بیان که، آیات خدا دو نوع است: آیات تکوینی و آیات تدوینی. آیات تدوینی یعنی نوشتاری مثل قرآن و حدیث و آیات تکوینی؛ یعنی موجودات عینی که خداوند متعال در آفرینش خلق کرده است.
آیات تکوینی- نسبت به انسان- نیز مستقیم می شود به: آیات انفسی و آیات آفاقی، یعنی به آیات درونی و بیرونی. خداوند در قرآن می فرماید:
(سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ)
( نشان می دهیم به آن ها، آیات خود را در افق ها و در نفس هایشان (یا درون و جانشان)
و این یعنی اینکه ما در افق ها و جان هایشان آیاتی داریم. لذا امام زمان (ارواحنافداه)، هم محکم کننده ی آیات تدوینی و هم محکم کننده ی آیات تکوینی هستند. شاهد ما برای محکم کنندگی آیات تدوینی ایشان آن است که در زیارت آل یاسین می خوانیم: « السلام علیک یا تالی کتاب الله و ترجمانه»؛ « سلام بر تو ای تلاوت کننده کتاب خدا و ترجمه کننده ی آن». یعنی تو ترجمه و تفسیر کننده ی کتاب خدا هستی. مترجم بودن امام زمان (ارواحنافداه) برای آیات خدا به دو مقوله ی ترجمه ی قولی و فعلی تقسیم می شود؛ یعنی امام آیات قرآن را قولاً و فعلاً ترجمه می کند. قولاً، مانند پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که در خطابه ی غدیر، 100 آیه را ترجمه و تفسیر فرمودند (که حدود 80 آیه از جملات آیات و حدود 20 آیه را در حد اشاره تفسیر نمودند). از طرف دیگر امام زمان ارواحنافداه، مفسر و مؤَوَّل آیات بوده و عملاً نیز مترجم آیات هستند؛ مثل آیاتی که راجع به تقوی، صلاح، دانش، بینش و توحید است، همه را در نفس و اعمال خود پیاده می فرمایند. از طرفی این عبارت از زیارت آل یاسین به حدیث ثقلین نیز اشاره دارد آنجا که پیامبر (صلی الله علیه و آله ) می فرماید:
«إنی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض».
عترت مقوِّم قرآن است. در خطابه ی غدیر نیز آمده است:
« فَکُلُّ وَاحِدٍ مُنبِئٌ عَن صَاحِبِهِ وَ مُوَافِقٌ لَه»
«هر کدام از این ها (قرآن و عترت) از همراه خود خبر می دهد و موافق با اوست».
پس « والمشید لامر آیاته» یعنی حقانیت آیات را با ترجمه ی قولی و فعلی تثبیت می کند. لذا وجود و سکون و زندگی و فریاد و قیام و قعود و گفتارشان ترجمه قرآن است. یکی از شاهکارهای زیارت آل یاسین این قسمت است:
« السلام علیک حین تقوم، السلام علیک حین تقعد، السلام علیک حین تقرا و تبین، السلام علیک حین تصلی و تقنت»
اگر ما به زمان های نماز و قنوت و حمد و استغفار و الله اکبر و گفتن لا اله الا الله و قیام و قهود امام زمان (ارواحنافداه) سلام می کنیم معنایش این است که تمام این لحظات، لحظات ارزشمندی هستند. به خاطر ارزش دو چیز، یکی خود امام زمان (ارواحنافداه) و یکی کاری که امام زمان انجام می دهند. اگر این کار حضرت، عین حق و حقانیت نباشد، سلام به آن بی معنا خواهد بود؛ ولی چون سلام می کنیم معنایش این است که فعل حضرت عصمت داشته و از هر خطا و اشتباه و ترک اولایی مبرا است و همه آن اعمال زیر نظر خداوند و با تأیید ایشان انجام می شود.
در بیان محکم کنندگی آیات الهی توسط امام زمان باید گفت که مثلاً وقتی ما دو قطعه چوب را کنار هم می گذاریم؛ آنها محکم و تشیید می شود و این چنین است وجود امام زمان ارواحنافداه که وقتی کنار آیات قرآن قرار می گیرند. به آنها معنا و استحکام می بخشد و اسرار نهان آن را آشکار خواهد نمود. به عبارت دیگر کتاب تدوین مشتمل بر امام ناطق (ائمه معصومین از امام علی تا امام زمان علیهم السلام) و امام صامت (قرآن کریم) است. از طرف دیگر حق- که خود امام زمان ارواحنافداست- قرآن می باشد و قرآن نیز با حق است؛ لذا وقتی این دو حق با هم آمیختند، آنگاه محکم می شوند. لذا وقتی می گوییم «والمشید لامر آیاته» یعنی یک یک آیات قرآن را امام زمان محکم و حقانیتش را بیان می کند و چون امام زمان (ارواحنافداه) در قول و عمل خود آیات کریمه ی قرآن را تشیید می فرمایند. لذا ما با دیدن هر آیه ای از قرآن وجود امام زمان (ارواحنافداه) را درخواهیم یافت و او را تجسم می کنیم؛ زیرا که حضرت مصداق اتم و اکمل قولی و عملی آیات قرآن می باشند...
و بماند که چگونه بزرگترین آیت الهی حضرت علی علیه سلام را برای عالم تبیین و تفسیرو باورها به صراط مستقیم بودنش را محکم می کند...
#غدیر
@baghiyatollah_313
🔹💠🔹
🌺یَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغَاتِ یَا ابْنَ طه وَ الْمُحْکَمَاتِ
🌺ای فرزند نعمت های کامل، ای فرزند طاها و آیات محکم.
✨تعجیل در ظهور قطب عالم امکان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم.
🔹💠🔹
#قرار_هر_هفته
@baghiyatollah_313
سلام
وعرض تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام
عرفا ازاین دهه استفاده های ویژه ای درمسیر سیروسلوک می کردند
چراکه رحمت خداوند بیشترازقبل شامل حال بندگان است.
امام حسین علیه السلام رحمت واسعه خداوند است وحضرت باریتعالی نگاه خاصی به عزاداران ایشان دارد پس مسیر سیرسلوکمان را استارت زده راه را برای یاری امام عصر علیه السلام وزمینه سازی ظهور آغاز نماییم.
برای جلب بیشتر عنایات ربانی
ورسیدن به عنایت و نظر رحیمانه حضرت حجت علیه السلام
✅ در این دهه بشدت مراقب چشممان باشیم حتی نگاههای مکروه را صرف نظرکنیم.
✅ حتما حتما درمجلس عزاداری شرکت نماییم مخصوصا مجالسی که به اخلاص نزدیکترهستن
✅ دراین دهه بشدت تاکیدمیکنم به شدت به والدین خود احترام گذاشته به آنها خدمت وافرنماییم.
عزیزان متاهل علاوه بروالدین بیشترازقبل هوای همسرشونو داشته باشن
✅ روزی چندبار به محضر حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام سلام دهیم
باتوجه وروبه کربلا
✅ ولو ناچیز حتما کمک مالی به مجلس عزای سالارشهیدان داشته باشیم خودرا دراین امر مهم،شریک سازیم
و....
@baghiyatollah_313
دلم میخواست
محرم که می رسد
مثل مردم زمان حضرت صادق علیه السلام
درب خانه تان را می زدیم و به محضرتان می آمدیم برای عرض تسلیت!
اما چه می توان کرد،
به گمانم این بار هم چاره ای نیست
جز اینکه پا به عالم خیال بگذارم.
وضو می گیرم،
چرا که معتقدم حتی فکر کردن به شما هم وضو می خواهد .
پس بسم الله؛
چشمانم را می بندم
لباس مشکی به تن کرده ام و قلبم را ماتم سرای سید الشهدا علیه السلام ،
به راه می افتم
دقایقی بعد
به خانه تان می رسم
پشت در خانه ایستاده ام
و به یاد می آورم که اذن دخول لازم است و واجب،
پس با احترام درب خانه را به صدا در می آورم!
به لحظه ای روضه ی مادر به پا می شود در تمامِ وجودم؛
اما نه !
لا اقل ، به خاطر صاحب خانه نه!
به اندازه کافی این روزها در دلشان اوج گرفته مصیبت و عزای جد مظلومشان ؛ حالا وقت مرور کردن مصائب مادر سلام الله علیها نیست!
ناگهان
وقتی درب خانه تان باز می شود
می بینم
که
رخت عزا به تن کرده اید
شال ماتم به دوش انداخته اید
چشمانتان از شدت گریه سرخ سرخ شده
گیسوانتان آشفته است و رنگ به رویتان نمانده!
تا چشمم به این حال و روز تان می افتد
بی قرار و به زحمت لب باز میکنم :
-آقاجان
مولای من
سلام!
صاحب عزای این دوماه
برای عرض تسلیت آمده ام !
دور سرت بگردم
آجرک الله فی مصیبت جدک"
با این جملاتِ من ،
انگار آشوبی در دل تان به راه می افتد
و طوفانی در قلبتان به پا می شود !
دست به سر می گذارید!
اشک که نه،
خون از گوشه چشم تان جاری می شود
و با صدایی حزن آلود و به غم نشسته
زمزمه می کنید:
یا أهل العالم إن جدّی الحسین علیه السلام قتلوه عطشانا
یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛
و من در خیالاتم به خود این اجازه را می دهم
که از شما بخواهم گوشه ی شال عزایتان را بر چشمانم بکشید و
روزی اشک محرم و صفر امسالم را بیفزایید !
راستش را بخواهید!
تمام حزن و غم و مصیبت این دوماه عزاداری ،یک سو؛
و نگرانی و آشوب دلم برای دل داغدار شما،
سویی دیگر!
آه آقای پریشان حالِ عزادارم
یادم باشد
این دوماه
برای تسکین قلب داغدارتان
هر صبح صدقه بدهم!
"به خدا می سپارمت
آقایِ عزادارم!
سرت سلامت
مولایِ غصه دارم!"
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
الهي ياقديم الاحسان به حق الحسين. عليه السلام. عجل لوليك الفرج
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@baghiyatollah_313
💥#وظیفه_منتظران(۱):
🔅در این زمانی که روز به روز به ظهور نزدیکتر می شویم، وظیفه ما شیعیان چیست و چکار باید بکنیم؟
الان زمانی است که شیطان حداکثر سعیش را به کار بسته که ظهور را به عقب بیاندازد چون ظهور امام زمان پایان فعالیتهای شیطان است و بعد از ظهور، حضرت او را در مسجد سهله گردن می زنند. لذا تا می تواند تلاش می کند حتی لحظه ای ظهور را عقب بیاندازد.
از آنطرف هم روایات اهل بیت امر می کنند که انتظارتان را به لحظات بکشانید. هر لحظه منتظر فرج باشید چون ظهور "یأتی بغتتا" یکمرتبه و ناگهانی صورت می گیرد.
🔅انسان باید هر لحظه آمادگی ظهور را در خودش ایجاد کند.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: صبح و شام منتظر فرج باشید. نه اینکه صبح یکبار و شب یکبار.. باید ۲۴ ساعت از صبح تا شب منتظر باشید.
🔅منظور از انتظار، انتظار سازنده ای است که انسان را به حرکت در بیاورد. 👈حساب کند الان من چقدر آمادگی دارم در محضر #امام_زمان حاضر بشوم؟؟؟
👈آیا از نظر ظاهر آمادگی دارم؟؟؟
👈از نظر صفات درونی و روحی با امام زمانم سنخیتی دارم تا در کنار او باشم؟؟؟
👈از نظر اخلاق و رفتار آیا خودم را ساخته ام؟؟؟
انسان باید هر روز این سوالها را از خودش بپرسد...
اگر در اعتقاد، اعمال و صفاتش نقصی وجود دارد تا فرصت هست خودش را بسازد و آن نقص را برطرف کند که هر لحظه امام زمان اراده بفرمایند مولایش را اجابت کند...
@baghiyatollah_313
⚫️وقایع روز سوم محرم سال 61هجری
♨️ "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.
🌹امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع ميشد را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.
🔰در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
♨️ كثیر بن عبداللّه به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم؟ ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلاً چنین قصدی نداریم.
♻️هنگامی كه وی نزدیك خیمه هارسید، "ابو ثمامه صیداوی" (همان مردی كه ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا كرد) نزد امام حسین علیه السلام بود. همینكه او را دید رو به امام عرض كرد: این شخص كه مي آید، بدترین مردم روی زمین است.
☘ پس سراسیمه جلو آمد و گفت: شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه السلام برو. گفت: هرگز چنین نميكنم.
⚡️ابوثمامه گفت: پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ كنی. گفت: هرگز!
✨ابوثمامه گفت: پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشتكاری هستی و من نميگذارم بر امام وارد شوی.
🔥او قبول نكرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو كرد. سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیكی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟
🌺حضرت در جواب فرمود:
"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته اند، بسوی كوفه ميروم و اگر خوش ندارید بازميگردم...
♨️عمر سعد فرموده ی امام را به ابن زیاد نوشت. ابن زیاد بعد از خواندن نامه گفت:اکنون که چنگال ما به او(حسین علیه السلام) بند شده،امید نجات دارد و هنگام خلاصی نیست!
سپس به عمربن سعد نوشت: به حسین پیشنهاد کن خودش و تمام یارانش با یزید بیعت کنند تادر مورد آنها تصمیم گیری کنیم..!
📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص84.
مستدرك الوسایل، ج14، ص61؛ مجمع البحرین، ج5، ص461.
تاریخ طبری، ج5، ص410.
در کربلا چه گذشت
@baghiyatollah_313