📓کتاب اقدس
نگارش كتاب به منظور تشريح و تبليغ عقايد، و شرح زندگي رهبران، از ابزارها و وسايلي است كه فرق و مكاتب مختلف در طي تاريخ به آن توجه نموده و به منظور ترويج عقايد خود از آن سود جسته اند. بابيت و بهائيت نيز از اين امر مستثنا نيستند. پيروان اين فرقه ها متناسب با زمان و شرايط اجتماعي و سياسي خود، كتاب هايي تحرير كرده و به نوعي حتي كتب قبلي خود را تصحيح نموده اند. بررسي سير اين نوشته ها از موضوعاتي است كه ما را در شناخت بيشتر اين فرقه ها و چرايي تغيير ديدگاه هايشان ياري مي دهد. استاد محيط طباطبايي از محققان نام آشنايي است كه در دهه ي ۱۳۵۰ كار كتاب شناسي آثار بابيت و بهائيت را انجام داده و حاصل اين پژوهش خود را در سلسله مقالاتي عرضه كرده است. توضيح اين مقالات، و نقل آن ها موضوع نوشتار حاضر مي باشد. روانشاد استاد سيد محمد محيط طباطبايي (خرداد ۱۲۸۱ - مرداد ۱۳۷۱) محقق، نويسنده، خطيب، معلم، منتقد، فرهنگبان، تاريخدان، نسابه، اديب، شاعر و روزنامه نگار آزاده، مبارز، كوشا، نكته سنج، مبتكر و پرآوازه ي عصر ماست كه علاوه بر تسلط بر زبان هاي فارسي، عربي، انگليسي و فرانسوي، با زبان هاي كهن شرقي: پهلوي، سغدي، خوارزمي، اوستايي و سرياني نيز (به اقتضاي تحقيقات و پژوهش هاي علمي خود) آشنايي نسبي داشت و دقت نظر و گستره ي معلومات و قوت و حافظه اش، مورد قبول بلكه اعجاب انديشمندان بود. به نوشته ي آقايان حبيب يغمايي، دكتر جعفر شهيدي، باستاني پاريزي و ايرج افشار، «به اتفاق دانشمندان و استادان و
شاعران و نويسندگان و محققان و صاحب نظران معاصر، استاد سيد محمد طباطبايي در فنون ادب و تبحر در علوم و تحقيق، صاحب نظري است مسلم و متبع، و اين دقايق در مقالات و قطعات آن جناب كه بي انقطاع در جرايد و مجلات و راديو انتشار يافته و مي يابد گواهي است عدل.» [۱] . كارنامه ي علمي و فرهنگي استاد محيط، اوراق زريني دارد. مديريت تواناي مجله هاي وزيني چون «آموزش و پرورش» و «محيط» در دهه ي ۱۳۲۰- ۱۳۱۰. ش، سرپرستي و اجراي حدود بيست سال برنامه ي علمي و جذاب «مرزهاي دانش» در سال هاي ۱۳۵۷ - ۱۳۳۸، رايزني فرهنگي ايران در دهلي، بغداد، دمشق، بيروت و پاريس در سال هاي ۱۳۳۴ - ۱۳۲۷، و عضويت در فرهنگستان زبان و ادب ايران (۱۳۶۹ به بعد) بعضي از اين اوراق زرين اند. پروفسور آصف فكرت، درباره ي برنامه ي «مرزهاي دانش»، گفته است: «براي من آن برنامه، يك كلاس پيشرفته ي ادبيات و تاريخ و فرهنگ بود. استاد محيط كه سخن مي گفت، در ذهن من در آن روزها چنان بود كه شاهنشاهي مقتدر در قلمروش فرمان براند و فرمانش بي چون و چرا روان باشد. او هم فرمانرواي قلمرو ادب و تاريخ و فرهنگ بود. با قدرت سخن مي گفت كه به آنچه مي گفت دانا بود و بر آن تسلط داشت. نام هم سنگين و پر صلابتي بود: مرزهاي دانش...» علاوه بر تأليف چندين كتاب ارزشمند (همچون «نقش سيد جمال الدين اسدآبادي در بيداري مشرق زمين» و «تاريخ تحليلي مطبوعات ايران»)، نگارش متجاوز از ۲۵۰۰ مقاله در مطبوعات مختلف (مهر، تعليم و تربيت، ارمغان، گوهر و...) و ايراد ششصد خطابه در همايش هاي گوناگون داخل و خارج كشور - و همگي علمي و تحقيقي - در موضوع تاريخ، جغرافيا، ادبيات، زبان، كتاب شناسي، هنر و...، حاصل تكاپوي بيش از شصت سال فعاليت علمي و فرهنگي استاد را تشكيل مي دهد كه بجاست بازماندگان دانشمند وي به تدوين و انتشار آن ها - در قالب مجموعه آثار - همت گمارند. انجمن آثار ملي، با افتخار، در سال ۱۳۵۷ جايزه ي يك ميليون ريالي خود را به پاس مجموع تحقيقات و خدمات و آثار يك محقق در طي عمرش، به وي تقديم كرد. نيز در همان سال، مجموعه مقالات ده ها استاد و دانشمند را (كه به هدف پاسداشت مقام عالي علمي و اخلاقي محيط توسط آقايان حبيب يغمايي و دكتر سيد جعفر شهيدي و ديگران، گردآوري شده و با عنوان «محيط ادب» به چاپ رسيده بود) در مجلس دوستانه ي فرهنگي، دكتر علي اكبر سياسي به جناب محيط اهدا كرد.
📗 کتاب اقدس، محيط طباطبايي، صص۱-۲
📰مجله زمانه / چاپ دوم / سال ششم / شماره ۶۱ / مهر ۱۳۸۶
#کتاب_اقدس
#بهائیت_کذاب
🚫@bahaiyat🚫
📓کتاب اقدس
مقامات بلند علمي و منش اخلاقي استوار او، شهره ي مجامع علمي بود و فرهيختگان بسياري، از علامه طباطبايي (مؤلف تفسير ارجمند الميزان) و استاد مرتضي مطهري تا دكتر عبدالحسين زرين كوب، دكتر عباس زرياب خويي، دكتر باستاني پاريزي، دكتر سيد جعفر شهيدي، دكتر محمد اسماعيل رضواني، دكتر محمدامين رياحي، پروفسور آصف فكرت، اميري فيروزكوهي، سيد محمد علي جمالزاده، سيد حبيب يغمايي، سيد محمد رضا جلالي نائيني، انجوي شيرازي، عبدالعلي كارنگ، احمد اقتداري و ديگران، به توصيف مكارم اخلاق و احوال وي رطب اللسان بوده و هستند. به گفته ي دكتر زرين كوب: «استاد محيط طباطبايي، خود تاريخ زنده و پوياي يك قرن بود؛ تاريخ يكي دو قرن قبل از خود را نيز با مطالعه ي مستمر، با كنجكاوي و موشكافي، از آن خود كرده بود. در آنچه به تاريخ و ادبيات قرن هاي اخير مربوط مي شد قول او راهگشا بود.» دكتر عباس زرياب خويي، كه از اواسط دهه ي 1320 با محيط از نزديك در تماس بوده، از «حافظه ي نيرومند» او ياد كرده است كه «مخزني آكنده از معلومات و اطلاعات بسيار وسيع و گران بها در تاريخ، ادب و فرهنگ ايران و اقوام مهاجر» بود و افزوده است: «اطلاعات او در مورد تاريخ قاجار و نيز رويدادهاي زمان معاصر، شرح حال رجال سياسي و ادبي، سوابق اخلاقي، اجتماعي و سياسي آنان بسيار چشمگير بود. اين گونه اطلاعات درباره ي رجال معاصر و قريب به زمان ما در آن دوران، در كمتر كتاب يا مجموعه اي ديده مي شد و يا اصلا ديده نمي شد.» انجوي شيرازي، محيط را «پژوهشگري پرمايه، جامع و شايسته ي نام خويش» شمرده و با اشاره به تكاپوي مستمر نيم قرنه ي وي در جستجوي نسخه هاي مخطوط و كتاب هاي چاپي تازه در كتاب خانه هاي تهران، نوشته است: «اين آسان نيست كه يك نفر بيش از هفتاد سال غرق در مطالعه و تحقيق باشد. استاد محيط بيش از هزار رساله و مقاله علمي، ادبي، انتقادي و تحقيقي دارد. در ده ها كنفرانس و سمينار و كنگره ي علمي و تحقيقي در خارج و داخل شركت كرده بود.» باستاني پاريزي، كه كلاس درس محيط درباره ي تاريخ تمدن جديد را درك كرده، مدعي است كه در آن ساعات معدود، «به اندازه ي سال ها و قرن ها از محضر پربركت آن استاد ضعيف نواز بهره بردم... استادي كه در فضيلت و مردمي و استغنا و بي باكي و خيرخواهي و دفاع از حقوق جامعه ضرب المثل است.» سيد محمد علي جمالزاده
📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، صص۳-۴
📰مجله زمانه / چاپ دوم / سال ششم / شماره ۶۱ / مهر ۱۳۸۶
#کتاب_اقدس
#بهائیت_کذاب
🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یک افسانه ای از پیش از انقلاب نقل میکنند که هویدا سیزده سال قیمت خودکار بیک را ثابت نگه داشت!
🎙 استاد شهریار #زرشناس
📎 #هویدا_بهائیت_تورم
📎 #پهلوی_بدون_رتوش
🚫@bahaiyat🚫
🔻امام خمینی(قدس سره)
🔹باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب میباشند، و خودْ افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد.
📚صحیفه امام، ج۲۰، ص: ۲۹۵
#انتخابات
#ایران_سربلند
#مشارکت_حداکثری
#انتخابات_لیلةالقدرنظام_اسلامی
🚫@bahaiyat🚫
ح) آثار بهاءالله
۱. کتاب اقدس، اُمّ الکتاب بهاییت و دربرگیرنده احکام و آموزه های اصلی بهاییت است.
۲. کتاب ایقان، در پاسخ به پرسش های سید خال (دایی باب) در مورد ظهور امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف و شبهه های قرآن است. این کتاب به تنهایی برای اثبات بطلان بهاییت کافی است.
۳. هفت وادی: وادی طلب، وادی عشق، وادی معرفت، وادی توحید، وادی استغنا، وادی حیرت، وادی فقر حقیقی و فنای اصلی.
از دیگر آثار بهاءالله می توان به نامه هایی که برای پیروانش می فرستاد اشاره کرد. وی در این نامه ها آموزه هایش را برای آنها بیان می کرد. این نوشته ها در میان بهاییان به لوح مشهورند و در دین بهایی بیش از شانزده هزار لوح هست که از آن جمله می توان به نامه های او خطاب به پادشاهان وقت اشاره کرد. (همچون ناپلئون، پاپ و...)
کلمات مکنونه مبین، اشراقات، اقتدارات، جواهر الاسرار، چهاروادی، الواح سلاطین و ... نیز از اصلی ترین آثار بهاءالله به شمار می روند، ولی آثار وی بیش از اینهاست.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۶۸-۶۹
#تحلیل_نقد_بهائیت
#آثار_بهاءالله
🚫@bahaiyat🚫
▪️طاعت و معصیت▪️
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📜عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
إِنَّ فِي اَلتَّوْرَاةِ مَكْتُوباً يَا مُوسَى إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ اِصْطَفَيْتُكَ وَ قَوَّيْتُكَ وَ أَمَرْتُكَ بِطَاعَتِي وَ نَهَيْتُكَ عَنْ مَعْصِيَتِي فَإِنْ أَطَعْتَنِي أَعَنْتُكَ عَلَى طَاعَتِي وَ إِنْ عَصَيْتَنِي لَمْ أُعِنْكَ عَلَى مَعْصِيَتِي يَا مُوسَى وَ لِيَ اَلْمِنَّةُ عَلَيْكَ فِي طَاعَتِكَ لِي وَ لِيَ اَلْحُجَّةُ عَلَيْكَ فِي مَعْصِيَتِكَ لِي.
📄 امام باقر عليه السّلام فرمودند:
در تورات نوشته شده:اى موسى! به راستى كه من تو را آفريدم، برگزيدم و نيرومندت كردم و تو را به طاعتم امر نمودم و از معصيتم نهى كردم. پس اگر از من اطاعت كنى تو را بر طاعتم يارى كنم و اگر از من نافرمانى كنى تو را بر نافرمانیام يارى نكنم. اى موسى! تو در مورد اينكه از من فرمان بردهاى، نسبت به من منّت دارى و من در مورد اينكه از من نافرمانى كردهاى، بر تو حجّت دارم.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۴۰۶
#حدیث_روز
🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞مهمترین ویژگی یاران امام زمان علیه السلام
🎙مرحوم آیت الله شیخ لطف الله #صافی_گلپایگانی (رضوان الله تعالی)
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🚫@bahaiyat🚫
🕸زندگی نامه عبدالبهاء (عباس افندی)
اشاره
عباس افندی (۱۲۶۰-۱۳۴۰) ملقب به عبدالبهاء
الف) تولد
عباس افندی ملقب به عبدالبهاء، در پنجم جمادی الاول سال ۱۲۶۰ه- .ق در تهران به دنیا آمد و از نه سالگی، در تبعیدهای بهاءالله همراه او بود. وی در این سفرها، تجربه های لازم برای زندگی پرحادثه و البته سراسر فریب و ریاکاری را از پدر و عموهای خود آموخت.
ب) تحصیلات
او در کنار این سفرها، تحصیلات رایج را هم پشت سر گذاشت. مبلّغ پیشین بهایی، عبدالحسین آواره (آیتی) در کشف الحیل می نویسد:
اما عبدالبهاء آن قدر معلم و مربی دارد که از حد خارج است. نخستین معلمش همان پدرش بها [بود] و بعد از مسافرت پدرش به کوه های سلیمانیه، [در نزد] میرزا موسی کلیم و سپس نزد شیخ عبدالسلام شوافی از حکما و علمای مشهور بغداد تحصیل نموده است. (۱)
📗۱- عبدالحسین آیتی (آواره)، کشف الحیل، تهران، انتشارات طباطبایی، چ ۶، ج ۱، ص ۱۸.
📗تحلیل و نقد بهائیت، علیرضا روزبهانی، صص۶۸-۶۹
#تحلیل_نقد_بهائیت
#زندگینامه_عبدالبهاء
🚫@bahaiyat🚫
📓کتاب اقدس
بر ويژگي هايي چون پر اطلاعي، ژرف بيني، بي غرضي و انصاف در استاد محيط انگشت تأكيد نهاده است: «استاد ارجمند و امروز يكتا محقق واقعي بي غرض و مرض و خالي از تعصب و با مطالعه و اطلاع و ژرف بيني ما، آقاي سيد محمد محيط طباطبايي...» و بالاخره احمد اقتداري معتقد است كه «استاد محيط، محيط فضل و آداب است و در جمع استادان شمع اصحاب. اما گذشته از جلالت قدر و علو مرتبت علمي و پختگي و وسعت اطلاع، امروزه، بحق، استاد همه ادب پروران ايران است و به خاطر زبان و ادب كهنسال فارسي چه رنج ها كه برده است و چه دردها كه در دل نهفته است... وجود گرامي اش كم نظير است و در كشاكش دوران، چون سنگ آسيا، قديم و قويم و در پاسداري از ادب فارسي و فرهنگ ايراني، پابرجا و استوار مانده است.» [2] . استاد محيط در اواسط دهه ۱۳۵۰در ماهنامه ي وزين «گوهر» (مدير مسئول: مرتضي كامران) به درج يك سلسله مقالات علمي و انتقادي راجع به تاريخ و متون تاريخي و كلامي مهم بابيان و بهائيان (همچون نقطه الكاف و مطالع الانوار) اقدام نمود كه چنان كه انتظار مي رفت با استقبال فراوان محققان و پژوهشگران روبه رو شد و متقابلا واكنش خصمانه ي وابستگان به آن دو فرقه را برانگيخت و موجب پاسخگويي استاد شد. توضيح اين مقالات، موضوع گفتار بعدي ماست.
مي دانيم كه دو كتاب يا دو گونه تاريخ قديم و جديد در ميان بابيان و گروه هاي منشعب از آنان رواج داشته است. تاريخ قديم در ۱۲۷۹. ق و تاريخ جديد در ۱۲۹۱. ق شكل گرفته است
📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، ص۵
📰مجله زمانه / چاپ دوم / سال ششم / شماره ۶۱ / مهر ۱۳۸۶
#کتاب_اقدس
#بهائیت_کذاب
🚫@bahaiyat🚫
💢قربون برم خدا را، یک بام و دو هوا را
🔹به گفته عبدالبهاء دومین تعلیم حسینعلی بهاء وحدت عالم انسانی است جمیع بشر نوع انسان اند جمیع بندگان الهی جمیع را خدا خلق کرده جمیع اطفال الهی هستند خدا کل را رزق می دهد کل را می پروراند به کل مهربان است چرا ما نامهربان باشیم؟
🔸اگر سیاست الهی مهربانی با بندگان خداست، چرا میرزا حسینعلی که خودش را مظهر الهی نیز می پنداشت، با ادبیات زشت مخالفین و برادرش را نوازش می کرد و آنها را حتی انسان هم نمی دانست؟
♦️میرزا حسینعلی نه تنها با نیش قلم خود بلکه با عملش روی حجاج بن یوسف ثقفی را نیز سفید نموده است همچنانکه عزیه خانم خواهر حسینعلی از جنایات میرزا در بغداد پرده بر داشت.
🔻میرزا حسینعلی بهاء با چنین کارنامه سیاهی دعوی من یظهره اللهی نیز داشته و خود را خدای خدایان و خالق این جهان هم می پنداشت!
📗خطابات عبدالبهاء، ج۲،ص۱۴۵
#بهائیت
#میرزا_حسینعلی_بهاء
🚫@bahaiyat🚫
💢 بهائیت به دنبال حذف ارزش های اسلام
🔸تشکیلات بهائیت در راستای مبارزه با انقلاب اسلامی، به دنبال حذف ارزش های اسلام و کودتای فرهنگی در جامعه ایرانی، با محوریت زن و خانواده، جهت براندازی نرم است.
#بهائیت
#ارزشهای_اسلام
🚫@bahaiyat🚫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸ماها از تولدمون سرباز امام زمانیم ✌️
مارو از چی می ترسونین؟💪
از تولدم گفتن به من 👨
سرباز حجت بن الحسن🫡
🕌کولاک بزرگمون پنجشنبه ساعت ۱۷ مسجد مقدس جمکران
#مسجد_جمکران
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🚫@bahaiyat🚫
▪️خدا معتزله را لعنت کند ▪️
▬▬▬▬▬
📜قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ:
لَعَنَ اَللَّهُ اَلْمُعْتَزِلَةَ أَرَادَتْ أَنْ تُوَحِّدَ فَأَلْحَدَتْ وَ رَامَتْ أَنْ تَرْفَعَ اَلتَّشْبِيهَ فَأَثْبَتَتْ.
📄 امام صادق علیه السلام فرمودند:
خدا معتزله را لعنت كند خواستند يگانه پرست باشند ولى منكر يگانگى شدند و خواستند تشبيه را از ميان بردارند ولى آن را پا بر جا كردند.
▬▬▬▬▬
📚 کنز الفوائد ج ۱، ص ۱۲۶
#حدیث_روز
🚫@bahaiyat🚫
📓کتاب اقدس
ظاهرا نويسنده ي تاريخ قديم يك نفر اصفهاني بود و تا ۱۲۹۰ تنها مرجع تاريخي اين گروه قرار داشته است و در دوره اي نوشته شده است كه اعدام شيخ علي عظيم (شيخ علي ترشيزي) شاگرد سيد كاظم رشتي و (به نظر استاد محيط) جانشين مسلم علي محمد باب، در ۱۲۶۸. ق و پس از سوء قصد نافرجام به ناصرالدين شاه به دستور او، زمينه را براي ميدان داري و رياست برادران نوري (بهاء الله و صبح ازل) آماده ساخت. اين زمان، هنوز بابيت از درگيري هاي فرقه اي آن دو برادر رنگ نگرفته بود. تاريخ جديد توسط يك يا چند نفر، اما، در دوره اي نوشته شده است كه دو شاخه ي بابيت (ازليت و بهائيت) با يكديگر در نزاع داغ فرقه گرايانه بودند و از سوي ديگر، سران بهائيت تصميم گرفته بودند روابط خود را با دربار قاجار و ناصرالدين شاه بهبود بخشند و از اين رو، در تاريخ جديد، دشنام هاي فراوان پيشين را كنار نهادند و ثناگوي شاه شدند؛ چنان كه با بهره گيري از رسائل ميرزا ملكم خان (با بهره ي تلفيقي از عين عبارات او) و شيوه ي نگارشي رسائل آخوندزاده (به ويژه در رساله ي گفت و گوهاي جمال الدوله هندي و كمال الدوله در دين ستيزي از زبان سياح بيگانه) دنبال مخاطبان جديدي مي گشتند. مؤلف اين كتاب جديد نامعلوم بود. عده اي، ميرزا ابوالفضل گلپايگاني و گروهي، مانكجي هاتراياي گجراتي زردشتي را نويسنده ي آن مي دانستند. ميرزا ابوالفضل گلپايگاني، به گونه اي غيره مستقيم ميرزا حسين همداني (تهراني بنا به نسخه ي مانكجي، منشي مانكجي، را نويسنده ي آن دانسته است. در هر حال، در اين مقطع، پروفسور ادوارد براون كه با سران مختلف ازليان و بهائيان ارتباط داشت، به انتشار تاريخ قديم بابيت در ۱۳۲۸. ق /۱۹۱۰. م دست زد و به اعتماد قول ميرزا ابوالفضل گلپايگاني، آن را به حاجي ميرزا جاني كاشاني مربوط دانست.
📗کتاب اقدس، محيط طباطبايي، ص۶
#کتاب_اقدس
#بهائیت_کذاب
🚫@bahaiyat🚫
🔰نتایج حضور پررنگ بهائیان در مدیریت کشور در زمان پهلوی
در دوره پهلوی خصوصاً پهلوی دوم، بهائیان به صورت گسترده در ارکانهای مدیریتی کشور حضور داشتند. یکی از مهمترین مشخصات رژیم پهلوی، نفوذ بهائیان در بدنه و ساختار حکومت و اشغال حساسترین پستهای اقتصادی، نظامی و فرهنگی از سوی آنهاست.
در واقع بر خلاف تصویرسازی سازمان بهائیت، حکومت پهلوی فصل رشد و قدرتافزایی بیحد و حصر بهائیت در ایران بوده است. از اینرو از دوران نخست وزیری هویدای بهائی، میتوان به دوران اوج اقتدار بهائیت در رشد و استفاده از رانتهای حکومتی، برای مکیدن خون ملّت مسلمان ایران تعبیر کرد.
#بهائیت
#پهلوی
🚫@bahaiyat🚫