eitaa logo
بهانه
332 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
510 ویدیو
42 فایل
حوزه باید انقلابی بماند. همه در این باره مسئولیم و باید از قلم، زبان و نفس خود برای آن هزینه کنیم. و لا تأخذه فی الله لومة لائم @aliahmadimehr
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز به فضل الهی از همیشه پیشرفته تر و قوتر است راز پر شکوه و افتخار بخش ماندگاری این نظام همین دو کلمه است. «جمهوری» و «اسلامی»
کار بزرگ امام : خلق نظریه جمهوری اسلامی و ورود این نظریه به میدان نظریه های مختلف شرقی و غربی بعد به آن تحقق و عینیت بخشید. صرف ایجاد نظریه نبود و بلکه آن را به وجود آورد. این خیلی مهم است.
امام انسان بزرگی بود از جهات مختلف: از جمله دانش و معرفت دینی. پشتوانه تحقق این نظریه معرفت عمیق اسلام بود. میدانست که این پیام اصلی اسلام بود. و اعتقاد عمیق به مردم . خاطره ها داریم ... در سال 41 امام بحث را در مباحث جاری مملکت، به بیایان قم اشاره کردند که اگر بخواهیم مردم این بیابان را پرخواهند کرد.
امام در این نظریه مخالفانی داشت: هم اسلامی بودن هم مردمی بودن
درباره حاکمیت اسلام، مخالفین سرسختی وجود داشت : برخی میگفتند اصلا دین چنین شانی ندارد. یک دسته معتقدین به دین بودند و از موضع دفاع از دین میگفتند: دین نباید به سیاست وارد بشود و آلوده به آن بشود. که این ها هستند.
مخالفان مردمی بودن: افرادی بودند که میگفتند مردمی سالاری دینی، شدنی نیست. مردمی باشد ولی به دین ربطی ندارد. برخی هم مثل داعش که امروز بودند، به اصطلاح به حاکمیت دین معتقد بودند ولی مردم، جایی ندارند در حکومت.
این یک استنباط عالمانه است نه یک امر احساساتی. مردم سالاری دینی از متن اسلام بر میآید. حاکمیت دین را قرآن به صورت روشن بیان میکند.
در قرآن: آیات جهاد آیات مربوط به قسط حدود و مجازاتها معاملات قراردادهای بین المللی اینها یعنی :
احادیث زیادی هم دال بر همین معنا هستند.
مساله جمهوریت و اعتبار رای مردم هم با از اسلام استنباط میشود. از دو منظر باید نگاه کرد: حضور مردم ، یک حضور قطعی است. همه حق دارند و مسئولند. کلّکم راع و کلکم مسئول بدون حضور مردم، امکان ندارد
وظیفه تعاون