سلام
اگه کسی رو میشناسید که بچه دار نمیشن و هزینه درمان ندارن خبر کنید برن توی سایت برنامه سمت خدا ثبت نام کنن و هزینه درمان بگیرن
تا انشاالله یه ( یا علی گو) اضافه بشه.
ثبت نام فقط یک روزه
فقط هفتم محرم
لطفا اطلاع رسانی کنید
تا گره از کار بنده خدایی باز شود 🌹
http://samtekhoda.tv3.ir
@bahaneee
🔴#شمر_امروز نخست وزیر اسرائیل است.
مرحوم شهید مطهری فریاد می کشید که: والله بدانید شمر امروز نخست وزیر اسرائیل هست.
واقعاً هم همین است؛ ما شمر را لعنت می کنیم، برای اینکه ریشه شمری عمل کردن را در دنیا بکنیم؛ ما یزید و عبیدالله را لعنت می کنیم، برای اینکه با حاکمیّتِ یزیدی، حاکمیّتِ ظلمِ به مؤمنین در دنیا مقابله کنیم.
امام خامنه ای؛ ۱۳۸۶/۱۰/۱۹
@bahaneee
🔴نشخوار شبهه امویهای ۱۴۰۰ سال قبل
سه جمله بنویسی و با مغالطههای فاحش شبهه ایجاد کنی، سادهست.
پاسخ اما باید دقیق باشد.
استدلال داشته باشد.
متقن و ریشه ای باشد.
نه ژورنالیستی و سطحی و بیمایه
علیرضا پناهیان سال 86 در بحث #حقیقت_عاشورا پاسخ این شبهه که حرف امروز هم نیست، امویهای 1400 پیش هم میگفته اند؛ داده:
http://panahian.ir/post/113#gsc.tab=0
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
تو یه گعده دوستانه هر کسی دعایی میکرد و همه آمین گویان به نفر بعدی اشاره میکردن
رسید به یه نفر که گفت خدایا به #امام_بیمار (امام سجاد علیهالسلام) قسمت میدیم که بیماران را شفا عنایت کن!!!
پ.نِ مهمتر از متن:
امام سجاد رو امامِ بیمار معرفی کردن خطاست... حضرت رو باید قهرمانِ حوادثِ بعد از کربلا بدونیم.
شرایط بعد از کربلا رو که تصور کنیم، مقداری از این حماسه رو درک میکنیم
حضرت فرمود: ما بمکة و المدینة عشرون رجلا یحبّنا
امام صادق (ع): ارتدّ الناس بعد الحسین الّا ثلاثة
در ادامه روایت هست که :ثم انّ الناس لحقوا و کثروا... مردم تدریجا ملحق شدند و زیاد شدند.
این چنین جامعهای رو تحویل گرفتند و آماده سپردن به دانشگاه باقری و صادقی (علیهما السلام) کردند...
این یعنی حماسه
این یعنی #قهرمان_حوادث_بعد_از_کربلا
@bahaneee
فارغ از درست یا غلط بودن #الفاظ پناهیان ، اینکه اخیرا سیل توییتها و یادداشتهای زیادی در نقد و تخریب او روانه شده؛ مساله را از یک اشتباه ساده فراتر میبَرد.
وقتی مساله دقیق و پیچدار باشد، باید به همان نسبت برای موضعگیری لَه یا علیه او مراقب بود.
چرا که
هم اگر الفاظ نادرستی بکار برده، آنها را تایید نکرده باشیم
و
هم سیل هجمههای غیر طبیعی و سازماندهی شده علیه او و جنبش نهی از منکر مسئولین را بیشتر نکنیم.
خلاصه اینکه دوستان گمان نکنند مساله به همین سادگیست که الساعه باید دست به قلم شد و الفاظ(شاید) غلط او را نقد کرد.
وقتی توپخانه رسانهای دشمن، و دولتیهایی که خودشان در این واقعه مقصرند، علیهش هجمه کرده اند باید دانست که رادار تیر نقد #پناهیان نشانه را درست انتخاب کرده و دقیق هدف گرفته. فرصت برای نقد ادبیات یک فرد بسیار است. به اصل بچسبیم...
#سواد_رسانه
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقیقتا با دیدن این فیلم ۱۲ دقیقهای احساس حقارت کردم. چه مادری و چه شیرزنی...
"بچههای من که قابل نیستن" ... فدای امام حسین(ع)
بدون تعارف با مادر و همسری که پنج شهید به انقلاب تقدیم کرد .
@bahaneee
🔴 کلاس جریانشناسی این روزها
چه تبانیِ ناپاکی
چه تواطوء بر حرامی
هر که و هر چه در چنته داشتهاند به میدان آوردهاند.
هر کدام مامور است زخمی بزند و بایستد و نظاره کند.
از #انتخاب و خبرگزاریهای قلم به مزدشان گرفته تا #جعفریان و #دهباشی و #فرید_مدرسی و پادوهای رسانهایشان...
این حملات را کنار هم میگذاشتم
همچون دانههای پازل :
🔻 مطالبهگری و افشاگریهای پناهیان که بر خیلیها گران تمام شد. (منکر انتقادات به حقی که در جای خودش در مورد او مطرح است نیستیم)
🔻 حملات قلمهای ناپاک خبرگزاریهای وابسته به #دولت_برجام
🔻 حملات ابطحی و خبرنگاران بیبیسی و حقیقتنژاد و حسین باستانی و ایران اینترنشنال و منو تو و #غیرهنّ ...
🔻 عدالتخواهانی که از بس سرشان گرمِ وجبکردن خانه این و آن بود خودشان در زمین بازی براندازان افتادهاند.
متوجه شدم این ماجرا برای بسیاری از حزباللهیها نه یک تهدید و تضعیف، بلکه یک #کلاس_جریانشناسی بود که حنجره و قلمهای گوش به فرمان یا فریبخورده از طاغوت را ببینند، عرصه را واضحتر بشناسند و آنچه مثل روز روشن بود بار دیگر از آن مطمئن شوند.
ای که روحت شاد #سردار_دلها که فرمودی:
فرصتی که در بحرانها وجود دارد در خودِ فرصتها نیست...
یاعلی
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های انحرافی روشنفکری الحادی/سکولاریستی
نقدی بر درسگفتارهای اخیر سروش محلاتی
جلسه اول: تفاوت و تغییر در احکام شرعی
💥اختصاصی
[صفحه 1از10]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱.مقدمه
تولید علوم انسانی و نسبت آن با دین از سالها قبل محل بحث علمای حوزه و دانشگاه بوده است. برخی به صراحت امکان تولید علم دینی را نفی کرده، برخی دیگر پذیرفته و برخی دیگر بدون نفی صریح برای حذف علم دینی تلاش میکنند و این تلاش، که بعضا با پشتوانههای سیاسی نیز همراه بوده است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز ادامه داشته است.
به طور کلی تولید علم دینی با دو آفت روبروست:
1. تحجر و واپسگرایی
2. اجتهادهای غیرچارچوبمند و آلوده به مبانی و نظامات فکری سکولار.
گروه اول ورود حوزه علمیه و طلاب به تولید علم دینی متناسب با نیاز روز را تخطئه کرده؛ تلاش میکند دانشآموختگان امروزِ حوزه را محدود به همان معلومات گذشته نماید و راه را برای نوآوریهای هرچه بیشتر ببندد و گروه دوم با پوشش اصطلاحات فقهی و اصولی و قیاسات شبهاستدلالی تلاش میکند مبانی و نظریات سکولاریستی را در عرصههای مختلف همچون حقوق، رسانه، سیاست، خانواده و... رنگ و لعابی دینی ببخشد.
گرچه متحجرین و واپسگرایان همواره خطری بالفعل برای حوزه علمیه و جامعه تشیع بوده و هستند اما گروه دوم، که به حق میتوان نامِ تقیزادههای حوزوی را بر آنها گذاشت، از جهتی خطرناکتر نیز هستند چراکه گروه اول هیچ پاسخی برای نیازهای نو به نوی مردم و دولت و حکومت ندارند و از همین رو در زاویه و انزوا قرار میگیرند اما گروه دوم با دادن پاسخهای آلوده، آبی ناپاک را وارد بدنه نظام و کشور میکنند و حکومت اسلامی را دچار بیماریهای مزمن و خطرناک خواهند کرد و از آنجا که فعالیتهای آنان چارچوبی به ظاهر دینی و فقهی و اصولی دارد شناخت انحراف نظریاتشان برای مسئولین اجرایی و میدانی که شناختی از فقه و علوم حوزوی ندارند ناممکن خواهد بود.
به همین خاطر شناخت چارچوب فکری این طیف و مقابله با آن اهمیت بالایی دارد و یکی از اصول ثابت آنها «خروج از نص» است. شبهروشنفکران حوزوی با روشی پیچیده همواره در تلاشاند که به بهانه تغییر و تحولات روز و لزوم همراهی با مقتضیات زمان؛ خود را از پایبندی به نصوص شرعی رها سازند و با استحسانهای پنهان و آشکار و قیاسات باطل و یا تعمیم و تخصیصهای غیرعرفی و غیرچارچوبمند؛ فعالیتهای سکولاریستی همقطاریهای اجراییشان را تئوریزه کنند و در این راه از هیچ ابزاری فروگذار نمیکنند.
با این مقدمه کوتاه به نقد و بررسی مدعاهای جناب آقای سروش محلاتی میپردازیم.
سروش در ابتدای کلام خود (همچون بسیاری دیگر از آثارش) کلام خود را از «تحولات روز» و لزوم همراهی با این تحولات شروع میکند و میگوید:
« در مباحثی که در این ایام تعطیلی تابستان 99 ارائه می شود به یکی از این مباحث مهم و اساسی که انصافا جای اون در میان همه مباحث علمی ما خالی است پرداخته میشود و آن مسئله تغییر و تحول و دگرگونی در احکام شرعی است که می توان گفت به عنوان مهم ترین مسئله در عصر و زمان ما پیرامون اعتبار احکام شرع و فقه مطرح است
گمان نمی کنم چالشی جدی تر از این چالش در برابر فقه در عصر ما وجود داشته باشد.»
سپس به سبک خاص خود طبق معمول، برای افزایش اعتبار کلامش، به مصادره بیانات شهید مطهری پرداخته، چنین میگوید:
«در برخی آثار مرحوم شهید مطهری دیده ام که ایشان می گوید طی سالهای متمادی که با نسل جوان مواجه بوده ام بیشترین سوالی که از این نسل شنیده ام این پرسش بوده است که چگونه ممکن است احکامی ثابت اون هم از 1400 سال گذشته بتواند با همه تغییرات و تحولاتی که در زندگی بشر رخ داده و می دهد و در آینده هم رخ خواهد داد انطباق پیدا کند.»
وی با زاویه همراهی دین با تحولات مدرن، وارد بحث «نسخ» میشود:
« اون چرا که ما در این بحث دنبال خواهیم کرد این است که آیاتی که در باره اونها شبهه نسخ مطرح شده رو محل بررسی قرار خواهیم داد وبیشتر نظرمون این هست که با بررسی این آیات بتوانیم منطق قرآن رو درباره تغییر و تحول قرآن به دست بیاوریم. هم خود تغییر در احکام به وسیله این آیات روشن شود که کدام احکام، احکامی است که ثابت هست و کدام یک در معرض تغییر و نسخ قرار گرفته و هم در مواردی که تغییر وجود داره چه منطقی بر این تغییر حاکم هست و آیا می توان آن منطق را کشف کرد یا نه؟»
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم
مروری بر درسگفتارهای جنجالی #سروش_محلاتی
[صفحه 1از2]
احمد علوی/علی شمس آبادی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️جناب آقای #محلاتی در سلسله جلسات درس تابستانه خود با موضوع «تفاوت و تغییر در احکام شرعی»، با نگاهی عجیب به مسئله نسخ میپردازد که نیازمند تأملات جدی است.
#لجنه_حکمت_انقلاب_اسلامی جلسه اول از این جلسات را قبلا مورد نقد قرار داد که به فضل الهی با استقبال نخبگان و فضلای حوزوی روبرو شد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4548
🔻در این یادداشت جلسه دوم بحث وی اجمالاً مورد بررسی قرار می گیرد. طبعاً این قبیل یادداشت ها به عنوان گام نخست تلقی می شود و ضرورت نقدهای تفصیلی علمی همچنان بر جای خود باقی است که انشاءالله در آینده و به همت فضلای متعهد به انجام خواهد رسید.
▪️آقای محلاتی با تحلیل تغییر در قوانین الهی وارد بحث شده، می گوید:
«اساسا تغییر در قانون الهی چه فلسفه ای دارد و چرا اتفاق میافتد؟! از این زاویه توجه به این بحث برای ما لازم هست.»
و بحث خود را با #چرایی_نسخ، پیش می برد. او در ادامه #تابعیت_احکام_از_مصالح_و_مفاسد(به عنوان دیدگاه مشهور امامیه) را مطرح کرده، مصالح زندگی بشر را به دو قسم کلی؛
1.مصالح ثابت/یک نواخت/دائمی
2. مصالح موقت/قابل تغییر.
تقسیم می کند و در تبیین آن می گوید:🔻
«احکام و قوانین مطابق #مصالح_انسان است لذا برای مصالح ثابت و همیشگی قهرا قوانین ثابت و همیشگی وجود دارد و برای مصالح موقت هم قوانین موقت چون قانون بر طبق مصلحت و درشعاع مصلحت است. قهرا اگر مصلحت، مصلحت موقت باشد قانون مطابق با آن هم موقت خواهد بود و اگر مصلحت ، مصلحت دائمی هست قهرا قانون مربوط به آن هم دائمی خواهد بود.»
▫️او برای مدعای خود شواهدی از #المیزان و #البیان ذکر میکند و بعد از آن در تفسیر مبنای عقلی مساله نسخ، چنین می گوید:
«پس اگر بپذیریم که احکام مبتنی بر مصالح است (مقدمه اول)/ و اگر بپذیریم که برخی مصالح در گذر زمان تغییر پیدا میکند (مقدمه دوم) / قهرا باید بپذیریم که برخی از احکام در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند».
🔹محلاتی پس از آن بحث را جلوتر میبرد و با اینکه مطلب مورد نظر را صراحتا بیان نمیکند به مقدمات آن اشاره کرده، توضیحات تفصیلی را به جلسات بعدی موکول میکند:
« این مساله البته یک مساله جدی است در گذشته البته به صورت بسیار محدود مورد توجه قرار میگرفت. در شعاع چند مساله که در #قرآن_کریم آمده و نسخ درباره آنها مطرح است. ولی در گذر زمان این تغییر مصالح و تغییر شرایط، میدانِ بسیار گستردهای پیدا کرد و دیگر محدود به آن موارد خاصی که در قرآن کریم آمده مثل مساله تغییر قبله یا مساله صدقه دادن درهنگام نجوا کردن با پیغمبر محدود به آن موارد نیست».
🔸وی در جایی دیگر از همین جلسه میگوید:
«البته ممکن است اینجا این پرسش مطرح بشود یا این فکر برای برخی به وجود بیاید که اگر تغییرات زمان بتواند چنین تاثیراتی را داشته باشد، خب تغییرات زمان که اختصاص به زمان پیغمبر ندارد. اگر در طول 23 سال نبوت پیغمبر اکرم این تغییرات میتوانست اتفاق بیفتد که اتفاق هم افتاده و این تغییرات در زمان و درشرایط اجتماعی میتوانست موجب تغییرات در احکام بشود که شد، و نسخ در احکام اتفاق افتاد، خب پس از آن هم این اتفاق هست.
ما نمیتوانیم بگوییم که تغییرات اختصاص به یک دوره 23 داشته و بعد که پیامبر از دنیا رفت دیگر این گردش ایام و تحولات زندگی بشر متوقف شد، زمان متوقف شد، دیگر ما زمان نداریم تغییرات در زمان نداریم لذا شریعت ثابت و پایدار است . این که امر غیر معقولی است. اگر آن 23 سال تغییر بود پس از آن هم تغییر هست.
و در طول زمان بالنسبه آن تغییرات در مقایسه با اون 23 سال افزایش هم پیدا میکند. خب تا اینجا البته روشن است ولی آیا میشود از اینجا نتیجه گرفت پس چون نسخ در دوران پیغمبر برای تغییرات 23 سال امکان پذیر بوده و واقع شده پس نتیجه میگیریم که برای بعد از دوران رسول خدا هم در دوران ائمه حدود 250 سال و بعد از دوران ائمه هم الی زماننا هذا باید نسخ اتفاق بیفتد. یا نسخ ممکن است؟»
در آخر جلسه هم در ضمن طرح چند سوال، شبهاتی را نسبت به بحث نسخ #شهید_مطهری مطرح میکند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
فقه مالی کردن آموزه های الحادی_سکولاریستی روشنفکران/بخش دوم
مروری بر درس گفتارهای جنجالی سروش محلاتی
[صفحه 2از2]
▫️یکی از فرازهای مناقشه برانگیز کلام آقای محلاتی، طرح ادعای استمرار نسخ در زمان حاضر است. او در این زمینه می گوید:
« اگر احکامی که در زمان #پیغمبر بود همه احکام ثابت بود یعنی به اقتضای فطرت انسان و به اقتضای مصالح دائمی بشر بود میگفتیم بعد از پیغمبر هم فطرت همان فطرت، مصالح دائمی همان مسائل دائمی ، تغییر امکان پذیر نیست. ولی اگر زمان پیغمبر به اقتضای مصالح موقت احکامی جعل شده و بعد نسخ شده آیا تغییرات بعدی هیچ گونه دخالتی و تاثیری در احکام قرآن کریم نداشته و ندارد ؟ به تعبیر دیگر احکامی که زمان بر آن تاثیر میگذاشت همان چند حکمی بود که در قرآن آمده و نسخ شده . و پس از آن چند حکم دیگر بقیه احکام همه به اقتضای فطرت و غیر قابل تغییر و به اقتضای مسائل دائمی است و دیگر تغییر پیدا نخواهد کرد.چه باید در این زمینه گفت؟ این سوالی ست که امروزه مطرح است.»
▪️عبارات مذکور نشانگر آن است که مدعای اصلی وی، امکان و #جواز_نسخ در دوران بعد از پیامبر(ص) و از جمله در زمان غیبت است.
این مدعا از جهاتی قابل تردید و نقد است.
محلاتی با تکیه بر این حد وسط که «با تغییر مصلحت امکان تغییر حکم وجود دارد.»، مقدماتی را بر اثبات مدعای خود اقامه کرده که چندان قابل اتکا نیست.
🔻مسئله مهم آنکه، معلوم نیست منظور آقای محلاتی از «امکان نسخ در زمان بعد از پیامبر(ص)» دقیقاً چیست؟
اگر زمان معصومین(ع) مراد است و تشخیص دهنده تغییر مصلحت، آن ذوات مقدسه هستند، اصل بحث ایشان لغو خواهد بود؛ چرا که سنت معصومین علیهمالسلام اجمعین(احادیث، سیره و تقریر) حجت و منبع استنباط دینی است و اگر آنها حکم به نسخ داده باشند بالاجماع و الاتفاق همه به ناسخ اخذ میکنند و منسوخ را کنار میگذارند.
🔻اما اگر مرادشان این است که در زمان غیبت امکان نسخ وجود داشته باشد، باید بتواند مرجع تشخیص تغییر مصالح و مفاسد را معین کند و به این سؤال پاسخ دهد که از دیدگاه وی چه کسی و با چه ضابطهای شأنیت تشخیص تغییر در زمان و تغییر مصلحت و به تبع آن صلاحیت تعیین ناسخ و منسوخ را دارد؟
◽️به فرض که تا زمان حضور معصومین(ع) این مساله ممکن بود اما در زمان غیبت تشخیص #تغییر_مصلحت و شناخت آن به عهده چه کسی ست؟ آیا عرف یا عقلا شأنیت تشخیص مصلحت احکام و تشخیص تغییر مصلحت را دارا هستند؟ آیا با این اوصاف، امکان دست اندازی بی ضابطه «عقلا و عرف» بر قرآن کریم پیش نمی آید؟
به علاوه، آقای محلاتی بین گذر زمان و نسخ رابطه علیت برقرار میکند و نسخ را معلول گذر زمان می داند اما رابطه علیت بین نسخ و گذر زمان، امر یقینی نیست و احیانا به طور فی الجمله(و نه به نحو موجبه کلیه) ثابت است. چه بسا تغییر زمانهایی که به خاطر زمانمند نبودن موضوع یا علل دیگر، موجب نسخ نمیشود. و چه بسا نسخی که به دلایلی غیر از گذر زمان پدید آمده باشد.
◾️ طرح برخی مسائل جنجالی و شبهه انگیز در معارف دینی، در امتداد تلاش تاریخی #سکولارهای_حوزوی برای توجیه عقل منهای وحی و تئوریزه کردن عرف جوامع سکولار قابل تفسیر است. این طایفه با تکیه بر نوعی #استنباط_مردود و #تغییر_متد_اجتهاد، به فقه مالی آموزه های انحرافی روشنفکری سکولار می پردازند و گزاره های شبه علمی پوزیتویستی را بر احکام اسلامی ترجیح داده، هر از گاهی برخی فروعات دینی مثل حدود، دیات، ارث، قصاص، حجاب و... را زیر سؤال می برند. اما باید دانست خطر حاکم کردن عرفیات و نظریات شبه علمی بر منابع دینی از جمله بر آیات قرآن کریم، به مراتب سختتر و خطرناکتر از حکومت عرف بر برخی احکام و فروعات فقهی است. چه اینکه این امر، نفی فی الجمله وحی(اگر نگوئیم تردید در همه آیات است) محسوب میشود.
با این وجود آیا تلاش برخی چهرههای حوزوی برای توسعه در مفهوم نسخ و طرح «امکان نسخ در عصر غیبت»، در راستای حکومت عرف بر منابع دینی قرار دارد؟
نقد و بررسی این سنخ نظریات متشابه و مناقشه برانگیز نیازمند اهتمام فضلای حوزه علمیه(خاصه مفسران و قرآنپژوهان) است.
@rozaneebefarda
4_5990087005357213561.mp3
25.93M
این تقاص کدوم گناهه؟
میگم کربلا
میگن که راهها بستهست
میگم امام رضا
میگن رواقها بستهست...
@bahaneee