May 11
May 11
🔴 نقدی بر یادداشت اخیر سروش محلاتی در نفی وجوب شرکت در انتخابات:
#شماره_یک
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر تئوری سازان تعالیم روشنفکری در قم فعال شده و با قلم و سخن و ادبیات فقهی به #فقهمالی سخنان بیگانگان پرداخته اند.
🔸در یادداشت اخیر محمد سروش محلاتی که ضمن آن مغالطات و اغلاط واضحی وجود دارد، ابتدا سخن بزرگان و علمائی که قائل به وجوب شرکت در انتخابات شده اند، از باب مقدمه واجب دانسته و آن را رد کرده است.
در جایی دیگر هم با «جنبه تعبدی نداشتن تکالیف اجتماعی» بحث را بر سر یک مبنا از بین مبانی موجود ارائه کرده که باز هم قابل خدشه است.
در این باره نکات زیر قابل طرح است:
🔻1. مغالطه رد مدعا با رد دلیل: در متن آقای محلاتی با اشاره به مبنای اصولی مرحوم امام خمینی(ره) و آیت الله خوئی (ره) مبنی بر عدم وجوب شرعی مقدمه واجب، به زیر سوال بردن اصل وجوب شرکت در انتخابات پرداخته .
اولا در همین بحث برخی علمای معاصر قائل به وجوب شرعی مقدمه واجب هستند. این مبنا را میتوان در بیانیه آیت الله مکارم شیرازی مشاهده کرد.
yun.ir/jvwn5a
🔻بر فرض اخذ بر مبانی علمای دیگر، با #ردّ_دلیل نمیتوان مدعا را زد. آیا تنها علت برای وجوب شرکت در انتخابات از باب #مقدمه_واجب است؟ چه کسی این را گفته؟ یکی از مهمترین دلایل وجوب، ادله «#حفظ_نظام» است.
در بیانیه آیت الله نوری همدانی این معنی را به وضوح میتوان مشاهده کرد:« اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاریها و تقدیم شهیدان بوجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل (اعلی الله مقامه) فرمودند: #حفظ_نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهداء است و حضور در انتخابات بیعت مجدّد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است.»
https://hawzahnews.com/xbcgQ
🔻2. در بحث تکالیف اجتماعی نیز سه مبنا وجود دارد که شما در این فرض نیز یکی از سه مبنا را اخذ کرده و آن را تمام حرف دانسته اید حال آنکه در اینجا برخی قائل به لزوم امضای شارع برای حجیت در #تکالیف_عقلائیه هستند، برخی عدم ردع شارع را کافی دانسته اند و برخی دیگر نیز صِرف دانستن سلوک شارع را در ما نحن فیه حجت میدانند.
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 با توجه به اینکه حتی آرای سفید نیز موجب بالا رفتن درصد مشارکت در انتخابات میشود، حکم دادن رای سفید را بیان بفرمایید.
آیت الله سیفی مازندرانی:
دادن #رای_سفید، اجابت ولی امر نیست، این تقویت نظام نیست، مخالفت تلقی میشود، و این [مخالفت] #حرام_است
@ayatollahseyfi
@bahaneee
هدایت شده از تا مردم
امیر چخماق
🌾🌾🌾
کاروان انتخاباتی مدافعان حرم نزدیک غروب رسید یزد، بچه های ستاد ملت امام حسین یزد، امامزاده سید جعفر آمدند استقبال.
❇️کلی تحویلمان گرفتند و طبعا ما هم حسابی صفا کردیم.
رفتیم ستاد، کلی جوان نورانی، پرکار و پر انگیزه را یک جا دیدیم.
با کلی سلیقه اما ساده و کم خرج سالن اصلی ستاد را تزئین کرده بودند.
❇️عکس تمام کاندیداها را هم بزرگ زده بودند سینه دیوار. کاملا به هدف مشارکت حداکثری پایبند بودند.
کارشان را با پنج میلیون وام آغاز کرده بودند و البته در ادامه مردم کلی کمکشان کرده بودند.
❇️نماز را خواندیم و با رفقا رفتیم سمت امیر چخماق که حالت بازار داشت و منطقه شلوغی بود.
بیست نفر بودیم چند گروه شدیم دو نفر با سه همراه به میان مردم رفتند و یکی شان بالای چهارپایه برای مردم وصیت نامه حاج قاسم را می خواند و توضیح میداد، مردم هم که جمع میشدند آن سه نفر با آنها گعده می گرفتند.
❇️یک گروه هم مغازه ها را تک به تک می رفت و گفت و گو و در آخر هم پوستر به شیشه می زد.
یک گروه هم روی یک میز جملاتی را با ماژیک و خط خوش مینوشت و همین بهانه گفت و گو میشد.
❇️میهمان شهدای گمنام بودیم و نورانیت شان مددمان کرد.
شیرین ترین برخورد امشب هم جمله یک جوان به ظاهر غیر مذهبی بود که گفت رفتی کرمان زیارت حاج قاسم بهش بگو «دعا کنه مثل خودش باشم»
و محکم بعدش گفت و مطمئنم که میشم چون عاشق شهادتم.
حسابی کم آوردم.
@tamardom
May 11
🔴در لا به لای یک گفتگوی ایتایی:
وسط یک صحبت دوستانه در گروهی بودیم که یکی از دوستان برای کمک به #افزایش_مشارکت چنین ایده ای داد.
بیاییم در روز انتخابات یعنی روز جمعه ، مثل حضرت زهرا سلام الله علیها که وقتی ولایت به خطر افتاد رفتن تک تک خونه ها رو #در_زدن برای دفاع از ولایت ، ما هم چون آبروی نظام اسلامی به خطر افتاده بریم تک تک خونه های #فامیل_و_اشنایان رو #در بزنیم و متقاعدشون کنیم بیان پای صندوق رأی، تا آبروی نظام حفظ بشه
هر نفر حداقل تو شهری که هست صد نفر فامیل و دوست و آشنا داره ، اگه صد نفر پیدا بشند تو طول روز جمعه از صبح تا شب برن فقط فامیل و آشنای خودشون رو متقاعد کنند یعنی ده هزار رأی
خیلی میشه
#آبرو_خرج_کنیم
اگه صد نفر در روز جمعه، با ماشین خودشون دنبال اینکار بیافتند کمک بزرگی ست.
یک روز از صبح تا شب خسته بشیم به جایی بر نمی خوره
#لطفا_برای_همه_بفرستید.
@bahaneee
🔴در لا به لای یک گفتگوی ایتایی:
وسط یک صحبت دوستانه در گروهی بودیم که یکی از دوستان برای کمک به #افزایش_مشارکت چنین ایده ای داد.
بیاییم در روز انتخابات یعنی روز جمعه ، مثل حضرت زهرا سلام الله علیها که وقتی ولایت به خطر افتاد رفتن تک تک خونه ها رو #در_زدن برای دفاع از ولایت ، ما هم چون آبروی نظام اسلامی به خطر افتاده بریم تک تک خونه های #فامیل_و_اشنایان رو #در بزنیم و متقاعدشون کنیم بیان پای صندوق رأی، تا آبروی نظام حفظ بشه
هر نفر حداقل تو شهری که هست صد نفر فامیل و دوست و آشنا داره ، اگه صد نفر پیدا بشند تو طول روز جمعه از صبح تا شب برن فقط فامیل و آشنای خودشون رو متقاعد کنند یعنی ده هزار رأی
خیلی میشه
#آبرو_خرج_کنیم
اگه صد نفر در روز جمعه، با ماشین خودشون دنبال اینکار بیافتند کمک بزرگی ست.
یک روز از صبح تا شب خسته بشیم به جایی بر نمی خوره
#لطفا_برای_همه_بفرستید.
@bahaneee
مدرسی.با آمدن رئیسی لاریجانی نمیآید.mp3
2.28M
🔴از شورای نگهبان ممنون باشید.
جناب #فرید_مدرسی!
از شورای نگهبان ممنون باشید
ما هم از او ممنونیم
🔹تشکر ما از این بابت است که طبق مرّ قانون عمل نموده است.
شما هم ممنون باشید که جلوی «سوختن کاندیدای شما» را گرفته است.
🔸همان روز که شایعه حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات را شنیدید(حدود یک ماه قبل از ثبت نام نامزدها)، گفتید: با حضور رئیسی نباید اصلاحات هیچ کدام از کاندیداهای اصلی خود را وارد عرصه کرده و بسوزاند...
از شورا ممنون باشید.
@bahaneee
بهانه
🔴 اقدام عجیب و مشکوک #دفتر آیت الله جوادی آملی در باز نشر بی ربط سخنان معظم له در سال ۹۵ بعد از رد ص
🔴هر اقدام و عملی که منجر به #تضعیف_نظام_اسلامی و آرمان های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً #جایز_نبوده و #حرام می باشد.
پیام دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت انتخابات
در آستانه برگزاری انتخابات، دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی، پیامی صادر نمود
متن پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه برگزاری انتخابات مهم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا مرجع عالیقدر و مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله با تاکید بر اهمیت این رخداد ویژه دو نکته را یادآوری فرمودند:
۱. هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می باشد.
۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.
از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهداء و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی ها مصون و محفوظ باشد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی _ قم ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
@bahaneee
پخش زنده مراسم مناجات با خدا
حجت الاسلام میرزامحمدی
هم اکنون
https://www.aparat.com/Huddath.ir/live
@bahaneee
هدایت شده از "توشه"
اللهم لا تُسَلِّطْ عَلَینا مَنْ لا یَرحَمُنا
(خدایا کسی را که به ما رحم نمیکند بر ما مسلط مگردان)
#انتخابات_1400
#انتخاب_درست
@tosheh
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
اطلاعیه شورای نگهبان: تخلفات انتخاباتی را به این شمارهها اطلاع دهید
@TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکت قابل تأمل آیت الله صافی
بعد از انداختن رأی در صندوق دست خود را بوسیدند
حرکات و افعال علما برای ما درس آموز است
🔻 در برخی روایات آمده پس از کمک به مستمند دست خود را ببوسید، رای دادن، کمکبه تماممستمندانجهان است
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با صرفهجویی در هزینههای تبلیغاتی ستاد آیت الله رئیسی، ۲۴ سری جهیزیه از طرف ستاد مردمی ایشان به کمیته امداد امام خمینی رحمةالله علیه، اهدا شد.
@bahaneee
پرسش و پاسخ از حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
❓مراد از آیهی « وَ الَّذِينَ #يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ #سُجَّداً وَ قِيَاماً» چیست؟
✅ آدمهایی که #ایمانشان بالا میرود #خدا را #رها نمیکنند، چون از #عبادت خدا #لذت_میبرند.
📌 #شب که وقت #خواب است و همه میخوابند آنها یک مقداری #بیدار_میشوند، چون ایمانشان بیشتر از دیگران است. اما آنهایی که ایمانشان کم است، روز که کار کرده اند شب را #کامل_میخوابند، طوری هم نیست،
اما آن که ایمانش زیاد است #هم_روز به #حرف_خدا گوش میدهد #هم_شب؛
لذا پاسی از شب را بیدار شده و به #عبادت_خدا مشغول میشود.
@Khoshvaght_ir
@bahaneee
🔴خامنهای خمینی دیگر است
🔹با انتشار خبر #واکسیناسیون رهبر انقلاب عده ای با تعابیر مختلف به این اقدام اعتراض کردند.
«مدتی باید واکسن امتحان میشد، بعد به رهبر انقلاب تزریق میکردند.»
« جان رهبری در خطر است.»
« اعتباری به واکسنها نیست» و...
🔸رهبر انقلاب بارها از اتکاء به #مردم و #اعتماد به جوانان و متخصیصین داخلی سخن گفته اند. این اعتماد در حد شعار باقی نمانده و در وقایع مختلف عملا به منصه ظهور رسیده است.
🔹ایشان دقیقا پا جای پای پیرطریقتِ اسلامشناسی گذارده است. در ماجرای نهضت امام خمینی(ره) نیز برخی بزرگان که عملا به مردم چنین اعتمادی نداشته اند مدام ایشان را از حرکت و برپایی نهضت باز میداشتند.
🔸امام به طور طبیعی رهبری و سررشتهداری این حرکت را برعهده داشت؛ این مبارزه را شروع کرد و به #مردم تکیه نمود. تا آن روز هیچ کس از بزرگان حوزههای علمیه و مراجع حدس نمیزد که یک حرکت دینی، آن هم در آن دوران اختناق، اینگونه بتواند #پشتیبانی_مردم را جلب کند؛ اما امام در همان روز گفت من به پشتیبانی این مردم حرکت میکنم؛ مردم را به این بیابان قم دعوت میکنم. او میدانست که اگر مردم را دعوت کند، از همه ایران جمع میشوند و یک اجتماعِ عظیمِ غیرقابل علاج برای دولت آن وقت و رژیم فاسد به وجود میآورند.
۱۳۷۸/۰۳/۱۴
🔹در مقابل برخی دیگر از بزرگان درباره همراهی مردم با نهضت از تعابیری همچون «مردم تبعیت نمیکنند» «مرید شهوات و اغراض مادیه هستند.» استفاده کردند. چنین سخنانی از آنان در تاریخ ثبت شده است.
(نهضت امام خمینی ج2 ص223-221)
🔹اگر در اینجا با واکسن داخلی جان رهبری در خطر است و رهبری بر پای اعتماد به متخصصان داخلی این حرکت را انجام دادند، ابتدای نهضت نیز اگر مردم همراهی نمیکردند قطعا جان و آبروی امام در خطر بود اما بر پایه اعتماد به مردم به پا خواستند.
🔻لازم است در چنین اتفاقاتی بار دیگر «خامنهای خمینی دیگر است» را عمیقا درک کرده و عیار #مدعیان_امام_نشناس را بسنجیم.
@bahneee
🔰سخنی با انجوی نژاد عزیزمان
✍️ انتخابات ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ فصلی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی را گشود و فضایی جدید را در سال های ابتدایی گام دوم انقلاب بوجود آورد.
میزان مشارکت مردم در این انتخابات از یک طرف و تبار شناسی منتخب مردم در جایگاه ریاست جمهوری از طرف دیگر سبب شد تا جریانها و شخصیتهای مختلف تحلیلهای متنوعی از این انتخابات داشته باشند.
انتخاباتی که شرایط خاص پیرامونش آن را هم برای جبهه انقلاب بااهمیت کرده بود و هم موقعیتی منحصر به فرد برای دشمنان کشور ایجاد نموده بود تا بوسیله آن انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن را دچار چالشهای بزرگ سیاسی، امنیتی و اقتصادی کنند چرا که از یک سو جامعه همچنان درگیر ویروس کرونا بود و همین سبب کاهش درصد قابل توجهی از مردم میشد و از سوی دیگر بیتدبیری، ناکارآمدی یا کم کاری بخشهایی از دولت که نتیجه آن مشکلات جدی معیشتی و اقتصادی بود، تودههای مردم را عصبانی و کلافه کرده بود، از این رو دو عامل که هر کدام به تنهایی میتواند مشارکت را دچار کاهشی ملموس کند در کنار هم قرار گرفت تا شاید با دمیدن مختصری در آتش زیر خاکستر نارضایتیهای مردمی، شعلههای برافروخته آن، دشمن را به آرزوی ۴۳ ساله خود یعنی شکست انقلاب و اراده مردم برساند.
از این رو همه عوامل رسانهای و تبلیغاتی نظام سلطه و ضد انقلاب خارج نشین و اتاق جنگ روانی عدهای معلوم الحال داخلی، تمرکز خود را بر تحریم انتخابات قرار دادند و امیدشان را به مشارکت زیر ۲۰ درصدی مردم بستند.
حال آیا با مقدمه فوق مشارکت نزدیک به ۵۰ درصدی مردم را چیزی جز پیروزی جبهه انقلاب و حماسه مردم ایران میتوان معرفی کرد؟ حماسهای که راست و چپ، اصولگرا و اصلاح طلب، داخل نشین و خارج نشین همه در آن نقش داشتند.
آیا نقش بر آب شدن توطئه ضدامنیتی دشمن با مشارکت مردم تبریک و شادباش ندارد؟
آیا باید بابت خوشحالی بر این پیروزی، جبهه انقلاب را ملامت کرد و برخی تعابیر دشمن شاد کن آن هم چند روز بعد از این حماسه تاریخی سر داد؟
علاوه بر اینکه منحصر دانستن پرورش مدیران جمهوری اسلامی در کلان شهرها اشتباهی راهبردی است که ریشه در برخی ذهنیتهای نادرست توسعه محور دارد چون بسیاری از مدیران کارآمد این کشور روستا نشینانی بودهاند که به برکت انقلاب اسلامی استعدادهای سرشار آنها شکوفا شده و در خدمت پیشرفت کشور قرار گرفتهاند.
آنچه که مهم است نخبگان ما _که از برخی آنها بیش از این توقع میرود_ در تحلیلها به آن توجه کنند این است که پیروزی و شکست اموری نسبی هستند یعنی نتیجه آوردگاههای مبارزه با توجه به مجموعه ابزار و امکانات، نیروی انسانی، موانع و مشکلات باید مورد بررسی قرار گیرند و الا هیچگاه نمیتوانیم ۸ سال دفاع مقدس را پیروزی ملت ایران بنامیم چون ما به اهدافی چون سرنگونی صدام، تصرف بغداد و آزادسازی کربلا نرسیدیم، در حالیکه دفاع مقدس به قطع یکی از جلوههای پیروزی نظام اسلامی است چرا که اجازه نداد بعثیهای متجاوز حتی به یک هدف از اهداف تعریف شده خود برسند.
به طور قطع انتخابات ۲۸ خرداد پیروزی شگفت آوری برای مردم و جبهه انقلاب بود و امید ضد انقلاب را ناامید کرد و انقلاب را در گام دوم وارد مرحله جدیدی از سیاستورزی و جامعه پردازی نمود و البته این به معنای نشنیدن صدای مردم و تلاش برای خدمت رسانی عادلانه به آنها نیست.
لذا نخبگان و دلسوزان و تریبون داران دقت کنند در بیانات خود کام مردمی که توطئه دشمن را نقش بر آب کردند و شبانه روز برای ناکام کردن دشمن تلاش نمودند را تلخ نکنند و در کمک به منتخب مردم که به درستی حل مشکلات واقعی کشور را نشانه گرفته است از همه ظرفیتهای خود بهره گیرند.
📝 محمد استوار میمندی.
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
فقهفروشان و تحریم انتخابات از دل حوزه قم!
حجتالاسلام والمسلمین صمصامالدین قوامی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️پدیده شگفت این انتخابات ظهور عده ای متفقه مزدور بود که با تلاشی فقهنما مردم را از مشارکت باز میداشتند یعنی صد عن سبیل الله میکردند و مصداق اکالون للسحت و سماعون للکذب بودند و یشترون بآیات الله ثمنا قلیلا!
▫️براستی از اینها ملعونتر و مغبونتر یافت نمیشود!
▫️در تاریخ شنیده بودیم ولی تصور حضور این عناصر دینفروش را در نظام انقلابی و حوزه انقلابی نداشتیم.
#بازنشر
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
حضرت آیتالله خامنهای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژهای دامت تأییداته
اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافتهاند، با تشکر فراوان از خدمات ارزندهی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامهی افتخارآمیزی که در پایهگذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشتهاند، جنابعالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربهی گرانبها و شناخت عمیق و سابقهی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوهی قضائیه منصوب میکنم.
انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزهی قاطع با فساد.
و ثانیاً: ادامهی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه.
و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری.
و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف.
و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.
توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.
و السلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
۱۰ تیر ۱۴۰۰
نوشته حسینِ قدیانیِ عزیز مرده نبود؛ مقتول بود و مقتول را باید گذاشت روی میز و تشریحش کرد.
در بدن مقتول مزبور «سمّ شریعتی» یافت شد همچنین در کنار جنازه تیغ تحریف خردهجریان اعتدال افتاده بود. گفته میشود پیش از این اعتدالیون با همین تیغ جمهوریت نظام را مجروح کرده بودند. گلوله «هتاکی اصلاحاتِ دهه هفتاد علیه علامه مصباح» هم بر قلب مقتول نشسته بود.
نوشته قدیانی مقتول بود اما حسینِ پرشورِ انقلابی میتواند با یک عذرخواهی ساده نوشتههای بعدیش را روح تازه ببخشد و تیزی قلم و زبانش را نگه دارد برای سکولارها و ضدانقلاب و تفالههای جنبش برانداز سبز.
«نوشتهی مقتولِ حسین قدیانی» نشان داد که کار فکری و علمی بر مبانی انقلاب اسلامی تزئینی و ویترینی نیست.
قدیانی بیتقوا نیست اما تفکرات انحرافی از شریعتی تا سروش محلاتی و سروش غیرمحلاتی اثر خودش را بر افراد میگذارد. حتی اگر آن فرد افسر جنگ نرم فتنه ٨٨ باشد.
https://eitaa.com/enghelabehma
@bahaneee
نسبت بین اندیشه دکتر شریعتی و گروه فرقان
استاد ابوالحسنی منذر (ره)
👈 تفکر دکتر شریعتی چه ایشان بخواهد ، چه نخواهد و چه بداند، چه نداند، عملاً به پیدایش گروههایی نظیر گروه فرقان و عملیات تند از سنخ عملیات آنها نسبت به روحانیت منجر میشود. البته شرایط و اوضاع زمان و مکان، در بروز نوع برخورد متفاوت است... در اوایل انقلاب که جامعه در نقطه جوش احساسات انقلابی قرار داشت، تز اسلام منهای روحانیت، به صورت جنگ سخت و اما در شرایط اجتماعی دیگری که شور انقلابی در جامعه به آن شدت و حدت نیست، این سنخ تفکر به صورت " جنگ نرم " با روحانیت جلوه گر می شود یا دست کم تبدیل به ابزاری برای اینگونه جنگ می شود .
💠 مصاحبه با مجله یادآور: بنده در زمینه آثار دکتر شریعتی مطالعات عمیق و گسترده ای داشته ام و اساساً از سال 47 شمسی تا امروز یعنی حدود 40 سال یکی از دل مشغولی های من بررسی افکار دکتر و پیامدهای فکری و روحی و عملی آن روی افراد و گروه ها بوده است .
با اندیشمندان بزرگ بسیاری نیز در این باب سخن گفته و از نظریات آنها بهره گرفته ام و بر بنیاد این مطالعات و گفتگوها ، عمیقاً بر این باور هستم که تفکر دکتر شریعتی چه ایشان بخواهد ، چه نخواهد و چه بداند ، چه نداند ، عملاً به پیدایش گروه هایی نظیر گروه فرقان و عملیات تند از سنخ عملیات آنها نسبت به روحانیت منجر می شود .
💠 البته شرایط و اوضاع زمان و مکان ، در بروز نوع برخورد ذاتاً تند و یکسویه شیفتگان این تفکر بی تأثیر نیست . در شرایطی نظیر سال های 59 – 57 که جامعه در نقطه جوش احساسات انقلابی به سر می برد ، تز اسلام منهای آخوند ، با ادبیات حمله و توهین به روحانیت ، در افراد خصوصاً جوانانی که از این دیدگاه و ادبیات تأثیر شدید می پذیرند ، به صورت " جنگ سخت " با روحانیت جلوه گر می شود و دست به خون مطهری ها می گشاید ؛ اما در شرایط اجتماعی دیگری که شور انقلابی در جامعه به آن شدت و حدت نیست ، این سنخ تفکر به صورت " جنگ نرم " با روحانیت جلوه گر می شود یا دست کم تبدیل به ابزاری برای اینگونه جنگ می شود .
💠 آثار دکتر ، نوع تحلیل های او و ادبیات تند و هتاکانه اش نسبت به روحانیت و به ویژه حملاتش به چهره های برجسته و طراز اول روحانیت ، از جمله علامه مجلسی ، در افرادی که شیفته آراء و نظریات دکترند ، به طور طبیعی بدبینی شدیدی را نسبت به علمای دین ایجاد می کند . حال اگر این افراد به اصطلاح رسالتی هم در خود برای اصلاح جامعه و رفع آنچه که مفاسد اجتماعی می انگارند ، احساس کنند و لازم بدانند که در این زمینه وارد عمل شوند ، با روحانیت عصر خویش کمابیش همان برخورد تندی را در پیش می گیرند که گروه فرقان در پیش گرفت .
💠 آقایان عبدالمجید معادیخواه ، علی اکبر ناطق نوری و مهندس مرتضی الویری نیز که در روند دستگیری یا محاکمه اعضای فرقان نقش مؤثری داشتند ، در خاطرات منتشره خویش از تعلق خاطر اینان به افکار دکتر شریعتی و ایمان به راه خویش ، سخن گفته اند . آقای ناطق ، فرقانی ها را به خوارج در تاریخ صدر اسلام تشبیه می کند که پیشانی شان از کثرت نماز و سجده ورم کرده بود ، اما در تشخیص راه شدیداً به خطا افتاده بودند .
💠بزرگانی چون استاد شهید مطهری همین برداشت را نسبت به تأثیر سوء افکار دکتر داشتند . برای روشن تر شدن این بحث ، طبعاً ضرورت دارد که عبارات دکتر درباره روحانیت شیعه و مظاهر بارز آن ، نقل و نقد شود تا معلوم گردد که از مجموع آراء و نظریات وی چه دیدگاهی نسبت به روحانیت شیعه بیرون می آید؟
http://eitaa.com/monzer_ir
@bahaneee